Ik hoop dan ook van harte dat jullie mij kunnen adviseren in deze spannende tocht.
Alvast veel dank!
Groet,
Erik
Moderator: Moderatoren
In een personenauto zou ik door de weeks proberen de A61 te vermijden. De route is voor het grootste gedeelte tweebaans en door de weeks zit de rechterbaan volledig vol met vrachtverkeer, zodat al het personenverkeer op de linkerbaan zit. Inhaalmogelijkheid nul en dat vind ik uiterst irritant rijden. De A3 daarentegen is driebaans. Het is er wat drukker, maar je hebt niet zo'n last van het vrachtverkeer. Als het verkeer het toelaat, kies ik daarom voor de A3.SnarfFlevoland schreef:Als je winterbanden hebt zou ik je vanharte de BAB61 aanraden i.p.v. de drukke BAB3. Vanuit Amsterdam lijkt mij dat ook wel een korte route, en zal kwa kilometers weinig uitmaken in vergelijking met de BAB3. Vanuit Amsterdam: A2 -> A12 -> A50 -> A73 -> A67 -> Venlo -> Duitsland -> BAB61 -> BAB6 -> BAB7 -> Oostenrijk -> B179 -> Reutte-Sud.
Winterbanden zijn inderdaad verplicht!Chris schreef:Heb je winterbanden?
VAB schreef:Duitsland
Sneeuwkettingen
* verplicht op plaatsen met speciale verkeersborden (blauw, rechthoekig, afbeelding band met ketting), ook als je winterbanden gebruikt
* max. snelheid: 50 km/u
Winterbanden
De betreffende wettekst eist dat het voertuig het ganse jaar aangepast is aan de weersomstandigheden. De wetgeving verplicht geen winterbanden als zodanig, maar de strafrechtelijke gevolgen maken duidelijk dat in geval van besneeuwde wegen, zomerbanden niet voldoen. De sancties die de wet voorziet, maken duidelijk dat het menens is: wie niet de geschikte winteruitrusting heeft, krijgt een boete van € 20. Veroorzaak je bovendien nog verkeershinder, dan wordt de boete verhoogd tot € 40. Als je niet voldoet aan de voorschriften dan kan dit sneller leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en tot strafrechtelijke vervolging. De overheid stelt immers dat een bestuurder met een auto zonder aangepaste uitrusting in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen.
Oostenrijk
Sneeuwkettingen
* verplicht op plaatsen met speciale verkeersborden (blauw, rond, afbeelding band met ketting)
* verboden in tunnels
* aangeraden snelheid is 40 km/u
Winterbanden
Als de weersomstandigheden dit vereisen, moet men winteruitrusting gebruiken. Het speelt dan geen rol of dat winterbanden of sneeuwkettingen zijn. Beide systemen worden aanvaard. Rijden zonder winteruitrusting kan leiden tot (mede) aansprakelijkheid bij ongeval.
Ben ik de enige die hard moest lachen om dit stukje cynische tekst van de VAB? ;-) Dat betaal je in Nederland als je 5 km/u te hard rijdt...VAB schreef:De sancties die de wet voorziet, maken duidelijk dat het menens is: wie niet de geschikte winteruitrusting heeft, krijgt een boete van € 20.
Is wel om, als je richting Reutte gaat, dus dat zou ik persoonlijk niet doen.bas1984 schreef:Inderdaad, maar die ligt iets minder voor de hand. De BAB 48 is een relatief korte schakeling.
Je kan prima inhalen, als je maar niet met een aanhanger rijdt. Overigens is de BAB61 heus geen grote ramp, en je komt mooi niet langs Keulen en Frankfurt am Main.Pino schreef:In een personenauto zou ik door de weeks proberen de A61 te vermijden. De route is voor het grootste gedeelte tweebaans en door de weeks zit de rechterbaan volledig vol met vrachtverkeer, zodat al het personenverkeer op de linkerbaan zit. Inhaalmogelijkheid nul en dat vind ik uiterst irritant rijden.
Waarom is 140 km/h nog acceptabel en 150 km/h ineens idioot hard?Overigens is idoot hard gaan rijden over de Duits autosnelwegen (zoals 150 km/h) zoiezo niet lekker rustig voor je vakantie. Je bent dan moe (althans dat viel mij op als ik met iemand meereed) en je moet je continu heel erg concentreren, en de brandstof vliegt erdoor. Daarom zou ik echt max. 140 km/h rijden en niet harder (zeker niet in de winter!).
Je zult de BAB59 bedoelen. De BAB52 loopt oost-westUiteraard is er ook nog de mogelijkheid om bij Keulen een stuk van de relatief rustige BAB52 te nemen i.p.v. de BAB3.
De BAB 61 is wel stukken bochtiger en je mag zelden harder dan 130 km/h. Iets wat je ook niet haaltOverigens is de BAB61 heus geen grote ramp, en je komt mooi niet langs Keulen en Frankfurt am Main.
Nah, je hebt gelijk ik heb het misschien iets 'te' hard gezegd, maar 170 km/h vind ik toch al aardig idioot. Overigens is 150 km/h eigenlijk ook al veel te hard, en 140 km/h is ook al wat te hard. Ik denk dat je gewoon 130 km/waldo79 schreef:Waarom is 140 km/h nog acceptabel en 150 km/h ineens idioot hard?
Ach je hebt helemaal gelijk, natuurlijk bedoelde ik de BAB59.waldo79 schreef:Je zult de BAB59 bedoelen. De BAB52 loopt oost-west
Oké, daarmee ben ik het wel met je eens. Maar ja, de BAB3 is weer op zijn beurt wat heuvelachtiger dan de BAB61. Eigenlijk zou ik als je harder wilt rijden gewoon de BAB45 pakken, maar goed dat is mijn mening.waldo79 schreef:De BAB 61 is wel stukken bochtiger en je mag zelden harder dan 130 km/h. Iets wat je ook niet haalt
Afgelopen kerst maar liefs 2 uur gereden over het stuk Frankfurt-Wurzburgduikgek89 schreef:Ik raad je de volgende route aan:
DE
A3 Oberhausen, (Düsseldorf), Köln, Frankfurt, Würzburg tot AB-Kreuz Biebelried.
A7 Crailsheim, Ulm, Memmingen, Kempten.
NIET naar google maps luisteren die je via de A5 en de A8 sturen in Duitsland, is nogal druk. En de A8 is volgens mij een grote bouwput.
Afgelopen kerst maar liefs 2 uur gereden over het stuk Frankfurt-Wurzburgduikgek89 schreef:Ik raad je de volgende route aan:
DE
A3 Oberhausen, (Düsseldorf), Köln, Frankfurt, Würzburg tot AB-Kreuz Biebelried.
A7 Crailsheim, Ulm, Memmingen, Kempten.
NIET naar google maps luisteren die je via de A5 en de A8 sturen in Duitsland, is nogal druk. En de A8 is volgens mij een grote bouwput.
Dat is inderdaad een rotstuk! Kan je beter vermijden.paulgilissen schreef:Afgelopen kerst maar liefs 2 uur gereden over het stuk Frankfurt-Wurzburg . Ik zou dit ten alle tijde mijden!!!!!! (wij zijn trouwens om 3.00 uur uit Nederland vertrokken)
Opzich niet verkeerd, maar ik zou ten allen tijde niet via BAB6-BAB81-BAB8 gaan. Als je de BAB81 neemt rij je een stuk terug (naar het westen i.p.v. naar het oosten) en dat is dus niet slim. Rij dan gewoon over de BAB5 - BAB8 óf helemaal via de BAB6 tot en met de BAB7.paulgilissen schreef:Veel beter (en korter) is: A3-A67-A6-A81-A8-A7. Tussen Karlsruhe en Ulm wordt er aan de A8 nauwelijks gewerkt. En een gedeelte is 2x3, dus dat valt prima te overzien. Succes!
Denk je dat ik 160 km/h een lekkere snelheid ga vinden dan?duikgek89 schreef:Het wordt tijd dat je je rijbewijs haalt en zelf gaat rijden, dan ervaar je dat wat beter.
Valt mee hoor, die omweg via de BAB81. BAB6-BAB81-BAB8 is 10 km langer dan BAB5-BAB8 maar veel minder druk. BAB6-BAB7 is maar liefs 30 km om!Daarnaast is de BAB81 2*3, in tegenstelling tot de BAB7. Enige nadeel is het stuk BAB8 ter hoogte van Muhlhausen,waar regelmatig file staat, hoewel dit stuk snelweg dan weer zo uniek is dat ik hier altijd met plezier langs rij!SnarfFlevoland schreef:Dat is inderdaad een rotstuk! Kan je beter vermijden.paulgilissen schreef:Afgelopen kerst maar liefs 2 uur gereden over het stuk Frankfurt-Wurzburg . Ik zou dit ten alle tijde mijden!!!!!! (wij zijn trouwens om 3.00 uur uit Nederland vertrokken)Opzich niet verkeerd, maar ik zou ten allen tijde niet via BAB6-BAB81-BAB8 gaan. Als je de BAB81 neemt rij je een stuk terug (naar het westen i.p.v. naar het oosten) en dat is dus niet slim. Rij dan gewoon over de BAB5 - BAB8 óf helemaal via de BAB6 tot en met de BAB7.paulgilissen schreef:Veel beter (en korter) is: A3-A67-A6-A81-A8-A7. Tussen Karlsruhe en Ulm wordt er aan de A8 nauwelijks gewerkt. En een gedeelte is 2x3, dus dat valt prima te overzien. Succes!
Overigens wordt er nu maar 4,5 kilometer bij Pforzheim aan de BAB8 gebouwd, en niet meer. Of er moeten toevallig tagesbaustellen zijn.
Inderdaad. Vrijdagochtend is meestal wel een rustigere ochtend. Toch heb je op de A3 bij Köln soms even een kleine file. Maar dat alles staat in geen verhouding tot ons snelwegennet waar tussen 07:00 en 09:30 gemiddeld niet harder gereden wordt als 30kmh..Pino schreef:Op dit moment maar 9 kilometer file in NRW, waarvan nul op de A3. Het is dus makkelijk om Köln voorbij te komen. Geen files na Köln op de A3 of de A61. Wel een behoorlijke file na een ongeluk op de A3 tussen Frankfurt en Würzburg. Er wordt verwacht dat deze nog een paar uur duurt. Dat is dus wat ik bedoel met "zet je radio aan en ken je alternatieven".
Onzin. De extra kilometers vallen reuze mee en de A6 en A81 rijden fijner en zijn breder en veel minder filegevoelig. Dat kleine stukje wat je iets zuidwestelijk rijdt...SnarfFlevoland schreef:Opzich niet verkeerd, maar ik zou ten allen tijde niet via BAB6-BAB81-BAB8 gaan. Als je de BAB81 neemt rij je een stuk terug (naar het westen i.p.v. naar het oosten) en dat is dus niet slim. Rij dan gewoon over de BAB5 - BAB8 óf helemaal via de BAB6 tot en met de BAB7.