[B] Grands travaux inutiles (GTI)

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

gogh
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: do 11 aug 2005, 21:16
Locatie: België

[B] Grands travaux inutiles (GTI)

Bericht door gogh » zo 28 aug 2005, 17:23

Kent er iemand van jullie de zogenaamde "Grands travaux inutiles", de grote nutteloze werken?

Dit zijn constructies die gebouwd zijn voor (snel)wegen die nooit voltooid of afgewerkt zijn.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 28 aug 2005, 17:54

Jawel, daar hebben ze er in belgië tamelijk veel van...
Een overzichtje is bijvoorbeeld te vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Grands_travaux_inutiles

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » zo 28 aug 2005, 18:06

Bedoel je het boek naar de gelijknamige televisieserie die oorspronkelijk op de RTBF werd uitgezonden eind jaren '80? Het gaat om infrasturcutuurwerken die:

- veel geld gekost hebben en het budget met velen malen overschreden
- waarvan de bouwtijd jaren tot decennia in beslag nam
- nooit het voorziene economische rendement hebben opgeleverd
- nooit volledig afgewerkt zijn geraakt of in gebruik zijn genomen

Het gaat om diverse projecten in Vlaanderen en Wallonië. Ik herinner me nog:

- de Antwerpse premetro: 14 km tramtunnels waarvan nu de helft nog ongebruikt blijft liggen

- de Charleroise premetro: als Antwerpen een premtro kreeg moest een Waalse stad dat ook krijgen (de Belgische "wafelijzer-politiek"), met als gevolg een groot net premetro tunnels en viaducten waarvan ook Charleroi een gedeelte ongebruikt blijft liggen tot de dag van vandaag

- de E19 en R0 aansluiting bij knooppunt Machelen: het knooppunt is volledig aangelegd als turbine omdat de E19/A1 oorspronkelijk tot in Schaarbeek zou doorlopen (maar verder dan het knoopunt en enkele 100de meters die als oefenterrein voor een autorijschool worden gebruikt is men nooit gekomen)

- het hellend vlak van Ronquières: op het kanaal Brussel-Charleroi wilde men een groot verval opvangen zonder een twintigtal sluizen te moeten bouwen: het heelend vlak was het antwoord. Twee grote waterbakken op wielen waren de binnenscheepvaart en één rit het hoogteverschil kon opvangen. Nu eerder een toeristische bezienswaardigheden dan echt economisch belangrijke schakel in het kanaal.

- en zo voort :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 28 aug 2005, 18:10

- de Charleroise premetro: als Antwerpen een premtro kreeg moest een Waalse stad dat ook krijgen (de Belgische "wafelijzer-politiek"), met als gevolg een groot net premetro tunnels en viaducten waarvan ook Charleroi een gedeelte ongebruikt blijft liggen tot de dag van vandaag
Interessant. Dus als ik het goed begrijp, ligt er een heel metronetwerk onder Charleroi? :o Waarom gebruiken ze die dan niet? (evt een ander doel oid).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 28 aug 2005, 18:17

beetje offtopic, maar deze is ook wel een extreem geval:
Het Ryugyong Hotel is een enorm gebouw in Pyongyang in Noord-Korea, alleen is het nooit afgemaakt.

De constructie ervan was begonnen in 1987 en gestopt in 1992, mogelijk omdat Noord-Korea geen geld meer had om het af te werken, of omdat het gewoon niet meer kon door het gebruik van goedkope materialen.

Het gebouw heeft een hoogte van 330 meter met 105 verdiepingen.

gogh
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: do 11 aug 2005, 21:16
Locatie: België

Bericht door gogh » zo 28 aug 2005, 18:23

Voor foto's van de niet gebruikte premetrolijn van Charleroi:

http://diggelfjoer.swalker.nl/aband/abandcharl/

Ik ga binnenkort een boek halen in de bibliotheek over de "grands travaux inutiles". Dan kan ik meer info geven.

Edit door moderator IQ[]: link klikbaar gemaakt en 2 posts hierover verwijderd
Laatst gewijzigd door gogh op wo 05 feb 2014, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 28 aug 2005, 18:27

Chrizz schreef:Interessant. Dus als ik het goed begrijp, ligt er een heel metronetwerk onder Charleroi? :o Waarom gebruiken ze die dan niet? (evt een ander doel oid).
Heb je deze pagina op Wikipedia ook gevonden? Er staat een uitgebreid overzicht, maar helaas niets over het waarom... Ik heb wel ergens eens iets gelezen hierover en als ik het me goed herinner had het te maken met het niet rendabel zijn van exploitatie. Ik stel me dus voor dat het momenteel goedkoper (en toereikend) is om twee keer per uur een bus te laten rijden op bepaalde trajecten ipv een metro.

gogh
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: do 11 aug 2005, 21:16
Locatie: België

Bericht door gogh » zo 28 aug 2005, 18:37

Wel wat offtopic, die premetro van charleroi. Maar het is een goed voorbeeld van GTI's.

Deze topic is vooral bedoeld voor de GTI's die met snelwegen te maken heeft.

Ik ken er ook nog een:

De middenberm van de E19(A1): deze is wel 40 meter breed, omdat men in de jaren '70 verwachtte dat er grote verkeersstromen gingen komen van Antwerpen naar Brussel. Hier had men de bedoeling om een "supersnelweg" te bouwen. Een directe verbinding van Antwerpen naar Brussel met afritten in Mechelen. Naast die supersnelweg zou dan een tweede gebouwd worden met meerdere afritten. Deze "omnibus" is wel gebouwd.
Er zijn plannen om de HST-lijn Zaventem-Antwerpen hier aan te leggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 28 aug 2005, 18:39

Welk doel dient de A12 dan? Als afrittensnelweg naast de E19?

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » zo 28 aug 2005, 21:17

De A12 tussen Antwerpen en Brussel is eigenlijk de eerste snelweg tussen de beide steden. De aanleg begon in de jaren dertig als autoweg (zie de topic over de A12 daar). Tijdens de jaren '70 en '80 zijn geleidelijk de gelijkgrondse kruisingen op die autoweg verdwenen op een aantal stukken van het trajeect.

Zo is in de jaren '70 het viaduct van Wilrijk gebouwd omdat het aantal kruisingen daar te groot was om in afritten om te zetten en het gebied inmiddels te verstedelijkt was. Bouwden ze in Wilrijk een viaduct, in boom bouwden ze dan weer een diepe sleuf voor de A12. En de Rupeltunnel in de jaren '80.

De E19 verscheen het eerst op de planning omstreeks 1968. De aanleg daarvan begon begin jaren '70 als superautosnelweg: 2 x 3 rijstroken 'expres' met enkel in Mechelen-Zuid en -Noord afritten, die ook aangelegd zijn en aanwezig maar ongebruikt bleven (nutteloos werk dus) en een 2x 3 'lokaal' met overal afritten (die dus de huidige A1 vormen).

Het gedeelte tussen Mechelen-Zuid en -Noord opende 1971 (omdat het ook als omleidingsweg diende voor de drukke N1. De aansluiting tot de Ring naar Brussel (knooppunt Machelen) kwam eind jaren '70 tot stand, ongeveer samen met het Viaduct van Vilvoorde (1978). Het gedeelte naar de ring van Antwerpen (knooppunt Antwerpen-Zuid) was volledig met de aanleg van de Craebeckxtunnel (in 1981).

De 'expres'-snelweg werd nooit gerealiseerd (door de oliecrisis van de jaren '70 en de economische crisis van de jaren '80 was er ook geen behoefte meer aan). Toch werd de middenberm nog midden jaren '80 verlicht omdat met al verlichtingspalen met vier armen geplaatst had. Pas eind jaren '80 haalde men de lampen voor de middenberm eruit, en eind jaren '90 werden de verlichtingsarmen die de middenberm verlichten afgezaagd.

Nutteloze bouwwerken op de A1 zijn:
- knooppunt Machelen (volledig in turbine uitgevoerd, maar enkel als trompet gebruikt). De A1 gaat dus nog rechtdoor over de Ring maar loop dan dood. Je kunt trouwens makkelijk alle bruggen, gesloten afritten nog zien liggen.
- bruggen aan het afrittencomplex Mechelen-Zuid voor de 'expres'-snelweg (die dus werd nooit aangelegd)
- bruggen aan het afrittencomplex Mechelen-Noord (over de Dijle rivier) en twee tunnelgedeeltes over de 'lokaal'-banen waar de afrit van de 'expres'-snelwegen overheen hadden moeten lopen maar dus nu enkel het verkeer tegen de regen beschermen.
- bruggen over kanaal Leuven-Mechelen en de Nete rivier voor de 'expres'-rijstroken. De brug over de Nete die deze onder een hoek kruist geldt overigens als één van de slechtste op de hele A1.
- de brede bruggen over of onder de afritten van de A1.
- ten noorden van Antwerpen heeft de A1 bij de afrit Sint-Job-in-'t-goor nog een brug over het enige gegraven stuk van het duwvaartkanaal Oelegem-Zandvliet (nu een sportvijver) dat buiten dat stuk nooit gerealiseerd is. De bedding van de HST die naast de A1 loopt is trouwens niet meer in brug uitgevoerd maar op een aardendijk doorheen de vijver aangelegd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 28 aug 2005, 22:47

http://autos.groups.yahoo.com/group/Aut ... gen/files/

In Overdebalk.doc vind je een door mij gemaakt lijstje van overbodige of later weer afgebroken projecten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

gogh
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: do 11 aug 2005, 21:16
Locatie: België

Bericht door gogh » do 01 sep 2005, 17:36

Je lijst nog niet volledig. In België zijn er nog meer te vinden.

Hier zijn er nog:

Het knooppunt van Arquennes (E19-A54).
Hier had men in de jaren '70 ook grote plannen. Men had uitgerekend dat Charleroi grote verkeersstromen te verwerken kreeg. Men had een 2de snelweg naar Charleroi gepland. Zo is er de aangelegde A54 die tot het centrum loopt. De 2de snelweg (A6?) zou ook beginnen in Arquennes en aansluiten op de Grote Ring van Charleroi (R3). Voor die A6 had men in Arquennes de nodige bruggen gebouwd om de snelweg aan te sluiten op de E19-A7. Zo werden er al wegbeddingen gereserveerd voor de aanleg.

In Anvaing, net onder de taalgrens, ligt er een strook van 2 km asfalt, bedoeld voor een nieuwe weg tussen Ronse en Bergen. Het zou een 2x2 weg worden, maar door geruzie tussen beide taalgebieden is de weg er nooit gekomen. In Anvaing was er al een tracé aangelegd voor deze weg inclusief een spoortunnel.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 01 sep 2005, 17:39

Heel interessant, gogh en Mexxodus! :) Mag ik weten waarvan jullie al die informatie bekomen hebben?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 01 sep 2005, 17:41

gogh schreef:Je lijst nog niet volledig. In België zijn er nog meer te vinden.

Hier zijn er nog:

Het knooppunt van Arquennes (E19-A54).
Hier had men in de jaren '70 ook grote plannen. Men had uitgerekend dat Charleroi grote verkeersstromen te verwerken kreeg. Men had een 2de snelweg naar Charleroi gepland. Zo is er de aangelegde A54 die tot het centrum loopt. De 2de snelweg (A6?) zou ook beginnen in Arquennes en aansluiten op de Grote Ring van Charleroi (R3). Voor die A6 had men in Arquennes de nodige bruggen gebouwd om de snelweg aan te sluiten op de E19-A7. Zo werden er al wegbeddingen gereserveerd voor de aanleg.

In Anvaing, net onder de taalgrens, ligt er een strook van 2 km asfalt, bedoeld voor een nieuwe weg tussen Ronse en Bergen. Het zou een 2x2 weg worden, maar door geruzie tussen beide taalgebieden is de weg er nooit gekomen. In Anvaing was er al een tracé aangelegd voor deze weg inclusief een spoortunnel.
Zo te zien is heel Charleroi een Grands Travaux Inutiles. Wat waren de plannen voor deze stad? Ik begin Charleroi wel interessant te vinden :)
Gezien het grote (onafgebouwde) infrastructuurnetwerk dachten ze dat dit een grote stad zou worden. Veel snelwegen voor zo'n stad, zeker vergeleken met Nederland. Wat dat betreft (qua snelwegen) komt een Belgische stad er denk ik beter vanaf dan een Nederlandse.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 01 sep 2005, 17:43

Op bepaalde plaatsen langs de zuidelijke Ringvaart in Gent liggen er bruggen die bedoeld waren als laatste schakel in de sluiting van de ring rond Gent. Door geldgebrek is het er niet van gekomen, hoewel de plannen nu toch weer opduiken. Als je nu bijvoorbeeld van Eeklo (NW) komt, en je wil bijvoorbeeld naar Melle (ZO), dan moet je de R4 volgen langs de ringvaart, afrijden ter hoogte van de N60 en daar dan 10m verder de E40 richting Brussel op, om dan bij de afrit Merelbeke terug de R4 op te rijden richting Melle. In de andere richting is de ring wel compleet.

gogh
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: do 11 aug 2005, 21:16
Locatie: België

Bericht door gogh » do 01 sep 2005, 17:44

Rien,

Ik heb in de bibliotheek een boek gevonden over de grote nutteloze werken.

"Blijvende blunders - de grote nutteloze werken" van Douglas Deconinck uit 1993.

Het boek bevat 51 grands travaux utiles. Maar verschillende bouwwerken zijn ondertussen in gebruik genomen, zoals de tunnel van Cointe en de E42 tussen Francorchamps en Malmédy.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 01 sep 2005, 18:19

Zo te zien is heel Charleroi een Grands Travaux Inutiles. Wat waren de plannen voor deze stad? Ik begin Charleroi wel interessant te vinden
Het zou de booming city van Wallonie worden, het kloppend hart van de industriele regio Wallonie-Ardennes. Het is iets anders gelopen, want als er een plek ik waar de de-industralisatie keihard heeft toegeslagen dan is het daar wel, met werkloosheid en krimp tot gevolg...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 01 sep 2005, 18:21

De genoemde snelweg naar Charleroi staat ook heel mooi op dit kaartje:

Afbeelding

Afkomstig van deze site over de geschiedenis van de Belgische snelwegen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 01 sep 2005, 19:04

Duidelijk is te zien dat Luik ook een grote ring zou krijgen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 01 sep 2005, 19:12

Mark schreef:Duidelijk is te zien dat Luik ook een grote ring zou krijgen.
Ja, en brussel weer niet :?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 01 sep 2005, 19:18

En dat er meer snelwegverbindingen zouden komen met Nederland dan de huidige 4 snelwegen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 01 sep 2005, 19:26

Zo te zien moest er een snelweg komen bij de Belgische N19 bij Turnhout en de Nederlandse N260. Misschien moest die aansluiten op de A62 bij Tilburg?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 01 sep 2005, 20:33

Dat die weg bij Charleroi er niet is gekomen, is nog best jammer, want wanneer je naar het zuiden wilt rijden, moet je altijd via een driehoekje rijden. Dan rijd je toch al gauw 15 km om. Wij hebben er ooit wel de afsnijding gemaakt via de N59, maar op deze weg is het linksafslaan onderaan de afrit van de A7 (E19) nogal gevaarlijk, en er zitten enkele rotondes in, die de vaart eruit halen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 01 sep 2005, 20:42

Over wat betreft de verbinding met Frankrijk bij Charleroi zie ik liever zoiets:

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 01 sep 2005, 20:56

Die weg is wel in de planning. Dat is de E420, die moet aansluiten op de Franse A34 bij Rocroi. Zie o.a. deze site van tegenstanders:

http://www.e420.be/index.htm
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 01 sep 2005, 21:59

Als ik wikipedia zo eens bekijk, leden de Belgen wel een beetje aan grootheidswaanzin! Metrolijnen in Antwerpen, Liège en Charleroi lijken me een beetje teveel van het goede. Geen enkele vergelijkbare stad in het buitenland heeft dat. Zelfs bijvoorbeeld het Ruhrgebied niet.
Maargoed, misschien worden de betuwelijn en de HSL ook wel GTI's... En zijn we zelf net zo slecht bezig.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 01 sep 2005, 22:09

Overigens mis ik onze A11 :?:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 01 sep 2005, 22:14

Dat was in '72 blijkbaar nog niet geplant.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 01 sep 2005, 23:44

Chrizz schreef:Als ik wikipedia zo eens bekijk, leden de Belgen wel een beetje aan grootheidswaanzin! Metrolijnen in Antwerpen, Liège en Charleroi lijken me een beetje teveel van het goede. Geen enkele vergelijkbare stad in het buitenland heeft dat. Zelfs bijvoorbeeld het Ruhrgebied niet.
Maargoed, misschien worden de betuwelijn en de HSL ook wel GTI's... En zijn we zelf net zo slecht bezig.
Grootheidswaanzin was het niet, eerder een teveel aan geld waar men geen blijf mee wist, vandaar trouwens ook de snelwegverlichting. Toen kwam de economische crisis en gingen de meeste plannen de vuilbak in.

Een metrolijn in Antwerpen zou nog zo gek niet geweest zijn, de stad is er zeker groot genoeg voor, idem als Luik (grootste stad in Wallonië). Nu ja, het systeem van nu in Antwerpen, een premetro, is ook al goed natuurlijk.

gogh
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: do 11 aug 2005, 21:16
Locatie: België

Bericht door gogh » zo 04 sep 2005, 11:32

Het bestaan van GTI's is te wijten aan de wafelijzerpolitiek.

Als er een project was voor Vlaanderen moest er een project zijn voor Wallonië. Een goed voorbeeld zijn de metronetten van Antwerpen en Charleroi. Als Antwerpen een metro kreeg, moest er ook een Waalse stad een metro krijgen.

Wat betreft de verschillende bouwwerken die gebouwd zijn voor (snel)wegen:
De bouw van een (snel)weg had ook te maken met de minister van Openbare Werken. Als dat een Vlaming was, kregen de wegen op Vlaams grondgebied voorrang. Met een Waalse minister kregen de wegen op Waals grondgebied voorrang.

Een goed voorbeeld is dat van de geplande snelweg tussen Aarlen en Athus (A28). Hiervoor is er is Autelbas begonnen aan een brug. Van deze brug zijn alleen maar de bruggenhoofden gebouwd. De A28 was een plan van de (Waalse) minister van Openbare Werken Olivier. Tijdens de bouw is er een andere minister (een Vlaming) gekomen en die heeft de werken laten stilleggen, om voorrang te geven aan een Vlaams wegenproject.

Plaats reactie