[CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Moderator: Moderatoren
-
Wouter N14
- Moderator
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Ceská republika
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Er zitten dus zelfs expresswegen bij die 160 worden. 
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Zelf vind ik 160 km/h te hard. Wat mij betreft blijft de maximumsnelheid 130 km/h. Dat betekent dat je bijna 150 km/h op de teller kunt rijden zonder een boete te krijgen. Meer dan genoeg m.i.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Als de wegen het toestaan dan zie ik niet in waarom niet.
Van de andere kant ben ik het met je eens dat 130 een goede maximumsnelheid is.
Van de andere kant ben ik het met je eens dat 130 een goede maximumsnelheid is.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Vaak zijn goed uitgebouwde R-wegen niet van D-wegen te onderscheiden; op de hoogwaardig uitgebouwde delen van R-wegen tref je regelmatig zelfs groene bewegwijzering aan.Chris schreef:http://i25.tinypic.com/260viw4.jpg
Een Vmax van 160 betekent overigens niet dat je 160 moet rijden. Het betekent wel dat als je op rustige momenten even wilt opschieten, je op de weg kunt letten in plaats van op de vangrail. Ik vind het dus een prima idee.
Het stukje D1 wat 130/160 wordt, is het langste 2x3-strooks stuk van Tsjechië. In de spits druk, maar in de rustige uren bij uitstek geschikt voor een Vmax=160. In die zin iss een dynamische snelheidsregeling heel logisch.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Je hebt dus:Vaak zijn goed uitgebouwde R-wegen niet van D-wegen te onderscheiden; op de hoogwaardig uitgebouwde delen van R-wegen tref je regelmatig zelfs groene bewegwijzering aan.
blauwe borden met blauwe wegnummerschildjes: R wegen (Vmax: 130)
groene borden met blauwe wegnummerschidjes: R wegen (Vmax: 160)
groene borden met rode wegnummerschildjes: D wegen (Vmax: 160)
begrijp ik?
Lekker duidelijk weer
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Een kniesoor die op die nuances let
De D5 vormt een mooie voortzetting van Duitsland qua snelheidsbeeld
De D5 vormt een mooie voortzetting van Duitsland qua snelheidsbeeld
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Waarom breng je ze dan aan? Het hele idee van een andere nummering en een andere kleur wegwijzer is toch dat het informatie biedt aan de weggebruiker. En als die er op let is het een kniesoorEen kniesoor die op die nuances let
Als dit kennelijk het gevolg is van een kunstmatig onderscheid tussen autosnelwegen en expresswegen kun je er beter gewoon mee ophouden...
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
In elk geval Tsjechië kan ermee ophouden. In België heb je nog wat expreswegen die echt substandaard zijn zoals de N4 door de Ardennen en de N5 bezuiden Charleroi.
-
Chris
- Moderator
Nederland is volgens mij één van de weinige landen die snelwegen en niet-snelwegen nummertechnisch goed gescheiden houdt. Veel landen hebben gewone wegnummers die ook snelwegen kunnen zijn. Zoals de Bundesstraßen in Duitsland, de Route Nationales in Frankrijk, de Primærruten in Denemarken of de State en US Highways in de Verenigde Staten.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Mja, dat hebben wij toch ook. De N31 Drachten-Leeuwarden, de N 15 Rozenburg-Maasvlakte, N281 Ten Esschen-Simpelveld, de N280 Baexem-Roermond, de N3 Papendrecht-Dordrecht... allemaal wegen die toch echt snelwegachtig zijn. Net als de Gelbe Autobahnen en de Voies Express in Frankrijk.Chris schreef:Nederland is volgens mij één van de weinige landen die snelwegen en niet-snelwegen nummertechnisch goed gescheiden houdt. Veel landen hebben gewone wegnummers die ook snelwegen kunnen zijn. Zoals de Bundesstraßen in Duitsland, de Route Nationales in Frankrijk, de Primærruten in Denemarken of de State en US Highways in de Verenigde Staten.
Daarentegen hebben we een A12 en een A7 die deels niet autosnelweg zijn maar wel een A-nummer dragen (de A12 is zelfs deels een GOW met een geslotenverklaring).
-
Chris
- Moderator
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De meeste van de door jou genoemde uitstulpsels van het wegennet zijn toch echt substandaard aangelegd. Een limiet van 160 km/h op deze wegen zou absolute waanzin zijn. Nu zou je kunnen zeggen dat de limiet van 80 km/h en de strikte handhaving er van op bijv. de N 3 ook overdreven is, maar dan zou je er gewoon 100 van kunnen maken.Mja, dat hebben wij toch ook. De N31 Drachten-Leeuwarden, de N 15 Rozenburg-Maasvlakte, N281 Ten Esschen-Simpelveld, de N280 Baexem-Roermond, de N3 Papendrecht-Dordrecht... allemaal wegen die toch echt snelwegachtig zijn.
Die maken dus juist een te strikt onderscheid tussen autosnelwegen en expresswegen (Gelbe autobahnen kun je net zo goed blauw maken). Spanje gaat daarin het verst: die hebben 'autopista's' (AP) en 'autovia's' (A) wegen.Veel landen hebben gewone wegnummers die ook snelwegen kunnen zijn
-
Chris
- Moderator
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
120 op de N31 is ook geen probleem. En de N280 is als A68 aangelegd en is feitelijk gewoon een autosnelweg, met vluchtstroken en ongelijkvloerse aansluitingen. De N15 is ook volgens snelwegstandaarden aangelegd. Nu is 160 als limiet waanzin, maar dat vind ik sowieso voor de Nederlandse wegen.Vinny schreef:De meeste van de door jou genoemde uitstulpsels van het wegennet zijn toch echt substandaard aangelegd. Een limiet van 160 km/h op deze wegen zou absolute waanzin zijn. Nu zou je kunnen zeggen dat de limiet van 80 km/h en de strikte handhaving er van op bijv. de N 3 ook overdreven is, maar dan zou je er gewoon 100 van kunnen maken.Mja, dat hebben wij toch ook. De N31 Drachten-Leeuwarden, de N 15 Rozenburg-Maasvlakte, N281 Ten Esschen-Simpelveld, de N280 Baexem-Roermond, de N3 Papendrecht-Dordrecht... allemaal wegen die toch echt snelwegachtig zijn.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het wás ook een autosnelweg. Pas recentelijk is zijn status veranderd. Zijn lengte is korter dan 4 kilometer (uit mijn hoofd) en zou dus geen snelwegstatus verdienen (ooit was de A 68 gepland als volwaardige autosnelweg van Weert naar Duitsland)En de N280 is als A68 aangelegd en is feitelijk gewoon een autosnelweg, met vluchtstroken en ongelijkvloerse aansluitingen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Het was een autosnelweg en de het ex-A68-gedeelte is nog steeds langer dan 4 km. De degradatie is al zeker 10 jaar geleden. De weg ligt er nog steeds bij als een autosnelweg.Vinny schreef:Het wás ook een autosnelweg. Pas recentelijk is zijn status veranderd. Zijn lengte is korter dan 4 kilometer (uit mijn hoofd) en zou dus geen snelwegstatus verdienen (ooit was de A 68 gepland als volwaardige autosnelweg van Weert naar Duitsland)En de N280 is als A68 aangelegd en is feitelijk gewoon een autosnelweg, met vluchtstroken en ongelijkvloerse aansluitingen.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Ligt eraan welke wegen. Veel zijn te druk om zo'n limiet te rechtvaardigen, zeker in de spits. Maar bijvoorbeeld de A77 of de A73 tussen Nijmegen en Venlo kunnen buiten de spits best 160kmh zijn, en dan 130kmh in de spits zoals bij Praag.Coen Tunnel schreef:Nu is 160 als limiet waanzin, maar dat vind ik sowieso voor de Nederlandse wegen.
-
Bongo
- verkeersader
Ik vind 160 ook (veel) te veel. Het verschil in snelheid tussen de verschillende voertuigen wordt dan te groot. Er zullen altijd mensen 120 blijven rijden, maar ook mensen 160-170. Dan wordt het behoorlijk link om in te halen (als je gewoon 120 rijdt), want je weet nooit of er iemand met een rotvaart achterop komt. Natuurlijk moet je goed kijken vantevoren, maar het is toch een stuk makkelijker als iedereen een beetje de zelfde snelheid aanhoudt.
Slava Ukraini 💙💛
Steun Oekraïne www.DeLeeuwKyiv.nl
Steun Oekraïne www.DeLeeuwKyiv.nl
-
Chris
- Moderator
Op SSC zeggen de Tsjechen dat het weinig gaat uitmaken, wie nu 160 wil rijden, doet dat toch al.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Nee hoor, gewoon continu goed spiegelen.Bongo schreef:Dan wordt het behoorlijk link om in te halen (als je gewoon 120 rijdt)
In plaats van de slechte Nederlandse gewoonte om je auto maar naar links te pl**ren, "omdat je toch de Vmax rijdt"
Ik denk ook dat het maar weinig verschil zal uitmaken - de meesten zullen toch niet gek veel harder dan 130-140 rijden - dat zie je in Duitsland ook. Ga je sneller, dan kost je dat namelijk een hele sloot geld extra aan brandstof. Maar het is wel fijn om bij het inhalen even te kunnen accelereren, zonder meteen bang te hoeven zijn voor de Multanova-roversbende.Chris schreef:Op SSC zeggen de Tsjechen dat het weinig gaat uitmaken, wie nu 160 wil rijden, doet dat toch al.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij is dat niet de bedoeling. Ik dacht eigenlijk dat R-wegen altijd groene borden hadden. Hoogstens kan ik mij voorstellen dat alle R wegen met 160 groene borden hebben.Vinny schreef: blauwe borden met blauwe wegnummerschildjes: R wegen (Vmax: 130)
groene borden met blauwe wegnummerschidjes: R wegen (Vmax: 160)
Een R weg met groene borden en 130 ken ik in ieder geval: http://picasaweb.google.com/monterie.roads/CZ6East
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Eerder in deze draad staan expresswegen met blauwe borden. Of zijn die verouderd?
-
Chris
- Moderator
In 2009, the government is planning to introduce a new system of electronic toll for cars. Each driver may apply for a "box" that will be placed in a car and checked when driving through the toll gates. The toll will be pre-paid the way way we pay for prepaid mobile services, the price will remain the same: CZK 1000/year, CZK 320/month, CZK 220/week. The box will not be assigned to a specific car, so the drivers (e.g. family with 2 cars) may share 1 box. If a foreigner wants to use a highway, he'll have to pick-up and pay the toll before he enters the highway. Also, he'll have to pay a refundable deposit for a box.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Geen slecht idee, zo'n huurkastje. Stel je gaat drie weken naar Frankrijk, huurt bij de grens zo'n box (of beter nog, voor vertrek bij de ANWB). Vervolgens kun je drie weken lang bij alle tolstations door de "fast lane" en aan het einde van de drie weken lever je de box weer in. Afrekenen verloopt via je creditcard. Naarmate meer mensen op die manier tijdelijk een box gebruiken, zou het verkeer bij de tolstations beter moeten doorstromen en de files bij de stations dus moeten afnemen. De huur zou dan ook (bijna) gratis moeten zijn, op de borgsom na uiteraard.
-
Chris
- Moderator
Klein detail: In Tsjechië zijn nu geen tolstations. Ik zie de meerwaarde voor toeristen niet zo om een box aan te schaffen als een vignet ook prima werkt. Je krijgt bijna het gevoel dat ze met die box willen meten waar je rijdt.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Zal wel mee geëxpirimenteerd worden; zodat in de toekomst alleen voor het daadwerkelijke gebruik moet worden afgerekend. Ik krijg kilometerheffingvisioenen...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
In een systeem waar je per week, maand of jaar betaalt heeft zo'n box niet zo heel veel zin. Behalve dan dat het je de stickers op je voorruit scheelt (leuk voor vakanties waar je via Tsjechië naar Oostenrijk naar Zwitserland moet). In systemen waar je wel per kilometer betaalt -of dat nou electronische kilometerheffing is of een systeem met tolpoorten- zie ik die toegevoegde waarde wel. Misschien een leuke tip voor de Franse tolmaatschappijen?
-
R4
- expressweg
Ik ben in juli 10 dagen op vakantie geweest in Tsjechië en bij deze wil ik eens mijn bevindingen meegeven:
- De snelwegen en autowegen liggen er doorgaans heel goed bij, idem voor de signalisatie
- De kwaliteit van het OWN is wisselend, grotere wegen zijn doorgaans goed, kleinere wegen zijn vaak een hobbelig lappendeken en bevatten op sommige plaatsen gevaarlijke putten
- Het rijgedrag van de Tsjechen viel me eigenlijk heel goed mee, de meerderheid rijdt rustig. Als Belg ben je natuurlijk wel het een en ander gewoon, maar ik had het gevoel dat de Tsjechen zich doorgaans redelijk goed aan de regels houden. Vooral de Vmax=50 in de bebouwde kom wordt heel goed nageleefd. Flitsen gebeurt heel opvallend: twee politiemannen waarvan eentje met een grote flitscamera op de schouder (lijkt op een TV-camera) staan naast de weg en nemen je in het vizier als je passeert.
- De signalisatie op het OWN is op zich wel goed, met aan grote kruispunten ook grote en overzichtelijke borden. Bestemmingen via kleinere wegen worden door kleine blauwe pijlen aangeduid, met daarop een klein lettertype zodat die niet altijd goed leesbaar zijn.
- Er wordt in heel het land druk aan het wegennet gewerkt om het op West-Europees niveau te krijgen. Veel oude houten eenrichtingsbruggen worden vervangen door nieuwe betonnen tweerichtingsbruggen. Helaas is de signalisatie bij werken wel een ramp: er wordt nauwelijks op voorhand iets aangeduid en ter plaatse moet je slalommen tussen kegels en reflectorpalen. Omleidingen worden niet of slecht aangeduid. Op dat vlak moet er dus nog heel wat verbeteren!
- De snelwegen en autowegen liggen er doorgaans heel goed bij, idem voor de signalisatie
- De kwaliteit van het OWN is wisselend, grotere wegen zijn doorgaans goed, kleinere wegen zijn vaak een hobbelig lappendeken en bevatten op sommige plaatsen gevaarlijke putten
- Het rijgedrag van de Tsjechen viel me eigenlijk heel goed mee, de meerderheid rijdt rustig. Als Belg ben je natuurlijk wel het een en ander gewoon, maar ik had het gevoel dat de Tsjechen zich doorgaans redelijk goed aan de regels houden. Vooral de Vmax=50 in de bebouwde kom wordt heel goed nageleefd. Flitsen gebeurt heel opvallend: twee politiemannen waarvan eentje met een grote flitscamera op de schouder (lijkt op een TV-camera) staan naast de weg en nemen je in het vizier als je passeert.
- De signalisatie op het OWN is op zich wel goed, met aan grote kruispunten ook grote en overzichtelijke borden. Bestemmingen via kleinere wegen worden door kleine blauwe pijlen aangeduid, met daarop een klein lettertype zodat die niet altijd goed leesbaar zijn.
- Er wordt in heel het land druk aan het wegennet gewerkt om het op West-Europees niveau te krijgen. Veel oude houten eenrichtingsbruggen worden vervangen door nieuwe betonnen tweerichtingsbruggen. Helaas is de signalisatie bij werken wel een ramp: er wordt nauwelijks op voorhand iets aangeduid en ter plaatse moet je slalommen tussen kegels en reflectorpalen. Omleidingen worden niet of slecht aangeduid. Op dat vlak moet er dus nog heel wat verbeteren!
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
Wouter N14
- Moderator
Dan zal er spoedig weinig "fasts" meer zijn aan de fast lane, als iedereen met zo'n kastje gaatPino schreef:Geen slecht idee, zo'n huurkastje. Stel je gaat drie weken naar Frankrijk, huurt bij de grens zo'n box (of beter nog, voor vertrek bij de ANWB). Vervolgens kun je drie weken lang bij alle tolstations door de "fast lane" en aan het einde van de drie weken lever je de box weer in.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge