Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Juerd » wo 07 mei 2008, 22:08

Zojuist meegemaakt. 2 rijstroken en een vluchtstrook rechts. Eerst een portaal pijlnaarrechts-70, dan een portaal X-pijlnaarrechts. Enfin, je wordt hier dus de vluchtstrook op gestuurd. Even verderop echter bleek daar het materieel van de wegwerkers te staan, en een aantal mensen in oranje jassen die heftig zwaaiend duidelijk probeerden te maken dat ze toch echt niet graag doodgereden worden. Op rijstrook 2 lagen andreasstrips en stond een grote pijlwagen met de pijl naar LINKS.

Levensgevaarlijke situatie, natuurlijk, automobilisten precies de kant van de wegwerkers opsturen!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door boe! » wo 07 mei 2008, 22:15

Ach wegwerkers ... daar heb ik niet zo'n hoge dunk van. Ik maakte het volgende mee op de A28 onder de Zeister luifel:

Ook ik werd de vluchtstrook opgestuurd conform de methode die jij aangeeft. Vervolgens passeerden we voorbij afslag 2 een regulier bord dat een Vmax van 100 aangaf en iets verderop het reguliere bord einde Vmax 100. Je mocht daar dus legaal met 120 km/u over de vluchtstrook langs de werkzaamheden scheuren. Borden afplakken is blijkbaar te veel gevraagd. :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Rene » wo 07 mei 2008, 22:43

Vast en zeker weer een aannemer die geen juiste afzettingsaanvraag heeft gedaan... :shutup: Je moest eens weten hoe vaak het nog altijd fout gaat. Meest van tijd doordat de telefonische aanvraag niet strookt met de formele afzettingsaanvraag vooraf, of omdat men simpelweg de stroken vanaf de verkeerde kant telt...

In dit geval lijkt het erop dat ze een afzetting op 2 naar rechts hebben aangevraagd en gekregen, terwijl ze een afzetting op 2 naar links hadden moeten hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Vinny » wo 07 mei 2008, 23:46

Vast en zeker weer een aannemer die geen juiste afzettingsaanvraag heeft gedaan...
Komt het niet ook omdat Rijkswaterstaat de rijstroken anders telt dan de gewone weggebruiker?

Misschien toch een idee om de rijstroken, net als in het gebied Brabant, op matrixborden te voorzien van een opplaknummer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Juerd » do 08 mei 2008, 0:46

Wat voor de ene mens logisch is, is dat voor de andere misschien niet. Mij leek rijstrook 1 ook de linker voordat ik wist dat dat de officiële telling van RWS is.

Je maakt mij niet wijs dat iedere gewone weggebruiker automatisch van rechts naar links telt. Ik verwijs ook naar de boven-naar-beneden-discussie: niet iedereen begint bovenaan met lezen, sommigen beginnen aan de kant van het asfalt.

Renés uitleg lijkt me plausibeler: een links-rechts-fout. (Blijft de vraag waarom rijstrook 1 dan was afgekruist; is dat standaard als het verkeer op rijstrook 2 naar rechts wordt verdreven?)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Rene » do 08 mei 2008, 8:06

Als men van tevoren een verdrijving van 2 naar rechts (=de vluchtstrook) aanvraagt, dan is dat ook automatisch voor rijstrook 1.
Je gaat immers geen verkeer de vluchtstrook op sturen als rijstrook 1 nog beschikbaar is voor verkeer.

Overigens moeten mensen van aannemers die de afzetting aanvragen de BPS-codering gewoon wéten, zo simpel is het.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Vinny » do 08 mei 2008, 10:13

Overigens moeten mensen van aannemers die de afzetting aanvragen de BPS-codering gewoon wéten, zo simpel is het.
Op zich wel. Maar je moet er gewoon van uitgaan dat aannemers mensen in dienst hebben die nog dommer zijn dan koeien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Rene » do 08 mei 2008, 13:13

Nee, dat hoeft niet. De aannemer is verplicht gekwalificeerd personeel in te zetten.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Via » do 08 mei 2008, 17:58

Rene schreef:Nee, dat hoeft niet. De aannemer is verplicht gekwalificeerd personeel in te zetten.
Maar wie vraagt in de praktijk altijd de afzetting aan dan? Ik neem toch aan dat de (hoofd)uitvoerder dat doet?

asfaltwerker89
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 jan 2008, 14:20
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door asfaltwerker89 » do 08 mei 2008, 20:02

ViaHaaren schreef:
Rene schreef:Nee, dat hoeft niet. De aannemer is verplicht gekwalificeerd personeel in te zetten.
Maar wie vraagt in de praktijk altijd de afzetting aan dan? Ik neem toch aan dat de (hoofd)uitvoerder dat doet?
Bij ons dat diegene die met de bus met de pionnen en aktiewagen rijdt, wij hebben afgelopen nacht geasfalteerd op de A16 bij Ridderkerk, en toen we daar s'avonds aankwamen was de hele A16 richting Dordrecht afgekruist :? , uitvoerders in paniek, het verkeer wist ook niet wat waar ze moesten gaan rijden, wat bleek de oorzaak: MISCOMMINUCATIE :wall: tussen de jongens van de afzetting en rijkswaterstaat :kwaad:.
Voor service en garantie zijn we op vakantie, voor bier en plezier zijn we er met een kwartier!!!!!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Rene » do 08 mei 2008, 21:44

Als het goed is zijn alle afzettingen van tevoren ingediend, en krijgt men niets anders dan hetgeen van tevoren is aangevraagd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Wouter N14 » do 08 mei 2008, 23:57

Maar RWS is zelf toch opdrachtgever voor de werken? Zij zouden dan precies moeten weten waar wanneer wat gedaan wordt en welke stroken er afgekruist moeten worden. Om die reden zou het logisch zijn als RWS zowel het bepalen van de afkruisingen als van het daadwerkelijk instellen ervan in eigen hand houdt. De aannemer hoeft dan alleen nog maar zijn kegeltjes en pijlwagen op de goede plek te zetten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Juerd » vr 09 mei 2008, 4:05

asfaltwerker89 schreef:Bij ons dat diegene die met de bus met de pionnen en aktiewagen rijdt, wij hebben afgelopen nacht geasfalteerd op de A16 bij Ridderkerk, en toen we daar s'avonds aankwamen was de hele A16 richting Dordrecht afgekruist :? , uitvoerders in paniek, het verkeer wist ook niet wat waar ze moesten gaan rijden, wat bleek de oorzaak: MISCOMMINUCATIE :wall: tussen de jongens van de afzetting en rijkswaterstaat :kwaad:.
Degene die deze ongein veroorzaakt heeft mag wel eens flinke strafpunten uitgedeeld krijgen.

Was dit hetzelfde project? Ik maakte het verhaaltje van het begin van deze draad mee op de A15 bij Ridderkerk, de oostelijke oprit van het knooppunt. Heb inderdaad flink omgereden omdat je niet bij de A16 kon komen. Op sommige plekken bijvoorbeeld doordat je op rijstrook 1 kwam aangereden, rijstrook 2 was afgekruist en rijstrook 3 de afrit pas was, waar je dus niet legaal kon komen...

asfaltwerker89
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 jan 2008, 14:20
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door asfaltwerker89 » vr 09 mei 2008, 15:49

Juerd schreef:
asfaltwerker89 schreef:Bij ons dat diegene die met de bus met de pionnen en aktiewagen rijdt, wij hebben afgelopen nacht geasfalteerd op de A16 bij Ridderkerk, en toen we daar s'avonds aankwamen was de hele A16 richting Dordrecht afgekruist :? , uitvoerders in paniek, het verkeer wist ook niet wat waar ze moesten gaan rijden, wat bleek de oorzaak: MISCOMMINUCATIE :wall: tussen de jongens van de afzetting en rijkswaterstaat :kwaad:.
Degene die deze ongein veroorzaakt heeft mag wel eens flinke strafpunten uitgedeeld krijgen.

Was dit hetzelfde project? Ik maakte het verhaaltje van het begin van deze draad mee op de A15 bij Ridderkerk, de oostelijke oprit van het knooppunt. Heb inderdaad flink omgereden omdat je niet bij de A16 kon komen. Op sommige plekken bijvoorbeeld doordat je op rijstrook 1 kwam aangereden, rijstrook 2 was afgekruist en rijstrook 3 de afrit pas was, waar je dus niet legaal kon komen...
Dat zou het zelfde project geweest kunnen zijn, ik weet dat niet zeker, want het stikt daar s'avonds van de afzettingen voor maaien, asfalt boren en asfalteren.
Wij waren bezig op de hoofdrijbaan A16 Dordrecht/Breda precies bij de oprit waar je vanaf de A15 de A16 op kan, wij hebben een flinke bult (duiker die onder de weg loopt) op nieuw geasfalteerd.
Voor service en garantie zijn we op vakantie, voor bier en plezier zijn we er met een kwartier!!!!!

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Paixao » vr 09 mei 2008, 22:38

Leveren de soort grappen als het al of niet bewust verkeerd aanvragen van een kruis trouwens geen boetes op? Normaal gesproken is RWS erg scheutig met de boetes voor foutjes van de aannemers...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Juerd » za 10 mei 2008, 1:52

Ik kan me voorstellen dat als je op zo'n moment op de vluchtstrook staat, je doodsbang bent. Je kan dan wel oranje kleding met reflecterende strepen hebben, maar naast een grote knipperende pijl zie je dat haast niet (mijn grootste bezwaar ook tegen die dingen: ze zijn veel te fel en verneuken je nachtzicht). Het lijkt me alleszins redelijk als op dit soort fouten boetes staan.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Hajo » za 10 mei 2008, 13:18

Hier is duidelijk iets misgegaan:
Rene schreef:In dit geval lijkt het erop dat ze een afzetting op 2 naar rechts hebben aangevraagd en gekregen, terwijl ze een afzetting op 2 naar links hadden moeten hebben.
Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende verklaring.
Paixao schreef:Leveren de soort grappen als het al of niet bewust verkeerd aanvragen van een kruis trouwens geen boetes op? Normaal gesproken is RWS erg scheutig met de boetes voor foutjes van de aannemers...
De politie zal hiervoor geen bekeuring aan individuele automobilisten verstrekken, maar deze situatie in ieder geval wel aan de meldkamer doorgeven. Verder zal men waarschijnlijk ook ter plaatse blijven om het verkeer in goede banen te leiden. Of RWS de aannemer en boete oplegt is uiteraard aan RWS.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Vinny » za 10 mei 2008, 16:40

In de spoorwereld is het zo dat de aannemer strafrechtelijk aansprakelijk kan worden gesteld als door grove nalatigheid gevaar ontstaat voor mensenlevens. Dit zal in de praktijk echter hoogst zelden gebeuren, maar het is niet onmogelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Paixao » za 10 mei 2008, 19:08

Met de boetes bedoelde ik niet zozeer de politieboetes, maar de RWS boetes. Toen één van mijn collega's op de A7 vanuit veiligheidsoverwegingen een stopteken gaf aan automobilisten naast het werkvak (ter plaatse 70 km/u dus nog vrij acceptabel) stond de kantonnier van RWS aan de overzijde al de boete voor de aannemer uit te schrijven (geven van stoptekens op snelwegen is verboden.....). Of het nu beter is voor de veiligheid of niet, boete wordt gegeven. Ik vraag me dus af wat er in bovengenoemde geval (cq. gevallen) gebeurt, of er dan ook een boete wordt opgelegd aan de aannemer.

Nog afgezien van het enorme veiligheidrisico natuurlijk. Overigens is die bordenboer die gaat staan zwaaien op de vluchtstrook natuurlijk ook niet snugger, de pijlwagen is op snelwegen altijd een botser, dus dan verplaats je je wagentje met kegels natuurlijk naar de strook van de botser en ga je er enige meters voor staan. Of andere auto's dan nu de botser rechts voorbij rijden is dan nog niet zo'n groot drama als dat het kegelwagentje er nog staat...... :roll:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Juerd » za 10 mei 2008, 21:58

Wat is een "botser"?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Wouter N14 » zo 11 mei 2008, 0:20

Pijlwagen met stootkussen denk ik :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Juerd » zo 11 mei 2008, 0:53

Oh, een botsabsorber. Dan wordt het hele verhaal ineens logisch :)

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Paixao » zo 11 mei 2008, 20:18

Excusez moi Juerd. Het is inderdaad de botsabsorber, die binnen de wegenbouw vaak kortweg botser wordt genoemd. Geniale uitvinding. Hij wordt tegenwoordig zelfs op veel provinciale wegen al gebruikt, bijvoorbeeld bij het bermpaaltjes wassen, waar dat vroeger (één, twee jaar geleden) nog "gewoon" gebeurde met alleen een busje met een mannetje met emmer en handstoffer. :puh2:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Juerd » zo 11 mei 2008, 22:40

Een deel van de genialiteit zit 'm in de herbruikbaarheid. In principe kost het gebruik van een "botser" niks (op vervoer en mankracht na), behalve als er inderdaad tegen gebotst wordt, maar dan is de aanschaf van een nieuwe ook zeker de kosten waard: naar waarschijnlijkheid is een mensenleven gered.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Via » ma 12 mei 2008, 21:06

Worden de trucks die er mee rijden normaal gesproken ook nog verzwaard op de trekschijf? Want anders kan hij wel eens naar voren worden geduwd toch?

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Paixao » ma 26 mei 2008, 14:22

^^
Heb het even nagekeken in de specificaties voor materieel. Voertuig dat de botser voert is minimaal 8.000 kilogram zwaar (exclusief actieraam/botser) en mag uitsluitend kunstmatig verzwaard zijn indien de verzwaring voldoende goed bevestigd is en daardoor geen gevaar oplevert voor wegwerker en weggebruiker (bij aanrijding), ofwel zand in de laadbak is niet toegestaan. Verzwaring op de trekschijf dus wel mits het aan de voorwaarden voldoet. Inzet van een "normale" zandwagen levert doorgaans al ruim 8.000 kilo, een losse trekker zal dus hoogstwaarschijnlijk verzwaard zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

mafKees
dorpsstraat
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 dec 2007, 17:22
Locatie: Schouwen-Duiveland

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door mafKees » ma 26 mei 2008, 20:23

Om even terug te komen op de evt. boete opgelegd door RWS:
De rijstrookafkruisingen worden door RWS altijd vooraf goedgekeurd, mocht er die nacht dus blijken dat er iets goed fout is dan hebben ze geen poot om op te staan als ze de aannemer aansprakelijk willen stellen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door Juerd » ma 26 mei 2008, 23:54

Dus zowel de aanvrager als RWS hebben de stupiditeit van deze situatie niet ingezien? Ik vind dat moeilijk om te geloven.

mafKees
dorpsstraat
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 dec 2007, 17:22
Locatie: Schouwen-Duiveland

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door mafKees » di 27 mei 2008, 14:51

Juerd schreef:Dus zowel de aanvrager als RWS hebben de stupiditeit van deze situatie niet ingezien? Ik vind dat moeilijk om te geloven.
ik zeg ook niet dat het niet stupide is, het is ronduit lachwekkend!

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: Ga naar de vluchtstrook... GA TERUG!

Bericht door RW-A29 » di 27 mei 2008, 17:16

Er is overigens nog een partij die hier een rol in speelt en dat is de VCN. Zei sturen immers de matrixborden aan!

Grappig overigens van die bobbel in het wegdek dat die door jullie is weggehaald. Ik vroeg me al af wanneer ze deze zouden verwijderen/aanpassen. Je auto werd namelijk op de middelste rijstrook gelanceerd! :touring:

Plaats reactie