[FOTO] De Almelose bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Chris » vr 10 okt 2008, 15:48

Almelo heeft een opvallende bewegwijzering, waarschijnlijk van eigen ontwerp. Men werkt met windrichtingen, indirecte verwijzingen en vrij veel wegnummers. Het laden kan even duren, er zijn 45 foto's. Ik heb het formaat klein gehouden.

Het gaat als volgt.

De windrichtingen zijn de richtingen waarop men rijdt, het Amerikaanse systeem dus, en niet de richting waarin het wegvak ligt, zoals op de A10 in Amsterdam.
Er zijn veel doelen rond Almelo, en dat is teveel om allemaal op de bewegwijzering. Voor elk groot kruispunt volgt één of twee aankondigingsborden met "xxx route Nxx/Axx". Op deze manier hoef je voor je bestemming alleen een wegnummer te volgen. Dit geldt vooral voor doelen die niet direct aan de ring liggen, maar waarvoor je wel moet afslaan.

Afijn zie het in de praktijk.

De ring van Almelo is zo'n 15 kilometer lang en telt op aardig wat plekken 2x2 rijstroken. De meeste VRI's (dat zijn er nogal wat) hebben 2 opstelstroken voor de doorgaande richting en regelmatig ook voor de afslaande richtingen.

Opvallend feitje; er staat nog N35 aangegeven op de Weezenbeeksingel (zuidwestring).

Foto's hier: viewtopic.php?p=1136288#p1136288

Onderstaande foto's werken niet meer:
SPOILER: TOON

1. We komen hier vanaf de A35 afslag Almelo-Zuid, de belangrijkste uitvalsroute van Almelo.
Afbeelding

2. Verkeer vanaf de A35 vanuit Hengelo komt hier samen met verkeer vanuit de A35 uit Zwolle.
Afbeelding

3. De eerste kruising.
Afbeelding

4. Vooraankondiging verre doelen.
Afbeelding

5. We naderen de ring. Verkeer moet hier bij file al voorsorteren.
Afbeelding

6. Er zijn omvangrijke werkzaamheden rond het centrum, de spoorbaan wordt verdiept.
Afbeelding

7. Eerste voorwegwijzer. Deze wordt herhaald, en dat is wel handig met het aantal doelen.
Afbeelding

8. Kleine afslag.
Afbeelding

9. De grootste kruising van Almelo. 6 opstelstroken.
Afbeelding

10. We draaien de inmiddels voormalige N35 op richting het westen.
Afbeelding

11. Reclame paneel.
Afbeelding

12. De afslag bij het stadion.
Afbeelding

13. Route aanduiding voor wat verdere doelen.
Afbeelding

14. Onbeduidende kruising. Hier dan ook geen portalen. Toch wel vrij duidelijk.
Afbeelding

15. Dit is een belangrijke kruising, dit was de voormalige TOTSO van de N35 in Almelo vanuit Zwolle.
Afbeelding

16. Herhalingsbord.
Afbeelding

17. De N349 die een groot deel van de ring vormt.
Afbeelding

18. Een deel van de ring ligt buiten de kom, wat een Vmax van 80 mogelijk maakt gelukkig.
Afbeelding

19. Route aanduiding relevante verdere doelen.
Afbeelding

20. Vrij belangrijke kruising op een vrij groot industrieterrein.
Afbeelding

21. Weer lekker een stukje buiten de kom.
Afbeelding

22. Verre doelen + ver wegnummer (de N34 is nog dik 20km van hier).
Afbeelding

23. De ring gaat hier rechtsaf via een TOTSO. Rustig gedeelte van de ring is dit.
Afbeelding

24. Blijkbaar belangrijk genoeg om een vooraankondiging te verdienen. We hebben nu ruim de helft van de ring gehad en gaan weer zuidwaarts.
Afbeelding

25. Diverse grote doelen ten zuiden van Almelo worden gevolgd via de indirecte A35.
Afbeelding

26. Verdere doelen ten oosten van Almelo. Opvallend is dat niet alle doelen later buiten Almelo nog bewegwijzerd worden.
Afbeelding

27. Belangrijke kruising aan de oostkant van Almelo. De N349 is de belangrijkste oostelijke invalsweg van de stad.
Afbeelding

28. De Riet is een wijk van Almelo met een gelijknamig station.
Afbeelding

29. Hier wordt al vroeg naar verre doelen verwezen. Volg de betreffende routeschildjes.
Afbeelding

30. De ring slaat hier naar het westen af. Rechtdoor gaat een provinciale weg naar Borne.
Afbeelding

31. Een niet zo'n heel belangrijke kruising.
Afbeelding

32. Enige verwarring over het wegnummer, die drie takken lijkt te hebben rond Almelo (ring noord, ring oost/zuid en de weg naar Tubbergen).
Afbeelding

33. Weer een stukje buitenstedelijke ring, dank u Almelo!
Afbeelding

34. We naderen weer het zuidpunt van de ring waar grote publiekstrekkers zitten.
Afbeelding

35. Vooraankondigingen voor de betreffende routes die later vermeldt staan.
Afbeelding

36. We komen weer bij het punt waar we op de ring begonnen.
Afbeelding

37. Linksaf gaat richting de A35.
Afbeelding

38. De N349 richting het zuiden. We rijden nu in de andere richting van de eerste foto's.
Afbeelding

39. Opnieuw een volg route bord.
Afbeelding

40. Kruising op Twentepoort.
Afbeelding

41. Bijna het einde van de N349, vanwaar men de A35 kan nemen.
Afbeelding

42. Ook de A35 heeft windrichtingen in Almelo. Diverse verre doelen die niet allemaal op één portaal passen.
Afbeelding

43. Ook buitenlandse doelen worden niet geschuwd in Almelo. Handig voor de internationale reiziger die hier nogal veel zijn.
Afbeelding

44. De snelweg komt eraan.
Afbeelding

45. Aansluiting Almelo-Zuid.
Afbeelding
Mijn indruk:

Ze hebben in Almelo zeker nagedacht over de doelenbewegwijzering. Almelo heeft vrij veel radiale wegen en ook vrij veel kleine stadjes in de buurt en om die niet de belangrijkere doelen verder te overschaduwen worden de doelen per wegnummer gebundeld zodat op de beslissingsmomenten zelf de wegwijzers niet verzinken in veel te veel doelen, maar worden er vooral (indirecte) wegnummers bewegwijzerd met een enkel doel. Ook de RING staat rechtdoor voor alle doelen die niet via een afslag staan aangegeven. Desondanks staan op enkele wegwijzers nog steeds vrij veel objecten.

Opvallend is zeker dat er in Almelo wordt bewegwijzerd naar doelen die buiten Almelo niet meer direct op de wegwijzers staan (denk aan Westerhaar, Nordhorn, Osnabrück, Münster. Toch kan ik het alleen maar eens zijn met het bewegwijzeren van buitenlandse doelen, omdat er veel centraal/oost Europeanen komen voor zaken en ik kan alleen maar hopen dat de bewegwijzering op met name de A35 dat ook gaat doen. Met name op KP Azelo missen in mijn ogen cruciale doelen, voornamelijk Osnabrück.

Voordelen:
1) Minder doelen op de bewegwijzering bij beslissingsmomenten
2) Duidelijke richtingwijzers met grote pijlen, geen redesign pijltjes.
3) Het aantal portalen, Almelo is hier een voorbeeld voor andere steden.
4) Windrichtingen, kost wel even gewenningstijd.

Nadelen
1) Nogal uniek, waardoor ter plekke onbekenden even moeten wennen aan het systeem
2) Je moet van tevoren je bestemming onthouden met een wegnummer, ook niet standaard
3) Je krijgt vrij veel informatie binnen plm 500 meter.
4) Vrij veel lokale objecten, zoals crematorium, woonboulevard, stadion en vele industrieterreinen.

Alhoewel het op het eerste gezicht misschien onrustig en/of rommelig oogt vind ik het toch een uitstekend initiatief waar over nagedacht is. Ik kon mijn weg er prima vinden (zo heel bekend ben ik niet in Almelo), en ik had geen navigatiesysteem aan als hulpmiddel.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Queue » vr 10 okt 2008, 17:41

Heel mooie reportage.
Voordelen:
1) Minder doelen op de bewegwijzering bij beslissingsmomenten
Inderdaad een voordeel, al kan je je afvragen of N349-indirect een handiger "doel" is dan Ootmarsum.
2) Duidelijke richtingwijzers met grote pijlen, geen redesign pijltjes.
Helaas vanllen de plaatsnamen er soms wel bij in het niet. Op foto 20 staan ze er wel ielig op linksonder.
3) Het aantal portalen, Almelo is hier een voorbeeld voor andere steden.
Als liefhebber van bewegwijzering spreekt het mij wel aan. Ik kan me voorstellen dan menigeen het allemaal wat veel van het goede vindt.
4) Windrichtingen, kost wel even gewenningstijd.
Vind ik ook niet gek.
Nadelen
1) Nogal uniek, waardoor ter plekke onbekenden even moeten wennen aan het systeem
Dat vind ik het grootste minpunt. Het tekent de wildgroei aan systeempjes, maar goed dat doet niets af aan het systeem an sich.
2) Je moet van tevoren je bestemming onthouden met een wegnummer, ook niet standaard
Zeker een minpunt. Om er zeker van te zijn dat niemand de koppeling mist tussen bijvoorbeeld N36 en Hardenberg, moeten die routeborden zo vaak worden geplaatst dat je je kan afvragen of het per saldo wel lucratief is.
3) Je krijgt vrij veel informatie binnen plm 500 meter.
Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen of het een overkill is, maar ik geloof het direct.
4) Vrij veel lokale objecten, zoals crematorium, woonboulevard, stadion en vele industrieterreinen.
Wat me dan wel weer aanspreekt is de werkwijze op foto 20 met Turfkade A-E. Dat hadden ze misschien beter voor het hele Almelose bedrijvenscala kunnen doen.
Er zijn veel doelen rond Almelo, en dat is teveel om allemaal op de bewegwijzering. Voor elk groot kruispunt volgt één of twee aankondigingsborden met "xxx route Nxx/Axx". Op deze manier hoef je voor je bestemming alleen een wegnummer te volgen. Dit geldt vooral voor doelen die niet direct aan de ring liggen, maar waarvoor je wel moet afslaan.
Ik denk dat dat van die vele doelen vooral zo lijkt doordat Almelo eigenlijk te veel op de borden wil zetten, meer dan wat een "normaal systeem" aankan. Er zijn 5 interregionale richtingen: Deventer, Osnabrück, Enschede, Zwolle en Hardenberg, en dan heb je nog één regionale uitvalsweg van enige betekenis, de N349 naar Ootmarsum, en één belangrijke stad in de directe omgeving: Hengelo. Dat is niet veel meer of minder dan bij andere steden. In Almelo wordt meer in plaatsen gedacht dan in uitvalswegen, waardoor er op de route-borden vanalles vermeld wordt dat alleen maar op de plaats duidt, of dat 2 doelen worden gebruikt voor één richting (Deventer/Amsterdam, Ommen/Hardenberg) Ik denk dat met een wat efficiëntere doelenkeuze het bestaande systeem ook hier prima volstaat.

Eén pluspunt moet ik er nog wel aan toevoegen. Hoe of wat dan ook over het systeem, de uitvoering is uitstekend. Niet zo gek misschien, als alles tegelijk is ingevoerd en nog vrij nieuw is (dus nog weinig geknipt en geplakt) maar toch: bij lokale systemen wil het ook wel eens vanaf het begin al fout gaan bij de uitvoering. De enige slordigheid die ik zag is het volgordeverschil voor rechtsaf op foto 2 en 3, maar daar valt wel overheen te komen.
Laatst gewijzigd door Queue op vr 10 okt 2008, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door harry » vr 10 okt 2008, 17:42

Die verwijzingen naar N34 en N343 vind ik wel erg ver gaan (ook letterlijk).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door boe! » vr 10 okt 2008, 17:54

En aansluitende N-wegen als de N741 en de N743 verschijnen dan weer niet op de borden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Chris » vr 10 okt 2008, 17:59

Dat doen ze in Overijssel nergens.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Palance » vr 10 okt 2008, 18:41

Dan had dit een goede gelegenheid geweest.

Mooie serie. Zeker de verzameldoelen (de (indirecte) wegnummers vind ik goed gevonden.

Een klein wegweizertje op Foto 7: "overige" staat met een kleine letter.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Frits » vr 10 okt 2008, 18:52

Ik reed laatst met mijn ouders door Almelo en vroeg of ze een idee hadden hoe het systeem van deze borden in elkaar steekt. Daarna volgde een oorverdovende stilte. Dit is voor de gemiddelde weggebruiker te gecompliceerd. Vooral ook omdat het alleen in Almelo te vinden is.

Mooie fotoserie Chris. :blauweduim:
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Rene » vr 10 okt 2008, 20:23

Ik vind het lettertype (Teresias Signfont) nu niet bepaald erg geslaagd.
Het is ontworpen voor papier, en dat is -in negatieve zin- goed te merken.
Zeker de cijfers zijn beroerd herkenbaar.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Via » vr 10 okt 2008, 20:26

Met Ee of Clearview zou het al een stukken beter systeem zijn! :)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » vr 10 okt 2008, 21:19

Algemeen:
1. Die stippelkadertjes zijn overbodig en dus onzin. Een wegnummer wit op blauw staat betekent al "indirect", nu is het dus dubbel indirect.
2. De pijlen mogen (en kunnen) echt wel kleiner.

Specifiek:
1. Op dit bord lijkt alleen de onderste regel reflecterend te zijn. Wat heb je dan aan zo'n bord als je 's nachts de doelen niet kunt lezen en de aanwijzing wel?
Afbeelding

2. Als ik het goed zie, geldt hier nog 80 km/u. Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat die mast voldoende botsveilig is. Hij staat in elk geval te dicht op de wegkant en het lijkt mij niet dat het een breekconstructie heeft.
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door mavas » vr 10 okt 2008, 21:33

Wat een mooie reportage, klasse! Misschien een idee om dit in aangepaste vorm op de wegenwiki te zetten?

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik gecharmeerd ben van dit systeem. Het lijkt mij wel onwijs wennen, omdat het nergens anders in NL wordt toegepast. Maar de pijlen zijn erg duidelijk; schuin als je een actie moet maken, omhoogwijzend met een knik als de rijstrook eronder al loopt. Je kunt ook prima zien vanaf welke rijstrook je moet voorsorteren voor afslaande richtingen. De uitvoering krijgt van mij dan ook een dikke 10, zo gedetailleerd is er over nagedacht.
Lettertype is beter dan Uu in redesign.

Nog iets positiefs: Vrijwel geen EHK te zien :blauweduim:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door N342 » vr 10 okt 2008, 23:58

De verwijzingen naar de N35 op de Weezebeeksingel en de N349 op de Schuilenburg- en Bleskolksingel is gedateerd, anders zou dat wel in de bewegwijzering zijn opgenomen. De N349 gaat vanaf de Sluitersveldssingel via de kruising op foto 27 naar de aansluiting Almelo-Zuid van de A35.

Wat ik nadelig vind aan het Almelose systeem is dat men wil over-bewegwijzeren, een paar voorbeelden:

-Als je vanaf de A35 de N349 volgt richting Ootmarsum, wordt bij de kruising waar de N349 de ring verlaat opeens indirect naar de A35 en A1 verwezen voor de rechtdoorrichting (foto). Ook Schelfhorst op de eerder genoemde foto 27 is daar overbodig, want op foto 23 is deze al bewegwijzerd. Als we dat bord op foto 27 sowieso even onder de loep nemen. Waarom staat daar in zuidelijke richting in vredesnaam de N36 indirect bewegwijzerd? Je rijdt dan juist van de N36 af. Als je daar heen wil ga je echt niet eerst de halve Almelose ring afrijden. Zelfde geldt voor N349 (oost) op foto 37. Totaal irrelevant op dat moment.

-Doelen als Nordhorn, Osnabrück en Münster zijn goed bedoeld (zeker Osnabrück en Münster voor de A35) maar die vinden we buiten Almelo niet terug, Osnabrück en Münster worden pas weer bij KP Buren bewegwijzerd, Nordhorn komt op de N349 pas weer bij Tilligte op de borden. Bovendien lijkt me Nordhorn hier (nog) geen relevant doel.

- Bewegwijzeren van totaal irrelevante verder weggelegen wegnummers. De N343 en N346 zijn ruim 10 kilometer van Almelo verwijderd, je vraagt je af of de weggebruiker deze nummers nog weet als hij eenmaal bij Fleringen of Delden is aangekomen. De N34 is in dat opzicht wel helemaal koploper, zoals genoemd ruim 20 kilometer van Almelo verwijderd. Bij de N346 vraag ik me af waarom daar niet het nummer N741 wordt vermeld, dat is immers het nummer van de weg waar je direct op terecht komt.

Gelden "route" borden in dit systeem per kruispunt? Het bord op foto 25 spreekt het bord op de foto's 29 en 30. Eerst moet je voor Hengelo en Borne naar de A35, later 'mag' je via de N743 (creëert veel extra verkeer in Zenderen).
Wouter N14 schreef:Specifiek:
1. Op dit bord lijkt alleen de onderste regel reflecterend te zijn. Wat heb je dan aan zo'n bord als je 's nachts de doelen niet kunt lezen en de aanwijzing wel?
http://i38.tinypic.com/2r7oumd.jpg
Schijn bedriegt. Het bord stamt uit de tijd dat de Almelose ring nog gewoon met ANWB-Ee borden werd bewegwijzerd. De meeste borden zijn vervangen, sommige zijn alleen aangepast, zodat ze in het systeem passen. De laatste regel is later erbij gepopnageld. Teveel popnagelen (en bijplakken) levert overigens dit als resultaat op.

Niet hierin genoemd is de Almelose fietsbewegwijzering (die is ook aangepast). Dat is een oerwoud van lokale doelen geworden. De gemiddelde doorgaande fietser uit de richting Vriezenveen/Mariaparochie moet wel bekend zijn om de weg naar Borne te vinden (zoals ikzelf een aantal weken geleden). Pas een eind richting het zuiden verschijnt Borne op de wegwijzertjes. Lokale doelen worden echter wel goed bewegwijzerd. Vanaf de stadsgrens bij Mariaparochie (waar men overigen een rotonde in de N349 aanlegt, maar dat terzijde) worden wijken als Haghoek en Aalderinkshoek (die aan de andere kant van de stad liggen) vrijwel meteen bewegwijzerd. Ook wisselt het doel voor een bepaalde richting nog wel eens. Richting het oosten is vanuit het centrum eerst Ootmarsum het doel, vanaf het moment dat men parallel aan de N349 fietst worden Mariaparochie en Tubbergen de doelen richting 't oosten.

Lokale fietsbewegwijzering mag best, maar dat moet niet ten koste gaan van de interlokale bewegwijzering. Die is nu totaal verdwenen uit Almelo.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Vinny » za 11 okt 2008, 11:02

Ik vind de bewegwijzeringsborden zoekplaatjes. Verder zijn die windrichtingen niet altijd even zinvol. A 35-oost voor westelijk gelegen bestemmingen als Deventer en Amsterdam spant wat mij betreft de kroon...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Wesso » za 11 okt 2008, 22:56

Dit is nauwelijks te lezen vanaf zo'n afstand. Dat strak-gelikt-moderne Teresias (wát zegt u?) is echt een ramp voor de leesbaarheid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Rene » zo 12 okt 2008, 0:33

Teresias is een lettertype ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging voor Blinden en Slechtzienden.
Maar wel voor papier-gebruik. Daar heeft men later nog voor de vorm een vrijwel ongewijzigd 'signfont'-alfabet aan toegevoegd.

Wat op papier voor slechtzienden een goed schrift kan zijn, is helemaal niet per definitie in een dynamische omgeving als het verkeer een goed lettertype.
Dat bewijzen deze wegwijzers in Almelo. Teresias is wat mij betreft nèt wat beter dan ANWB-Uu (redesign), maar staat op gigantische achterstand van goede schriften als Interstate / Highway Gothic (Ee/Cc) en Clearview.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door boe! » zo 12 okt 2008, 11:06

Wesso schreef:Dit is nauwelijks te lezen vanaf zo'n afstand.
Rene schreef:Teresias is een lettertype ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging voor Blinden en Slechtzienden.
Dit lijkt wel een slechte reclame. We kunnen de borden niet lezen, dus kunnen we lid worden van de vereniging. :?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door harry » ma 13 okt 2008, 11:40

Wouter N14 schreef:Die stippelkadertjes zijn overbodig en dus onzin. Een wegnummer wit op blauw staat betekent al "indirect", nu is het dus dubbel indirect.
Een nummer in een kader heeft een hogere attentiewaarde en je ziet direct dat het om een wegnummer gaat.
Ik vind dat wel een verbetering t.o.v. losse nummers of nummers tussen haakjes.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » ma 13 okt 2008, 11:57

Het is geen Nederlandse standaard is, dus het is de vraag of de hogere attentiewaarde nu wel zo positief is. Men zou zich kunnen afvragen wat dít nou weer betekent. En men snapt al zo veel niet....
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door harry » ma 13 okt 2008, 12:48

Wouter N14 schreef:Het is geen Nederlandse standaard is
Nee, maar dat zou het moeten worden zou.
Als het aan mij lag.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Chris » ma 13 okt 2008, 12:50

Ik ben het wel met Harry eens. In andere landen wordt dit al jaren toegepast, en ik zie niet in waarom dit hier niet zou kunnen. Als wat nieuw is heeft even gewenning nodig. Aan de andere kant zie je het haakjesgebruik zoals in Nederland nauwelijks ergens anders. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de onderbroken bies ten opzichte van de haakjes of alleen het wegnummer op het bord zetten wit-op-blauw.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Seat Ibiza » ma 13 okt 2008, 13:15

^^
Sluit me helemaal bij Chris aan. Dat iets onbekend is, mag geen reden zijn het niet toe te passen. Lijkt mij een zaak van de overheid om, net als jaren geleden, weer eens wat geld uit te trekken voor reclamespotjes (bijvoorbeeld in de vorm van een quiz) waarin nieuwe verkeersborden of regels worden uitgelegd ("u rijdt over een doorgetrokken streep naar een geöpende spitsstrook. Mag dat?")

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » ma 13 okt 2008, 20:41

Ook als je het standaardiseert, waar op zich niets mis mee is, behoud je de dubbele boodschap. Immers, de landen die ene gestippelde bies gebruiken, handhaven dezelfde kleuren van het schildje. Dus dan zou je in Nederland een rood schildje met gestippelde witte bies moeten krijgen als je indirect naar een snelweg wilt verwijzen. En daarom vraag ik mij af in hoeverre een gestippelde bies nog wat toevoegt aan het Nederlandse kleurverschil.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Vinny » ma 13 okt 2008, 22:48

Vroeger dacht ik ook dat het kleurverschil erg belangrijk was, maar een aantal jaar geleden liet ik mijn familieleden een plaatje van het wegnummer A 73 in een géél schildje zien. Niemand had door wat er fout was op het bord. Toen ik ze er op wees was de reactie: 'oh is het dát? Dat zou me nooit zijn opgevallen... :? '
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Vinny » vr 02 jan 2009, 17:19

Gisteren ook over de Almelose ring gereden. Ik vond de bewegwijzering niet meevallen. Vanuit Ootmarssum kom je aanrijden en dan staat er een bord met Deventer-Amsterdam volg A 1. Dat moet je niet missen, want dan mis je waar je heen moet. Op het volgende bord staan slechts locale meuk en de wegnummers (indirect). Als je voor het verkeerslicht staat voor linksaf mist er een handwegwijzer, zodat je geen routebevestiging krijgt. De bewegwijzering is onoverzichtelijk, en met de stand van de zon van dat moment ook nog eens moeilijk leesbaar. Daarnaast is er geen continuiteit in de bewegwijzering: op de ringweg werd voor rechtdoorgaande richting niet altijd A 1 aangegeven (of de bestemmingen). Ook vond ik de bewegijzering erg onoverzichtelijk, waardoor het goed zoeken was. Gelukkig had ik me door deze foto-draad enigszinds voor kunnen bereiden en zijn we zonder fout te rijden aangekomen op de A 35 (verder A 1).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Seat Ibiza » vr 02 jan 2009, 17:57

Vinny schreef:... en dan staat er een bord met Deventer-Amsterdam volg A 1. Dat moet je niet missen, want dan mis je waar je heen moet.
Alsof je niet door zou hebben dat een verwijzing A1 je naar de snelweg leidt?
Vinny schreef:Daarnaast is er geen continuiteit in de bewegwijzering: op de ringweg werd voor rechtdoorgaande richting niet altijd A 1 aangegeven (of de bestemmingen).
Daarom is het een ringweg! Ook op andere ringwegen worden in rechtdoorgaande richting niet alle plaatsen, wijknummers, industrienummers herhaald, die een stuk via de ring worden geleid. Pas als je de ring weer moet verlaten is zo'n aanduiding nodig.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Queue » za 03 jan 2009, 0:19

Seat Ibiza schreef:Ook op andere ringwegen worden in rechtdoorgaande richting niet alle plaatsen, wijknummers, industrienummers herhaald, die een stuk via de ring worden geleid. Pas als je de ring weer moet verlaten is zo'n aanduiding nodig.
Waar gebeurt dat niet dan? Het Nederlandse systeem kent volcontinuïteit, dus moet een eenmaal aangegeven doel aangegeven blijven, ook op ringwegen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Willem » za 03 jan 2009, 11:02

Er is toch een regel die zegt dat het ook toegestaan is om de bestemmingen te vervangen door een begrip als Ring?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Seat Ibiza » za 03 jan 2009, 11:18

Queue schreef:Waar gebeurt dat niet dan? Het Nederlandse systeem kent volcontinuïteit, dus moet een eenmaal aangegeven doel aangegeven blijven, ook op ringwegen.
O.a. op de Ring van Maastricht. Bij afslagen worden niet alle bestemmingen rechtdoor aangegeven, maar slechts "Ring" en een beperkt aantal doelen. Zo worden wijknummers en Hasselt op sommige borden weggelaten.
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op za 03 jan 2009, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Geert33
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 16:01
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Geert33 » za 03 jan 2009, 11:27

^^ Waarom plaatsen die bewegwijzering?
je zou er verward van raken !

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Vinny » za 03 jan 2009, 16:35

Alsof je niet door zou hebben dat een verwijzing A1 je naar de snelweg leidt?
Na vijf jaar op dit forum te zitten wel ja, maar er zijn nog altijd mensen die kunnen denken dat hier de plaatselijke voetbalclub mee bedoeld wordt...; daarnaast - als je voor het verkeerslicht wacht om linksaf te slaan zie je helemaal niets meer. Geen handwegwijzers, of routebevestiging. Kortom je moet wel degelijk opgelet hebben.
Er staan twee borden die voor jou relevant zijn: op 600 meter van de kruising "Deventer, Amsterdam volg A 1", waarbij A 1 in een onderbroken bies staat, en op 300 meter van de kruising een portaalbord waaruit blijkt dat je voor 'A 1' de linker twee rijstroken moet nemen (naar links). Voor het verkeerslicht sta je stil en zie je geen bord. Op de ringweg zelf zie je alleen nog maar locale bewegwijzering totdat je weer op een belangrijk kruispunt terecht komt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie