[B][N009k]Ring rond Asse

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[B][N009k]Ring rond Asse

Bericht door vynkce » di 14 aug 2007, 9:42

HLN.be 14-8-2007 schreef:Aanleg van ring rond Asse begonnen
Aan de Huinegemstraat in Asse zijn de werken gestart van de aanleg van de ring rond de Vlaams-Brabantse gemeente. Tijdens de eerste fase wordt een weg met twee rijstroken aangelegd vanaf het station aan de N9 Asse-Brussel tot aan de Huinegemstraat. Deze werken zijn klaar tegen juli 2008 en kosten de Vlaamse overheid circa 3,5 miljoen euro.

Centrum ontlasten
"Bedoeling van de ringweg is het centrum van Asse ontlasten, zowel van doorgaand particulier verkeer maar ook van het vrachtverkeer van en naar de industriezone van Mollem. We starten aan de Huinegemstraat, waar we op de plaats waar de ringweg aansluit een parallelweg aanleggen zodat het doorgaand verkeer geen hinder ondervindt van de werken", aldus Anne-Severine Poupeleer van de Afdeling Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant.

Fel protest
De aanleg van de ringweg had de afgelopen jaren heel wat voeten in de aarde. Er was tot voor enkele jaren fel protest van een deel van de plaatselijke bevolking tegen het project. Daarnaast werd in opdracht van de OVAM in de omgeving van het station een vervuilde site ambtshalve gesaneerd. Wat het tracŽ van de ringweg betreft, zijn deze saneringswerken achter de rug.

Ringweg doortrekken
Na de eerste fase wordt de ringweg de komende jaren doorgetrokken van de Huinegemstraat naar de N9 Asse-Aalst en vervolgens naar de N285 Asse-Edingen. Anne-Severine Poupeleer durft geen timing aangeven voor deze werken. "Wat de tweede fase betreft, ligt het al vast wat we in grote lijnen gaan doen, maar we moeten bepaalde details nog bestuderen en bespreken", aldus Poupeleer. (belga/hln)
Bovenstaand artikel was al eerder gepost, maar verdween omdat dit op de laatste dag gebeurde.

Een ring voor Asse is zeer welkom, het stadje ligt tussen Aalst en Brussel en ook veel verkeer vanuit Dendermonde en Lokeren wil langshier naar Brussel rijden bij gebrek aan een andere (snel)weg. Op viamichelin zie je al een deel van het traject ingetekend.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Aanleg van ring rond Asse begonnen

Bericht door Mikhail » di 14 aug 2007, 10:20

Eindelijk gaan ze hier eens wat aan doen! OP een normale werkdag moet je hier niet komen voor de lol, de ringweg is van harte welkom daar! Wordt het een 2x2 met of zonder middenberm?

*Ik was even aan het dromen, een nieuwe 2x2 weg leggen ze in Belgie jammer genoeg niet meer aan, terwijl ze dat vroeger zoveel deden :dontknow: " Het wordt waarschijnlijk dus een 1x1 denk ik...
****

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Ring rond Asse

Bericht door Rien » wo 12 mar 2008, 12:44

De Standaard (12-02-2008) schreef:'Ringweg betekent doodsteek voor Asse'
Verkeerseconoom Edwin Jacobs blijft ringtracé ter discussie stellen

Verkeerseconoom Edwin Jacobs uit Asse pleitte tijdens een verkeersdebat om fase 2 en 3 van de geplande Assese ringweg af te blazen. 'Ze betekenen de ondergang voor Asse en ze worden verkeerstechnisch overbodig', zegt hij.

Het debat, zondagavond in de Lazarus Club, handelde over het verkeersinfarct in Asse, waarbij onvermijdelijk ook de ringweg over de tong ging. Momenteel wordt fase 1 van die ringweg (Brusselsesteenweg-Huinegem) aangelegd, maar op termijn moeten ook fase 2 (Huinegem-Kalkoven) en fase 3 (Kalkoven-Edingsesteenweg) volgen. Vooral het tracé voor fase 2 en 3 werden en worden nog steeds in Asse als een gedrocht ervaren omdat ze ter hoogte van de Kalkoven haast door het centrum snijden en de mooie Broekebeekvallei gaan vernielen. 'De ring zoals hij nu gepland is, betekent de ondergang van Asse', stelt Jacobs. 'Er zal in Asse meer volk buiten de ring wonen dan erbinnen.'

Het verkeersprobleem in Asse is eenvoudig samen te vatten, maar niet zo eenvoudig op te lossen. Asse wil zijn kleinstedelijk centrum ontwikkelen, maar door dat centrum (de N9) rijden dagelijks 23.500 voertuigen. Vier op de vijf voertuigen zijn doorgaand verkeer tussen Brussel en de regio Aalst over Dendermonde tot Lokeren. De ringweg moet dat doorgaand verkeer uit het centrum houden.

'Een foute redenering', vindt Jacobs, acht jaar geleden ook een van de drijvende krachten achter het comité Geen Ring Door Asse. 'Ik zeg al twintig, dertig jaar dat men het verkeer uit de regio Dendermonde moet afleiden naar de hoofdwegen. Die zijn er, maar ze hebben onvoldoende capaciteit. De remedie is dus: verhoog de capaciteit, zodat Asse geen wisselweg meer hoeft te zijn. En die hogere capaciteit komt er bovendien aan. De Vlaamse regering wil de E40 tussen Aalst en Groot-Bijgaarden uitbreiden naar tweemaal vier rijstroken. Ook de Ring rond Brussel wordt binnen enkele jaren tussen Groot-Bijgaarden en Zaventem uitgebreid met zogenaamde parallelwegen, zoals die nu al bestaan in Strombeek. Op dat moment is er voldoende capaciteit om het verkeer uit Aalst af te leiden.'

'Als men dan ook nog eens het stukje tussen Dendermonde en Berlare wil aanleggen, dat aansluit op de al bestaande brede verbinding tussen Berlare en Aalst, dan beschikt men ook in Dendermonde over een aangepaste capaciteit en een perfecte verbinding om op een filevrije autoweg van Dendermonde naar Brussel te rijden zonder door Asse te moeten', aldus Jacobs.

Jacobs blijft niettemin voorstander om op termijn doorgaand verkeer uit Asse te weren, maar dan moet er een alternatief tracé worden gezocht voor fase 2 en 3 van de ringweg. Hij heeft dan ook een duidelijke boodschap aan het gemeentebestuur: 'Kom op papier met dat alternatieve tracé en eis van de Vlaamse regering dat ze zo snel mogelijk werk maakt van de uitbreiding van de capaciteit van de E40 en de Brusselse Ring en de aanleg van dat stukje tussen Dendermonde en Berlare. Zodat Asse verder kan leven zonder, of met zo weinig mogelijk, doorgaand verkeer.'

Oud-burgemeester Michel Vanhaeleweyck (Open VLD) is het eens met Jacobs. 'De capaciteitsuitbreiding van de E40 en de Ring is een belangrijk nieuw gegeven dat fase 2 en 3 van de Assese ringweg ter discussie stelt. Toen de Vlaamse regering het tracé voor de Assese ringweg in 2000 vastlegde, was van dit scenario nog geen sprake. Ik vind dat Asse, samen met andere gemeenten in de regio, moet lobbyen voor die snelle capaciteitsuitbreiding', aldus Vanhaeleweyck.
De problematiek in Asse houdt de lokale politiek al tientallen jaren bezig (sinds de definitieve begraving van de A11 Brussel-Knokke; binnenkort meer daarover op mijn site). Het verkeer tussen Dendermonde en Brussel moet zich noodgedwongen door het Assese centrum worstelen, bij gebrek aan snelle verbindings- en omleidingswegen, om de E40 en Brussel te kunnen bereiken. Jacobs haalt hier de aanleg van de missing link in de N41 Aalst-Dendermonde en de verbreding van de E40 aan als alternatief.

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Ring rond Asse

Bericht door Pete » wo 12 mar 2008, 13:19

De E40 Aalst-Brussel verbreden tot 2x4 rijstroken (+2 pechstroken)... :?
Bij mijn weten is heden daarover zelfs nog niets beslist.

Bovendien zijn er toch plannen om (binnenkort) het laatste oude deel van de E40 op het grondgebied Vlaams-brabant (tussen de grensscheiding Oost-Vlaanderen/Vlaams-Brabant en Affligem) te vernieuwen (in beton), en zal de breedte van de snelweg dezelfde blijven als het eerder aangelegde stuk in beton?

En wat met de bestaande (oude) smalle bruggen/viaducten op dat traject, welke eveneens niet voorzien zijn voor een verbreding van die E40?

Wekelijks kom ik in Asse en stel ik vast dat die bebouwde kom daar zo goed als onleefbaar is door de steeds grote verkeersdrukte.
Ik woon niet in Asse, maar meen te kunnen stellen dat een soort ringweg rond Asse toch absoluut geen slecht idee is?
Waar liep trouwens het geplande traject van de A11 Brussel-Knokke op het grondgebied van Asse? Ongetwijfeld toch niet in het centrum van die gemeente?

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Ring rond Asse

Bericht door Rien » wo 12 mar 2008, 13:51

Ook ik denk dat die ring rond Asse helemaal geen slecht idee is, al was het maar om het centrum te ontlasten van het doorgaand verkeer op korte termijn. En ook na de eventuele aanleg van de N41 en de eventuele verbreding van de E40, lijkt die weg me nog van nut voor het lokaal verkeer dat niet in het centrum van Asse moet zijn.

De A11 zoals die voorlag in 1970 (op de plaats van de kleine bolletjes werd een aansluiting voorzien; groene en rode bollen stellen geplande parkeerplaatsen voor). Je ziet dat die A11 toch vrij dicht tegen Asse werd ingepland. De aansluiting op de grote ring, zonder invalsweg naar Brussel, zou op termijn wel voor problemen hebben gezorgd.
Afbeelding
(bron: KADOC, archief J. De Saeger)

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Ring rond Asse

Bericht door Pete » wo 12 mar 2008, 14:40

Zo te zien een prachtige kaart, Rien! :D
Hopelijk kunnen we ze in de toekomst in zijn geheel bewonderen op je site... ;)

Medianieuws

Re: Ring rond Asse

Bericht door Medianieuws » zo 18 mei 2008, 16:22

Het Nieuwsblad schreef:'Het worden maanden vol doodsangsten'

ASSE - Aan de Brusselsesteenweg in Asse begon maandag een nieuwe fase in de werken voor de aanleg van de ringweg. Het verkeer moet er over twee versmalde rijstroken. 'We zullen maanden doodsangsten moeten uitstaan', vreest buurtbewoner Albert DeMunter. In de nieuwe fase wordt eerst een nieuwe riolering aangelegd op de Brusselsesteenweg vanaf de overweg tot huisnummer53, net voorbij het kruispunt met de Vaal. De werken duren in principe tot 16juni. Eerst wordt een maand lang de riolering vernieuwd langs de onpare nummers (richting Asse), daarna wordt een maand lang de straat opengebroken langs de pare nummers (richting Brussel).
Sinds maandag moet het verkeer tussen de spooroverweg en de Vaal over twee versmalde rijstroken. Daarbij wordt de parkeerstrook in de richting van Brussel de komende maand gebruikt als rijstrook. Fietsers mogen niet door de zone. Zij moeten omrijden via de PetrusAscanusstraat en de Bergestraat. 'Ik begrijp dat die werken nodig zijn, maar men heeft het voor ons nu wel aartsgevaarlijk gemaakt', zegt bewoner Albert DeMunter. 'De auto's en de vrachtwagens rijden tot vlak tegen en zelfs op het voetpad. Het wordt wachten op een ongeval. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat er geen voetganger bij de slachtoffers zal zijn. Er geldt ook een snelheidsbeperking van dertig kilometer per uur, maar niemand houdt er zich aan.' Onder meer het in- en uitrijden van de twintig garages ter hoogte van het begin van de wegversmalling wordt levensgevaarlijk. DeMunter huurt zelf een van de garages. 'Als ik met de auto uit de garage rijdt, zie ik niets van de straat. Mijn vrouw moet meekomen om te kijken of er geen verkeer aankomt. Men had die streep toch een halve meter verder kunnen leggen.'
Volgens DeMunter is de parkeerstrook, nu dus een rijstrook, helemaal niet berekend op zoveel zwaar verkeer. 'We zijn nog maar twee dagen ver en ze brokkelt al af. Het ligt vol met steentjes. Ook de riooldeksels op de parkeerstrook komen los en rammelen zo hard dat ze ons 's nachts wakker houden. Verschillende buren hoorden het ook.' Voorts wordt de toelevering een serieus probleem voor de bewoners. 'Niemand kan nog met de wagen aan zijn woning om in of uit te laden, want stilstaan is verboden en bovendien levensgevaarlijk', vervolgt de bewoner. 'Al onze boodschappen moeten we te voet aanvoeren. Mijn vrouw koopt iedere week aan de viskar die hier passeert. Ze heeft de visboer al gewaarschuwd dat hij geen halt meer zal kunnen houden. Ook mijn dochter moet halsbrekende toeren uithalen om de kleinkinderen te brengen. We zullen goed moeten opletten dat de voordeur gesloten is, zodat ze zeker niet op straat kunnen. De minste verstrooidheid kan hier al fataal zijn. We gaan hier weken en maanden van doodsangsten tegemoet.'

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ring rond Asse

Bericht door Mikhail » zo 18 mei 2008, 22:40

Ik ben vandaag nog langs de werken gepasseerd, heb ook gemerkt dat er nu over 2 versmalde rijstroken gereden moet worden. Dat de rijstrook nu op de parkeerstrook ligt en dus nu vlak tegen het voetpad ligt, dat maakt het inderdaad gevaarlijker. Maar flitscontroles houden hier zou de situatie wat veiliger kunnen maken. Ik heb ook gemerkt dat er al begonnen is aan een zandlichaam paralel aan de spoorweg richting de nieuwe ringweg van Asse, of vergis ik mij hier in?
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Ring rond Asse

Bericht door vynkce » ma 19 mei 2008, 9:07

Mikhail schreef:Ik heb ook gemerkt dat er al begonnen is aan een zandlichaam paralel aan de spoorweg richting de nieuwe ringweg van Asse, of vergis ik mij hier in?
Geen flauw idee, ik kom er nooit :)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ring rond Asse

Bericht door Mikhail » vr 23 mei 2008, 12:11

Ik ga proberen de komende weekends hier een fotoreportage van te maken. Een foto spreekt meestal boekdelen
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ring rond Asse

Bericht door Mikhail » wo 25 jun 2008, 13:49

Zo ondertussen ben ik gisteren al eens een kijkje gaan nemen op mijn vrije dag, en ik was zeer onder de indruk. De weg is ondertussen al opengesteld voor het verkeer, iedereen die nu van Brussel komt, moet verplicht rond Asse rijden aangezien de spooroverweg afgesloten is en men druk in de weer is om het rond punt hier op tijd af te krijgen. De weg is heel mooi aangelegd (was onder de indruk) typisch 1+1 opstelling zonder pechstrook maar wel enkele pechhavens (in betonklinkers), en langs beide kanten vrijliggende fietspaden. De foto's en mijn bevindingen volgen vandaag of morgen nog.
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ring rond Asse

Bericht door Mikhail » vr 31 okt 2008, 10:29

Even stof afblazen...

Ik kom er nu maar pas op... maar de toplaag van deze weg is ook van beton zoals op de ring van Antwerpen. Ik vind het merkwaardig dat beton de laatste jaren weer oprukt... misschien is er voor gekozen met al het vrachtverkeer, alhoewel ik een mooi asfalt laag ook mooi gevonden zou hebben, zoals op de R0 in brussel.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ring rond Asse

Bericht door Alfa » vr 31 okt 2008, 18:59

Beton is gewoon veel duurzamer. Dat kan gemakkelijk 50 jaar mee. In mijn gemeente ligt een betonbaan uit 1937 :o , en nog steeds in goede conditie (de intensiteiten liggen dan ook niet erg hoog). Met asfalt zou dat niet mogelijk geweest zijn.

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Ring rond Asse

Bericht door Pete » za 01 nov 2008, 1:24

Is die betonnen weg echt van '37? Hoe heet die weg/straat?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ring rond Asse

Bericht door Alfa » zo 02 nov 2008, 1:39

Voorstraat, enkel het centrale gedeelte. De rest is enkele jaren geleden heraangelegd (ook in beton). Ik heb het van een lijvig boek over de geschiedenis van Kaprijke. Maar ik denk niet dat dit de uitzondering is, er zullen vast nog voorbeelden in Vlaanderen te vinden zijn.

Maar goed; dit is :offtopic:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ring rond Asse

Bericht door Mikhail » ma 03 nov 2008, 11:08

Ok, maar het wegdek in Asse zijn niet de betonplaten die je overal in belgie vindt ;) De toplaag is in een 1 keer gelegd in beton.
****

Medianieuws

Re: Ring rond Asse

Bericht door Medianieuws » wo 10 dec 2008, 8:45

Het Nieuwsblad 10-12-08 schreef:Fase 2 van ringweg ten vroegste in 2011
De aanleg van fase 2 van de Assese ringweg kan starten in 2011. Over de plannen wordt tegen de zomer van 2009 duidelijkheid verwacht. Minister-president Kris Peeters (CD&V) waarschuwt wel dat er een maatschappelijk draagvlak moet zijn voor de plannen.
De Vlaamse minister-president was gisteren officieel in Asse om er - in de sneeuw - het lintje te knippen van de eerste fase van de ringweg, tussen het station en de Huinegem. Privé kent hij de gemeente al veel langer, via zijn schoonfamilie. De oude problematiek van de Assese verkeerscongestie is Peeters dus zeker niet onbekend. Eind jaren '90 trok hij als Unizo-topman trouwens mee aan de kar voor dit dossier.

Dankzij de eerste fase van de ringweg, die in juni openging voor het verkeer, blijft al behoorlijk wat zwaar verkeer weg uit Asse-centrum. Al gaat het louter om een gevoelsmatige vaststelling, want actuele verkeerstellingen zijn er nog niet. Voor de aanleg van de eerste fase legde de Vlaamse overheid vier miljoen euro op tafel, kosten voor de onteigeningen niet meegeteld.
De kostprijs voor fasen 2 en 3 zullen fors hoger liggen. Wegen Vlaams-Brabant heeft in zijn budget voor 2011 voorlopig 8 miljoen euro ingeschreven voor de aanleg van fase 2. Die gaat vanaf de Huinegem tot de Kalkoven. 'Fase twee is een stuk langer dan fase 1 en er moet een spoorweg worden ondertunneld', zegt Tim Lonneux, sinds oktober het nieuwe hoofd van Wegen Vlaams-Brabant. 'Onbekende factoren tot op heden zijn de aansluiting met de Kalkoven en de kruising met de Prieelstraat. We bestuderen nog hoe we die knooppunten gaan aanpakken.'

Ook de onteigeningen op de Kalkoven beloven een zware financiële dobber te worden. Minstens een zestal actieve handelszaken en een actieve boerderij moeten worden onteigend. Tegen de zomer moet die knoop politiek doorgehakt zijn. Op de tekentafel liggen drie scenario's, waarvan twee dure, om aan te sluiten op de Kalkoven. Het gemeentebestuur gaat volop voor het duurste ontwerp: een ingegraven bedding met een ondertunneling van de Kalkoven en met zijdelingse op- en afritten. Dergelijk scenario houdt wel in dat tegelijk de rode loper wordt klaargelegd voor de latere fase 3, van de Kalkoven door de Broekebeekvallei tot aan de Edingsesteenweg.

Daar knelt nu net het schoentje. Zeker voor die fase 3 bestond in Asse tien jaar geleden, toen de tracés werden vastgelegd in gewestplannen, totaal geen maatschappelijk draagvlak, wel integendeel. Er zijn geen aanwijzingen dat de geesten daarin vandaag geëvolueerd zijn. Minister-president Peeters weet dat ook. Hij waarschuwde dan ook dat een maatschappelijk draagvlak 'minimaal moet aanwezig zijn, zoniet hebben we een probleem'.
'Het is de taak van het gemeentebestuur om een voldoende maatschappelijk draagvlak te creëren', zegt Peeters. 'Zonder een voldoende breed draagvlak kan de zaak niet doorgaan. Vlaanderen heeft de middelen om te investeren in deze ringweg, maar het geld kan heel snel elders worden ingezet. Ook wie tegen is moet dat goed beseffen.'

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ring rond Asse

Bericht door Mikhail » wo 10 dec 2008, 10:33

Ik hoop dat fase 2 er komt, met een toegangspoort voor fase 3, want het is net fase 3 wat voor de volledige ontlasting van de dorpskeren van Asse gaat zorgen. Het verkeer vanaf Ternat richting Asse moet dan westelijk 3kwart van de klok om rijden, om zo het centrum te vermijden. De aanleg voor fase 2 ligt ook al klaar, met een arm aan het rond punt te Huinegem.

Zonde vind ik dat de boerderij daar gesloopt moet worden, maar iedereen moet dan maar een opoffering brengen... Op viamichelin kan je nog wel duidelijk een reservatiestrook zien tussen de N9 en de Prieelstraat. De ondertunneling zou de beste oplossing bieden onder de N9, maar is natuurlijk ook wel de duurste...ik zou de prieelstraat in 2 kappen, het eerste stuk een woonerf maken, en dan vanaf de N9 een nieuwe straat aanleggen naar het andere stuk van de prieelstraat...
****

Medianieuws

Re: Ring rond Asse

Bericht door Medianieuws » wo 04 mar 2009, 16:18

Het Nieuwsblad 21-02-2009 schreef:Kruis over ringweg Asse
RAAD VAN STATE VERNIETIGT GEWESTPLANWIJZIGING

ASSE - De Raad van State heeft de gewestplanwijziging van 2000 met betrekking tot de ring rond Asse vernietigd. Voor het ringdossier heeft dat zeer verstrekkende gevolgen. Fasen twee en drie van de ringweg verdwijnen voor jaren in de koelkast.
Bij het gemeentebestuur, dat gisteren nog niet op de hoogte was van het arrest, sloeg het nieuws in als een bom. Het was bekend dat er bij de Raad van State nog steeds een beroep liep tegen de gewestplanwijziging die de Vlaamse regering op 30 juni 2000 had doorgevoerd en die het driedelige tracé vastlegde voor de ringweg.
De eerste fase van die ringweg werd vorige zomer gerealiseerd en het Vlaams Gewest treft al volop voorbereidingen voor fase twee, al dan niet onmiddellijk in combinatie met fase drie. De ambitie was om zeker de plannen voor fase 2 klaar te hebben tegen de komende zomer, waarna de onteigeningsprocedures van start hadden kunnen gaan. Hadden, want met dit arrest kunnen het Vlaams Gewest en de gemeente elke nieuwe stap in dit dossier volledig vergeten.
De Raad van State baseert zich voor de vernietiging van de gewestplanwijziging op een procedurefout door de toenmalige streekcommissie, de voorloper van de huidige provinciale commissie voor ruimtelijke ordening (Procoro). De leden van die commissie waren in één tijd uitgenodigd voor twee vergaderingen. Omdat de eerste commissiebijeenkomst niet in aantal was, werd de vergadering geschorst om kort nadien een nieuwe vergadering te starten met hetzelfde aantal (onvoldoende) leden. De indieners van het beroep riepen een eerder arrest van de Raad in waarbij dergelijke procedure ongeldig werd verklaard.
'Het heeft langer geduurd dan verhoopt, maar ik bleef altijd overtuigd dat we deze zaak ooit zouden winnen. Deze ringweg realiseren, zou immers een regelrechte schande geweest zijn voor Asse', zegt Sigfried Van Nuffel, de man die de angel in het dossier vond. De procedure bij de Raad van State werd gedragen door het actiecomité Geen Ring door Asse, samen met oud-politicus Kamiel Pessemier. Het actiecomité wordt eerstdaags opnieuw bij elkaar geroepen en zal dan reageren.
Door de vernietiging vervalt elke rechtsgrond voor een bouwvergunning of onteigening voor de nog resterende fasen. Strikt genomen ligt de huidige fase1 er nu zelfs onwettig, of minstens zonevreemd. Om het dossier te herstellen, moet de Vlaamse regering een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan opstellen, maar dat kan jaren duren. Gelet op de tegenstand die er vroeger al bestond, is het zelfs zeer de vraag of hetzelfde tracé ooit nog kans maakt.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Ring rond Asse

Bericht door Wimpie24 » zo 08 mar 2009, 10:59

^^
Wat een geprul, je zou kunnen zeggen; typisch Belgisch.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: Ring rond Asse

Bericht door JonasCoryn » wo 11 mar 2009, 22:16

Ze zouden al die tegenstanders beter de kop af schieten.
Er moeten zoveel slechte verkeerspunten aangepakt worden in Vlaanderen, schiet er dan eens een herinrichting goed op moeten ze het weer volledig verk...en :shoot:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ring rond Asse

Bericht door Mikhail » do 12 mar 2009, 21:36

Wat een flauwe kul, ik hoop dat men dit nog kan aanvechten, en desnoods gewoon heel de ring zonevreemd aanleggen... Wie kan er nu tegen een ring rond Asse zijn? Het zullen wel mensen zijn die niet in het drukke stadscentrum wonen... pff zo egoistische egocentrische mensen... waarom kan men zich nu nog beroepen op een fout van 9 jaar geleden? Zo'n foute zouden ze moeten laten verjaren naar 1 jaar...

Ik vind het spijtig, op zijn minst gezegd, de mensen in Asse hadden eindelijk al een klein beetje verademing met de 1ste fase van de ring, ik kan goed geloven dat dit inslaat als een bom, mensen die er wonen en die eindelijk hoop hadden op een rustige dorpskern, en mensen die iets gekocht hadden met de hoop op... zitten er dik tegen... Ik hoop dat dit mensen ook nog hun inbreng kunnen doen...

Alle vanaf nu hebben we dan weer een GTI die binnen enkele jaren gelden genoemd zal worden als 'de te groot aangelegd rotonde, met uitzicht op open veld'... wat een zonde ...
****

Medianieuws

Re: Ring rond Asse

Bericht door Medianieuws » ma 16 mar 2009, 12:52

Het Nieuwsblad 10-03-2009 schreef:Politieke spitsvondigheid moet ringweg redden
Afbeelding

ASSE - Zes parlementairen van de Vlaamse meerderheid willen met een decreet het vernietigde tracé van de Assese ringweg redden. Een 'banale' procedurefout weegt niet op tegen het algemeen belang, is de stelling.
Het voorstel van decreet is vrijdag neergelegd door CD&V'ers Tom Dehaene en Lode Ceyssens, Open VLD'ers Francis Vermeiren en Patrick Lachaert en SP.A'ers Else De Wachter en André Van Nieuwkerke. Over de ontvankelijkheid wordt wellicht woensdag gestemd. In het voorstel wordt de onlangs vernietigde gewestplanwijziging uit 2000, die betrekking had op het tracé van de ringweg, opnieuw ongewijzigd vastgesteld in afwachting dat een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan van kracht wordt. Dat laatste duurt minstens enkele jaren. Het overgangsdecreet zou het mogelijk maken dat het Vlaams Gewest de aan de gang zijnde voorbereiding voor de aanleg van fase2 van de ringweg voortzet.

'Het is ongebruikelijk, maar niet uniek dat we via een voorstel van decreet reageren op een uitspraak van de Raad van State', zegt volksvertegenwoordiger Tom Dehaene. 'Dat is ook gebeurd voor het gewestplan Gentse- en Kanaalzone. In beide gevallen gaat het over kleine door de Raad van State bestempelde procedurefouten, die helemaal niet in verhouding staan tot het maatschappelijk belang van de beslissing tot wijziging van het gewestplan.'
'De ring rond Asse is belangrijk voor de leefbaarheid van het centrum. Het is om die reden dat de decreetgever nu beslist om bepaalde gewestplanwijzigingen te 'valideren', ook al zijn ze vernietigd door de Raad van State.'
Deze in stilte voorbereide 'spitstechnologie', naar verluidt afkomstig van een kabinetsmedewerker van Vlaams minister Dirk Van Mechelen (Open VLD), verklaart deels waarom de Assese meerderheid zich de voorbije weken van commentaar onthield.

Zondagavond werd in een gezamenlijke mededeling van de Assese meerderheidspartijen - CD&V/N-VA, As.Pro en Zellik-Relegem - nogmaals herhaald dat 'de oplossing van het Vlaams Gewest moet komen'.
Daarmee verbergt de meerderheid de interne verdeeldheid om het oorspronkelijke ringtracé expliciet te verdedigen. Zes van de huidige zestien raadsleden (op 29) in de meerderheid, onder wie drie schepenen, stemden in 2000 nog resoluut tegen dit tracé. Ook in een gisteravond inderhaast verspreide nota - toen duidelijk werd dat onze krant lucht had gekregen van het voorstel van decreet - zegt de Assese meerderheid opnieuw nergens dat ze onverdeeld achter het originele tracé staat. 'Asse kan nu het masterplan voor een leefbaar centrum verderzetten', klinkt het omfloerst.

Sinds het bekend worden van het arrest laait de discussie over het steeds omstreden gebleven ringtracé voor fase 2 en 3 helemaal op. Een enquête op onze Nieuwsblad-site leert dat slechts 30,5 procent van de stemmers vindt dat de oorspronkelijke plannen moeten worden uitgevoerd. 42,5 procent is van mening dat deze ringweg nooit de oplossing was en 27 procent vindt een verdere ringweg absoluut nodig, maar op voorwaarde dat eerst alternatieve tracés grondig worden onderzocht.

MacGyver
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 03 apr 2009, 8:29

Re: Ring rond Asse

Bericht door MacGyver » vr 03 apr 2009, 8:53

Tegen een ringweg ben ik niet echt tegen want er moet een oplossing komen voor het Centrum ASSE. Fase 1 vind ik zeer goed maar fase 2 en 3 daar ben ik nu echt tegen omdat dat gewoon door "DOOR ASSE" is ipv "ROND ASSE".
Om mijn mening meer duidelijk te maken in verstaanbare taal: In mijn vrije tijd speel ik al gedurend meer dan 8 jaar met een computergame dat de naam "Sim City4" noemt. Men zal wel zeggen dat het game is maar het is een game waar je echt stapsvoet moet nadenken om een dorp naar een stad uit te bouwen. Ik, de gamer, ben de burgemeester van een groot braakliggend grond, bedoeling is van het spel is om een stad volwaardig uit te bouwen. Om er niet dieper in te gaan kom ik nu tot het feit van de ring ASSE. Om bij wijze van proef heb ik dit game gebruikt om zo een ring te maken zoals in ASSE is gepland voornamelijk fase 2 en fase 3. Eerst heb ik een dorp gebouwd ring door ASSE en resultaat is op termijn was het centrum dichtgeslibt. Dan opniew een dorp gebouwd ring rond ASSE maar dan alleen naar bestaande hoofstraten de ring verbonden zoals in ASSE nagebouwd (niet door het Centrum Dorp) en wat is het resultaat in dat game ? Dorp Centrum heel weinig verkeer. Aan de hand van dit game is mijn tegenstand zeer groot voor FASE 2 en 3.
Men moet maar eens zelf proberen met game en zal snel tot deze conclusie komen. Maar ja, het is en blijft een game. Zeer belangrijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ring rond Asse

Bericht door Rene » vr 03 apr 2009, 19:24

Wist je dat het verkeersstromenmodel dat aan SimCity4 ten grondslag ligt van geen kant deugt ?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Ring rond Asse

Bericht door Wimpie24 » vr 03 apr 2009, 19:33

^^
Wel als je de Networkd Addon mod download, blijkbaar kan je met een paar simpele regeltjes code dat model 10 keer realistischer maken.
Totaal off-topic trouwens.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

MacGyver
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 03 apr 2009, 8:29

Re: Ring rond Asse

Bericht door MacGyver » za 04 apr 2009, 8:55

Rene schreef:Wist je dat het verkeersstromenmodel dat aan SimCity4 ten grondslag ligt van geen kant deugt ?

Waarom niet ?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ring rond Asse

Bericht door Mikhail » vr 24 jul 2009, 15:26

Spijtig genoeg onderstaand nieuws te melden:
Werken ring van Asse blijven geblokkeerd

Het ziet ernaar uit dat de werken voor de verdere aanleg van de ring van Asse nog een tijd zullen stilliggen. De werken waren al geblokkeerd na een arrest van de Raad van State, maar enkele Vlaamse parlementsleden wilden die beslissing via een decreet ongedaan maken. Dat zal wellicht niet lukken omdat de Raad van State zich in een advies kritisch opstelt. Het actiecomité "Geen Ring door Asse" heeft al tevreden gereageerd.

Bron: deredactie.be
Die NIMBY's blijven maar uitbreidden... Die actiegroep is trouwens toch ook niet al te snugger het is een ring ROND en niet DOOR Asse...

Leg gewoon die weg aan, comment of niet, waarschijnlijk loopt voor 90% van de gevallen van die actiegroep de ring niet langs of over hun grondgebied... Ik blijven hopen dat de ring er komt!
****

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Ring rond Asse

Bericht door Rien » za 25 jul 2009, 14:05

Dat is net het punt dat de actiegroep wil maken: het huidig tracé is eerder een weg dóór dan rond Asse-centrum.

Tracé volgens de huidige plannen (website van de actiegroep). Dit tracé weert het verkeer slechts uit een zéér beperkt deel van de bebouwde ruimte. Beter zou zijn om de ring pas ten westen van Krokegem, waarvan de bebouwing aan die van Asse vasthangt, op de N47 en de N9 te laten aansluiten. Ik heb dus begrip voor het actiecomité dat wenst de leefbaarheid in gehéél Asse (en niet enkel in het centrum van het centrum) verbeterd te zien d.m.v. een ringweg. Het verdedigt de aanleg van een ringweg, maar wijst het huidige plan af.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N009k]Ring rond Asse

Bericht door vynkce » di 12 apr 2011, 11:09

De werken aan fase 2 en fase 3 zullen vermoedelijk niet starten voor eind 2012. De problemen met de planmatige procedures en de vormfouten daar in zijn nog steeds niet opgelost.

Plaats reactie