Beste route Haarlem - Praag?
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Beste route Haarlem - Praag?
Ik keek vandaag eens op google, en die geeft aan dat het beste is via de A1 bij Hengelo naar Hannover - Dresden - Praag.
Maar eerder keek ik en toen werden we gestuurd via de A12 bij Arnhem naar Dortmundt - Dresden - Praag.
We vertrekken rond 6 uur 's morgens.
Wat denken jullie dat het verstandigst is?
Maar eerder keek ik en toen werden we gestuurd via de A12 bij Arnhem naar Dortmundt - Dresden - Praag.
We vertrekken rond 6 uur 's morgens.
Wat denken jullie dat het verstandigst is?
-
Chris
- Moderator
Re: Beste route Haarlem - Praag?
De route via de A2-A14 is wel een stuk vlakker dan die over de A44-A7-A4. Scheelt je in de brandstofkosten en is wat minder intensief rijden. Op wat voor dag rij je? De A2 heeft doordeweeks wel heel veel vrachtverkeer (maar is wel 2x3).
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Ik zou geen van beide routes doen. Als je via Dortmund of Hannover gaat sta je geheid in de file.
Ik zou deze route nemen: A1 Hengelo - A30 Osnabrück - A33 Paderborn - A44 Kassel - A7 Hannover - A38 Leipzig - A14 Dresden
Op deze route heb je veel minder kans op file! En de route is zelf mooier, want de A2 naar Hannover en Maagdenburg is super saai!
Via A7 Bad Hersfeld- A4 Erfurt kan ook i.p.v. via de A38.
Ik zou deze route nemen: A1 Hengelo - A30 Osnabrück - A33 Paderborn - A44 Kassel - A7 Hannover - A38 Leipzig - A14 Dresden
Op deze route heb je veel minder kans op file! En de route is zelf mooier, want de A2 naar Hannover en Maagdenburg is super saai!
De A2 is doordeweeks en meestal ook op zaterdag een ramp! Niet doen, als het niet perse hoeft!De A2 heeft doordeweeks wel heel veel vrachtverkeer (maar is wel 2x3).
Via A7 Bad Hersfeld- A4 Erfurt kan ook i.p.v. via de A38.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 06 aug 2008, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Dresden-Praag kent nog altijd een hinderlijke onderbreking, die zeker voor verkeer vanuit Duitsland tot oponthoud leidt bij Ústí nad Labem. Probeer dat soort Autobahnlücken te vermijden (daarmee is ook de BAB 38 geen alternatief).
Zelf ben ik vanuit Purmerend vorig jaar via de grensovergang Waidhaus (BAB6) / Rozvadov (D5) naar Praag gereden. Omdat ik mijn bestemming aan de westkant van de stad had, was dat een prima route (een transitje Praag-stad kost immers ook de nodige tijd). Terug naar Nederland ben ik wel over Dresden gereden.
Mijn heenweg: A 10 - A 2 - A 12 - BAB 3 - BAB 2 - BAB 1 - BAB 44 - BAB 7 - BAB 4 - BAB 9 - BAB 72 - BAB 93 - BAB 6 - D 5.
Mijn terugweg: D 8 - BAB 17 - BAB 4 - BAB 14 - BAB 2 - BAB 30 - A 1 - A 10
Edit: Snarf: ga jij als reisadvies mensen over de incomplete A33 en A38 sturen ?
Zelf ben ik vanuit Purmerend vorig jaar via de grensovergang Waidhaus (BAB6) / Rozvadov (D5) naar Praag gereden. Omdat ik mijn bestemming aan de westkant van de stad had, was dat een prima route (een transitje Praag-stad kost immers ook de nodige tijd). Terug naar Nederland ben ik wel over Dresden gereden.
Mijn heenweg: A 10 - A 2 - A 12 - BAB 3 - BAB 2 - BAB 1 - BAB 44 - BAB 7 - BAB 4 - BAB 9 - BAB 72 - BAB 93 - BAB 6 - D 5.
Mijn terugweg: D 8 - BAB 17 - BAB 4 - BAB 14 - BAB 2 - BAB 30 - A 1 - A 10
Edit: Snarf: ga jij als reisadvies mensen over de incomplete A33 en A38 sturen ?
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Klopt! Maar de BAB38 is bijna klaar, je hoeft nog maar iets van 6 kilometer binnendoor. Je route door het Ruhrgebied keur ik af, want dat is nu vanaf Haarlem niet nodig, maar de rest van de route is prima! Overigens is inderdaad de weg bij Dresden en Praag een vervelend stuk (ben er ook één keer langs geweest).Rene schreef:Dresden-Praag kent nog altijd een hinderlijke onderbreking, die zeker voor verkeer vanuit Duitsland tot oponthoud leidt bij Ústí nad Labem. Probeer dat soort Autobahnlücken te vermijden (daarmee is ook de BAB 38 geen alternatief).
Mijn ander advies (zowel heen als terug): A1 - BAB30 - BAB33 - BAB44 - BAB7 - BAB4 - BAB9 - BAB72 - BAB93 - BAB6 - D5.
Edit: Rene, de A33 is prima te doen via de B68! En is helemaal niet vervelend. Is een goed reisadvies!
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 06 aug 2008, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Vanuit Haarlem naar Kassel gaat echt veel sneller en relaxter over Bergh autoweg en langs het Ruhrgebied, dan dat je over Bad Oeynhausen en Bielefeld gaat lopen crossen met al die snelwegonderbrekingen. 20 jaar rijbewijservaring zegt me dat ik jouw reisadviezen niet snel zal opvolgen.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Overigens is het onzin om alleen maar op de autobahn te blijven, omdat zoveel sneller gaat. Op de autobahnen (zoals de A1, A2, A3, A6 en A8) loop je heel veel kans op file!
Edit: Ik ben er zelf langs de BAB33 geweest in Juli 2008 (zowel heen als terug) toen we naar Füssen op vakantie gingen.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Als je op het juiste tijdstip vertrekt, sta je helemaal niet in de file.
Plan je reis - niet zozeer qua route als wel qua tijdstip...
En verder maak ik mijn reistijd heel snel goed doordat ik niet via het OWN hoef te rijden, wat vaak hopeloos traag gaat. Daarbij: op dit soort lange reizen moet je gewoon zoveel mogelijk relaxed op de snelweg kunnen rijden, laagvliegen is niet nodig. Maar als er iets is waar je op een autorit van een flink aantal uur als bestuurder een broertje dood aan hebt, dan zijn het wel snelwegonderbrekingen waarbij je over het OWN moet gaan slingeren.
Plan je reis - niet zozeer qua route als wel qua tijdstip...
En verder maak ik mijn reistijd heel snel goed doordat ik niet via het OWN hoef te rijden, wat vaak hopeloos traag gaat. Daarbij: op dit soort lange reizen moet je gewoon zoveel mogelijk relaxed op de snelweg kunnen rijden, laagvliegen is niet nodig. Maar als er iets is waar je op een autorit van een flink aantal uur als bestuurder een broertje dood aan hebt, dan zijn het wel snelwegonderbrekingen waarbij je over het OWN moet gaan slingeren.
-
Chris
- Moderator
Inderdaad, ik zou de route A2-A14 dus nemen, via Osnabrück - Hannover - Magdeburg - Leipzig - Dresden. Dat stukje bij Usti schijnt wel mee te vallen. Ik heb net zelf de A7 gereden ten zuiden van Kassel, en daar zitten hellingen van 8% in! Dat is op een snelweg met veel vrachtverkeer behoorlijk intensief rijden. In het Ruhrgebied hoef je overigens niet veel file te verwachten in de zomer, ik volgde gistermiddag de stau-info, en er stonden alleen een paar files van 1 kilometer op de A1.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Gaan we weer met zo'n geheide file. Een korte blik op de Duitse verkeersinformatie leert dat je op dit moment op de hele A2 tussen Bad Oeynhausen en Berlin geen file tegenkomt. Op de vervolgroute tussen de A2 en de Tsjechische grens overigens ook niet. Ik zie geen reden om aan te nemen dat het morgen anders zou zijn, want het is vakantietijd, dus op de meeste wegen een stuk rustiger dan normaal. Advies aan Mavas, laat je niets aanpraten qua "geheide files" en de andere rampspoed die je hier wordt aangepraat en neem gewoon een directe route: of die nou over Dresden of Waidhaus gaat.SnarfFlevoland schreef:Ik zou geen van beide routes doen. Als je via Dortmund of Hannover gaat sta je geheid in de file. Ik zou deze route nemen: A1 Hengelo - A30 Osnabrück - A33 Paderborn - A44 Kassel - A7 Hannover - A38 Leipzig - A14 Dresden
-
Chris
- Moderator
De route over Waidhaus is volgens mij wel een stukje langer, je moet dan de A3-A6 nemen (ook een Lückenschluß, maar die valt wel mee). De A6 ten oosten van de A93 is nu voltooid, dus vanaf de A93 ga je rechtstreeks de autobahn naar Plzen op. Denk er aan dat je een vignet nodig hebt voor Tsjechië (kost weinig).
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Leuk dat je je reis mag plannen, maar vrachtwagens (waardoor veel files ontstaan) rijden ook wel buiten de spits. Autosnelweg in Duitsland vaak even druk. A2 en A3 zijn echte vrachtwagen route's. Op zo'n traject sta je dus sneller in de file door wegwerkzaamheden of door een ongeluk.Rene schreef:Als je op het juiste tijdstip vertrekt, sta je helemaal niet in de file.
Plan je reis - niet zozeer qua route als wel qua tijdstip...![]()
En verder maak ik mijn reistijd heel snel goed doordat ik niet via het OWN hoef te rijden, wat vaak hopeloos traag gaat. Daarbij: op dit soort lange reizen moet je gewoon zoveel mogelijk relaxed op de snelweg kunnen rijden, laagvliegen is niet nodig.
Binnendoor rijden parallel langs de autobahn, is inderdaad dom om te doen, maar dat stukje van 20 kilometer binnendoor bij Bielefeld heeft wel heel veel zin. Omdat je dan een hele slimme route neemt, om het gehele filedrama van het Ruhrgebied mis te houden. Ookal staat er geen file in het Ruhrgebied dan nog snij je met de BAB33 het Ruhrgebied af, dus is het alsnog een goede route.
En ongelukken en "tagesbaustellen" dan? Be prepared! Neem voorzorg maatregelen! En neem een route wat minder file gevoelig is. Mocht er op de BAB33 of BAB44 een ongeluk gebeuren, dan moet je even wachten tot je er langs kan, maar gebeurd er op de BAB2 een ongeluk, nou dan kan ik je een file van ruim een uur wel garanderen! Neem route van minder risico. Akkoord, als je niet anders kan moet je wel... dat deed ik ook toen ik naar de Harz op vakantie ging in de meivakantie. Dan moet je wel over die nare BAB2. Maar als dat niet hoeft, omdat er ook een andere route is, moet je ook die drukke routes vermijden!Gaan we weer met zo'n geheide file. Een korte blik op de Duitse verkeersinformatie leert dat je op dit moment op de hele A2 tussen Bad Oeynhausen en Berlin geen file tegenkomt.
Prima! Ga zo door! Maar de weg naar Praag vanaf Dresden is ook geen pretje. Overigens als je via Waidhaus gaat (wat wel een goede route is!) dan kan je net zo makkelijk over de BAB33 en de BAB44 rijden, dan over de BAB2!Pino schreef:Advies aan Mavas, laat je niets aanpraten qua "geheide files" en de andere rampspoed die je hier wordt aangepraat en neem gewoon een directe route: of die nou over Dresden of Waidhaus gaat.
En jongens jullie kunnen me wat vertellen, maar Duitsland kampt met steeds meer file! Dus....
Maar ik vind het prima hoor als jullie die hoofdroutes aanhouden, dan zijn die alternatieve routes voor mij lekker vrij en rustig van andere Nederlanders!
-
Chris
- Moderator
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
@Chris, ken die route niet; verwijs alleen naar de opmerking van René dat het voor doelen aan westkant van Praag nuttiger kan zijn om die omweg te pakken, omdat het je een tocht door Praag scheelt. Overigens zie ik dat René niet de route over Nürnberg - Amberg heeft genomen (met Lücke), maar via Kassel, de A4, de A9 en de A93 naar Waidhaus is gereden. Een route die me verder al helemaal niets zegt.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Ik sluit me hier bij aan!Chris schreef:Inderdaad, ik zou de route A2-A14 dus nemen, via Osnabrück - Hannover - Magdeburg - Leipzig - Dresden. Dat stukje bij Usti schijnt wel mee te vallen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ga vooral je gang. Tegen de tijd dat jij met al je omwegen en OWN-varianten eindelijk eens op de plaats van bestemming aankomt zit ik negen van de tien keer allang op diezelfde bestemming een biertje te drinken. Misschien niet door dwingend de meest directe route te nemen, maar door goed naar de verkeersinformatie te luisteren en eventueel dan mijn plan aan te passen in plaats van al van tevoren te capituleren voor files en incidenten die misschien wel eens plaats zouden kunnen vinden. De tiende keer heb ik misschien pech, omdat ik met een incident of langere file te maken kreeg die niet te vermijden was. Prima, zo is het leven. Dankzij de negen keer winst heb ik weinig moeite om dat ene verlies te accepteren.SnarfFlevoland schreef:Maar ik vind het prima hoor als jullie die hoofdroutes aanhouden, dan zijn die alternatieve routes voor mij lekker vrij en rustig van andere Nederlanders!
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
In het algemeen schijnen Nederlanders (niet iedereen, maar wel veel Nederlanders) niet te begrijpen dat omwegen best nuttig kunnen zijn. Jullie denken allemaal gewoon aan standaard routes. En als er eens een alternatieve route word aangepraat of aangeboden kraken jullie dat meteen af. Misschien is dat wel een eigenschap van ons, dat weet ik niet...
Duitsers zijn anders... die nemen wel gewoon hoofdwegen als er gewoon geen alternatieve routes zijn. Maar waar je wel een andere goede alternatieve routes hebt, gaan ze er wel gewoon langs. Alternatieve routes zijn niet alleen vrij van file, ze zijn meestal ook rustiger van verkeer, dus kan je (meestal) harder rijden! We zijn zelfs op onze camping door verschillende Duitsers aangeraden om niet via de A3, A6 of A8 te rijden. Ze vertelden ons ook dat alternatieve routes die niet meer dan 50 kilometer om zijn, net zo snel kunnen gaan dan gewone hoofdroutes, als er helemaal geen file staat op de hoofdroutes.
Wij als Nederlanders denken dat alles om is, en 40 kilometer omrijden is al snel veel te veel. Misschien komt dit ook wel dat ons land niet zo groot is als bijv. Duitsland. Ook denken jullie dat snel al iets verschrikkelijk om is, omdat het anders als anders is. Maar als je even het berekend met een ADAC routeplanner, dan weet je al meteen dat het helemaal niet zoveel scheelt, als jullie denken.
Prima, dat je er zo over denkt. Vrijheid van meningsuiting! Maar, je hebt het wel goed mis, als je denkt dat mijn alternatieve routes zoveel langzamer zijn dan jij denkt. Ik denk persoonlijk dat kwa tijd het allemaal niks uitmaakt. Ik denk het niet alleen, ik weet het wel bijna zeker!Ga vooral je gang. Tegen de tijd dat jij met al je omwegen en OWN-varianten eindelijk eens op de plaats van bestemming aankomt zit ik negen van de tien keer allang op diezelfde bestemming een biertje te drinken.
Heb Ik bewijzen daarvoor? Jazeker! Afgelopen vakantie hebben we zowel de heen als de terugreis via een alternatieve route gereden (via BAB33 Bielefeld en BAB44 Kassel), en we hebben het in één dag gedaan! Vroeger gingen we vaak over de BAB61 en de BAB8, en moesten we het altijd in twee dagen doen over dezelfde afstand!
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 06 aug 2008, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Nee, is onjuist.SnarfFlevoland schreef:maar vrachtwagens (waardoor veel files ontstaan)
Nee, is onjuist.SnarfFlevoland schreef:Autosnelweg in Duitsland vaak even druk.
En ook op veel meer plekken 2x3.SnarfFlevoland schreef:A2 en A3 zijn echte vrachtwagen route's.
Baustellen staan op internet aangegeven, dat kun je plannen. Ook Duitsland hanteert voor het regulier onderhoud werktijdtabellen, om de files te beteugelen. Werkzaamheden en de gevolgen daarvan zijn dus planbaar. Staan er geen werkzaamheden op de A2 of A3 aangegeven, hoef je er dus ook geen rekening mee te houden.SnarfFlevoland schreef:Op zo'n traject sta je dus sneller in de file door wegwerkzaamheden of door een ongeluk.
1. Filedrama is volstrekt overdreven.SnarfFlevoland schreef:Omdat je dan een hele slimme route neemt, om het gehele filedrama van het Ruhrgebied mis te houden.
2. "Slimme" route is ook volstrekt overdreven, maar dan andersom. Een route met onderbrekingen erin is allerminst slim. Het vergt nodeloos extra inspanning van de bestuurder, en op een lange rit van uren kun je die energie beter bewaren.
Ongevallen kunnen overal gebeuren, en als het ernstig is kan dat zelfs op een 'rustiger' autosnelweg voor enorm oponthoud zorgen. De kans dat je een ernstig ongeval treft is echter gering, en geen reden om je route bij voorbaat al op aan te passen. Dat is nu typisch iets waar je naar een alternatief gaat zoeken als je onderweg op de radioverkeersinfo hoort dat er een groot ongeval is gebeurd.SnarfFlevoland schreef:En ongelukken en "tagesbaustellen" dan? Be prepared! Neem voorzorg maatregelen!
Filegevoelig is primair tijdgevoelig. Kies geen andere route, maar een gunstig tijdstip.SnarfFlevoland schreef:En neem een route wat minder file gevoelig is.
Dus niets. Gebruikelijke files zijn voorspelbaar. Nogmaals: geen routemanagement maar timemanagement.SnarfFlevoland schreef:En jongens jullie kunnen me wat vertellen, maar Duitsland kampt met steeds meer file! Dus....
Je doet maar. Op een rit van een uur of 9 hebben de meeste bestuurders echt geen behoefte aan nodeloos rijden op het OWN.SnarfFlevoland schreef:Maar ik vind het prima hoor als jullie die hoofdroutes aanhouden, dan zijn die alternatieve routes voor mij lekker vrij en rustig van andere Nederlanders!uh2:
Amen.Pino schreef:Tegen de tijd dat jij met al je omwegen en OWN-varianten eindelijk eens op de plaats van bestemming aankomt zit ik negen van de tien keer allang op diezelfde bestemming een biertje te drinken. Misschien niet door dwingend de meest directe route te nemen, maar door goed naar de verkeersinformatie te luisteren en eventueel dan mijn plan aan te passen in plaats van al van tevoren te capituleren voor files en incidenten die misschien wel eens plaats zouden kunnen vinden. De tiende keer heb ik misschien pech, omdat ik met een incident of langere file te maken kreeg die niet te vermijden was. Prima, zo is het leven. Dankzij de negen keer winst heb ik weinig moeite om dat ene verlies te accepteren.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Krijg jij betaald om de A2 zwart te maken of zo?SnarfFlevoland schreef:De A2 is doordeweeks en meestal ook op zaterdag een ramp! Niet doen, als het niet perse hoeft!
Het door jou geplaatste topic "Rampen op de BAB 2 (Dortmund - Berlijn)" is ook al zo overdreven met een zwaar aangezette titel waar zelfs de Bildzeitung nog jaloers op zou zijn.
Ja, dat is echt een sterk en overtuigend bewijs...SnarfFlevoland schreef:Heb Ik bewijzen daarvoor? Jazeker! Afgelopen vakantie hebben we zowel de heen als de terugreis via een alternatieve route gereden (via BAB33 Bielefeld en BAB44 Kassel), en we hebben het in één dag gedaan! Vroeger gingen we vaak over de BAB61 en de BAB8, en moesten we het altijd in twee dagen doen!
Rijtijden exclusief pauze, inclusief files kun je wel vergelijken, maar die noem je niet...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Wat bewijst dat? Net zoveel als mijn ervaring dat ik routes van Zuid-Duitsland (omgeving Füssen) naar Nederland eigenlijk altijd gemakkelijk in een dag gedaan heb. Over de hoofdroute wel te verstaan. Verder wil ik best geloven dat jouw routes lekker doorrijden, maar die omwegen die je maakt c.q. de OWN-passages die je daarvoor nodig hebt wegen in het grootste gedeelte van de gevallen niet op tegen de eventuele vertraging die je op de hoofdroutes oploopt. Daarom zijn de hoofdroutes ook de hoofdroutes en de alternatieve routes de alternatieve routes: de hoofdroutes zijn je in de regel het meest efficiënt van A naar B brengen en de alternatieve routes doen dat in de regel niet.Heb Ik bewijzen daarvoor? Jazeker! Afgelopen vakantie hebben we zowel de heen als de terugreis via een alternatieve route gereden (via BAB33 Bielefeld en BAB44 Kassel), en we hebben het in één dag gedaan! Vroeger gingen we vaak over de BAB61 en de BAB8, en moesten we het altijd in twee dagen doen over dezelfde afstand!
O ja, vrijheid van meningsuiting is niet echt in het geding bij het kiezen van een route. Maar dat soort juridische finesses moet ik denk ik maar laten voor wat ze zijn.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 06 aug 2008, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
O ja? Heb je bewijzen dan? Ik heb het overigens niet over alle autosnelwegen, maar over de A2 en A3!Rene schreef:Nee, is onjuist.SnarfFlevoland schreef:maar vrachtwagens (waardoor veel files ontstaan)
Kom mij niet vertellen dat de route's in de vakantieperiode zoveel rustiger zijn...Rene schreef:SnarfFlevoland schreef:Autosnelweg in Duitsland vaak even druk.
Nee, is onjuist.
De 2x3 is gedaan om de drukte. Als er een 'tagesbaustelle' of gewone 'baustelle' is (wat overal elke dag wel voorkomt) staat er dus een leuke file! Want voor de drukte zijn die extra rijbanen toch gemaakt. Niet?Rene schreef:SnarfFlevoland schreef:A2 en A3 zijn echte vrachtwagen route's.
En ook op veel meer plekken 2x3.
Wegwerkzaamheden staan inderdaad aangegeven, maar niet iedereen kan dat allemaal zo even goed plannen. De tijd die je in het plannen laat zitten, en vervolgens de stress in de auto van: Ik moet dat voor zo en zo laat halen! Nou dat is relaxed! :PRene schreef:SnarfFlevoland schreef:Op zo'n traject sta je dus sneller in de file door wegwerkzaamheden of door een ongeluk.
Baustellen staan op internet aangegeven, dat kun je plannen. Ook Duitsland hanteert voor het regulier onderhoud werktijdtabellen, om de files te beteugelen. Werkzaamheden en de gevolgen daarvan zijn dus planbaar. Staan er geen werkzaamheden op de A2 of A3 aangegeven, hoef je er dus ook geen rekening mee te houden.
Niet eigenwijs doen, BAB33 via Bielefeld is gewoon een goede alternatieve route. Ik had het overigens ook over die route, en niet over andere routes. Want inderdaad niet alle alternatieve routes zijn goed.Rene schreef:1. Filedrama is volstrekt overdreven.
2. "Slimme" route is ook volstrekt overdreven, maar dan andersom. Een route met onderbrekingen erin is allerminst slim. Het vergt nodeloos extra inspanning van de bestuurder, en op een lange rit van uren kun je die energie beter bewaren.
Filedrama overdreven? Oké misschien wel iets te erg, maar ik vind het fijn om op save te rijden. Want file haat ik als de pest! En een file heb je zo te pakken op de A2 of de A3!
Klopt, maar op rustigere wegen die ik bedoel gebeuren minder files als op hoofdwegen! Oorzaak? Op rustigere wegen rijd minder verkeer! Vandaar dat het ook rustig is. :PRene schreef:Ongevallen kunnen overal gebeuren, en als het ernstig is kan dat zelfs op een 'rustiger' autosnelweg voor enorm oponthoud zorgen.
Alsof je met plannen alle files mishoudt!Rene schreef:Dus niets. Gebruikelijke files zijn voorspelbaar. Nogmaals: geen routemanagement maar timemanagement.
Hebben de meeste Nederlanders geen zin meer in het rijden op het OWN. Overigens is dat volkomen onterecht!Rene schreef:Je doet maar. Op een rit van een uur of 9 hebben de meeste bestuurders echt geen behoefte aan nodeloos rijden op het OWN.
Nee was dat maar waar dat ik er voor werd betaald! Maar ik vertel het ook uit het ooghoek van mensen die daar wonen. Overigens kom ik zo af en toe met de vrachtwagen van mijn neef op veel verschillende plekken in Duitsland. Maar als je in de buurt de A2 moet zijn, nou dan hoor je verschillende mensen klagen! Overigens ook laatst toen ik op vakantie was in de Harz. Mensen in dat dorp (toen we even in de plaatselijke kroeg aldaar ter plekke even wat gingen eten en drinken) hadden het ook over dat er op de A2 het bijna altijd mis is. Kom nou niet met die reacties van: "Die mensen zijn niet opjectief." Die mensen wonen daar, en die hebben er meer ervaring mee, als ieder ander op dit forum!Krijg jij betaald om de A2 zwart te maken of zo?
Het door jou geplaatste topic "Rampen op de BAB 2 (Dortmund - Berlijn)" is ook al zo overdreven met een zwaar aangezette titel waar zelfs de Bildzeitung nog jaloers op zou zijn.
Pauzes zijn alle jaren hetzelfde!Ja, dat is echt een sterk en overtuigend bewijs...
Rijtijden exclusief pauze, inclusief files kun je wel vergelijken, maar die noem je niet...
Ik ben het absoluut met je eens dat hoofdroutes, hoofdroutes zijn etc. Maar in de afgelopen jaren is er toch wel het een en ander veranderd op de Duitse autobahn! Meer files, meer wegwerkzaamheden. En vooral: Meer vrachtwagens!Wat bewijst dat? Net zoveel als mijn ervaring dat ik routes van Zuid-Duitsland (omgeving Füssen) naar Nederland vaak gemakkelijk in een dag gedaan heb. Over de hoofdroute wel te verstaan. Verder wil ik best geloven dat jouw routes lekker doorrijden, maar die omwegen die je maakt c.q. de OWN-passages die je daarvoor nodig hebt wegen in het grootste gedeelte van de gevallen niet op tegen de eventuele vertraging die je op de hoofdroutes oploopt. Daarom zijn de hoofdroutes ook de hoofdroutes en de alternatieve routes de alternatieve routes: de hoofdroutes zijn je in de regel het meest efficiënt van A naar B brengen en de alternatieve routes doen dat in de regel niet.
Overigens... vertragingen op de B68 bij Bielefeld maak je direct weer goed om op de BAB33 even wat harder te rijden. En je kan mij veel vertellen, maar zo hard je kan rijden op de BAB33 is op de BAB2 of BAB3 onverantwoord!
Hiermee is voor mij de kous af! Ik stop met deze discussie, je schiet er niks mee op! Mavas, doe wat je niet laten kunt, en rij de route die jezelf het beste leek! Van advies op dit forum word je op deze manier weinig wijzer van!
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Het gaat alleen niet over 40 kilometer bij jouw varianten. Neem de route Amsterdam - Füssen.SnarfFlevoland schreef:Wij als Nederlanders denken dat alles om is, en 40 kilometer omrijden is al snel veel te veel. Misschien komt dit ook wel dat ons land niet zo groot is als bijv. Duitsland. Ook denken jullie dat snel al iets verschrikkelijk om is, omdat het anders als anders is. Maar als je even het berekend met een ADAC routeplanner, dan weet je al meteen dat het helemaal niet zoveel scheelt, als jullie denken.
De standaard route over de A3 en de A7: 832 km / 7h44 volgens ViaMichelin
En nu begin ik te redeneren à la SnarfFlevoland
"Maar dan moet je over de A3 langs Köln en die is filegevoelig. Dus we nemen de A45": 896 km / 8h13
"Maar dan moet je nog steeds van Aschaffenburg naar Würzburg en dat is ook een ramp. Dus we rijden over de A44 en dan over de A7": 920 km / 8h33
"Maar dan ga je door het Ruhrgebiet naar de A44. Dus rijden we via Osnabrück en Paderborn": 943 km / 8h46
Dus dan heb je de ultieme filevrije route (maar uiteraard nog steeds met de bekende risicos van wegwerkzaamheden, incidenten en andere files) en die kost je ruim 100 km en ruim een uur extra. Kun je je een goede buil vallen op de hoofdroute, zeker omdat in Duitsland in de regel minder ingrijpende alternatieve voorhanden zijn, wanneer zich op de hoofdroute een incident voordoet, zonder dat je daarvoor meteen die omweg van 100 kilometer moet maken. Vandaar dat ik dus negen van de tien keer wel degelijk sneller ter plaatse ben dan jij. Maar als je dat niet wilt geloven, dan ga vooral je gang over je rustige wegen waar je verder geen Nederlander tegenkomt.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Oeps.... nou heb ik ook zelf een FOUT gemaakt!
Sorry voor de verwarring jongens! Ik dacht dat hij ergens bij Oldenzaal woonde.
Overigens blijf ik erbij dat Nederlanders moeilijk doen over een alternatieve route, die lekker rustig is. Veel denken dan al snel, dat het erg dom is om een goede alternatieve route te nemen. Dat is geheel ten onrechte!
Alleen als je in het noorden des lands woont, is het slim over Bielefeld te gaan, als je richting Praag, Füssen of München moet.
-
A58
- woonerf
SnarfFlevoland schreef: Oeps.... nou heb ik ook zelf een FOUT gemaakt!Mavas, kwam uit Haarlem!
Ja, dan kan je beter via Dortmund en Kassel rijden. In plaats van via Bielefeld te rijden.
![]()
Maar daar heb je wel gelijk in. De meeste Nederlanders rijden als ze over de Taueren (of de Gotthard)tunnel willen rijden gewoon erheen als er staat dat er 4 uur wachttijd staat. Terwijl er toch alternatieven zat zijn.Overigens blijf ik erbij dat Nederlanders moeilijk doen over een alternatieve route, die lekker rustig is. Veel denken dan al snel, dat het erg dom is om een goede alternatieve route te nemen. Dat is geheel ten onrechte!
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Goed, dan valt de variant over Bielefeld af. Met dan raad jij nog steeds aan om over de A44 te gaan. 90 kilometer om en een klein uur extra. De bandbreedte is iets kleiner, maar dat van die negen van de tien keer gaat nog steeds op. Overigens is die tiende keer natuurlijk niet, wanneer je van tevoren op je vingers kunt natellen dat er enorme files staan. Want in die gevallen pas ik óf mijn vertrektijd óf mijn route aan. Maar dan heb je het over 4 of 5 dagen per jaar op een paar noord-zuidroutes. Op die andere 360 dagen en op al die andere routes zijn dat soort vertragingen alleen aan de orde bij grote incidenten die zich niet laten voorspellen. Hoe dan ook niet iets waar je bij het plannen van je route voor morgen van Haarlem naar Praag rekening mee moet houden.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 06 aug 2008, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
De A7 is met caravan trouwens geen pretje hoor. Hellingen tot 8% (ik zag het vanochtend nog), en dan heb je vrachtwagens die met 40 omhoog kruipen, en dan gaan andere vrachtwagens die met 50 inhalen, en jij mag er met de caravan niet op de derde strook komen. Dat is echt heel intensief rijden met de caravan. Op de A3 heb je veel minder van dit soort steile hellingen (meestal 3 - 4%). Voor de A45 geldt hetzelfde.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Juist dat laatste maakt dat ze niet objectief zijn. Ik kan ook alleen maar "met inzicht" klagen over de A76, A79 en de A2 in Limburg. Vergelijken met de A7 in Groningen kan ik het niet en zo zal het ook zijn met andere mensen hier uit de buurt. Dus als je maar met genoeg Zuid-Limburgers spreekt, krijg je vanzelf het beeld dat het hier een grote chaos is op de weg...SnarfFlevoland schreef:Maar als je in de buurt de A2 moet zijn, nou dan hoor je verschillende mensen klagen! Overigens ook laatst toen ik op vakantie was in de Harz. Mensen in dat dorp (toen we even in de plaatselijke kroeg aldaar ter plekke even wat gingen eten en drinken) hadden het ook over dat er op de A2 het bijna altijd mis is. Kom nou niet met die reacties van: "Die mensen zijn niet opjectief." Die mensen wonen daar, en die hebben er meer ervaring mee, als ieder ander op dit forum!
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Wat daar nog bijkomt is dat juist mensen uit de buurt zo'n snelweg doorgaans pakken voor hun woon-werkverkeer. Dat is rijden in de spits en juist dat geeft een vertekend beeld. Langeafstandsverkeer rijdt juist buiten de spits over de route en krijgt dus ook een heel ander beeld dan locals.
Op dezelfde manier zullen mensen aan de westkant van de Randstad bijvoorbeeld zeggen dat er altijd file staat op de A4 tussen Leiden en Burgerveen. Ze zullen dat alleen maar onderbouwd zien door de filestatistieken. En toch kun je gedurende grote delen van de dag nog volledig filevrij over de A4 rijden, en dat is nou juist op de tijdstippen dat de Randstedeling achter zijn bureau zit en niet op de A4 rijdt. Maar dat is ook het tijdstip dat relevant is voor langeafstandsverkeer. Bedenk jezelf daarbij tenslotte dat het fileprobleem in Duitsland inderdaad groeiende is, maar volgens mij nog lang niet het niveau van Nederland heeft bereikt.
Op dezelfde manier zullen mensen aan de westkant van de Randstad bijvoorbeeld zeggen dat er altijd file staat op de A4 tussen Leiden en Burgerveen. Ze zullen dat alleen maar onderbouwd zien door de filestatistieken. En toch kun je gedurende grote delen van de dag nog volledig filevrij over de A4 rijden, en dat is nou juist op de tijdstippen dat de Randstedeling achter zijn bureau zit en niet op de A4 rijdt. Maar dat is ook het tijdstip dat relevant is voor langeafstandsverkeer. Bedenk jezelf daarbij tenslotte dat het fileprobleem in Duitsland inderdaad groeiende is, maar volgens mij nog lang niet het niveau van Nederland heeft bereikt.
-
Chris
- Moderator
200 kilometer file wordt in Duitsland al als fors beschouwd, terwijl dat hier een lichte spits is. Omgerekend naar inwonertal zou er in Duitsland op het drukste gedeelte van de dag ongeveer 1.700 kilometer file moeten staan om vergelijkbaar te zijn met Nederland. Dat is natuurlijk (nog lang) niet het geval.Pino schreef:Bedenk jezelf daarbij tenslotte dat het fileprobleem in Duitsland inderdaad groeiende is, maar volgens mij nog lang niet het niveau van Nederland heeft bereikt.