Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Medianieuws » vr 10 okt 2008, 21:38

[url=http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=90781]RTVNH[/url] (10-10-2008) schreef:40 uur werk na aanrijden regelaar

AMSTERDAM - De politierechter in Amsterdam heeft vrijdag veertig uur werkstraf geëist tegen de 36-jarige D. van der W. Ze acht bewezen dat hij een verkeersregelaar opzettelijk heeft mishandeld door met een busje op hem in te rijden. Daarbij raakte hij de knie van het slachtoffer. Van der W. kreeg verder een voorwaardelijke celstraf van een maand opgelegd voor het geval hij de aanwijzingen van de reclassering niet opvolgt. Zo zou hij wellicht een agressietraining moeten volgen.De man wilde op 1 augustus in Amsterdam met zijn busje langs een wegafzetting rijden, tikte daarbij het hek aan en ging verhaal halen bij de verkeersregelaar toen hij merkte dat die daarop zijn kenteken opschreef. Van der W. verklaarde tijdens de zitting dat hij haast had omdat hij naar een klus moest voor zijn werk. Hij wachtte naar eigen zeggen eerst netjes tot hij erlangs mocht, maar toen de verkeersregelaar niet naar hem zou hebben omgekeken, reed hij door.

Verbaasd
Volgens het slachtoffer kwam de man vervolgens met een flinke snelheid op hem afgereden en kon hij net op tijd wegspringen. Het busje raakte zijn knie, waar hij nog altijd last van heeft. Van der W. ontkende dat hij op de regelaar wilde inrijden. "Ik was zeer verbaasd dat hij mijn kenteken opschreef en wilde weten waarom hij dat deed. Het is nooit mijn bedoeling geweest meneer aan te rijden.'' De rechter zei dat door op hem af te rijden de mogelijkheid bestond dat hij de verkeersregelaar zou raken. De manier waarop hij verhaal ging halen, kan bovendien volgens haar als bedreigend worden ervaren. Het is niet de eerste keer dat een dergelijk incident plaatsvindt. Een verkeersregelaar bij Ikea in Amsterdam overleed zelfs aan zijn verwondingen die hij had opgelopen nadat hij was aangereden op het parkeerdek.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » za 11 okt 2008, 18:09

Natuurlijk wil dat soort nooit iemand aanrijden.. :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Schenker » zo 12 okt 2008, 12:10

Nee inderdaad, deze man is kennelijk erg goed op de hoogte van verzachtende omstandigheden. Een erg lage straf in mijn ogen. Is het bekend wat het effect van een taakstraf is? Ik heb daar echt geen idee van, misschien is het wel veel effectiever dan ik denk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » zo 12 okt 2008, 13:33

In mijn ogen is het pas effectief als zo iemand een feloranje hesje aan krijgt met koeieletters 'TAAKSTRAF" erop, en deze taakstraf wordt uitgevoerd in de directe woonomgeving van de misdadiger. Desnoods onder dwang als hij/zij niet wil. Dan kom je tenminste ergens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Rene » zo 12 okt 2008, 13:39

Tja, voor schut zetten, dat werkt inderdaad beter dan 'zomaar ergens anoniem schoffelen'.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door mavas » zo 12 okt 2008, 17:57

Ik dacht dat dit soort overtreders in ziekenhuizen, en op plekken waar verkeersslachtoffers worden geholpen zouden moeten werken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door simon » zo 12 okt 2008, 18:33

Nu je het zegt, ik heb inderdaad eens iets op TV gezien van dergelijke types die in revalidatiecentra met verkeersslachtoffers moesten werken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Wouter N14 » zo 12 okt 2008, 22:21

Palance schreef:In mijn ogen is het pas effectief als zo iemand een feloranje hesje aan krijgt met koeieletters 'TAAKSTRAF" erop, en deze taakstraf wordt uitgevoerd in de directe woonomgeving van de misdadiger. Desnoods onder dwang als hij/zij niet wil. Dan kom je tenminste ergens.
Hetzelfde bezwaar als bij de doodstraf: als een veroordeling onterecht blijkt te zijn wordt het erg lullig. Té, mijn inziens.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » zo 12 okt 2008, 23:15

Ik vind een gevangenisstraf van een jaar ook best wel lullig als het onterecht blijkt te zijn. Daar kan je geen rekening mee houden denk ik.

Als die vent schuldig is, is 40u schoffelen achterlijk laag als je het mij vraagt! Poging tot doodslag of zware mishandeling zou toch wat hoger mogen scoren mijns inziens.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Vinny » zo 12 okt 2008, 23:18

Ik vind een gevangenisstraf van een jaar ook best wel lullig als het onterecht blijkt te zijn.
Het is natuurlijk wel fijn dat men daar na twee weken achter komt en niet na een jaar ;) Sommige zaken worden pas rechtgezet als de veroordeelden hun straf al lang een breed hebben uitgezeten: de Puttense moordzaak bijv, of de Schiedammer Parkmoord.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » ma 13 okt 2008, 6:35

Wouter N14 schreef:
Palance schreef:(Taaksgestraften voor schut zetten)
Hetzelfde bezwaar als bij de doodstraf: als een veroordeling onterecht blijkt te zijn wordt het erg lullig. Té, mijn inziens.
Dan moet je ook geen gevangenisstraffen opleggen. Die duren veelal vele malen langer dan een taakstrafje. Bovendien moet er ook een afschrikwekkende werking uitgaan naar de buitenwereld. Ik kan me zo voorstellen dat bepaalde niet nader te noemen buurtterroristjes van een bepaald macho gedrag zijn dat die helemaal niet zitten te wachten op voor paal gezet worden in de eigen buurt. Juist daarvoor zou dit een prima oplossing zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » ma 13 okt 2008, 10:43

Ik ben natuurlijk redelijk bevooroordeeld als zijnde beroepsmatig werkzaam met verkeersregelaars en als verkeersregelaar, maar ik kan er wel iets over zeggen. Een niet onbelangrijk punt is ook de rechtszekerheid van verkeersregelaars. De bevoegdheden zijn verankerd in de wet, maar het is bij alle mensen in het werkveld bekend dat het publiek niet of nauwelijks bekend is met de bevoegdheden en kenmerken van de verkeersregelaars. Mensen die dus met een simpel oranje hesje denken het verkeer te kunnen regelen en daarbij rare capriolen uithalen maken het voor de wel als zodanig herkenbare en bevoegde verkeersregelaars niet makkelijk. De reacties van automobilisten zijn daarbij in sommige gevallen best te begrijpen, maar het mag wel degelijk duidelijk zijn dat het niet opvolgen van aanwijzingen een overtreding oplevert, en dat het (doelbewust) inrijden op een verkeersregelaar wel degelijk een misdrijf is. Ik vind persoonlijk dat een voldoende gepaste straf daar meer op zijn plaats is dan een taakstraf. Een "uurtje schoffelen" heeft immers voor het grote publiek geen betekenis, een jaar gevangenisstraf wel...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » ma 13 okt 2008, 12:36

100% mee eens!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Wouter N14 » ma 13 okt 2008, 20:47

Palance schreef:
Wouter N14 schreef:
Palance schreef:(Taaksgestraften voor schut zetten)
Hetzelfde bezwaar als bij de doodstraf: als een veroordeling onterecht blijkt te zijn wordt het erg lullig. Té, mijn inziens.
Dan moet je ook geen gevangenisstraffen opleggen. Die duren veelal vele malen langer dan een taakstrafje. Bovendien moet er ook een afschrikwekkende werking uitgaan naar de buitenwereld. Ik kan me zo voorstellen dat bepaalde niet nader te noemen buurtterroristjes van een bepaald macho gedrag zijn dat die helemaal niet zitten te wachten op voor paal gezet worden in de eigen buurt. Juist daarvoor zou dit een prima oplossing zijn.
Voor wat betreft die buurtterroristjes zou het natuurlijk heel goed zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door mavas » do 23 okt 2008, 20:00

Weet even niet waar ik dit moet plaatsen.
Maar vanavond om 20.25 in Netwerk het verhaal van vrouw van de overleden verkeersregelaar bij de Ikea.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door duikgek89 » do 23 okt 2008, 20:15

Wat mij betreft is een jaar in de bak ook te weinig.

Stop hem maar 5 jaar in de bak wegens poging tot doodslag/moord. Daarna mag hij nog een maandje of 3 schoffelen bij hem in de buurt langs een drukke weg.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door boe! » zo 09 nov 2008, 21:05

Het is weer zover.
nu.nl schreef:Automobilist slaat verkeersregelaar bewusteloos

ALKMAAR - Een verkeersregelaar is vrijdagavond in Alkmaar bewusteloos geslagen door een gefrustreerde automobilist. De man was kwaad dat de straat waar hij in wilde rijden, was afgesloten. Dit maakte de politie zondag bekend. De automobilist liep op de verkeersregelaar af en sloeg haar bewusteloos. Toen een collega toesnelde, scheurde de man snel met zijn auto weg. Het slachtoffer was later weer bij kennis, maar moest wel worden opgenomen in het ziekenhuis. Van de dader ontbreekt ieder spoor. De politie hoopt op getuigen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » zo 09 nov 2008, 21:14

Weetjewat, ik ga hier inhoudelijk gewoon even niet op reageren anders ga ik dingen neerzetten die echt niet op een net forum horen te worden gebezigd...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » ma 10 nov 2008, 7:46

Ik zeg ook maar even niets, behalve iets over levenslang opsluiten in een donker vochtig hok en de sleutel weggooien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » ma 10 nov 2008, 8:51

Ik zit om verschillende maatschappelijke redenen wel eens te denken aan de aanschaf van een wapen... niet eens per se een vuurwapen of zo, maar een busje pepperspray of iets dergelijks. Hartstikke verboden, maar juist bij de soort idioten als in het nieuwsbericht bijzonder effectief als zelfverdediging. Dit is toch niet normaal...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » ma 10 nov 2008, 8:59

Ik heb in de nachtelijke uren taxi gereden. Denk je dat ik daar alleen met mijn BIC-pen in de auto zat? ;)

Overigens denk ik dat het als verkeersregelaar niet zo heel veel zin heeft omdat de tegenpartij denk ik meestal een auto als wapen zal inzetten. Maargoed, dat kan jij zelf beter inschatten dan ik.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » ma 10 nov 2008, 9:02

Het mág inderdaad niet. Maar juist om te voorkomen dat men zich gaat bewapenen moeten de straffen van dit soort idioten gi-gan-tisch omhoog: Gevangenisstraffen, en een zeer royale schadevergoeding aan het slachtoffer.

Ik keur het meenemen van wapens overigens ten stelligste af. Maar ik heb er wel degelijk begrip voor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » ma 10 nov 2008, 9:26

Ik heb liever dat de tegenpartij zijn auto als wapen inzet dan dat hij uit de auto komt. Ik ben te voet wendbaarder en sneller dan de auto, en dekking zoeken is veel makkelijker. Als de mensen uit de auto komen dan is dat voordeel weg; de tegenpartij is net zo snel en wendbaar. Dan wordt het min of meer man-tegen-man, en bij de (wat) agressieve personen zijn dat niet bepaald leuke gebeurtenissen. Zeker ook omdat je als verkeersregelaar geen enkele geweldsinstructie/-bevoegdheid hebt. Als militair weet ik er wel raad mee, dan is het simpelweg geweldsinstructie toepassen. Als verkeersregelaar is er eigenlijk maar één optie: rennen.... :?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door duikgek89 » ma 10 nov 2008, 9:55

Het is ook belachelijk dat je als verkeersregelaar een geweldsbevoegdheid nodig hebt. Maarja, tegen dit soort idioten is het misschien wel beter.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Rene » ma 10 nov 2008, 10:07

Dit soort idioten die hun handjes niet thuis kunnen houden moeten flink worden aangepakt.

Maar anderzijds zijn sommige afzettingen (en de reden daarvoor) voor de gemiddelde burger werkelijk ten hemel schreiend.
De meeste burgers nemen het gelaten (en met wat binnensmonds gevloek), maar je kunt ook verwachten dat bij bepaalde afzettingen en verkeersreguleringen er amokmakers zullen zijn. Ik zou er dan ook voorstander van zijn dat verkeersregelbedrijven hun inzet gezamenlijk gaan evalueren, en als branche bepaalde inzet niet meer gaan leveren wegens veiligheidssproblemen. Zoals in situaties die eigenlijk helemaal niet noodzakelijk zijn, doch enkel het doel van een beperkt aantal lieden binnen bepaalde politieke partijen dienen. Daar is de kans op fysieke tegenstand dan ook het grootst.

En als de branche alleen maar dollartekens in haar ogen ziet, en door blijft gaan met het faciliteren van onzinafzettingen, dan vind ik dat de branche medeverantwoordelijk is. Elke herder weet namelijk bij voorbaat al dat niet alle schapen zich mak naar de slachtbank zullen laten leiden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » ma 10 nov 2008, 10:22

Deels met je eens. Feit is natuurlijk dat we verkeersregelaars pas in willen zetten op het moment dat de situatie 'niet normaal' is. Anders redt het verkeer zich zelf wel.

Aan de andere kant wordt er in een stad als Amsterdam voor het minste of geringste een blik verkeersregelaars opengetrokken maar dat is een ander verhaal...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Rene » ma 10 nov 2008, 10:34

Het aantal keer dat je verkeersregelaars aantreft neemt dan ook hand over hand toe. Ik heb mijn rijbewijs 20 jaar. In de eerste 16 jaar ben ik nog nooit een verkeersregelaar tegengekomen...

Er zijn wellicht weggebruikers die nu voor de vierde keer in een jaar een wegafzetting met verkeersregelaar tegenkomen. Als die afzettingen dan ook nog eens niet echt nodig zijn en in feite alleen maar bedoeld is om de ander te sarren (zo wordt dat althans ervaren; en dat gebeurt dus bijvoorbeeld met autovrije zondagen, maar ook door op grote parkeerterreinen degenen die vroeg komen te sturen naar een plek waar ze nog een godsgruwelijk eind moeten lopen, en goede parkeerplaatsen vlakbij bij de ingang te vergeven aan zij die later komen of in veel te grote aantallen te "reserveren"), tja, dan kunnen mensen na een zoveelste keer wel eens door het lint gaan. Meestal blijft dat bij verbaal geschreeuw door het raampje, maar dat ligt niet in ieders aard. Sommigen mensen zijn nu eenmaal fysieker in hun doen en laten.

De kunst is dus om niet elk wissewasje te willen reguleren (en dus ook nog niet te gaan staan regelen als het verkeer zichzelf nog prima kan bedruipen), en om de weggebruiker niet nodeloos lastig te vallen met politieke acties.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door jeroent » ma 10 nov 2008, 10:58

Het vreemde vind ik dat gewone burgers die gepromoveerd worden tot verkeersregelaar plotseling ingezet worden in moeilijke situaties waar je gewoon behoorlijk wat 'people skills' nodig hebt om het in goede banen te leiden. Veel mensen zijn daar niet geschikt voor of hebben jarenlange training nodig om goed met mensen om te gaan. Ik denk dat als je in dit soort situaties ervaren politieagenten zou gebruiken er stukken minder escalaties/agressie zou voorkomen. Een ervaren diender kent zijn pappenheimers en weet met welke methode je welke mensen moet benaderen. Nu is dat natuurlijk qua kosten ondoenlijk, maar een beetje meer 'selectief' gebruik van verkeersregelaars zou echt niet slecht zijn. Dus: verwachten we veel agressie, dan geen verkeersregelaars!
"U mag hier gewoon niet inrijden, omdat ik dat zeg!" ;-)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » ma 10 nov 2008, 11:12

jeroent schreef:Het vreemde vind ik dat gewone burgers die gepromoveerd worden tot verkeersregelaar plotseling ingezet worden in moeilijke situaties waar je gewoon behoorlijk wat 'people skills' nodig hebt om het in goede banen te leiden. Veel mensen zijn daar niet geschikt voor of hebben jarenlange training nodig om goed met mensen om te gaan. Ik denk dat als je in dit soort situaties ervaren politieagenten zou gebruiken er stukken minder escalaties/agressie zou voorkomen. Een ervaren diender kent zijn pappenheimers en weet met welke methode je welke mensen moet benaderen. Nu is dat natuurlijk qua kosten ondoenlijk, maar een beetje meer 'selectief' gebruik van verkeersregelaars zou echt niet slecht zijn. Dus: verwachten we veel agressie, dan geen verkeersregelaars!
"U mag hier gewoon niet inrijden, omdat ik dat zeg!" ;-)
Wat een onzin. Er worden geen 'gewone burgers' ingezet. Het is nog steeds verplicht daar een cursus voor te volgen. Met een oranje hesje en een kegel in je handen ben je geen verkeersregelaar. Sterker nog, als ik vanuit mijn werk één voertuig gebaar dat hij kan/moet doorrijden en die persoon rijdt ergens tegenop, dan kan ik (mijn werkgever) dokken.

Verder gaat het verhaal van de ervaren diender net zo goed op als voor de ervaren verkeersregelaar. Het enige verschil is dat de ervaren diender een vuurwapen in zijn zak heeft waardoor je m geen mep in het gezicht gaat geven.

Overigens kan ik me geen situatie indenken waarbij we veel agressie verwachten. Ík kan dat althans niet inschatten. De verkeersregelaar wordt mijns inziens juist vaak ingezet om agressie tegen te gaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » ma 10 nov 2008, 11:48

De verkeersregelaar bij wegafzettingen is er alleen maar gekomen doordat de weggebruikers lak hebben aan het bord C-01, verboden in te rijden. Wanneer je aan het begin van de weg die afgesloten is een roodwit hek met C-01 laat plaatsen, weet je gewoon zeker dat de helft van de weggebruikers (fietsers overigens meer dan auto's) er om heen rijdt en het tóch probeert. Attietattie zal dat ongetwijfeld kunnen beamen.

Om dus te voorkomen dat er allerlei mensen met de wieltjes in het pas gelegde asfalt terecht komen, of moeten keren omdat de weg toch écht wel opengegraven is, staat er dus een verkeersregelaar bij dat hek. En opeens gaat nog maar 1 op de 10 weggebruikers langs het hek. Het is écht niet dat de verkeersregelaar daar voor zijn lol staat, een afzetting "bewaken" is de grootste rotklus voor een verkeersregelaar. Maar goed, je staat er wel. En dan moet je als verkeersregelaar ook een beetje flexibel kunnen zijn. En daar schort het nogal eens aan bij verkeersregelaars. Sommigen denken dat ze brigadier Bromsnor himself zijn en handelen daar ook naar. Ik heb het op Flitsservice forum al de befehl-ist-befehl mentaliteit genoemd.

Ze staan vooral voor de weggebruiker bij de afzetting - "nee, je rijdt hier echt vast, je kunt beter dit of dat doen" - maar sommigen zijn van de oud-stalinistische tijd: "nee, je mag er niet in, dat is mijn opdracht, en nee, je moet naar mij luisteren want ik ben verkeersregelaar en wettelijk bevoegd en als je dat niet doet krijg je een bekeuring!".

Bij wegwerkzaamheden kun je het af en toe wel maken dat je een bewoner naar zijn huis kunt laten gaan. Daar kun je als verkeersregelaar prima afwijkende gevallen apart beoordelen - voorzover je daartoe als verkeersregelaar zelf in staat bent (de befehl-ist-befehl-generatie lijkt wel niet zelf te kunnen denken...). Zo'n autoloze zondag is wat dat betreft gewoon k*t. Je moet iedereen er buiten houden, terwijl er mensen zijn die net om de hoek wonen, die op zondag moeten verhuizen (studenten!), etcetera etcetera. Niks geen mogelijkheid tot een wat flexibele instelling. En die verplichte starre houding werkt de agressie bij bestuurders in de hand.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Plaats reactie