[A005] A5 Westrandweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

[A005] A5 Westrandweg

Bericht door mavas » vr 19 aug 2005, 13:02

HAARLEMMERMEER - De A5 loopt vanaf 2012 door naar de nieuwe Tweede Coentunnel in Amsterdam. De snelweg houdt nu nog op bij het knooppunt met de A9, Raasdorp. De nieuwe Westrandweg komt ten oosten van Zwanenburg en Halfweg te lopen.


De nieuwe weg en Coentunnel moeten de A4 en de A10-west in Amsterdam ontlasten. De verlengde A5 krijgt waarschijnlijk twee op- en afritten in het Westelijk Havengebied en mogelijk ook één bij Amsterdam-Osdorp. De weg loopt ook over de N200 (Amsterdam-Haarlem), maar krijgt daar geen aansluiting op. De nieuwe verbinding tussen Raasdorp en de A10-west en de Tweede Coentunnel kosten meer dan één miljard euro. Het is al jaren wachten op de 'Tweede Coen'.

Vanaf dinsdag 23 augustus ligt het onderzoek naar de effecten van de verlengde A5 ter inzage, onder meer bij de gemeentehuizen en bibliotheken. Niet alleen is onderzocht wat de gevolgen zijn voor het milieu, ook de effecten voor verkeer, economie en woon- en leefmilieu zijn onder de loep genomen.

Behalve omwonenden mogen ook belangengroeperingen, maatschappelijke organisaties, gemeenten, provincie en waterschappen nog meerdere keren hun mening geven over de plannen van Rijkswaterstaat. Op dinsdag 20 september vindt in De Olm in Zwanenburg een bijeenkomst plaats over de A5 voor omwonenden. Medewerkers van Rijkswaterstaat beantwoorden vragen en aanwezigen krijgen een presentatie te zien.

Uiteindelijk nemen de twee betrokken ministers Peijs (CDA) van verkeer en Dekker (VVD) van ruimtelijke ordening een besluit. Zij doen dit op basis van adviezen, voorkeuren, inspraakreacties en onderzoeken. Eerder toonde minister Peijs zich positief over de aanleg van de A5.

Het zuidelijke deel van A5, tussen de knooppunten Raasdorp (A9) en De Hoek (A4) in Haarlemmermeer, is sinds november 2003 in gebruik. Deze verbinding blijkt veel minder populair te zijn dan verwacht. Toch is bijvoorbeeld de doorstroming op het klaverblad Badhoevedorp toegenomen. Ook is Schiphol beter bereikbaar geworden, aldus Rijkswaterstaat eerder.

Wessel Mekking
donderdag 18 augustus 2005
Bron: Haarlems Dagblad.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 19 aug 2005, 13:04

Opmerkelijk dat de huidige A5 "minder populair blijkt te zijn dan verwacht", terwijl ik juist tegengestelde verhalen heb gehoord :!:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 19 aug 2005, 13:08

Zijn alle procedures nu doorgelopen? Geen gezeik meer over fijnstof, geluidsoverlast en verzet omdat een mierenhoop moet wijken?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 19 aug 2005, 13:13

Koppeling met de capaciteitsuitbreiding van de Coentunnel... :roll:

De nieuwe Trajectnota/MER van de Westrandweg staat trouwens nu al bij mij in de kast - naast het broertje uit 1989.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 19 aug 2005, 13:18

René schreef:De nieuwe Trajectnota/MER van de Westrandweg staat trouwens nu al bij mij in de kast - naast het broertje uit 1989.
Is dat positief of negatief? :roll:

Als ik t goed begrijp, moeten de inspraakprocedures enzo nog worden doorlopen?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 19 aug 2005, 13:45

Die A5 is wel nuttig denk ik, maarja ik ken de situatie ter plekke niet zo goed. Hoe gaat het nieuwe knp. Raasdorp er dan uitzien? Want ik heb begrepen dat de aardebanen er al liggen voor een noordelijke doortrekking van de A5.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 19 aug 2005, 14:00

Precies zoals KP Hattemerbroek en KP Kethelplein.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 19 aug 2005, 17:14

Als de hele A5 (en de 2e Coentunnel) klaar is, dan wordt de verkeersdruk op de huidige A5 (Raasdorp - De Hoek) zeker groter. Ik vraag mij zelfs af of de huidige 2x2 van de bestaande A5 dan wel voldoende is. Maar volgens mij is dit stukje A5 al op 2x3 voorbereid.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 19 aug 2005, 20:50

Hajo schreef:Maar volgens mij is dit stukje A5 al op 2x3 voorbereid.
Nou, die tunnel onder de rangeerbaan is wel erg smal. De vluchtstrook daar lijkt niet zo breed dat het een echte rijstrook kan worden...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 20 aug 2005, 13:54

Volgens mij is hij idd niet voorbereid op 2x3. Op een foto die ik heb waar de weg wel af, maar nog niet open was, gaat hij nogal smal onder viaducten en in verdiepte liggingen (2+vluchtstrook).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 20 aug 2005, 13:55

Bij KP Raasdorp is hij wel 2 x 3 voorbereid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 20 aug 2005, 17:33

Ik weet niet waar jullie het over hebben. De A5 is op 2x2 ontworpen. Daar hebben we nog een heel robbertje voor moeten vechten, want als het aan sommigen had gelegen, dan was de A5 tussen De Hoek en Raasdorp in eerste instantie slechts enkelbaans (sic!) uitgevoerd geweest... :jongleren:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 20 aug 2005, 19:55

Sorry? Een enkelbaans snelweg??? En was er in dat plan wel een vluchtstrook voorzien?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 20 aug 2005, 20:34

Dat was pas waanzin geweest. :x

Gelukkig maar dat die A5 er dan ligt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 20 aug 2005, 20:35

Wedergeboorte van de N5?

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » ma 22 aug 2005, 0:50

Het grootste en tevens duurste kunstwerk, namelijk de tunnel onder de taxibaan die de Polderbaan verbindt met Schiphol, is wel voorbereid op 2x3, aangezien deze nu volwaardige vluchtstroken bezit. Voor de rest heb ik er eigenlijk niet zo opgelet voor wat betreft de kunstwerken. Ik meen dat er vrij brede bermen zijn, zodat het afwateringssysteem van sloten en duikers niet aangepast hoeft te worden bij 2x3.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 22 aug 2005, 9:56

Ik zie toch echt alleen maar een snelweg die aan de ROA normen voor 2x2 voldoet. Dat je daar met wat herschikken ook 2x3 versmald op kwijt kunt, dat is een ander verhaal.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 22 aug 2005, 12:28

2 * 3 is voorlopig ook niet nodig, zeker niet als bedacht moet worden dat het einde van de A 5 pas bij de Coentunnel is en het begin vóór Schiphol. Kortom hij loopt dus van niets naar nergens...

Bovendien zit er eerder nog een verbreding en omlegging van de A 9 bij Badhoevedorp in de pen, ik denk dat je nog wel even vooruit kan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 22 aug 2005, 12:54

Ik ben ervan overtuigd dat de bestaande A5, zodra het nog ontbrekende deel naar de Coentunnel gereed is, meer verkeer te verwerken krijgt. Of dat dan zoveel extra verkeer is dat 2x2 onvoldoende is, valt natuurlijk nog te bezien. Toch is het m.i. niet slim geweest die A5 i.i.g. niet op 2x3 voor te bereiden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 nov 2005, 22:22

De Verkeersinformatiedienst schreef:De aanleg van de tweede Coentunnel zal niet leiden tot een daling van het aantal files bij Amsterdam. Dat is gebleken uit een onderzoek dat in opdracht van Rijkswaterstaat is uitgevoerd. Volgens de onderzoekers zal de nieuwe tunnel juist meer files tot gevolg hebben. Dat is een flinke teleurstelling voor de Amsterdamse politici, die anderhalf jaar geleden hun goedkeuring gaven aan de bouw van de nieuwe tunnel en de hierop aansluitende westrandweg.

