[I] Bewegwijzering in Italië

Moderator: Moderatoren

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

[I] Bewegwijzering in Italië

Bericht door Mitch » vr 18 jul 2008, 15:06

Volgende week ga ik naar Italië en ben er ook al eens geweest.
Mijn indrukken zijn nogal negatief van de bewegwijzering op de 'autostrada's' in italië.
Wat vinden jullie!? Beeldmateriaal?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Chris » vr 18 jul 2008, 15:08

Ik heb er niet zoveel ervaring mee (in Italië ben ik niet op de snelwegen geweest, behalve bij Como), maar forumer Frits smste mij 2 weken terug dat het bagger was. Wat ik zoal van foto's heb gezien lijkt het me dat ze op de snelwegen veel te weinig aangeven, en lokaal veel te veel.

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mitch » vr 18 jul 2008, 15:14

Ja daar heb je inderdaad gelijk in. Op de snelwegen is baggerweinig aangegeven op die vale groene kleuren,
maar in de dorpjes wordt je doodgegooid door kleine pijl-bordjes die overal en nergens naartoe wijzen, niet
gesorteerd op richting ofzo en rotondes bewegwijzeren kunnen ze helemaal al niet. Ga op je intuïtie af zou
ik zeggen, want als je de borden volgt kom je geheid ergens anders uit. :S

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mitch » vr 18 jul 2008, 15:37

Wat voorbeelden:

Dit is nog netjes gedaan:
Afbeelding

Hoe hard mag je nu rijden?!?!?
Afbeelding

You know what I mean??
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » vr 18 jul 2008, 15:54

Mijn ervaring in Italië beperkt zich tot de regio Napels (waar ik meerijdend ook over autosnelwegen heb gereden in het gebied dat grosso modo loopt van Pozzuoli, Nola tot Salerno). Vooral in 1996 heb ik veel autokilometers gemaakt; de jaren erna heb ik meestal gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Mijn beeld van de bewegwijzering is niet dat het concept verkeerd is: Bestemmingen worden op zich duidelijk vermeld, en voor locale bestemmingen valt op te merken dat vooral de blauw-witte borden in het oog gehouden moeten worden (of de simpele verwijzing naar "Tangenziale" (ja dan moet je natuurlijk wel weten wat het betekent ;)). Vooral het ontbreken van voorwegwijzers, aanduiding van wegnummers op het OWN stoorde mij. Ook de wildgroei van allerlei reclamewegwijzers leidt nogal af. Op autosnelwegen was het vooral de wegnummering die vraagtekens oproept: De Tangenziale heeft een wegnummer dat nergens wordt aangegeven; op de meeste andere (snel)wegen wordt het wegnummer aangegeven van de weg waar je op uit komt, niet op de weg waar je je bevindt, zelfs als het inhoudt dat het doelwegnummer ettelijke tientallen kilometers verder weg is :roll:
Grootste probleem in Italië is de vormgeving van de infrastructuur, met zijn grote hoeveelheid GTI's, slecht uitgevoerde op-/afritcomplexen; levensgevaarlijke invoegstroken etc (in Napels is een stukje autosnelweg met een maximumsnelheid van 30 km/h en als je harder rijdt dan wordt je ook daadwerkelijk gelanceerd... :shutup: ); en natuurlijk de rijstijl van de Italianen zelf. Ik heb meegemaakt dat mijn chauffeur:
* Vrijwel loodrecht de snelweg overstak (van baan 1 t/m baan 3)
* Met 130 km/h door het stadscentrum van Nola reed
* Over het gras reed om de afrit te halen
* Uit stilstand proberen in te voegen op een autosnelweg
:neenee:
(en oja, wie het hardst toetert, heeft het meeste voorrang)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mitch » vr 18 jul 2008, 16:03

Ja met TomTom kom je er zelfs ook niet altijd uit: houdt rekening met opeens verdwenen afritten, opritten en wegen, terwijl de aangkondigingsborden nog gewoon staan waar ze altijd staan :? Een heel belangrijk punt is dat inderdaad slecht wordt aangegeven (ook op de snelwegen) waar je eigenlijk rijdt.
Tegelijkertijd probeer je de weg te vinden tussen de tuterende en wilde italianen in hun (tegenwoordig) -steeds groter wordende- auto's. Goed idee om het eens helemaal vernieuwen en misschien iets moderner vorm te geven (maar vormgeving is aardig).

Wat vinden jullie trouwens van dat 'centrum-symbooltje' dat veel in Italië gebruikt wordt?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » vr 18 jul 2008, 16:16

Ik ben groot fan van het centrumsymbool. Met name manier om aan te kunnen geven hoe je in het centrum komt zonder dat dit veel bordruimte kost. Erg handig op invalsroutes. Terecht een symbool dat je naast Italië in steeds meer landen ziet. Jammer dat we in Nederland dan focussen op symbolen voor een jeu-de-boulesbaan en een arboretum, maar op dat punt de weg nog niet hebben kunnen vinden.

Meer in het algemeen: in Italië moet je de regelborden negeren. Die enorme stapels met doelen en objecten, alsmede de borden op 300 meter van de afrit op een snelweg met nog even 5+ doelen erop. In de beperkte tijd die je hebt vind je "jouw" doel toch niet en de doelen op dat bord worden toch niet continu gehouden. Je kunt je beter focussen op de simpele voorwegwijzers waarop meestal maar één doel per richting staat. Dat is het doel dat continu wordt gehouden en waarop je je moet focussen. Ook moet je in Italië niet proberen om op wegnummer te rijden. Dat systeem van één doel per richting vind ik verder overigens wel positief. Je kunt in Italië zonder problemen gedurende langere tijd op één doel afkoersen, ook op het OWN.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door jeroent » vr 18 jul 2008, 18:02

Mitch schreef: Dit is nog netjes gedaan:
Afbeelding
Wat is eigenlijk het nut van het aangeven van een brandweerkazerne? Of vinden de spuitgasten anders de weg terug niet meer?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Snelwegfreak » vr 18 jul 2008, 18:22

Kan toch ook gewoon zo:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mark » vr 18 jul 2008, 19:23

Nu we toch bezig zijn :puh2:

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Ds79m » vr 18 jul 2008, 20:06

Italië ligt natuurlijk samen met het Verenigd Koninkrijk, België en Frankrijk op de As van het Bewegwijzeringskwaad. Dat betekent dat alles snel afgekraakt wordt, terwijl er best goede dingen tussen zitten. Het is vooral een kwestie van wennen, hoe bepaalde dingen worden aangegeven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » za 19 jul 2008, 9:53

Ziet er keurig uit, Mark. Wat betreft het wegstrepen van doelen van die borden denk ik echter dat het aangeven van een straatnaam hier of daar best handig kan zijn. Zeker bij belangrijke invalswegen, uitvalswegen of pleinen dekt zo'n naam vaak beter dan "Centrum-Oostzijde" of zoiets. Ik ken Pisa niet, dus ik kan verder niet inschatten of de Porta a Lucca, de Via Garibaldi en het Piazza Guerrazzi een plaats verdienen op de borden. Maar ik zou straatnamen niet als principieel nutteloos wegstrepen.

@Ds79m, heb je Frankrijk nou toegevoegd aan de as om een doorgaande lijn tussen Italië enerzijds en België/Groot-Brittannië anderzijds te hebben? Je kunt het niet eens zijn met een aantal uitgangspunten van de Franse bewegwijzering, maar het is er nergens zo'n janboel als in de andere genoemde landen...

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mitch » za 19 jul 2008, 10:00

De Franse bewegwijzering vind ik zeer netjes vergeleken met de Italiaanse. Het is strakker en veel consequenter, voor toeristen (vooral Nederlanders die denken dat ze een aardig woordje Frans spreken) makkelijker te begrijpen. Als toerist in Italië kan ik dat nou niet echt zeggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Chris » za 19 jul 2008, 10:07

Ik vind de Franse bewegwijzering ook zo slecht nog niet, alleen geven ze op snelwegen rond de steden veel te veel doelen aan. Wat mij betreft mag Oostenrijk ook wel bij de bewegwijzering-as-van-het-kwaad gestopt worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » za 19 jul 2008, 10:18

Oostenrijk is gewoon vreselijk lelijk, net zoals Polen. Met het systeem valt het toch verder wel mee? Alleen dit soort borden kun je helemaal niets mee. Maar die staan er net als die Italiaanse 300m-borden als toevoeging die je gewoon kunt negeren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Vinny » za 19 jul 2008, 11:14

Oostenrijk is gewoon vreselijk lelijk, net zoals Polen. Met het systeem valt het toch verder wel mee?
In Wenen valt de autosnelwegbewegwijzering niet te lezen met 80 km/h. Ik vind dat een ernstige tekortkoming... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » za 19 jul 2008, 11:35

Da's waar ja. Herinner ik me nu ook weer. Heb verder vooral ervaringen aan de westkant van Oostenrijk. Buiten Wenen (per vliegtuig) nooit oostelijker geweest dan het Salzburgerland.

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mitch » za 19 jul 2008, 11:57

In Italië wordt trouwens tot het hoger gelegen gedeelte van het Gardameer aan, op de borden met Italiaans en Duitse plaatsnamen gesignaliseerd. Ik vind het zelf nogal overdreven, want ten eerste worden de borden er niet mooier op, en is alleen in het Noordelijke gedeelte van Zuid-Tirol de voertaal echt Duits. Zijn er ook al mensen die de Vmax = 150km/h bordjes hebben waargenomen op de Italiaanse wegen?!!?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » za 19 jul 2008, 15:32

Mijn ervaring op de A22 is dat pas bij het binnenrijden van het Duitstalige gebied alle borden tweetalig worden. De grens ligt vrij kort ten noorden van Trento. Op gedeelte ten zuiden daarvan zie je hier of daar nog wel eens een tweetalig bord, met name in noordelijke richting. Het gaat dan met name om uitingen van Autostrada del Brennero S.p.A, niet om richtinggevende bewegwijzering. Niet enorm hinderlijk.

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mitch » zo 20 jul 2008, 11:20

Pino schreef:Mijn ervaring op de A22 is dat pas bij het binnenrijden van het Duitstalige gebied alle borden tweetalig worden. De grens ligt vrij kort ten noorden van Trento. Op gedeelte ten zuiden daarvan zie je hier of daar nog wel eens een tweetalig bord, met name in noordelijke richting. Het gaat dan met name om uitingen van Autostrada del Brennero S.p.A, niet om richtinggevende bewegwijzering. Niet enorm hinderlijk.
Oké, voor mijn gevoel stonden er meer borden, maar op de A22 ben ik meestal aan het eind van m'n reis, dus ben niet helemaal helder meer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Frits » zo 20 jul 2008, 16:47

De Italiaanse bewegwijzering kon mij niet bekoren. Het is absoluut inconsistent, wegnummers zijn onleesbaar klein en soms veel te veel bestemmingen.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mark » di 22 jul 2008, 0:30

Pino schreef:Ziet er keurig uit, Mark. Wat betreft het wegstrepen van doelen van die borden denk ik echter dat het aangeven van een straatnaam hier of daar best handig kan zijn. Zeker bij belangrijke invalswegen, uitvalswegen of pleinen dekt zo'n naam vaak beter dan "Centrum-Oostzijde" of zoiets. Ik ken Pisa niet, dus ik kan verder niet inschatten of de Porta a Lucca, de Via Garibaldi en het Piazza Guerrazzi een plaats verdienen op de borden. Maar ik zou straatnamen niet als principieel nutteloos wegstrepen.
Of de straatnamen belangrijk zijn weet ik verder ook niet, maar die kan je uiteraard op dezelfde manier bewegwijzeren, apart of bij de overige witte bestemmingen ;).

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door marcel » za 26 jul 2008, 14:29

In Aosta viel mij op dat alle borden eentalig waren, maar de taal was volkomen willekeurig en toevallig gekozen.
Je kunt dus bijv. 2 keer Monte Bianco zien staan, dan een keer Mont Blanc, dan weer Monte Bianco etc.
Dat geldt ook voor straatnaambordjes.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door SnarfFlevoland » ma 04 aug 2008, 19:37

Pino schreef:Oostenrijk is gewoon vreselijk lelijk, net zoals Polen. Met het systeem valt het toch verder wel mee? Alleen dit soort borden kun je helemaal niets mee. Maar die staan er net als die Italiaanse 300m-borden als toevoeging die je gewoon kunt negeren.

Afbeelding
Die foto is gemaakt op de A14. :P

Ik vind dat je dat bord alleen kunt negeren als je toch op doorreis bent. Maar als je ergens moet zijn, bijvoorbeeld naar een natuurgebied (zoals bijv. het Brandnertal, wat op dit bord staat) is zo'n bord juist super handig. Je weet dan direct dat je de autosnelweg of autoweg moet verlaten, bij die afrit. En ik vind het bord ook geen eens vreselijk, sterker nog ik vind het 10x mooier als in Nederland.

Overigen staat in Nederland bij ieder afrit aankondigingsbord alle bestemmingen overal op (zoals Apeldoorn-Noord in de richting van Arnhem). Daar staat Apenheul etc. niet één keer, maar wel 3 of 4 keer aangegeven. Dat is naar mijn idee nou overdreven.

De kleuren, en lettertype vind ik in Oostenrijk ook niet super slecht. Maar dat is per Bundesland weer anders. In Wenen (ben er één keer langs geweest) zijn de borden inderdaad vreselijk, maar bijv. in Tirol is het stukken beter geregeld. Dit geld overigens ook voor Italië. In Zuid-Tirol staat alles beter aangegeven als bijv. in Aosta of Rome.

De Zwitserse bewegwijzering vind ik overigens de beste van alle andere! :D

Overigens staat in Oostenrijk de boel beter aangegeven als in Duitsland. Toen ik laatst op vakantie was in Füssen, was in Oostenrijk (Tirol en Vorarlberg) alles beter aangegeven als in Duitsland (Beieren). Maar zoals eerder gezegd dat kan aan de provincie/Bundesland liggen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Pino » ma 04 aug 2008, 20:58

De borden in kwestie geven doelen aan die de richting niet beschrijven en als zodanig maar van ondergeschikt belang zijn. Je zou ze op zich kunnen weglaten. Dan moet de weggebruiker weliswaar zelf uitdokteren dat hij voor het Brandnertal deze afrit moet hebben, maar bewegwijzeren is weglaten, dus je zult toch ergens de lijn moeten trekken. De doelen in kwestie worden ná de afrit ook niet noodzakelijkerwijs op de borden gehouden, dus je kunt er ook niet op rijden. De vermeldingen staan er als eenmalige hint en daarna moet je het alsnog zelf uitzoeken.

Het idee dat dit soort doelen die de richting niet beschrijven, maar wel het nodige verkeer trekken, op een apart bord moeten worden gebracht, wordt nu ook in Nederland ingevoerd. Ik vind het niet meer dan positief dat doelen als Apenheul niet langer drie keer per afrit worden vermeld, maar slechts één keer op een servicebord. Maar ik zou dat soort vermeldingen nog liever helemaal weglaten. In deze tijden van navigatiesystemen en routeplanners kun je van de weggebruiker verwachten dat hij heeft uitgezocht dat je voor Apenheul afrit Apeldoorn-Noord moet hebben en dat je voor het Brandnertal afrit Bludenz moet hebben. De afritnummers maken het alleen maar gemakkelijker om er zeker van te zijn dat je ook de juiste afrit pakt.

Nog even los van de functie vraag ik me af wat jij mooi vindt aan dit bord. De informatie staat in een veel te kleine ruimte bij elkaar gepropt, waardoor het bod onoverzichtelijk wordt. De blauw-wit-groen-blauwe vlag maakt het bord een kleurenkermis, terwijl ik de plaatsing van de afstand tot aan de afrit allerminst logisch vind. Het afritnummer er op een wederom veel te klein uitgevoerde ruiter erop gepropt. En probeer dat bord maar eens met 120 km/h te lezen. Da's nou typisch Oostenrijk: op het OWN valt het nog best te pruimen, maar van snelwegbewegwijzering hebben ze weinig kaas gegeten.

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mitch » za 16 aug 2008, 11:44

Zo ben net terug van drie weken Gardameer vakantie, heerlijk! En wat schepte mijn verbazing. In twee jaar zijn veel borden buiten de autostrada's vernieuwd! Het gaat allemaal een beetje op de spaanse bewegwijzering lijken. Ik vond het erg netjes gedaan. Allemaal erg duidelijk, hier en daar nog wat rare dingetjes. Het lettertypes was iets van Transport ofzo, maar zag er keurig uit. Verschillende kleuren voor Autostrada's, Superstrada's en de wegen daarbuiten. Mooi!

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mitch » za 16 aug 2008, 18:49

Hier nog weer eens een bord na drie weken, beetje geknutseld, maar zo ziet het er tegenwoordig ongeveer uit!
Afbeelding

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Mitch » zo 19 apr 2009, 14:20

Zijn er dit jaar nog mensen die naar Italië op vakantie gaan????

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door vynkce » zo 19 apr 2009, 16:27

^^Normaal gezien dit jaar niet nee. (Ik toch niet) ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [Italië] Goed idee of weg ermee?

Bericht door Palance » zo 19 apr 2009, 17:16

Ik alleen als daguitstapje vanuit Kroatië en wellicht als transit als ik naar Slovenië rij (om de Karawankentunnel te mijden).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie