route zillertal

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Maudy
zandpaadje

route zillertal

Bericht door Maudy »

Wat is de beste route richting het Zillertal. Ik vertrek uit Utrecht op de vrijdag voorafgaand aan de krokusvakantie en ben vast niet de enige! De diverse routeplanners geven verschillende adviezen, welke is, gezien de drukte, het meest optimaal?
Maudy
Bizzie
dorpsstraat

Re: route zillertal

Bericht door Bizzie »

Ik denk toch gewoon A12 (NL) - A3 (D) - A9 - A99 - A8 - A93 - A12 (A).

Misschien kun je vroeg gaan rijden zodat je voor vieren langs de ring van München bent.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Ik denk dat München inderdaad het grootste probleempunt is. Maar ook de A3 tussen Seligenstadt en Nürnberg zal allesbehalve rustig zijn.
Het alternatief via de A8 Stuttgart-München is uiteraard ook niet fijn.

Zelf heb ik de voorkeur voor de A2 en de A45 tussen Oberhausen en Seligenstadt boven de A3.
Belangrijkste is inderdaad om een vertrektijdstip uit Nederland te kiezen waarmee je de problemen op de A3 en de Münchener ring een beetje voor bent.
Bizzie
dorpsstraat

Bericht door Bizzie »

Rene schreef:
Zelf heb ik de voorkeur voor de A2 en de A45 tussen Oberhausen en Seligenstadt boven de A3.
Belangrijkste is inderdaad om een vertrektijdstip uit Nederland te kiezen waarmee je de problemen op de A3 en de Münchener ring een beetje voor bent.
Even niet aan gedacht, maar de A45 is inedraad een beter alternatief. Die is veel rustiger en daar kun je goed doorrijden. Bovendien ontloop je een aantal mogelijke knelpunten (Ruhrgebiet, Frankfurt).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A9 kan ook behoorlijk druk zijn ten zuiden van Nürnberg vanwege wintersporters uit die regio en noordelijker. Langs de Alpenrand zijn alle wegen druk op die dagen.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Ik zou niet de BAB 3 nemen, daar stond vandaag ook de hele dag 40 tot 60 km langzaamrijdend tot stilstaand verkeer tussen Frankfurt en Nürnberg.
A3 Frankfurt Richtung Nürnberg zwischen Marktheidenfeld und Wiesentheid auf der ganzen Strecke immer wieder stockender Verkehr (11:54) (60km)
Mijn advies is:

Via Venlo - BAB 61 - BAB 6 tot aan Nürnberg - BAB 9 München en dan de BAB 8 en BAB 93 en dan Oostenrijk in.

De BAB 6 is doorgaans een relatief rustige weg en zeker een fijnere dan de BAB8. Qua kilometers is mijn advies wel wat langer, maar wel de route met de minste files. Die route nemen wij ook altijd. Hooguit wat files op de BAB 6 tussen Hockenheim en Heilbronn.

Je kunt ook nadat je van de BAB 61 de BAB 6 op bent gegaan, halverwege de BAB 7 nemen en dan de BAB 8 naar München. Deze keuze nemen we als we horen dat de BAB 9 erg druk is.

München blijft hoe dan ook een knelpunt waar je eigenlijk niet omheen kunt.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Bizzie schreef:Even niet aan gedacht, maar de A45 is inedraad een beter alternatief. Die is veel rustiger en daar kun je goed doorrijden. Bovendien ontloop je een aantal mogelijke knelpunten (Ruhrgebiet, Frankfurt).
Inderdaad! De A45 is bovendien een schitterende route! :D Files komen op de A45 haast nooit voor, wel zijn er diverse wegwerkzaamheden, maar daar kan je met gemak langs.
bas1984 schreef:München blijft hoe dan ook een knelpunt waar je eigenlijk niet omheen kunt.
Inderdaad! Maar je kan zeker ook de zwakke plekken uit München kiezen waar haast geen verkeer is. Zo is de zuidelijke helf van de binnenring een stuk rustiger, dan de Noord-Oost-Zuid ring van de A99. Daar staat vaak file.

Ik zeg absoluut niet dat je de volgende route moet nemen, want je moet een stuk binnendoor. Toch is dit een prima alternatief om snel in het Zillertal te komen. De B177 in Oostenrijk is gedeeltelijk autoweg. De B2 in Duitsland is een ongelijkvloerse weg. Deze route heb ik een keer genomen, en dat was toen goed bevallen. ;) Alleen Scharnitz (grensovergang Duitsland-Oostenrijk) is in de topdrukte van de zomervakantie een probleem.

BAB61 - BAB6 - BAB5 - BAB8 - BAB99 - BAB96 - BAB95 - B2 - Oostenrijk - B177 - A12 - B169

De A95 (BAB95) zit weliswaar niet aan het Duitse weggennet vast, toch kan je die binnendoor via de BAB96 erg snel en gemakkelijk zonder vertragingen bereiken. Volg simpelweg de borden 'Garmisch-P'.

Nogmaals er zijn ook zeker andere wegen die praktischer zijn, toch is dit een goed alternatief die ik niet links zou laten liggen in tijden van file. Ook kan je deze route nemen, omdat deze route gewoon erg mooi is!
bas1984 schreef:De BAB 6 is doorgaans een relatief rustige weg en zeker een fijnere dan de BAB8.
Dat is nu verleden tijd. De BAB6 is tot op heden nog steeds flink opgebroken, en de BAB8 is al helemaal klaar. Je kan daar nu meestal zonder files langs. Daarnaast is de BAB8 een stuk korter dan de BAB6.

Als je het mij persoonlijk vraagt zou ik de volgende route nemen:

BAB3 - BAB2 - BAB45 - BAB3 - BAB7 - BAB8 - BAB99 - BAB96 - B2R - BAB995 - BAB8 - BAB93 - Oostenrijk - A12 - B169.

Je rijdt dan niet over de Noord-Oost-Zuid route van de BAB99 die erg veel narigheid kent. De middenring (west-zuid) is daarintegen een goede optie. Ook daar zal het druk zijn, maar het rijdt tenminste wel door, en sta je niet stil.

Als je vanaf de BAB9 naar München komt rijden, dan staat er meestal op de BAB9 ook file, waardoor je eventueel om moet rijden over de BAB92.

Ook de BAB61 is niet altijd even een pretje met al die vele vrachtwagens.

De B169 in het Zillertal is overigens het eerste deel een ongelijkvloerse autoweg. Erg mooie weg! Maar ze zijn op diverse punten er nog wel aan het werk. Waar ga je eigenlijk heen in het Zillertal? Hintertux? Mayrhofen? Finkenberg? Ik ben wel nieuwsgierig, want ik ken het gebied daar erg goed. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Binnendoorroutes in de sneeuwtijd van de crocusvakantie ?
Volgens mij is de gewone route uit reistijdoverwegingen dan echt wel te prefereren.
Zoals ik al zei: belangrijkste is dat je een gunstig vertrektijdstip in Nederland kiest, zodat je de problemen bij München een beetje omzeilt.
Het tijd-alternatief is vaak véél interessanter dan het route-alternatief.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Als je sneeuwballen wilt gooien... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Grote doorgaande B-wegen kun je best rijden. Je kunt ook dan eens kijken wat voor een weer het is, als het op de hoogten waar die wegen liggen ruim boven nul is en er komt geen sneeuw dan is het anders dan wanneer het kan gaan sneeuwen.

Een andere optie om München te mijden zou kunnen zijn om via de BAB7, B179 Fernpass B189 A12 B169 te rijden. Is in kilometers niet spectaculair langer als de andere alternatieven en je mijd München. Al kan de Fernpass ook druk zijn.

Het beste advies wat ik je kan geven is om vrijdag om 4:00 in de ochtend (of vanuit Utrecht misschien nog een half uur eerder) weg te rijden. Dan rijd je in een keer door en dan valt het met het verkeer allemaal wel mee. Dat hebben wij vorig jaar ook zo gedaan. zaterdag is met wintersport-verkeer veel drukker.
Toen zijn we vrij vlot via A12, BAB3 (tussen Frankfurt en Würzburg wel redelijk druk), BAB7 (rustig) en de Fernpass gereden, maar in Oostenrijk zijn we richting Imst, Landeck en Pfunds gegaan.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

duikgek89 schreef:Een andere optie om München te mijden zou kunnen zijn om via de BAB7, B179 Fernpass B189 A12 B169 te rijden. Is in kilometers niet spectaculair langer als de andere alternatieven en je mijd München. Al kan de Fernpass ook druk zijn.
Is inderdaad een goede optie, maar zijn er stukken waar je in de winter maar 30 kilometer per uur mag rijden. De Fernpass schijnt in de winter best glad te zijn en vooral druk. Het eerste gedeelte van de grens tot aan Reutte-Süd is autoweg, en daar heb je geen last van problemen en kan je lekker doorrijden. De B177 daar integen heeft in de winter minder last van druk verkeer. Het is vlakbij Zirl wel even opletten, want daar daalt de B177 heel snel, en zijn er zelfs speciale vrachtwagen uitwijkmogelijkheden. De BAB7 is zondermeer een rustige route, en zeker een goed alternatief om München mis te houden. Ook de BAB95 is een rustige weg, behalve op 1 januari voor en na het nieuwjaar schansspringen in Garmisch-P. Dan kan het heel druk zijn.
duikgek89 schreef:maar in Oostenrijk zijn we richting Imst, Landeck en Pfunds gegaan.
Ah dan zou je echt eens moeten gaan Skiën in Serfhaus/Fiss/Ladis! Het is daar schitterend, zowel kwa ski mogelijkheden als de omgeving. Zonneterras van Tirol (meeste zon uren van heel Tirol, namelijk 2000 zonuren per jaar)! Echt daar heb je een paradijs van kabelbanen en pistes. Je kunt ook met kabelbanen van het ene dorp naar het andere dorp komen. Ook heb je daar geen last van massa's Nederlanders. Is soms ook erg fijn... Kortom: Een aanrader voor wintersport! :D
Rene schreef:Het tijd-alternatief is vaak véél interessanter dan het route-alternatief.
Daar ben ik het voor de helft mee eens. Uiteraard is het erg verstandig te bepalen wanneer je vertrekt, om zo de spits bij drukke plaatsen te vermijden. Het simpelste medicijn daarvoor is natuurlijk om 's Nachts te gaan rijden. Maar ja, ik kan mij voorstellen dat dat niet iedereen wilt. Daarom is het verstandig om goed in te plannen wanneer je vertrekt, maar is het ook verstandig om een route te nemen met de minste knelpunten. Uiteraard moet de route niet teveel kilometers om zijn, en goed en snel te rijden zijn, zodat je in totaal weinig tot geen tijdsverlies hebt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

SnarfFlevoland schreef:Dat is nu verleden tijd. De BAB6 is tot op heden nog steeds flink opgebroken, en de BAB8 is al helemaal klaar. Je kan daar nu meestal zonder files langs. Daarnaast is de BAB8 een stuk korter dan de BAB6.
Dat is niet helemaal waar. Ik ben vorige winter nog op wintersport geweest via de BAB 6 en dat gaat altijd prima, alleen het stuk tussen Hockenheim en Heilbronn is filegevoelig. Daarna kun je meestal goed doorrijden. Je kunt vervolgens doorrijden tot Nürnberg of halverwege de BAB 7 naar het zuiden nemen. Dit laatste is een hele rustige weg (tussen de BAB 6 en de BAB 8) in vergelijking tot de BAB 9. Vervolgens neem je bij Ulm de BAB 8 naar München.

Je hebt hierdoor geen last van de BAB 9 tussen Nürnberg en München, geen last van de altijd nog filegevoelige BAB 8 en dan met name het stuk tussen Stuttgart en Ulm (de Aichelberg) en geen last van de BAB 5, want ook daar willen vaak files staan.

De BAB 8 is de korste route, maar via de BAB 6 en de BAB 7 of BAB9 is doorgaans sneller doorrijden.

Op de BAB 61 rijdt veel vrachtverkeer, maar doorgaans valt het met de files reuze mee.

Zoals al door meer mensen is gezegd, is het tijdstip waarop je vertrekt erg belangrijk. Je gaat op de vrijdag voor de Krokusvakantie. Als je op tijd vertrekt, zul je snel opschieten en krijg je waarschijnlijk pas echt problemen bij München. Wij gaan vaker op de zaterdag zelf, uiteraard erg druk, maar dan om 13.00u vanuit Venlo. Je rijdt dan als het ware achter de files aan en zelfs tegen de tijd dat je bij München bent zijn de files een flink stuk korter of zelfs verdwenen. Als wij om 13.00u in Venlo vertrekken op zo'n zaterdag, zijn we gemiddeld rond 21.00u op onze bestemming in Oostenrijk.

Verder is natuurlijk het weer ook van invloed. Sneeuwval betekent een lange reis.

Tot slot, de BAB 95 en de B2 (richting G-Partenkirchen) zal ik zeker niet nemen, ook hier staat altijd file op dit soort dagen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Een eventuele optie kan ook zijn om via Dortmund en Kassel te rijden. Je vermijdt dan de drukke A3 en de A7 is erg mooi. Helaas kom je dan wel langs München; dat is eigenlijk onvermijdelijk, en het is wat om.
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

De laatste keer dat ik over de A8 en A93 kwam, werd ik niet vrolijk van de files. De files op de A99 (waar toen 25 km file stond) heb ik nog kunnen omzeilen door de route via de Mittlerer Ring door de stad te nemen. Vervolgens kwam je bij het Kreuz München-Süd alsnog in de file maar heb tot daar wel normaal kunnen door rijden. De route via Garmisch-P. is ook redelijk berucht (vooral bij het einde van de A95 bij Eschenlohe) maar daar heb ik nog nooit vast gestaan.
De autogordel: een band voor het leven.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

SnarfFlevoland schreef:
duikgek89 schreef:Een andere optie om München te mijden zou kunnen zijn om via de BAB7, B179 Fernpass B189 A12 B169 te rijden. Is in kilometers niet spectaculair langer als de andere alternatieven en je mijd München. Al kan de Fernpass ook druk zijn.
Is inderdaad een goede optie, maar zijn er stukken waar je in de winter maar 30 kilometer per uur mag rijden. De Fernpass schijnt in de winter best glad te zijn en vooral druk. Het eerste gedeelte van de grens tot aan Reutte-Süd is autoweg, en daar heb je geen last van problemen en kan je lekker doorrijden.
Wij konden toen zo doorrijden maar het was dan ook prachtig weer en het was boven nul dus dan heb je van gladheid geen last. Van 30kmh kan ik me niks herinneren dus dat zullen wel geen lange stukken geweest zijn.
Ah dan zou je echt eens moeten gaan Skiën in Serfhaus/Fiss/Ladis! Het is daar schitterend, zowel kwa ski mogelijkheden als de omgeving. Zonneterras van Tirol (meeste zon uren van heel Tirol, namelijk 2000 zonuren per jaar)! Echt daar heb je een paradijs van kabelbanen en pistes. Je kunt ook met kabelbanen van het ene dorp naar het andere dorp komen. Ook heb je daar geen last van massa's Nederlanders. Is soms ook erg fijn... Kortom: Een aanrader voor wintersport! :D
Misschien krokusvakantie 2010. 2009 hebben we al een bestemming in Italië. In 2008 zijn we (door Oostenrijk gereden) naar Samnaun in Zwitserland geweest. Net over de grens bij Spiss. Je kunt van daar wel via de pistes en skiliften naar Ischgl in Oostenrijk.
Vooral dat daar weinig Nederlanders zijn is erg prettig. Sommige Nederlanders zijn namelijk tamelijk vervelend volk...
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

bas1984 schreef:Dat is niet helemaal waar. Ik ben vorige winter nog op wintersport geweest via de BAB 6 en dat gaat altijd prima, alleen het stuk tussen Hockenheim en Heilbronn is filegevoelig. Daarna kun je meestal goed doorrijden. Je kunt vervolgens doorrijden tot Nürnberg of halverwege de BAB 7 naar het zuiden nemen. Dit laatste is een hele rustige weg (tussen de BAB 6 en de BAB 8) in vergelijking tot de BAB 9. Vervolgens neem je bij Ulm de BAB 8 naar München.
Afgelopen zomer is dan ook het laatste stuk van de BAB8 geopend, en is die file tijdperk verleden tijd. Uiteraaard kan er door drukte file onstaan, maar dat kan evengoed op de BAB6. Verder ben ik het met je eens dat de BAB6 een prima alternatief is, want die route hebben wij ook wel eens genomen. De BAB6 rijdt ook fijner, dan de BAB8.
Coen Tunnel schreef:Een eventuele optie kan ook zijn om via Dortmund en Kassel te rijden. Je vermijdt dan de drukke A3 en de A7 is erg mooi. Helaas kom je dan wel langs München; dat is eigenlijk onvermijdelijk, en het is wat om.
Dan kan je altijd alsnog via Füssen en de Fernpass rijden. ;)
bas1984 schreef:Tot slot, de BAB 95 en de B2 (richting G-Partenkirchen) zal ik zeker niet nemen, ook hier staat altijd file op dit soort dagen.
Dat valt wel mee hoor. De B2 in Garmisch-Partenkirchen kan soms aan de drukke kant zijn, maar de ernstige files doen zich alleen op drukke zaterdagen in de zomer voor.
Frits schreef:De route via Garmisch-P. is ook redelijk berucht (vooral bij het einde van de A95 bij Eschenlohe) maar daar heb ik nog nooit vast gestaan.
Vooral het einde van de BAB95? Volgens mij valt de file daar wel mee, als er file staat tenminste. Volgens mij sta je in de zomer vaak lang stil op de B2 voor het Oostenrijkse plaatsje Scharnitz. Dat kan echt een drama zijn, maar volgens mij heb je daar in de winter geen last van. In de zomer kan Scharnitz erg vervelend zijn, want je staat voor die plaats zomaar 1-2 uur stil. En op zwarte zaterdagen zelfs tot max. 4 uur.
duikgek89 schreef:In 2008 zijn we (door Oostenrijk gereden) naar Samnaun in Zwitserland geweest. Net over de grens bij Spiss.
Ah Samnaun! Ook leuk en mooi gebied daar. In de zomer kwam/kom ik daar regelmatig, lekker goedkoop benzine tanken. Nou ja niet alles is daar zo goedkoop...
jeroent
autoweg

Bericht door jeroent »

SnarfFlevoland schreef: Dat valt wel mee hoor. De B2 in Garmisch-Partenkirchen kan soms aan de drukke kant zijn, maar de ernstige files doen zich alleen op drukke zaterdagen in de zomer voor.
Dat is niet waar. Op iedere winterse zaterdag met mooi weer staat voor "Autobahnende bei Eschenlohe" een dikke file. Dat begint 's ochtends met de dagjesmensen vanuit münchen en mengt zich gedurende de dag met vakantiegangers. Nee, da's echt geen alternatief.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

jeroent schreef:Dat is niet waar. Op iedere winterse zaterdag met mooi weer staat voor "Autobahnende bei Eschenlohe" een dikke file. Dat begint 's ochtends met de dagjesmensen vanuit münchen en mengt zich gedurende de dag met vakantiegangers. Nee, da's echt geen alternatief.
Is het daar echt zo ernstig? :roll: Hmmm... dan kan men toch maar beter de Fernpass nemen. ;) Uiteraard kan de middenring van München ook uitkomst bieden, als er op de BAB99 file staat.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

De fernpassroute is op alle zaterdagen in de winter filegevoelig. Met name bij de Grenztunnel bij Fussen en de Lermoostunnel bij Lermoos. Verder stond er ook vandaag de hele dag een file van 1 a 2 km op de BAB 95 bij het einde van deze snelweg.

Ik blijf bij mijn route zoals hier eerder beschreven en als je op de BAB 6 bij Heilbronn zit, luister dan vervolgens goed de fileberichten om een vervolg route (BAB7/BAB8 of BAB6/BAB9/BAB8 of BAB7/Fernpass of BAB7/BAB8/BAB95) uit te stippelen en eventueel aan te passen.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Wat zit iedereen toch te blaten over zaterdagen? Hij gaat op vrijdag...

Wat ik zou doen vanuit Utrecht is vrijdagochtend om uiterlijk 4:00 weg rijden, dan via de A12, BAB3, BAB7, Fernpass route, A12, B169 naar het Zillertal rijden. Dan heb je nauwelijks of geen file's en op het grootste deel van de route is het niet eens bijzonder druk. Je hebt hoogstens bij Köln een beetje file, en tussen Frankfurt en Würzburg is ook geen geweldige weg, maar deze route kun je rustig nemen want je bent voor de wintersport drukte.

Je kunt uiteraard ook langs München op. Maar de BAB8 en BAB6 ben ik wel langs gekomen maar daar kan ik me weinig meer van herinneren. Ik zou naar München de BAB3 en de BAB9 pakken want dat is korter. Het beste kun je de verkeersinfo volgen en dan kun je als je bij de BAB7 komt kiezen voor München of Fernpass.

Overigens heb ik in de terugrichting op zaterdag eens gigantisch in de file gestaan op de Fernpassroute, maar op de vrijdag zal dat een stuk minder zijn omdat veel mensen nog moeten werken en veel kinderen nog naar school moeten.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

De vrijdag voor de vakantie is inderdaad relatief rustig. Ik denk zelfs dat het niet eens nodig is om al om 4.00u weg te rijden. Ook als je om 6.00u of 7.00u weg rijdt, zul je nog (redelijk) op tijd zijn en voor het vakantieverkeer uit rijden. Verder blijf ik erbij dat de BAB3 (vooral tussen Frankfurt en Nurnberg) niet prettig is.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Overigens kun je jezelf een Oostenrijkse pickerl besparen, als je op de route via de BAB93 meteen na de Oostenrijkse grens afslaat (Kufstein), en dan parallel aan de A12 de Tiroler Bundesstrasse (B175, B171) rijdt. Ook de Oostenrijkse Bundesstrasse B181 via de Achenpass (via BAB95, Bad Tölz) is wellicht een optie. Het blijft immers doodzonde om voor die paar kilometer Oostenrijkse A12 zo'n vignet aan te schaffen.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Rene schreef:Overigens kun je jezelf een Oostenrijkse pickerl besparen, als je op de route via de BAB93 meteen na de Oostenrijkse grens afslaat (Kufstein), en dan parallel aan de A12 de Tiroler Bundesstrasse (B175, B171) rijdt.
Bij Kufstein-Nord heb je al meteen een vignet nodig, dus je kan er maar beter vóór de grens de BAB93 verlaten! :idea:
Afbeelding
Achtung: A12 ab Grenzübergang Kiefersfelden - Kufstein

Overigens waar doen we moeilijk over? Een stickertje voor 10 dagen is erg goedkoop... en het bespaard je een hoop gedoe, want de B171 gaat erg traag. Voordat je die helemaal hebt uitgereden ben je uren verder, terwijl je over de A12 er zo bent.
duikgek89 schreef:Wat ik zou doen vanuit Utrecht is vrijdagochtend om uiterlijk 4:00 weg rijden, dan via de A12, BAB3, BAB7, Fernpass route, A12, B169 naar het Zillertal rijden. Dan heb je nauwelijks of geen file's en op het grootste deel van de route is het niet eens bijzonder druk.
En mocht de BAB3 erg druk zijn op vrijdag, kan je altijd nog overwegen om de Sauerlandroute te doen (BAB3 - BAB2 - BAB45 - BAB3). De route via Kassel kan ook, maar vanuit Utrecht is dat een eindje om. De Fernpass is inderdaad een goed idee, maar de BAB95 via Bad Töltz kan ook prima. Op die route zitten weinig dorpen, dus kan je flink doorrijden op de lokale B-wegen. Een pluspunt van de route over Bad Töltz is dat je geen vignet hoeft te kopen, want je hoeft in feite alleen maar de A12 over te steken.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

SnarfFlevoland schreef:Overigens waar doen we moeilijk over? Een stickertje voor 10 dagen is erg goedkoop...
Bijna 10 euro. Maar wanneer je 14 dagen op vakantie bent, praat je al over bijna 25 euro. Dat zijn dure kilometertjes. Want je rijdt maar 40 km v.v. over de A12.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

bas1984 schreef:De vrijdag voor de vakantie is inderdaad relatief rustig. Ik denk zelfs dat het niet eens nodig is om al om 4.00u weg te rijden. Ook als je om 6.00u of 7.00u weg rijdt, zul je nog (redelijk) op tijd zijn en voor het vakantieverkeer uit rijden. Verder blijf ik erbij dat de BAB3 (vooral tussen Frankfurt en Nurnberg) niet prettig is.
Als je zo vroeg weg rijd dan ben je voor de meeste ochtendspits het Ruhrgebiet door en als je dan even stopt voor een kop koffie dan heb je ook bij Frankfurt weinig problemen.
Tussen Frankfurt en Würzburg vind ik de BAB3 zelf ook niet heel prettig, maar de rest van het stuk (waarvoor de BAB45 een alternatief is) is wat mij betreft niks mis mee en ik zou daarom ook niet over de BAB45 om rijden als er geen gigantische file staat omdat ik de BAB45 zelf ook geen hele fijne weg vind.

Verder zou ik onderweg de verkeersinformatie goed in de gaten houden. Als je over de BAB3 komt kruis je eerder de BAB7 en later de BAB9, en dan kun je dus kiezen tussen Fernpass en München.
Als je over München gaat dan zou ik ofwel via de BAB95 en de B2 rijden, ofwel via BAB8 en BAB93. Afhankelijk van de verkeersinformatie. Dan in Oostenrijk de A12 (of parallelweg). Toch zou ik waarschijnlijk zelf over de Fernpass rijden, in afstand of tijd maakt dat allemaal niet spectaculair veel verschil maar ik vind het altijd leuk om via de BAB7 te rijden, bij Füssen binnendoor en vervolgens over de Fernpass heen.

Overigens is de Krokusvakantie 1 week en dus 1 vignet. 10 euro op een hele vakantie is niet zoveel. Ik denk dat de TS de kinderen mee neemt en zich aan de krokusvakantie houd, anders zou je niet in de krokusvakantie gaan omdat het dan relatief drukker is op de pistes, en de accomodaties zijn in die week meestal ook wat duurder.
Rene schreef:
SnarfFlevoland schreef:Overigens waar doen we moeilijk over? Een stickertje voor 10 dagen is erg goedkoop...
Bijna 10 euro. Maar wanneer je 14 dagen op vakantie bent, praat je al over bijna 25 euro. Dat zijn dure kilometertjes. Want je rijdt maar 40 km v.v. over de A12.
Rene, nu maak je een rekenfout.

10+10 = 20.
Dus bijna 10 + bijna 10 = bijna 20.
of
2*10 = 20
dus
2* bijna 10 = bijna 20
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Ja, je kunt voor 2 ritjes natuurlijk ook 2 van die stomme vignetten opplakken, dan hou je helemaal geen voorruit meer over.
Ik had het over het 2-maandenvignet.
jeroent
autoweg

Bericht door jeroent »

SnarfFlevoland schreef: Bij Kufstein-Nord heb je al meteen een vignet nodig, dus je kan er maar beter vóór de grens de BAB93 verlaten! :idea:
Officieel wel, maar tot Kufstein Süd geldt er een gedoogbeleid (jazeker, ook daar!) en worden er op uitdrukkelijk verzoek van de gemeentes Kufstein en Kiefersfelden geen boetes uitgedeeld. Ze waren bang voor een flinke verkeerschaos.
Een 10 dagen vignet kost trouwens 7,70 en geen 10 euro.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Tarieven voorverkoop via de ANWB: 10 dagen € 9,05, 2 maanden € 23,55
Bron
jeroent
autoweg

Bericht door jeroent »

Tarieven in Oostenrijk (of bij ieder tankstation in Zuid Duitsland): 7,70 en 2 maanden 22,20.
Bron
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

jeroent schreef:Officieel wel, maar tot Kufstein Süd geldt er een gedoogbeleid (jazeker, ook daar!) en worden er op uitdrukkelijk verzoek van de gemeentes Kufstein en Kiefersfelden geen boetes uitgedeeld. Ze waren bang voor een flinke verkeerschaos.
Dan zouden ze van mij de Landecker Tunnel ook wel onder een gedoog beleid laten vallen. :P Maar daar staan ze juist goed te controleren. Toen wij er langs kwamen afgelopen zomer stonden ze er te controleren. Overigens zijn ze bij de grensovergang bij Lindau/Bregenz ook een stuk strenger met het tolvignet. Maar daar kan je nu sinds kort ook een goedkope korridorvignette kopen! :)

Hieronder zie je stukken autosnelweg, waarbij ASFiNAG speciaal aangeeft dat je daar ook een vignet nodig hebt.

Achtung: A13 Brennerautobahn Richtung Norden, letzte Abfahrtsmöglichkeit vor Beginn des vignettenpflichtigen Straßennetzes ist INNSBRUCK-SÜD.
Afbeelding

Achtung: A12 Landecker Tunnel ist vignettenpflichtig!
Afbeelding

Achtung: A14 Rheintalautobahn, Vignettenpflicht bei Bregenz ab der Autobahnauffahrt Hörbranz-Lochau in Richtung Deutschland.
Afbeelding

Raar maar waar dat ze ook zo flauw die eerste afrit van de A14 tolplichtig maken. Oké je moet ergens de grens trekken, maar die afrit ligt nog notabene voor de Pfändertunnel en direct na de grensovergang. Echt erg zielig dat ze daar moeilijk over doen, want daar controleren ze wel!

Volgens mij was het vroeger zelfs een regel dat je tot en met Kufstein-Süd geen tolvignet nodig hebt. Tegenwoordig moet het dus wel maar valt het onder een gedoog beleid. :cry: Waar zijn we eigenlijk mee bezig?