[A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Rene » vr 19 aug 2005, 14:18

VenWnieuws (19-8-2005) schreef: Verbrede A4 morgen open

Automobilisten die morgenochtend over de A4 van Amsterdam naar Den Haag rijden, kunnen voor het eerst gebruik maken van het nieuwe stuk weg tussen de Ringvaart en Leiderdorp . De rijbaan is daar verbreed van twee naar drie rijstroken.

Vanavond wordt een aantal op-en afritten tijdelijk afgesloten om de nieuw aangelegde rijbanen op de A-4 aan te sluiten.

Van 21.00 tot 01.00 uur ‘s nachts gaan de op- en afrit 5 ter hoogte van Nieuwe Wetering/Roelofarendsveen en afrit 6 ter hoogte van Leiderdorp dicht . Oprit 6 ter hoogte van Leiderdorp, wordt van 21.00 tot 05.00 uur afgesloten voor verkeer.

Het verbrede stuk van de A4 is morgenochtend vanaf 05.00 uur officieel in gebruik.

De verbreding van de andere kant van de A4 (Den Haag richting Amsterdam) is volgend jaar april klaar. De maatregelen zijn bedoeld om de files op deze belangrijke verkeersader te verminderen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 19 aug 2005, 14:51

Goed nieuws! Ik moet dinsdag die richting uit, ik ben benieuwd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 19 aug 2005, 15:01

ik vraag mij af of er wel 3 rijstroken open gaan. Ik vermoed dat de linkerstrook voorlopig afgezet blijft. Omdat de A4 aan beide zijden voorlopig 2+2 blijft zal de 3e strook alleen maar tot extra files leiden door het invoegen bij de wegversmallingen. Ik geloof niet dat het te openen stuk drukker is dan de aansluitingen.

Toen de A4 tussen Leiden en Leidschendam klaar was met 3+3, maar bij Leidschendam nog tijdelijk 2+2 zorgde de openstelling ook voor langere files richting Pr Clausplein, waarna men al rap de 3e baan weer afstreepte totdat men klaar was bij Leidschendam.

We zullen zien volgende week.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 19 aug 2005, 15:03

Peter schreef:Toen de A4 tussen Leiden en Leidschendam klaar was met 3+3, maar bij Leidschendam nog tijdelijk 2+2 zorgde de openstelling ook voor langere files richting Pr Clausplein, waarna men al rap de 3e baan weer afstreepte totdat men klaar was bij Leidschendam.
Groot verschil: oprit Zoeterwoude is een zware in zuidelijke richting. Oprit Roelofarendsveen stelt niet al teveel voor qua verkeershoeveelheden. Het zal dus wel meevallen, denk ik zo.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A4: nieuwe rijbaan Roelofarensveen-Hoogmade 20/8 open

Bericht door harry » vr 19 aug 2005, 15:55

VenWnieuws (19-8-2005) schreef:Vanavond wordt een aantal op-en afritten tijdelijk afgesloten om de nieuw aangelegde rijbanen op de A-4 aan te sluiten.
Mooi. Woensdag was het een hele tocht om vanaf Hoogmade de A4 op te komen richting Den Haag: turborotonde links, turborotonde links, weer links, en dan zonder wegwijzers weer links, om de oude bocht naar rechts te kunnen volgen.

"Misschien wordt het morgen beter..." (C. Vreeswijk)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 19 aug 2005, 17:35

Peter schreef:ik vraag mij af of er wel 3 rijstroken open gaan. Ik vermoed dat de linkerstrook voorlopig afgezet blijft. Omdat de A4 aan beide zijden voorlopig 2+2 blijft zal de 3e strook alleen maar tot extra files leiden door het invoegen bij de wegversmallingen. Ik geloof niet dat het te openen stuk drukker is dan de aansluitingen.

Toen de A4 tussen Leiden en Leidschendam klaar was met 3+3, maar bij Leidschendam nog tijdelijk 2+2 zorgde de openstelling ook voor langere files richting Pr Clausplein, waarna men al rap de 3e baan weer afstreepte totdat men klaar was bij Leidschendam.

We zullen zien volgende week.
Dat hadden ze ook gedaan op de A16 tussen KP Zonzeel en Bouwput Prinsenbeek.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » zo 21 aug 2005, 22:10

Op de A2 zijn tussen Everdingen en Culemborg vanaf het begin van het jaar 3 versmalde rijstroken beschikbaar, waar het er eerst 2 waren. Ik had echt niet gedacht dat knelpunt Everdingen hierdoor uit de file top10 zou verdwijnen. Richting Utrecht zijn de files zelfs helemaal weg en is de doorstroming bij afrit Everdingen ook in de drukke ochtendspits goed. En dat doordat er op een lengte van ongeveer 1 km drie rijstroken zijn ipv van twee...

Wie weet wat voor invloed het heeft op de A4 (een stukje met drie rijstroken ipv twee). Misschien ontstaan er juist sneller files doordat het verkeer harder gaat rijden en er weer invoegproblemen ontstaan door de hoge snelheidsverschillen.. we zullen er de komende week achterkomen...

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » ma 22 aug 2005, 14:18

^Maar na culemborg wordt het, in de spits, geen 2x2 meer. Dat is wel een verschil.
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » ma 22 aug 2005, 14:32

Maar richting 's-Hertogenbosch wel. Hoewel de files daar niet helemaal zijn verdwenen is de filedruk wel flink afgenomen, hij staat tenslotte niet meer in de filetop 10 en volgensmij ook niet meer in de top 50. (sorry beetje offtopic :lol: )

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » di 23 aug 2005, 0:02

toch vraag ik me af wat dit helpt nu het ringvaartaquaduct nog niet vernieuwd is....

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 23 aug 2005, 15:26

Albert Einstein schreef:toch vraag ik me af wat dit helpt nu het ringvaartaquaduct nog niet vernieuwd is....
Ik ook. Het lijkt mij dat er toch wel plannen moeten zijn om, in het kader van de verbreding van de A4, ook een nieuw aquaduct aan te leggen. Misschien vertraagd wegens de procedures of zo?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 23 aug 2005, 15:50

De procedure voor Hoogmade-Roelofarendsveen was versneld i.v.m. aanleg kruising met HSL... :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 23 aug 2005, 15:57

Versneld. Jawel. Ik heb een vergeeld foldertje van mijn basisschooltijd dat de HSL al in 1996 beloofd had... :roll:

(zoals mijn ervaring nog maar eens bevestigd. Vanuit Parijs ga je na Brussel met de snelheid van een opgevoerde slak (!) verder naar Nederland.)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Bericht door hurricane » di 23 aug 2005, 15:59

Nieuw aquaduct A4 twee jaar eerder klaar

ROELOFARENDSVEEN - De verbreding van de rijksweg A4 tussen Roelofarendsveen en het knooppunt Burgerveen moet al in 2010 een feit zijn. Dat is maximaal twee jaar eerder dan waar Rijkswaterstaat tot nu toe van uitging. De werkzaamheden beginnen volgend jaar al. Voor de verbreding van de weg tot twee maal drie banen moet een nieuw aquaduct onder de Ringvaart worden gebouwd.

Rijkswaterstaat heeft de planning voor de verbreding van de A4 tussen Leiden en Burgerveen de afgelopen tijd nog eens kritisch bekeken en is tot de conclusie gekomen dat het werk bij Roelofarendsveen eerder kan worden afgerond. ,,We gingen steeds uit van een oplevering van het hele project in 2011 of 2012'', vertelt projectmanager Suzan Vos. ,,Nu blijkt dat voor het noordelijke deel 2010 haalbaar is. De verbreding van de weg bij Leiden en Leiderdorp zal wel zoals gepland in 2011 of 2012 klaar zijn.''

Een snellere uitvoering van de verbreding bij Roelofarendsveen betekent dat Rijkswaterstaat het geld voor het project eerder beschikbaar moet hebben.

Maar dat is volgens Vos geen probleem. ,,We hebben toestemming van het ministerie om die uitgave eerder te doen.''

Door de snellere verbreding van de weg tussen Roelofarendsveen en Burgerveen gaat de te verwachten verkeerschaos voor het oude aquaduct 'slechts' vier jaar duren. Volgend jaar wordt de verbrede A4 tussen Leiderdorp en Roelofarendsveen opgeleverd. Vlak voor het aquaduct - op een plek waar nu al veel ongevallen gebeuren - versmalt de weg straks van twee maal drie naar twee maal twee banen. De verwachting is dat dat vanaf 2006 tot nog langere files leidt.

Ruud Sep
donderdag 19 mei 2005

-----------------------------

Zoals het nu lijkt treedt er juist filevorming op voor Hoogmade ipv voor het huidige aquduct. Maar misschien komt dit ook door de veranderde situatie en ritsvrees.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 23 aug 2005, 16:30

Ze gaan dat grappige dambord-aquaduct toch niet slopen? Dat zou ik zonde vinden. Eenzelfde aquaduct erlangs vind ik leuker. :)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 23 aug 2005, 16:33

ViaHaaren schreef:Ze gaan dat grappige dambord-aquaduct toch niet slopen? Dat zou ik zonde vinden. Eenzelfde aquaduct erlangs vind ik leuker. :)
Ik ook. Maar misschien is het oude bestaande aquaduct inmiddels aan vervanging toe. Het stamt meen ik uit 1954.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 23 aug 2005, 16:38

Het oude aquaduct is van 1960, en zou in principe nog wel wat jaartjes mee moeten kunnen. Het is wel heel smal, en de middenpijler zal ervoor zorgen dat de driestrooksbaan ter plekke van het aquaduct wordt opgeslpitst in 2x een 2-strooksbaan. 2+1 zou immers samen met de toch al smalle rijstroken een capaciteitsreductie betekenen.

Als men dan slim is worden die 4 stroken op de HRL noordelijk van het aquaduct meteen voortgezet richting KP Burgerveen, want een afstreping ná het aquaduct zie ik uit oogpunt van congestie niet zo zitten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 23 aug 2005, 16:41

Toch denk ik dat ze het moeten slopen. Het aquaduct is namelijk ook te laag. En een spitsing van 3 stroken in twee rijbanen van 2 stroken zie ik niet zitten. Dat bestaat ook op de E 19 Antwerpen - Brussel en verderop tussen Lille en Arras ook. In beide gevallen weet ik dat het de veiligheid en het rijgemak voor de automobilist niet vooruit gaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 23 aug 2005, 16:50

Vinny schreef:Toch denk ik dat ze het moeten slopen. Het aquaduct is namelijk ook te laag.
Het is lager dan constructies van latere datum, maar niet te laag.
Vinny schreef:En een spitsing van 3 stroken in twee rijbanen van 2 stroken zie ik niet zitten. Dat bestaat ook op de E 19 Antwerpen - Brussel en verderop tussen Lille en Arras ook. In beide gevallen weet ik dat het de veiligheid en het rijgemak voor de automobilist niet vooruit gaat.
Bij de Drechttunnel en Beneluxtunnel doen we dat al, en dat is echt niet problematisch.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Bericht door hurricane » di 23 aug 2005, 16:52

http://www.rijkswega4.nl/burgerveen-leiden/page_29.html

Voor de nieuwe rijbaan van de A4 komt aan de oostzijde van het bestaande Ringvaartaquaduct een geheel nieuw aquaduct. Het bestaande aquaduct wordt gerenoveerd en blijft dienst doen in de rijbaan van Amsterdam richting Den Haag. Aan de westzijde van het bestaande aquaduct komt een nieuw aquaduct voor de HSL-Zuid.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 23 aug 2005, 16:55

Mooi zo. :)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 23 aug 2005, 16:56

René schreef:Bij de Drechttunnel en Beneluxtunnel doen we dat al, en dat is echt niet problematisch.
En als je het bericht van hurricane leest, mogen we straks het Ringvaart aquaduct ook in dat rijtje plaatsen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » di 23 aug 2005, 17:51

Het is ook de bedoeling dat de pijler gaat verdwijnen. Waarschijnlijk gaat men de bak versterken, waardoor de pijler gesloopd kan worden.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 23 aug 2005, 18:23

Misschien is het mogelijk om op de plek waar het wegdek ligt wat uit te graven, zodat de A4 dieper komt te liggen, en meer hoogte wint :?: :idea:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 23 aug 2005, 19:29

Mark schreef:Misschien is het mogelijk om op de plek waar het wegdek ligt wat uit te graven, zodat de A4 dieper komt te liggen, en meer hoogte wint :?: :idea:
Volgens mij is dat nog best lastig, omdat je oa met het grondwater zit. Als het al veel eenvoudiger is dan opnieuw aanleggen, maar ik ben verder geen kenner op dat gebied.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » di 23 aug 2005, 21:04

Mark schreef:Misschien is het mogelijk om op de plek waar het wegdek ligt wat uit te graven, zodat de A4 dieper komt te liggen, en meer hoogte wint :?: :idea:
Dat denk ik niet. In dat geval kun je net zo goed het aquaduct slopen. De vloer van de A4 is namelijk meteen de fundering van het aquaduct. Als je de vloer sloopt verliest de constructie van het aquaduct zijn samenhang en kan het aquaduct instorten.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 23 aug 2005, 21:06

Rogier schreef:Dat denk ik niet. In dat geval kun je net zo goed het aquaduct slopen. De vloer van de A4 is namelijk meteen de fundering van het aquaduct. Als je de vloer sloopt verliest de constructie van het aquaduct zijn samenhang en kan het aquaduct instorten.
Ik vrees dat je gelijk hebt. :?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 24 aug 2005, 8:31

Palance schreef:Goed nieuws! Ik moet dinsdag die richting uit, ik ben benieuwd.
Wel, het stuk weg zit er prima uit :toppie: Helaas moet je nog altijd van 3 naar 2 rijstroken bij Leiderdorp dus filevorming. Ook hangen er al (afgekruiste) borden naar een verzorgingsplaats "Bospoort" (Parkeren + tanken), maar van die hele verzorgingsplaats is nog altijd geen spoor te vinden. (behalve een hoop zand)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 24 aug 2005, 8:42

Als men de pijler wil verwijderen dan is de enige mogelijkheid (aannemende dat de diepgang van het kanaal niet mag verminderen) het compleet vervangen van het dak door voorgespannen beton. De dakdikte kan dan flink dalen. Dit betekent wel de halve sloop van het aquaduct en veel gedoe met het bevaarbaar houden van de ringvaart.

Aannemende dat het aquaduct technisch nog niet op is zou ik rijbaanscheiding toepassen, hoe lelijk ook.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 24 aug 2005, 10:57

René schreef:
Vinny schreef:Toch denk ik dat ze het moeten slopen. Het aquaduct is namelijk ook te laag.
Het is lager dan constructies van latere datum, maar niet te laag.
Ik heb echter in de krant gelezen dat 4 meter te laag is, omdat viaducten op de rest van het wegennet 4,50 moeten zijn. Anders moet het hoge vrachtverkeer via Leiden of Wassenaar rijden. Dat is allebei niet wenselijk.
Vinny schreef:En een spitsing van 3 stroken in twee rijbanen van 2 stroken zie ik niet zitten. Dat bestaat ook op de E 19 Antwerpen - Brussel en verderop tussen Lille en Arras ook. In beide gevallen weet ik dat het de veiligheid en het rijgemak voor de automobilist niet vooruit gaat.
Bij de Drechttunnel en Beneluxtunnel doen we dat al, en dat is echt niet problematisch.[/quote] Misschien doen ze in het buitenland iets verkeerd? Of zou dit Nederlandse arrogantie zijn?
Ik weet dat bij Arras borden stonden met 'gevaarlijk punt'; en de spitsing op de E 19 heeft ook wel eens de media gehaald met als commentaar: 'Typisch Belgisch Snelweg Ontwerp Ramp'.

De Beneluxtunnel-nieuw ken ik nog niet. De beneluxtunnel oud was 2x2 dat weet ik bijna zeker.

De Drechttunnel kan ook worden gezien als afslag. Ik meen me te herinneren dat vrachtwagens niet van de linker tunnelbuis gebruik mogen maken. (Ds79m jij kunt dat evt. bevestigen.) Misschien dat dat verschil uitmaakt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie