[N522] Vernieuwen/verbreden brug Ouderkerk a/d Amstel

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

[N522] Vernieuwen/verbreden brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Medianieuws » vr 19 dec 2008, 14:38

[url=http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=93076]RTV-NH[/url] (19-12-2008) schreef:Aanpak files Amstelbrug Ouderkerk

OUDERKERK AAN DE AMSTEL - De provincie en de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel bekijken hoe ze de doorstroming kunnen bevorderen bij de brug over de Amstel bij Ouderkerk. Daar staan zeker in de spits lange files voor het stoplicht. De provincie is van plan de brug in 2012 te vervangen. Beide gemeentes willen graag dat dat eerder gebeurt. De huidige is te klein voor het verkeersaanbod. Inmiddels is de afstelling van de stoplichten op de brug veranderd. Ook wordt bekeken of de brug tijdens de spits dicht kan blijven voor het scheepvaartverkeer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Rene » vr 19 dec 2008, 14:39

*** denkt met weemoed terug aan de dagen van de Bailey-brug ***

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Palance » vr 19 dec 2008, 15:52

Medianieuws schreef:
[url=http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=93076]RTV-NH[/url] (19-12-2008) schreef:Ook wordt bekeken of de brug tijdens de spits dicht kan blijven voor het scheepvaartverkeer.
Dat lijkt me toch wel erg essentieel. En dat dan ook voor heel veel andere bruggen in het land.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door mavas » vr 19 dec 2008, 17:28

Wauw, lag daar vroeger een ongelijkvloerse kruising? Kon die wel open voor de bootjes?
Dit is trouwens al heel lang een provinciale weg en liep vroeger vanaf Haarlem naar de A1.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Mark » vr 19 dec 2008, 20:06

Zo te zien kon die brug open, ik meen slagbomen te herkennen en een brugwachtershuisje.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Rene » vr 19 dec 2008, 20:06

mavas schreef:Wauw, lag daar vroeger een ongelijkvloerse kruising? Kon die wel open voor de bootjes?
Nee, de hoge brug was een vaste brug, van Bailey-materiaal.
Was nodig, omdat dit toen de belangrijkste weg was tussen Haarlem, Schiphol, rijksweg 2 en rijksweg 1.
Toen de A9 gereed kwam halverwege de jaren '70, is de Baileybrug gesloopt. De oude beweegbare brug bleef liggen, en ligt er nu nog altijd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door mavas » za 20 dec 2008, 13:08

^^ Hoe kom je aan die foto? En heb je meer foto's van provinciale wegen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Rene » za 20 dec 2008, 21:05

Boek.

Van sommige provinciale wegen heb ik meer foto's, maar die heb ik niet precies in mijn hoofd zitten.
Rijkswegen hebben toch wat meer mijn interesse. ;)

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Hensepens » za 20 dec 2008, 23:13

Rene schreef:*** denkt met weemoed terug aan de dagen van de Bailey-brug ***
Dat ik die nog eens mag terugzien. Hoe vaak ik hier met mijn ouders niet overheen ben gereden. Toendertijd bestond de A9 tussen Amstelveen en de A2 nog niet. De A9 eindigde bij afrit Amstelveen-Oost en ging via een dubbel slinger over op deze provinciale weg. Ook de A9 Gaasperdammerweg was nog toekomst. Dus via de Baileybrug, door de Bijlmermeer richting Diemen waar we de A1 op konden. Die eindigde toen nog in Diemen zelf.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door mavas » zo 21 dec 2008, 14:09

Rene schreef:Boek.
Van sommige provinciale wegen heb ik meer foto's, maar die heb ik niet precies in mijn hoofd zitten.
Heb je de titel voor me? Of evt. de scans? Ik wil namelijk tzt ook een beeldbank aan gaan leggen van de Noordhollandse provinciale wegen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door jan » zo 21 dec 2008, 15:15

De foto kwam mij erg bekend voor en ik heb daarom even zitten zoeken in mijn boekenkast, het komt uit ' Vliegend boven Nederland ', uitgegeven in 1973.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Rene » zo 21 dec 2008, 19:00

Inderdaad, dat boek ja.
Maar omdat ik nog geen toestemming heb van de uitgever wilde ik die naam nog even niet kwijt.
Nu met titel zoekt het wel héél makkelijk - ik heb de foto daarom verwijderd.

Medianieuws

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Medianieuws » do 29 jan 2009, 8:09

Parool (21-1-2009) schreef:'Amstelbrug N522 aquaduct'

Amsterdam - De brug over de Amstel van de N522 tussen Amstelveen en Ouderkerk aan de Amstel moet een aquaduct worden, vindt PvdA-Statenlid Gohdar Massom. De provincie zal ernaar kijken. De oude brug moet sowieso worden vervangen vanwege achterstallig onderhoud. Bovendien zal de N522 vier in plaats van twee rijstroken krijgen, waardoor een bredere brug vereist is. Om zowel het weg- als het scheepsverkeer een vrije doorgang te garanderen, is een aquaduct de oplossing, denkt het Statenlid.
Een aquaduct zal naar schatting € 10 miljoen meer kosten, maar Massom denkt dat dat veel minder is. "De bedieningskosten van een brug zijn minimaal een ton per jaar. Als zo'n aquaduct 50 jaar meegaat, zit je al op vijf miljoen euro. Daar komt bij dat een brug meer onderhoud vergt". Toch blijft het een geldkwestie, denkt Massom.
(...)
Het onderzoek naar de herinrichting van de provinciale weg zal dit jaar beginnen. Volgend jaar moet dan een besluit vallen over de manier waarop files het beste te voorkomen zijn.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Willem » do 29 jan 2009, 19:53

Als het op de A9 vaststaat zal de verbrede N522 met aquaduct wel heel erg veel sluipverkeer gaan aantrekken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Rene » do 29 jan 2009, 21:07

Alleen staat de A9 in de toekomst niet meer zo veel vast als nu.
Holendrecht-Utrecht wordt verbreed, en de capaciteit tussen Diemen en Muiderberg vergroot.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Attietattie » do 29 jan 2009, 21:17

Dat is bij mij op de hoek. Dus ik hoop dat wij voor de tijdelijke verkeersmaatregelen kunnen gaan zorgen voor die werken!

Lekker offtopic maargoed...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Vinny » zo 01 feb 2009, 12:06

Rene schreef:Alleen staat de A9 in de toekomst niet meer zo veel vast als nu.
Holendrecht-Utrecht wordt verbreed, en de capaciteit tussen Diemen en Muiderberg vergroot.
Ik mag toch hopen dat de achterlijke bocht in knp. Holendrecht dan ook eens wordt vervangen door een vloeiend-lopende flyover. Het lijkt me iig een belangrijker flyover dan de relatie A 4 zuid -> A 9 Alkmaar
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Rene » zo 01 feb 2009, 16:20

Vinny schreef:Ik mag toch hopen dat de achterlijke bocht in kHet lijkt me iig een belangrijker flyover dan de relatie A 4 zuid -> A 9 Alkmaar
Nope. Helaas pindakaas.
Dat zou een extreem hoog en lang (en daarmee ook duur) ding worden, dankzij de viaducten die in de afgelopen jaren zijn gebouwd. (Aansluiting Meibergdreef en fietsbrug Meibergdreef).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Chris » vr 17 apr 2015, 17:18

6 jaar later :mrgreen:
Provincie Noord-Holland schreef:Nieuwe brug Ouderkerk aan de Amstel stap dichterbij

Op 15 april 2015 hebben de gemeenten Ouder-Amstel, Amstelveen, Stadsregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de realisatie van een nieuwe brug over de Amstel in de provinciale weg N522.

De N522 is een drukke weg en een belangrijke route voor R-netlijn 300 van Haarlem, via Schiphol naar Amsterdam Arena. De brug over de Amstel – gebouwd in 1936 – nadert het einde van de levensduur en is ook verkeerskundig aan vervanging toe. De provincie heeft samen met partijen een plan ontwikkeld voor de bouw van een nieuwe brug en de verbetering van de verkeerssituatie.

Het project omvat verdubbeling van de huidige brug en aanpassing van weginfrastructuur aan beide kanten van de brugpassage over de Amstel. Het dicht bij de brug gelegen kruispunt Amstelslag wordt voorzien van verkeerslichten en krijgt een belangrijke rol in de afwikkeling van het bestemmingsverkeer. Het plan wordt nu verder uitgewerkt en planologisch voorbereid. De lokale bereikbaarheid tijdens de bouw van de brug krijgt in de uitwerking alle aandacht. Realisatie van de nieuwe brug is mogelijk in 2018.

De projectkosten worden geraamd op € 33 mln. Amstelveen en Ouder-Amstel en de Stadsregio Amsterdam betalen mee aan het project voor een bedrag van in totaal € 7.370.000.
De gemeenten dragen bij in de financiering van het project vanwege hun rol als medewegbeheerder. De Stadsregio verleent een subsidie ten behoeve van het openbaar vervoer en ter verbetering van de verkeersveiligheid.
http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... terbij.htm

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Rein » do 21 apr 2016, 20:12

En nog een bericht van de provincie:
Provincie schreef:Verkeer op de Oranjebaan / Burgemeester Stramanweg (N522) in de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel kruist dagelijks de Amstel via de brug Ouderkerk. De brug stamt uit de jaren '30 van de vorige eeuw en is technisch en verkeerskundig gezien aan vervanging toe. Dit staat gepland in 2018, zodat de nieuwe brug en het aanliggende wegennet weer beschikbaar zijn als in 2019 werkzaamheden starten aan de A9.

De brug Ouderkerk verbindt in Ouderkerk aan de Amstel de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel. Aan beide zijden van de brug sluiten zijwegen aan met lokaal verkeer. De weg wordt, vooral tijdens filevorming op de A9 en in spitsuren, veelvuldig gebruikt door doorgaand verkeer. De brug is ook een belangrijke openbaar vervoerroute (o.a. R-netlijn 300 en 356) tussen Amstelveen en Amsterdam Arena. Daarnaast is de Amstel een belangrijke vaarweg voor de beroeps- en recreatievaart.

Op basis van onderzoeken hebben de betrokken overheden in 2012 hun voorkeur uitgesproken voor een nieuwe en bredere brug die in staat is de toenemende verkeersstromen op een vlotte en veilige manier af te wikkelen.

De provincie zoekt samen met de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel en de Stadsregio Amsterdam een goede oplossing voor de verkeerssituatie op en rond de nieuw te bouwen brug.

Om het gebied ook tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk bereikbaar te houden is de werkgroep Tijdelijke bereikbaarheid opgericht. Hierin denken de provincie, de gemeenten Ouder-Amstel en Amstelveen, bewoners en bedrijven en andere belanghebbenden gezamenlijk na over mogelijke oplossingen.
Ondertussen vrezen bewoners en ondernemers in 2018 een jaar lang onbereikbaar te blijven.

Meer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door mavas » wo 15 jun 2016, 15:29

^^ Om die bewoners en bedrijven tevreden te houden komt er dus een onderzoek naar de autobereikbaarheid:
Onderzoek naar verbetering bereikbaarheid tijdens bouw nieuwe brug Ouderkerk
10 juni 2016

De provincie Noord-Holland onderzoekt een aantal oplossingen voor de verbetering van de lokale bereikbaarheid tijdens de bouw van een nieuwe brug in Ouderkerk aan de Amstel in 2018. Hiermee wordt gehoor gegeven aan de zorgen die zijn geuit door bedrijven en bewoners in de omgeving.

In de huidige plannen komt er tijdens de werkzaamheden aan de nieuwe brug een tijdelijke brug voor (brom)fietsers en voetgangers, bussen en de nood- en hulpdiensten. Autoverkeer wordt omgeleid via de rijkswegen A9-A2. Volgens de bedrijven en bewoners heeft dit grote maatschappelijke gevolgen.

Het onderzoek richt zich op een verbetering van de bereikbaarheid voor autoverkeer. Gedeputeerde Elisabeth Post (Verkeer en Vervoer): "De bouw van een nieuwe, veilige brug is in ieders belang. Hinder is daarbij niet te voorkomen, wel proberen we de hinder zo veel mogelijk te beperken. Daarom onderzoeken we een aantal oplossingen dat daar mogelijk aan bijdraagt op technische en financiële haalbaarheid."

Werkgroep tijdelijke bereikbaarheid
De suggesties voor verbetering zijn aangedragen door de werkgroep Tijdelijke bereikbaarheid, waarin de provincie, gemeenten Ouder-Amstel en Amstelveen, de Brandweer en vertegenwoordigers van bedrijven en bewoners samen nadenken over de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden aan de nieuwe brug. Op 20 april 2016 hield de werkgroep een inloopbijeenkomst voor bedrijven en bewoners, waar ideeën voor verbetering konden worden ingebracht.
Wethouder Rineke Korrel van Ouder-Amstel: "De ondernemers en inwoners van Ouderkerk aan de Amstel hebben een duidelijk signaal afgegeven. Ontzettend fijn dat dit signaal door de provincie is opgepakt en dat er verschillende opties worden onderzocht. Het is nu afwachten, maar ik ben blij met het resultaat tot nu toe en kijk met vertrouwen naar de toekomst."

Definitieve oplossing
Het onderzoek neemt enkele maanden in beslag. De resultaten worden voorgelegd aan de betrokken bestuurders, die op basis daarvan een keuze maken voor de definitieve oplossing voor de tijdelijke bereikbaarheid. Die keuze wordt verwerkt in het contract met de aannemer die de werkzaamheden aan de nieuwe brug gaat uitvoeren.
https://www.noord-holland.nl/web/Actuee ... erkerk.htm
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N522] Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door mavas » do 01 sep 2016, 12:41

^^ En de uitkomst van het onderzoek is dat ook auto's gewoon van de verbinding gebruik kunnen blijven maken tijdens de bouw en sloop van oude/nieuwe brug:
Toch autoverkeer mogelijk dankzij gefaseerde bouw brug Ouderkerk

Tijdens de bouw van de nieuwe brug Ouderkerk in de N522 in 2018 komt ook een verbinding voor autoverkeer tussen Ouderkerk aan de Amstel en Amstelveen. In eerdere plannen was een tijdelijke brug opgenomen voor busverkeer, nood- en hulpdiensten, fietsers en voetgangers. Voor autoverkeer was op deze tijdelijke brug maar zeer beperkt ruimte.

Eerst bouwen, dan slopen
De oplossing voor het autoverkeer is gevonden in het gefaseerd bouwen van de nieuwe brug. De nieuwe brug bestaat uit twee afzonderlijke delen, een deel voor de richting Amstelveen en het andere deel voor de richting Ouderkerk aan de Amstel. Voordat de sloop van de oude brug start, is al één deel van de nieuwe brug gebouwd. Tijdens de sloopwerkzaamheden kan al het verkeer hiervan gebruik maken. Vervolgens begint het bouwen van het tweede brugdeel.

De bereikbaarheid van Ouderkerk aan de Amstel en Amstelveen blijft ook bij toekomstige onderhoudswerkzaamheden zoveel mogelijk gegarandeerd, omdat het onderhoud per brugdeel plaatsvindt. Een volledige afsluiting van de brug is dan niet meer nodig.
http://www.noord-holland.nl/Actueel/Arc ... _Ouderkerk
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N522] Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Rein » wo 18 jan 2017, 15:48

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) voor de nieuwe brug over de Amstel bij Ouderkerk aan de Amstel vrijgegeven voor de terinzagelegging.
Provincie Noord-Holland schreef:Vervanging Brug Ouderkerk aan de Amstel stap dichterbij

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) voor de nieuwe brug over de Amstel bij Ouderkerk aan de Amstel vrijgegeven voor de terinzagelegging.

Hiermee is zicht op de start van de verbeteringen aan de 100 jaar oude brug tussen de gemeente Amstelveen en Ouder-Amstel. De nieuwe brug verbetert de doorstroming van het verkeer over de brug en de provinciale weg N522.

Verbetering doorstroming
De brug Ouderkerk aan de Amstel is onderdeel van de provinciale weg N522. Het verbindt de Oranjebaan in de gemeente Amstelveen met de Burgemeester Stramanweg in de gemeente Ouder-Amstel. Door het toenemende verkeer kan de brug de verkeersstroom niet langer goed verwerken. Bovendien zijn de huidige kruispunten niet optimaal ingericht voor het vele verkeer. Nu de brug aan het einde van de technische levensduur is, hebben de provincie Noord-Holland, gemeente Amstelveen, gemeente Ouder-Amstel en de Vervoerregio Amsterdam in 2015 een voorkeur uitgesproken voor een nieuwe en bredere brug. Met de aanpassingen aan de brug kan de toenemende verkeersstroom in de toekomst weer vlot en veilig over de N522 rijden.

Aanpassingen kruispunten
Omdat ook de kruispunten aan zowel de oost- als westzijde van de brug overbelast zijn gaat de provincie Noord-Holland eveneens de N522 aan beide kanten van de brug herinrichten. Zo verdwijnt het kruispunt van de N522 met Amsteldijk Noord/Amstelzijde op de huidige locatie en wordt deze meer naar het westen aangesloten op de nieuw aan te leggen verbindingsweg en de gemeentelijke weg naar Amstelslag.

Provinciaal inpassingsplan
Om de bouw van de nieuwe brug bij Ouderkerk mogelijk te maken, stelt de provincie een inpassingsplan (PIP) vast. Een provinciaal inpassingsplan is vergelijkbaar met een gemeentelijk bestemmingsplan, maar dan op provinciaal niveau. Het PIP beschrijft de invulling van het gebied op en rond de brug. De belangrijkste aandachtspunten hierbij zijn leefbaarheid (o.a. milieu) en ruimtelijke kwaliteit. Andere onderwerpen in het PIP zijn de locatie en de afmeting van de nieuwe brug. Belanghebbenden kunnen eventueel een zienswijze indienen op de PIP. Provinciale Staten betrekken de ingediende zienswijzen en adviezen bij hun besluitvorming over de vaststelling van het inpassingsplan. Naar verwachting vindt de besluitvorming hierover plaats in het najaar van 2017.

Inloopbijeenkomst
Het PIP voor de brug Ouderkerk aan de Amstel ligt van 26 januari tot 8 maart 2017 ter inzage. Voor vragen over de nieuwe brug en het indienen van zienswijzen organiseert de provincie Noord-Holland op 15 februari 2017 van 16.00 uur tot 20.00 uur een inloopbijeenkomst op het gemeentehuis van Ouder-Amstel. Met vragen over het plan kan ook gemaild worden naar: servicepunt@noord-holland.nl of kijk op www.noord-holland.nl/brugouderkerk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N522] Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Chris » wo 07 feb 2018, 10:19

De Raad van State heeft de bezwaren tegen het project ongegrond verklaard.

https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... y_only=&q=

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N522] Vernieuwen/verbreden brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door mavas » wo 07 feb 2018, 11:37

^^ Mooi.

Inmiddels zijn ook de voorbereidende werkzaamheden al bezig, zoals het verleggen van kabels en leidingen, verhardingsonderzoek, etc.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N522 Aanpak oponthoud brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door mavas » di 13 feb 2018, 9:10

Attietattie schreef: do 29 jan 2009, 21:17Dus ik hoop dat wij voor de tijdelijke verkeersmaatregelen kunnen gaan zorgen voor die werken!
Op dit moment zijn inderdaad alle tvm van je vorige werkgever wat ik zo zie bij het langsrijden ;)

Hier is de fasering te vinden van de bouw van de nieuwe bruggen: http://noord-holland.nl/Onderwerpen/Ver ... i_2018.org
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N522] Vernieuwen/verbreden brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door mavas » wo 31 okt 2018, 15:33

De werkzaamheden aan de nieuwe bruggen zijn met een jaar vertraagd:
Werkzaamheden brug Ouderkerk (N522) later van start
De werkzaamheden aan de brug Ouderkerk, gelegen tussen de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel, zijn vertraagd.

Oorspronkelijk zou de aannemer in mei van dit jaar starten met het werk. Bij de uitwerking van de plannen is echter gebleken dat het ontwerp niet past binnen de vastgestelde ruimtelijke grenzen van het Provinciaal Inpassingsplan (PIP), zodat er niet gestart kan worden met de bouw van de brug.

Het werk kan beginnen als de ruimtelijke grenzen zijn aangepast, naar verwachting in mei 2019. De nieuwe bruggen kunnen dan eind 2020 in gebruik genomen worden.

De provincie heeft onderzocht wat de beste en snelste procedure is om de ruimtelijke grenzen aan te passen. Een aanvullend PIP voor de technische ruimtes is hiervoor het meest effectief en efficiënt. Deze procedure neemt ongeveer een half jaar in beslag. De vertraging geeft geen extra risico voor constructieve veiligheid van de brug.

Samenhang met A9
Door de vertraging zal de uitvoering van het werk aan de brug in 2020 samenvallen met het werk aan de A9 bij Amstelveen. Gelijktijdige uitvoering van deze projecten is mogelijk omdat de doorstroming op de N522 niet verandert. Tijdens het werk aan de brug Ouderkerk zijn er op alle momenten twee rijstroken beschikbaar. Dit is gelijk aan de huidige situatie.

Voorbereidende werkzaamheden
De provincie bekijkt samen met de aannemer welke werkzaamheden ondertussen wel door kunnen gaan. Dit zijn werkzaamheden die onafhankelijk van de vervanging van de brug kunnen worden opgepakt, zoals het aanbrengen van ophoogzand en het uitvoeren van boringen voor het verleggen van kabels en leidingen.

De provincie streeft ernaar de overlast van deze werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken. De komende weken wordt in beeld gebracht wanneer die werkzaamheden van start kunnen gaan. Zodra deze informatie bekend is communiceert de provincie dat met de omgeving via gebruikelijke kanalen.
http://noord-holland.nl/Actueel/Archief ... _van_start
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N522] Vernieuwen/verbreden brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Rein » wo 31 okt 2018, 17:02

Men kan beter schrijven:

"Gelijktijdige werkzaamheden aan de brug bij Ouderkerk a/d Amstel en de A9 bij Amstelveen is mogelijk, omdat de brug bij Ouderkerk toch al geen realistisch alternatief is voor de A9, ongeacht de omvang van de vertraging op de A9." ;)

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N522] Vernieuwen/verbreden brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door Rogier » wo 31 okt 2018, 19:24

Misschien wordt het eens tijd dat men een stevig onderzoek naar het functioneren van de infrastructuur afdeling gaat doen. In de laatste paar jaren gaan er naar mijn mening er teveel zaken fout (vertraging en de blunders bij de N242, N23 en de Wilhelminasluis) en nu deze blunder.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N522] Vernieuwen/verbreden brug Ouderkerk a/d Amstel

Bericht door mavas » wo 31 okt 2018, 21:35

Ik zie niet wat hier fout aan is. Er zijn nog helemaal geen werkzaamheden geweest, er is zelfs nog geen beperking voor het verkeer geweest. Alleen is kennelijk iets mis gegaan in de voorbereiding, niet tijdens de uitvoering.

Haha Rein.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie