[N233] Veenendaal - Ochten

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

[N233] wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door waldo79 » zo 14 dec 2008, 15:47

De Gelderlander, 11 december 2008 schreef: KESTEREN - Het verbreden van de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren – om zo een derde rijstrook als spitsstrook aan te leggen – geeft voor hooguit een jaar of acht lucht. Daarna zouden de fileproblemen wéér optreden.

Daarom wordt er getwijfeld aan deze toch dure ingreep en studeren de provincies en gemeenten op oplossingen die ook ná 2020 effect hebben.

Bestuurders van de provincies Gelderland en Utrecht en de gemeenten Neder-Betuwe, Rhenen, Veenendaal, Wageningen en Ede hebben vorige week om de tafel gezeten over de verkeersproblematiek rond de Rijnbrug. Er ligt een plan om een derde rijstrook aan te leggen, die 's ochtends richting Rhenen/Veenendaal en 's avonds richting Kesteren/Tiel opengesteld zou worden. De brug moet dan aan beide zijden iets verbreed worden. Kosten: 22 miljoen euro, met een bouwtijd van twee jaar.
Bron

Van mij mag men die wisselstrook aanleggen! In die 8 jaar kan aan een definitieve oplossing gewerkt worden. Wel jammer van die geschatte bouwtijd van 2 jaar.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door boe! » zo 14 dec 2008, 19:09

Dit plan is anderhalf jaar geleden al gelanceerd. De Gemeente Rhenen is altijd tegen geweest omdat het niets oplost.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door waldo79 » zo 14 dec 2008, 19:44

^^Het zal hoe dan ook gepaard moeten gaan met een uitgebreide ombouw van de bestaande infrastructuur.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door boe! » zo 14 dec 2008, 20:17

De gemeente Rhenen wil de aansluiting met de N225 dan ook gelijktijdig aanpakken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door duikgek89 » zo 14 dec 2008, 20:30

Ik ben voor een goede verbinding, via deze brug die aangepast zal moeten worden, tussen de A30 en de A15. Dan kun je misschien de A15 ook ontlasten, en als je deze verbinding als volledig ongelijkvloerse autoweg bouwt, 2+1 alt. en waar nodig 2*2, waarbij de 2+1 alt rijbaan uitgebreid kan worden met een tweede rijbaan als asw in de verre toekomst.

Om de A50 te ontlasten moet je dan wel de PWA brug aansluiten op een uitgebreide en doorgetrokken 2*2 Maas en Waal weg.

Verder ken ik deze regio niet zo goed, althans ik kom daar nauwelijks, laat staan in de spits. Toch zie ik in zo'n verbinding een mogelijke verbetering van de infrastructuur in de regio, en op ruimer niveau een mogelijkheid om de A50 iets te ontlasten, of in ieder geval als alternatief voor de A50 in geval van calamiteiten. Verder kun je zo bij problemen verkeer vanaf de A12 en de A15 naar Arnhem uitwisselen tussen die wegen. Verder kan verkeer van en naar het Ruhrgebiet ook zo rijden en de A77/BAB57 nemen.

Een voorbeeldje:
Van Amsterdam, Utrecht of Den Haag naar hier, net onder Nijmegen aan de A73 heb je nu een aantal mogelijkheden.
1 Over Den Bosch via de A2, A59 en de A50 (en dan nog wat binnendoor, of via A326, of via N324 en iets binnendoor). Filekans bij Geldermalsen/Deil en bij Den Bosch.
2 Over Deil via de A2, A15, A50, A73. Nog steeds file voor Deil.
3 Als 2 maar dan via de PWA brug, N322, A73. Nog steeds file voor Deil.
4 Via A12, A50, A73. A12 is over het hele stuk erg druk, en je staat gegarandeerd vast op de brug in de A50.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 14 dec 2008, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door waldo79 » zo 14 dec 2008, 20:33

Een veelgemaakte denkfout is dat de N233 niet aansluit op de Prins Willem Alexanderbrug :idea:
Als je vanuit Veenendaal komt moet je eerst weer 6 km over de A15 richting Gorinchem waarmee je die weg weer belast :)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door duikgek89 » zo 14 dec 2008, 20:38

waldo79 schreef:Een veelgemaakte denkfout is dat de N233 niet aansluit op de Prins Willem Alexanderbrug :idea:
Als je vanuit Veenendaal komt moet je eerst weer 6 km over de A15 richting Gorinchem waarmee je die weg weer belast :)
Klopt, maar als er problemen zijn richting Nijmegen/Arnhem dan is dat mogelijk geen probleem.
De wegen in de regio Kesteren/Rhenen moeten aangepakt worden. Dus die verbinding wordt dan al beter.
De PWA brug ligt er al 2*2.
De A15 verdient een upgrade naar 2*3, en dan moet de brug toch aangepast worden aan het einde.
En Beneden Leeuwen moet ook ontlast worden, en bij de Maas en Waal weg is er al ruimte gereserveerd voor 2*2.
De A50 zit ook vol, dus al het verkeer wat je daar weg kan halen is meegenomen.
En het bied kansen voor de regio.

Het is niet meer als de verbindingen die een upgrade behoeven upgraden/omleggen, eventueel beter upgraden/omleggen, met een klein stukje nieuwe weg om er een lange hoofdverbinding van te maken die een aantal regio's zal ontlasten en zal bedienen, en bovendien een prima alternatief bied in geval van calamiteiten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door waldo79 » zo 14 dec 2008, 20:42

Je hebt gelijk. Het wegennet moet hier eigenlijk flink op de schop ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door Rene » zo 14 dec 2008, 21:21

Als je de brug niet verbreedt, zal de filedruk alleen nog maar verder toenemen.
Want degenen die verwachten dat zonder verbreding de problemen niet zullen toenemen: welterusten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door waldo79 » zo 14 dec 2008, 21:30

Biedt de Rijnbrug überhaupt ruimte voor meer dan de huidige 2 rijstroken? Vooropgesteld dat je het fietspad handhaaft :)
Bovendien biedt die doorgang bij het station niet echt veel ruimte tot verbreding.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door boe! » zo 14 dec 2008, 21:47

Een foto van de Rijnbrug genomen vanaf het fietspad. Als je de fietspaden opoffert dan kan je drie smalle rijstroken kwijt. Of het daardoor echt veiliger wordt, valt te betwijfelen.
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door waldo79 » zo 14 dec 2008, 21:49

Bij nader inzien is het voorstel voor die wisselstook niet echt kansrijk en oplossingsgericht ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door duikgek89 » zo 14 dec 2008, 22:38

Als ik het op google maps bekijk dan zul je een nieuwe brug moeten bouwen geschikt voor 2*2 en met een nieuw tracé.
De vraag is of je hem dan kort bij deze moet bouwen, of verder ervandaan om zo de afstand tussen de oeververbindingen te verkleinen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door Rene » zo 14 dec 2008, 22:59

Een fietsdeel valt ook aan een hoofdconstructie te lassen. Dat gebeurt op heel veel plaatsen.
Wanneer het fietspad thans zelf onderdeel van de zwaar gefundeerde hoofdconstructie uitmaakt, dan is het heel goed mogelijk om die brug aan te passen en een wisselstrook te maken, zonder dat de gescheiden fietsvoorziening hoeft te verdwijnen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door mavas » zo 14 dec 2008, 23:12

Maar het gedeelte door Rhenen zelf heen is toch ook moeilijk uit te breiden?

Bovendien vind ik het zonde van het mooie landschap in de Betuwe. Het liefst zo min mogelijk ingrepen daar, maarja soms ontkomt men daar niet aan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door duikgek89 » zo 14 dec 2008, 23:19

Je moet wat. En een strook meer op de brug heeft ook weinig zin als de toegangswegen niet verbreed kunnen worden. Zal wat helpen maar uiteindelijk denk ik dat je er niet aan ontkomt om een andere 2*2 brug te bouwen.

Een fietsbrug vastlassen aan deze brug kan overigens ook ja, als deze brug dat aankan. Dan kan je inderdaad een wisselstrook aanleggen. Als dat simpel te doen is kan dat even lucht geven, maar in de toekomst ontkom je er toch niet aan.

En dan is het jammer voor het landschap, maar al het verkeer vast laten staan is ook niet goed...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door Rene » zo 14 dec 2008, 23:21

De N233 ligt in Rhenen in het spoordal. Daar is best wel een wisselstrookje bij te frotten.
Hetzelfde geldt voor het gedeelte tussen de brug en de A15, zij het dat je dan wat viaductjes moet verbreden met 1 strook.

Wat mij nou altijd zo opvalt: als dit een voorstel voor een (nutteloze) busstrook was geweest, dan zou er niemand wat geroepen hebben over inpasbaarheid, ruimtebeslag of wat dan ook. Dan zou dat ding gewoon zijn aangelegd. Ongeacht de totale afwezigheid van enig filereducerend effect...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door duikgek89 » zo 14 dec 2008, 23:47

Als je dit werkelijk in kan frotten op een goede manier, dan doe je dat wat mij betreft liever 2 maanden geleden dan morgen.
Maar als het niet kan, dan kan het niet, en ik ben ook voor een goede duurzame optie. En dat betekent op termijn een goede 2*2 verbinding of meer.

Wat mij betreft dus beginnen met een wisselstrook als dat past, en dan meteen beginnen met een plan voor de toekomst.

Overigens ben ik altijd voor goede wegverbindingen boven nutteloze (ja dat zijn ze, want als de weg niet vast staat dan is de bus over de busstrook niet of nauwelijks sneller) busstroken.
Daarnaast ben ik voor overcapaciteit (naar NL maatstaven), keuzemogelijkheden en een duurzaam netwerk met een aantal verbindingen die het verlies van een andere verbinding op kunnen vangen (eventueel wel met file maar als het niet anders is dan is het niet anders). Daarom pleit ik ook voor een goede stroomweg (en die is in mijn ogen altijd minimaal autoweg en ongelijkvloers met veilige inhaalmogelijkheden) vanaf de A30 (of vanaf de A12 bij Veenendaal Oost) tot de A15 langs dit punt, met een nieuwe brug en 2*2 profiel waar nodig, en 2*1 profiel op de andere stukken die later uitgebreid gaan worden met een tweede rijbaan om een 2*2 profiel te creëren.

Edit:
Waar ik wel tegen ben is ambtenaren die een wisselstrookje aan laten leggen, en vervolgens zichzelf op de borst gaan slaan dat ze geweldig zijn en het probleem opgelost hebben. Ik vind een dergelijke oplossing een tijdelijke noodgreep (maar daarom niet minder noodzakelijk) en ik ben er dan ook voor om daaropvolgend meteen te beginnen met het plan voor de toekomst, zodat er een andere weg ligt voordat het weer 10 jaar muurvast staat voordat men eens gaat kijken en discussieren of de geiten wollen sokken het wel goed vinden dat er een nieuwe weg aangelegd wordt.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 14 dec 2008, 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door Rene » zo 14 dec 2008, 23:54

Een duurzame optie ?

Kijk dan eens verder dan alleen deze ene oeververbinding.
Ik denk dat 2x2 op het N233-tracé lastig is. Daarom eerst maar de wisselstrook bouwen.

Als dat op termijn niet genoeg is, dan maar eens kijken of de belasting van die ene brug tussen Vianen en Renkum kan worden verminderd door een extra oeververbinding. Zoals bijvoorbeeld het doortrekken van de N223 (Alexanderbrug) naar de N229 (met een nieuwe Lekbrug oostelijk van Wijk bij Duurstede) en de aanleg van een nieuwe regionale weg daarop aansluitend tussen Wijk bij Duurstede en Leersum; dat kan wel eens hele goede effecten hebben voor de belasting van de brug bij Rhenen, en ook de ontsluiting van het hele gebied ten goede komen. Voer voor een verkeersmodel.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door duikgek89 » ma 15 dec 2008, 0:08

Rene schreef:Een duurzame optie ?
Dat lijkt me niet onverstandig nee. :)
Kijk dan eens verder dan alleen deze ene oeververbinding.
Ik denk dat 2x2 op het N233-tracé lastig is. Daarom eerst maar de wisselstrook bouwen.
Ik gaf eerder aan dat je aan een 2*2 niet ontkomt maar daarbij vroeg ik me ook af of het niet verstandiger was om deze op een ander punt aan te leggen. Dat we nu eerst die wisselstrook maar aan moeten leggen omdat dat in ieder geval snel gebeurt kan zijn en nu lucht kan geven ben ik volledig met je eens.
Ik vind het alleen geen goed idee om het daarbij te laten, maar ik denk dat we wat dat betreft wel redelijk op 1 lijn zitten. Ik durfde echter, in tegenstelling tot wat jij wel durft, niet te zeggen of deze wisselstrook wel zou passen. Blijkbaar kan dat, en dus moet men deze zo snel mogelijk aanleggen.
2*2 op het huidige tracé zal inderdaad wel lastig worden, maar een nieuw tracé in de buurt behoort tot de mogelijkheden. Maar een nieuw tracé kan ook ergens anders.
Als dat op termijn niet genoeg is, dan maar eens kijken of de belasting van die ene brug tussen Vianen en Renkum kan worden verminderd door een extra oeververbinding. Zoals bijvoorbeeld het doortrekken van de N223 (Alexanderbrug) naar de N229 (met een nieuwe Lekbrug oostelijk van Wijk bij Duurstede) en de aanleg van een nieuwe regionale weg daarop aansluitend tussen Wijk bij Duurstede en Leersum; dat kan wel eens hele goede effecten hebben voor de belasting van de brug bij Rhenen, en ook de ontsluiting van het hele gebied ten goede komen. Voer voor een verkeersmodel.
Klopt. Ik denk dat doortrekking van de Alexanderbrug naar de N229 geen slecht idee is, wel jammer dat de N229 geupgrade aangevuld is met een busstrook, en niet aangepast naar 2*2 profiel of iets dergelijks. Maar dat is inderdaad iets voor modellen. Als de brug bij Rhenen dan een wisselstrook krijgt, en je bij Wijk een tweede oeververbinding aanlegt, dan ben je waarschijnlijk al een eind op weg.
Wel vervalt dan de extra verbinding via de A30, maar die is ook niet perse noodzakelijk, het zou echter een overweging kunnen (moeten wat mij betreft) zijn.

Verder zullen modellen uitkomst moeten bieden, en misschien blijkt 1 oplossing op lange termijn wel niet genoeg en moet men meerdere bruggen bijbouwen (2*1 en 2*2, of 2+1).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door Kaaiman » ma 15 dec 2008, 17:33

Ik heb ook wel eens vernomen dat er plannen zijn om de spoorlijn weer door te trekken naar de oude Betuwelijn. Een en ander kan dan mooi gebcombineerd worden op één nieuwe brug, bij voorkeur een fietspad, ruimte voor 2+2 met redresseerstroken, enkelspoor met ruimte voor dubbelspoor, dat indien dat extra spoor niet nodig blijkt ook nog gebruikt kan worden als vluchtstrook, mocht de N233 ooit (weer) een stroomweg worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door Ds79m » ma 15 dec 2008, 19:01

^^ Dat soort kapitaalvernietiging kunnen we beter achterwege laten. Het OV kan prima verbeterd worden door verlengde bussen over de verbrede brug te laten gaan, die filevrij netjes volgens de dienstregeling kunnen rijden. Als blijkt dat de capaciteit van die bussen tekort schiet, kunnen we in 2075 ofzo nog eens gaan nadenken over een spoorbrug.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door Vinny » ma 15 dec 2008, 20:07

Kaaiman schreef:Ik heb ook wel eens vernomen dat er plannen zijn om de spoorlijn weer door te trekken naar de oude Betuwelijn. Een en ander kan dan mooi gebcombineerd worden op één nieuwe brug, bij voorkeur een fietspad, ruimte voor 2+2 met redresseerstroken, enkelspoor met ruimte voor dubbelspoor, dat indien dat extra spoor niet nodig blijkt ook nog gebruikt kan worden als vluchtstrook, mocht de N233 ooit (weer) een stroomweg worden.
Plan gaat niet door, omdat de spoorlijn niet kan worden doorgetrokken over de PON-lijn naar Amersfoort. Anders had je wel een mooie IC Nijmegen - Amsterdam kunnen hebben (via Amersfoort).

Off topic: ik wordt wel een beetje moe over dat gezeur van kapitaalvernietiging. We zijn hard op weg om winstgevend treinvervoer te krijgen in Nederland, en om dat te bewerkstelligen heb je investeringen in spoorinfrastructuur gewoon nodig. En natuurlijk een inperking van de macht van de vakbond en reizigersorganisaties die terug in hun hok geschopt moeten worden. Daarnaast moet de politiek zich gaan bezig houden met beleid maken en niet deskundigen voor de voeten lopen.
Zo tot zover mijn frustratie terug naar het topic.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door Chris » do 20 dec 2012, 17:20

Gelderland schreef:Wisselstrook moet doorstroming op Rijnbrug N233 verbeteren

De Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren krijgt definitief een tijdelijke wisselstrook, ofwel een 'tidal flow'. Dit om de doorstroming over de brug en de N233 te verbeteren en de bereikbaarheid van FoodValley in het noorden en Rivierenland ten zuiden van de rivier. Afhankelijk van de verkeersdruk kan de rijrichting van deze extra strook worden gewisseld.

Dit hebben de provincies Utrecht en Gelderland, Rijkswaterstaat, de regio’s FoodValley en Rivierenland en de gemeenten Buren, Neder-Betuwe, Veenendaal, Wageningen, Ede en Rhenen samen besloten. Daarnaast hebben ook afgevaardigden uit het bedrijfsleven, de Kamer van Koophandel en werkgeversorganisatie VNO-NCW meegedacht.

Bestuursovereenkomst
De afspraken rondom de realisatie van de tidal flow zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst. De bestuursovereenkomst wordt in het voorjaar nog voorgelegd aan betreffende gemeenteraden en Provinciale Staten van Gelderland en Utrecht. Bovendien wordt onderzocht welke aanpassingen er op de heel korte termijn op en rondom de brug kunnen worden gedaan, zodat er voor de realisatie van de tidal flow in 2016 al sprake is van een verbetering. Deze maatregelen zullen begin 2013 bekend worden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door waldo79 » za 22 dec 2012, 1:16

Het wordt tijd, dit probleem wordt al sinds de jaren 90 steeds maar voor zich uitgeschoven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door Chris » za 22 dec 2012, 10:54

Inderdaad. Ik vraag me wel af hoe ze het gaan doen, ik neem aan dat één van de twee fietspaden opgeofferd gaat worden, maar zou dat goed zijn voor de evenwichtige belasting van de brug? Het is tenslotte een meer dan 60 jaar oude brug als de plannen uitgevoerd zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door waldo79 » za 22 dec 2012, 11:58

Ik neem aan dat er berekeningen zijn gemaakt om te beoordelen of de brug die extra autorijstrook kan dragen :mrgreen:
Het zou wat zijn als de boel zou instorten...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door Kaaiman » zo 23 dec 2012, 16:48

^^ Dan is er eindelijk plaats én reden tot spoed om eens een toekomstvaste 2x2-brug te maken. :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: N233 wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door sirdanilot » zo 23 dec 2012, 17:13

Fasering lijkt me simpel hier.

1. Naast de brug een nieuwe brug van 3 rijstroken breed + aanhangend fietspad (+ evt. spoorlijn) bouwen. Tot die tijd rijdt het verkeer gewoon op de huidige brug. De files zouden enigszins kunnen worden verminderd door dit kruispunt ongelijkvloers te maken.
2. Zodra de nieuwe brug gereed is, 2 rijstroken + 1 wisselstrook openen op deze brug. De oude brug sluiten en werken beginnen: fietspad aanleggen en verbreding naar 2 rijstroken + (halve) vluchtstrook.
3. Aansluitende weggedeelten verbreden naar 2x2
4. Uiteindelijk alles volledig 2x2 openstellen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N233] wisselstrook tussen Kesteren en Rhenen?

Bericht door waldo79 » ma 24 dec 2012, 10:25

^^Ten noorden van de brug past geen 2x2 :?

Plaats reactie