[N065] Ontwikkelingen 's-Hertogenbosch - Tilburg

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

[N065] Ontwikkelingen 's-Hertogenbosch - Tilburg

Bericht door Via » za 05 mar 2005, 14:54

Hier een nieuw topic over mijn o zo geliefde weg, de N65. ;)

Misschien dat er hier nog wat uit het oude forum neergezet kan worden door Vincent of René.

Zoals jullie allemaal weten ben ik een fervent voorstander van een ombouw van de N65 tot A65. Ik kom meerdere malen per week over deze weg en merk dan ook hoe druk het is bij al die VRI-kruisingen. Het kruispunt bij Oisterwijk/Udenhout zou wmb als eerste aan de beurt komen voor een ongelijkvloerse oplossing en daarna Helvoirt en Vught. In Vught zal waarschijnlijk bij een eventuele ombouw de weg om het dorp heen gelegd (moeten) worden.

Als je nog iets kwijt wilt over de N65 post het dan hier (nu hebben jullie de weg ook kunnen zien dankzij Frits).

Vriendelijke groeten,
ViaHaaren :D

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 05 mar 2005, 14:58

Tja. Of het hoognodig is weet ik eigenlijk niet, ik ben er nog nooit geweest.
Toch heb ik voor ombouw gestemd. Ik denk namelijk dat de N65 een beetje hetzelfde geval is als de oude N50, die al door de provincie wordt omgebouwd tot snelweg.
Met de N261 gaat ook al hetzelfde gebeuren, dus het lijkt me dat de N65 dan ook wel een kandidaat is. Of is het provinciegeld nu op?

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 05 mar 2005, 16:37

Wat mij betreft ombouwen. Carla, kom op met het benodigde geld. :lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 05 mar 2005, 19:41

Ik stem in dit geval niet - mijn keuze staat er niet bij.
Dat wil zeggen: ik zie uit oog van capaciteit absoluut geen aanleiding om de weg tot A65 om te bouwen.
Uit oogpunt van verkeersveiligheid is ombouw echter wel heel gewenst. Of dat in relatie tot bijvoorbeeld de A4 de allerhoogste prioriteit heeft, daar zet ik vraagtekens bij.

Kortom: mijn keuze is:
Om veiligheidsredenen gefaseerd in 15-20 jaar ombouwen tot autosnelweg.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » zo 06 mar 2005, 17:30

Ik heb gekozen voor:
Alleen een paar kruisingen ombouwen tot ongelijkvloers

Hoewel ik voorstander ben van ombouw, zie ik ook wel in dat er in Nederland projecten zijn met een hoger prioriteitsgehalte, om het maar eens netjes uit te drukken.

Wel denk ik dat het wenselijk zou zijn om nu reeds na te denken over hoe die ombouw er dan uit zou moeten zien, vaststellen tracè en aankoop gronden. Nu reeds beginnen met het aanleggen van wat ongelijkvloerse kruisingen op de belangrijkste knelpunten, zodanig dat deze straks een ombouw dus niet in de weg staan.

Je kunt vragentekens zetten bij het belang van een A65 in het autosnelwegennet, en daarmee beargumenteren dat deze verbinding niet primair een rijksprobleem is, maar veel meer een regionaal/provinciaal probleem. Maar goed, zo zijn er natuurlijk talloze voorbeelden van regionale/provinciale verbindigen in Nederland die zonder Rijksgeld nooit aangelegd zouden zijn/geworden [A5, N11, omlegging N201, A-10 zuid-as etc].

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » zo 06 mar 2005, 22:14

Ik heb gestemd voor de aanleg. Als deze weg een snelweg wordt krijg je een volledige snelwegverbinding tussen Gelderland en het westen van Noord-Brabant. Nu kun je nog de A12 en de A27 nemen, maar als de A27 te druk wordt heb je 2 opties: verbreden van de A27 of een alternatieve verbinding. Omdat ik hier heb gelezen dat de aanleg van dit stuk A27 zeer duur was vanwege de moerassige ondergrond denk ik dat het goedkoper is om een alternatieve route in de vorm van de A65 aan te leggen dan om de A27 te verbreden. En de A65 lijkt mij ook van regionaal belang. Die weg zou best gefinancierd kunnen worden door middel van publiek-private samenwerking.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 06 mar 2005, 22:25

PW100 schreef:Maar goed, zo zijn er natuurlijk talloze voorbeelden van regionale/provinciale verbindigen in Nederland die zonder Rijksgeld nooit aangelegd zouden zijn/geworden [A5, N11, omlegging N201, A-10 zuid-as etc].
De Zuidas (de hele locatie dus) is juist tot nationaal project verklaard. Logisch dat rijksgeld wordt uitgetrokken voor de A10 aldaar.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » do 17 mar 2005, 17:29

Ik denk dat ombouw wel noodzakelijk is. De weg gaat dwars door Vught en er rijden volgensmij altijd veel voertuigen, dus ook zwaar vrachtverkeer. Het zijn toch ook twee van de belangrijkere steden die worden verbonden, met een provinciale weg. Rond of vlakbij de weg wonen bijna een half miljoen mensen en dat op een relatief kort stuk. Daarom ben ik er dus voor de weg tot autosnelweg te maken.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 17 mar 2005, 18:34

Ik ben in ieder geval voor ombouw, autosnelweg op autoweg. De kruisingen moeten sowieso ongelijkvloers gemaakt worden. Qua kosten zal het niet veel uitmaken of er een snelweg of autoweg gebouwd wordt, dus kan het net zo goed een snelweg worden. Wel hoop ik dat mocht het zo ver komen er niet elke 2 kilometer een afrit komt, anders slibt het zo weer vol. Voor Vught zal een oplossing moeten worden gevonden: een omleiding of een tunnelbak. Mijn voorkeur gaat dan uit naar het laatste, gezien de waardevolle natuur rond Vught.
Rainier

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 17 mar 2005, 18:35

Sorry eerste zin had moeten zijn: autosnelweg OF autoweg. Niet op.
Rainier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 17 mar 2005, 19:28

Riva schreef:Ik ben in ieder geval voor ombouw, autosnelweg op autoweg. De kruisingen moeten sowieso ongelijkvloers gemaakt worden. Qua kosten zal het niet veel uitmaken of er een snelweg of autoweg gebouwd wordt, dus kan het net zo goed een snelweg worden. Wel hoop ik dat mocht het zo ver komen er niet elke 2 kilometer een afrit komt, anders slibt het zo weer vol. Voor Vught zal een oplossing moeten worden gevonden: een omleiding of een tunnelbak. Mijn voorkeur gaat dan uit naar het laatste, gezien de waardevolle natuur rond Vught.
Ik ben het met je eens dat een tunnelbak beter is dan een omleiding om Vught heen. :D

Ik kom binnenkort nog wel met een nieuw plan voor een A65. En dan volledig en goed. ;)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » do 17 mar 2005, 21:54

Goed, geef me tegen die tijd een signaal, dan weet ik dat ik nooit meer voor landschappelijk genot naar Brabant hoef te komen.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » vr 18 mar 2005, 0:23

Ik heb vandaag weer over de N65 gereden door de ochtendspits.
Het is overal druk dan natuurlijk, maar de bottlenck is echt het stoplicht voor Vught-Zuid. Het kostte me weer een hele tijd dat verkeerslicht te passeren.

Ik heb trouwens gestemd voor weg met ongelijkvloerse kruisingen. En ik ben voor de Prinsenbeekse variant voor Vught: verdiepte aanleg en een paar dorpsducten.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 24 mar 2005, 17:44

Maar het is juist weer heel moeilijk allemaal. Veel verkeersdoden zijn gevallen nadat ze in botsing zijn gekomen met een boom. Daarom zou je die eigenlijk af moeten schermen of kappen. Over landschappelijke inpassing geen geklaag aub, we zien allemaal hoe prachtig de 'laan' in de A59 weer wordt hersteld. :)

En...iedere dode is er één teveel, dat kunnen jullie alleen maar met me eens zijn.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 24 mar 2005, 18:13

ViaHaaren schreef:En...iedere dode is er één teveel, dat kunnen jullie alleen maar met me eens zijn.
Nee. Voorkomen van een dode is € 100.000 waard, toch?
Als het dus meer dan € 100.000 per dode kost: dan maar doden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 24 mar 2005, 18:37

Wicher schreef:
ViaHaaren schreef:En...iedere dode is er één teveel, dat kunnen jullie alleen maar met me eens zijn.
Nee. Voorkomen van een dode is € 100.000 waard, toch?
Als het dus meer dan € 100.000 per dode kost: dan maar doden.
Ga jij het de nabestaanden van de overledene maar eens uitleggen dat het komt doordat er niet genoeg is geinvesteerd in de veiligheid van een weg... :roll:

Gelukkig is er al wel veel verbeterd met een relatief goedkope maatregel als flitspalen en binnenkort heeft de hele N65 parallelwegen zodat alle koude aansluitingen verdwijnen. :)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 24 mar 2005, 18:55

ViaHaaren schreef:
Wicher schreef:
ViaHaaren schreef:En...iedere dode is er één teveel, dat kunnen jullie alleen maar met me eens zijn.
Nee. Voorkomen van een dode is € 100.000 waard, toch?
Als het dus meer dan € 100.000 per dode kost: dan maar doden.
Ga jij het de nabestaanden van de overledene maar eens uitleggen dat het komt doordat er niet genoeg is geinvesteerd in de veiligheid van een weg... :roll:
Tja, hadden de nabestaanden zelf wel € 1 mln liggen voor maatregelen?
Het is natuurlijk erg makkelijk praten als het niet over je eigen geld gaat, maar uiteindelijk kan overheidsgeld ook maar 1x worden besteed.

'Elke dode is er één te veel'
Natuurlijk, maar toch moet je rekening houden met de kosten.
Je komt op een punt dat voorkomen van een dode 1 mln kost, of 10 mln, of 1 mld. Moet je het dan nog doen?
Voor 10 mln kun je misschien 1 leven redden, maar je kan die persoon ook laten sterven en voor hetzelfde geld 100 of 1000 mensen een beter leven geven...
Ook bij het voorkomen van slachtoffers zul je rekensommen moeten maken. Daar ontkom je niet aan, hoe cru het ook kan overkomen.

Ik geloof dat men uiteindelijk op ongeveer € 100.000 per voorkomen dode is uitgekomen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 24 mar 2005, 20:42

10 jaar geleden gingen we al uit van ƒ 1.000.000 per verkeersdode. Het zou me dus verbazen als dat nu opeens onder de € 500.000 lag. :?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 25 mar 2005, 8:25

Maar dan zijn die flitspalen een heel goedkope oplossing geweest, als ik het goed begrijp. Er vallen nu gelukkig bijna geen doden meer op de N65. :)

Af en toe klappen ze bij de kruispunten nog wel eens op elkaar, maar daar is weinig aan te veranderen met goedkope maatregelen. :roll:

Gelukkig komen de parallelwegen er op korte termijn, voor een gemeente als Haaren toch een groot infraproject. ;) Jullie horen t.z.t. de stand van zaken wel.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » vr 25 mar 2005, 22:49

Wat is het verschil tussen koude en warme aansluitingen?

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 26 mar 2005, 2:28

René schreef:10 jaar geleden gingen we al uit van Æ’ 1.000.000 per verkeersdode. Het zou me dus verbazen als dat nu opeens onder de € 500.000 lag. :?
Ik zal me wel een nulletje hebben vergist, zodat het dus inderdaad ƒ 1 mln was. € 100 000 leek me ook al een beetje weinig.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 26 mar 2005, 12:43

Willem schreef:Wat is het verschil tussen koude en warme aansluitingen?
Een koude aansluiting is geloof ik een erfaansluiting of fietsoversteek. De rest is gewoon te handhaven, maar zal geen warme aansluiting zijn. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 15 apr 2005, 16:47

We hebben een deel van de enquete gehouden, namelijk de helft van de gemeente Haaren en wel de dorpen Haaren en Esch. De lokale dingen zal ik jullie besparen, maar de N65 wil ik er als tussenstand wel even uitlichten:
8. De N65 is een groot verkeersknelpunt in de gemeente. Wat zou er moeten gebeuren?

A.  Zo laten zoals het nu is, de weg is voldoende zo.
B.  Aanleg van parallelwegen en wat kleine maatregelen als bermversteviging.
C.  Ombouw van verschillende kruispunten tot viaduct met afritten (autoweg).
D.  Volledige ombouw tot autosnelweg (A65).
E.  Anders, namelijk…
Op deze vraag antwoordden de meeste mensen antwoord C, namelijk het autowegalternatief. Zou ik zelf ook een mooie oplossing vinden, goedkoper dan de door mij gewenste snelweg. :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 20 apr 2005, 19:59

Trouwens, zou een A65 geen alternatief kunnen zijn voor een A2-verbeding tussen Vught en Eindhoven? Ik weet het zelf eigenlijk niet of de N65 nu gemeden wordt door de VRI-kruisingen, maar anders zou daar misschien een mogelijkheid liggen. Die A2-verbreding zie ik er voorlopig nog niet komen op deze manier. :?

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 21 apr 2005, 0:55

ViaHaaren schreef:Trouwens, zou een A65 geen alternatief kunnen zijn voor een A2-verbeding tussen Vught en Eindhoven? Ik weet het zelf eigenlijk niet of de N65 nu gemeden wordt door de VRI-kruisingen, maar anders zou daar misschien een mogelijkheid liggen. Die A2-verbreding zie ik er voorlopig nog niet komen op deze manier. :?
Uhm, dat lijkt me niet echt. Volgens Michelin is Kn. Vught-Batadorp via de A2 29 km, en via de A65 en A58 43 km. Dat is nogal een verschil. Enkel voor wat verkeer middenin de driehoek zou het misschien wat uitmaken, maar het lijkt me dat dat relatief weinig voorstelt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 21 apr 2005, 8:51

Wicher schreef:Enkel voor wat verkeer middenin de driehoek zou het misschien wat uitmaken, maar het lijkt me dat dat relatief weinig voorstelt.
Eens, enkel wat boerengaten daar in die omgeving :PP: :knipoog:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 22 apr 2005, 8:21

René schreef:
Wicher schreef:Enkel voor wat verkeer middenin de driehoek zou het misschien wat uitmaken, maar het lijkt me dat dat relatief weinig voorstelt.
Eens, enkel wat boerengaten daar in die omgeving :PP: :knipoog:
Zullen Oisterwijkers ook leuk vinden. ;)

Maar ik dacht zelf ook niet echt dat het een alternatief zou zijn.

BTW: het hele werkstuk komt nog wel een keer online, vandaag leveren we het in.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 24 apr 2005, 19:25

Ik ga jullie nu in fases voorschotelen wat ik vind wat er met de N65 dient te gebeuren. Ik zet telkens de oude situatie erbij en zet er een tekst onder (vergelijkbaar met Vinny's knooppunten ;)). Maar hier mag je er wel reacties onder plaatsen.

Afrit 2: Berkel-Enschot

Afbeelding

Diamant-aansluiting met rijbaanverdubbeling t.h.v. afrit. Het is hier geregeld heel erg druk en er komen wel eens aanrijdingen voor.

Afbeelding

Nu is de kruising met het OWN veranderd in een kluifrotonde. Het doorgaande verkeer heeft weinig last van de rotonde en het aantal aanrijdingen zal verminderen. Ook de doorstroming verbeterd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 25 apr 2005, 17:13

"Verbetert" is met een t... :)

Voor de Puccinilaan lijkt het me comfortabeler als het linkerkluifdeel een echte rotonde is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 25 apr 2005, 19:29

harry schreef:"Verbetert" is met een t... :)

Voor de Puccinilaan lijkt het me comfortabeler als het linkerkluifdeel een echte rotonde is.
Het zou kunnen, maar ik denk dat een kluif beter is. Onderzoek zal het uit moeten wijzen.

Dan nu het allerergste kruispunt in de N65. Hier staat het altijd vast en dat zal alleen maar erger worden als het gebied ten noordwesten van de kruising ook nog eens volgebouwd gaat worden (afbeelding 2).

Afbeelding

VRI-kruising die altijd vaststaat. Udenhout en Oisterwijk gaan allemaal over deze kruising.

Afbeelding

Nieuw halfklaverblad dat door VRI's geregeld is. De nieuwbouw is niet exact bekend, maar ik heb het wel ingetekend, omdat het heel belangrijk is voor de verkeersafwikkeling.

Plaats reactie