Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » vr 16 jan 2009, 11:46

Ik zie die gasten nooit staan bij IKEA Barendrecht. Blijkbaar kan elke IKEA vestiging zelf bepalen of er bij drukte verkeersregelaars moeten worden ingezet (en is het geen landelijke richtlijn).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » vr 16 jan 2009, 12:09

Dat klopt. Iedere vestiging bepaalt zelf of en wanneer verkeersregelaars worden ingezet en wie daar al of niet voor wordt ingehuurd. Vestiging Delft doet het bijvoorbeeld (deels) met eigen mensen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 jan 2009, 13:24

Palance schreef:Ik zie die gasten nooit staan bij IKEA Barendrecht. Blijkbaar kan elke IKEA vestiging zelf bepalen of er bij drukte verkeersregelaars moeten worden ingezet (en is het geen landelijke richtlijn).
Mijn schoonvader heeft volgens mij wel eens in Barendrecht gestaan, maar meestal is het in Amsterdam of Groningen. Ik geloof dat er toen in Barendrecht namelijk nog tevens wegwerkzaamheden waren waardoor de afvoer vanaf het IKEA-terrein lastiger ging. Kan dat kloppen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » vr 16 jan 2009, 13:41

Nu je het zegt, herinner ik me inderdaad dat ik in die tijd een keer verkeersregelaars bezig heb gezien op de rotonde in de Carnisserweg waar één van de armen naar de IKEA loopt. Er werd toen op het kruispunt zelf geregeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Jeroen » za 17 jan 2009, 14:59

mhkamp schreef:Wat jij schrijft is gedeeltelijk waar. Als de chauffeur moet lossen, maar mag er niet in om wat voor redenen, lijkt het mij een zeer moeilijke keus. Let wel, de verkeersregelaar staat er niet voor niets. Misschien is er wel een wielerronde, of is er ergens verderop een waterleiding gesprongen, waardoor er door die straat niet veilig doorheen gereden mag worden. Dat kan je misschien vanaf de plek waar je staat niet niet zien.
Zoals ik al zei: hangt sterk af van de situatie. Maar als chauffeur weet je dat je de regeltjes nooit voor de volle 100% kan opvolgen.
Aan vechten heb je niets en daar bereik je zekers niet niets mee.
Wie heeft het over geweld? Ik ben altijd bereid om discussie te voeren, maar uiteindelijk bepaal ik als bestuurder zelf wel of ik ergens in rij of niet (tenzij er een politieagent bij staat, uiteraard). Natuurlijk aanvaard ik ook de consequenties van die beslissing...

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door simon » za 17 jan 2009, 18:11

Vanmiddag ook verkeersregelaars gespot bij de Ikea. Ze deden prima werk. Ik werd direct naar een gedeelte van de parkeergarage gedirigeerd waar nog parkeerruimte was. Het was een goede dag voor de Ikea. Uiteraard waren er weer genoeg asiocialen die het nodig vonden op de laadplekken te parkeren, waardoor het een behoorlijke chaos was voor de paar plekken waar de auto nog wel geladen kon worden. Daar mag Ikea best eens tegen optreden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Coen Tunnel » za 17 jan 2009, 23:53

Jeroen schreef:Wie heeft het over geweld? Ik ben altijd bereid om discussie te voeren, maar uiteindelijk bepaal ik als bestuurder zelf wel of ik ergens in rij of niet (tenzij er een politieagent bij staat, uiteraard). Natuurlijk aanvaard ik ook de consequenties van die beslissing...
Aanwijzingen van een verkeersregelaar dien je net zo op te volgen als aanwijzingen van een agent. Het is niet dat die aanwijzingen minder waard zijn. In sommige gevallen is er trouwens ook een agent in de buurt en werken de verkeersregelaars samen met de agenten. Met de portofoon is de agent dan zó opgeroepen en wordt je terecht op de bon geslingerd.

tinusmobilus
geband
Berichten: 17
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 19:05

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door tinusmobilus » zo 18 jan 2009, 0:56

De mening dat je terecht op de bon wordt geslingerd is niet ter beoordeling van de verkeersregelaars. Met dit standpunt wordt wel duidelijk gemaakt hoe de verkeersregelaars zich een autoriteit aanmeten die ze niet beschikken en zeker niet kunnen hanteren.

Jullie verkeersregelaars zouden uit de vele berichten op dit forum kunnen opmaken dat jullie door het publiek worden verafschuwd door jullie houding. Na een voorval waarbij iemand een onduidelijke of onopvolgbare aanwijzing niet opgevolgd en de verkeersregelaar door een vrachtauto wordt geraakt aan zijn knie!!!!!!!!!! is voor een normaal denkend mens duidelijk wat hier zich heeft afgespeeld. De te rechtlijnige verkeerregelaar heeft in ieder geval zijn verwonding aan zichzelf te wijten. De veroordeling komt bij de chauffeur te liggen want de verkeersregelaars dekken elkaar bij het afleggen van verklaringen die verre van de waarheid zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door duikgek89 » zo 18 jan 2009, 1:22

Flink heftruck kopen, auto's optillen, en in een hoek ergens wegzetten. Beschadiging is het probleem van de eigenaar. Een groot bord neer zetten dat je het zo oplost, een paar mensen boos maken, en het probleem is opgelost. :shutup:

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Ties » zo 18 jan 2009, 11:33

tinusmobilus schreef:Jullie verkeersregelaars zouden uit de vele berichten op dit forum kunnen opmaken dat jullie door het publiek worden verafschuwd door jullie houding.
Beste tinusmobilus. Ik, en vele anderen op dit forum zijn geen verkeersregelaars. Dat wil niet zeggen dat er geen verkeersregelaars op dit forum zitten, maar spreek dan niet iedereen aan.
duikgek89 schreef:Beschadiging is het probleem van de eigenaar.
Ik weet niet of dat juridisch haalbaar is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door duikgek89 » zo 18 jan 2009, 12:31

Ties, laat hem maar heen doen.

Zal Juridisch wellicht niet haalbaar zijn om het zo te doen, maar in feite doe je nu gewoon even asociaal terug als dat hun doen door de auto daar naar te zetten. En als je er zo een paar aan de kant zet dan gaat het verhaal snel genoeg rond en dan is het probleem opgelost.

Misschien is er echter een nettere manier:
Oude wielklemmen opkopen want die worden toch niet meer gebruikt in de stad, deze aso's een wielklem geven en deze alleen verwijderen na betaling van 200 euro. Controleren doe je door te kijken welke auto's er langer staan als laten we zeggen 20 minuten.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door mhkamp » zo 18 jan 2009, 12:36

:neeneenee: Wat een heftige reacties allemaal. Als ik de post van Tinusmobilus is ie vrij agressief, en wil hij bij het eerste de beste conflictje er op los slaan.

Bestaat er nou niet zoiets als diplomatie meer?
:denk:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » zo 18 jan 2009, 12:41

Bestaat er nou niet meer zoiets als negeren en doodzwijgen? Het is al een tijdje duidelijk dat er inhoudelijk weinig door hem wordt toegevoegd. Waarom dan reageren? ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door mavas » zo 18 jan 2009, 12:55

^^ Jij snapt het ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Forumbeheer
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 01 feb 2008, 16:56

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Forumbeheer » zo 18 jan 2009, 13:12

tinusmobilus schreef:Jullie verkeersregelaars zouden uit de vele berichten op dit forum kunnen opmaken dat jullie door het publiek worden verafschuwd door jullie houding. Na een voorval waarbij iemand een onduidelijke of onopvolgbare aanwijzing niet opgevolgd en de verkeersregelaar door een vrachtauto wordt geraakt aan zijn knie!!!!!!!!!! is voor een normaal denkend mens duidelijk wat hier zich heeft afgespeeld. De te rechtlijnige verkeerregelaar heeft in ieder geval zijn verwonding aan zichzelf te wijten. De veroordeling komt bij de chauffeur te liggen want de verkeersregelaars dekken elkaar bij het afleggen van verklaringen die verre van de waarheid zijn.
Forumregels schreef:3.6 Gebruik zoveel mogelijk correct en leesbaar taalgebruik
Lees jouw post nog eens even rustig over voordat je hem plaatst. Een reactie gevuld met leestekens, spaties en hoofdletters ziet er al zoveel meer uitnodigend uit. Onzorgvuldige, onduidelijke en slordige posts roepen andere reacties op dan jij voor ogen hebt; namelijk de ergernis van jouw medeforummers.
Vermijd het reageren in enkel HOOFDLETTERS; dit staat op het net gelijk aan schreeuwen.
(=HET NODELOOS GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS EN UITROEPTEKENS !!!!!!!!
).
In dit Forum is Algemeen Nederlands, al dan niet in de Vlaamse tongval, de voertaal.

3.8 Veroorzaak geen onrust in het forum
Lok geen conflicten uit. Niemand is er bij gebaat als een aantal forummers virtueel met elkaar op de vuist gaan. Speel dus niet op de persoon. Schelden is een teken van onmacht en zwakte. Negeer de forummer liever waar jij zo'n moeite mee hebt en tel eens wat vaker tot tien, voordat je jouw berichtje plaatst.
Plaats dus niet moedwillig bommetjes op het forum en denk na over wat je post en waarom. Ook zonder bewuste uitlokkingen is er voldoende actie op het forum.
Laatste waarschuwing. Nog één keer zo'n bijdrage en je bent een tijdje niet meer welkom, tinusmobilus.
Lees de forumregels eens op je gemak na, en probeer wat minder uit pure wrok te schrijven.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door mhkamp » zo 18 jan 2009, 13:15

Attietattie schreef:Bestaat er nou niet meer zoiets als negeren en doodzwijgen? Het is al een tijdje duidelijk dat er inhoudelijk weinig door hem wordt toegevoegd. Waarom dan reageren? ;)
Jawel hoor, ik heb er niet zo op gelet over het inhoudelijke, alleen de manier waarop hij post. Ik erger mij meer aan hoe iemand zich uitdrukt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

tinusmobilus
geband
Berichten: 17
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 19:05

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door tinusmobilus » zo 18 jan 2009, 16:19

mhkamp schreef:Wat een heftige reacties allemaal. Als ik de post van Tinusmobilus is ie vrij agressief, en wil hij bij het eerste de beste conflictje er op los slaan.
Ik ben nog nooit iemand te lijf gaan om mijn gelijk te halen. Dit komt uit de koker van mensen die de autorisatie van bepaalde bevoegdheden niet op de juiste manier kunnen toepassen. In hun onbekwaamheid gaan ze over in wat er verder slechts over blijft: fysiek tekeer gaan en daarna proberen het vege lijf te redden door valse verklaringen af te leggen.

Nu ik reacties kijg die bevestigen van wat er publiek leeft, worden er allemaal uitspraken gedaan die vervolgens moeten voorkomen dat de waarheid naar buiten komt. Dreigementen om te voorkomen dat mijn ervaringen via media naar buiten komen is m.i. een ernstig zwakteaanbod. Doodzwijgen is al veel groeperingen tot grote last geworden.
Bovendien komen er ook via andere wegen ondersteuningen naar mij die mijn standpunten bevestigen.
Laatst gewijzigd door Rene op zo 18 jan 2009, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quoten moet op de daarvoor geeigende wijze, niet door de geciteerde tekst vet en rood te maken. -RW

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 jan 2009, 19:46

tinusmobilus schreef:De mening dat je terecht op de bon wordt geslingerd is niet ter beoordeling van de verkeersregelaars. Met dit standpunt wordt wel duidelijk gemaakt hoe de verkeersregelaars zich een autoriteit aanmeten die ze niet beschikken en zeker niet kunnen hanteren.
Nee, die beoordeling is aan de politie. Een verkeersregelaar mag echter wel een kenteken doorgeven aan de politie als iemand de aanwijzingen heeft genegeerd.
De te rechtlijnige verkeerregelaar heeft in ieder geval zijn verwonding aan zichzelf te wijten.
Tuurlijk niet. Hij liep toch niet tegen die vrachtwagen op? Als je er niet in mag, mag je er niet in. Die verkeersregelaar deed enkel zijn werk.
De veroordeling komt bij de chauffeur te liggen want de verkeersregelaars dekken elkaar bij het afleggen van verklaringen die verre van de waarheid zijn.
Staat er ergens dat er daar meerdere verkeersregelaars aanwezig waren? Heb je meer 'feiten' dan je eigen ervaring?
tinusmobilus schreef:Bovendien komen er ook via andere wegen ondersteuningen naar mij die mijn standpunten bevestigen.
Via welke wegen? Wat voor ondersteuningen?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Jeroen » zo 18 jan 2009, 20:17

Coen Tunnel schreef:
De te rechtlijnige verkeerregelaar heeft in ieder geval zijn verwonding aan zichzelf te wijten.
Tuurlijk niet. Hij liep toch niet tegen die vrachtwagen op? Als je er niet in mag, mag je er niet in. Die verkeersregelaar deed enkel zijn werk.
Zonder het goed te praten, maar als de chauffeur duidelijk kenbaar heeft gemaakt het gebod van de verkeersregelaar niet te zullen opvolgen ben je wel erg naïef als je toch op de weg blijft staan. Ongeacht of je nu burger, verkeersregelaar of politieagent bent, als voetganger ben je nu eenmaal altijd de zwakkere partij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 jan 2009, 22:01

Jeroen schreef:Zonder het goed te praten, maar als de chauffeur duidelijk kenbaar heeft gemaakt het gebod van de verkeersregelaar niet te zullen opvolgen ben je wel erg naïef als je toch op de weg blijft staan. Ongeacht of je nu burger, verkeersregelaar of politieagent bent, als voetganger ben je nu eenmaal altijd de zwakkere partij.
Uit het bijbehorende krantenartikel haal ik helemaal niet dat de chauffeur duidelijk kenbaar heeft gemaakt het gebod te negeren. Het lijkt er eerder op dat hij dat kenbaar maakte door gas te geven en dat hij daarbij de knie van de verkeersregelaar raakte. Je hoort geen gas te geven als er iemand in de weg staat. En niet altijd lukt het om op tijd aan de kant te springen. Ik ben het op zich met je eens, maar of dat hier het geval is, uit de berichtgeving concludeer ik van niet:
Nieuwsbericht schreef:Toen de verkeersregelaar de man vertelde dat hij er niet doorkon, ontstond ruzie. De vrachtwagenchauffeur gaf gas en reed half over de stoep toch de straat in. Daarbij raakte hij de knie van de verkeersregelaar. De politie heeft de chauffeur aangehouden en zijn rijbewijs ingenomen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » zo 18 jan 2009, 22:37

Welk verhaal er ook klopt, ik snap er geen reet van. Als er een vrachtwagen gas geeft durf ik er niet voor te springen; als er iemand voor mijn auto staat of springt durf ik geen gas te geven. Wie is er nu de imbeciel geweest?!?! :dontknow:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door jeroent » zo 18 jan 2009, 23:21

Coen Tunnel schreef:
tinusmobilus schreef:De mening dat je terecht op de bon wordt geslingerd is niet ter beoordeling van de verkeersregelaars.
Nee, die beoordeling is aan de politie.
Gelukkig klopt ook dat niet. De rechter bepaalt het uiteindelijk :-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jan 2009, 1:14

jeroent schreef:Gelukkig klopt ook dat niet. De rechter bepaalt het uiteindelijk :-)
De politie bepaalt het natuurlijk en als je het daar niet mee eens bent de rechter. ;)

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Bongo » ma 19 jan 2009, 9:52

Waarom kunnen mensen (in Nederland) nooit eens een aanwijzing of een 'gebod' van een gezagsdrager opvolgen (weet niet of verkeersregelaar daar onder valt) maar ook bij politieagenten komt het genoeg voor. Het lijkt wel of iedereen per se in discussie moet om zijn gelijk te halen en iedereen vindt dat hem onrecht wordt aangedaan als ze eens 3 straten moeten omrijden.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door jeroent » ma 19 jan 2009, 18:51

tinusmobilus schreef: De mening dat je terecht op de bon wordt geslingerd is niet ter beoordeling van de verkeersregelaars.
Coen Tunnel schreef:Nee, die beoordeling is aan de politie.
jeroent schreef:Gelukkig klopt ook dat niet. De rechter bepaalt het uiteindelijk :-)
De politie bepaalt het natuurlijk en als je het daar niet mee eens bent de rechter. ;)
Nee Coen. De politie kan je altijd op de bon slingeren, ook als het niet terecht is. Hij heeft nou eenmaal geen juridische opleiding en weet dus ook niet altijd wat terecht is. De beoordeling of het terecht of niet is, is aan de rechter. Ik geef toe dat het een academische discussie is, maar als je iemand dan zo corrigeert, moet je het wel goed doen.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » ma 19 jan 2009, 21:21

jeroent schreef: Nee Coen. De politie kan je altijd op de bon slingeren, ook als het niet terecht is. Hij heeft nou eenmaal geen juridische opleiding en weet dus ook niet altijd wat terecht is. De beoordeling of het terecht of niet is, is aan de rechter. Ik geef toe dat het een academische discussie is, maar als je iemand dan zo corrigeert, moet je het wel goed doen.
Een agent heeft wel degelijk een juridische opleiding (in tegenstelling tot een verkeersregelaar overigens). Hij is dus wel degelijk op de hoogte waar hij wel of niet een bekeuring voor mag uitschrijven. De bekeuring is dan per definitie terecht; echter, wanneer de bekeurde persoon bezwaar maakt cq. beroep aantekent gaat de rechter toetsen of de bekeuring ook rechtmatig is. Tussen 'terecht' en 'rechtmatig' zit in dit geval het verschil.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door jeroent » ma 19 jan 2009, 21:39

Ik zie geen verschil tussen terecht en rechtmatig. Als terecht betekent dat het naar mening van de politieagent rechtmatig is, dan kan dat net zo goed voor de verkeersregelaar gelden. Die heeft ook een bepaalde mening of het rechtmatig is. Die is net zo min van belang als die van de politieagent. Een politieagent heeft maar een beperkte juridische opleiding, anders was hij rechter of advocaat geweest.. misschien had ik moeten schrijven: juridische studie afgerond.
Een politieagent maakt een inschatting en besluit dan een bekeuring uit te schrijven of niet en dat kan dus een verkeerde inschatting zijn. Dat bepaalt uiteindelijk de rechter.
Volgens mij is het idee wel duidelijk.. :-)

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » di 20 jan 2009, 8:50

Ja, ik snap je idee. Laat ik dan zo zeggen: het verschil tussen juridische opleiding voor een agent en een juridische opleiding voor het hogere niveau (advocaten, officieren van justitie, rechters) is dat de juridische opleiding voor een agent niet zozeer gericht is op interpretatie en achtergrond, maar op kennen en kunnen toepassen. Een agent hoort de letter van de wet exact te kennen (een burger overigens ook, maar goed) en hij moet de letter van de wet kunnen toepassen bij het beoordelen van al of niet strafbare feiten. Het hogere niveau moet de letter van de wet kunnen interpreteren, de achtergrond hiervan kennen en op grond daarvan kunnen beredeneren of de letter van de wet door de agent goed is toegepast.

Daarom kan een agent feitelijk geen onterechte bekeuring uitschrijven: hij past slechts de letter van de wet toe en het is niet zijn taak om te overwegen waarom de bekeuring al of niet onrechtmatig zou zijn. Voorbeeld: een verkeersagent bedient de lasergun en bekeurt iedereen die harder rijdt dan de ter plaatse toegestane snelheid. Jammer genoeg is het ijkcertificaat van de lasergun verlopen (even los van of de agent dit hoort te controleren, maar stel dat dit niet zo is). De bekeuringen die de agent uitschrijft zijn terecht, gegeven zijn toepassing van de letter van de wet en het hulpmiddel dat hij daar voor gebruikt.

Echter, wanneer weggebruiker W de documenten opvraagt, tot de constatering komt dat het ijkcertificaat verlopen is en een bezwaarschrift naar de OvJ schrijft, dan is het aan de OvJ - en eventueel daarna aan de rechter - om te bepalen of de bekeuring rechtmatig is. Hij moet dus de letter van de wet gaan interpreteren: is onomstotelijk bewezen dat W de maximumsnelheid heeft overschreden. En bij een verlopen ijkcertificaat is de kans groot dat een OvJ tot de conclusie komt dat dit niet het geval is. En ja, in andere situaties kan het onder andere ook een inschattingsfout betreffen. Maar dan nog handelt de agent vanuit zijn toepassing van de wet terecht.

Het verschil met de verkeersregelaar in dit verband is dat de politieagent opgeleid is tot en beëdigd is als opsporingsambtenaar. Een verkeersregelaar kan wel vinden dat een bekeuring terecht is, maar zonder onderricht op het gebied van wetteksten en de toepassing daarvan is dat hetzelfde als dat een metselaar vindt dat een kozijn met latex geschilderd moet worden. En persoonlijk vind ik ook dat een verkeersregelaar zich helemaal niet hoeft/moet (te) bemoeien met het feitelijk uitdelen van een bekeuring. Een constatering doen en daarbij het kenteken opschrijven is tot daar aan toe, het is aan de verantwoordelijke agent om daarvan al of niet een bekeuring te maken, en aan de OvJ/rechter om te bepalen of de bekeuring vervolgens al of niet rechtmatig is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » di 20 jan 2009, 8:54

Paixao schreef:Een agent hoort de letter van de wet exact te kennen (een burger overigens ook, maar goed)
Een burger hoeft dat helemaal niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » di 20 jan 2009, 8:57

Jawel. De burger wordt geacht de wet te kennen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie