Groeten Pietje
Beste route naar Kroatië, via Oostenrijk
Moderator: Moderatoren
-
pietjebrabo
- zandpaadje
Re: Beste route naar Kroatië, via Oostenrijk
Beste route naar Kroatie via Trieste lijkt me goede optie, alhoewel een stukje van Slovenie nog meegepikt moet worden. Moet er dan alsnog een vignet van 35 euris gekocht worden??
Groeten Pietje
Groeten Pietje
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Alleen als je over de snelwegen gaat, maar dit is makkelijk te omzeilen. Het stukje door Slovenië is zo maar heel kort. Houd er rekening mee dat je dan heen en terug wel tol moet betalen in Italië en dat je wellicht meer brandstofkosten maakt; of het goedkoper is dan dwars door Slovenië is maar de vraag.
-
pietjebrabo
- zandpaadje
Weet iemand of het eind aug (vrijdag 22 aug om precies te zijn
) erg druk is rond Munchen, Tauern en Karawanken tunnel?
Is het in deze periode ook raadzaam om de route via Ulm, Fennerpas, Italie te rijden?
De planning is rond 10.00 uur bij Munchen te zijn.
Nog overnachting tips voor onderweg of gewoon kijken waar je uitkomt en ter plaatse een BB zoeken?
Alvast bedankt! Groeten Pietje
Is het in deze periode ook raadzaam om de route via Ulm, Fennerpas, Italie te rijden?
Nog overnachting tips voor onderweg of gewoon kijken waar je uitkomt en ter plaatse een BB zoeken?
Alvast bedankt! Groeten Pietje
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Lijkt me dan geen groot probleem meer, zeker niet op een vrijdag. Omrijden via Ulm, Fernpas en Italië zou ik dan ook niet doen, gewoon via München, Tauernautobahn en Karawankentunnel rijden.
De Karawankentunnel is vaak erg rustig.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
De Karawankentunnel zal op 22 augustus wel rustig zijn (zoals Andries al vertelde).pietjebrabo schreef:Weet iemand of het eind aug (vrijdag 22 aug om precies te zijn) erg druk is rond Munchen, Tauern en Karawanken tunnel?
Om via de Tauern en Karawankentunnel te gaan kan ik niet met zekerheid zeggen dat daar geen file zal staan, maar op 22 augustus is het proberen waard denk ik (als je richting Kroatië gaat, want als je richting Duitsland/Nederland gaat is het veel te druk, omdat dan verschillende mensen uit Bayern terug naar huis gaan).
Bij München verwacht ik om 10:00 nog eventueel een kleine file, het kan aangeraden zijn om dan niet de A99 (buitenring) te pakken maar de B2R (middenring). Bijkomend voordeel is dat je over de middenring minder kilometers maakt. Een nadeel over de middenring gaan is dat je de autosnelweg moet verlaten, maar als er file op de buitenring staat (A99) dan zou ik zeker wel over de middenring gaan. De middenring van München is ook grotendeels ongelijkvloers, dus zijn er gelukkig weinig verkeerslichten. Als je op de middenring van München wil komen moet je eerst de borden: München-Zentrum aanhouden op de autosnelweg. Als je een knooppunt met de A99 eenmaal voorbij bent kan je weer rustig 'Salzburg' aanhouden, want dan pas sturen je ze over de middenring.
Om naar München te rijden is het sterk aangeraden om niet over de A9 en de A3 te gaan. Mijn advies is om via Ulm en Augsburg (A8) te rijden. Je komt dan aanrijden vanaf Stuttgart (A8) of vanaf Würzburg (A7). Als je in het noorden van Nederland woont, is het sterk aangeraden om via Kassel en Bielefeld te rijden! Dan hou je namelijk het hele Ruhrgebied mis, en hoef je ook niet over de file snelwegen: A3, A6 en A8 (tussen Karlsruhe en Stuttgart). Als je niet in het noorden van het land woont, is het aangeraden om via de A61 te rijden. Helaas moet je dan wel via Stuttgart waar eventueel file kan staan, maar dat is altijd minder, dan dat je helemaal over de A3 zou gaan.
Omrijden over de Fernpas zal ik nooit zomaar afkeuren. Het is een mooiere, leukere en rustigere route, dan langs München en Rosenheim en Salzburg te rijden. Als er her en der de nodige files staan is die sterk aangeraden. En dan door Italië naar Trieste en dan naar Kroatië.
Mooie overnachtingsplekken? Ik weet er een boel langs de Felbertauern (ook een goed alternatief om de Tauern en Karawankentunnel mis te houden!). In Lienz of in Mittersill of in Kitzbuhel kan je schitterend overnachten! Ook langs de Felbertauernstrasse staan verschillende mooie hotelletjes.
Ook kan je in Cortina d'Ampezzo schitterend overnachten (als je de route via Italië zou doen), en kan je tegelijkertijd (zoals eerder gezegd op dit fourm) met de (goedkope) kabelbaan naar Tofana di Mezzo (3200 meter hoogte). Adembenemend! Je kan dan over de gehele Dolomieten en een stuk van de Alpen heen kijken. Ook kan je op zeer heldere dagen Venetië zien liggen. Één probleem: Cortina is over het algemeen een dure plaats, dus sta er niet van te kijken dat zo'n overnachting wat kost daar. Maar je hebt uiteraard ook wel goedkopere en ook mooie overnachtingsplaatsen net iets buiten Cortina zelf.
Ik hoop genoeg te hebben verteld.
Een fijne reis toegewenst!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
pietjebrabo
- zandpaadje
Goede uitleg en tips, Frans.
. De Felbertauernroute? Gaat deze ook door Italie??
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dank voor je complimenten.pietjebrabo schreef:Goede uitleg en tips, Frans.. De Felbertauernroute? Gaat deze ook door Italie??
De Felbertauernroute gaat niet via Italië, je gaat wel helaas langs München, maar bij Rosenheim buig je af naar Innsbruck (A93). Als je in Oostenrijk bent ga je bij afrit 6 van de A12 (Kufstein-Süd) de snelweg af. Ook staan de borden van de Felbertauern al bij Kufstein-Süd al aangegeven. Vervolgens rij je over de B173, B178 en de B161 naar Kitzbühel. Bij Kitzbühel blijf je de B161 volgen naar Mittersill. Bij Mittersill gaat de weg automatisch over in de B108 naar Lienz. De weg naar de Felbertauerntunnel is een beetje stijl, maar het is wel autoweg
En zo hou je Salzburg, Tauern en Karawankentunnel mis. En je hebt ook nog eens een leuke route en ook rustige route. Alleen in de plaats Lienz kan je even langzaam moeten rijden, maar dat duurt maar eventjes.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Chris
- Moderator
De Karawankentunnel is meestal geen probleem, maar voor de Tauerntunnel loopt het vaak ook wel buiten de zwarte zaterdagen vast. Maar dan praat je over vrij korte files, geen 40 km stilstaand en 6 uur vertraging zoals vorige week. De Tauerntunnel zou ik echter wel tijdens zwarte dagen proberen te mijden, evenals de verderopgelegen Katschbergtunnel.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Duurt meestal langer en op vrijdagochtend rond 10 uur, buiten de spits in vakantietijd, staan er normaliter geen files op de A99. Die staan er zelfs op zaterdagen vaak niet.SnarfFlevoland schreef:Bij München verwacht ik om 10:00 nog eventueel een kleine file, het kan aangeraden zijn om dan niet de A99 (buitenring) te pakken maar de B2R (middenring). Bijkomend voordeel is dat je over de middenring minder kilometers maakt. Een nadeel over de middenring gaan is dat je de autosnelweg moet verlaten, maar als er file op de buitenring staat (A99) dan zou ik zeker wel over de middenring gaan. De middenring van München is ook grotendeels ongelijkvloers, dus zijn er gelukkig weinig verkeerslichten. Als je op de middenring van München wil komen moet je eerst de borden: München-Zentrum aanhouden op de autosnelweg. Als je een knooppunt met de A99 eenmaal voorbij bent kan je weer rustig 'Salzburg' aanhouden, want dan pas sturen je ze over de middenring.
Het valt doorgaans met files op de A3 erg mee, zeker als je 's ochtends/'s nachts erg vroeg al vertrekt (aangezien ze rond 10:00 in München zijn). Gewoon over de brede A3 en A9, dat rijdt het fijnst.Om naar München te rijden is het sterk aangeraden om niet over de A9 en de A3 te gaan. Mijn advies is om via Ulm en Augsburg (A8) te rijden. Je komt dan aanrijden vanaf Stuttgart (A8) of vanaf Würzburg (A7). Als je in het noorden van Nederland woont, is het sterk aangeraden om via Kassel en Bielefeld te rijden! Dan hou je namelijk het hele Ruhrgebied mis, en hoef je ook niet over de file snelwegen: A3, A6 en A8 (tussen Karlsruhe en Stuttgart). Als je niet in het noorden van het land woont, is het aangeraden om via de A61 te rijden. Helaas moet je dan wel via Stuttgart waar eventueel file kan staan, maar dat is altijd minder, dan dat je helemaal over de A3 zou gaan.
De route is niet sneller en niet veel goedkoper. Bijkomend nadeel is dat het flink wat meer stuurwerk vereist, de route is vrij bochtig en je moet ook vaker schakelen. Mijn vader vond het in ieder geval niet fijn.Mooie overnachtingsplekken? Ik weet er een boel langs de Felbertauern (ook een goed alternatief om de Tauern en Karawankentunnel mis te houden!). In Lienz of in Mittersill of in Kitzbuhel kan je schitterend overnachten! Ook langs de Felbertauernstrasse staan verschillende mooie hotelletjes.
Vrijdagochtend zal ook dat geen probleem zijn. Ik heb daar nog nooit in de file gestaan, en ben daar bijna altijd op zaterdagen in de zomer langs gekomen. De enige keer file was in 1997, en dat was voor de Oostenrijkse grens; toen waren er nog grenscontroles.Ik hoop genoeg te hebben verteld.Nogmaals: Op 22 augustus zou de route over de Tauern en Karawankentunnel moeten kunnen gaan. Alleen is in Duitsland de snelweg tussen München en Salzburg (A8) bijna altijd erg druk.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Op de A99 "Ostumfahrung München" staan vaak korte files van 1 tot 2 kilometer. Maar over die ene kilometer doe je er wel heel lang over. Maar met een beetje geluk ben je er zo langsheen.Coen Tunnel schreef:Duurt meestal langer en op vrijdagochtend rond 10 uur, buiten de spits in vakantietijd, staan er normaliter geen files op de A99. Die staan er zelfs op zaterdagen vaak niet.
Overigens is het slimmer als je over de A8 vanaf Ulm aan komt rijden, dat je via de middenring gaat, want dat spaard je weer 30 kilometer, over het noorden en oosten van München, om rijden.
A3 is 's Ochtends vervelend, maar 's Nachts kan de A3 prima! Overigens rijd de A3 niet lekker vlak. Wel de hele tijd op en neer. Nou vind ik dat wel leuk, maar als je daarvan niet houdt, kan je ook over de A61 gaan, want die is op een kleine paar heuveltjes na, vlak. Helaas is de A61 wel 2x2, maar 's Nachts maakt dat toch niks uit.Coen Tunnel schreef:Het valt doorgaans met files op de A3 erg mee, zeker als je 's ochtends/'s nachts erg vroeg al vertrekt (aangezien ze rond 10:00 in München zijn). Gewoon over de brede A3 en A9, dat rijdt het fijnst.
Tegenwoordig is de Felbertauernstrasse flink uitgebried, en is op verschillende plaatsen autoweg. Verschillende stukken zijn 3-baans (netzoals de N50 tussen Kampen-Zuid en Hattermerbroek).Coen Tunnel schreef: De route is niet sneller en niet veel goedkoper. Bijkomend nadeel is dat het flink wat meer stuurwerk vereist, de route is vrij bochtig en je moet ook vaker schakelen. Mijn vader vond het in ieder geval niet fijn.
Kwa hellingen valt deze weg wel mee, en heb je een redelijk goeie auto dan is de Felbertauern geen enkel probleem!
De route kan bij file op de A10 voor de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel, een heel stuk sneller zijn. Als er geen file op de A10 voor de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel, duurt de route over de Felbertauern wel wat langer. Daar staat tegenover dat de route over de Felbertauern wel even een stuk mooier is dan de route langs de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel.
Als ik de verkeersinformatie van radio Bayern3 moet geloven, staat op dat stuk tussen München en Salzburg vaak file.Coen Tunnel schreef:Vrijdagochtend zal ook dat geen probleem zijn. Ik heb daar nog nooit in de file gestaan, en ben daar bijna altijd op zaterdagen in de zomer langs gekomen. De enige keer file was in 1997, en dat was voor de Oostenrijkse grens; toen waren er nog grenscontroles.
Behalve op de vrijdag voor de zwarte zaterdag en de zwarte zaterdag zelf. Maar richting Slovenië verwacht ik geen ook geen problemen.Chris schreef:De Karawankentunnel is meestal geen probleem,
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Kost je meestal maar een paar minuten vertraging. Maar in vakantietijd, op een vrijdag, om 10 uur 's ochtends? Zal wel meevallen.SnarfFlevoland schreef:Op de A99 "Ostumfahrung München" staan vaak korte files van 1 tot 2 kilometer. Maar over die ene kilometer doe je er wel heel lang over. Maar met een beetje geluk ben je er zo langsheen.
Slimmer wil ik het niet noemen. Als op de A99 geen files staan dan is dat absoluut de betere en snellere route. De route vanaf de A8-west stad in is ook niet de beste route, en her en der staan op de binnenring nog wel wat verkeerslichten wat het al met al ook al niet sneller maakt.Overigens is het slimmer als je over de A8 vanaf Ulm aan komt rijden, dat je via de middenring gaat, want dat spaard je weer 30 kilometer, over het noorden en oosten van München, om rijden.
Als je rond 10 uur in München bent zit je rond 6 uur bij Frankfurt en rond 8 uur bij Nürnberg. Dan zal dat toch geen problemen op moeten leveren.A3 is 's Ochtends vervelend, maar 's Nachts kan de A3 prima!
Overigens rijd de A3 niet lekker vlak. Wel de hele tijd op en neer.
Eigenlijk alleen tussen Dernbach en Wiesbaden. Dat is niet zo'n heel lang stuk.
De 2x3 A3 is breder en dat zal ongetwijfeld wel fijner rijden als je met hogere snelheid wilt rijden.Nou vind ik dat wel leuk, maar als je daarvan niet houdt, kan je ook over de A61 gaan, want die is op een kleine paar heuveltjes na, vlak. Helaas is de A61 wel 2x2, maar 's Nachts maakt dat toch niks uit.
Dan zit je nog steeds met mijn argument dat de Felbertauernstrasse veel meer stuur- en schakelwerk vereist dan de Tauernautobahn. Dat de weg op sommige plekken autoweg is en ook driebaans is niks nieuws voor mij. Dat was ook al zo toen ik er in 2000 was.Tegenwoordig is de Felbertauernstrasse flink uitgebried, en is op verschillende plaatsen autoweg. Verschillende stukken zijn 3-baans (netzoals de N50 tussen Kampen-Zuid en Hattermerbroek).
Kwa hellingen valt deze weg wel mee, en heb je een redelijk goeie auto dan is de Felbertauern geen enkel probleem!
Hallo zeg, een vrijdag in de vakantie, in de richting waar dan geen vakantiegangers meer zijn op normaal één van de rustigste snelwegen van Oostenrijk... Daar zal een eventuele file miniem zijn.De route kan bij file op de A10 voor de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel, een heel stuk sneller zijn. Als er geen file op de A10 voor de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel, duurt de route over de Felbertauern wel wat langer. Daar staat tegenover dat de route over de Felbertauern wel even een stuk mooier is dan de route langs de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel.
De route over de Felbertauern duurt flink langer, afhankelijk van hoe je na de Felbertauern rijdt - via Italië (nog een pas) of via Spittal. De route via de Felbertauerntunnel is inderdaad mooier, maar schiet ook minder op en rijdt minder fijn als je een lang eind moet rijden.
Zal vrijdagochtend tussen 10 en 12 ook wel meevallen.Als ik de verkeersinformatie van radio Bayern3 moet geloven, staat op dat stuk tussen München en Salzburg vaak file.
Heb op de zogenaamde zwarte zaterdagen nog nooit een probleem gehad bij de Karawankentunnel. Wel eens file bij de Tauerntunnel, wel file bij de Sloveense tolhuisjes op de A2 (die er nu dus niet meer zijn) maar bij de Karawankentunnel nooit file. En nu de grenscontrole daar ook is afgeschaft is het daar ook alleen maar tol betalen, verder niks. Kortom, een alternatieve route is niet nodig, gewoon D A3-A9-A99-A8 - A A10-A11 - SLO A2Behalve op de vrijdag voor de zwarte zaterdag en de zwarte zaterdag zelf. Maar richting Slovenië verwacht ik geen ook geen problemen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Als je de A8 afrijdt, is de route naar de Mitteler Ring inderdaad niet echt je dat. Pak bij Dreieck Eschenried de A99 naar het noorden en neem vervolgens de eerste afrit; dan is de route richting Mitteler Ring alweer een stuk beter. Op die manier word je tegenwoordig ook uit het stadscentrum richting Stuttgart gewezen. Verder met je eens: in de regel gaat de A99 gewoon sneller dan binnendoor. Maar die discussies over nut en noodzaak van alternatieven op de Autobahn is inmiddels wel zo'n beetje een gebed zonder einde geworden met SnarfFlevoland in de ene hoek en de rest van het forum in de andere. Na de reclame de 15e ronde !Coen Tunnel schreef:Slimmer wil ik het niet noemen. Als op de A99 geen files staan dan is dat absoluut de betere en snellere route. De route vanaf de A8-west stad in is ook niet de beste route, en her en der staan op de binnenring nog wel wat verkeerslichten wat het al met al ook al niet sneller maakt.Overigens is het slimmer als je over de A8 vanaf Ulm aan komt rijden, dat je via de middenring gaat, want dat spaard je weer 30 kilometer, over het noorden en oosten van München, om rijden.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Klopt Pino (dat je niet meteen vanaf de A8 (vanuit Ulm) de middenring moet oprijden), maar die route die je zegt zou ik overigens niet zo snel nemen. Deze is beter: Bij het einde van de A8 (vanuit Ulm/Augsburg) kan je beter de A99 naar het zuiden nemen, vervolgens de A96 richting München-Zentrum. Deze route is simpel, en je hebt dan helemaal autosnelweg tot de middenring van München. En je hoeft maar een heel kort stukje over de middenring. De middenring sluit ook weer aan op de A995 naar Salzburg. Na enkele kilometers op de A995 te hebben gereden kan je op een knooppunt naar de A8 richting Salzburg rijden. Ook is het mogelijk om direct vanaf de middenring naar de A8 richting Slazburg te rijden. Alleen vanuit de kant waar je vandaan komt (westen van München) is dat niet zo praktisch.Pino schreef:Als je de A8 afrijdt, is de route naar de Mitteler Ring inderdaad niet echt je dat. Pak bij Dreieck Eschenried de A99 naar het noorden en neem vervolgens de eerste afrit; dan is de route richting Mitteler Ring alweer een stuk beter.
Overigens Pino heb ik in de afgelopen vakantie één heel rondje gemaakt over de middenring, dus kan je hierbij vertellen, dat eerst naar het noorden rijden over de A99 en dan bij de eerste afrit eraf, een gedoe is. Je moet dan een end binnendoor rijden, wat onnodig is!
Zeg beste Pino, jij hebt geloof ik niet in de gaten dat die 'alternatieve' routes van mij helpen. Hé? Ik praat ze niet zomaar je aan. Ik heb ook eerst zelf die route gereden. En ik kan je vertellen dat allemaal prima en snel gaat. Jullie denken dat alles om is. Nou heb ik elders inderdaad een keer een fout gemaakt dat ik het niet gezien had dat iemand uit een ander stuk van Nederland kwam. Maar dat even achterwegen, zijn die alternatieve routes van mij lang niet zo gek (kwa tijd maakt het weinig uit, als er geen file staat op de hoodroute, anders ben je kwa tijd sneller). Overigens is de middenring van München helemaal autoweg, en heel veel kruispunten zijn ongelijkvloers (op een paar na). Mij kan je vertellen wat je wilt dat het niet sneller gaat binnendoor, maar als je via de A8-A99-A96-B2R-A995-A8 rijdt, ben je zeker net zo snel als helemaal om rijden via het noorden en oosten van München over de A99. Kijk als je hoort dat er op de middenring file staat (wat overigens niet vaak gebeurt) dan kan je beter over de A99.Pino schreef:Maar die discussies over nut en noodzaak van alternatieven op de Autobahn is inmiddels wel zo'n beetje een gebed zonder einde geworden met SnarfFlevoland in de ene hoek en de rest van het forum in de andere.
Let er wel op als je vanuit Ulm/Augsburg naar Salzburg moet is het over de A99 (over de noord en oost-ring van München) een heel stuk omrijden. Als je vanaf de A9 komt, is het slimmer om helemaal over de A99 te gaan, naar de A8 richting Salzburg.
Ik wil best stoppen hoor met adviesen geven, als jullie het allemaal maar verkeerd vinden. Maar weet wel dat alle alternatieve routes die ik advieseer, ook zelf heb gereden. En ik het ook zelf heb vergeleken met de hoofdroute's.
Ook kijk ik naar de extra afstand. En weet ook (zoals eerder gezegd door mij) dat veel Nederlanders snel al denken dat het veel te veel om is of te lang duurd, terwijl dat geheel ten onrechte is. Gelukkig zijn er ook mensen die mij wel begrijpen. Overigens moet iemand mij wel vertellen waar hij woont, anders stuur ik hem misschien inderdaad een weg op wat vreselijk om is. Dat mag natuurlijk niet gebeuren.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Denk dat je gelijk hebt met de beste route vanuit Augsburg naar het centrum van München. Laatste keer dat ik met de auto vanuit het centrum naar de A8 reed, was dat laatste stukje A99 nog niet open. Mogelijk is de bewegwijzering nu ook zo dat je via de A96/A99 wordt geleid.
Verder geloof ik er gewoon niet in dat jij jouw alternatieven met de hoofdroutes hebt vergeleken. Natuurlijk, je hebt ze allemaal gereden, maar dat is niet vergelijken welke route sneller is. Daarvoor zul je toch echt twee auto's tegelijkertijd moeten laten vertrekken en dan kijken wie als eerste aankomt. Jij stelt alternatieve routes voor die rond de honderd kilometer langer zijn dan de hoofdroute en volgens routeplanners ook een uur extra kosten. Op een rit van acht uur misschien niet heel veel. Maar je opmerking "als er file staat op de hoofdroute, ben je [op de alternatieve route] sneller" gaat dus alleen op als je op de hoofdroute een file hebt die je een uur kost (die je ook niet hebt kunnen vermijden met een kleinere omweg die minder vertraging kost) én je op de alternatieve route werkelijk helemaal niets tegenkomt. Met je rampspoedverhalen over de grote Duitse Autobahnen suggereer je dat dat soort vertragingen in Duitsland aan de orde van de dag zijn. De ervaring van ondergetekende, van andere forummers en de dagelijks toegankelijke online verkeersinformatie suggereren het tegendeel.
Dan kunnen ze nog zo "prima en snel" zijn, ze zijn niet sneller, tenzij jouw aanname opgaat. Waarover de vorige alinea. Wanneer je die twee auto's tegelijkertijd laat vertrekken, merk je wel dat "prima en snel" nog altijd langzamer is dan "direct en niet altijd even hard kunnen doorrijden". Na de reclame de 16e ronde. In de rechterhoek nog steeds het grootste gedeelde van de forummers, in de linkerhoek naast Snarf nu ook "de mensen die hem wel begrijpen".
Verder geloof ik er gewoon niet in dat jij jouw alternatieven met de hoofdroutes hebt vergeleken. Natuurlijk, je hebt ze allemaal gereden, maar dat is niet vergelijken welke route sneller is. Daarvoor zul je toch echt twee auto's tegelijkertijd moeten laten vertrekken en dan kijken wie als eerste aankomt. Jij stelt alternatieve routes voor die rond de honderd kilometer langer zijn dan de hoofdroute en volgens routeplanners ook een uur extra kosten. Op een rit van acht uur misschien niet heel veel. Maar je opmerking "als er file staat op de hoofdroute, ben je [op de alternatieve route] sneller" gaat dus alleen op als je op de hoofdroute een file hebt die je een uur kost (die je ook niet hebt kunnen vermijden met een kleinere omweg die minder vertraging kost) én je op de alternatieve route werkelijk helemaal niets tegenkomt. Met je rampspoedverhalen over de grote Duitse Autobahnen suggereer je dat dat soort vertragingen in Duitsland aan de orde van de dag zijn. De ervaring van ondergetekende, van andere forummers en de dagelijks toegankelijke online verkeersinformatie suggereren het tegendeel.
Dan kunnen ze nog zo "prima en snel" zijn, ze zijn niet sneller, tenzij jouw aanname opgaat. Waarover de vorige alinea. Wanneer je die twee auto's tegelijkertijd laat vertrekken, merk je wel dat "prima en snel" nog altijd langzamer is dan "direct en niet altijd even hard kunnen doorrijden". Na de reclame de 16e ronde. In de rechterhoek nog steeds het grootste gedeelde van de forummers, in de linkerhoek naast Snarf nu ook "de mensen die hem wel begrijpen".
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is natuurlijk ook een beetje 'rechtvaardiging van het vakantiegevoel'. Mijn ouders rijden soms ook erg om teneinde een rustiger en/of mooiere route te rijden; die echter niet per sé sneller is. Voor jezelf rechtvaardig je het dan door te veronderstellen dat op de hoofdroute "vast wel" enorme files zouden staan; terwijl in feite de files in tijdsduur meestal enorm meevallen (in de zomervakantie). Voor veel mensen is vijf minuten stilstaan in de file hetzelfde als twintig minuten rijden. In die zin is er geen verschil tussen autorijders en OV-gebruikers. Bij de laatste is deze imaginaire reistijdverlenging inmiddels wetenschappelijk bewezen; hetgeen tot strafminuten voor overstapverbindingen heeft geleidJij stelt alternatieve routes voor die rond de honderd kilometer langer zijn dan de hoofdroute en volgens routeplanners ook een uur extra kosten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Is onjuist, ik had het inderdaad een keer gedaan, alleen had ik het niet in de gaten waar hij vandaan komt. Iemand die in Raalte woont en hij moet naar München, kan je die prima over Bielefeld en Kassel sturen. Iemand die in Gorinchem woont en hij moet naar München, stuur je hem natuurlijk niet over Bielefeld en Kassel, maar stuur je hem via de A3, A45 of A61.Pino schreef:Jij stelt alternatieve routes voor die rond de honderd kilometer langer zijn dan de hoofdroute en volgens routeplanners ook een uur extra kosten.
Let dus daarbij ook even goed op!
Dat is ook zo Pino. Nou zijn het geen allemaal rampen, maar elke dag staan er wel behoorlijke files in Duitsland. Nou ja elke dag, op zondag heb je uiteraard geen of nauwelijks files. Overigens is 's Ochtends vroeg of 's Avonds laat of 's Nachts ook een goede tijd om te reizen, zonder files. Dan kan je ook prima de hoofdroutes aanhouden. Ook al zijn alle autosnelwegen rustig, dan nog adviseer ik iemand niet om zomaar de A3 te volgen. De A61 bijvoorbeeld is vlakker en meestal ook korter, en als de autosnelweg nou toch rustig is, heeft een 2x3 baans weg weinig zin vergeleken met de gewone 2x2 baans weg.Pino schreef:Met je rampspoedverhalen over de grote Duitse Autobahnen suggereer je dat dat soort vertragingen in Duitsland aan de orde van de dag zijn.
Nogmaals, iemand moet vertellen waar hij vandaan komt, zie mijn eerste alinea. Als er helemaal geen file staat op de autosnelwegen in Duitsland, gaat de route over Bielefeld en Kassel vanuit Raalte gewoon net zo snel als de route over Frankfurt am Main! Kijk iemand vanuit Amsterdam kan dan beter over Frankfurt am Main gaan, en niet over Bielefeld, want dan kost het je inderdaad extra tijd!Pino schreef:Dan kunnen ze nog zo "prima en snel" zijn, ze zijn niet sneller, tenzij jouw aanname opgaat.
Leuke woordspeling.Pino schreef:Na de reclame de 16e ronde. In de rechterhoek nog steeds het grootste gedeelde van de forummers, in de linkerhoek naast Snarf nu ook "de mensen die hem wel begrijpen".
Dat kan natuurlijk ook. En het rijd prettiger! Ook als mede passagier zie je nog eens wat van de wereld!Vinny schreef:Het is natuurlijk ook een beetje 'rechtvaardiging van het vakantiegevoel'. Mijn ouders rijden soms ook erg om teneinde een rustiger en/of mooiere route te rijden; die echter niet per sé sneller is.
Er zijn inderdaad mensen die dat doen. Ik ken ze wel... ik doe dat overigens liever niet. Zelf je goed praten geeft mij een naar gevoel. Van shit, had ik toch maar die andere route genomen.Vinny schreef:Voor jezelf rechtvaardig je het dan door te veronderstellen dat op de hoofdroute "vast wel" enorme files zouden staan; terwijl in feite de files in tijdsduur meestal enorm meevallen (in de zomervakantie).
Inderdaad vind ik file 100x erger dan even iets om rijden.
Vergeet verder ook niet dat de alternatieve routes, door mij bedacht, wel even lekker rustig zijn! Niet vergeten dus.
Tuurlijk, er kan ook een file staan op een alternatieve route. En dat kan je ook niet uitsluiten. Maar omdat er over de hoofdroute gewoon meer mensen rijden en het dus drukker is, staat er dus ook meer file. Gewoon even logisch nadenken! Use your brain
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De A45? Maar dan moet je altijd nog langs de "ramp" Aschaffenburg - Würzburg? Ben je van je geloof afgevallen dat je om dat ter vermijden vanaf Dortmund veel beter kunt doorsteken naar Kassel en dan de A7 moet afrijden? Hoe dan ook gaat het om extra rijtijd van een half uur respectievelijk 50 minuten volgens ViaMichelin. En dat is nog altijd niet een tijd die je zomaar verliest over de reguliere routes dan wel het kiezen voor Linksrheinisch als er Rechtsrheinisch files staan. Verder natuurlijk prima wat Vinny zegt. Hebben wij vroeger ook veel gedaan, dat soort omwegen voor de leuk, en het scheelt je ook in je ergernis. Maar ga niet doen alsof het onder de streep sneller is.SnarfFlevoland schreef:Is onjuist, ik had het inderdaad een keer gedaan, alleen had ik het niet in de gaten waar hij vandaan komt. Iemand die in Raalte woont en hij moet naar München, kan je die prima over Bielefeld en Kassel sturen. Iemand die in Gorinchem woont en hij moet naar München, stuur je hem natuurlijk niet over Bielefeld en Kassel, maar stuur je hem via de A3, A45 of A61.Pino schreef:Jij stelt alternatieve routes voor die rond de honderd kilometer langer zijn dan de hoofdroute en volgens routeplanners ook een uur extra kosten.
Als eerder gezegd, het Duitse fileprobleem staat in geen verhouding met het Nederlandse. Het aantal kilometers file in de gemiddelde Duitse spits is ongeveer even groot als het aantal kilometers file in de Nederlandse spits, ondanks het feit dat Duitse vele malen groter is dan Nederland.Dat is ook zo Pino. Nou zijn het geen allemaal rampen, maar elke dag staan er wel behoorlijke files in Duitsland. Nou ja elke dag, op zondag heb je uiteraard geen of nauwelijks files.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik ben het met je eens dat in Duitsland minder files staan door de betere kwaliteit van de infrastructuur, maar om te zeggen dat ze naar verhouding niets voorstellen, lijkt me wat kort door de bocht.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Heb je mij voorbeeld wel goed gelezen? Iemand vanuit Gorinchem laat je helemaal niet over de A33 via Bielefeld en Kassel rijden, want dat is super dom. Dan rij je echt om, en duurt zo'n alternatieve route inderdaad veel langer dan gewoon via de hoofdweg rijden. Overigens is de A1-A44 bij Dortmund ook geen pretje.Pino schreef:De A45? Maar dan moet je altijd nog langs de "ramp" Aschaffenburg - Würzburg? Ben je van je geloof afgevallen dat je om dat ter vermijden vanaf Dortmund veel beter kunt doorsteken naar Kassel en dan de A7 moet afrijden? Hoe dan ook gaat het om extra rijtijd van een half uur respectievelijk 50 minuten volgens ViaMichelin.
Natuurlijk is het beter om Aschaffenburg - Würzburg mis te houden, maar als het niet anders kan? In ieder geval hou je met de A45 al lekker Keulen en Frankfurt am Main mis waar op de A3 ook de nodige files kunnen staan. De A45 is weinig om, is minder vatbaar voor files (dus is de A45 rustiger), en gaat hij ook lekker snel.
De A61 is in de meeste gevallen gewoon korter als de A3. Als je bijvoorbeeld van Gorinchem naar Basel gaat, dan is het gewoon super dom om over de A3 te gaan rijden. En mocht er file staan op de A61 bij Speyer en op de A6 bij Hockenheim, kan je makkelijk over de A65 naar de A5 bij Karlsruhe. Zou hou je ook het file punt rondom Hockenheim mis. Uiteraard is het handiger als er toch geen file staat om via A61-A6-A5 te rijden, maar anders is de A61-A65-A5 ook een prima en snelle oplossing.Pino schreef:En dat is nog altijd niet een tijd die je zomaar verliest over de reguliere routes dan wel het kiezen voor Linksrheinisch als er Rechtsrheinisch files staan.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Welk voorbeeld? Je hebt zeker tien keer tegen eenieder die het maar wilde horen geroepen dat je Aschaffenburg - Würzburg moest vermijden en daarom over Kassel moest rijden. Dat dat vanuit grote delen van het land een onzinnige exercitie is, is iets waar je pas later op bent gekomen. Gelukkig maar.SnarfFlevoland schreef:Heb je mij voorbeeld wel goed gelezen? Iemand vanuit Gorinchem laat je helemaal niet over de A33 via Bielefeld en Kassel rijden, want dat is super dom. Dan rij je echt om, en duurt zo'n alternatieve route inderdaad veel langer dan gewoon via de hoofdweg rijden. Overigens is de A1-A44 bij Dortmund ook geen pretje.
Hoe presteer je het om uit een simpel bedoelde opmerking over "kies een makkelijk alternatief, zoals een wissel tussen A3 en A61 (en vice versa)" weer een principekwestie te maken over wat de meest praktische route naar Basel is? Ga alsjeblieft wieberenDe A61 is in de meeste gevallen gewoon korter als de A3. Als je bijvoorbeeld van Gorinchem naar Basel gaat, dan is het gewoon super dom om over de A3 te gaan rijden. En mocht er file staan op de A61 bij Speyer en op de A6 bij Hockenheim, kan je makkelijk over de A65 naar de A5 bij Karlsruhe. Zou hou je ook het file punt rondom Hockenheim mis. Uiteraard is het handiger als er toch geen file staat om via A61-A6-A5 te rijden, maar anders is de A61-A65-A5 ook een prima en snelle oplossing.Pino schreef:En dat is nog altijd niet een tijd die je zomaar verliest over de reguliere routes dan wel het kiezen voor Linksrheinisch als er Rechtsrheinisch files staan.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Wil je even netjes blijven, ja? Ik zet alleen Basel neer als voorbeeld!!!Pino schreef:Hoe presteer je het om uit een simpel bedoelde opmerking over "kies een makkelijk alternatief, zoals een wissel tussen A3 en A61 (en vice versa)" weer een principekwestie te maken over wat de meest praktische route naar Basel is? Ga alsjeblieft wieberen
Welk voorbeeld? Je hebt hem zelfs zelf geciteerd! Deze:Pino schreef:Welk voorbeeld?
Iemand die in Raalte woont en hij moet naar München, kan je die prima over Bielefeld en Kassel sturen. Iemand die in Gorinchem woont en hij moet naar München, stuur je hem natuurlijk niet over Bielefeld en Kassel, maar stuur je hem via de A3, A45 of A61.
Even erbij blijven Pino... En ik zeg het nu nog maar eens voor de zoveelste keer: Alleen voor de mensen die in het noorden van Nederland wonen, is het slim om bijv. over Bielefeld en Kassel te rijden!Pino schreef:Je hebt zeker tien keer tegen eenieder die het maar wilde horen geroepen dat je Aschaffenburg - Würzburg moest vermijden en daarom over Kassel moest rijden. Dat dat vanuit grote delen van het land een onzinnige exercitie is, is iets waar je pas later op bent gekomen. Gelukkig maar.
Ik heb inderdaad per ongeluk mensen verteld om over Kassel te rijden, terwijl ze geen eens in het noorden van Nederland wonen. Dat wist ik namelijk niet. Maar als ik vanaf het begin af aan al had geweten dat iemand bijvoorbeeld uit Amsterdam komt, zou ik nooit iemand wat aanraden om via Kassel te gaan!
Het stuk A3 tussen Aschaffenburg en Würzburg mis houden is heel verstandig! Alleen als je het niet mis kan houden, omdat je bijvoorbeeld vanuit Arnhem aan komt rijden, dan moet je er wel gewoon langs gaan.
En nou Pino wel opletten wat ik gezegd heb, en bij de les blijven. Op jou manier kan ik alles 10x gaan uitleggen, en daar zitten ook andere forummers niet op te wachten. Dus dit was de laatste uitleg speciaal voor Pino!
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Tijd voor een afkoelperiode voor de heren Pino en SnarfFlevoland. Ik heb de draad weer open gedaan voor de bevindingen van Duikgek89. Deze draad zal voorlopig extra in de gaten worden gehouden.
Met vriendelijke groet,
Moderator,
Vinny
Met vriendelijke groet,
Moderator,
Vinny
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Vinny bedankt voor het heropenen. Ik hoop dat de discussie op een fatsoenlijke en inhoudelijke manier verder kan gaan?
Mijn bevindingen van de reis.
Heen:
Vrijdag 1 augustus: (vanaf de NL-DE grens, die is voor mij vlakbij) A57, A42, A45, A3, A7 en vervolgens in Oostenrijk De Fernpassroute naar Imst en daar de A12 op, dan de A13 richting Brenner tot het hotel.
A57: Valt weinig over te zeggen, kan deze weg wel ongeveer dromen tot Kreuz Meerbusch.. Meestal lekker doorrijden, zo ook nu. Alleen bij de grens een baustelle.
A42: Redelijk drukke weg, maar wij reden daar dan ook op een ochtendspits tijdstip. Verder weinig op aan te merken.
A45: Schoot eigelijk (met name gevoelsmatig) niet echt lekker op. Wel een mooie weg maar toch veel caravans en vrachtverkeer, op de 2*2 stukken niet echt fijn. Ook klimmen en dalen maarja dat is op de A3 ook het geval. Bovendien een aantal baustelles gehad en dat schiet ook niet echt op.
A3: Valt weinig over te zeggen. In Februari vond ik het 2*2 gedeelte niet heel fijn rijden, nu nergens last van.
A7: Er was verkeer
hock:. Weg was vrij druk naar mijn idee, zal wel komen omdat Bayern ook die dag vrij kreeg. Ik verwachtte en hoopte op de A7 goed op te kunnen schieten, maar ook dat viel me wat tegen.
Fernpassroute tot imst: Irritante slome caravans en campers voor de neus, schoot dus ook niet op. Ik had gehoopt dat dit beter zou gaan, maar het lijkt wel of meer en meer mensen snelle alternatieve route's zoeken, en die worden daar alleen maar langzamer van.
A12: Niet heel bijzonder, gewoon een snelweg. Schiet best goed op.
A13: Was maar een klein stukje.
Zaterdag 2 augustus: A13 brennerpas Italie A22, SS49, SS51, A27, A28, A4, Slovenie, A3
A13 en A22: Flink klimmen, zorgen dat je de gang er goed inhoud. Helaas lastig ivm de drukte. Waren ook wat laat in Oostenrijk vertrokken. Daling even op de snelheid letten.
SS49 afwisselend file en stockender verkehr (zoals ze dat in DE noemen...) schoot voor geen meter op. Maar goed, dat was deels de schuld van de vele vakantiegangers, maar ook voor een groot deel te wijten een 2 Italiaanse brokkenpiloten. Wel een hele mooie route en was het wat dat betreft zeker waard, en beter als stilstaan bij de Tauern!
SS51 schoot voor een groot deel ook niet echt op. Hoewel het een weg is waar je toch wel een beetje door moet kunnen rijden was het erg vervelend omdat er eerst een slome Duitser voor zat en daarna een ouder echtpaar. Jammer dat ik een eind in de colonne zat en dat er niet echt veel inhaalmogelijkheden waren omdat er of geen overzicht was, of tegemoetkomend verkeer. Laatste stuk zat wel een beter stuk in en daar waren ze ook bezig met een tunnel. Maar ook hier, een hele mooie route!!
A27: Haast uitgestorven. Erg rustige weg, mooie omgeving, wel wat bochten.
A28: Schoot goed op, laatste stukje tot A4 werd wel iets drukker.
A4: File... stond steeds zo goed als stil, en dan reed het weer een klein stukje en dan stond het weer stil. Dit gezeik tot aan het tolstation bij Trieste waar het bijna op Kazachstan leek met auto's die nog hier of hier tussen wilden om in de goede rij te komen ofzo...
Foutje gemaakt, ik was op dat moment niet aan het rijden maar wat aan het rusten en ook niet op de route aan het letten. Verkeerde afslag genomen en op de Sloveense A3 uitgekomen. Bij de grens werden de auto's op een vignet gecontroleerd, mensen zonder werden naar een tolstationnetje gedirigeerd waar men een vignet kon kopen (alleen contant!), de anderen mochten zo doorrijden.
A3, A1, H5 Bij het eerste tankstation gestopt om te tanken en de blaas te legen. Vanaf hier ben ik verder gereden, reed erg prettig in Slovenië. Was erg rustig op weg en het wegbeeld was netjes verzorgd, zag er goed uit. Bewegwijzering ook netjes voor elkaar, alleen zijn die borden met die hele verhalen een beetje jammer.
De 11 van Koper naar de grens: Eerst 1+1, druk maar het rijd. vervolgens een stuk 2+1 en stevig bergop met flinke bochten. 2+1 is leuk maar om flink in te halen moest je ook flink sturen. Vervolgens 1+2 (2 voor tegenliggers, wij omlaag hun omhoog) en daarna 1+1. Bij dat 2+1 liep het al vast voor de grens.
In Kroatië de 5002 en 5003 gehad, eigelijk niet veel bijzonders. Zag er best aardig verzorgd uit op de meeste stukken. Bewegwijzering ook behoorlijk voor elkaar, soms mogen de letters even wat groter zijn, zeker met de zon op de kop.
Conclusie heenweg:
Schoot niet op, veel baustelles met stockender verkeer en zelf te vaak gestopt. Tot Oostenrijk was drukker en schoot minder op dan ik verwachte, de Fernpass viel me tegen (caravans die onnodig langzaam rijden).
Op de tweede dag schoot de Brenner niet heel goed op, en het grootste deel van de SS49 ging erg langzaam. Vervolgens op de A4 een tijd in de file... Nouja, kan gebeuren.
Wel hebben we gehoord dat er bij de Tauern iets was gebeurt en dat daar een gigantische file heeft gestaan, dus dat zou ook niet veel sneller gegaan zijn denk ik.
Samenvatting terugweg.
In Kroatië voor de grens in het rijtje aansluiten, vervolgens op de 11 in Slovenië schoot het best aardig op. Eenmaal op de H5 en de A1 ben je zo bij Ljubljana waar het even opletten is met de route door de stad. Bij Ljubljana was het even druk en was er ook een kleine file, maar eenmaal op de A2 schoot het lekker op. Stukje binnendoor ging niet echt rap, maar het reed dus de vertraging bleef beperkt. Vervolgens de A2 en de Karawankentunnel gingen vlot.
Komende uit de Karawankentunnel kregen we een flinke plensbui voor onze kiezen.
A11: NAT, NAT en nog eens NAT, schoot dus niet op. Niemand reed harder als 90 a 100 ofzo.
A10: Net zo nat. Bij de Katschbergtunnel flink in de file gestaan, vertraging van dik twee uur. De bedoeling was om er omheen te gaan, maar ik had met vergist in de afslag en we kwamen dus toch in de file terecht. Idioot en asociaal is dat men de vluchtstrook ook als rijbaan gebruikt om voor te kruipen
:mes: en dan ging het niet om een enkele auto die erlangs ging maar tientallen auto's.
Bij Flachau gepauseert en gegeten, vervolgens in de avond verder gereden via de A10 en de A1 via Salzburg. Dit schoot tot de A1 goed op, vanaf de A1 werd het wat drukker.
In Duitsland was het eerste stuk BAB8 wel druk, maar ietjes verder reed het best aardig door. Bij München was het al later en de A99 was erg rustig. De A9 naar Nürnberg is ook mooi 3 baans, en om die tijd ook erg rustig. Eigelijk zouden we bij nürnberg stoppen om te slapen omdat het anders zo laat zou worden ivm de file bij de Katschbergtunnel. We hebben echter besloten om door te rijden omdat we ons nog fit voelden en het op dat moment eindelijk eens echt lekker opschoot voor meer als 50km... De A3 was ook erg rustig en schoot ook goed op. Wel bij Würzburg ergens een lange irritante baustelle. Rest reed goed door, maarja de klok kroop ook ver voorbij middernacht dus dat is dan ook niet meer als logisch. Nu bij Köln overgestoken naar de A57 via de A1, dit is net zo makkelijk als via bijvoorbeeld de A42. A57 reed goed door en om kwart voor 5 in de ochtend waren we thuis.
Ondanks de file en de stop voor het eten een gemiddelde snelheid gehaalt van 80 of 85kmh.
Wat ik vind van de discussie die hier ontstaan is:
Voor filegevoelige dagen een minder filegevoelige route kiezen met wat meer km's en flinke stukken OWN is een optie. Houd er rekening mee dat je ook hier drukte tegen kan komen en dat je moeilijk kan inhalen. Doe dit verder niet om tijdwinst maar om het vakantiegevoel en om iets leuks te zien.
Het snelste is meestal de directe route waarbij je eventueel een paar korte stukjes om rijd ivm knelpunten, goed de verkeersinformatie in de gaten houden, en af en toe even geduld hebben in een file. Zorg dat je wat goede alternatieven kent zodat je je route onderweg aan kunt passen.
Echter, op vakantie zou boeken van een woensdag tot een woensdag ofzo het beste zijn indien dat mogelijk is. Op de Vrijdagen en de Zaterdagen is het nou eenmaal erg druk, ook op de alternatieve route's. Bovendien zijn er veel caravans die niet doorrijden. Anders kom je ofwel in de file, ofwel je rijd een toeristische route, en die touristische route is ook erg leuk maar verwacht dan niet dat je echt sneller op je bestemming bent.
Bovendien moet je je vertrektijd fatsoenlijk kiezen en een beetje geluk hebben. Een paar wegen geleden heb ik de BAB2 van Oberhausen naar Berlijn (en toen A10 en A12 naar Frankfurt am Oder) gereden. Dit schoot echt niet op, telkens file en stockender verkehr. Terugweg in Berlijn geweest en via de BAB2 zonder gezeik zo terug.
Mijn bevindingen van de reis.
Heen:
Vrijdag 1 augustus: (vanaf de NL-DE grens, die is voor mij vlakbij) A57, A42, A45, A3, A7 en vervolgens in Oostenrijk De Fernpassroute naar Imst en daar de A12 op, dan de A13 richting Brenner tot het hotel.
A57: Valt weinig over te zeggen, kan deze weg wel ongeveer dromen tot Kreuz Meerbusch.. Meestal lekker doorrijden, zo ook nu. Alleen bij de grens een baustelle.
A42: Redelijk drukke weg, maar wij reden daar dan ook op een ochtendspits tijdstip. Verder weinig op aan te merken.
A45: Schoot eigelijk (met name gevoelsmatig) niet echt lekker op. Wel een mooie weg maar toch veel caravans en vrachtverkeer, op de 2*2 stukken niet echt fijn. Ook klimmen en dalen maarja dat is op de A3 ook het geval. Bovendien een aantal baustelles gehad en dat schiet ook niet echt op.
A3: Valt weinig over te zeggen. In Februari vond ik het 2*2 gedeelte niet heel fijn rijden, nu nergens last van.
A7: Er was verkeer
Fernpassroute tot imst: Irritante slome caravans en campers voor de neus, schoot dus ook niet op. Ik had gehoopt dat dit beter zou gaan, maar het lijkt wel of meer en meer mensen snelle alternatieve route's zoeken, en die worden daar alleen maar langzamer van.
A12: Niet heel bijzonder, gewoon een snelweg. Schiet best goed op.
A13: Was maar een klein stukje.
Zaterdag 2 augustus: A13 brennerpas Italie A22, SS49, SS51, A27, A28, A4, Slovenie, A3
A13 en A22: Flink klimmen, zorgen dat je de gang er goed inhoud. Helaas lastig ivm de drukte. Waren ook wat laat in Oostenrijk vertrokken. Daling even op de snelheid letten.
SS49 afwisselend file en stockender verkehr (zoals ze dat in DE noemen...) schoot voor geen meter op. Maar goed, dat was deels de schuld van de vele vakantiegangers, maar ook voor een groot deel te wijten een 2 Italiaanse brokkenpiloten. Wel een hele mooie route en was het wat dat betreft zeker waard, en beter als stilstaan bij de Tauern!
SS51 schoot voor een groot deel ook niet echt op. Hoewel het een weg is waar je toch wel een beetje door moet kunnen rijden was het erg vervelend omdat er eerst een slome Duitser voor zat en daarna een ouder echtpaar. Jammer dat ik een eind in de colonne zat en dat er niet echt veel inhaalmogelijkheden waren omdat er of geen overzicht was, of tegemoetkomend verkeer. Laatste stuk zat wel een beter stuk in en daar waren ze ook bezig met een tunnel. Maar ook hier, een hele mooie route!!
A27: Haast uitgestorven. Erg rustige weg, mooie omgeving, wel wat bochten.
A28: Schoot goed op, laatste stukje tot A4 werd wel iets drukker.
A4: File... stond steeds zo goed als stil, en dan reed het weer een klein stukje en dan stond het weer stil. Dit gezeik tot aan het tolstation bij Trieste waar het bijna op Kazachstan leek met auto's die nog hier of hier tussen wilden om in de goede rij te komen ofzo...
Foutje gemaakt, ik was op dat moment niet aan het rijden maar wat aan het rusten en ook niet op de route aan het letten. Verkeerde afslag genomen en op de Sloveense A3 uitgekomen. Bij de grens werden de auto's op een vignet gecontroleerd, mensen zonder werden naar een tolstationnetje gedirigeerd waar men een vignet kon kopen (alleen contant!), de anderen mochten zo doorrijden.
A3, A1, H5 Bij het eerste tankstation gestopt om te tanken en de blaas te legen. Vanaf hier ben ik verder gereden, reed erg prettig in Slovenië. Was erg rustig op weg en het wegbeeld was netjes verzorgd, zag er goed uit. Bewegwijzering ook netjes voor elkaar, alleen zijn die borden met die hele verhalen een beetje jammer.
De 11 van Koper naar de grens: Eerst 1+1, druk maar het rijd. vervolgens een stuk 2+1 en stevig bergop met flinke bochten. 2+1 is leuk maar om flink in te halen moest je ook flink sturen. Vervolgens 1+2 (2 voor tegenliggers, wij omlaag hun omhoog) en daarna 1+1. Bij dat 2+1 liep het al vast voor de grens.
In Kroatië de 5002 en 5003 gehad, eigelijk niet veel bijzonders. Zag er best aardig verzorgd uit op de meeste stukken. Bewegwijzering ook behoorlijk voor elkaar, soms mogen de letters even wat groter zijn, zeker met de zon op de kop.
Conclusie heenweg:
Schoot niet op, veel baustelles met stockender verkeer en zelf te vaak gestopt. Tot Oostenrijk was drukker en schoot minder op dan ik verwachte, de Fernpass viel me tegen (caravans die onnodig langzaam rijden).
Op de tweede dag schoot de Brenner niet heel goed op, en het grootste deel van de SS49 ging erg langzaam. Vervolgens op de A4 een tijd in de file... Nouja, kan gebeuren.
Wel hebben we gehoord dat er bij de Tauern iets was gebeurt en dat daar een gigantische file heeft gestaan, dus dat zou ook niet veel sneller gegaan zijn denk ik.
Samenvatting terugweg.
In Kroatië voor de grens in het rijtje aansluiten, vervolgens op de 11 in Slovenië schoot het best aardig op. Eenmaal op de H5 en de A1 ben je zo bij Ljubljana waar het even opletten is met de route door de stad. Bij Ljubljana was het even druk en was er ook een kleine file, maar eenmaal op de A2 schoot het lekker op. Stukje binnendoor ging niet echt rap, maar het reed dus de vertraging bleef beperkt. Vervolgens de A2 en de Karawankentunnel gingen vlot.
Komende uit de Karawankentunnel kregen we een flinke plensbui voor onze kiezen.
A11: NAT, NAT en nog eens NAT, schoot dus niet op. Niemand reed harder als 90 a 100 ofzo.
A10: Net zo nat. Bij de Katschbergtunnel flink in de file gestaan, vertraging van dik twee uur. De bedoeling was om er omheen te gaan, maar ik had met vergist in de afslag en we kwamen dus toch in de file terecht. Idioot en asociaal is dat men de vluchtstrook ook als rijbaan gebruikt om voor te kruipen
Bij Flachau gepauseert en gegeten, vervolgens in de avond verder gereden via de A10 en de A1 via Salzburg. Dit schoot tot de A1 goed op, vanaf de A1 werd het wat drukker.
In Duitsland was het eerste stuk BAB8 wel druk, maar ietjes verder reed het best aardig door. Bij München was het al later en de A99 was erg rustig. De A9 naar Nürnberg is ook mooi 3 baans, en om die tijd ook erg rustig. Eigelijk zouden we bij nürnberg stoppen om te slapen omdat het anders zo laat zou worden ivm de file bij de Katschbergtunnel. We hebben echter besloten om door te rijden omdat we ons nog fit voelden en het op dat moment eindelijk eens echt lekker opschoot voor meer als 50km... De A3 was ook erg rustig en schoot ook goed op. Wel bij Würzburg ergens een lange irritante baustelle. Rest reed goed door, maarja de klok kroop ook ver voorbij middernacht dus dat is dan ook niet meer als logisch. Nu bij Köln overgestoken naar de A57 via de A1, dit is net zo makkelijk als via bijvoorbeeld de A42. A57 reed goed door en om kwart voor 5 in de ochtend waren we thuis.
Wat ik vind van de discussie die hier ontstaan is:
Voor filegevoelige dagen een minder filegevoelige route kiezen met wat meer km's en flinke stukken OWN is een optie. Houd er rekening mee dat je ook hier drukte tegen kan komen en dat je moeilijk kan inhalen. Doe dit verder niet om tijdwinst maar om het vakantiegevoel en om iets leuks te zien.
Het snelste is meestal de directe route waarbij je eventueel een paar korte stukjes om rijd ivm knelpunten, goed de verkeersinformatie in de gaten houden, en af en toe even geduld hebben in een file. Zorg dat je wat goede alternatieven kent zodat je je route onderweg aan kunt passen.
Echter, op vakantie zou boeken van een woensdag tot een woensdag ofzo het beste zijn indien dat mogelijk is. Op de Vrijdagen en de Zaterdagen is het nou eenmaal erg druk, ook op de alternatieve route's. Bovendien zijn er veel caravans die niet doorrijden. Anders kom je ofwel in de file, ofwel je rijd een toeristische route, en die touristische route is ook erg leuk maar verwacht dan niet dat je echt sneller op je bestemming bent.
Bovendien moet je je vertrektijd fatsoenlijk kiezen en een beetje geluk hebben. Een paar wegen geleden heb ik de BAB2 van Oberhausen naar Berlijn (en toen A10 en A12 naar Frankfurt am Oder) gereden. Dit schoot echt niet op, telkens file en stockender verkehr. Terugweg in Berlijn geweest en via de BAB2 zonder gezeik zo terug.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Vreemd dat de A7 zo langzaam ging. Ik had het ook wel wat sneller verwacht (vandaag nog over A7 gedereden met mijn neef in de vrachtwagen, en dat ging voor mijn gevoel lekker vlug, nou ja, we mogen dan ook maar 80 km/h, maar mijn neef rijdt wel 90 km/h). Mocht er nu bij de Fernpas wat file staan (als je dat hoort via de radio) is de route over Bregenz en de Arlbergtunnel een lekkere snelle optie. Bij Memmingen moet je dan de A96 op richting Lindau en Bregenz. De A96 en de A14 schieten lekker op, en de S16 is ook prima en snel te doen. Bij Bludenz gaat de A14 automatisch over in de S16, en vervolgens bij Landeck gaat de S16 automatisch over in de A12. Lekker snel en makkelijk. Alleen moet je je beurs wel even opentrekken bij de Arlbergtunnel.duikgek89 schreef:A7: Er was verkeerhock:. Weg was vrij druk naar mijn idee, zal wel komen omdat Bayern ook die dag vrij kreeg. Ik verwachtte en hoopte op de A7 goed op te kunnen schieten, maar ook dat viel me wat tegen.
Waar heb je precies langzaam gereden op de SS49? Normaal gesproken schiet die weg lekker op. Maar je kan inderdaad wat pech hebben op vrijdag of zaterdag. Het is inderdaad een erg mooie route!duikgek89 schreef:SS49 afwisselend file en stockender verkehr (zoals ze dat in DE noemen...) schoot voor geen meter op. Maar goed, dat was deels de schuld van de vele vakantiegangers, maar ook voor een groot deel te wijten een 2 Italiaanse brokkenpiloten. Wel een hele mooie route en was het wat dat betreft zeker waard, en beter als stilstaan bij de Tauern!
Waar schoot de SS51 niet op? Het traject tussen Cortina en de A27 rijdt lekker door en heeft diverse ongelijkvloerse kruisingen! Het stuk tussen Toblach en Cortina was zeker wel even stijl. Overigens is de SS51 10x beter te doen dan de SS52, want dat is een weg met veel bergpassen.duikgek89 schreef:SS51 schoot voor een groot deel ook niet echt op. Hoewel het een weg is waar je toch wel een beetje door moet kunnen rijden was het erg vervelend omdat er eerst een slome Duitser voor zat en daarna een ouder echtpaar. Jammer dat ik een eind in de colonne zat en dat er niet echt veel inhaalmogelijkheden waren omdat er of geen overzicht was, of tegemoetkomend verkeer. Laatste stuk zat wel een beter stuk in en daar waren ze ook bezig met een tunnel. Maar ook hier, een hele mooie route!!
Dat had ik wel verwacht dat het uitgestorven zou zijn! :P Inderdaad mooie omgeving, met een viaduct van wel 3 kilometer lang!duikgek89 schreef:A27: Haast uitgestorven. Erg rustige weg, mooie omgeving, wel wat bochten.
Kon je de A28 meteen bereiken vanaf de A27, of moest je een klein stukje binnendoor?duikgek89 schreef:A28: Schoot goed op, laatste stukje tot A4 werd wel iets drukker.
Dat is wel flink pech hebben... Nou ja, zoiets kan gebeuren, maar het is wel irritant om daar steeds stil te staan. Meestal rijdt de A4 tussen Venetië en Trieste wel goed door.duikgek89 schreef:A4: File... stond steeds zo goed als stil, en dan reed het weer een klein stukje en dan stond het weer stil.
Wilde je de Felbertauerntunnel nemen? Dan had je bij Spittal een aftakking van de A10 moeten nemen in de richting van Lienz. Je komt dan meteen op een uitgestorven stukje autosnelweg. Als de aftakking van de A10 stopt, gaat de weg automatisch over in een autoweg (B100), die ongeveer tot Lienz loopt.duikgek89 schreef:De bedoeling was om er omheen te gaan, maar ik had met vergist in de afslag en we kwamen dus toch in de file terecht.
Heel begrijpelijk, ik zou me ook kwaad maken als mensen over de vluchtstrook gaan rijden!duikgek89 schreef:Idioot en asociaal is dat men de vluchtstrook ook als rijbaan gebruikt om voor te kruipen![]()
![]()
:mes: en dan ging het niet om een enkele auto die erlangs ging maar tientallen auto's.
Mee eens!duikgek89 schreef:Voor filegevoelige dagen een minder filegevoelige route kiezen met wat meer km's en flinke stukken OWN is een optie. Houd er rekening mee dat je ook hier drukte tegen kan komen en dat je moeilijk kan inhalen. Doe dit verder niet om tijdwinst maar om het vakantiegevoel en om iets leuks te zien.
Een stukje OWN kan een goede optie zijn! De route SS49 en de SS51 zijn meestal wel wat rustiger, maar goed je kan overal pech hebben. Wel goed dat je de SS52 niet had genomen, want dan had je wel wat bergpassen kunnen rijden met veel haarspeldbochten, en je kon dan door meerdere dorpen rijden (wat overigens wel leuk is) maar zoiezo (ook op rustige dagen) geen meter opschiet.
De Fernpas is ook een perfecte route! Maar mocht daar wat file staan, door overbelasting van de B179 dan is de route over Bregenz en de Arlbergtunnel een super goed alternatief wat altijd (met uitzondering van een ernstig ongeluk) lekker opschiet!
Dit waren mijn reacties. Als je nog foto's of video's hebt van onderweg zou ik ze graag willen zien!
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ben er een keer geweest, maar dat was doordeweeks. Mijn indruk: vrij druk en erg onrustig.SnarfFlevoland schreef:Dat is wel flink pech hebben... Nou ja, zoiets kan gebeuren, maar het is wel irritant om daar steeds stil te staan. Meestal rijdt de A4 tussen Venetië en Trieste wel goed door.
Wilde je de Felbertauerntunnel nemen? Dan had je bij Spittal een aftakking van de A10 moeten nemen in de richting van Lienz. Je komt dan meteen op een uitgestorven stukje autosnelweg.
Is als S40 gebouwd.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Ah, nou mijn ervaring met de A4 is dat het vanuit Venetië naar het westen toe druk is, maar richting Trieste valt het geloof ik meestal wel mee. Je kan inderdaad wel eens pech hebben, helaas.Coen Tunnel schreef:Ben er een keer geweest, maar dat was doordeweeks. Mijn indruk: vrij druk en erg onrustig.
Ah, dat wist ik nog niet. Bedankt voor de informatie!Coen Tunnel schreef:Is als S40 gebouwd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Misschien is het een heel vreemd idee hoor, maar mocht je nou op de radio horen dat er op de Fernpassroute file staat, dan zou ik toch echt eerst checken of ik alsnog via München en de Inntalautobahn kon rijden. Pas als beide routes vaststaan, wordt de Arlbergroute (vanwege de extra rijtijd en kosten) interessant.SnarfFlevoland schreef:Vreemd dat de A7 zo langzaam ging. Ik had het ook wel wat sneller verwacht (vandaag nog over A7 gedereden met mijn neef in de vrachtwagen, en dat ging voor mijn gevoel lekker vlug, nou ja, we mogen dan ook maar 80 km/h, maar mijn neef rijdt wel 90 km/h). Mocht er nu bij de Fernpas wat file staan (als je dat hoort via de radio) is de route over Bregenz en de Arlbergtunnel een lekkere snelle optie. Bij Memmingen moet je dan de A96 op richting Lindau en Bregenz. De A96 en de A14 schieten lekker op, en de S16 is ook prima en snel te doen. Bij Bludenz gaat de A14 automatisch over in de S16, en vervolgens bij Landeck gaat de S16 automatisch over in de A12. Lekker snel en makkelijk. Alleen moet je je beurs wel even opentrekken bij de Arlbergtunnel.![]()
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Als er op de Fernpassroute file staat dan staat er zeker ook file bij München.Pino schreef:Misschien is het een heel vreemd idee hoor, maar mocht je nou op de radio horen dat er op de Fernpassroute file staat, dan zou ik toch echt eerst checken of ik alsnog via München en de Inntalautobahn kon rijden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Die logica ontgaat me. Net zoals wel meer files die er volgens jou altijd staan. Maar die discussie moeten we hier maar niet gaan herhalen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Staat op een ADAC-wegenkaart uit 1978. Tegenwoordig is dat stukje kruisende weg ook A10 (en de westelijke arm tevens E66). Van een verdere S40 ontbreekt op die kaart overigens elk spoor, alleen het stukje bij Spittal-Millstätter See staat zo ingetekend. Waar dat nummer vandaan komt, en of die weg ooit verder was gepland, en zo ja, waar naar toe (Lienz?), dat weet ik niet.SnarfFlevoland schreef:Ah, dat wist ik nog niet. Bedankt voor de informatie!Hoe kom je overigens aan dat nummer? Misschien staat op die website of document waar je het vandaan hebt gehaald wel meer nuttige informatie over administratieve nummers!
Zekerheidjes zijn er natuurlijk niet wat dat betreft. Een file bij de Fernpas hoeft lang niet altijd te betekenen dat het kilometers verderop bij München ook zeker vast staat. Dat causaal verband zie ik niet.SnarfFlevoland schreef:Als er op de Fernpassroute file staat dan staat er zeker ook file bij München.Sommige mensen denken dan maar om via Garmisch-P. te gaan rijden, maar dan sta je bij Mittenwald en Scharnitz ook leuk in een lange file.