Van Arnhem naar Splügen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Van Arnhem naar Splügen

Bericht door SnarfFlevoland »

Ik kreeg zojuist te horen via MSN dat ik weer mee mocht op de vrachtwagen van mijn neef! :D

We vertrekken op maandag 18 augustus. Dit keer moeten we naar Splügen in Zwitserland. Op de terugweg moeten we via Rothenburg ob der Tauber en Brugge rijden. Wat denken jullie van de route? Mijn neef komt namelijk niet zo vaak in België.

De heenweg hebben we het volgende voorgesteld over de Saurlandroute:

A12 - BAB3 - BAB516 - BAB42 - BAB43 - BAB44 - BAB45 (Frankfurt am Main/Würzburg) - BAB3 (Würzburg) - BAB7 (Ulm/Füssen) - BAB96 (Lindau) - Grens met Oostenrijk - A14 (Bregenz/Bludenz) - Afrit 23 Hohenems - Grens met Zwitserland - A13 (Chur/Thusis/San Bernardino) - Splügen.

In Splügen moeten we een vracht lossen. Vervolgens gaan we via dezelfde weg terug naar Rothenburg ob der Tauber (tussen Würzburg en Ulm). Daar moet we weer laden. Maar vervolgens moeten we naar Brugge.

Hoe zouden we dan moeten rijden? We denken zo:

BAB7 (weer even een stukje terug richting Ulm naar Crailsheim) - BAB6 - BAB61 - BAB6 - BAB62 - BAB1 - BAB60 - Grens met België - A27 - A3 - R0 - A10

Maar is dit wel verstandig? Ik betwijfel het. Ik kom ook verder haast nooit in België. Je moet nu wel langs Brussel. Ook over de A6 bij Heilbronn is geen pretje. Hebben jullie tips of ideeën? Graag posten! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
vynkce
2x4 autosnelweg

Re: Van Arnhem naar Splügen

Bericht door vynkce »

Over het Belgische stuk kan ik alvast zeggen dat je vrijwel nergens de A-nummering zult tegenkomen en dus op de E-nummering moet rijden. ;)

-E42 (A27): Deze weg zal normaal geen verkeersproblemen opleveren, enkel tussen Verviers en het knooppunt met de E40 bij Battice staan soms korte files. Deze snelweg kent wel enkele scherpe bochten en verschillende steile afdalingen (of klimmen). Handig om weten, Lüttich (D) = Luik (NL) = Liège (F).

-E40 (A3): Dit is een drukke weg vanaf knooppunt Battice tot aan knooppunt Loncin (E42 Namen, en A602). Zware verkeersproblemen zal je zeker in de vakantie niet tegenkomen op de ring van Luik tenzij er ongevallen gebeuren. Tussen Luik en Leuven is deze volledig 2x3 en middelmatig wat de drukte betreft. Zelden files. Vanaf knooppunt Heverlee liggen er 4 rijstroken en zijn files veel voorkomend. Zeker tijdens de spits.

-R0: De Brusselse ring is ook vrij hopeloos, vooral tijdens de ruime ochtend- en avondspits kan je hier files tegenkomen. Het is niet uitzonderlijk dat er midden overdag ook plots files opduiken, zelfs in de vakantie.

-E40 (A10): Probeer deze snelweg te vermijden als het heel goed weer is. Half België rijdt dan langshier naar de kust. Een paar dagen geleden stond hier nog 35km file op de middag. Blokrijden over tientallen kilometers is geen uitzondering. Vooral het stuk tussen Gent en Brugge is hier gevoelig voor. Is het echter minder goed weer of rijd je hier na 14h 's middags dan zal het allemaal wel meevallen. Tijdens de spits staan er soms korte files bij Gent, maar verder moet je niet veel problemen verwachten.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Grens met België - A27 - A3 - R0 - A10
Een mooi alternatief is de E 313 naar Antwerpen. Vandaar af via de R 1, E 19 en A 16. Ik ben vroeger veel op vakantie in Verviers geweest en dit is -vanuit de Randstad- de snelste en comfortabelste route gebleken. Binnendoor via Tilburg/Turnhout of via de Bergeijk/N 74 route is ook mooi, maar niet aan te bevelen met een vrachtwagen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Eh...hij moet langs Brugge, Vinny 8-)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Aha ;) Dat had ik dus even gemist in zijn tekst :oops:
Brussel vermijden wordt dan wel lastig. Je zou via Luxemburg, Namen (Namur), Charleroi en Doornik (Tournai) kunnen rlijden. De E 403 rijdt heel rustig ondanks dat deze weg vlak bij Lille loopt. Eigenlijk zou je dan ook een stuk door Frankrijk moeten kunnen rijden (afsnijden) maar dat is op noord-west - zuid-oost niet echt makkelijk. De snelwegen lopen eigenlijk een andere kant op...
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Hartelijk bedankt voor de goede tips! Via Luxemburg kan inderdaad een goed idee zijn, ik zal het overleggen met mijn neef. Graag houden we de grote files mis. Meer tips over deze route blijven altijd welkom! ;)

Ik heb nog één vraag: Vanuit Brugge moeten we weer terug naar Arnhem. Wat is de beste route? Via de Westenscheldetunnel of via Antwerpen? Graag wat tips hierover. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Liefkenshoektunnel is erg rustig, maar ontzettend duur
Kennedytunnel is gratis, maar druk
Westerscheldetunnel is om en je moet veel over OWN rijden...(en is ook erg duur)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Waaslandtunnel is ook erg druk - en gratis. En niet aan te bevelen voor vrachtverkeer (als dat al niet verboden is).
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Palance schreef:Waaslandtunnel is ook erg druk - en gratis. En niet aan te bevelen voor vrachtverkeer (als dat al niet verboden is).

De Waaslandtunnel is verboden voor vrachtverkeer!
Het snelste terugkeren zonder files is via de expresweg N49-A11-E34 en dan de Liefkenshoektunnel en A12 richting NL nemen denk ik. Je moet wel minstens €16,50 betalen met de vrachtwagen.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

vynkce schreef:De Waaslandtunnel is verboden voor vrachtverkeer!
Het snelste terugkeren zonder files is via de expresweg N49-A11-E34 en dan de Liefkenshoektunnel en A12 richting NL nemen denk ik. Je moet wel minstens €16,50 betalen met de vrachtwagen.
Dat is een dure business! Maar een rustige route stellen we wel op prijs. Zijn er ook nog routes die over een brug ofzo gaan, of moet je vanaf Brugge wel door een tunnel, om in Arnhem te komen?

Desalniettemin, dank voor de tips! ;)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De enige optie via een brug is via Temse (N 16) en dan via Boom of Mechelen naar Antwerpen. Die route lijkt mij niet geschikt omdat je volkomen verkeerd uitkomt (voor gevaarlijke stoffen is het wel een verplichte route geloof ik; die denderen dus allemaal door voorsteden van Antwerpen heen... :? )
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Gevaarlijke stoffen mogen ook door de Liefkenshoektunnel, mits een kleine vergoeding ;)
Als je geen tunnel wilt is enkel de Temsebrug een optie, maar je gaat wel volledig de verkeerde kant op dan. Overigens is op dit moment de bouw bezig van een volledig nieuwe brug vlak naast de oude zodat binnen een klein jaar de N16 volledig 2x2 rijstroken heeft. Volgende week zal trouwens het eerste brugdeel op zijn plaats gelegd worden.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Vinny schreef:De enige optie via een brug is via Temse (N 16) en dan via Boom of Mechelen naar Antwerpen. Die route lijkt mij niet geschikt omdat je volkomen verkeerd uitkomt (voor gevaarlijke stoffen is het wel een verplichte route geloof ik; die denderen dus allemaal door voorsteden van Antwerpen heen... :? )
Wij vervoeren geen gevaarlijke stoffen hoor. Maar inderdaad lijkt me de route langs de Liefkenshoektunnel het handigste, om weer naar Arnhem te gaan.
vynkce schreef:Gevaarlijke stoffen mogen ook door de Liefkenshoektunnel, mits een kleine vergoeding ;)
Zal wel een groot bedrag zijn. :P

Wij zijn met een drie assige vrachtwagen. Hoeveel moeten we dan betalen voor de Liefkenshoektunnel?
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Liefkenshoektunnel.be schreef:Toelichting indeling categorieën
Bij de bepaling van de categorie van de voertuigen wordt aan de Liefkenshoektunnel - tegengesteld aan ingewikkelde systemen in de ons omringende landen - ENKEL rekening gehouden met de TOTALE HOOGTE van de wagen.
De grens ligt op 2,75 m; voertuigen die hoger zijn vallen automatisch onder categorie 2 (dit kan het geval zijn met ondermeer grotere bestelwagens, bestelwagens met daklading, mobilhomes...).
Andere criteria (aantal assen, gebruik, lengte, gewicht, type rijbewijs of een combinatie ervan) worden niet gehanteerd om een categorie te definiëren!

Betalen met de creditcard is €16,50, cash €17,00. Auto's betalen €4,50 of €5,00.
De Liefkenshoektunnel kreeg in Juni 2008 dagelijks 21189 voertuigen te verwerken. In Juni 2007 waren dit nog maar 19470 voertuigen per dag.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Rare classificatie. Een camper met een zooi troep op het dak veroorzaakt niet meer schade aan het wegdek om de hogere tolkosten te rechtvaardigen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

^^In Italië hanteert men ook hogere tarieven voor zulke campers 8-)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Chris schreef:Rare classificatie. Een camper met een zooi troep op het dak veroorzaakt niet meer schade aan het wegdek om de hogere tolkosten te rechtvaardigen.
Het is een simpele classificatie. Je kunt het objectief meten ;)

Overigens kan ik me herinneren dat we destijds zijn afgezet op de tolweg Orleans - Tours; de operator had ons in de vrachtwagenclassificatie gegooid; terwijl op alle andere tolwegen we gewoon personenauto met aanhangwagen classificatie kregen. Dat scheelt een paar tientjes; en op de A 13 en de Pont de Tancarville had je automatische tolpoortjes waarbij je kleingeld in een mandje moest gooien.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

vynkce schreef:Betalen met de creditcard is €16,50, cash €17,00. Auto's betalen €4,50 of €5,00.
Dat is vreemd, meestal betaal je meer of evenveel als je een creditcard gebruikt. Hier is het de omgekeerde wereld, je betaald minder met creditcard. Altijd weer mooi meegenomen, want het word pas aan het einde van de maand afgeschreven. :)

Overigens weet ik niet hoe hoog die vrachtwagen van mijn neef is. Ik ga er dan maar van uit dat het voor hem wel €16,50 gaat kosten. :?

Zwitserland is overigens voor vrachtwagen ook duur voor de tol. Nou valt de A13 kwa tolprijzen voor de vrachtwagen nog wel mee, maar de A2 (Basel - Chiasso) is voor vrachtwagens peperduur!! Je moet bij de douane in Zwitserland al aangeven waar je naar toe gaat, en je moet dan al direct betalen!

Oostenrijk is daar in tegen goedkoop voor vrachtwagens, die daar af en toe rijden. Je moet dan betalen met de GO-box (een soort van kilometerheffing). Na elke afrit hangen er dan van die kastjes boven de autosnelweg of autoweg, en dan word er weer een paar eurocent van je kastje wat in de vrachtwagen staat afgeschreven. Je kunt dan kiezen tussen prepaid (je kan je GO-box dan aan de grens opwaarderen) of dat het automatisch word afgeschreven van je rekening. Mijn neef doet het met prepaid. Overigens is de vrachtwagen tol in Oostenrijk wel duur, als je er heel vaak gebruik van moet maken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgens mij kost een jaarvignet voor een klein land als Slowakije al iets van € 930 voor een vrachtwagen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat moet je trouwens in vredesnaam in Splügen afleveren? Het is niet veel meer dan een gehucht zonder industrie. Ik denk dat ik er over een week of 2,5 ook wel ben.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Chris schreef:Wat moet je trouwens in vredesnaam in Splügen afleveren? Het is niet veel meer dan een gehucht zonder industrie.
Haha, dat is een leuke opmerking. Dat vroeg ik mijzelf eerst ook al af. :P

We moeten in Splügen "SkiData" apparatuur brengen voor de Skiliften in Splügen. Als je misschien denkt van wat is nou "SkiData"??? SkiData verzorgt de toegangspoortjes en het betaalsysteem van kabelbanen en skiliften. Ook verzorgt SkiData apparatuur voor het betalingssysteem van parkeergarages. Mijn neef rijd wel vaker voor "SkiData".

Vanaf Splügen rijden we leeg naar Rothenburg ob der Tauber. Vandaar moeten we diverse kerstartikelen van Rothenburg ob der Tauber naar Brugge vervoeren. Vanaf Brugge moeten we bij een handelaar diverse artikelen vervoeren naar een winkel in Arnhem.
Chris schreef:Ik denk dat ik er over een week of 2,5 ook wel ben.
Wat moet jij doen in Splügen? Vakantie vieren of voor je werk?
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 11 aug 2008, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vanaf Splügen rijden we leeg naar Rothenburg ob der Tauber.
En je neef is eigen rijder? Dat zijn heel dure kilometers... Bijna 400 kilometer is dat.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Chris schreef:En je neef is eigen rijder? Dat zijn heel dure kilometers... Bijna 400 kilometer is dat.
Ja, hij is eigen rijder. Deze kilometers hoeft hij overigens niet zelf te betalen, maar één van zijn opdrachtgevers. Hij kan in Splügen verder niks ophalen... :?

Overigens probeert hij nog wat te ritselen met een handelaar in Chur, om iets weg te brengen naar Lindau.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb ook meegereden met een voormalige buurman die eigen rijder was. Die baalde al als hij vanaf Mannheim naar Trier leeg moest rijden, en dat was nog voor de tijd dat de dieselprijs zo hoog was.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^ Kan ik mij goed voorstellen. Zeker als je net toevallig in een tijd moet rijden met hoge dieselprijzen. :|
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

SnarfFlevoland schreef:Vanaf Splügen rijden we leeg naar Rothenburg ob der Tauber. Vandaar moeten we diverse kerstartikelen van Rothenburg ob der Tauber naar Brugge vervoeren. Vanaf Brugge moeten we bij een handelaar diverse artikelen vervoeren naar een winkel in Arnhem.
Ah, Käthe Wohlfahrt, die het hele jaar door kerstartikelen verkopen. Is best bizar om midden in de zomer in zo'n winkel te staan. Geloof dat in Rothenburg ob der Tauber inderdaad het hoofdkwartier van deze firma zit, en dat in Brugge ook een vestiging is. Bijzondere winkels...

Rothenburg is overigens schitterend. 8-) In mijn ogen het mooiste stadje van Duitsland. Die prachtige ligging, hoog boven het Taubertl, de mooie oude gebouwen en de prachtige straatjes...
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Coen Tunnel schreef:Ah, Käthe Wohlfahrt, die het hele jaar door kerstartikelen verkopen. Is best bizar om midden in de zomer in zo'n winkel te staan. Geloof dat in Rothenburg ob der Tauber inderdaad het hoofdkwartier van deze firma zit, en dat in Brugge ook een vestiging is. Bijzondere winkels...

Rothenburg is overigens schitterend. 8-) In mijn ogen het mooiste stadje van Duitsland. Die prachtige ligging, hoog boven het Taubertl, de mooie oude gebouwen en de prachtige straatjes...
Haha, goed geraden! ;) We gaan inderdaad rijden voor Käthe Wohlfahrt. Ik dacht eerst dat niemand dat iets zij, dus had ik maar kerstartikelen geschreven. Ik was ook erg verrast dat mijn neef daarvoor ging tijden, omdat ik afgelopen zomer nog in Oberammergau was. Daar hebben ze twee Käthe Wohlfahrt winkels. Ik heb bij één zo'n winkel een "Grosse Nussknacker aus Erzgebirge" gekocht. Dat was overigens duur: €90,-. Maar dan heb je ook wat, wat niet veel andere mensen hebben. Overigens is dat spul met de hand gemaakt, en zeer mooi afgewerkt. Het is inderdaad erg bizar als je in de zomer in een kerstwinkel rondloopt. :P Jammer, je mocht geen foto's of filmopnamen maken in de winkel, anders had ik dat zeker wel gedaan.

In Rothenburg ob der Tauber ben ik nog nooit geweest (ik ben wel over de A7 er meerdere keren langs gereden). Ik hoop dat we nog tijd hebben om even in de plaats kunnen kijken. Zoals je verteld klinkt het een zeer bezienswaardige plaats. :) Volgens mij ligt Rothenburg ob der Tauber ook aan de Romantische Strasse. Overigens heeft Käthe Wohlfahrt in Rothenburg ob der Tauber niet alleen het hoofdkwartier, maar ook een groot Kerstnachtdorp (die ook in de zomer is geopend). Misschien kunnen we daar ook nog even een kijkje nemen.

In Brugge hebben ze inderdaad ook een winkel, waar we de spullen moeten afleveren.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Rothenburg ob der Tauber ligt inderdaad aan de Romantische Strasse. Daar zijn zelfs wegwijzers voor de Romantische Strasse in het Japans te vinden! Het nabijgelegen Dinkelsbühl is overigens ook erg mooi, maar Rothenburg is nóg mooier. Tip: loop eens helemaal naar benenden, naar het Taubertal. Het uitzicht op Rothenburg is dan erg indrukwekkend!Echt een fanstastisch stadje, één van de mooiste plekken van Europa.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Het ligt op mijn route naar Zwitserland volgende week (ik ga via Kassel - Würzburg - Zürich), misschien leuk voor een overnachting daar. Ik wil het hele stuk toch in twee dagen rijden.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Chris schreef:^^ Het ligt op mijn route naar Zwitserland volgende week (ik ga via Kassel - Würzburg - Zürich), misschien leuk voor een overnachting daar. Ik wil het hele stuk toch in twee dagen rijden.
Ga je dan via Schaffhausen? En ga je dan bij de J15 of de A4 de grens over? Je kan zowel bij het oosten van Schaffhausen (Autobahn J15) de grens over, en bij het noorden van Schaffhausen (Autobahn A4) de grens over.
Coen Tunnel schreef:Daar zijn zelfs wegwijzers voor de Romantische Strasse in het Japans te vinden!
Ook al in Rothenburg ob der Tauber? Ik heb ze afgelopen zomervakantie ook in Füssen gezien.
Coen Tunnel schreef:Het nabijgelegen Dinkelsbühl is overigens ook erg mooi, maar Rothenburg is nóg mooier. Tip: loop eens helemaal naar benenden, naar het Taubertal. Het uitzicht op Rothenburg is dan erg indrukwekkend!Echt een fanstastisch stadje, één van de mooiste plekken van Europa.
Het lijkt me erg leuk en indrukwekkend allemaal zoals je het mij verteld. :D Ik zal er zeker gaan kijken! ;)