NHwegen.nl

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NHwegen.nl

Bericht door Vinny » vr 02 jan 2009, 15:18

Ik wordt een beetje kriegel van de pdf-foldertjes van de provincie Noord-Holland. Wordt de kruising N 231 - A 9 nu een volledige trompetaansluiting of niet?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » vr 02 jan 2009, 15:44

Voor zover ik begrepen heb blijft de bestaande aansluiting gewoon gehandhaafd.
Ook van belang voor verkeer dat richting Loevesteinse Randweg of Nieuwemeerdijk wil.
Er komt dus een toerit bij, vooral ten behoeve van vrachtverkeer vanaf de N231.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door harry » vr 02 jan 2009, 16:26

Rene schreef:Er komt dus een toerit bij
Oei. Dus een extra invoegpunt op de A9. Als dat maar goed gaat...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » vr 02 jan 2009, 18:36

Tja, ik zit er ook niet op te wachten.

Maar het is in een bestuurlijk convenant vastgelegd, i.v.m. N201 project en afwikkeling vrachtverkeer richting Utrecht.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NHwegen.nl

Bericht door Vinny » za 03 jan 2009, 11:02

Gaat de bestaande toerit ri. Utrecht dan niet dicht?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » vr 09 jan 2009, 15:03

Hoofdstuk 3 van de geschiedenis is vanaf nu zichtbaar op de website. Deze bestrijkt de periode 1909 - 1925, waarin het voornamelijk gaat over de opkomst van het primaire wegenplan. Op- of aanmerkingen zijn altijd welkom.

Bovendien zijn de geschiedenishoofdstukken 1 en 2 volledig herzien en herschreven. Ik was er niet helemaal tevreden mee, vandaar deze wijziging.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » za 10 jan 2009, 17:25

En hoofdstuk 4 van de geschiedenis, over de uitvoering van het primaire wegenplan, is vanaf heden beschikbaar op de website. Veel leesplezier.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Kaaiman » za 10 jan 2009, 17:33

Het gaat snel! Zodra ik tijd heb ga ik lekker lezen. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » za 10 jan 2009, 22:38

Goede aanvullingen.

Maar hoe moet ik het stuk over de krankzinnigen plaatsen binnen het geheel ?

(Ik heb zelf bijvoorbeeld niet de zijsprong vermeld dat er door Rijkswaterstaat ook Waterstaatskerken en -stations zijn gebouwd eind 19e eeuw, leek me niet passend binnen het hoofdonderwerp: wegen. Van de geschiedenis van de organisatie Rijkswaterstaat noem ik dan ook alleen datgene wat voor de wegen van belang is.)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » zo 11 jan 2009, 11:48

^^ Dat is een teken dat de provincie steeds meer zelf de dingen ging doen. Dat is het omslagpunt geweest om zelf een eigen wegennet aan te leggen. En bovendien lag een van de provinciale wegen achter een van de provinciale ziekenhuizen (in santpoort), dus daarom vond ik dat wel relevant. Op zich is het stuk zelf misschien iets te groot, en kan het in het volgende hoofdstuk zijdelings vermeld worden, daar ga ik nog even over nadenken ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » zo 11 jan 2009, 14:02

Ik zag die link niet zo met het zelf in beheer nemen van wegen, toen ik dat stuk las.
Je kunt ook proberen of je dat verband wat beter in beeld kunt brengen ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » vr 23 jan 2009, 21:11

^^ Ik heb het geschiedenishoofdstuk inmiddels ietwat gewijzigd. Bovendien een tabel in hoofdstuk 1925 - 1940 verplaatst zodat het wat logischer stond.

Daarnaast deze week:
- Dossiers N241, N243, N248 aangemaakt en bijgewerkt tot 1940
- Dossiers N522 en N245 bijgewerkt tot 1940
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » vr 23 jan 2009, 21:56

Je hebt in elk geval één vaste lezer die alles in zich opslurpt... 8-)

Wat ik in hoofdstuk 6 en verder interessant vind om te weten, was is hoe de samenwerking was tussen de Provinciale Waterstaat en de Rijkswaterstaat, arrondissementen Hoorn en Haarlem. Want ik heb diverse documenten over de A80, waarin PWS in de voorbereidingsgroep vrijwel even zwaar vertegenwoordigd is als RWS.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » za 24 jan 2009, 6:36

^^ Leuk. Ik heb bij het noordhollandsarchief ook al heleboel archiefmateriaal gezien over de A80, maar geen tijd voor gehad om die te bestuderen. Staat zeker op mijn verlanglijstje.

Als eerste wil ik de dossiers tot 1940 bijwerken, daar heb ik nog genoeg archiefmateriaal van liggen.
Daarna wil ik gaan werken aan een beeldbank, dat zullen heel wat bezoekjes worden bij het noordhollandsarchief ;).
Vervolgens wil ik de geschiedenis na 1945 gaan beschrijven.
Daarna de dossiers bijwerken en als laatste het stuk tussen 1940 en 1945 beschrijven.

Dit is natuurlijk geen starre planning, het kan altijd dat ik iets anders op mijn pad tegenkom. Bovendien heb ik zelf het minste met de 2e w.o., daarom wil ik die als laatste doen. En er is ook weinig over bekend.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » za 24 jan 2009, 11:31

mavas schreef:Bovendien heb ik zelf het minste met de 2e w.o., daarom wil ik die als laatste doen. En er is ook weinig over bekend.
Ik had de mazzel dat er een boek over RWS in die tijd was verschenen ('Achter de Bres'), want anders zou het inderdaad een stuk summierder zijn geworden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » zo 22 feb 2009, 19:02

In de laatste week zijn er dossiers geopend over de:
- N235
- N239
- N244

en zijn er diverse dossiers bijgewerkt zoals voor de
- n242
- n247
- n197 en
- n302
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » vr 08 mei 2009, 22:30

Van alle wegen die voor 1942 in eigendom waren bij de provincie, en die dat nu nog steeds zijn, zijn alle dossiers aangemaakt en bijgewerkt tot 1942.
Enkel van de n201 tussen Heemstede en Uithoorn moet ik het nog verwerken, maar dat is een hele lange lijst dus die komt later.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Palance » za 09 mei 2009, 15:37

Het gaat goed zo, mavas. Ga vooral zo door! :toppie:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » vr 19 jun 2009, 18:12

Rene schreef:Wel heb ik een vraagje over de N244. De weg is eerst opengesteld tussen de A7 en Purmerend Allendelaan (waarschijnlijk gelijktijdig met de opening van de A7 tussen Purmerend-zuid en Purmerend-noord in 1976), in 1980 werd de weg verlengd naar [ind] De Koog, oftewel de Nieuwe Gouw. Ik zet dus twijfels bij deze vermelding: 02-10-1980 Openstelling gedeelte De Rijp - Purmerend Nieuwe Gouw als enkelbaans autoweg
Toevallig kwam ik info tegen in een jaarverslag uit 1979 en 1980. Gedeelte RW7 - Allendelaan is geopend op 31/10/79 en de Rijp - RW7 op 2/10/1980. Dat ga ik binnenkort aanpassen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » vr 19 jun 2009, 20:29

Ik heb toch echt de volgende data in RWS-stukken gevonden:
3-6-1976 Openstelling 2x2 Purmerend zuid – Purmerend noord
21-3-1978 Openstelling 2x2 Purmerend noord – Avenhorn

Als de N244 naar Purmerend-Allendelaan pas in 1979 zou zijn geopend, dan zou de A7 tussen 1976 en 1978 zijn doodgelopen bij Purmerend-Noord zonder dat je door kon rijden noch de weg kon verlaten. Lijkt me een beetje vreemd; er moet dus tussen 1976 en 1979 wel iets zijn geweest.
Iets wat ik kansrijker acht: dat dit stukje N244 in 1976 enkelbaans is geopend, en dat de tweede rijbaan in 1979 werd geopend.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » vr 19 jun 2009, 21:04

^^ Ik heb deze week alle wegenverslagen van 1947 - 1978 gefotografeerd. Ze hadden ook nog 1979 - 1988 liggen, maar daar had ik geen tijd meer voor, dus die heb ik even snel doorgebladerd. In het verslag van 1979 stond een lang stuk beschreven over de S10, met zelfs een foto van de officiele opening. Ik zal die van 1978/77 en 1976 ook nog even aandachtig doorspitten. Daar kom ik nog op terug.
TOEVOEGING
Uit de wegenverslagen 1976, 77 en 78:
1976: Aanleg viaducten S10 over in aanleg zijnde RW7 door Rijkswaterstaat
1977: Niets vermeld over S10
1978: Scopewijziging ongelijkvloerse kruising Allendelaan; voorlopig gelijkvloerse aansluiting. Reeds aangebracht zand wordt afgegraven en gebruikt voor aardenbaan Allendelaan - de Gouw. Verwachting is dat in 1979 het wegvak RW7 - Allendelaan open kan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » zo 21 jun 2009, 14:27

Bij deze nodig ik iedereen uit om een kijkje te nemen op de Beeldbank van Noord-Hollandse wegen. Dit is een test'opstelling'. Ik heb al beschrijvingen toegevoegd voor de N201, voor de andere wegen moet ik dat nog doen. Daarnaast moeten er ook nog copyright-teksten in de afbeeldingen, dus nu is je kans om deze nog zonder te bekijken.

Ik verwacht toch zeker wel feedback of het anders/beter kan.
Kijk hier voor het voorproefje: http://nhwegen.duurzaammobiel.nl/beeldbank/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: NHwegen.nl

Bericht door Chris » zo 21 jun 2009, 14:29

Ik vind het mooi hoor... Vooral de navigatie is vrij goed, wat op veel sites vaak een drama is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » zo 21 jun 2009, 14:33

^^ Het mooie is trouwens ook dat als je op een van de keywords drukt, dat het systeem dan een album maakt met alle foto's waar dat keyword in voorkomt. Zo kun je dus ook op S-nummer, plaats of jaartal een album genereren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » zo 21 jun 2009, 15:57

Zeker heel erg mooi gedaan.
Wel raad ik je aan de foto's eerst wat op te knappen, sommigen zijn wel heel vaal grijs.

Ik neem aan dat je auteursrechtelijk inmiddels toestemming tot publicatie hebt ?
(Zo niet, regel dat dan met spoed, anders kan het een kostbare grap worden).


Ik heb destijds overigens ook nog wat historische foto's gevonden van de N208.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » zo 21 jun 2009, 20:47

Dit zijn de foto's die ik van Noord-Hollandse wegen heb.
Wil je ze permanent op je site hebben, dan zul je contact op moeten nemen met de rechthebbende, en dat kun je terugvinden in de bestandsnaam.
RK = Regionaal Archief Kennemerland
AV = Aviodrome (KLM Aerocarto)
NA = Nationaal Archief

Afbeelding
Kruispunt Westelijke randweg/De Ruijterweg op 2 september 1959

Afbeelding
Kruispunt Westelijke Randweg/De Ruijterweg (voorgrond) en Westelijke Randweg/Pijlslaan (achtergrond) op dezelfde datum

Afbeelding
Zuidelijk deel Westelijke Randweg met kruispunt Pijlslaan op dezelfde datum

Afbeelding
Bouw viaduct Westelijke Randweg/Julianalaan op 13 mei 1961

Afbeelding
rijksweg 9 (thans A208) en Delftplein op 21 juni 1961

Afbeelding
Rijbaanverdubbeling van de Westelijke Randweg, zichtbaar is het kruispunt met de De Ruijterweg, 9 juni 1964

Afbeelding
De Westelijke Randweg op 22 mei 1965, met op de voorgrond kruispunt De Ruijterweg

Afbeelding
De Nieuwe Spaarnebruggen in de Schipholweg op 4 mei 1966

Afbeelding
Bouw van het viaduct Julianalaan in 1958

Afbeelding
Bouw van het viaduct Julianalaan in 1961

Afbeelding
Westelijke Randweg tussen het viaduct spoorlijn Haarlem-Bloemendaal en de Dompvloedslaan, 1962

Afbeelding
Invoeger Delftplein op rw9 (thans A208) richting Velsertunnel, 1966

Afbeelding
Rijksweg 208 (thans A208) langs de nog maagdelijke Velserbroekpolder, 1978

NB: Binnenkort verwijder ik de foto's weer.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Hensepens » zo 21 jun 2009, 21:00

Rene schreef:....
De brug blijft liggen, maar zal alleen nog dienen voor een oprit naar de A9 richting Utrecht.
Vanaf de brug zul je straks enkel nog de A9 op kunnen rijden. De bestaande N232 verdwijnt echt helemaal.
Verkeer van en naar de burgemeester Colijnweg zal moeten omrijden via de Nieuwe Meerweg, Bosrandweg en Fokkerweg.
:shock: Je bedoelt de Nieuwe Meerweg die enkele jaren geleden middels onooglijke smalle paden en kronkels verkeersluw is gemaakt? Fijn. Dus het verkeer moet gaan zigzaggen door het Amsterdamse Bos zelf? Nee, dat is milieu vriendelijk...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Kaaiman » di 23 jun 2009, 12:20

Ik zie dat je het op je site consequent hebt over het Primaire Wegenplan van de provincie. Volgens mij is deze terminologie onjuist.

Bij Wegenbelastingwet van 1926 werd bepaald dat het rijk een rijkswegenplan op moest stellen en de provincie een provinciaal wegenplan. Het rijkswegennet omvatte dus de primaire wegen, en de provincie de secundaire wegen. Deze terminologie was er toen nog niet, dus men sprak van rijkswegen en provinciale wegen, 2 categorieën dus. Als de provinciale wegen al primair zijn, wat zijn rijkswegen dan? Nulliair?

Vanaf 1938 mochten de provincies ook tertiaire wegenplannen opstellen, waarbij te meer duidelijk wordt dat de rijkswegen de primaire wegen waren, de provinciale wegen de secundaire en de tertiaire een nieuwe 3e groep wegen.

De Drentse wegenplannen spraken voor 1968 over R-wegen als rijkswegen (R31, R33, enz), P-wegen als provinciale wegen (P13, P14, enz) en T-wegen als tertiaire wegen met Romeinse cijfers (TV, TXII, enz). Ik kan me haast niet voorstellen dat deze terminologie afweek tussen verschillende provincies, omdat in 1927 zelfs de kleuren op de kaart van het provinciaal wegenplan waren vastgesteld: zwart voor rijkswegen en rood voor provinciale wegen.

Pas met de WUW van 1966 werd deze terminologie opgeschoond en eigenlijk weer logisch gemaakt. Vanaf toen bleven de rijkswegen gewoon de primaire wegen, maar de provinciale wegen werden toen hernoemd naar secundaire wegen (S1, S2, enz), wat dus beter aansloot bij de tertiaire wegen (T1, T2, enz) en de in de WUW toegevoegde categorie quartaire wegen (Q365, enz). Ook werd er grootschalig hernummerd.

Wat ik overigens begrijp is dat nog voordat de Wegenbelastingwet in 1926 werd vastgesteld de provincie Noord-Holland al bezig ging met een eigen provinciaal wegenplan. Ik neem dus aan dat ze dat deden aan de hand van de ontwerp-Wegenbelastingwet? Provinciale wegenplannen hadden de goedkeuring van de minister nodig met een Koninklijk Besluit. Is die dan al verleend voordat de Wegenbelastingwet van kracht werd?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » di 23 jun 2009, 17:37

Kaaiman schreef:Wat ik overigens begrijp is dat nog voordat de Wegenbelastingwet in 1926 werd vastgesteld de provincie Noord-Holland al bezig ging met een eigen provinciaal wegenplan. Ik neem dus aan dat ze dat deden aan de hand van de ontwerp-Wegenbelastingwet? Provinciale wegenplannen hadden de goedkeuring van de minister nodig met een Koninklijk Besluit. Is die dan al verleend voordat de Wegenbelastingwet van kracht werd?
En daar draait het dus om. Voordat het Rijk met het Rijkswegenplan kwam, kwamen enkele provincies al met eigen wegenplannen, waaronder dus N-H. In 1925 werd het Primaire Wegenplan bij N-H van kracht. Voor zover ik weet is dat niet gedaan aan de hand van de ontwerp-wegenbelastingwet.
Later is het Primaire Wegenplan hernoemd in het Provinciaal Beheersplan, dat ergens na 1960 zijn einde kende. Wanneer de naam over is gegaan naar Provinciaal Beheersplan is mij nog niet duidelijk, dat wordt nog uitgezocht ;)

Primaire wegen bestonden al eerder, kijk maar in hoofdstuk 1 op mijn site en die van Rene. Napoleon stelde deze in. De provincie N-H vond in de jaren 20 dus dat zij naast het Rijk ook primaire wegen moest aanleggen. Die naam gaven zij omdat het dezelfde kwaliteit wegen moesten worden als de rijkswegen. Maar we weten allemaal dat de Rijkswegen na de jaren 30 heel anders zijn gaan worden. Wanneer die term veranderd is weet ik ook niet, moet ook nog uitgezocht worden.
De provincie had dus naast het Primaire Wegenplan/Provinciaal Beheersplan een Provinciaal Wegenplan, waarin de verdeling van het geld was geregeld voor de Wegenbelastingwet. Afijn, ik heb het idee dat ik dit allemaal heb opgeschreven op de site, dus hier houdt mijn uitleg op :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » di 23 jun 2009, 18:18

Geef je even een seintje als de foto's eraf kunnen, Mario ?

Plaats reactie