Zwarte zaterdagen 2008

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Zwarte zaterdagen 2008

Bericht door Chris »

nu.nl schreef:Drukte door tweede uittocht vakantiegangers

RIJSWIJK - De tweede uittocht van vakantiegangers zal vrijdag en dit weekeinde drukte op de wegen veroorzaken. Vrijdag beginnen in het zuiden de schoolvakanties.

De ANWB waarschuwt daarbij voor files op de wegen in het buitenland, waar ook vakanties beginnen.

Naar verwachting gaan zo'n 750.000 Nederlandse vakantiegangers op weg. Van hen gaan er naar schatting 450.000 naar het buitenland.

Avondspits

Binnen Nederland zal het waarschijnlijk vooral op de wegen richting de Nederlandse kustprovincies en het noorden druk worden. De avondspits zal vrijdag extra vroeg beginnen, voorspelt de ANWB, die echter geen grote problemen verwacht.

Alpen

De automobielorganisatie voorziet dat net als vorig weekeinde de routes door de Alpen zullen dichtslibben en de wachttijden bij de Sint Gotthardtunnel in Zwitserland en voor de Tauerntunnel in Oostenrijk enorm zullen oplopen.

In Frankrijk lopen de routes naar het zuiden vol en zijn de wegen bij de start- en finishplaatsen van de Tour de France extra druk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Inmiddels alweer een uur vertraging op de A7 Lyon - Orange.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Bison Fute meldt:
Vallée du Rhône
A7, entre Chanas et Tain l’Hermitage, 3 km - 20mn de temps de traversée.
Korte file, maar met wel veel vertraging zeg. Nu is er wel een ongeluk gebeurd waarbij de vluchtstrook is versperd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij Hamburg loopt het ook goed vast bij de wegwerkzaamheden aan de brug over de Elbe.
A1 Bremen Richtung Lübeck
Zwischen Maschener Kreuz und Dreieck Hamburg-Südost 18 km stockender Verkehr
A1 Lübeck Richtung Hamburg
Zwischen As Barsbüttel und Dreieck Hamburg-Südost 12 km stockender Verkehr , bitte nicht über das Stadtgebiet ausweichen!
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Chris schreef: bitte nicht über das Stadtgebiet ausweichen!
Dit hoorde ik ook elk half uur toen ik eens een een uurtje of drie voor de Elbetunnel stond te wachten. Is de infrastructuur in Hamburg zó hopeloos?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zijn bijna geen verbindingen over de Elbe. Zo uitgebreid is de infrastructuur in Hamburg, de tweede stad van Duitsland, nou ook weer niet.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Momenteel loopt het om Hamburg dramatisch vast, op de A1 tussen Bremen en Hamburg staat 40km file, op de A7 staat 20km voor de Elbetunnel en op de A1 tussen Lübeck en Hamburg loopt het ook vast.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Mijn ouders vertrekken zometeen richting Frankrijk / Spanje, dus ik zal vandaag het verkeer goed in de gaten houden. Het is nu, 6.30u al snel drukker aan het worden in de Rhonevallei.

De A7 thv Valence:
Afbeelding

De reistijd is nog normaal.

Op de A6 staat t.h.v. Auxerre een file door een brandend voertuig. In de verte zie je de staart van de file:
Afbeelding
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Het is 9.00u en de drukte is goed op gang gekomen:

Afbeelding
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Deze quote kan ik nog eens herhalen ;)
Ds79m schreef:Gegeven deze files is het waarschijnlijk de beste route uit Nederland om vanaf Dijon via de A39 (Bourg-en-Bresse) -> A40/A42/A432 (Vliegveld St.Exupéry) -> A43/A48 (Grenoble) -> A49 (Valence) te rijden en daar in te voegen voor het laatste drukke stuk A7 tot Orange.
Maar idealiter dus 's nachts rijden. Het is jammer dat op de kaartjes de drukte op de A480/A51/N75 (regio Grenoble-Sisteron) ontbreekt, daar komen ook gigantische files voor.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

En het wordt alsmaar drukker:
Perturbations en cours
Le trafic est dense principalement en vallée du Rhône, sur l’A7 en direction du Sud.
Sens des départs
Vallée du Rhône A7
- Chasse sur Rhône, 3 km de ralentissement.
- au péage de Vienne, 4 km de ralentissement.
- Valence Sud, 30 km de ralentissement.
- Pierrelatte, 8 km vers le Sud, en raison d’un accident matériel secteur de Bollène.
Afbeelding

A7 thv Valence:
Afbeelding

En inderdaad het advies om de A39 te nemen om de A6 te mijden:
Par suite de trafic dense, il est fortement conseillé pour les automobilistes circulant sur A6 nord et A31 nord et se dirigeant vers Lyon de suivre par A39.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

3 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

bas1984 schreef:Mijn ouders vertrekken zometeen richting Frankrijk / Spanje, dus ik zal vandaag het verkeer goed in de gaten houden.
Ze hebben vandaag Montpellier gehaald en geen files gehad! Ze hebben mooi achter de files aangereden. Met andere woorden; de zaterdag als reisdag kan, als je gewoon op de zaterdag vanuit Nederland vertrekt en niet op vrijdag en dan vervolgens zaterdag in zuid-Frankrijk zit.
reisgek
polderweggetje

Bericht door reisgek »

Vorig jaar op zwarte zaterdag vertrokken, Maar we dachten dat we alleen op de weg waren! Het stuk Nancy-Dijon nooit zo rustig gezien als toen. Zwarte zaterdag in Frankrijk is zeker te doen, Mits je voor lyon overnacht of er laat langs komt.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

De Standaard schreef:Vakantiedrukte verwacht vanaf morgen

BRUSSEL - Donderdag, vrijdag en zaterdag zal de massale rush naar de vakantiebestemmingen enorme verkeersdrukte veroorzaken op de Belgische wegen. Daarvoor heeft de automobilistenvereniging VAB gewaarschuwd.
Zaterdag begint de vakantieperiode in de bouwsector in Antwerpen en Limburg, en vrijdag hebben heel wat mensen vrijaf door de Vlaamse feestdag. 'Vooral vanuit de provincies Antwerpen en Limburg wordt de grootste drukte verwacht', luidt het.

Donderdag wordt een iets vroegere en zwaardere avondspits voorspeld. Vrijdag verwacht de VAB een relatief rustige ochtendspits, maar later in de ochtend zal de drukte zeker toenemen. Zij die vrijdag geen vrije dag hadden, vertrekken wellicht zaterdag en ook dan vindt een massale rush naar de vakantiebestemmingen plaats.

Ook elders in Europa

Het verkeer zal overal in Europa drukker zijn dan gewoonlijk. Frankrijk viert maandag zijn nationale feestdag. Daar worden de files vanaf vrijdagmiddag verwacht. In Oostenrijk en Zwitserland is zaterdag een drukke dag qua verkeer en zijn de Gotthardtunnel, de grensovergang Chiasso in Zwitserland en de Katschberg- en Tauerntunnel in Oostenrijk de klassieke knelpunten.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Even nieuwsgierig,
Wat verwachten jullie vrijdag voor een verkeer op de A50 (en A59 tegenwoordig) tussen het kpt met de A325 en kpt Hintham? Van de ene kant lijkt het me rustig ivm de vakanties, van de andere kant krijgen er dan een hoop mensen vrij. Ik moet in de ochtend om ongeveer 9 uur in Den Bosch zijn en heb geen zin om met de trein te gaan.

Daarnaast, wat verwachten jullie later op die dag (vanaf zeg een uur of 11 a half 12) op de BAB57 en BAB44 Goch - Düsseldorf, en belangrijker vanaf Düsseldorf de BAB44, BAB52, BAB3, BAB2 naar Polen? Zou opzich toch te doen moeten zijn op een vrijdag in de vakantie lijkt me?
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Komend weekend begint een eerste grote uittocht in Frankrijk:

Afbeelding

Met name in Zuid-Oost Frankrijk wordt het zaterdag erg druk op de weg en zullen er lange files ontstaan. Zie in dit overzicht:

Afbeelding

Zoals te zien is begint de drukte op de A7 al vanaf 4.00u. Ben benieuwd wat het in totaal gaat worden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

duikgek89 schreef:Even nieuwsgierig,
Wat verwachten jullie vrijdag voor een verkeer op de A50 (en A59 tegenwoordig) tussen het kpt met de A326 en kpt Hintham? Van de ene kant lijkt het me rustig ivm de vakanties, van de andere kant krijgen er dan een hoop mensen vrij. Ik moet in de ochtend om ongeveer 9 uur in Den Bosch zijn en heb geen zin om met de trein te gaan.
Je bedoelt morgen, 11 juli?
Op een vrijdag is het rustiger dan op andere dagen en voor 9.00 uur is de vakantieuittocht nog niet gaande. Vanuit Bankhoef moet je ongeveer 25 minuten rekenen tot knooppunt Hintham :)
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ja morgen inderdaad.
Dat is mooi, dan heb ik dus geen noemenswaardige vertraging, en dan ga ik lekker met de auto. :)
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Vandaag wordt het een drukke dag in Frankrijk en dat is nu al te merken:

Afbeelding

Bij Reims is het wat drukker bij de Péages. Op de A31 van Nancy naar Dijon is het ook al aardig druk. Hier heb je inmiddels een vertraging van 30 minuten. Ook op de A6 van Beaune naar Lyon heb je bijna 30 minuten vertraging. Er is een file aan het ontstaan bij Villefrance. In de Rhonevallei op de A7 is momenteel slechts een vertraging van 15 minuten. Het valt hier nog mee.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

15.00u: Drukte vanuit Luxemburg begint aardig toe te nemen.

Op de A31 staan nu zelfs verschillende files, zelfs tussen Toul en Langres. De reistijd is momenteel een uur langer dan normaal voor het Traject Nancy -> Dijon.
Op de A7 vanuit Lyon staat momenteel 18km file voor Vienne-Nord.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Forumer Stefanuzz rijdt daar op het moment en smste me dat er nu zware regenval is al een paar uur op de gehele A31.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ook in Duitsland begint het bal met 60 kilometer tussen Frankfurt en Würzburg (cue SnarfFlevoland ...). Ook de A61, de A5 en de A8 beginnen aardig vol te stromen.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Ok, dat verklaard een hoop natuurlijk. Is overigens wel vaak daar, tenminste de keren dat ik de heb gereden was het nooit echt lekker "vakantieweer" :P

Bison Futé meldt verder op de A10 Parijs -> Orleans: 37 kilometer langzaamrijdens verkeer!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Stefanuzz meldt groot ongeval na afslag 6 (da's bij Langres volgens mij) op de A31.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Klopt. Weg is gestremd op dit moment en verkeer wordt aangeraden de snelweg bij Langres Sud (of waar mogelijk zelfs al bij Langres Nord of komend vanaf de A5 bij Chaumont) te verlaten.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

De situatie op de A31:

Afbeelding
brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus »

In Duitsland op dit moment ook nog druk (overigens valt het geloof ik nog wel mee):
A1 Bremen Richtung Lübeck zwischen Maschener Kreuz und Dreieck Hamburg-Südost 16 km stockender Verkehr
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

bas1984 schreef:De situatie op de A31:

Afbeelding
Het snelste is om te rijden via de N57 langs Epinal/Besançon.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Inderdaad, maar volgens mij doet bijna geen Nederlander dat. Die houden gewoon de snelwegen aan. Veel vakantiegangers hebben nog nooit van een Voie Expresse gehoord, en dat dat in veel gevallen vrijwel hetzelfde is als een Autoroute.