Vooralsnog is er geen besluit genomen om de aanleg van de tweede Coentunnel te stoppen. Wel zal verantwoordelijk wethouder Van der Horst om opheldering worden gevraagd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 10 nov 2005, 22:32

Ik weet niet wat de VID nu weer voor onzin uitkraamt.
Patrick Potgraven heeft trouwens ook al eens eerder de plank een aantal keren behoorlijk misgeslagen. Ik begrijp niet waar die man mee bezig is... :roll:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » do 10 nov 2005, 22:34

Chrizz schreef:
De Verkeersinformatiedienst schreef:De aanleg van de tweede Coentunnel zal niet leiden tot een daling van het aantal files bij Amsterdam. Dat is gebleken uit een onderzoek dat in opdracht van Rijkswaterstaat is uitgevoerd. Volgens de onderzoekers zal de nieuwe tunnel juist meer files tot gevolg hebben. Dat is een flinke teleurstelling voor de Amsterdamse politici, die anderhalf jaar geleden hun goedkeuring gaven aan de bouw van de nieuwe tunnel en de hierop aansluitende westrandweg.

Vooralsnog is er geen besluit genomen om de aanleg van de tweede Coentunnel te stoppen. Wel zal verantwoordelijk wethouder Van der Horst om opheldering worden gevraagd.
Leert de VID het nooit. Extra capaciteit maakt de files juist korter en zeker niet langer. De capaciteit moet wel integraal aangelegd worden, anders verplaats je het probleem alleen maar.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 nov 2005, 22:37

You blame the VID.
Dat is gebleken uit een onderzoek dat in opdracht van Rijkswaterstaat is uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 10 nov 2005, 22:42

Nee, dat is de interpretatie die de VID eraan geeft.

De hoeveelheid files in 2012 mag misschien niet minder zijn dan nu, maar als je die tunnel niet zou aanleggen, dan zou de hoeveelheid files een veelvoud zijn... :roll:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 10 nov 2005, 22:50

René schreef:Patrick Potgraven (...) Ik begrijp niet waar die man mee bezig is... :roll:
Naar potten graven, misschien? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 10 nov 2005, 23:36

Dat is gebleken uit een onderzoek dat in opdracht van Rijkswaterstaat is uitgevoerd.
Nou nou nou, wat een schokkende uitkomsten. Bij mijn voormalige stageverlener zal dit niet als verrassing zijn binnengekomen. De relatie Zaanstad --> Amsterdam Centrum / Amsterdam Zuid zal er namelijk niet op verbeteren helaas. Alleen de relaties Zaanstad --> Schiphol en Amsterdam Noord --> Haarlem zullen garen spinnen bij de tunnel. En volgens de gemeente Amsterdam ook de relatie Amsterdam --> Alkmaar (via de A 5). Ook de avondspits zal niet verbeteren, want ook de relatie Zaanstad/Amsterdam --> Purmerend/Hoorn/Leeuwarden zal amper verbeteren

Dit heeft alles te maken met het niet aanpassen van de wegen s 101 t/m s 107 en de A 10 west zelf. Ook het schrappen van de verbreding van de A 7 helpt natuurlijk niet echt... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 11 nov 2005, 1:00

René schreef:Ik weet niet wat de VID nu weer voor onzin uitkraamt.
Patrick Potgraven heeft trouwens ook al eens eerder de plank een aantal keren behoorlijk misgeslagen. Ik begrijp niet waar die man mee bezig is... :roll:
Hehe, toevallig werkte ik voor hetzelfde bedrijf als hij (alleen weet niet niemand dat de VID een onderdeel is van mijn oud-werkgever) en moest ik wel eens klusjes voor hem opknappen zoals zijn auto voor apk wegbrengen naar de Achterhoek :lol: Desalniettemin was het wel een aardige collega. Tot zover offtopic.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » vr 11 nov 2005, 15:54

Ik ben wel benieuwd houe de A10-West en de A5 elkaar gaan ontmoeten. Ik neem aan dat er het een en ander aan spaghetti-fly-overs gaat komen. Ik hoop dat het een beetje spectaculair infrastukje wordt, met een hoop wegen op palen. Ziet er altijd erg leuk uit.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 11 nov 2005, 16:21

Valt wel mee. De beide rijbanen van de Westrandweg liggen op viaduct, en die "landen" tussen respectievelijk westelijke hoofdrijbaan en wisselbaan, en tussen wisselbaan en oostelijke hoofdrijbaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 11 nov 2005, 17:54

Valt wel mee.
Valt dus heel erg tegen. Je kunt van de A 10 west (uit zuidelijke richting) komend helemaal de A 5 niet eens op. Wanneer ik de A 5 zou willen nemen zal ik dus in de toekomst twee keer door de Coentunnel moeten rijden... :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie