Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door boe! » za 23 aug 2008, 20:46

Dit bericht had uit 2006 kunnen komen, maar stond vandaag in de krant. Blijkbaar heeft Rijkswaterstaat niets geleerd van de overvloed aan gladde snelwegen die we in 2006 hebben gehad.
AD schreef:Meer slipgevaar op versleten snelwegen

ROTTERDAM - Langs de snelwegen staan steeds meer borden die automobilisten waarschuwen voor slipgevaar. Op veel trajecten gelden snelheidsbeperkingen, omdat delen van die wegen te glad zijn. ,,Het probleem speelt vooral in Zuid-Holland,'' zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Door het intensieve gebruik van het Nederlandse wegennet zijn de wegen op sommige plekken niet meer stroef genoeg, zitten gaten in het wegdek of is sprake van spoorvorming. De dienst laat nu onderzoeken op hoeveel plekken het asfalt onderhoud behoeft. Als de veiligheid in het geding is, worden afzettingen geplaatst, een lagere snelheid ingevoerd of spoedreparaties uitgevoerd. Op minder gevaarlijke wegdelen gelden voorlopig alleen snelheidsbeperkingen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Rene » za 23 aug 2008, 20:55

Het probleem is het materiaal van de steentjes die in het asfalt zijn verwerkt. RWS-Zuid-Holland heeft op grote schaal goedkoop Nederlands grind laten gebruiken, met een lage ruwheidswaarde. Terwijl eigenlijk een veel ruwere (en duurdere) Schotse steensoort gebruikt had moeten worden. In de eerste jaren geen probleem, want ook vers ZOAB met Nederlands grind voldoet aan de stroefheidscriteria. Maar de slijtage door het verkeer zorgt er wel voor dat ZOAB-wegen met Nederlands grind dus veel eerder dan verwacht onder de minimale stroefheidsnorm komen.
Dan is ook meteen duidelijk waarom de problemen zich voornamelijk in Zuid-Holland voordoen, en niet bij regionale diensten die wel netjes het duurdere grind hebben gebruikt.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door rene154 » za 23 aug 2008, 21:34

:neenee: Wanneer gaan ze nou eens leren dat goedkoop duurkoop is.. Net als rotondes in stroomwegen en plusstroken ...

Onder andere op de A13 richting rotterdam, voor het 80 km/u traject, is de snelheid over enkele honderden meters verlaagd van 100km/u naar 90 km/u, en in de bocht A20oost --> A13 geldt nu een snelheidsbeperking tot 70 km/u, waar normaal gesproken 80 km/u is toegestaan. Of deze snelheidsverlagingen zijn ingevoerd vanwege stroefheidsproblemen weet ik niet, maar het valt wel mooi samen met dit persbericht.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Via » zo 24 aug 2008, 14:08

Rene schreef:Het probleem is het materiaal van de steentjes die in het asfalt zijn verwerkt. RWS-Zuid-Holland heeft op grote schaal goedkoop Nederlands grind laten gebruiken, met een lage ruwheidswaarde. Terwijl eigenlijk een veel ruwere (en duurdere) Schotse steensoort gebruikt had moeten worden. In de eerste jaren geen probleem, want ook vers ZOAB met Nederlands grind voldoet aan de stroefheidscriteria. Maar de slijtage door het verkeer zorgt er wel voor dat ZOAB-wegen met Nederlands grind dus veel eerder dan verwacht onder de minimale stroefheidsnorm komen.
Dan is ook meteen duidelijk waarom de problemen zich voornamelijk in Zuid-Holland voordoen, en niet bij regionale diensten die wel netjes het duurdere grind hebben gebruikt.
Interessant om de oorzaak eens te lezen. Het is dus niet zo dat het overal bar en boos is. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Palance » zo 24 aug 2008, 15:16

Dat dat niet landelijk bepaald wordt wat er gebruikt wordt maar per regio bepaald mag worden, dat verbaast me eigenlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Attietattie » ma 25 aug 2008, 13:50

rene154 schreef::neenee: Wanneer gaan ze nou eens leren dat goedkoop duurkoop is..
Ik ben benieuwd hoe men reageert als er een soort verharding gekozen wordt die 50% duurder is. Dan staat half Nederland ook op z'n achterste benen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door waldo79 » ma 25 aug 2008, 17:02

Op de westbaan van de A2 tussen Waardenburg en Zaltbommel geldt een snelheidsbeperking tot 90 km/h vanwege slecht wegdek. Waar dat slechte wegdek dan uit bestaat heb ik niet kunnen ontdekken :?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Peter » ma 25 aug 2008, 17:22

Palance schreef:Dat dat niet landelijk bepaald wordt wat er gebruikt wordt maar per regio bepaald mag worden, dat verbaast me eigenlijk.
Waarom ? Bepaalde regio's zullen makkelijker toegang (lees: afstand tot ..) hebben tot bronnen van asfalt of steengruis dan andere regio's. Je kunt altijd wel best practices formuleren, maar die kun je pas formuleren als je ervaring hebt. De ene regio zal ook iets meer willen experimenteren (lees: vernieuwend bezig zijn) dan de andere.

Voor Zuid-Holland zal goedkoop duurkoop zijn, maar dat is lang niet altijd het geval. Men zal wellicht gerekend hebben dat het ZOAB eerder versleten was dan glad ...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door frame » za 13 sep 2008, 14:59

Over gladde wegen gesproken: donderdagmiddag 12-9 reed ik op de A73 tussen afrit Vierlingsbeek en Boxmeer in noordelijke richting. Deze snelweg kent een ZOAB wegdek. Echter, nu is de rechter rijstrook met kilometerslang met glad asfalt "hersteld". In de stromende regen is dat dus extra hinderlijk. Zeer ergelijk. Daar hebben we toch ZOAB voor?
Kan iemand me uitleggen waarom de wegbeheerder hiervoor kiest?
oost west thuis best

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door hurricane » ma 15 sep 2008, 9:04

frame schreef: Echter, nu is de rechter rijstrook met kilometerslang met glad asfalt "hersteld". In de stromende regen is dat dus extra hinderlijk. Zeer ergelijk. Daar hebben we toch ZOAB voor?
Kan iemand me uitleggen waarom de wegbeheerder hiervoor kiest?
Volgens mij is dit een levensduurverlengende overlaging. Ik ben ook niet blij met dat spul, de hele werking van zoab gaat verloren.

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door frame » wo 17 sep 2008, 22:40

Volgens mij is dit een levensduurverlengende overlaging. Ik ben ook niet blij met dat spul, de hele werking van zoab gaat verloren.
Zo is 'maar net! :rooie:
oost west thuis best

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Bart » vr 19 sep 2008, 14:38

Over gladde wegen gesproken: donderdagmiddag 12-9 reed ik op de A73 tussen afrit Vierlingsbeek en Boxmeer in noordelijke richting. Deze snelweg kent een ZOAB wegdek. Echter, nu is de rechter rijstrook met kilometerslang met glad asfalt "hersteld". In de stromende regen is dat dus extra hinderlijk. Zeer ergerlijk. Daar hebben we toch ZOAB voor?
Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar wel de algemene reden waarom ZOAB wordt toegepast. ZOAB wordt toegepast voor geluidreductie, dus NIET voor prettiger rij-eigenschappen in de regen. Dat ZOAB die eigenschappen wel heeft is mooi meegenomen, maar niet de reden waarom deze duurdere deklaag wordt gebruikt (dat is dus geluidreductie).

Er zijn ook andere typen wegdek die minder geluid produceren dan 'normaal' asfaltbeton, misschien heeft RWS-Limburg nu dat type wegdek gebruikt.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

havejan
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 21:35

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door havejan » do 16 okt 2008, 21:47

Wij hebben sinds kort ervaring met "glad asfalt". Mijn vrouw is begin oktober uitgegleden op de A29 (hmp 10.3) en met 60km de vangrail ingeknald.

We zijn nu bezig RWS aansprakelijk te stellen want wij hebben al veel signalen dat het daar wel vaker misgaat.

Wat me opvalt is dat de vangrail na 5 dagen al gerepareerd was terwijl onze buuv er de dag voor reparatie langsreed en constateerde dat er een extra deuk in zat. Een vriend van ons bij de politie heeft geprobeerd bij de klpd e.e.a. te achterhalen maar die kreeg alleen te horen dat ze over dat punt geen info naar buiten mogen brengen.
Zijn er op dit forum mensen die op dat punt dergelijke ervaringen hebben, ooit iets gezien hebben, kennisen whatever. Ik ben geinteresseerd in alle info

Bedankt

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door boe! » do 16 okt 2008, 21:58

havejan schreef:Mijn vrouw is begin oktober uitgegleden op de A29 (hmp 10.3) en met 60km de vangrail ingeknald.
Je hebt het hier over het stuk net ten zuiden van knooppunt Vaanplein. Ik heb hier op 5 oktober (dat was die dag dat Hippolytushoef onder water liep) gereden in de regen en met windkracht 7 en niets gemerkt van enige vorm van gladheid. Waar gebeurde het precies?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door duikgek89 » vr 17 okt 2008, 2:16

Bart schreef:
Over gladde wegen gesproken: donderdagmiddag 12-9 reed ik op de A73 tussen afrit Vierlingsbeek en Boxmeer in noordelijke richting. Deze snelweg kent een ZOAB wegdek. Echter, nu is de rechter rijstrook met kilometerslang met glad asfalt "hersteld". In de stromende regen is dat dus extra hinderlijk. Zeer ergerlijk. Daar hebben we toch ZOAB voor?
Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar wel de algemene reden waarom ZOAB wordt toegepast. ZOAB wordt toegepast voor geluidreductie, dus NIET voor prettiger rij-eigenschappen in de regen. Dat ZOAB die eigenschappen wel heeft is mooi meegenomen, maar niet de reden waarom deze duurdere deklaag wordt gebruikt (dat is dus geluidreductie).

Er zijn ook andere typen wegdek die minder geluid produceren dan 'normaal' asfaltbeton, misschien heeft RWS-Limburg nu dat type wegdek gebruikt.
Voor mij redelijk bekent terrein. Kom daar niet elke dag, maar wel regelmatig, is maar een kwartiertje van hier. Bedenk me nu net dat dat al weer even geleden is dat ik daar langs kwam.

De A73 is niet zo heel druk (al neemt de drukte wel behoorlijk toe) en licht daar ook niet in een dichtbevolkt gebied of strak tegen een dorp. Ik zie dus niet in waarom er ZOAB nodig zou zijn voor het geluid. Bovendien ligt de weg daar niet in Limburg maar in Brabant (maar misschien wel beheerd door RWS-Limburg?).

Ik vraag me af waarom men dat wegdek herstelt heeft. Als ik me niet vergis heeft ook dat stuk niet al te lang geleden nieuw asfalt gekregen, al durf ik dat niet heel hard te roepen want ik kan best even in de war zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Palance » vr 17 okt 2008, 7:35

boe! schreef:
havejan schreef:Mijn vrouw is begin oktober uitgegleden op de A29 (hmp 10.3) en met 60km de vangrail ingeknald.
Je hebt het hier over het stuk net ten zuiden van knooppunt Vaanplein.
10.3 is net ten noorden van KP Vaanplein. En dat is inderdaad een rotstuk: Belijning is niet of nauwelijks zichtbaar, zeker niet in de regen. Er is wel wat verbeterd de laatste tijd, maar het blijft een vervelend stuk. Ik heb hier een wat oudere foto van (ongeveer) die lokatie in de regen:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Kaaiman » vr 17 okt 2008, 10:59

^^ Staan er ter plekke van de foto nog A29-rijkshectometerbordjes?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door boe! » vr 17 okt 2008, 21:24

Blijkbaar wel, anders had ik mij niet in de locatie van hmp 10,3 vergist.

havejan
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 21:35

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door havejan » do 23 okt 2008, 19:35

boe! schreef:
havejan schreef:Mijn vrouw is begin oktober uitgegleden op de A29 (hmp 10.3) en met 60km de vangrail ingeknald.
Je hebt het hier over het stuk net ten zuiden van knooppunt Vaanplein. Ik heb hier op 5 oktober (dat was die dag dat Hippolytushoef onder water liep) gereden in de regen en met windkracht 7 en niets gemerkt van enige vorm van gladheid. Waar gebeurde het precies?
Nog sterker, mijn vrouw is de avond ervoor (2-10 dus) ook met veel regen hetzelfde punt gepasserd met naar haar zeggen dezelfde of zelfs een hogere snelheid.

Het gebeurde dus op het knooppunt vaanplein richting rotterdam en ze ging glijden vlak voordat je het van links invoegend verkeer van de A15 hebt. op het A29 stuk heb je daar zo'n lekker flauwe lus erin.

Het asfalt was daar overigens al wel vernieuwd
Laatst gewijzigd door havejan op do 23 okt 2008, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

havejan
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 21:35

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door havejan » do 23 okt 2008, 19:48

nog even wat pics van de locatie
Ik ben er maandags nogmaals langsgekomen en toen viel me op dat t.o.v. de fotograafpositie van foto 2 iets terug het asfalt er raar uitziet.
Foto 3 toont vervuiling maar laat ook zien dat de andere kant niet zo'n nieuwe vangrail heeft.

zoals je kunt zien is zowel asfalt als vangrail splinternieuw

1. de deuk
Afbeelding

2. waar het ongeveer gebeurde
Afbeelding

3. vervuiling
Afbeelding

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Schenker » do 23 okt 2008, 22:21

Je zou bijna om dit soort redenen geen zoab aan willen leggen. Zoals Bart al aangaf, de prettige eigenschappen tijdens de regen zijn mooi meegenomen, niet meer dan dat. Het heeft dus tot gevolg dat tijdens het regenen mensen minder voorzichtig gaan rijden, wat hun eigen veiligheid niet ten goede komt. Niet voor niets is het Duitsland vaak max 80km/h beim nasse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Kaaiman » do 23 okt 2008, 22:57

Hoe stroef is beton eigenlijk, vergeleken met DAB en ZOAB?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Schenker » do 23 okt 2008, 23:16

Daar heb ik volgende week een tentamen over ;).

Ik zit het net na te lezen omdat het me niet meteen te binnen schiet. Voor zover ik kan lezen is het vooral afhankelijk van wat voor steensoort er in het beton is gebruikt, dat geldt voor dab en zoab net zo. De polijstgvoeligheid en ruwheid zijn de belangrijkste eigenschappen en die kunnen behoorlijk varieren.

Op nat wegdek is ook van belang hoe deze (gebroken) stenen zijn gerangschikt. Als er veel ruimtes tussen de stenen zijn waar het water in blijft staan, dan kunnen je stenen nog zulke gunstige eigenschappen hebben, dan wordt het al snel gevaarlijk omdat dan het contactoppervlak tussen weg en band klein wordt. Bij zoab zakt het water snel weg, maar het verschil tussen beton en dab (wat ook beton is, dicht asfaltbeton) zou ik niet durven zeggen, ik gok dat het niet al te groot is.

Duss, ik ben bang dat er niet een heel eenduidig antwoord op je vraag te geven is ;), al zullen er vast wel richtlijnen zijn maar die ken ik niet uit mn hoofd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door boe! » vr 24 okt 2008, 10:30

Volgens mij zie ik op de foto's een voegovergang. Die zijn ook altijd gladder dan de omringende asfalt.

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door RW-A29 » za 25 okt 2008, 14:22

Ik rijd elke dag over dit stuk heen en het is een vervelend stuk. Voor deze bocht is ook nog de inmiddels beruchte splitsing naar de A15 waar met regelmaat met mensen uit de bocht vliegen. Rijkswaterstaat probeert er dan ook alles aan te doen om dit duidelijk te maken. Zo is er speciale bebording toegepast en wordt er met regelmaat de snelheid 70 km/h aangeven op de matrixen. De oorzaak hiervan is dat het knp. Vaanplein nog steeds onder constructie is en dat de boogstralen veel te krap zijn voor dergelijke verkeerstromen en de daarbij behorende snelheden. De plek waar de vrouw van Havejan de vangrail heeft geraakt is dan ook geen uitzondering. Een combinatie van snelheid, voegovergang en een tekorte boogstraal zou hier dan ook ten grondslag kunnen liggen. Of het asfalt hier te glad is durf ik niet te zeggen, uit eigen ervaring heb ik dat niet ondervonden, daarnaast beschik ik maar over een bescheiden Opel corsa. En ik moet toegeven ook ik rijd hier wel eens te hard :oops:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door boe! » za 25 okt 2008, 15:22

Bij regen is het natuurlijk altijd gladder. Zolang je je rijstijl daarop voldoende aanpast, is er geen reden om de macht over het stuur te verliezen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Vinny » zo 26 okt 2008, 9:38

Gisteren op de A 58, A 16, A 13 en A 4 ook een behoorlijk aantal snelheidsbeperkingen gezien vanwege gladheid. Ik moet zeggen, de borden vallen niet altijd erg op. De wegdekkwaliteit is ook maar matig; er zitten vaak enorme golven in het asfalt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

havejan
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 21:35

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door havejan » ma 27 okt 2008, 11:33

boe! schreef:Bij regen is het natuurlijk altijd gladder. Zolang je je rijstijl daarop voldoende aanpast, is er geen reden om de macht over het stuur te verliezen.
Ja lekker makkelijke reactie. Vast weer een vent die dit schrijft en denkt dat hij een briljant chauffeur is. Maar zoals in het stukje al staat was het droog, het zonnetje scheen. En de snelheid was ca. 60 km p/u. Dus onder de adviessnelheid. Waar overigens aan de ene kant een bord met adviessnelheid 70 staat en aan de andere kant een hectometerpaaltje met 100 km.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door boe! » ma 27 okt 2008, 20:49

Rustig maar hoor. Je was geïnteresseerd in alle informatie, dus dan moet je niet zo'n toon aanslaan als die informatie een keer niet in je voordeel uitvalt. Overigens had je tot nu toe niet aangegeven dat het droog weer was, hetgeen het glijden nog vreemder maakt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wederom gladde snelwegen door slijtage

Bericht door Wouter N14 » di 28 okt 2008, 9:17

havejan schreef:Vast weer een vent die dit schrijft en denkt dat hij een briljant chauffeur is. Maar zoals in het stukje al staat was het droog, het zonnetje scheen. En de snelheid was ca. 60 km p/u. Dus onder de adviessnelheid. Waar overigens aan de ene kant een bord met adviessnelheid 70 staat en aan de
andere kant een hectometerpaaltje met 100 km.
1. Er wordt door boe! toch geen beschuldiging gemaakt? Slechts een algemene constatering/veronderstelling.
2. Adviessnelheden hoeven niet overeen te komen met wat er op de hm-paaltjes staat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie