[FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door vynkce » do 24 jul 2008, 15:24

Hieronder wat foto's van de Italiaanse A32, de Fréjustunnel en de Franse A43. De Franse A43 is in veel betere staat dan de Italiaanse A32 hoewel die er ook nog best mee door kan. De Fréjustunnel zelf is zeer kalm wat ongetwijfeld komt door het hoge tolbedrag van € 33,20 dat je moet neertellen voor een enkele passage. Je betaalt ook nog extra tol voor de Italiaanse A32 (€ 9,00 vanaf Turijn) en voor de Franse A43 (€ 10,50 tot aan Chambéry). In totaal ben je dus € 52,70 kwijt...
De Fréjustunnel is ongeveer 13km lang en rijdt rustiger dan de Gotthard (17km). Deze laatste ziet er veel ouder, donkerder en smaller uit en is ook pakken drukker. De Fréjustunnel ging open voor het verkeer in 1980 en haalt dagelijks gemiddeld 4858 voertuigen. De toeleidende snelweg A43 (La Maurienne) komt aan 8260 voertuigen per dag. Meer info over de tunnel vind je hier: http://www.tunneldufrejus.com

Afbeelding

T4 is de wegnummering aan de Italiaanse kant van de Fréjustunnel:
Afbeelding


Deze afrit is ook de afrit naar de Franse plaatsen Gap en Briançon:
Afbeelding

Afbeelding

Tolplein:
Afbeelding

Ingang van de tunnel met een aantal voorschriften:
Afbeelding

In de tunnel:
Afbeelding

Vlak na de tunnel aan Franse kant:
Afbeelding

Onderstaande passen zijn geopend:
Afbeelding

Afstandenbord:
Afbeelding

De eerste kilometers op Franse bodem bestaat de snelweg uit 2x1 rijstrook:
Afbeelding

Een vrijwel lege snelweg:
Afbeelding

Portaalborden:
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door waldo79 » do 24 jul 2008, 17:36

Ach, je kunt ook altijd de goed berijdbare Col du Mont Cenis nemen als je de kosten van de Fréjustunnel te hoog vindt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Palance » do 24 jul 2008, 18:28

circ.ne :dontknow: Die website bestaat niet.

En een landensymbool in een ovaaltje heb ik in Italië nog niet eerder gezien.

Mooie foto''s. Ik blijf het fantastisch vinden, rijden in de bergen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Quattro » do 24 jul 2008, 18:42

Zalig zo door de bergen. :shock:
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door waldo79 » do 24 jul 2008, 19:21

Palance schreef:circ.ne :dontknow: Die website bestaat niet.
Misschien de afkorting van het Italiaanse woord voor omleiding :?:

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Frits » do 24 jul 2008, 20:02

Palance schreef:Ik blijf het fantastisch vinden, rijden in de bergen.
Inderdaad. En de wegen zijn soms ware kunststukjes.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Pino » do 24 jul 2008, 20:35

Palance schreef:circ.ne :dontknow: Die website bestaat niet.
Niet alleen dat, maar moest ook even nadenken wat werd bedoeld met Lione. Had natuurlijk tenminste ook Lyon moeten staan.
En een landensymbool in een ovaaltje heb ik in Italië nog niet eerder gezien.
Op de A22 richting Brenner zie je ze ook. En op de A9 richting Chiasso, en volgens mij op veel meer wegen richting grens.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Hanno » do 24 jul 2008, 21:12

Mooi foto's hoor! Het blijft echt geweldig, die bergen! Vooral je eerste foto is mooi, heel veel diepte.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Vinny » do 24 jul 2008, 21:26

Niet alleen dat, maar moest ook even nadenken wat werd bedoeld met Lione. Had natuurlijk tenminste ook Lyon moeten staan.
Een oud bord waarschijnlijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Chris » do 24 jul 2008, 21:28

Bord ziet er gloednieuw uit, Vincent.

circ.ne betekend misschien iets als "circulatie nordeste" oid?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Vinny » do 24 jul 2008, 21:32

Bord ziet er gloednieuw uit, Vincent.
Tegenwoordig moeten exoniemen vergezeld zijn van een endoniem; dus dan wordt de Europese richtlijn niet gerespecteerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door waldo79 » vr 25 jul 2008, 8:37

Chris schreef: circ.ne betekentmisschien iets als "circulatie nordeste" oid?
circulazione nordeste :idea:

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door poller1 » vr 25 jul 2008, 10:00

waldo79 schreef:
Chris schreef: circ.ne betekentmisschien iets als "circulatie nordeste" oid?
circulazione nordeste :idea:
Is gewoon 'circonvallazione' volgens mij, een soort 'weg rond het centrum' of 'ring'.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door waldo79 » vr 25 jul 2008, 12:30

Tip aan de Italianen: gebruik dat soort afkortingen niet :idea:

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door poller1 » vr 25 jul 2008, 12:56

waldo79 schreef:Tip aan de Italianen: gebruik dat soort afkortingen niet :idea:
Probleem is, die luisteren niet naar tips.

Waarom staat er trouwens Lione ipv Lyon...?
(ik neem aan dat er in Frankrijk Torino staat?

Voor de rest heel mooie snelweg!!!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Chris » vr 25 jul 2008, 12:57

In Frankrijk staat er Turin en Milan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Vinny » vr 25 jul 2008, 13:02

^^ Dat is niet relevant. Bewegwijzering volgt nationale conventies en geen 'terugpakkerij' van buitenlanders (al wordt die indruk soms gewerkt).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door poller1 » vr 25 jul 2008, 13:11

Chris schreef:In Frankrijk staat er Turin en Milan.
Raar, want er staat in Frankrijk ook Gent (Gand)
(Basel / Bâle weet ik niet meer).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Pino » vr 25 jul 2008, 13:39

Ook Basel wordt op de correcte manier gedaan. Maar aan de Frans-Spaanse grens zie je wel meer gevallen waar het niet volgens de regel is gedaan. Richting Bayonne verschijnen doelen als St. Sebastien en Pamplune, zonder toevoegingen San Sebastian en Pamplona. En uiteraard nog fenomenen als Gerone en Barcelone op de A9.

Moeilijk in te schatten waarom de Fransen aan de ene grens keurig volgens de regels voor exoniemen bewegwijzeren en dat aan andere grenzen weer heel slecht doen. Daarbij zal mogelijk de wegbeheerder een rol spelen (aan de Spaanse grens zijn de regels kennelijk nog niet doorgedrongen tot de ASF, maar de Franse staat die de wegen bij Lille en Basel beheert weet het weer wel), maar het is mogelijk ook een kwestie van niet-nadenken geweest bij het vervangen van oude borden. Net zoals in Nederland ook nog steeds onterecht en in weerwil van de Richtlijn Bewegwijzering Herungen en Luik op de borden staat. Ook ruimtegebrek zou heel goed een rol kunnen spelen. Gent-Gand, Basel-Bâle en Trier-Trèves passen prima op één regel. Bij langere plaatsnamen of combi's als Milan-Turin wordt dat lastig. En dan zie je dat de endoniemen het afleggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Pino » zo 14 sep 2008, 9:40

Sprekend voorbeeld van mijn laatste stelling dat de Fransen endoniemen alleen op de borden zetten als dat geen extra regels kost op het bord is de bewegwijzering in de omgeving van Menton. Op de A8 staan borden waarop doelen als Genova en Cuneo wel tweetalig worden vermeld, maar het langere Ventimiglia alleen op de borden staat als Ventimille.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Vinny » zo 14 sep 2008, 10:30

^^ Gewoon vervangen door: 20.000
Dat snapt iedereen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Pino » zo 14 sep 2008, 18:03

Aan de Italiaanse kant staat toch XX Miglia op de borden? Is nog cryptischer ...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door Snelwegfreak » vr 26 sep 2008, 14:00

Even iets anders;

http://users.fulladsl.be/spb10258/Freju ... 0_4372.jpg

^^
En dan zeggen ze dat ze zich opgesloten voelen bij mijn projecten :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I] A032 Torino - Frejus

Bericht door Pino » zo 28 feb 2010, 17:30

Enkele foto's van de A32 richting Torino. Foto's op volledig formaat via Panoramio
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ergens halverwege de Frejus-tunnel en Torino ligt een bewaakte vrachtwagenparkeerplaats. Met een eigen afrit.

Afbeelding
Afritnummering: uitzonderlijk op Italiaanse snelwegen buiten de grote steden

Afbeelding
Op de A32 wordt afgeweken van de gebruikelijke Italiaanse doelenkeuze. Niet alleen de control city, maar voor rechtdoor staat de volgende afrit ook op de borden. En in oostelijke richting "Autostrade" oftewel de verschillende kruisende snelwegen bij Turijn. In westelijke richting worden ook de nodige doorgaande doelen bewegwijzerd: volgende afrit, Bardonnecchia, Frejus en de SS24 richting Gap en Sestriere. Levert nogal volle vorkborden op.

Afbeelding
Hier is Rivoli dus de volgende afrit. Positief: voor de verandering staat het wegnummer waarop je rijdt gewoon op de borden !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het laatste stukje van de route Frejus - Torino heet niet A32, maar A55 (Tangenziale Nord). De overgang is vloeiend, je ziet het alleen aan de kilometerborden.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » za 11 mar 2017, 16:57

Wat is de Fréjustunnel toch een waardeloze tunnel. Je betaald je groen en geel aan de tol (€54 retour) en dan is de tunnel gevoeld een halve bouwval. Tunnelbekleding dat verouderd en/of kapot is, lage Vmax met 70 km/h en vooral ontzettend slechte beluchting. Er hing zowel op de heen- als de terugweg een dikke smog in de tunnel en het stonk er naar uitlaatgassen als de pest, terwijl het opzich helemaal niet druk was. Gisteravond op de terugweg gaf m'n auto zelfs 20°C als temperatuur in de tunnel aan, terwijl het buiten maar een graad of 6 was. Hier betaal je zo'n gigantisch bedrag voor?! Ik vind het onacceptabel... Andere tunnels op de route waren wel gewoon modern en schoon.

Op de terugweg werd ik in Bardonecchia bij de nog nooit afgebroken douanepost kort staande gehouden voor een paar vragen. De Franse politieagent sprak me meteen erg vriendelijk in erg goed Engels aan en wilde weten of ik naar Duitsland ging en waar we vandaan kwamen. Daarna konden we meteen weer door naar euhm... de enigste geopende tolpoort. Hoewel er opzich weinig verkeer was, was het een enorme chaos op het plein tussen de grenspolitie en de tolpoorten. Vrachtwagens, auto's... alles stond door elkaar om op een bepaalde manier de enigste geopende tolpoort door te komen. En aangezien elke doorgang nogal duurde, heb ik me op z'n "Georgisch" voorgedrongen, zodat we er alsnog snel door waren. Maar wat een slechte service... Dit is samen met de bovengenoemde kritiekpunten dubbelop absoluut onacceptabel voor zo'n dure toltunnel. Gelukkig voor onze achterliggers werd er kort voordat wij erdoor waren nog een tweede tolpoort geopend, maar ook dat was voor 8 uur 's avonds veel te weinig. Op de heenweg waren aan de Franse kant bij Modane 's ochtends vroeg om 6 uur wel gewoon drie tolpoorten geopend, terwijl er niks te doen was.. :roll:

Eigenlijk zouden die toltunnels ook wel tolbadges mogen accepteren, maar dat is nog niet het geval. Je krijgt in ieder geval wel zo'n 'premium' flyer mee, waarop kort de verkeersregels en nooduitgangen worden uitgelegd, maar is dit nu echt nodig?! Alsof je die echt gaat doorlezen voordat je de tunnel door rijdt. :facepalm:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 11 mar 2017, 17:13

SnarfFlevoland schreef:Gisteravond op de terugweg gaf m'n auto zelfs 20°C als temperatuur in de tunnel aan, terwijl het buiten maar een graad of 6 was.
Dat is normaal in tunnels die diep door de berg gaan. Hoe groter de bergmassa boven de tunnel, hoe hoger de temperatuur, in de Gotthardtunnel is 30+ graden niet ongebruikelijk. Het komt niet / nauwelijks door uitlaatgassen, maar door geothermische warmte. Zonder ventilatie kan de temperatuur zelfs boven de 40 graden oplopen, ongeacht of het buiten -10 of +30 is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » za 11 mar 2017, 17:19

SnarfFlevoland schreef:Wat is de Fréjustunnel toch een waardeloze tunnel. Je betaald je groen en geel aan de tol (€54 retour) en dan is de tunnel gevoeld een halve bouwval. Tunnelbekleding dat verouderd en/of kapot is, lage Vmax met 70 km/h en vooral ontzettend slechte beluchting.
Ken de Frejustunnel niet, alleen de toeleidende A32 aan de Italiaanse kant die prima is. Ze zijn de tunnel aan het verdubbelen, dus daar zal het geld op het moment wel naartoe gaan. Al weet ik eigenlijk niet of de opening van de tweede buis (voorzien voor 2019) wordt gevolgd door een renovatie van de bestaande. Aangezien de tweede buis smaller wordt dan de bestaande, weet ik ook niet of dat überhaupt mogelijk zal zijn...

De prijs blijft natuurlijk bizar hoog voor wat je ervoor krijgt, maar dat is een politieke keuze om transitverkeer te ontmoedigen, dus maar nauwelijks een graadmeter voor uitbouw.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door SnarfFlevoland » za 11 mar 2017, 17:46

Chris schreef:Dat is normaal in tunnels die diep door de berg gaan. Hoe groter de bergmassa boven de tunnel, hoe hoger de temperatuur, in de Gotthardtunnel is 30+ graden niet ongebruikelijk. Het komt niet / nauwelijks door uitlaatgassen, maar door geothermische warmte. Zonder ventilatie kan de temperatuur zelfs boven de 40 graden oplopen, ongeacht of het buiten -10 of +30 is.
Aha, dat was me tot dusver onbekend. Alleen dat het dieper onder de aarde warmer werd wel natuurlijk. Het is me in andere lange tunnels zoals de Gotthard ook nog nooit zo opgevallen. Het was ook meer dat m'n bijrijder me erop gewezen had, anders had ik het geen eens gemerkt. :razz:
Pino schreef:Ken de Frejustunnel niet, alleen de toeleidende A32 aan de Italiaanse kant die prima is.
Mwah, ik vind de A32 zo la la. Deels wat hobbelig/golvend asfalt (m.i. bij sommige snelweg typisch voor Italië), deels geen vluchtstroken en deels een onrealistisch lage Vmax. De A5 door het Aostatal vind ik een stuk beter. Desalniettemin heb ik ondanks de Vmax 90/100 gewoon 130 gereden, aangezien je in Italië toch niet zo veel voor flitsers te vrezen hebt. Dan is de snelweg prima, en het panorama is er erg mooi! 8-)

De Franse A43 is dan eerst alleen 2+1 en 1+1. Hoewel een stukje 2x2 is, wordt de A43 pas echt een snelweg na de tunnel van Orelle. En ook dat stukje van Chambéry naar de Fréjus vind ik voor ruim €10 aan de erg prijzige kant. De snelweg loopt veelal gewoon door een dal met weinig tunnels en/of dalviaducten. Daarvoor is de snelweg (na de splitsing Albertville) vrijwel altijd uitgestorven en als je em overdag rijdt landschappelijk erg aantrekkelijk, maar nu in het donker zag ik er weinig van.
Pino schreef:De prijs blijft natuurlijk bizar hoog voor wat je ervoor krijgt, maar dat is een politieke keuze om transitverkeer te ontmoedigen, dus maar nauwelijks een graadmeter voor uitbouw.
Prima, en wat betreft de uitbouw voor een tweede tunnelbuis beklaag ik me nog geen eens... Daarvoor is de aandrang (zeker in de winter) ook niet zo hoog. Alleen een fatsoenlijke tunnelaankleding en vooral frisse lucht mogen voor zo'n dure tunnel geen overbodige luxe zijn, evenals voldoende geopende tolpoorten. Het tolbedrag is veel te hoog om je een vieze stinkende tunnel vol met smog en een kapotte tunnelaankleding te kunnen veroorloven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coccodrillo » za 05 jan 2019, 21:10

The opening of the second tube may be in 2021. Nearly 7 years after the breakthrough...

I don't know if the first tube will be closed for renovation, I hope so, it didn't look well when I used it some years ago.

What seems more likely is that the Mont Blanc will be renovated soon, I suppose with a long closure.
De prijs blijft natuurlijk bizar hoog voor wat je ervoor krijgt, maar dat is een politieke keuze om transitverkeer te ontmoedigen, dus maar nauwelijks een graadmeter voor uitbouw.
I doub't that.

*********

Some years ago I read that the target of both states was to have 1/3 of truck traffic on the Mont Blanc and 2/3 on the Fréjus. I wonder if this will change with the second tube. Some reasons why truck traffic might start to be forced to use the Fréjus:

1) the Mont Blanc serves more touristic areas, so there is an incentive to put the trucks away
2) it has no real safety tunnel (just a passage under the roadway, which is less safer in case of fire)
3) it is single tube, while in the Fréjus the two directions will be separated
4) the access roads to it are less good than on the Fréjus (especially the westbound N205)
5) it already has more restrictions on trucks, because of point 1, for instance lower euro classes were forbidden earlier
6) it is narrower than the Fréjus
7) it might be a way to politically support the construction of the Fréjus base tunnel (new Lyon-Turin railway) which is heavily opposed in Italy
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO] [I]+[F] Fréjustunnel A32 & A43

Bericht door SnarfFlevoland » ma 07 jan 2019, 18:34

Ben gisteren en vrijdagavond nog door de Fréjustunnel gereden. Het is me voor het eerst echt opgevallen hoe ver de verplichte afstand op je voorligger wel niet moet zijn in de tunnel: 150 meter. Dat is nogal wat. Ze laten dit zien met blauwe LED-verlichting elke 150 m in de tunnel wand, de rest is geel. De Vmax van 70 km/h vind ik nog steeds erg laag, maar met een vrachtwagen voor je red je de 60 slechts amper. En de tunnel maakt geen hypermoderne indruk, zoals eerdere tunnels in de Maurienne-vallei op de A43. Een retourtje kost inmiddels ook al ruim €56,90 (enkel: €45,60). Belachelijke prijzen. Vanaf de Italiaanse kant is het nog een euro duurder.

Ben benieuwd wat het stuk A43 inmiddels kost. De rekening zal aan het eind van de maand wel komen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie