Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Rene » vr 17 okt 2008, 11:03

Nee, ook in andere landen wordt nauwkeurig gehandhaafd, maar de burger wordt niet zo compleet platgeflitst op de snelweg als hier in Nederland.
Plus dat in die buitenlanden de limieten veelal een stuk geloofwaardiger zijn, ook dat scheelt een slok op een borrel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chris » vr 17 okt 2008, 12:12

Volgens mij zijn de boetes in bijvoorbeeld Duitsland ook veel lager voor kleine overtredingen. € 40 voor 6km te hard is natuurlijk in geen verhouding tot de gevaarzetting.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door simon » vr 17 okt 2008, 12:29

Volgens mij moet je zeker 15 km/u te hard hebben gereden voor een prent van € 40,00.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Palance » vr 17 okt 2008, 12:33

Ehm, de boete voor 60 (na correctie: 57) waar je bibeko 50 mag is 32 Euro. Dat is dus 32 bij 7 te hard en geen 40 bij 6 te hard.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chris » vr 17 okt 2008, 12:33

In Nederland niet. Ik had vorig jaar een boete voor 6 of 7km te hard op de N377 en dat was € 40,-

edit: @ Palance; misschien was mijn boete wel bij van die zogenaamde wegwerkzaamheden waarbij er 5 paaltjes in de berm staan. Dan zijn de boetes wat hoger.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Palance » vr 17 okt 2008, 12:39

Ja, dan krijg ik jouw bedrag idd ook uit de boetebase.

Overigens moet ook worden aangetoond dat er daadwerkelijk gewerkt wordt aan de weg. Alleen maar een paar paaltjes en dan een verhoging krijgen omdat je te hard rijdt bij wegwerkzaamheden, dat is aanvechtbaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Peter » vr 17 okt 2008, 12:39

Heb je cijfers, René ? Bijvoorbeeld aantal landelijk uitgeschreven snelheidsboetes (gedeeld door aantal inwoners). Ik denk zelf dat er in Duitsland en de UK op niet-snelwegen bijna evenveel wordt geflitst. In Vlaanderen ook, maar Wallonië niet.

Je (naar mijn mening) gelijk dat in NL de snelheid soms onredelijk laag is Bubeko. Bibeko hebben ook veel Duitse en Britse steden eindeloze Vmax 30 (20 mi/h) zones en teveel minirotondes.
Duitsland heeft dan weer onnodig lage snelheden bij "gevaarszettingen" als tunnels en bij slecht wegdek (80 op de snelweg). Te hoge snelheden zie je ook, zoals bij Duitse (en sommige NL-se) knooppunten (met veel te krappe bochten) of bij Waalse 2+2 wegen of Duitse plattelandswegen (Vmax 100 met tractoren en fietsers op de weg).

In landen als Duitsland liggen controleapparaat en inkomstenkas niet bij dezelfde overheid, waardoor er minder gecontroleerd wordt op winstpunten maar met name op gevaarspunten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Peter » vr 17 okt 2008, 12:44

Palance schreef:
Overigens moet ook worden aangetoond dat er daadwerkelijk gewerkt wordt aan de weg. Alleen maar een paar paaltjes en dan een verhoging krijgen omdat je te hard rijdt bij wegwerkzaamheden, dat is aanvechtbaar.
Wordt er eigenlijk onderscheid gemaakt tussen de 2 types wegwerkzaamheden ?:
* werknemers aan het werk (kan ook kabels leggen in de berm zijn). Feitelijk ter bescherming van de wegwerkers.
* gevaarlijke wegsituatie (kuilen, geen/foute belijning, etc) ivm wegwerkzaamheden. Feitelijk ter bescherming van de bestuurder.

's Avonds om 11 uur 50 rijden vanwege "maaien" is natuurlijk onzin.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Palance » vr 17 okt 2008, 12:50

Durf ik je niet zo te zeggen. Ik weet wal dat, als er niet daadwerkelijk gewerkt wordt (het maaibordje is een goed voorbeeld), dat de rechter dan de boete snel zal vernietigen (terecht in mijn ogen). Maar de situaties zoals jij ze noemt (bescherming van weggebruiker én wegwerker) zullen veelal door elkaar heenlopen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Rene » vr 17 okt 2008, 12:52

Peter schreef:Heb je cijfers, René ?
Wel gehad. Zou ik moeten nazoeken.
Peter schreef:In landen als Duitsland liggen controleapparaat en inkomstenkas niet bij dezelfde overheid, waardoor er minder gecontroleerd wordt op winstpunten maar met name op gevaarspunten.
En dat zou ook de insteek moeten zijn.

Plus dat je niet alles moet willen beperken, maar ook het gezonde verstand moet laten zegevieren.
Op veel Duitse plattelandweggetjes kun je niet veel harden dan 60-80, toch is de limiet gewoon 100.
In Nederland is elke plattelandsweg zo onderhand gedegradeerd tot een 60-weg, ook al zou 80-100 in veel gevallen amper extra gevaarzetting opleveren.
Ik kies dan toch liever voor het Duitse model, dan dat vreselijke heilige Nederlandse geloof in overal en altijd maar lage snelheidslimieten neerplanten als de weg niet meteen als een snelweg ontworpen is. Van Duitsland wordt algemeen gezegd dat er veel overregulering is, maar Nederland spant volgens mij op gebied van verkeer echt wel de kroon.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door IQ[] » vr 17 okt 2008, 14:17

Rene schreef:Nee, ook in andere landen wordt nauwkeurig gehandhaafd, maar de burger wordt niet zo compleet platgeflitst op de snelweg als hier in Nederland.
Taiwan heeft dan het Nederlandse model mooi overgenomen. Naast massa's flitskasten, heb ik ook voldoende lasergun-metingen gezien. Van digitale systemen heb ik geen weet, want bij die installaties stond alleen in het Chinees waar ze voor waren.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door simon » vr 17 okt 2008, 14:22

René, ik geef je helemaal gelijk in de eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker. Er zijn een aantal elementen die helaas niet in dit model passen. 1) op dit forum merk ik vaak ergernis tegen weggebruikers die bewust langzamer rijden dan de vmax. Wanneer wij ook in Nederland de weggebruiker eigen verantwoordelijkheid laten nemen, moet deze ergernis tot het verleden behoren. Die ergernis merk ik ook in mijn privé omgeving, op de weg en staat zelfs in de ergernis-top-10. 2) Nu nemen Nederlanders vaak niet de verantwoordelijkheid langzamer te rijden als de specifieke omstandigheden dat noodzaken. Een voorbeeld (van de tientallen die ik kan noemen) Ik reed op een (Duitse) 70 km/u weg 50 km/u, aangezien er een dik pak sneeuw was gevallen en de weg niet sneeuwvrij was. Ik werd ingehaald door een Nederlands busje met (schatting) 70 km/u. Er was die dag een weeralarm afgegeven. 3) Nederlanders zijn zo gewend dat de overheid bepaald met welke snelheid je ergens kunt rijden, dat eigen verantwoordelijkheid nemen niet meer in de gedachten opkomt. Het enige wat de overheid kan doen, is doorgaan met het ingezette beleid.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Palance » vr 17 okt 2008, 14:48

Ach, ik ken landen waar je al staande wordt gehouden voor een snelheidsovertreding als je een buitenlands kenteken hebt. Het liefste uit het "Rijke Westen". Een goede reden om op de Balkan een hoop cash mee te nemen. Al rij je niet te hard, je verliest het toch.

Of een auto huren met lokale kentekenplaten, dat doet ook wonderen
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Rene » vr 17 okt 2008, 15:02

simon schreef:Het enige wat de overheid kan doen, is doorgaan met het ingezette beleid.
Doorgaan betekent in de praktijk: alleen nog maar erger maken. De totale betutteling. De weggebruiker gedebiliseerd.
Liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zeg ik dan maar.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door simon » vr 17 okt 2008, 15:33

Palance schreef:Of een auto huren met lokale kentekenplaten, dat doet ook wonderen
Maar dan zit er waarschijnlijk een mega-sticker met "Budget Rent a Car" op je achterruit

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » vr 17 okt 2008, 18:54

Palance schreef:Ach, ik ken landen waar je al staande wordt gehouden voor een snelheidsovertreding als je een buitenlands kenteken hebt.
Gelukkig doet de Nederlandse handhavende macht al jaren niet anders. Dus staan we quitte. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » vr 17 okt 2008, 19:37

Ik had een hele lap quotes met reacties, maarja dat zou erg lang worden dus ik zal het er maar kort neerzetten.

- Zoals eerder aangegeven is 10kmh te hard op de teller inderdaad geen garantie dat je geen bon krijgt. Ik wilde alleen aangeven dat je op je teller duidelijk te hard rijd en dat je dus niet moet zeuren dat het maar per ongeluk een klein beetje was.
- Justitie afzeiken heeft geen zin, deze heeft geen idiote regels gemaakt. Het enige wat deze fout doet is dat ze kijken waar de meeste overtredingen gemaakt worden en dat ze deze dan ook aanpakken. De politiek zou moeten zorgen voor fatsoenlijke regels.
- Een maximumsnelheid mag best te hoog zijn ingesteld, de weggebruiker moet zelf verantwoordelijkheid nemen. Jammer alleen dat we dat in Nederland niet meer kunnen. Men rijd nu in de stromende regen of in de mist net zo hard door als anders.

Mijn standpunt is als volgt:
Neem je verantwoordelijkheid. Dat betekent dat je je snelheid matigt tot onder het maximum als de omstandigheden dat vereisen. Dat betekent ook dat je gewoon moet dokken als je te hard hebt gereden.
Verder vind ik dat men de DV onzin in de prullenbak moet gooien, en dat de politiek moet zorgen voor realistische maximumsnelheden die in de spits mbv signalering verlaagt worden als er file ontstaat. Bijvoorbeeld de A2 weer volledig 120 (liever 140) en in de spits de snelheid naar 100 of minder indien nodig. Verder bubeko een algemeen maximum van 90kmh met 70kmh indien nodig (ala België dus). Deze snelheid afhankelijk van de veiligheid en niet afhankelijk van de categorie die men (groenlinks, fietsersbond en andere antiverkeer zeurpieten) wil. Ook niet afhankelijk van zeurende huiseigenaren die toen ze er kwamen wonen al wisten dat er een drukke weg langs lag.
Dan de controles verplaatsen naar de gevaarlijke punten, en die het liefst uit laten voeren door een agent die je staande houd. Dan ben je je er punt 1 meteen van bewust, en punt 2 zal men dan echt voor de excessen moeten gaan omdat het anders teveel werk is.

Waar ik echter tegen ben is het gezeur dat het te hard rijden komt door Spee enzo. Of niet zeuren, of niet te hard rijden. En als je het beleid anders wilt moet het hele land zich daarachter scharen en in protest komen of iets dergelijks. Maar zoals nu dat iedereen altijd maar zit te mopperen zonder zelf wat te ondernemen om er iets aan te doen is gewoon de verkeerde manier.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door boe! » vr 17 okt 2008, 21:12

simon schreef:2) Nu nemen Nederlanders vaak niet de verantwoordelijkheid langzamer te rijden als de specifieke omstandigheden dat noodzaken. Een voorbeeld (van de tientallen die ik kan noemen) Ik reed op een (Duitse) 70 km/u weg 50 km/u, aangezien er een dik pak sneeuw was gevallen en de weg niet sneeuwvrij was. Ik werd ingehaald door een Nederlands busje met (schatting) 70 km/u. Er was die dag een weeralarm afgegeven.
Volgens mij is dit nou net het minst goede voorbeeld. Je kan met 120 km/u over een ijsvlakte zolang je maar niet met die snelheid een bocht in stuurt of probeert te remmen. Ik ken genoeg winterse voorbeelden waarin 70 km/u nog best verantwoord is, maar ook situaties waar 30 km/u alweer veel te snel is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » vr 17 okt 2008, 21:38

Ach, met goede winterbanden kan je inderdaad vrij hard over de sneeuw heen (Almaty-driving :hypocrite:). Toch valt het vaak op dat de snelheid niet voldoende aangepast wordt.

Met mogelijke gladheid is het andere verkeer een goede maatstaf als deze de omstandigheden goed kennen. Als je als Nederlander harder over besneeuwde bergwegen rijd als Scandinaviërs, Zwitsers of Oostenrijkers dan moet je je toch eens achter de oren krabben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Vinny » za 18 okt 2008, 8:41

Palance schreef:Ach, ik ken landen waar je al staande wordt gehouden voor een snelheidsovertreding als je een buitenlands kenteken hebt. Het liefste uit het "Rijke Westen". Een goede reden om op de Balkan een hoop cash mee te nemen. Al rij je niet te hard, je verliest het toch.

Of een auto huren met lokale kentekenplaten, dat doet ook wonderen
Je kunt ook een taxi nemen. Dan rij je meestal wel beduidend te hard, want dergelijke chauffeurs worden ook vaak ontzien qua boetes. En zo rijd je 140 in de bebouwde kom van Cairo :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door rene154 » za 18 okt 2008, 10:23

^^of met 140 over een kustweggetje met heel veel bochten op een Grieks eiland.. ( de chauffeur gebruikte dan ook de volledige rijbaan, t was net alsof we achterin bij een auto op een circuit zaten..)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » za 18 okt 2008, 10:38

Voor dat soort dingen hoef je de grens niet over.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Palance » za 18 okt 2008, 14:03

Vinny schreef:
Palance schreef:Ach, ik ken landen waar je al staande wordt gehouden voor een snelheidsovertreding als je een buitenlands kenteken hebt. Het liefste uit het "Rijke Westen". Een goede reden om op de Balkan een hoop cash mee te nemen. Al rij je niet te hard, je verliest het toch.

Of een auto huren met lokale kentekenplaten, dat doet ook wonderen
Je kunt ook een taxi nemen. Dan rij je meestal wel beduidend te hard, want dergelijke chauffeurs worden ook vaak ontzien qua boetes. En zo rijd je 140 in de bebouwde kom van Cairo :shock:
Dat ken ik nog wel vauit Istanbul. We waren met een groepje zodat er 2 taxi's nodig waren terug naar het hotel. We hadden de chauffeur wat extra geld beloofd als hij eerder dan de andere taxi terug zou zijn, maar niet door dat hij het meende. Zelfs toen we met 120 een politieauto inhaalden haalde de chauffeur zijn schouders op "The police doesn't doe anyting". En dat klopte behoorlijk.

Dit was overigens wel om 12 uur 's nachts. Hoewel het qua drukte in Istanbul niet heel veel uitmaakt wanneer je op de weg zit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Jeroen » za 18 okt 2008, 15:08

Rene schreef:Nee, ook in andere landen wordt nauwkeurig gehandhaafd, maar de burger wordt niet zo compleet platgeflitst op de snelweg als hier in Nederland.
Plus dat in die buitenlanden de limieten veelal een stuk geloofwaardiger zijn, ook dat scheelt een slok op een borrel.
In landen als Noorwegen bijvoorbeeld schijnt het helaas wel dezelfde kant op te gaan. En daar zijn de limieten nog lager als hier...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wesso » ma 20 okt 2008, 18:16

Palance schreef: En zo rijd je 140 in de bebouwde kom van Cairo :shock:
Zo'n kamikazepiloot had ik ook, van de Maltese luchthaven naar de veerpont naar Gozo. En op Gozo was het nog erger. In z'n 4 een heuvel oprijden en bij elk gaatje inhalen: levensgevaarlijk.
Ook al was het na middernacht, er was nog behoorlijk wat verkeer op de weg. Gelukkig was 140 km/u niet haalbaar.

DidbeZ
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 11:37
Locatie: KAN Betuwe Auto: Seat Ibiza 1.9TDI FR
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door DidbeZ » di 21 okt 2008, 7:16

Wesso schreef:
Palance schreef: En zo rijd je 140 in de bebouwde kom van Cairo :shock:
Zo'n kamikazepiloot had ik ook, van de Maltese luchthaven naar de veerpont naar Gozo. En op Gozo was het nog erger. In z'n 4 een heuvel oprijden en bij elk gaatje inhalen: levensgevaarlijk.
Ook al was het na middernacht, er was nog behoorlijk wat verkeer op de weg. Gelukkig was 140 km/u niet haalbaar.
In Sharm el Seikh gebeurd dit ook, minibusjes, auto's en gewone bussen gewoon op volle snelheid. En dan ineens een drempel waar je u tegen zegt. Staat iedereen weer stil...
SEAT Ibiza 1.9TDI 96kW FR
Life is what happens to you while you're busy making other plans - John Lennon | Recht is iets kroms dat verbogen is |

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Peter » di 21 okt 2008, 13:54

simon schreef:
Palance schreef:Of een auto huren met lokale kentekenplaten, dat doet ook wonderen
Maar dan zit er waarschijnlijk een mega-sticker met "Budget Rent a Car" op je achterruit
De meeste huurauto's (in tegenstelling tot vrachtbusjes) zijn niet op afstand herkenbaar. Bovendien huren lokale mensen ook vaak auto's.

In corrupte (en meestal ook arme) landen zijn buitenlandse (niet-diplomatieke) platen een garantie voor extra aandacht. Niet alleen van de politie, maar ook van inbrekers, tolgaarders, pontdrijvers, etc. Men gaat ervan uit dat je niet op de hoogte bent van de regelgeving, je een taalprobleem hebt, danwel dat je een zaak toch niet laat voorkomen. De meeste toeristen willen niet naar het land terug hoeven voor een rechtzaak (voor een paar tientjes) en betalen gewoon.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Palance » di 21 okt 2008, 14:46

De sticker zat achterop. En de politie kijkt meestal aan de voorzijde om een auto aan te houden (en herkennen dan heus wel lokale of buitenlandse kentekenplaten op afstand). Maar vanaf afstand zie je echt niet of er achterop een sticket zit. In mijn geval (Bosnië) waren er ook geen flitspalen die van achteren de sticker mee kunnen flitsen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » di 21 okt 2008, 16:40

Peter schreef:In corrupte (en meestal ook arme) landen zijn buitenlandse (niet-diplomatieke) platen een garantie voor extra aandacht.
Je klinkt alsof dat volgens jou alleen in het buitenland gebeurt. Je kan het dichter bij huis zoeken hoor. Lees: in Nederland. Hier gebeurt dat ook continu.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » di 21 okt 2008, 16:51

In Kirgizïe meegemaakt dat ze elke Kazachse auto aan de kant zetten. En dan komen ze met een k*tsmoes en dan moet je ze 500CYM (iets van 10 of 15 euro geloof ik) in de zak stoppen. Als je een officiële bon wilt duurt het alleen nog maar langer en schrijven ze er ook meteen een paar zodat je flink duurder uit bent.

Eerst hielden ze ons aan bij Bishkek:
"Je ruiten zijn te donker" (onzin) --> 500CYM kwijt

En dan nog diverse wegens te hard rijden, terwijl dat wel meeviel. Ook telkens 500 CYM.

En net voordat we terug bij de KZ grens waren nog een mooie, stonden ze langs de weg en gaven ze ons een onduidelijk en onvolledig stopteken wat ook voor andere automobilisten bedoelt had kunnen zijn (was daar best druk). Vervolgens komen ze achter je aan en rijden ze je bijna van de weg af, en dan krijg je een preek en moet je 500CYM betalen.

En dan hadden we nog een chauffeur die ook hun talen sprak...

Plaats reactie