Franse wegnummering

Moderator: Moderatoren

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 14 feb 2007, 16:16

Ik las dit vandaag (14 februari 2007 in de Sp!ts:
Nieuwe namen Franse wegen
PARIJS/BRUSSEL — Veel grote en kleine Franse wegen krijgen binnenkort nieuwe namen. Producenten van gps-navigatiesystemen zijn boos omdat zij nog niet over de juiste gegevens beschikken. De autosnelwegen met tol veranderen niet van naam, maar 65 procent van de zogeheten Routes
Nationales (RN) wel. Zo krijgt de bekende snelweg RN 7 tussen Parijs en de Côte d’Azur meerdere nieuwe namen. (ANP)
Zoek de fout zou ik maar zeggen ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Bericht door mb90 » wo 14 feb 2007, 19:21

snelwegracer schreef:Ik las dit vandaag (14 februari 2007 in de Sp!ts:
Nieuwe namen Franse wegen
PARIJS/BRUSSEL — Veel grote en kleine Franse wegen krijgen binnenkort nieuwe namen. Producenten van gps-navigatiesystemen zijn boos omdat zij nog niet over de juiste gegevens beschikken. De autosnelwegen met tol veranderen niet van naam, maar 65 procent van de zogeheten Routes
Nationales (RN) wel. Zo krijgt de bekende snelweg RN 7 tussen Parijs en de Côte d’Azur meerdere nieuwe namen. (ANP)
Zoek de fout zou ik maar zeggen ;)
Het vetgedrukte is denk ik de fout. Ze hebben over de RN 7 en dat is geen snelweg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 14 feb 2007, 20:22

Lijkt me ook duidelijk dat ze het niet over namen van wegen hebben, maar over nummers. Betekent ook dat je je met een navigatie-systeem niet zo druk hoeft te maken. Rechtsaf is en blijft rechtsaf, ook al klopt het nummer mogelijk niet.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 16 feb 2007, 0:01

De Standaard schreef:Nieuwe namen voor de Franse wegen betekent misschien meer péage

De departementen hebben te weinig geld om het wegennet te onderhouden en zullen tol heffen.
De N7, die Parijs met de Côte d'Azur verbindt, wordt in Nièvre en Vaucluse de D 907, in Bouches-du-Rhône de D 7n en in Var de D N7. Dat schrijft de Franse krant Aujourd'hui deze week, die de naamsverandering van de Franse wegen een ,,cacophonie'' noemt. Op dit moment is er geen enkele instantie in Frankrijk die een overzicht kan geven van de nieuwe namen van de Franse wegen.

De naamsverandering is een gevolg van de wet op de decentralisatie van 13 augustus 2004. Daarin werd bepaald dat een groot deel van het nationale wegennet werd overgedragen aan de departementen. Die zullen voor het onderhoud van de wegen jaarlijks 185.000 miljoen euro van de Franse nationale overheid krijgen. De minister van Transport Dominique Perben schatte in 2005 dat de hele operatie tegen 1 januari 2008 rond zou zijn. Voor alle duidelijkheid: niet alle nationale wegen worden departementaal. Zelfs een deel van de N7 blijft nationaal bezit (stukjes asfalt in de buurt van Orly, in Bourgogne, in Lyon en in de vallei van de Rhône).

Jan Van Bellingen, de woordvoerder van de Belgische organisatie Touring, noemt de toestand chaotisch omdat niet duidelijk is welke departementen hun wegen al een andere naam hebben gegeven. GPS en wegenkaarten geven soms verkeerde wegenindicaties.

Marc Van Damme van VAB-verkeersinformatie ziet toch een logica in de nieuwe namen. Waarschijnlijk zullen de nationale wegen die in handen van lokale directoraten-generaal zijn gekomen, een vaste prefix krijgen. In de Haute-Provence worden de N75 en de N85 de Route Départemental RD4075 en RD4085. ,,Op die manier kun je zelfs aan de naam zien in welk departement je je bevindt'', zegt Van Damme.

Van Damme voorspelt dat binnen enkele jaren op verschillende plaatsen in Frankrijk extra tol zal worden geheven. Toen bekend werd dat de lokale overheden zouden moeten instaan voor het beheer en onderhoud van de wegen, trokken enkele politici aan de alarmbel omdat ze vonden dat er te weinig geld tegenover stond. Marc Van Damme is ervan overtuigd dat de 21 directoraten-generaal extra inkomsten zullen zoeken om de wegen te onderhouden. Constructies zoals de Liefkenshoektunnel - waarbij de overheid en de privésector samenwerken en dus ook tol heffen - zullen in maak zijn. Maar dat is voor de toekomst, op dit moment is er nog geen enkele tolheffing ingevoerd als gevolg van de decentralisering.

Ondertussen worden op verschillende plaatsen in Frankrijk de vertrouwde rode kilometerpaaltjes op de routes nationales geel geschilderd, de kleur van de departementen. Of de naam nog dezelfde is, dat kan niemand op nationaal niveau vertellen. VAB probeert de informatie te bundelen op zijn website.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 16 feb 2007, 9:28

Op SARA wordt getracht een actueel overzicht te geven.
de Route Départemental RD4075 en RD4085.
:? :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 16 feb 2007, 9:42

Ach, de nummerverwarring overleven we wel door gewoon op doelen te rijden. Ook al heeft Frankrijk volgens mij geen strikt continuïteitsbeginsel, je kunt er doorgaans toch prima op doelen rijden. En voor het lange-afstandsverkeer hoef je alleen maar naar de groene doelen te kijken - de stapels witte doelen kun je gewoon negeren.

Wat betreft tolheffing: was het niet zo dat je volgens Europese regels in principe alleen tol mag heffen op nieuwe stukken weg? Je kunt in ieder geval niet zomaar besluiten de oude N 7 tolweg te maken. Aan de andere kant zijn er genoeg mogelijkheden om er onderuit te komen. Congestion charging in Chartres? Een vignet voor de Vaucluse? En je legt een nieuwe tunnel aan bij Tournus en vraagt daarom een tolbedrag dat alle wegenkosten voor het hele departement dekt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 16 feb 2007, 9:51

Wíj reden altijd op wegnummering in Frankrijk. Als je op doelen rijdt wordt je vrijwel altijd via een weg gestuurd die je niet wil nemen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 17 feb 2007, 15:20

marcel schreef:Erger is dat er nu zelfs 2-cijferige E-wegen zijn met een D-nummer ...
Waren er sowieso in 1999 al, bijvoorbeeld de D457 bij Vesoul (E23).

Nog een vraag: heeft Parijs ook geen administratieve wegennummers? Ofwel: heeft de Boulevard Périphérique ook een administratief nummer, of zijn de enige nummers die de Boulevard Périphérique draagt de E-nummers zoals de E05 en E15?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 17 feb 2007, 19:11

De BP draagt óók geen E nummers. De BP is een gemeentelijke weg, dus je zou aan de Municipale Ville de Paris moeten vragen of ze hun wegen een administratief nummer geven. Volgens mij niet, en wordt de weg alleen aangeduid met haar naam (of afkorting: BP)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 17 feb 2007, 21:28

Dus de E-nummers houden op voor de BP, om daana weer vrolijk dor te gaan? :confuuuse:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 17 feb 2007, 21:43

Dus de E-nummers houden op voor de BP, om daana weer vrolijk dor te gaan?
In ieder geval bewegwijzeringstechnisch. R4 heeft hier wel eens gepost dat de feitelijke E routes gewoon dwars door de stad lopen. Voor wat betreft Parijs denk ik niet dat dat speelt. Waarschijnlijk zijn de E routes helemaal niet gedefinieerd, op zich worden alleen de plaatsen vastgelegd, de deelnemende landen mogen daar - tot op zekere hoogte - hun eigen routes aan koppelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 18 feb 2007, 3:20

Pino schreef:Ach, de nummerverwarring overleven we wel door gewoon op doelen te rijden. Ook al heeft Frankrijk volgens mij geen strikt continuïteitsbeginsel, je kunt er doorgaans toch prima op doelen rijden. En voor het lange-afstandsverkeer hoef je alleen maar naar de groene doelen te kijken - de stapels witte doelen kun je gewoon negeren.
Dat is wat mij betreft niet helemaal waar. Tot voor kort waren er weinig landen in Europa waar je zo makkelijk op nummers kon rijden als in Frankrijk. Dat is bij deze vakkundig de nek omgedraaid, voor wat betreft de grotere wegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 18 feb 2007, 12:19

Ds79m schreef:Dat is wat mij betreft niet helemaal waar. Tot voor kort waren er weinig landen in Europa waar je zo makkelijk op nummers kon rijden als in Frankrijk. Dat is bij deze vakkundig de nek omgedraaid, voor wat betreft de grotere wegen.
Dat vind ik ook weer niet helemaal waar. Zo worden aan autosnelwegen vrijwel nooit de nummers van aansluitende N en D wegen aangegeven, bovendien staan de nummers in de stad vaak niet aangegeven.

Anderzijds vind ik ook dat de doelen wel duidelijk aangegeven worden (ook dankzij het gebruik van groen voor lange afstandsdoelen).

Spanje vind ik ook een voorbeeld van een vroeger duidelijk en eenvoudig wegnummeringssysteem dat nu veel te gecompliceerd is geworden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse wegnummering

Bericht door Chris » di 26 aug 2008, 14:26

Om nog even terug te komen op de omnummering van de Route Nationales naar Route Departementales, ik heb daar de afgelopen dagen enige ervaring mee op gedaan. Nog niet alle wegwijzers zijn veranderd, zo stond er op de RD 677 / D 977 nog regelmatig N77 te lezen tussen Troyes en Châlons-en-Champagne. Eigenlijk altijd hebben de omgenummerde wegen wel een nummer gekregen wat erop lijkt, zoals de D 2020 en D820 ipv N20. De bewegwijzering is echter wel gewoon hetzelfde gebleven in de doelenkeuze. Rijden op wegnummer is dan alleen noodzakelijk als je de echte binnendoorweggetjes wilt nemen, veelal de gele en witte wegen op de Michelinkaarten. In sommige verschillende departementen heeft een omgenummerde weg hetzelfde D-nummer gekregen, ondanks de verschillende departementen, dus enige samenwerking is er wel, maar dit gaat zeker niet altijd op.

Toch vind ik het wel erg jammer dat de wegen per se omgenummerd moesten worden, het voormalige systeem van RN's was erg duidelijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse wegnummering

Bericht door Pino » di 26 aug 2008, 14:52

Chris schreef:Toch vind ik het wel erg jammer dat de wegen per se omgenummerd moesten worden, het voormalige systeem van RN's was erg duidelijk.
Dat krijg je wanneer je in je wegnummering per se wilt aangeven wie de weg in beheer heeft. Want ik vind het logisch dat de Franse centrale overheid niet meer voor deze wegen wil betalen en ze dus naar de departementen afstootte. Het probleem zit er in dat het Franse nummeringssysteem je er dan dús toe dwingt om de weg op te nummeren. Evenals het Nederlandse systeem overigens, want we hebben in Nederland natuurlijk ook omnummeringen gehad als A52->A325.

Zelf vind ik het nergens voor nodig om de wegbeheerder zichtbaar te hebben in je nummer. Of dat gegeven nou terugkomt in de prefix of in de keuze voor 1 of 2 cijfers voor rijkswegen en 3 cijfers voor andere wegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Franse wegnummering

Bericht door Vinny » di 26 aug 2008, 17:32

Toch vind ik het wel erg jammer dat de wegen per se omgenummerd moesten worden, het voormalige systeem van RN's was erg duidelijk.
Eén van de doelen is om mensen meer te stimuleren gebruik te maken van de tolwegen. Kortom: met de omnummering wordt wel degelijk een politiek doel nagestreefd. Daarom zijn N wegen die niet parallel lopen aan een autosnelweg over het algemeen minder gedecentraliseerd en hebben hun beheersstatus (en nummer) behouden. Dit valt na te lezen op het SARA forum wat ik destijds een beetje volgde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse wegnummering

Bericht door Chris » di 26 aug 2008, 17:35

Dat zou wel kunnen. De N88 heet nog gewoon N88 en loopt ook niet parallel aan een tolweg, anders dan de voormalige N20 Brive - Montauban en N77 Troyes - Chalons.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse wegnummering

Bericht door Pino » di 26 aug 2008, 17:56

De decentralisatie heeft plaatsgevonden in een tijd waarin de tolmaatschappijen werden geprivatiseerd. Wat is het belang van de centrale overheid om een buitenlandse speler als Macquarie rijk te laten worden? Hoe dan ook was er niet enorm veel verkeer op de RNs dat nog moest worden overgehaald om de Autoroute te nemen. Vrijwel al het verkeer nam juist al de Autoroute, wat leidde tot de conclusie dat de centrale overheid feitelijk nationale routes aan het financieren was zonder dat er nog enig nationaal belang voor instandhouding was. Wat moet je nog met een N7 Parijs - Marseille wanneer vrijwel niemand die route kiest wanneer ze op weg zijn van Parijs naar Marseille?

Als dat indertijd zo op SARA heeft gestaan, zal er wel een kern van waarheid in zitten. Maar als gezegd, een mij nogal verbazende boodschap.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Franse wegnummering

Bericht door Vinny » di 26 aug 2008, 18:42

^^ De beslissing om de tolwegen te privatiseren is het gevolg van kostenbesparingen van de Centrale overheid (verkoop van het 'tafelzilver'); volgens mij geldt hetzelfde voor de decentralisatie van het wegbeheer.
Wat moet je nog met een N7 Parijs - Marseille wanneer vrijwel niemand die route kiest wanneer ze op weg zijn van Parijs naar Marseille?
Er rijdt nog een significant deel van het interregionale (vracht)verkeer op binnendoor wegen. Mijn ervaring bijv. in Pont l'Eveque was dat het stadscentrum behoorlijk te lijden had door 'tolontwijkers' op de toenmalige N 178. Mijn ouders reden vroeger ook altijd de A 1 af bij het aankondigingsbord van de tol, vlak voor knooppunt Arras :oops: ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse wegnummering

Bericht door Chris » di 26 aug 2008, 18:44

Er zijn vrij veel tolontwijkers volgens mij. Op de voormalige N77 was het een komen en gaan van Nederlandse caravans richting zuiden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Franse wegnummering

Bericht door waldo79 » di 26 aug 2008, 19:03

Mijn ouders reden vroeger ook altijd de A 1 af bij het aankondigingsbord van de tol, vlak voor knooppunt Arras.
Dat was ook een vrij praktische route naar Normandië :)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Franse wegnummering

Bericht door vynkce » di 26 aug 2008, 19:07

De meeste wegen die wel de N-nummering behouden hebben zijn vaak expreswegen of worden in toekomst omgebouwd naar expresweg. De Franse nationale overheid beheert dus eigenlijk enkel nog expres- en snelwegen en heeft in feite het beheer van alle wegen van lokaal belang aan de departementen overgelaten.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Franse wegnummering

Bericht door Ds79m » di 26 aug 2008, 19:28

Die omnummering heeft hooguit verwarring gezaaid, ook al doordat elk departement het op zijn eigen wijze ingevuld heeft. Dat het verkeer naar de tolweg stuurt, lijkt me vergezocht. Mensen kiezen voor de dikke rode lijn op de kaart of de bestemming op de groene borden, en of die weg dan N83 of D2083 heet, zal toch niet ter zake doen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Franse wegnummering

Bericht door Willem » di 26 aug 2008, 19:45

Op de meer lange termijn is er wel kans dat de voormalige N-wegen wegen vertraagd worden door extra wegversmallingen bij dorpjes, rotondes enz.
De wegen zijn nu in het beheer van de departementen en die hebben minder oog voor de interrregionale functie dan centrale overheid.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Franse wegnummering

Bericht door Ds79m » di 26 aug 2008, 19:54

Dat zou een vervelende ontwikkeling kunnen zijn inderdaad. In Frankrijk worden nu al mondjesmaat snelheidsremmende maatregelen genomen in dorpjes. Anderzijds is een voordeel dat departementen vaak meer oog hebben voor verkeersproblemen op een weg. Daarbij kan men eerder kiezen voor een rondweg of wegverbreding dan wanneer 'Parijs' zich over die uiterste nijpende mini-file ergens diep in Normandie moet buigen. Zie bijvoorbeeld de zeer trage ombouw van wegen als de N12 en N7 momenteel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse wegnummering

Bericht door Pino » di 26 aug 2008, 20:45

Chris schreef:Er zijn vrij veel tolontwijkers volgens mij. Op de voormalige N77 was het een komen en gaan van Nederlandse caravans richting zuiden.
Zeker voor caravans die aan een vrij lage maximumsnelheid zijn gebonden is er relatief weinig toegevoegde waarde voor een snelweg. Kan me hun keuze wel voorstellen. Maar het perspectief van de centrale overheid vind ik ook logisch: er is geen rechtvaardiging om haar te laten betalen voor sluiproutes.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse wegnummering

Bericht door Chris » wo 08 aug 2018, 16:52

Ik heb in het kader van de Wegenwiki gekeken naar de nummering van de ex-routes nationales.

De routes nationales zijn in twee rondes gedeclasseerd, in 1973 en 2006. Her en der zijn tussendoor ook wel wat wegen gedeclasseerd maar dat zijn incidentele gevallen. De hernummering naar de routes départementales in 1973 en 2006 was min of meer op dezelfde manier.

De ex-routes nationales zijn dus per departement apart genummerd. Het is niet zo dat een ex-RN één D-nummer krijgt door alle departementen, maar het komt vrij vaak voor dat aangrenzende departementen hetzelfde nummer kiezen.

Er zijn globaal 5 systemen te onderscheiden. Ik gebruik het nummer N75 als fictief voorbeeld;

Systeem 1:
* Het nummer wordt gewijzigd tot een 3-cijferig nummer in de D600 t/m D999 serie. De N75 wordt dan de D675, D775, D875 of D975. Dit is met afstand het meest gebruikte systeem. Als je een D-nummer in deze serie ziet is de kans groot dat het een ex-RN betreft. Een D-nummer in een lagere serie kan ook maar komt minder vaak voor (bijv. D375, D475, D575, etc.)

Systeem 2:
* het nummer wordt gewijzigd tot een 4-cijferig nummer in de D1000 of D2000 serie. De N75 wordt dan de D1075 of D2075. Dit gebruiken enkele departementen. Aangezien 4-cijferige D-nummers niet worden gebruikt voor de echte departementale wegen is een wegnummer van deze serie altijd een ex-RN in principe.

Systeem 3:
* een hybride vorm van systeem 1 en 2. Beide systemen worden dan gebruikt in departementen met het systeem 2.

Systeem 4:
* het nummer blijft hetzelfde. De N75 wordt dan de D75. Dit is zeldzaam en ben ik maar in een paar gevallen tegengekomen. Omdat de departementen hun oorspronkelijke RD's al in deze serie hadden genummerd was er geen nummer vrij voor de ex-RN, tenzij een hernummering wordt doorgevoerd. Weinig departementen hebben dat gedaan.

Systeem 5:
* Er wordt een nieuw nummer toegekend dat niet gebaseerd is op die van de N75. Dat kan dus elk willekeurig nummer zijn. Dit komt niet vaak voor. RNs krijgen in verreweg de meeste gevallen een D-nummer dat gebaseerd is op dat van de ex-RN.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse wegnummering

Bericht door Pino » wo 08 aug 2018, 17:14

Je hebt nog de DN7 en D7N in de Var en Bouches-du-Rhone als zesde systeem, maar volgens mij zijn dat de enige departementen die het zo hebben gedaan. De grens tussen systeem 1, 2 en 3 is naar mijn gevoel redelijk vloeiend geweest. Je kwam vanzelf op 3 uit wanneer je zo snel geen eencijferig nummer meer kon vinden om voor het oude N-nummer te zetten. Bij systeem 1 heeft men in eerdere decentralisatierondes naar mijn gevoel vaak gekozen voor een lage prefix, en die werden met latere decentralisatierondes alleen maar hoger. Je ziet naar mijn gevoel toch nog vrij vaak de 1, de 4, de 6 en de 9. De eerste daarvan is vaak echt al enorm lang geleden RD geworden; de 9 is vrijwel standaard iets van 2006.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse wegnummering

Bericht door Chris » wo 08 aug 2018, 17:29

Het komt overigens ook veel voor dat de N175 bijvoorbeeld ook de D975 wordt. Dit conflicteert meestal niet omdat de routes nationales min of meer kloksgewijs door Frankrijk lopen en de N75 dus niet in hetzelfde departement als de N175 zou liggen.

De belangrijkste routes nationales zijn de N1 t/m N24 die de radialen vanuit Parijs zijn. De hogere nummers t/m N212 verlopen kloksgewijs door Frankrijk en zijn dus geclusterd/gezoneerd. Dat betekent dus ook dat een 3-cijferige RN net zo belangrijk is als een 2-cijferige. Denk aan Bretagne waar zowel de N12 als N165 de belangrijkste routes vormen.

In 1933 is tijdens een centralisatieronde een enorme serie routes nationales toegevoegd met nummers tussen 301 en 853. Die zijn echter al in 1973 weer gedeclasseerd. Dat fenomeen van massaal wegen onder het beheer van een hogere overheid brengen in de jaren '30 zag je in een groot deel van de westerse wereld. Dat was vaak ook een werkgelegenheidsproject tijdens de depressiejaren. Die wegen konden dan door werklozen gemoderniseerd worden.

Over de declassering valt veel te schrijven, maar ik ben van menig dat er veel te veel gedeclasseerd is. Dat routes direct naast een autoroute zijn gedeclasseerd kan ik nog inkomen, maar ook vrij belangrijke verbindingen tussen tier-2/3 steden zijn gedeclasseerd terwijl er geen autoroute naast loopt.

Overigens wel interessant om waar te nemen dat bijna alle voie express van de RDs pas zijn aangelegd na de decentralisatie. Dat is wel weer tekenend van hoe weinig de Franse nationale regering in het wegennet geïnvesteerd heeft, zeker buiten de regio Parijs en Bretagne.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Franse wegnummering

Bericht door harry » wo 08 aug 2018, 19:20

Pino schreef: wo 08 aug 2018, 17:14Je hebt nog de DN7 en D7N in de Var en Bouches-du-Rhone als zesde systeem
En het curieuze geval waar prefix en nummer hetzelfde bleven, maar alleen de kleur veranderde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie