[D][A003] A3 Emmerich - Frankfurt

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[D][A003] A3 Emmerich - Frankfurt

Bericht door Pino » zo 21 sep 2008, 22:16

Ongetwijfeld erg bekend terrein voor veel forummers, maar (als ik het goed heb) nog geen zelfstandig fototopic. Hierbij enkele foto's van mijn rit van vandaag.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij nooit eerder gezien in Duitsland, toeritdosering (maar ongetwijfeld heb ik niet goed genoeg gekeken). De oprit Mülheim op de Kölner Ring.
Afbeelding

Afbeelding

Niet het enige bord langs de route dat enigszins in het groen was verdwenen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stad Langenscheid gooit er een wat aparte advertentiecampagne tegenaan.
Afbeelding

Ohlsinger Heide. Op de een of andere manier een vaste stop geworden onder het motto "eerst Köln voorbij en dan kunnen we tanken / naar de wc / iets eten".
Afbeelding

Zo ook nu.
Afbeelding

Afbeelding

Wat is nou de betekenis van die geel-zwarte pijlen. Zijn dat de opvolgers van de grote oranje pijlen?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sprongetje richting Nederland:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de twee vermeldingen van Utrecht op de A3. Nederland houdt dit doel als bekend niet continu.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blijf het een gek fenomeen vinden, E35 als U-nummer. Doen ze elders toch ook niet?
Afbeelding
Foto's op volledig formaat via Panoramio.
Laatst gewijzigd door Pino op do 10 feb 2011, 15:10, 4 keer totaal gewijzigd.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door N342 » vr 26 sep 2008, 16:53

http://static3.bareka.com/photos/medium/14289274.jpg

Hmm, vaart verminderen op de doorgaande rijbaan. Schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
Pino schreef:De stad Langenscheid gooit er een wat aparte advertentiecampagne tegenaan.
http://static4.bareka.com/photos/medium/14288759.jpg
't is toch echt Langenfeld ;)
Pino schreef:Blijf het een gek fenomeen vinden, E35 als U-nummer. Doen ze elders toch ook niet?
Misschien omdat deze U-route ook door Nederland loopt? (dat verklaart echter niet waarom in Nieuweschans niet het nummer E22 of E10 gebruikt is.)
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Snelwegenkenner » vr 26 sep 2008, 17:28

Wel een mooiu stukje snelwerg daar bij de grens van Nederland. :)

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Timon91 » vr 26 sep 2008, 19:17

Ik heb zelf nog wat foto's van dit stukje, gemaakt in afgelopen juni. Kan ik die hier posten?
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Pino » vr 26 sep 2008, 19:45

Tuurlijk !

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Timon91 » vr 26 sep 2008, 20:05

Ok, hier zijn ze dan:
Grens NL-D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

A3 Zuidwaarts(D):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

A3 Noordwaarts (terugweg):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verkeer op weg naar Nederland-Italië in Bern

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Grens NL-D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Excuses voor de vieze voorruit, en :biertjes:
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

koenie
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 11:06
Locatie: Erica

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door koenie » ma 29 sep 2008, 21:33

nou geen excuus hoa ;)
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Coen Tunnel » di 30 sep 2008, 19:53

Pino schreef:Blijf het een gek fenomeen vinden, E35 als U-nummer. Doen ze elders toch ook niet?
http://static4.bareka.com/photos/medium/14289439.jpg
Het oude E-nummer wordt nog voor deze route gebruikt, het is de UE 36, in Nederland O E36:

Afbeelding
Bij de grens bij Elten langs de B8.

Afbeelding
Bij de grens vlakbij Babberich.

Afbeelding
En in Elten zelf staan zelfs nieuwe bordjes met dit omleidingsnummer. Let ook op dat Arnhem hier ook via de B8 via Babberich wordt gestuurd. Zodra je in Nederland bent wordt je echter direct de snelweg op gestuurd. Aangezien er ook een verwijzing naar de BAB 3 is was Babberich in plaats van Arnhem als doel voor de B8 misschien logischer geweest.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Snelwegenkenner » wo 01 okt 2008, 14:39

Ze moeten natuurlijk dat Arnheim vervangen in Arnhem, de plaats Arnheim bestaat niet. :roll:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 okt 2008, 22:11

Ah, Elten! Een van mijn favoriete plaatsen in Duitsland. De mooie Eltenberg (bij Hoch Elten) met schitterend uitzicht op Emmerich. Ik ben meerdere keren in mei, in Stokkum (Gld.) op vakantie geweest, wat ongeveer 3 kilometer van Elten is verwijderd. Zoiezo is het Montferland een van de mooiste (of misschien wel het mooiste) gebied van Nederland!

Leuke foto's verder! :) Erg herkenbaar dat eerste stukje A3 in Duitsland. Ookwel bekend als de Hollandlinie.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 okt 2008, 23:56

Elten is leuk, omdat je in sommige straten ook overduidelijk kan zien dat het tussen 1949 en 1963 bij Nederland hoorde. Typische rijtjeshuizen in de jaren '50-stijl met de karakteristieke oranjerode dakpannen zoals in zoveel Nederlandse steden en dorpen kom je dus ook in Elten tegen, gebouwd in de tijd dat het Nederlands was. Elders in Duitsland zie je dat juist vrijwel niet:
Afbeelding
Geef toe, dit is een beeld wat je eerder in Nederland zou verwachten dan in Duitsland.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Pino » do 02 okt 2008, 8:12

Coen Tunnel schreef:Het oude E-nummer wordt nog voor deze route gebruikt, het is de UE 36, in Nederland O E36. En in Elten zelf staan zelfs nieuwe bordjes met dit omleidingsnummer. Let ook op dat Arnhem hier ook via de B8 via Babberich wordt gestuurd. Zodra je in Nederland bent wordt je echter direct de snelweg op gestuurd. Aangezien er ook een verwijzing naar de BAB 3 is was Babberich in plaats van Arnhem als doel voor de B8 misschien logischer geweest.
Da's apart, want op de afrit Elten word je toch echt verwezen naar de U E35 (zie de foto in mijn serie hierboven op volledig formaat). Verder staat daar niet "UE" in een groen kader, maar staat de U gewoon in wit op blauw, gevolgd door een regulier E35-schildje, feitelijk conform dat Nederlandse O-schildje.

Maar goed, je blijft je afvragen waarom hier niet voor een regulier U-nummer is gekozen (dat volledig losstaat van het wegnummer), maar men het U-nummer heeft aangesloten op de E-route. Bij Nieuweschans en andere grensovergangen zie je dat tenslotte niet. Misschien had Duitsland bij plaatsing de hulp van Nederland nodig, in verband met een afsluiting ofzo, en was Nederland eerder bereid de bordjes te plaatsen als het E-nummer erop vermeld stond. Het bordje in Babberich laat in ieder geval zien dat deze route al zeer lang zo bestaat ...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Snelwegenkenner » vr 03 okt 2008, 17:30

Elders in Duitsland zie je dat juist vrijwel niet:
:huh: Even voor de duidelijkheid: Wat zie je dan elders aan de Duitse/Nederlandse grens aan de Duitse kant?
Babberich
Ik heb me altijd al verbaast dat het geen Babberik heet, het ligt toch in Nederland? :dontknow:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door boe! » vr 03 okt 2008, 19:49

Snelwegenkenner schreef:
Elders in Duitsland zie je dat juist vrijwel niet:
:huh: Even voor de duidelijkheid: Wat zie je dan elders aan de Duitse/Nederlandse grens aan de Duitse kant?
In Elten zie je rijtjeshuizen zoals we ze in Nederland kennen, elders in Duitsland zie je dat niet. Volgens mij was dat vrij duidelijk opgeschreven.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Snelwegenkenner » vr 03 okt 2008, 20:27

Volgens mij was dat vrij duidelijk opgeschreven.
Nee, ik vroeg wat voor een soort huizen je ergens anders in de regio Niederrhein ziet.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Willem » vr 03 okt 2008, 20:35

Ik heb me altijd al verbaast dat het geen Babberik heet, het ligt toch in Nederland?
Zo is wel de uitspraak van die plaats.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Vinny » za 04 okt 2008, 10:16

Je zegt dus: Babberik en Emmerik in het locale dialect?
Handig om te weten: Ik zou het namelijk als Babberig uitspreken... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door N342 » za 04 okt 2008, 23:56

Coen Tunnel schreef:http://grensovergangen.nl/afbeeldingen/ ... 000489.JPG
En in Elten zelf staan zelfs nieuwe bordjes met dit omleidingsnummer. Let ook op dat Arnhem hier ook via de B8 via Babberich wordt gestuurd. Zodra je in Nederland bent wordt je echter direct de snelweg op gestuurd. Aangezien er ook een verwijzing naar de BAB 3 is was Babberich in plaats van Arnhem als doel voor de B8 misschien logischer geweest.
Da's nu 't verschil tussen Nederland en Duitsland, de Duitsers geven doelen nog redelijkerwijs via het OWN aan, Nederland stuurt alles de snelweg op. Vanaf Bad Bentheim wordt Oldenzaal bijvoorbeeld via 't OWN bewegwijzerd (en niet via de A30, zie hier), terwijl je vanaf Oldenzaal naar de afritten Oldenzaal-Zuid of De Lutte (zie hier) wordt geleid om via de A30 en B403 in Bentheim te komen. Iets soortgelijks doet zich voor bij Babberich/Elten. Arnhem gaat via de B8, maar Emmerich zal niet via de N336 en de 60-zone gaan die tegenwoordig geen onderdeel is van de N336. Via de N812 gaat het naar de oprit van de A12 bij Beek.

Wordt er overigens tegenwoordig zowel O E36 als UE36 en UE35 door elkaar heen gebruikt?
Snelwegenkenner schreef:Ik heb me altijd al verbaast dat het geen Babberik heet, het ligt toch in Nederland? :dontknow:
De schrijfwijze zegt doch niets over de taal? Anders kun je Wehl ook wel Weel noemen, en kan de hele Niederrhein ook wel een 'meer Duitse' naam krijgen. Om maar wat te noemen: Zand, Westerbroek, Kerken en Herongen klinken niet meteen Duits, maar kunnen we verduitst worden (Sand, Westerbrook, Kirchen en Herungen klinken al een stuk 'Duitser'). Je moet er rekening mee houden dat die plaatsnamen voortkomen uit het plaatselijke dialect, en dat heeft nu eenmaal geen rekening gehouden met de huidige staatsgrens tussen Nederland en Duitsland.
*11-08-2017 L.M.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Pino » zo 05 okt 2008, 10:03

N342 schreef:Da's nu 't verschil tussen Nederland en Duitsland, de Duitsers geven doelen nog redelijkerwijs via het OWN aan, Nederland stuurt alles de snelweg op.
In Duitsland zul je grotere plaatsen ook vaak meerdere malen op een bord zien staan. Een keer in het blauw om je naar de snelweg te leiden en een keer in het geel om aan te geven dat de huidige route ook naar die plaats leidt. Da's ook het voordeel van werken met verschillende kleuren voor snelweg en OWN. In Nederland zou het veel moeilijker zijn om hetzelfde aan te geven.

Aan de andere kant kun je je afvragen of het nou zo reëel is om verkeer naar Arnhem te wijzen op de mogelijkheid om het OWN te nemen. Want in de praktijk pakt vrijwel iedereen toch altijd de snelweg. En in het geval dat er op de snelweg iets aan de hand is, heb je altijd nog de U-routes. Er bestaat toch wel iets van een tendens in Duitsland om op het OWN met wat minder veraf gelegen doelen te werken. Vroeger had je in München nog verwijzingen Innsbruck, die je naar de B2 via Garmisch leidden, en in Heidelberg stonden borden Darmstadt en Karlsruhe (voor de B3). Tegenwoordig beperkt men zich op de B2 tot Starnberg, en op de B3 tot Weinheim en Bruchsal. Toch geen slechte trend in mijn ogen.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door jeroent » zo 05 okt 2008, 11:38

Inderdaad. In Aken zie je ook bijv. op de Blücherplatz (vlakbij het begin van de BAB544) gele borden staan met "Jülich", die je niet over de snelweg en met een omweg van minstens een dik half uur naar Jülich leiden, alleen omdat de Jülicher Straße (B264) toevallig in Jülich eindigt. Veel sneller is het via BAB544 en BAB44. Om nog maar niet te spreken over Krefeld als aanduiding op de Krefelder Straße (B57), terwijl er geen hond over het OWN naar Krefeld zal rijden vanuit Aken. Of Trier op de Trierer Straße (B258).
De trend naar dichterbij gelegen plaatsen is een stuk beter. Bewegwijzering is er niet om aan te geven wat toevallig het einddoel van een bepaalde weg is, maar om aan te geven wat de snelste weg naar een bepaalde plaats is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Vinny » zo 05 okt 2008, 12:02

De Jülicherstrasse loopt toch gewoon parallel aan de autobahn? Ik kan me niet voorstellen dat het een half uur om is (ok tenzij je 180 rijdt)...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 okt 2008, 1:05

Pino schreef:Maar goed, je blijft je afvragen waarom hier niet voor een regulier U-nummer is gekozen (dat volledig losstaat van het wegnummer), maar men het U-nummer heeft aangesloten op de E-route. Bij Nieuweschans en andere grensovergangen zie je dat tenslotte niet. Misschien had Duitsland bij plaatsing de hulp van Nederland nodig, in verband met een afsluiting ofzo, en was Nederland eerder bereid de bordjes te plaatsen als het E-nummer erop vermeld stond. Het bordje in Babberich laat in ieder geval zien dat deze route al zeer lang zo bestaat ...
Houd er rekening mee dat de BAB 280 pas eind 1994 is geopend en de U-route dus ook van ongeveer die tijd is. De U-route loopt tevens over vrij kleine wegen door Nieuweschans heen, terwijl de U-route bij Elten/Babberich over wat grotere wegen loopt. Die laatste is inderdaad vrij oud, wat aan de Nederlandse bordjes te zien is. Gezien het E-nummer van voor 1985, dus de bordjes staan er waarschijnlijk al een jaar of 25, als het niet langer is. Omdat het een grensoverschrijdende route is denk ik dat men tonetijd het E-nummer heeft gebruikt en in Nederland de U-prefix heeft vertaald naar een O-prefix. Ik denk dat Nederland best wel een internationale omleidingsroute wilde, maar niet met een Duits nummer. Dit zal wel een mooi compromis geweest zijn.

Blijft de vraag of er meer van dit soort voorbeelden zijn van U-routes met een E-nummer, bv. bij de grenzen met Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk of België. Bij de grenzen met de vm. Oostbloklanden waarschijnlijk niet. Misschien nu wel, maar dan wel met de Duitse nummer.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door jan » di 07 okt 2008, 11:14

timonkruijk schreef:
Afbeelding


Afbeelding
Inmiddels is de A12 tot de grens voorzien van signalering, op de bovenstaande 2 foto's zijn alleen nog maar de bevestigingsmasten te zien.

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: [FOTO] A3 Köln - Nederlandse grens

Bericht door Timon91 » di 07 okt 2008, 21:17

Goed om te horen!
De foto's zijn idd al 4 maanden oud ;)
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Chris » vr 02 sep 2011, 21:03

Omdat er al een aantal aparte topics waren over andere trajecten van de A3, hierbij eentje voor het noordelijk deel.

Er zijn concrete plannen om de Lahntalbrücke bij Limburg te vervangen door een nieuwe. De huidige brug telt 2x3 rijstroken zonder vluchtstroken en stamt uit 1964. Circa 100.000 voertuigen rijden er dagelijks overheen. De toekomstige brug moet 2x4 rijstroken en vluchtstroken krijgen.

Ik vraag me af waarom deze brug vervangen moet worden. Is hij technisch gezien niet meer in staat om zoveel verkeer te verwerken? Ik neem aan dat de brug uit 1964 origineel met 2x2 rijstroken voorzien was, de A3 is pas later integraal naar 2x3 rijstroken verbreed. Ik heb wel eens gelezen dat het komt vanwege de nabijgelegen aansluiting Limburg, de B49, dat één van de drukste aansluitingen tussen Köln en Frankfurt is buiten die zogenaamde "ballungsräume". Van en naar Frankfurt verloopt deze aansluiting via een parallelbaan omdat er nog een raststätte in beide richtingen tussen zit, met een nogal krappe in/uitvoeger. Maar zou het niet goedkoper zijn om deze verzorgingsplaats te verplaatsen en de aansluiting eerder op de A3 in/uit te laten voegen?

Originele Lahntalbrücke (1939):
Afbeelding

tijdelijke Lahntalbrücke (1949):
Afbeelding

huidige Lahntalbrücke (1964):
Afbeelding

ligging:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Chris » di 10 jul 2012, 10:49

A3 Köln

Op 19 juli worden de 2x4 rijstroken opengesteld tussen Köln-Mülheim en Köln-Dellbrück, een traject van 2 kilometer. De verbreding van dit stuk heeft dan 3,5 jaar geduurd, en sloot aan op de verbreding naar 2x4 rijstroken zuidelijker wat in 2008 was afgerond. De totale verbreding langs de oostzijde van Köln duurt in totaal circa 15 jaar, van 2003 tot circa 2018.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Chris » wo 19 dec 2012, 15:41

http://www.rp-online.de/niederrhein-nor ... -1.3110717

De regio wil graag de A3 tussen Emmerich en Oberhausen naar 2x3 rijstroken verbreden. Volgens hen gaat het vrachtverkeer enorm toenemen na de openstelling van de verlengde A15 in Nederland.

De aanleg van het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen (noodzakelijk om de Betuweroute maximaal te benutten) wordt elk jaar weer uitgesteld, nu praat men zelfs over het jaar 2027, meer dan 20 jaar nadat de Nederlandse Betuweroute werd opengesteld.

Overigens zijn de verkeersintensiteiten op de A3 nog niet heel erg hoog. Zeker tussen de grens en Wesel is er nog voldoende restcapaciteit, alhoewel een toename van het vrachtverkeer er wel voor zal zorgen dat je hier niet zo goed meer door kan rijden.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door Snelwegenkenner » wo 19 dec 2012, 17:30

Liever eerder de A40, want dat is nu al een vrachtwagenregen. De A3 is ook minder druk volgens de intensiteiten dan de A40, in verband met minder afritten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door waldo79 » do 20 dec 2012, 12:02

^^Je krijgt een betere spreiding van het verkeer vanuit Rotterdam, maar de stroom uit Antwerpen blijft over de A40 komen.
Overigens is het voor transporteurs lucratiever om langer in Nederland te rijden vanwege de Maut op de Duitse snelwegen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D][A003] Emmerich - Frankfurt

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 dec 2012, 12:51

Chris schreef:Overigens zijn de verkeersintensiteiten op de A3 nog niet heel erg hoog. Zeker tussen de grens en Wesel is er nog voldoende restcapaciteit, alhoewel een toename van het vrachtverkeer er wel voor zal zorgen dat je hier niet zo goed meer door kan rijden.
Dat probleem heb je ook nu al regelmatig op de Hollandlinie. Lekker opschieten doe je er niet meer, aangezien vrachtwagens er aan de lopende band inhalen. De intensiteiten zijn inderdaad tussen Emmerich en Wesel redelijk gering, maar naar verhouding wel veel vrachtverkeer. Ik snap de overweging tot uitbouw, vooral tussen Wesel en Kreuz Oberhausen, maar een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens van 7-19h over het gehele traject zou ik ook al een stapje in de goede richting vinden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie