Meertalige verkeersborden
Moderator: Moderatoren
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Meertalige verkeersborden
Als het van Open VLD afhangt, komen er in heel het land meertalige verkeersborden. De vele buitenlandse bestuurders op onze wegen, begrijpen de boodschappen op onze borden vaak niet, is de redenering. Maar boodschappen in het Engels bijvoorbeeld zijn strijdig met onze taalwetgeving. En Vlaams Belang is verontwaardigd.
Open VLD’ers Guido De Padt, Sabien Lahaye-Battheu en Bruno Steegen dienen een wetsvoorstel in dat meertalige verkeersborden wettelijk moet mogelijk maken.
Uit cijfers blijkt dat het aantal buitenlandse trucks op onze wegen op zeven jaar tijd gestegen is met een derde. In 2000 reden nog 31,4 procent buitenlandse vrachtwagens op onze wegen. In 2007 was dat aandeel gestegen tot 41,3 procent.
De Vlaamse liberalen zeggen dat die buitenlandse truckers de boodschappen op onze verkeersborden niet altijd begrijpen. Daarom zou het handig zijn om meertalige verkeersborden te voorzien, zoals in de Franse Alpen. Daar worden de weggebruikers bijvoorbeeld ook in het Nederlands aangemaand om hun motorrem te gebruiken.
In ons land zijn dergelijke meertalige verkeersborden met bv. Engelstalige boodschappen verboden. 'In ons land zijn er in het verleden reeds boodschappen aangebracht in het Engels, hetgeen op zich strijdig was met de taalwetgeving. Vandaar de noodzaak om een wetgevend kader in te voeren', zegt Guido De Padt.
'Terug in de tijd'
Het Vlaams Belang reageert 'verontwaardigd' op het voorstel van Open Vld rond meertalige verkeersborden. 'Hiermee zou de eentaligheid van Vlaanderen definitief op de helling gezet worden', luidt het donderdag in een persbericht van Vlaams Belang.
'Wanneer de overheid zelf systematisch haar boodschappen naar het publiek meertalig maakt, zal kort nadien ook de hele private sector dezelfde weg volgen en wordt het openbare leven in Vlaanderen binnen de kortste keren grotendeels ontnederlandst. Hiermee zouden we 70 jaar terugkeren in de tijd', luidt het.
Open VLD’ers Guido De Padt, Sabien Lahaye-Battheu en Bruno Steegen dienen een wetsvoorstel in dat meertalige verkeersborden wettelijk moet mogelijk maken.
Uit cijfers blijkt dat het aantal buitenlandse trucks op onze wegen op zeven jaar tijd gestegen is met een derde. In 2000 reden nog 31,4 procent buitenlandse vrachtwagens op onze wegen. In 2007 was dat aandeel gestegen tot 41,3 procent.
De Vlaamse liberalen zeggen dat die buitenlandse truckers de boodschappen op onze verkeersborden niet altijd begrijpen. Daarom zou het handig zijn om meertalige verkeersborden te voorzien, zoals in de Franse Alpen. Daar worden de weggebruikers bijvoorbeeld ook in het Nederlands aangemaand om hun motorrem te gebruiken.
In ons land zijn dergelijke meertalige verkeersborden met bv. Engelstalige boodschappen verboden. 'In ons land zijn er in het verleden reeds boodschappen aangebracht in het Engels, hetgeen op zich strijdig was met de taalwetgeving. Vandaar de noodzaak om een wetgevend kader in te voeren', zegt Guido De Padt.
'Terug in de tijd'
Het Vlaams Belang reageert 'verontwaardigd' op het voorstel van Open Vld rond meertalige verkeersborden. 'Hiermee zou de eentaligheid van Vlaanderen definitief op de helling gezet worden', luidt het donderdag in een persbericht van Vlaams Belang.
'Wanneer de overheid zelf systematisch haar boodschappen naar het publiek meertalig maakt, zal kort nadien ook de hele private sector dezelfde weg volgen en wordt het openbare leven in Vlaanderen binnen de kortste keren grotendeels ontnederlandst. Hiermee zouden we 70 jaar terugkeren in de tijd', luidt het.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Re: Meertalige verkeersborden
Typisch België. Een voorstel om de verkeersveiligheid te verbeteren leidt meteen tot een taalrel, want de taal is in de ogen van vele Belgen nou eenmaal belangrijker dan verkeersveiligheid. Dan maar een paar extra aanrijdingen. En dat van de private sector, die is in mijn ervaring toch al veel flexibeler in de taalleer dan de overheid. Want de overheid krijgt meteen de taallobby over zich heen en de private sector doet gewoon wat praktisch is voor het bedrijf. Het brengt je ook niet 70 jaar terug in de tijd. De emancipatie van de Nederlandse taal binnen de Belgische overheid is voltooid. Ik heb nooit gesnapt waarom die emancipatiegedachte nou moet leiden tot een harde uitsluiting van alle andere talen.
Kortom, in ieder geval de taalwetgeving moet niet in de weg staan aan Engelstalige teksten op verkeersborden. Toch denk ik niet dat ze nodig zijn, althans maar in een paar gevallen. Een tweetalige boodschap past vaak niet of past alleen maar op zo'n manier dat de boodschap in vergelijking met een eentalig bord veel minder duidelijk overkomt. De door OpenVLD genoemde meertalige borden in de Franse Alpen ("remmen op de motor") zijn ook in dat land de uitzondering. Ook in andere landen is een dergelijke boodschap de enige meertalige tekst op de borden, eventueel samen met borden "drive on the right-hand side of the road". De reden? De betekenis van reguliere verkeersborden is ook in de landstaal wel voldoende duidelijk voor buitenlanders, omdat ze de symbolen kennen. Zelfs onderborden zijn vaak nog wel te begrijpen, zeker met wat common sense.
Daarom komen feitelijk alleen borden in platte tekst ("remmen op de motor" e.d.) voor vertaling in aanmerking. Hoeveel zijn dat er in Vlaanderen? In Zuid-Afrika heb ik overigens zelfs daar een symbool voor gezien, met een versnellingspook erop. Staat misschien wat gek de eerste keer, maar als je heuvelaf gaat, komt de boodschap prima aan. Zou wat mij betreft in Europa ook kunnen worden gebruikt.
Kortom, in ieder geval de taalwetgeving moet niet in de weg staan aan Engelstalige teksten op verkeersborden. Toch denk ik niet dat ze nodig zijn, althans maar in een paar gevallen. Een tweetalige boodschap past vaak niet of past alleen maar op zo'n manier dat de boodschap in vergelijking met een eentalig bord veel minder duidelijk overkomt. De door OpenVLD genoemde meertalige borden in de Franse Alpen ("remmen op de motor") zijn ook in dat land de uitzondering. Ook in andere landen is een dergelijke boodschap de enige meertalige tekst op de borden, eventueel samen met borden "drive on the right-hand side of the road". De reden? De betekenis van reguliere verkeersborden is ook in de landstaal wel voldoende duidelijk voor buitenlanders, omdat ze de symbolen kennen. Zelfs onderborden zijn vaak nog wel te begrijpen, zeker met wat common sense.
Daarom komen feitelijk alleen borden in platte tekst ("remmen op de motor" e.d.) voor vertaling in aanmerking. Hoeveel zijn dat er in Vlaanderen? In Zuid-Afrika heb ik overigens zelfs daar een symbool voor gezien, met een versnellingspook erop. Staat misschien wat gek de eerste keer, maar als je heuvelaf gaat, komt de boodschap prima aan. Zou wat mij betreft in Europa ook kunnen worden gebruikt.
-
Chris
- Moderator
Verkeersborden meertalig; in bijzondere situaties=> ja
Wegwijzers meertalig; nee => alleen in de taal van de bestemming (dus alleen Antwerpen en Namur).
Wegwijzers meertalig; nee => alleen in de taal van de bestemming (dus alleen Antwerpen en Namur).
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Een mooi bord voor de Vaalserberg .... Maar ja: mensen met een automaat zullen dat bord met de pook negeren ...
Overigens ook een item voor onze eigen DRIPS in geval van stremmingen en boodschappen. Daar zou je ook een Engelse tekst kunnen hanteren ( A9 closed; A28; 10 min delays). 99% van de automobilisten heeft een basiskennis Engels. 1% zal denken dat de A9 van een closet (WC) is voorzien. Overigens ook afgeleid van hetzelfde woord waar ook kluis en klooster vandaan komen (besloten ruimte).
Woorden die geen Engels of Duits equivalent hebben (Vertraging) of in het buitenlands een andere betekenis hebben (file betekent slechts rij in het Frans: bouchon is de opstopping; een engelsman leest: map of bestand) kun je beter niet gebruiken op de Drips.
Voor verkeer-onder-borden is het woord "uitgezonderd" en "behalve" ook jammer. Denk zo'n Engelsman dat het rijverbod er is vanwege (on behalve of) fietsers, ipv behalve (except) fietsters. De Duitse versie "frei", dicht bij "free" is dan beter en korter. "vrij" is dan slechts fonetisch in de buurt natuurlijk, dus ook onbegrijpelijk voor buitenlanders.
Overigens ook een item voor onze eigen DRIPS in geval van stremmingen en boodschappen. Daar zou je ook een Engelse tekst kunnen hanteren ( A9 closed; A28; 10 min delays). 99% van de automobilisten heeft een basiskennis Engels. 1% zal denken dat de A9 van een closet (WC) is voorzien. Overigens ook afgeleid van hetzelfde woord waar ook kluis en klooster vandaan komen (besloten ruimte).
Woorden die geen Engels of Duits equivalent hebben (Vertraging) of in het buitenlands een andere betekenis hebben (file betekent slechts rij in het Frans: bouchon is de opstopping; een engelsman leest: map of bestand) kun je beter niet gebruiken op de Drips.
Voor verkeer-onder-borden is het woord "uitgezonderd" en "behalve" ook jammer. Denk zo'n Engelsman dat het rijverbod er is vanwege (on behalve of) fietsers, ipv behalve (except) fietsters. De Duitse versie "frei", dicht bij "free" is dan beter en korter. "vrij" is dan slechts fonetisch in de buurt natuurlijk, dus ook onbegrijpelijk voor buitenlanders.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat over zou komen op niet-Nederlands sprekenden. Zullen zij nou bang zijn dat ze belangrijke informatie missen als er staat: Gordels om, ook achterin. Ik kan me voorstellen dat de snelheid er bij die mensen uitgaat omdat ze bang zijn iets onverwachts tegen gaan komen.Peter schreef:Overigens ook een item voor onze eigen DRIPS in geval van stremmingen en boodschappen. Daar zou je ook een Engelse tekst kunnen hanteren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik ben iemand die, als ik naar het buitenland ga, in ieder geval probeer een minieme basiskennis van een bepaalde taal te krijgen. Daar vallen dus ook verkeerszaken onder (bv het woord 'file') Wat dat betreft mag je nog wel iets verwachten van buitenlandse bestuurders, en hoef je IMO echt geen DRIPS te vertalen.
Overigens is de poll te star, daarom stem ik niet. Er is meer tussen "ja" en "nee". Zoals de eerder genoemde uitzonderingen voor bepaalde situaties.
Overigens is de poll te star, daarom stem ik niet. Er is meer tussen "ja" en "nee". Zoals de eerder genoemde uitzonderingen voor bepaalde situaties.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Ik ook. De meesten van ons hebben een basis Engels, Duits en Frans. Daarmee kom je ook een heel eind in de hele westerse wereld. Die luxe hebben veel andere Europeanen niet.Palance schreef:Ik ben iemand die, als ik naar het buitenland ga, in ieder geval probeer een minieme basiskennis van een bepaalde taal te krijgen.
Ik heb toch een hoop Franstalige Drips gezien, waar ik twijfels had of ik deze begreep. Laat staan Spaanse of Tjechische DRIPS. Je miniwoordenboekje Spaans leert wel hoe je een maaltijd bestelt, maar niet wat alle denkbare vertalingen zijn van: file, omleiding, opbreking, afsluiting, versperring, blokkade, vertraging, wegwerkzaamheden, ongeval, langzaamrijdend verkeer, versmalde rijstroken, adviesroute, omleidingsroute, rijtijd, avondspits, vrachtverkeer, bestemmingsverkeer, lokaal verkeer, doorgaand verkeer, etc, etc
Een boekje: DRIPS in 12 Europese Talen ben ik nog niet tegengekomen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Gat in de markt?Peter schreef: Een boekje: DRIPS in 12 Europese Talen ben ik nog niet tegengekomen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Is het nou zo erg om de boodschap op de DRIP niet te begrijpen? In de jaren '80 bestonden er nog amper DRIPS en ook toen al konden Nederlanders perfect de weg naar de Franse Zuidkust vinden....Een boekje: DRIPS in 12 Europese Talen ben ik nog niet tegengekomen.
Op het tankstation aan de E 19 t.h.v. Meer staan wel Franstalige boodschappen. Een erg luxe tankstation trouwens: het kan wel in België...Wanneer de overheid zelf systematisch haar boodschappen naar het publiek meertalig maakt, zal kort nadien ook de hele private sector dezelfde weg volgen
Ik ben in ieder geval wel voor een vertaling van de belangrijkste bestemmingen, zeker als de Nederlandstalige en Franstalige variant ver uit elkaar liggen (Mons/Bergen). De vraag is dan wel of je het continue moet volhouden. In ieder geval is dat al een hele verbetering; want in Vlaanderen mág er niet eens Mons op de borden stáán...(taalwetgeving). Buitenlandse endoniemen mogen wel vermeld worden (eis van de Europese Unie).Wegwijzers meertalig; nee
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Riva
- autoweg
Ik vind dat je niet met meertalige verkeersborden moet gaan werken. Ik moet in Duitsland ook begrijpen wat Stau betekent of coda in het Italiaans. Als ik in Spanje de bus richting ayunamiento neem, moet ik ook begrijpen dat hiermee het stadhuis bedoeld wordt. Vertaald wordt het niet voor je.
Dan zie ik nog meer in het aangeven van exoniemen.
Dan zie ik nog meer in het aangeven van exoniemen.
Rainier
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
In landen als Israël, Griekenland en Egypte is het nochtans heel gebruikelijk om de belangrijkste verkeersborden te 'vertalen' in het Engels...
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Ik denk dat je ook wel weet waarom en waarom dat dus enigszins appels met peren vergelijken is...
-
Mikhail
- expressweg
Laat open VLD eens eerst verduidelijken wat de buitenlandse chauffeurs niet begrijpen aan onze borden, gaat het dan over plaatsnamen (wat ik niet vermoed) of over speciale borden zoals hierboven al vermeld in heuvelachtig gebied, of misschien bij vorst of zoals voor Namen op de E411 waar hevige mist kan opsteken door het dal daar. Ok daar ben ik wel te vinden voor meertalige borden wat betreft waarschuwingen, en niet plaatsnamen gaan veranderen.
Wat betreft Wallonie, ik denk dat ze daar nooit een Nederlands bord gaan plaatsen, dat zou dan een 0-1 stand zijn voor hun en zo verder... Een engelse vertaling hierbij zou ik wel gepast vinden, ik zou zelfs een Nederlandse willen, maar aangezien engels een soort van uniformtaal is kan men dat hier toch ook toepassen?
Wat betreft Wallonie, ik denk dat ze daar nooit een Nederlands bord gaan plaatsen, dat zou dan een 0-1 stand zijn voor hun en zo verder... Een engelse vertaling hierbij zou ik wel gepast vinden, ik zou zelfs een Nederlandse willen, maar aangezien engels een soort van uniformtaal is kan men dat hier toch ook toepassen?
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
En dat terwijl hellingen zo ongeveer het enige moment zijn dat je in je automaat die pook moet gebruiken.Peter schreef:Een mooi bord voor de Vaalserberg .... Maar ja: mensen met een automaat zullen dat bord met de pook negeren ...
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Soms wel. Als een ringweg in één richting gesperd is vanwege een ongeval, of als een tunnel voor langere tijd gesperd is (Alpentunnels), dan is deze info heel erg relevant om (tot) uren vertraging te voorkomen. Waarom dan niet kiezen voor die taal (of 2 talen) die het grootste aantal verkeersdeelnemers helpt ?Vinny schreef: Is het nou zo erg om de boodschap op de DRIP niet te begrijpen? )
"Gordels om, ook acherin" hoef je niet perse te vertalen inderdaad. Of hoe je Rijkswaterstaat kan bereiken per telefoon.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
@ Vinny: Nou, wat ik zei is dat de boodschap er niet toe doet. Als je het niet begrijpt kàn je bang zijn dat je informatie mist en daar dus naar gaan handelen: met 80 doorrijden om niet verrast te worden. Lijkt me onwenselijk gedrag.Peter schreef:"Gordels om, ook achterin" hoef je niet perse te vertalen inderdaad. Of hoe je Rijkswaterstaat kan bereiken per telefoon.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik heb dan ook optie a gestemd. Voor de belangrijkste borden vind ik dat in Vlaanderen een Engelstalige vertaling moet worden opgenomen. Op de Bretonse N 176 werd destijds ook in drie talen gewaarschuwd voor tegenliggers: Frans, Duits en Engels. Tevens werd bij Lille zelfs in het Nederlands gewaarschuwd voor scherpe bochten (voor vrachtwagenchauffeurs). Voor zaken op DRIPS zoals 'Gordels om' enzo vind ik dat een vertaling achterwege kan blijven.Peter schreef:Soms wel
-
Mikhail
- expressweg
Ik vind juist dat dit ook vermeld kan worden in het Engels, omdat je je gordel niet draagt beboet kan worden, en deze boodschap van levensbelang is...Vinny schreef:Voor zaken op DRIPS zoals 'Gordels om' enzo vind ik dat een vertaling achterwege kan blijven.Peter schreef:Soms wel
-
Chris
- Moderator
Ik betwijfel toch of de gemiddelde centraal/oost Europese chauffeur weet wat "buckle up" betekend.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Gordels zijn zo'n beetje in heel Europa verplicht. Zoiets hoef je écht niet in het Engels erbij te zetten.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
In heel de EU is gordeldragen verplicht (voorzover de auto voorzien is van gordels), ook achterin. Of dat in de nieuwe landen als Polen of Roemenië ook gecommuniceerd en gecontroleerd wordt weet ik niet.
Vroeger (10 jaar geleden ?) was gordeldragen achterin nog niet verplicht. Nu heeft 95% van de auto's gordels achterin denk ik.
Vroeger (10 jaar geleden ?) was gordeldragen achterin nog niet verplicht. Nu heeft 95% van de auto's gordels achterin denk ik.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Een nutteloos voorstel, welke borden/boodschappen willen ze vertalen en in welke talen dan wel? Voor bijna alle situaties zijn duidelijke pictogrammen voorhanden.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Maar niet voor omleidingen, versperringen en hoeveelheid vertraging.
Je hebt alleen de file en ongevalswaarschuwing (auto op zijn kant).
-
Mikhail
- expressweg
Voor omleidingen zijn de calamiteitsroutes, die kunnen beter gevisualiueerd worden via de snelweg.Peter schreef:Maar niet voor omleidingen, versperringen en hoeveelheid vertraging.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Rij eens rond in Hongarije, Finland of IJsland en zie de toegevoegde waarde van een Engelse vertaling op verkeersbordenvynkce schreef:Een nutteloos voorstel, welke borden/boodschappen willen ze vertalen en in welke talen dan wel? Voor bijna alle situaties zijn duidelijke pictogrammen voorhanden.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Ik blijf het een belachelijk voorstel vinden dat alleen maar tot nog veel meer borden gaat leiden en ik zie er de meerwaarde nog steeds niet van in. Omleiding-Umleitung is bijvoorbeeld toch niet zo een groot verschil? Daar komt ook nog de gevoeligheid op het vlak van taak bij zodat Franstalige/Nederlandstalige borden toch meteen overspoten en/of verwijderd worden in respectievelijk Vlaanderen en Wallonië.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
In een land waar borden als Schaarbeek-Schaerbeek veelvuldig voorkomen, wordt dat blijkbaar wel zo ervaren...vynkce schreef:Omleiding-Umleitung is bijvoorbeeld toch niet zo een groot verschil?
Uiteraard is het de bedoeling zo duidelijk mogelijk te zijn met pictogrammen, maar bij incidenten kan het wenselijk zijn voor verkeersveiligheid en duidelijkheid naar de reiziger om informatie op DRIP's in meer talen weer te geven. Dat kan ook gelden voor bijzondere verkeerssituaties.
Als het in landen als Frankrijk, waar men toch redelijk trots op de taal is, ook kan, waarom zou het hier dan niet kunnen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
-
simon
- autoweg
In zeer incidentele gevallen kan een meertalig verkeersbord zin hebben. Zo herinner ik me in Utrecht een bord waar in het Pools werd gewezen op de APV die handelen in auto's op straat verbood. Of een bordje in Duitsland waar in het Duits en Nederlands stond uitgelegd dat honden aan de lijn moesten (in een gebied waar veel Nederlanders hun hond uit kwamen laten).
Op een DRIP past al zo weinig informatie. Ik zou liever zien dat hier veel meer verkeersinfo wordt gegeven dan dat we ook Duitse en Engelse teksten gaan plaatsen.
En "omleiding: Utrecht volg A50/A1/A8" lijkt me voor vrijwel elke buitenlander wel te begrijpen. Net zoals ik het bordje "A22: 85 mortes desde 2007" prima begrijp, of in ieder geval de essentie.
Op een DRIP past al zo weinig informatie. Ik zou liever zien dat hier veel meer verkeersinfo wordt gegeven dan dat we ook Duitse en Engelse teksten gaan plaatsen.
En "omleiding: Utrecht volg A50/A1/A8" lijkt me voor vrijwel elke buitenlander wel te begrijpen. Net zoals ik het bordje "A22: 85 mortes desde 2007" prima begrijp, of in ieder geval de essentie.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
In die regio van Frankrijk wordt ook nog Nederlands gesproken. Zou dus ook de reden kunnen zijn.Vinny schreef:Precies. Op de A 22 staan zelfs Nederlandstalige waarschuwingsborden.
Dûh. In die landen gebruikt men ook een heel ander schrift. Buitenlandse woorden zijn een stuk makkelijker te lezen en te begrijpen als ze in je eigen schrift zijn. Bij Grieks (en ook Cyrillisch) wordt dat voor mensen die het Latijnse schrfit gewend zijn al lastiger, met Hebreeuws en Arabisch wordt dat bijna onmogelijk zonder de taal echt goed te leren.Vinny schreef:In landen als Israël, Griekenland en Egypte is het nochtans heel gebruikelijk om de belangrijkste verkeersborden te 'vertalen' in het Engels...
En kijk eens in landen met talen die minder afwijken van de onze waar geen Engelse vertaling staat... Geen probleem dus.Vinny schreef:Rij eens rond in Hongarije, Finland of IJsland en zie de toegevoegde waarde van een Engelse vertaling op verkeersbordenvynkce schreef:Een nutteloos voorstel, welke borden/boodschappen willen ze vertalen en in welke talen dan wel? Voor bijna alle situaties zijn duidelijke pictogrammen voorhanden.
In Polen en Roemenië is gordeldragen ook al lang verplicht. En auto's in die landen zijn tegenwoordig ook moderner en hebben gordels. In Polen kom je bijvoorbeeld nauwelijks meer FSO's en Polski Fiat's tegen, in Slovenië nauwelijks meer Yugo's en Zastava's, in Tsjechië nauwelijks meer oude Skoda's en in Roemenië ook steeds minder oude Dacia's en Oltcit's. In Nederland achterin ook al zeker 15 jaar. Kan me herinneren dat ik toen ineens verplicht in de gordel moest als kind, niet blij mee natuurlijk. Alle nieuwe auto's moesten sindsdien (volgens mij al vanaf ongeveer 1990) gordels achterin hebben. Een auto zonder gordels achterin zul je dus nog zelden tegenkomen. Maar het kan wel; het is dan niet verplicht om gordels achterin te hebben.Peter schreef:In heel de EU is gordeldragen verplicht (voorzover de auto voorzien is van gordels), ook achterin. Of dat in de nieuwe landen als Polen of Roemenië ook gecommuniceerd en gecontroleerd wordt weet ik niet.
Voor die paar buitenlanders op de weg hoeven verkeersborden niet meertalig te worden.