Hoe moet ik het dan jullie uitleggen, als jullie mij toch niet willen geloven!?!?
Mijn neef en ik hebben het nog net even besproken, ik vertel het nog één keer uitgebreid!:
Er stond in totaal 14 kilometer file. Maar er stond maar ca. 1 kilometer stil. De rest achter ons kon via een afrit binnendoor omrijden. Maar die borden stonden er te laat omgedraaid. Nou mocht het weliswaar geen schuld van de ADAC zijn, want die werklieden moeten dat omdraaien. Dit is te laat gebeurt. Nou stonden wij 2 uur al stil, en vervolgens kwam er iemand langs de vrachtwagens lopen of wij niet super veel tijdsverlies leden hierdoor. Bij ons was dat wel het geval, want we moesten optijd laden en lossen in Darmstadt. Nou was het 40 graden Celsius, en we kregen na 3 uur water aangeboden, nou hadden we zelf wat te drinken bij ons, maar ook andere weggebruikers die ook op de ene kilometer stil stonden konden wat te drinken krijgen. Na 4 uur kwam er iemand langs met een schadeformulier, want wij waren inmiddels al 3 uur te laat bij onze bestemming, en we hadden een strak schema. Op dat schadeformulier kon je je gegevens invullen en de tijd die je verloren had invullen. Verder stonden er ook andere dingen op het formulier, over treinvertragingen en ongelukken, etc. Die moest je via de post opsturen. Op het formulier stond een ADAC logotje.
Mijn neef had dat formulier een paar dagen later op de post gedaan. En een hele tijd niks weer gehoord, maar na 2 maanden toch een reactie. Ze schreven dat het officieel niet de bedoel was, om een schadevergoeding aan te vragen voor lang in de file te staan voor wegwerkzaamheden. Maar omdat we onnodig ruim 4 uur in de file stonden, en een grote achterstand hadden op ons schema (dat we daardoor eventuele financiële schade konden hebben), kregen we als kleine vergoeding €50,-. Dit was overigens alleen bedoelt voor het transportbedrijf, omdat die eventueel schade op zou lopen. Een chauffeur krijgt toch al betaald. Maar ja, mijn neef is eigen baas, dus is dat geld voor hem, anders zou hij dat geld niet krijgen.
Meer weet ik er niet vanaf. Maar, nu ben ik met mijn neef opweg naar Rimini, en ga ik daar nog niet weer over beginnen. De stemming zit er nu juist er goed in, en ik heb al schitterende foto's gemaakt!

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"