NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Queue » di 30 sep 2008, 18:47

Vinny schreef:* Een kruising van twee of meerdere autosnelwegen (provinciaal, rijks, zubringer) en een kruising tussen één autosnelweg en een andere weg waarbij alle relaties ongelijkvloers zijn uitgevoerd.
Geldt die "waarbij"-voorwaarde dan alleen bij het tweede of bij allebei? Ik neem aan alleen voor het tweede?
Verder is 'alle relaties' niet hanteerbaar. Hoe complexer het knooppunt, hoe meer relaties (vaak) en hoe groter dus de kans dat er wel ergens een ongelijkvloerse relatie voorkomt. Ik doel weer op Vught, waar 5 aftakkingen zijn, en waar het ondenkbaar is dat alle relaties ongelijkvloers zouden zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Vinny » di 30 sep 2008, 18:53

Geldt die "waarbij"-voorwaarde dan alleen bij het tweede of bij allebei? Ik neem aan alleen voor het tweede?
Een kruising van twee autosnelwegen is sowieso een knooppunt (in de praktijk geldt dat voor heel Nederland, behalve knooppunt IJmuiden dat als normale afrit geclassificeerd is), en een kruising van een snelweg met een andere weg waarbij alle relaties ongelijkvloers zijn uitgevoerd, zoals knooppunt Holsloot. In Nederland is men niet bijster consequent want een vergelijkbaar knooppunt Drachten dat uit dezelfde aanlegperiode stamt en precies dezelfde configuratie heeft, kent geen knooppuntnaam. Ik heb daarover destijds nog correspondentie met Rijkswaterstaat over gehad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » di 28 okt 2008, 0:09

Na een ritje over de A12 met al haar nieuwe bewegwijzering gevolgd door een gedeelte door Duitsland, vraag ik me af hoe het heeft kunnen gebeuren dat Rijkswaterstaat zich door de RWBA heeft inspireren en dan met zulke ontwerpen kan komen. Waar ging het fout?


Het aankondigingsbord:
In de VNB valt het afritnummer in het niet en staat de afstandsaanduiding onder een streep gepropt. De Duitse benadering met gelijke letterhoogtes voor alle drie gegevens op het bord brengt een veel duidelijker geheel.
Afbeelding Afbeelding


Het portaal:
In Nederland alles tegen de pijlen en de bordrand aangepropt en zeker ook met de zwevende wegnummers en de afwijkende plaatsing van de afstandsaanduiding een zeer onrustig geheel. In Duitsland brengen de grote pijlen enige onrust, maar in vergelijking met Nederland is het heilig.
Afbeelding Afbeelding

Het vorkbord:
In Nederland alles in elkaar gepropt met afgebroken doelen en te weinig blauwvlak. Gevaarlijke stoffenroute erbovenop en de afstandsstreep om het onrustig te houden. Voor Duitsland heb ik een bord gepakt dat nota volstaat met Engschrift en toch een rustiger geheel geeft. Blauwvlak en het inzetten van de juiste kantlijnen maakt het verschil. De enige winst in Nederland is het vermelden van het afritnummer, ook al draagt dat ook bij aan de onrust.
Afbeelding Afbeelding

Afstandenbord:
De Duitse gecentreerde wegnummers geven een veel rustiger geheel. Het kruisende wegnummer heeft een enorme toegevoegde waarde en vormt tegelijk de verklaring van de streep. Het Nederlandse bord laat te weinig afstand tussen doelen en afstanden. Tekst verder veel te dicht tegen de bies aangeplakt. Positief aan het Nederlandse bord is dat de toevoeging "km" bij de afstanden is weggelaten.
Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op do 27 nov 2008, 0:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Coen Tunnel » di 28 okt 2008, 0:11

Tja, de Duitsers doen het toch echt veel beter. Deze foto's maken dat pijnlijk duidelijk.

JasperB
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:13
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door JasperB » di 28 okt 2008, 2:11

Ik volg de ontwikkelingen (en de discussie ;) ) omtrent de nieuwe bewegwijzering nu al een tijdje en voor mij (en ik geloof voor velen) zijn de volgende punten de (grafische) struikelblokken:
1. De afstandsaanduiding met streep
2. De lange pijlen. (Gebruik: het aangeven van afstand tot de weergegeven situatie daadwerkelijk optreed (divergentiepunt / begin afrit, etc.))

Beide 'pijnpunten' zijn in het huidige ontwerp op deze manier doorgevoerd om beter aan te kunnen geven wanneer een bepaalde situatie optreed o.a. om files bij weefvlakken en uitvoegers met tapers te voorkomen. Het zou dus goed zijn om in ieder geval deze doelstelling in het oog te houden bij het ontwerpen van alternatieven. Toch denk ik dat het mogelijk is de rust op de borden te verbeteren met wat kleine wijzigingen...

Het eerste puntje is de afstandsaanduiding. Dit element haalt de grafische balans bij vnl. de portaalborden ernstig overhoop. Vanwege deze aanduiding schuiven de wegnummers omhoog; ook op de portaaldelen waar geen afstandsaanduiding staat en de wegnummers dus onnatuurlijk lijken te zweven.
We kunnen deze zonder (al te veel) problemen verplaatsen naar de onderkant van het bord, onder een dunne streep die over de volledige breedte van het bord loopt. Het enige verschil dat ik zie met VNB is dat in het VNB-systeem de afstand geplaatst wordt bij de daadwerkelijke wijziging (afrit/afsplitsing), zodat bij vorkborden met twee komende situaties twee keer een afstand kan worden gegeven. Toch denk ik dat dit voordeel van het VNB-systeem nihil is. Ten eerste geeft het nogal een informatie-overload op de borden en ten tweede geldt de afstandsaanduiding eigenlijk voor het hele bord in het geval van portaalborden.
Ik heb mensen eerder op dit forum zien schrijven dat tekst onder de pijlen plaatsen het contact tussen de pijlen en de rijbaan zou kunnen verstoren. Kijkend naar mijn ontwerpjes denk ik dat dit ten eerste wel meevalt en ten tweede net als langere pijlen ervoor kunnen zorgen dat duidelijker wordt dat dit een aankondiging is en mensen niet per se onder de pijl door hoeven rijden... De VNB-argumenten gebruiken, toch? ;-)

Het tweede puntje zijn de lange pijlen. Het grootste nadeel van deze pijlen is dat doelen tussen de pijlen belanden, waardoor de borden onrustig worden en in een aantal gevallen doelen, danwel ingekort zullen moeten worden, danwel in Engschrift geschreven zullen moeten worden. Ik heb in het systeem dat ik aan het ontwerpen ben de pijllengtes aardig teruggebracht en ik denk niet dat ze minder effectief zullen zijn dan de huidige VNB-borden. (Wel duidelijker) Helaas krijg ik niet alle portalen op zo'n manier ontworpen dat doelen nooit tussen de pijlen terecht kunnen komen.

Ik zal zo even wat plaatjes uploaden...

JasperB
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:13
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door JasperB » di 28 okt 2008, 2:19

Wat betreft de hierboven geposte afbeeldingen... Ik zou het volgende voorstellen:
Afbeelding
Afbeelding

JasperB
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:13
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door JasperB » di 28 okt 2008, 2:34

Ook ben ik aan de slag gegaan met de set ASW borden in vectorformaat van snelwegfreak.
Afbeelding

Edit: Deze borden zijn snelle prototypes, dus de inhoud is zeker niet optimaal uitgelijnd!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » di 28 okt 2008, 8:32

Keurige ontwerpen die al de nodige pijn wegnemen. Om het onderscheid tussen de beslissings-pijlen op je eerste serie portalen en de "later afvallend"-pijlen op je tweede serie portalen duidelijker te maken, zou je op de uitsmijter gebruik kunnen maken van de nu ook gebruikte schuine pijlen. De pijl die je nu gebruikt met een korte rechtlopende basis en dan een kromming zou je dan alleen inzetten op voorwegwijzers.

De afstandsaanduiding vind ik eigenlijk alleen op portalen problematisch. Op de gewone voorwegwijzers mag hij wat mij betreft blijven hoe hij is, al heb ik ook niets tegen jouw oplossing met een horizontale streep over de hele breedte van het bord, zoals die in Nederland eigenlijk altijd al werd gebruikt. In plaats van zo'n horizontale streep over de gehele breedte, kun je het ook op zijn Duits oplossen door de afstandsaanduiding nog rechts van de afvallende pijl(en) te plaatsen. Dan blijven de pijlen precies aan de onderkant van het bord staan (zodat ze het "contact" houden met de onderliggende rijstroken) en, zoals door Juerd ooit berekend, het vergt minder extra bordruimte dan de VNB-vermelding. Ook ten opziche van jouw benadering is die benadering waarschijnlijk efficiënter, met name naarmate portalen meer rijstroken gaan overspannen.

Mijn eigen vergelijking van afgelopen weekend brengt mij nog op een derde grafisch pijnpunt (op de systematische pijnpunten zal ik hier maar niet meer ingaan): de portalen worden te klein uitgevoerd. In Nederland staan alle gegevens van het bord hutje-mutje op elkaar en ook nog eens tegen de rand van het bord aangeplakt. Het geposte kantelwalsbord bij Oud-Dijk is wellicht een wat extreem voorbeeld, maar ook de andere verschenen portaalbord op Velperbroek, Valburg, Zaandam, etc. zijn krap uitgevoerd, hoe dan ook krapper dan een vergelijkbaar Duits portaalbord. Op de Duitse borden neemt men het allemaal wat ruimer. In een systeem waar lange pijlen de rust op het bord verstoren is het ook zeer noodzakelijk om die rust toch nog enigszins terug te brengen met blauwvlak. Maar dat doet Rijkswaterstaat dus niet, en dat terwijl de Nederlandse portalen met de zwevende wegnummers een stuk onrustiger zijn uitgevoerd dan de Duitse. Je zou het het Redesign-syndroom kunnen noemen, naar het systeem waarin blauwvlakbesparing een doel op zich werd en dat ten koste van de leesbaarheid van de borden is gegaan. Neem wat meer ruimte op de portalen en je krijgt een heel wat rustiger en daarmee leesbaar geheel.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Ties » di 28 okt 2008, 17:13

JasperB:
Ziet er mooi uit, zeker een stuk beter dan VNB. Het enige wat mij nog enigszins stoort is de afslaande pijl op 1200 meter. Die staat namelijk wel erg dicht op de rechtdoorgaande pijl. Verder :blauweduim:
Zou je ook de SVG van bovenstaande borden willen plaatsen? Alvast bedankt.

JasperB
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:13
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door JasperB » di 28 okt 2008, 18:03

@Pino: De afstand rechtsonder plaatsen is een optie, maar ik heb er mee geëxperimenteerd en was er niet tevreden over. De afstandsmarkering verschilt dan enigszins van plek afhankelijk van het feit of een portaal een afvallende rijstrook of een aankomende afrit weergeeft. Nog even buiten het feit dat de afstandsmarkering ook op aankondigingen van afslagen wordt gebruikt en dat met mijn systeem deze markering altijd op een eenduidige plek te vinden is.
Wat betreft de pijlen die enigszins het contact met de weg verliezen... Ik denk dat dit in de praktijk meevalt en daarnaast bereik je hiermee het doel dat het erg duidelijk is dat het hier zeker niet noodzakelijk is om onder de pijlen door te rijden, m.a.w. je geeft duidelijk een situatieschets van de situatie die over een bepaalde afstand pas werkelijkheid wordt. Iets wat bij de huidige ontwerpen geforceerd wordt met de lange pijlen
Ik begrijp je punt van blauwvakbesparing, maar ik denk dat we hier geen blauwvak moeten op opofferen ten koste van de duidelijkheid (zoals je zelf ook vaak zegt).
Ik denk verder dat het wel een idee is om jouw suggestie van de oorspronkelijke schuine pijlen op de uitsmijter eens te proberen!

@Ties: Ik neem aan dat je de gecombineerde 'taperpijl' bedoeld? Ik heb geprobeerd om - net als in het huidige systeem en naar mijn mening een goed punt - de gecombineerde pijl daadwerkelijk te laten bestaan uit de twee lossen elementen 'rechte pijl' en 'afslaande pijl'. Dit is de meest optimale verhouding tussen lengte (zo kort mogelijk) en duidelijkheid, die ik kon vinden. Zoals ik al eerder zei baal ik er wel van dat de pijlen op het 1200m nog steeds zo lang zijn dat het onderste doel niet helemaal vrij staat. Zeker gezien de doelenvolgorde lang-kort die gehanteerd gaat worden, zal er nogal eens een lange afslagnaam als onderste doel verschijnen. Maarja, dit is zeker nog niet het ultieme ontwerp en het probleem is met het huidige systeem net zo goed (in ergere mate) aanwezig.
Verder zou ik graag de SVGs posten, maar ik was voor de prototypen even te lui om in Inkscape snel m'n weg te vinden, dus ik heb de originele borden met Illustrator verbouwd. Wanneer ik uit Illustrator naar SVG exporteer zijn de resultaten niet om aan te zien in Inkscape (o.a. alle lettertypen vallen weg), dus ik zal ze opnieuw moeten maken in Inkscape zelf. Ik zal het hier laten weten als ik ze gepost heb!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » di 28 okt 2008, 19:00

JasperB schreef:Ik begrijp je punt van blauwvakbesparing, maar ik denk dat we hier geen blauwvak moeten op opofferen ten koste van de duidelijkheid (zoals je zelf ook vaak zegt).
Mijn punt over blauwvlakbesparing ziet niet zozeer op jouw wijzigingen, maar was een toevoeging op jouw opsomming van de grafische pijnpunten van de VNB. En mijn mening is zeker niet dat Rijkswaterstaat een poging zou moeten doen om blauwvlak te besparen. Integendeel: er zou meer blauwvlak op de borden moeten worden gebracht om ze op die manier duidelijker te maken.

Doordat jij in jouw ontwerpen minder in het oog springende pijlen gebruikt, zijn de borden rustiger en heb je dat extra blauwvlak minder nodig. Maar ook bij jou zou ik zeggen: zeker geen blauwvlak wegnemen, eerder zelfs nog wat toevoegen door het bord op het wat bredere Duitse formaat uit te voeren en plaats van op het smallere Nederlandse formaat.

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door RW-A29 » wo 29 okt 2008, 17:16

Ik denk niet dat het hier om blauwvlak besparing gaat, maar ik vermoed dat het eerder ligt aan de bestaande draagconstructie (portaal) die RWS toepast. In Duitsland zijn deze dan ook veel ruimer gedimensioneerd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Rene » wo 29 okt 2008, 17:25

Inderdaad, de bestaande portaalconstructies en de windbelasting werken in hoofdzaak beperkend, in mindere mate ook nog gevolgd door de standaard paneelafmetingen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » wo 29 okt 2008, 22:08

Als je de RWBA zo graag wilt nadoen, moet je het goed doen. En niet zeggen 'dat kunnen onze portalen nooit aan, dus dan voeren we de portalen maar een behoorlijke slag kleiner uit, ten koste van de leesbaarheid.' Wat een farce !

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Wouter N14 » wo 29 okt 2008, 22:21

Er worden toch ook al erg grote panelen gebruikt op de huidige portalen? Zoals de dubbele driestrookspanelen op de A12 richting Utrecht op KP Oudenrijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » wo 29 okt 2008, 22:29

Die hebben maar zelden de hoogte van een Duits combiportaal.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Wouter N14 » wo 29 okt 2008, 22:34

^^ Klopt, maar ik dacht dat dat argument ook werd genoemd als reactie op de 1200m-borden van JasperB.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JasperB
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:13
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door JasperB » do 30 okt 2008, 3:27

Ik heb met de gemaakte opmerkingen in m'n achterhoofd en met een iets ander soort pijlen voor het 1200m-bord een nieuwe serie gemaakt.

Afbeelding

Mijn laatste struikelpunt blijft dat op het 1200m-bord de doelen iets omhoog gaan vanwege de langere pijlen, waardoor de wegnummers ook iets anders uitgelijnd moeten worden... Het liefst zou ik alle borden zo consistent mogelijk volgens één ontwerpsysteem maken, maarja... je kunt niet alles hebben. ;-)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » do 30 okt 2008, 8:19

Het wegnummer kun je heel consistent uitlijnen met de basis van de pijl, hoe lang of kort die dan verder ook is. Dan gaat hij ook niet zweven. Waarom heb je in deze nieuwe ontwerpen trouwens A- en E-nummer tegen elkaar aangeplakt? Je eerste ontwerpen met blauwvlak tussen beide schildjes vond ik veel mooier.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Rene » do 30 okt 2008, 8:59

Pino schreef:Als je de RWBA zo graag wilt nadoen
Is dus niet het geval. Maar jij had het specifiek over het gebruik van het woord Kreuz in de Duitse situatie, en dan haal ik dus de RWBA erbij.
Wouter N14 schreef:Er worden toch ook al erg grote panelen gebruikt op de huidige portalen? Zoals de dubbele driestrookspanelen op de A12 richting Utrecht op KP Oudenrijn.
Naast de standaard combiportalen die voldoen aan de VDC normen van 40m2 en 60m2 zijn er natuurlijk ook portalen die op maat worden gemaakt voor een grotere belasting. Her en der in het land kun je dus wel degelijk portalen tegenkomen met grote lappen bord eraan. Maar specials zijn altijd duurder dan standaard, en geld is zoals je weet niet onbeperkt beschikbaar.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » do 30 okt 2008, 9:40

Rene schreef:
Pino schreef:Als je de RWBA zo graag wilt nadoen
Is dus niet het geval. Maar jij had het specifiek over het gebruik van het woord Kreuz in de Duitse situatie, en dan haal ik dus de RWBA erbij.
René, de opmerking die je nu aanhaalt heeft niets te maken met het gebruik van het woord Kreuz, maar over de uitvoering van de portalen en het feit dat deze -zoals jijzelf aangeeft- een behoorlijke slag kleiner worden uitgevoerd dan die in Duitsland. Wat, zoals uit de eerder geposte vergelijking tussen VNB-portalen en Duitse portalen mag blijken, een heel stuk minder duidelijke borden oplevert.

Het is verder een feit dat Rijkswaterstaat zich sterk heeft laten inspireren door wat in Duitsland gebeurt: niet in de zin dat de RWBA één-op-één is gekopieerd, maar wel vanuit een gedachte dat de Duitse stijl en met name de portaalborden in de Nederlandse praktijk een toegevoegde waarde zouden hebben. Rijkswaterstaat heeft zelf in haar persberichten ook steeds gezegd dat die Duitse inspiratie er is. En dan heb ik het nog niet eens over de door jou steeds herhaalde stelling "het werkt zo in Duitsland, dus doen we het in Nederland ook zo." Niet officieel Rijkswaterstaat, maar het geeft toch een zeker plaatje van de gedachtengang aldaar. Anyway, als die Duitse portalen dan in Nederland zo bruikbaar zijn, dan moet je ze ook in de Duitse stijl kunnen / willen uitvoeren. En niet een van de pijlers voor de leesbaarheid van die borden, het blauwvlak, weghalen. Want zolang je dat structureel doet, hebben de Nederlandse portalen veel meer weg van die in Oostenrijk dan van die in Duitsland. Verkoopt alweer een heel stuk minder lekker in een persbericht, toch?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » do 30 okt 2008, 10:04

Niet de RWS-portalen weghalen astublieft... :cry:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Rene » do 30 okt 2008, 13:54

Snelwegfreak schreef:Niet de RWS-portalen weghalen astublieft... :cry:
Waarom niet ?
Ik vind het maar lichtvaardige onderhoudsgevoelige weinig sterke ondingen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door SnarfFlevoland » za 08 nov 2008, 22:18

Gaan ze overigens ook het VNB systeem toepassen op alle N-wegen, of alleen op alle A-wegen? :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Snelwegfreak » za 08 nov 2008, 22:43

Alleen op Rijksautosnelwegen, en als provincies het willen, kan het ook op provinciale N-wegen.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door jan » zo 09 nov 2008, 17:01

Even een vraagje over portaalborden bij weefvakken. Op dit moment hebben weefvakken waar een knooppunt bij betrokken is portaalborden voor de rechtdoorgaande richtingen. (o.a. Ede - knp. Maanderbroek). Echter er is op dit moment 1 weefvak met VNB tussen 2 'gewone' aansluitingen (A12 Veenendaal) en deze heeft geen portaalbord voor de rechtdoorgaande richting.
Mag ik uit deze ene situatie concluderen dat weefvakken tussen gewone aansluitingen geen portaalborden voor de doorgaande richting krijgen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Chris » di 11 nov 2008, 19:17

Nog even over de extra doelen (serviceborden ofzo)

In Nederland:
Afbeelding

In Kroatië bestaat dit ook, en doen ze het zo:
Afbeelding

Afbeelding

Ook geen gek systeem wat mij betreft. (behalve dat de kleuren niet matchen met de Nederlandse borden).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » di 11 nov 2008, 20:43

Natuurlijk ook zeer Italiaans. En Oostenrijks. En Frans.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Het systeem van serviceborden -feitelijk een onderscheid tussen de hoofddoelen van een afrit en minder belangrijke doelen- bevalt mij wel. De precieze uitvoering moet dan natuurlijk nog worden aangepast aan de Nederlandse standaard, maar verder heeft men dit goed afgekeken.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Frits » wo 12 nov 2008, 20:30

Ik zie toch liever vorkborden. Dat dwingt tot het maken van keuzes en beperken van rechtsaf bestemmingen. In Italië zag ik dat regelmatig fout gaan met wagonladingen aan bestemmingen die je niet tijdig kan lezen.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: VNB: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Bericht door Pino » wo 12 nov 2008, 20:32

Frits schreef:Ik zie toch liever vorkborden. Dat dwingt tot het maken van keuzes en beperken van rechtsaf bestemmingen.
Als jij denkt dat vorkborden je dwingen tot het beperken van de doelen op de borden, moet je eens naar het gemiddelde Redesign-bord kijken. Het beperken van je doelen is een discipline op zich die weinig te maken heeft met de keuze tussen vork- en regelborden.

Plaats reactie