Het grote ANWB Redesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Het grote ANWB Redesign-topic

Bericht door Charles » ma 28 feb 2005, 0:20

In navolging van de discussie over de lay-out van de Tebodin-wegwijzers, hier ook een topic over de beruchte (;)) nieuwe lay-out van de ANWB die sinds 2003 in grote mate wordt toegepast langs de niet-rijkswegen, ook wel bekend als Redesign. Al eerder deze eeuw werd begonnen met een nieuwe uitvoering van de handwijzer, maar nu zijn ook de andere soorten bewegwijzering compleet gemoderniseerd met o.a. een nieuw lettertype en open pijlvormen.

Hieronder staat een drietal voorbeelden, zoals je die langs een (semi-)autosnelweg kunt verwachten:

1. Routebevestigingsbord langs de N299; het bord is duidelijk kleiner dan het oude ontwerp en de afstandsaanduidingen achter de bestemmingen zijn niet meer aan de rechterzijde van het bord uitgelijnd, maar slechts door een spatie afgescheiden. De open pijl valt op en de smallere rand om het bord. Het industrie-pictogram is lichtelijk veranderd; er komt geen rook meer uit de schoorsteen.
Afbeelding

2. Afritbord met alle lokale doelen gebundeld in 1 wit vak. De open pijl die naar rechtsboven wijst verschilt nauwelijks van de andere pijlen uit het ontwerp. Het oude ontwerp had daarentegen verschillende soorten en maten pijlen.
Afbeelding

3. UIT-bordje met open pijl naar rechts langs de N281. Voorheen wees de pijl op deze borden naar rechtsboven.
Afbeelding

Meer indrukken zijn natuurlijk op de site van Harry of elders te vinden.
Laatst gewijzigd door Charles op di 12 jul 2005, 4:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2005, 0:29

Een routebevestigingsbord bestaat niet eens op N wegen...

Althans tot drie jaar geleden :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 28 feb 2005, 8:32

Vinny schreef:Een routebevestigingsbord bestaat niet eens op N wegen...

Althans tot drie jaar geleden :roll:
Bedoel je een simpel bordje met het wegnummer erop, zoals je die veel op snelwegen ziet staan? Op N-wegen komen ze echt voor, in Zuid-Holland in ieder geval op alle N-wegen > 400
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2005, 9:20

Erwin: ik sliep al half, maar ik bedoelde dus het eerste bord van Charles dat eigenlijk alleen op snelwegen thuishoort.
Laatst gewijzigd door Vinny op ma 28 feb 2005, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 28 feb 2005, 15:55

Weer een paar leuke borden uitgezocht. ;)

Zo wordt je toch alleen maar blijer dat de ANWB haar monopolie kwijt is, en dat dit (voorlopig) op snelwegen nog niet is te zien. :roll:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 28 feb 2005, 16:49

Zucht...ik begin nog niet eens met het ventileren met mijn positieve houding tegenover redesign (maar doe het hier toch).
Ik heb een beetje het idee dat sommigen van jullie doelbewust op zoek gaan naar 'nadelen' van redesign: bestemmingen binnen één wit kader ipv afzonderlijke kaders, pijlrichtingen, ontbreken van wegnummers etc.
Behalve het argument van René dat het lettertype minder leesbaar is - overigens vind ik het stijlvoller dan het Interstate-lettertype - heb ik nog geen praktisch en steekhoudend argument gehoord waarom dit nou zoveel slechter is...of is modieus meedeinen op de mainstream ook op dit forum al gemeengoed geworden?
Hoeveel van jullie vinden het Redesign nou écht om te kotsen (en wees eerlijk!)?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2005, 17:00

Redesign is niet zo populair. Er zijn maar weinig mensen die spontaan roepen dat het een grote sprong voorwaarts is in de bewegwijzering.
Bekijk de tussenstand in mijn Yahoopoll maar eens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2005, 17:01

Het nieuwe ANWB lettertype, ook wel 'redesign' genoemd is...
40%: Geen verbetering t.o.v. oud ontwerp
30%: Afgrijselijk
20%: Leuk, weer eens wat nieuws
10%: Geen mening
En opvallend is dat nog niemand erg enthosiast is over de restyling van de ANWB borden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 28 feb 2005, 17:05

Vincent, uit je pollresultaten maak ik op, dat slechts 30% het 'afgrijselijk' vindt; 70% denkt daar dus anders over (ook de 10% geen meningen). 'Geen verbetering t.o.v. het huidige ontwerp impliceert inderdaad geen vooruitgang, maar ook geen achteruitgang.
Dus...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2005, 17:21

Ik lees iets anders:
20 % is positief over het nieuwe ontwerp
80 % is niet positief of zelfs (uitgesproken) negatief.

Maar goed trek je eigen conclusies maar. Ik hou je niet tegen. Op het oude forum staat een heel goed genuanceerd standpunt van mij jegens redesign. Je moet dus even geduld hebben totdat ik klaar ben met archiveren om mijn standpunt in deze te lezen. Het komt er op neer dat ik de handwegwijzers niets vind en de voorwegwijzers wél een verbetering.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 28 feb 2005, 17:23

Maar goed trek je eigen conclusies maar.
Nou nou, niet zo giftig...

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 28 feb 2005, 17:25

Overigens heb ik geen 'uitgesproken genuanceerd' standpunt over redesign. De voornaamste reden dat ze me bevallen is esthetisch: het lettertype vind ik rustiger en stijlvoller dan het toch wat plompe Interstate-lettertje (maar ja, dat is dan ook een Amerikaan van oorsprong...;-) ). Overigens heb ik geen notie van wat een 'handwegwijzer' en wat een 'voorwegwijzer' is, maar de wegwijzers die je op rotondes ziet staan, vind ik er met het Redesign op vooruitgegaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2005, 17:27

Nou nou, niet zo giftig...
Ik ben alleen chagerijnig omdat ik het archiveren nu al niet bij kan houden... *zucht*

Gelukkig is er iemand zo aardig om het forum via een programmatje automatisch te archivereren. Daar wacht ik eerlijk gezegd nu even op, want dan kan ik veel makkelijker per onderwerp zoeken. Het is nu echt een grote brij van postings waar heel moeilijk wijs uit te worden valt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 28 feb 2005, 17:30

Quote:
Nou nou, niet zo giftig...
Ik ben alleen chagerijnig omdat ik het archiveren nu al niet bij kan houden... *zucht*
Tja, weet waar je aan begonnen bent...;-)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 28 feb 2005, 17:31

Waarom ik Redesign ronduit lelijk vindt:

- Het lettertype is volgens René een enorme verslechtering voor slechtzienden,
- De handwijzers hebben allemaal een bolle kant, wat bij rechtdoorgaande richtingen voor verwarring zorgt,
- De symbooltjes zijn te gedetailleerd en sommige zijn onnodig ver***, zoals de fiets, die om onverklaarbare redenen opeens weer een tandwiel moet hebben
- De pijlen zijn veel te klein en allemaal hetzelfde, i.p.v. van voor de naar beneden wijzende een bredere en voor de aftakkende een langere,
- De bies is te dun, de rand van het bord wordt niet goed geaccentueerd,
- Het lijntje om een A-nummer is te dun, het contrast tussen blauw en rood wordt zo erg klein, als compensatie geeft men nu ook gele nummers een zwart lijntje, leuk verzonnen, maar op donkerblauw zie je zo'n dun lijntje niet eens.

Dit zijn de hoofdpunten waarom ik Redesign niet zo leuk vind, maar het lettertype op zich vind ik wel te pruimen en ook de meerdere doelen in een veld. :D

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2005, 17:31

Voorwegwijzer:
Afbeelding
Handwegwijzer:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 28 feb 2005, 17:57

ViaHaaren schreef:Waarom ik Redesign ronduit lelijk vindt:

- Het lettertype is volgens René een enorme verslechtering voor slechtzienden,
- De handwijzers hebben allemaal een bolle kant, wat bij rechtdoorgaande richtingen voor verwarring zorgt,
- De symbooltjes zijn te gedetailleerd en sommige zijn onnodig ver***, zoals de fiets, die om onverklaarbare redenen opeens weer een tandwiel moet hebben
- De pijlen zijn veel te klein en allemaal hetzelfde, i.p.v. van voor de naar beneden wijzende een bredere en voor de aftakkende een langere,
- De bies is te dun, de rand van het bord wordt niet goed geaccentueerd,
- Het lijntje om een A-nummer is te dun, het contrast tussen blauw en rood wordt zo erg klein, als compensatie geeft men nu ook gele nummers een zwart lijntje, leuk verzonnen, maar op donkerblauw zie je zo'n dun lijntje niet eens.

Dit zijn de hoofdpunten waarom ik Redesign niet zo leuk vind, maar het lettertype op zich vind ik wel te pruimen en ook de meerdere doelen in een veld. :D
Je eerste punt is dus René's mening en niet je eigen?
Dat de handwegwijzers een bolle kant hebben vind ik juist stijlvoller; bovendien staat er een pijl naast de bestemmingen, evenals op de vorige handwegwijzers. Enige verschil is dat nu álle borden een pijl hebben. Ik vind dat een verbetering t.o.v. de uniformiteit.
Dat de pijlen 'te klein' zijn ben ik ook niet met je eens; ze zijn misschien wat minder mooi dan bij het vorige design (vooral bij uitleg van het stratenpatroon), maar nog altijd duidelijk;
Dat de symbooltjes wat ongelukkig zijn gekozen ben ik dan wel weer met je eens: vooral het stationssymbool is hopeloos onduidelijk. Blijkbaar is er een fikse ruzie met de NS geweest...;
De dunnere rand sluit mooier aan op het dunnere lettertype: een dikke rand zo uit de toon vallen;
Het dunne lijntje om het A-symbool vind ik esthetisch plezierender - maar goed, meningen verschillen. Wat betreft contrast zie ik het probleem niet, dat is nog steeds voldoende aanwezig.

Maar goed, ook dit is slechts mijn mening en ik ben nu eigenlijk al inconsequent... :roll:

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » ma 28 feb 2005, 19:19

De nieuwe wegwijzers voor in de (binnen)stad vind ik wel geslaagd, lekker retro, zwart met gouden letters en een mannetje bovenop de paal.
Zo kraait den boer z'n haantje

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 28 feb 2005, 19:25

Maar die zijn al wat ouder en vallen naar mijn weten niet onder Redesign. het retro-design is absoluut geslaagd: het vormt voor oude centra veel meer één geheel met de omgeving...misschien dat daarom iedereen blijft vragen hoe ze bij het station moeten komen... :roll: :wink:

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » ma 28 feb 2005, 19:56

Oh, wist ik niet. heb die nwe borden trouwens nog nergens gezien, bij ons in Culemborg zijn ze nog bezig die ouwe 'puntige'' borden te vervangen door borden met een ronde wijsrichting, weet niet pcies hoe die borden heten.
Zo kraait den boer z'n haantje

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » ma 28 feb 2005, 21:17

Alargule schreef:Zucht...ik begin nog niet eens met het ventileren met mijn positieve houding tegenover redesign (maar doe het hier toch).
Ik heb een beetje het idee dat sommigen van jullie doelbewust op zoek gaan naar 'nadelen' van redesign: bestemmingen binnen één wit kader ipv afzonderlijke kaders, pijlrichtingen, ontbreken van wegnummers etc.
Ho ho Alargule, dat heb ik er niet bij gezegd. Ik meen mij juist te herinneren dat ik op het vorige forum vaak genoeg positief heb gesproken over die nieuwe ANWB-borden en het maken van foto's is juist een teken dat ik de borden mooi vind. Dat er een wegnummer ontbreekt op de eerste foto, is puur toeval en bovendien komt het wegnummer nérgens voor, de witte bestemmingen in 1 vak vind ik een juist een hele verbetering. Het starten van deze discussie was meer bedoeld om reacties op dit type borden te zien, aangezien ik ze nog niet eerder voorbij heb zien komen en ze mij prima leesbaar overkwamen in vergelijking met andere voorbeelden die ik al heb gezien. Het enige dat ik erover kwijt kan is dat het geen verbetering is t.o.v. het oude, ik ben blij dat Tebodin daar uiteindelijk wel bij is gebleven.
Vinny schreef:Een routebevestigingsbord bestaat niet eens op N wegen...
De versleten voorganger van het bord (waar nog duidelijk leesbaar N274 op stond) was ook van dit type, langs de N281 staan ze ook al jaren, sinds vorig jaar zelfs overal langs de betreffende weg. Dat doet mij overigens meteen denken aan de vroegere N2 tussen Eindhoven en Den Bosch waar ergens in het midden (ter hoogte van Boxtel) opeens een routebevestigingsbord stond met het wegnummer A2. :? Dat was al ver voordat ze begonnen met de ombouw.
Groet, Charles

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 28 feb 2005, 21:26

Charles: dat mag dan wel zo zijn, maar je eerste bericht wekt dan toch tenminste de indruk dat je spijkers op laag water zoekt, bijvoorbeeld door het gebruik van het adjectief 'berucht'.
Maar als je die post niet per se als negatief bedoelde, dan vind ik het goed om te horen dat je ook de positieve kanten van de wegwijzers-nieuwe-stijl ziet. Of niet, natuurlijk...;-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 01 mar 2005, 0:16

Bah wat een rotklus om zinnige discussie over Redesign terug te vinden. Bijna alle topics over bewegwijzering zijn samen te vatten in 'Redesign is klote' en soms een paar positieve opmerkingen er tussen. Maar toch voor de liefhebber heb ik weer wat nuttige onderwerpen gearchiveerd:

René
De ANWB plaatst enkel nog redesign, dus de conclusie kon ik snel trekken.

Waarom ben ik er zo tegen ?
- het is belachelijk dat daar waar we over een internationaal lettertype beschikken we daar nu vanaf gaan wijken
- redesign heeft smallere letters en is daardoor slechter leesbaar (zeker voor mensen die niet beide ogen tot hun beschikking hebben zijn borden tot ruim 100 meter minder ver leesbaar;
- redesign heeft open pijlvormen daar waar deze verder overal gesloten zijn: in het buitenland, maar ook de pijlen op de weg zijn gesloten;
- redesign heeft belachelijk kleine wegnummers;
- redesign heeft met redesign een eigen ontwerp voor het afrit-teken, daar waar internationaal al lang sprake is van een uniform teken (met hartkop-pijlpunt). Hoe bedoel je uniformiteit;
- het ontwerp van de borden van het RVV 1990 zijn destijds afgestemd op de gangbare lettertypen en puntvormen van de bewegwijzering. dat moet dan ook weer aangepast worden. Geldverspilling.

Het enig goede aan redesign is het combineren van lokale bestemmingen in één witvlak. Maar dat kan ook heel goed met de bestaande bewegwijzering, zoals de stad Rotterdam al jarenlang bewijst.

Al met al word ik niet goed van redesign. Daar waar we in Europees verband zouden moeten streven naar meer uniformiteit, heeft de ANWB een ontwerp doorgedrukt dat ons enkel verder van de gewenste uniformiteit af zal brengen, en dat bovendien slechter leesbaar is. Walgelijk.

ANWB Bewegwijzering heeft hiermee vooral zichzelf een dienst bewezen: lekker veel omzet draaien.....

Willem
De nieuwe bewegwijzering vindt ik zelf ook niet zo lelijk. Het komt een stuk moderner over. Wel is duidelijk te zien dat het een ontwerp vanuit de technische/grafische hoek is, zonder rekening te houden met de punten die Rene noemt.

Vincent
het is belachelijk dat daar waar we over een internationaal lettertype beschikken we daar nu vanaf gaan wijken
Dat vind ik een beetje flauw. België, Frankrijk, Groot-Britannië, Duitsland en Spanje hebben ieder hun eigen lettertype dat eveneens grote verschillen toont met het Interstate-lettertype dat hier en in de VS gebruikelijk is.
zitat:
redesign heeft smallere letters en is daardoor slechter leesbaar (zeker voor mensen die niet beide ogen tot hun beschikking hebben zijn borden tot ruim 100 meter minder ver leesbaar;

Dat ben ik met je eens. Vooral door de 'krommere' letter lijkt deze kleiner waardoor hij moeilijker te lezen wordt. Echter dit is vooral vervelend op handwegwijzers; op voorwegwijzers (die ik gezien heb) was het lettertype zo groot dat het wel goed te lezen is.
zitat:
- redesign heeft open pijlvormen daar waar deze verder overal gesloten zijn: in het buitenland, maar ook de pijlen op de weg zijn gesloten;

Ook hiervoor geldt dat dit niet zo'n ramp is op de voorwegwijzers, maar vooral, zoals wicher al aangaf op beslissingswegwijzers een rol speelt, aangezien de vorm van het bord en de pijl niet meer met elkaar in één lijn hoeft te zijn. Dat vind ik overigens een schande. Maar dat heeft weer niet zoveel met het lettertype te maken.
zitat:
- redesign heeft belachelijk kleine wegnummers;

Schrijf het wegnummer gewoon wat groter op. Overigens is het al voor de invoering van het redesignmodel (hoe heet het lettertype trouwens?) mode geworden om wegnummers in een steeds kleiner kader te proppen. Kijk maar eens op Harry's website waar je de ontwikkeling naar steeds kleinere wegnummers goed kan zien.
zitat:
- redesign heeft met redesign een eigen ontwerp voor het afrit-teken, daar waar internationaal al lang sprake is van een uniform teken (met hartkop-pijlpunt). Hoe bedoel je uniformiteit;

Zie mijn eerdere opmerking over ausfahrt, sortie, exit, afrit, uscita en moglaf. Ik vind dat getuigen van culturele rijkdom in de EU. Eén symbooltje daarvan maken is doorgeslagen uniformiteit als je het mij vraagt. Doe dan liever in de hele EU gewoon de E-nummering. (trouwens wat is 'afrit' in het Fries?)
zitat:
- het ontwerp van de borden van het RVV 1990 zijn destijds afgestemd op de gangbare lettertypen en puntvormen van de bewegwijzering. dat moet dan ook weer aangepast worden. Geldverspilling.

Daar zie ik ook niets van terug in de praktijk, en bovendien is het niet erg dat die twee dingen verschillen. Het gaat om de boodschap en die blijft even duidelijk als de RVV 1990 borden afwijken van de nieuwe bewegwijzering. Geen geldverspilling dus en de borden gewoon vervangen als ze aan vervanging toe zijn.

René
Geef mij één goede reden waarom je in een tijd van internationalisering van een goed, speciaal op verkeer ontworpen lettertype dat in meerdere landen wordt gebruikt, zou moeten overstappen naar een zelf ontworpen minder goed leesbaar lettertype. Ik zie die reden namelijk absoluut NIET.

Lettergrote:
Tip: kijk ook eens naar de verschillen in kapitaalhoogte op portaalpanelen...

Pijlvormen:
Ik zie niet in waarom je een totaal afwijkende open pijlvorm gaat introduceren als bijna alle andere pijlvormen in de wereld van het verkeer een gesloten pijlpunt hebben. Het is toch van den zotte om met opzet diversiteit te gaan creëren...
Nog afgezien van het feit dat de open pijlpunten slecht interpreteerbaar zijn, zeker op portaalpanelen en beslissingswegwijzers.

Grotere nummers:
Dat gaat dus in tegen de reden waarom de ANWB dit zegt door te voeren: blauwvlakbesparing. Wie recente wegwijzers ziet, kan echter concluderen dat besparing aan blauwvlak veeleer bereikt kan worden met een goede ontwerper, dan dat redesign daar nou zo zwaar aan bijdraagt.

Lettertype:
ANWB-Uu. Met de U van Unger, naar de grafisch ontwerper dus.

Culturele diversiteit:
culturele rijkdom Is iets wat in 1965 uit functionele redenen is ingevoerd tegenwoordig al cultuur ? Sorry hoor Vincent, maar iemand die dat durft te stellen heeft de definitie van cultuur toch niet echt begrepen...

Ik vind het zeer functioneel om niet als één enkel land af te gaan wijken als bij de nieuwe introductie van een symbool alle anderen inmiddels voor hetzelfde hebben gekozen. Daar zijn eerder gedragstyperingen als stronteigenwijs of pedant op van toepassing...

Als we het overigens over doorgeslagen uniformiteit hebben, dan denk ik meer aan de euro. Niet dat die munt er nooit zou moeten komen, dat hoor je me niet zeggen. Maar wat mij betreft had er voor de introductie van een eenheidsmunt eerst wel wat meer eenheid op andere terreinen tussen de lidstaten mogen komen. Waaronder bijvoorbeeld naast een aantal juridische gelijktrekkingen óók zaken op het gebied van verkeersregels en wegmeubilair.

Uniformiteit met andere verkeersborden:
Misschien heb je de tijd van het RVV 1966 niet echt meer meegemaakt. De vormen van pijlen en cijfers was toen ècht anders; die zijn juist uit oogpunt van uniform wegbeeld destijds gelijkgetrokken.

Dan nog de volgende twee "puntjes".

De grafische ontwerpers van de ANWB (i.c. NPK Industrieel design) hebben de open pijlpunt zelf ontworpen. Dat geeft al wat aan over de eigendunk, als er namelijk al een genormeerde open pijlvorm bestaat. Namelijk de op ISO-normen gebaseerde open pijlpunt. Dat is ook de enige open puntvorm die je in het Europese verkeer regelmatig tegenkomt; te weten op stapelwegwijzers op het onderliggend wegennet in Duitsland en Frankrijk.
Wat mij betreft geldt dan ook: als je al zonodig persé naar een open pijlpunt wilt streven (al weet ik me god niet waarom), waarom dan niet een reeds bestaande, in internationaal verband reeds genormeerde pijlvorm...?

Tenslotte nog de volgende overdenking: hoe zit het met concurrerende bedrijven als je het gebruik van ANWB-Uu middels richtlijnen dwingend voorschrijft ? Moeten zij dan rechten gaan betalen aan de ANWB voor het gebruik van dat lettertype ? Als dat het geval zou zijn, dan is dat het middel bij uitstek om concurrentie uit de bewegwijzeringebranche te weren, en daarmee de maatschappij nodeloos meer geld te laten betalen voor bewegwijzering dan noodzakelijk zou zijn in het geval van meerdere aanbieders.
Een andere mogelijkheid is dat wegbeheerders die concurrentie willen licenties op het gebruik van het lettertype moeten afnemen, wat uiteindelijk het voordeel van de lagere aanbesteding weer teniet doet...

Nee, wat mij betreft hoeft dat redesign niet. Het huidige lettertype gebaseerd op FHWA-Interstate is prima in orde. Besparingen op bordomvang kunnen sneller worden bereikt met een goede bord-ontwerper dan dat redesign er nou zo'n belangrijke bijdrage aan zou leveren. Tezamen met het feit dat een zich internationaliserende samenleving vraagt om minder diversiteit in plaats van méér, kan ik geen goede reden vinden waarom we het bestaande moeten inruilen voor redesign.

Vincent
Nou en als het beter leesbaar geweest zou zijn dan zie ik al HELEMAAL niet in waarom we dan niet van lettertype zouden mogen veranderen. Als je kritiek zich richt op het feit dat het nieuwe lettertype minder leesbaar is, dan is dat een terecht argument (waar ik het in sommige gevallen mee eens ben, trouwens); maar als het zich richt op uniformiteit, dan denk ik toch aangetoond te hebben dat díe vlieger niet op gaat. Pas als heel Europa het 'oude ANWB' lettertype invoert en wij stappen over op het UU model, dan wordt het eens tijd om wat zaken nader onder de loep te nemen.

Lettertype en Kapitaalhoogte (zie foto hierboven):
Harry heeft wat erg donkere foto's genomen, maar wanneer je dat dus wegdenkt dan vallen een aantal bezwaren weg. Hier zijn de bestemmingen goed te lezen, en zit het wegnummer in een voldoende groot kader (wel moet ik wennen aan de vorm van de nummers, maar dat is denk ik gewenning).

Open pijlpunten zijn slecht interpreteerbaar:
Op zich mee eens, maar op de bovengenoemde voorwegwijzers stoort MIJ dat in ieder geval totaal niet.

Kleine / grote wegnummering:
Is een beetje blauw dan zo erg?
René: Volgens de ANWB wel en daarom is het redesign ingevoerd

In Frankrijk heeft men pas diep in de jaren 80 haar soritebordjes aangepast. België pas onlangs. Italië heeft helemaal geen afritnummeer op doorgaande snelwegen en Zwitserland is er pas in 1999 mee begonnen. In Groot-Britannië heeft men altijd de 'vork'aanduiding op de bewegwijzering zelf gehad en dus was een speciaal afritbord niet nodig.

René:
De lettertypen van Denemarken, Zweden en Nederland zijn in meer of mindere mate van Interstate afgeleid. De lettertypen van Duitsland en Tsjechië, dat ook deels in Griekenland op nieuwe snelwegen wordt gebruikt, is DIN1451. Dat zijn daarmee de twee meest verbreide lettertypen in Europa, de rest is allemaal "eigen brouwsel". Met de beste bedoelingen waarschijnlijk, maar niet allemaal even goed leesbaar.

We behoren dus tot een van de twee groepen van landen die grote overeenkomsten vertonen, en we gaan over naar de groep "eigen brouwsels".
Met een lettertype dat slechter leesbaar is en symbolen die afwijken van andere landen, en als enige land ter wereld een onderbroken bies introduceren.... Als jij je daar lekker bij voelt: prima. Maar ik kan niet warm lopen voor dergelijk weinig functionele ontwikkelingen.

A2 Racer
Ik ben het hier roerend mee eens. Ik erger me gewoon aan die nieuwe bewegwijzering! Ik was er trots op om in Nederland te wonen: ons land had van alle landen in Europa verreweg de mooiste bewegwijzering! Het nieuwe lettertype irriteert me mateloos en vind ik bovendien foeilelijk. Ook de "open" pijlen ontsieren het straatbeeld. Vroeger keek ik mijn ogen uit naar de verkeersborden en wegwijzers...nu negeer ik ze doelbewust, om maar niet tegen die gruwelijke "redesign" aan te hoeven kijken.
Overigens is het Belgische lettertype ook afschuwelijk lelijk. Ik vind de Belgische snelwegen sowieso al grauw en verouderd. De autosnelwegen bij onze zuiderburen zitten vol gaten en wegwijzers zijn aan het wegrotten. Bovendien worden nieuwe toevoegingen vaak in een andere kleur erbij geplakt.

Vincent
Ik denk dat het een kwestie van wennen is. Na een lange vakantie in Duitsland viel mij ineens op hoe overbodig de ´N´ is op onze bewegwijzering. Een nummer in een geel kader in Duitsland betekend namelijk altijd ´B´, dus dat hoeven ze er niet op te zetten.

(Dit is overigens geen pleidooi om de N af te schaffen - want in Duitsland zou ik toch graag de B op de wegwijzers zien. Je ziet ze overigens soms wel op routebevestigingsbordjes en kilometerpaaltjes)

Peter (ds79m)
Ik zou die N ook niet willen afschaffen in Nederland. Het lijkt me lastig voor mensen die kleurenblind zijn, om bordjes zonder letter uit elkaar te houden. Zeker wanneer je dit heel enthousiast voor N/A/E/S-wegen gaat doen.
Daarnaast zijn er vaak omleidingsroutes die zwart-op-geel met een nummer worden aangegeven. De leek zou eens kunnen gaan denken dat hier de N2 ofzo wordt aangegeven.

Vincent
Maar in Duitsland heb je de vorm van het schildje nog

En toen dwaalde de discussie weer af...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 01 mar 2005, 0:37

Even een redesign commentaartje aan de hand van wat foto's (allemaal geplukt van Harry's website):

Dit is een voorbeeld van een mislukte verbetering:
Afbeelding
Ook in Nederland staan talloze van dit soort misbaksels waardoor je veel makkelijker dan vroeger verkeerd rijdt.

Zo hoort het wel:
Afbeelding

Er is een tendens naar steeds kleinere wegnummers:
Afbeelding
Afbeelding

Tevens zie je dat de kilometering niet meer staat uitgelijnd. Vind ik ook erg jammer. Fietswegwijzers zijn mij veel te rood, net als de nieuwe ANWB paddestoel, dat hoeft echt niet zo nadrukkelijk.

Portaalbord:
Afbeelding
Zie je die naad dwars door Haarlem lopen? Nou dat vind ik heel lelijk!, maar goed die zitten er ook in de oude borden.

De voorwegwijzers vind ik er over het algemeen wel op vooruit gegaan.
Afbeelding
versus
Afbeelding
Ik hou wel van slank :wink:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 01 mar 2005, 0:49

Op zich vind ik Redesign niet zo verkeerd. Vooral de handwijzers moeten wel beter:
- Letters op handwijzers groter, deze zijn nu echt te klein.
- Rechtdoorwijzende handwijzers gewoon een rechte zijkant. Opzijwijzende houden dan gewoon de bolle kant.

Verdere commentaren:
- Het rood van de nieuwe fietswegwijzers vind ik eigenlijk wel goed. Zo is het onderscheid met gewoon zwart-op-wit beter zichtbaar.
- Dat de afstanden niet meer rechts zijn uitgelijnd vind ik ook een achteruitgang.
- De wegnummers zijn soms wel erg klein.

Sommige punten van redesign zijn inderdaad niet beter, maar een aantal ook duidelijk wel! Zoals bijvoorbeeld de afrit- en knooppuntsymbooltjes, en de witvlakken.
Het oude ontwerp was echter ook niet perfect...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 01 mar 2005, 1:03

Ik zeg ook niet dat het oude ontwerp niet voor verbetering vatbaar is hoor... :)

Dat fietswegwijzers rood zijn vind ik niet erg, maar het wordt nu n.m.m. veel te veel geaccentueerd

Afrit en knooppuntsymbooltjes kunnen best worden geïntroduceerd op oude stijl borden.

Rest mij nog één vraag:
Waarom komt er in godsnaam geen rook uit de schoorsteen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 01 mar 2005, 1:20

Vinny schreef:Rest mij nog één vraag:
Waarom komt er in godsnaam geen rook uit de schoorsteen?
Lijkt me duidelijk: less is more. De kunst van het weglaten.
Voegt de rook wat toe? Ik denk het niet.
Zelfde reden waarom het juist slecht is dat de fiets ineens een tandwiel moet hebben. Of zou het hele beeld er duidelijker door worden? Het lijkt me sterk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 01 mar 2005, 8:53

Ik zal nog een keer de voors- en tegens van redesign vanuit mijn standpunt toelichten:

Voor:
- bundelen lokale doelen in één witvlak
- in principe symbolen voor de woorden afrit en knooppunt
- vaker toepassen van stapelborden
- prachtige nieuwe rode fietswegwijzers

Tegen:
- Redesign-lettertype (ANWB-Uu) is voor mensen met een lichte zichtbeperking (een oog, ouderen) bij even grootte kapitaalhoogte pas op kortere afstand leesbaar. Dit heeft te maken met de breedte van de letter en de ruimte tussen de letters. De grootte waarop wegnummers worden aangegeven in redesign is diep triest.
- Interstate (ofwel zeer licht aangepast) is een lettertype wat in grote delen van de wereld gebruikelijk is, zeker op autosnelwegen. Ik noem in dit lijstje: Verenigde Staten, Canada, Australië, Nieuw Zeeland, diverse Midden- en Zuid-Amerikaanse staten, Nederland (nu nog wel), Denemarken, Zweden (kapitaal), Spanje (Autopista's, Autovia's), etc. Het lettertype is destijds speciaal ontworpen voor wegverkeer en heeft zijn meerwaarde inmiddels overduidelijk bewezen. Recente anti-Amerikaanse gevoelens, de mogelijke wens van de ANWB voor een eigen gezicht, danwel een vorm van revanche na de verloren aanbesteding bij het Rijk zijn heel slechte argumenten om een bewezen uniform uiterlijk van wegwijzers in te ruilen voor een nieuwbakken industrieel ontwerpje dat qua vormgeving juist verre van uniform is.
Het enige andere lettertype met een internationaal bereik is DIN 1451. Waarom in een tijd van Europese eenwording dan zelf met iets nieuws komen ?
- open pijlpunten, en type. Vrijwel alle Europese landen werken met gesloten hartkoppijlpunten, zeker op autosnelwegen. Dan is het niet gepast om daar waar je reeds voldoet aan de internationale vormgeving dit op eigen houtje minder uniform te maken. Zeker omdat de gekozen open pijlpuntvorm op afstand allesbehalve duidelijk is. Bovendien betreft het een eigen ontwerp, daar waar voor open pijlpunten al sinds jaar en dag standaard genormeerde ISO-normen bestaan.
- optisch te smalle omlijstingsbies en bovendien onderbreken van deze bies voor de afstandsaanduiding, kruispuntnummer en ANWB-logo, maakt het bord op afstand minder herkenbaar.
- de uniformiteit met teksten en pijlen op RVV-borden dreigt weer verloren te gaan. Deze was juist in het RVV1990 afgestemd op Interstate (ANWB-Ee) en hartkoppijlpunten.

Resumerend:
Op handwijzers is het redesign nog wel te pruimen, mede gezien de belabberde kwaliteit van het daar vroeger gebruikelijke Cc-lettertype. Op voorwegwijzers en zeker op portaalpanelen is redesign echter een aanslag op de leesbaarheid en op de internationale uniformering. Bepaalde ideeën, zoals bundeling van lokale doelen in één witvlak en het toepassen van symbolen voor afrit en knooppunt zijn zeker het overwegen waard, zij het dat het afritsymbool Europees geüniformeerd moet zijn. Een samenleving die steeds internationaler wordt vraagt immers om minder diversiteit in plaats van méér. Al met al voor mij voldoende redenen om niet positief te oordelen over redesign.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 01 mar 2005, 9:03

René schreef:Ik zal nog een keer de voors- en tegens van redesign vanuit mijn standpunt toelichten:

Voor:
- in principe symbolen voor de woorden afrit en knooppunt
Symbool voor knooppunt is op zich logisch, maar in de Nederlandse uitwerking ervan (zoals eerder gepost op het oude forum) kan ik me niet zo vinden. Probleem is namelijk dat je een redelijk in het oog springend knooppunt-symbool krijgt, met daaronder alleen de naam van het knooppunt. Geen verdere vermeldingen, zoals afstand.

Komt bij dat het knooppunt-bord altijd laag staat en vrij klein is. Gevolg: je ziet het als automobilist pas vrij laat. Dan valt ook nog eens logischerwijs het verkeerde deel van het bord in je oog, namelijk het knooppunt-symbool. En niet de naam van het knooppunt. Kortom, ongelukkig uitgewerkt.

Elders in de discussie kwam een van de kennelijke doelen van redesign ter sprake, het besparen van blauw-ruimte. Ik geloof daar niet in. Je hebt namelijk blauw nodig om een bord zichtbaar en overzichtelijk te houden. Oostenrijk propt ook zoveel mogelijk informatie op zo weinig mogelijk bordruimte en dat komt de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede, naar mijn mening.

Zie http://pino.faithweb.com/signs/at_directions.jpg

Een geschreven tekst maak je goed leesbaar door op de juiste plekken witregels te gebruiken. Met richtingborden is het naar mijn mening niet anders.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » di 01 mar 2005, 9:47

Trouwens een vraagje: de bewegwijzering van de autosnelwegen wordt niet meer gedaan door de ANWB. Houdt dat dan ook in dat er geen redesign zal verschijnen op de A-wegen?
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Plaats reactie