Routeadvies Reutte / Tirol

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

solidus
zandpaadje

Routeadvies Reutte / Tirol

Bericht door solidus »

Aanstaande vrijdag willen wij 's ochtendsvroeg (4:30uur) vertrekken vanuit Amsterdam voor een weekendje naar Reutte in Tirol. Daar ik totaal geen ervaring heb met deze tocht in de winter, ben ik flink onzeker over deze trip met oog op weersomstandigheden en wintersportdrukte op de wegen. Zaken waar de TomTom mij niet van zal beschermen, vrees ik :?

Ik hoop dan ook van harte dat jullie mij kunnen adviseren in deze spannende tocht. ;)

Alvast veel dank!

Groet,

Erik
duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Route advies Reutte / Tirol

Bericht door duikgek89 »

Ik raad je de volgende route aan:

A2 --> Utrecht
A12 --> Arnhem Oberhausen
of
A1 --> Amersfoort -- > Barneveld
A30 --> Ede, Veenendaal
A12 --> Arnhem

Dat maakt niet zoveel uit.

DE
A3 Oberhausen, (Düsseldorf), Köln, Frankfurt, Würzburg tot AB-Kreuz Biebelried.
A7 Crailsheim, Ulm, Memmingen, Kempten.

De A7 rijd je helemaal uit tot het einde, dan draai je van de weg af en onder aan de afrit ga je rechtsaf (ten opzichte van de snelweg linksaf dus). Deze weg volgen tot Seeg, daar ga je richting Hopferau. Deze weg blijven volgen en dan zie je vanzelf waar je de weg door de grenstunnel op kan. Op bordjes Reutte volgen. Op deze route moet je niet al te bang zijn voor problemen met het weer en dergelijke, licht niet zo heel hoog en is een vrij belangrijke doorgaande route. En als je zo vroeg vertrekt op vrijdagochtend ga je van wintersportverkeer niet veel last hebben, dat ben je grotendeels voor.
Mogelijke knelpunten zijn Köln als je daar in de spits langs gaat, en dat zou zo weleens uit kunnen komen. Maar gelukkig is het verkeer in DE niet zo'n ramp als in NL. Dan tussen Frankfurt en Würzburg kan het druk zijn. De A3 is vanaf Oberhausen tot voorbij Frankfurt minstens 2*3 rijstroken, soms meer. A7 is 2*2 rijstroken maar doorgaans een erg rustige weg waar je kunt planken :shutup: .

Dus zo:
klik

NIET naar google maps luisteren die je via de A5 en de A8 sturen in Duitsland, is nogal druk. En de A8 is volgens mij een grote bouwput.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik ben geen weerman, dus ik kan niet zeggen met wat voor weersomstandigheden je te maken zult krijgen. Behalve dan dat de temperatuur in de regel nog tot ver in Duitsland ruim boven nul zal liggen, dus normaal gesproken zul je ook in Duitsland niet met winterse omstandigheden te maken krijgen. Bereid je wat dat betreft eerder voor op regen dan op sneeuw, want de meeste keren dat ik in de winter naar Oostenrijk ben gereden heb ik tot aan Kempten geen sneeuw gezien. Op traject erna ligt de sneeuw doorgaans gewoon in de berm; dat maakt rijden alleen maar leuk en niet lastiger. Alleen als het daadwerkelijk regent / sneeuwt tijdens je rit is het lastiger rijden.

De verkeersprognose van de ADAC geeft aan dat de eerste grote files richting sneeuw pas op vrijdagmiddag worden verwacht vanuit de grote steden (voor jouw route dus het Ruhrgebiet, Köln en Frankfurt). Met een vertrek om 04.30 uur zou je die ruim voor moeten zijn; zit je alleen tijdens de ochtendspits waarschijnlijk in de buurt van Köln en daar is het op de A1 en de A3 filegevoeliger.

Resteert de algemene tip voor Duitsland: houd de verkeersinformatie in de gaten en probeer daarvoor in een zo vroeg mogelijk stadium SWR 3 te pakken te krijgen. Dat lukt meestal al vóór Köln en dat kan helpen om bij die stad nog een alternatieve route te kiezen als het rotzooi is op je geplande route. Zoeken op 94.8 FM. Vanaf Köln naar Ulm kun je grofweg gebruik maken van de volgende routes: (i) A3 tot aan Würzburg en dan afzakken, (ii) A3 tot aan de Mönchhofdreieck, afzakken tot aan Karlsruhe en de de A8, (iii) A3 tot aan Mönchhofdreieck, afzakken tot Walldorf, via de A6 en A81 naar Stuttgart en dan de A8, (iv) A3 tot aan Mönchhofdreieck, afzakken tot Walldorf, via de A6 en de A7 naar Ulm, (v) A1 en A61 tot aan Hockenheim, A6 tot Walldorf en dan verder volgens route ii, (vi) A1 en A61 tot aan Hockenheim, dan via A6 en A7 naar Ulm, (vii) A1 en A61 tot aan Hockenheim, A6 en A81 tot Stuttgart en de A8 naar Ulm. Om het compleet te maken zijn er twee mogelijkheden om af te zakken van de Mönchhofdreieck naar Kreuz Walldorf. Dat kan via de tweebaans A5 en de beter uitgebouwde A67-A6. Tenslotte: de werkzaamheden op de A8 zijn afgerond, dus daar hoef je geen rekening meer mee te houden.

Kortom, ken je alternatieven en zorg voor een goede landkaart op schoot. Daar heb je bij druk verkeer meer aan dan een TomTom.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 18 feb 2009, 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Heb je winterbanden?
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Als je winterbanden hebt zou ik je vanharte de BAB61 aanraden i.p.v. de drukke BAB3.

Vanuit Amsterdam lijkt mij dat ook wel een korte route, en zal kwa kilometers weinig uitmaken in vergelijking met de BAB3.

Vanuit Amsterdam: A2 -> A12 -> A50 -> A73 -> A67 -> Venlo -> Duitsland -> BAB61 -> BAB6 -> BAB7 -> Oostenrijk -> B179 -> Reutte-Sud.

Als je geen zin hebt om bij Venlo dat stukje binnendoor te rijden kan je altijd ook nog via de A77 -> BAB57 -> BAB1 naar de BAB61 rijden. Wel loop je kans bij Krefeld of bij Keulen eventjes in de file te staan, waar je op de BAB61 (vanaf Venlo) geen last van hebt.

Omdat de BAB7 bij Fussen nog niet helemaal klaar is, zal je daar een stukje binnendoor moeten rijden. Het volgt er allemaal vanzelf, want het staat perfect op de borden aangegeven hoe je moet rijden. Uiteraard kan je ook korter in Reutte komen, en ga je bij afrit 137 van de BAB7 de B309 op richting Pfronten. Bij Pfronten hou je de B309 aan (let op dat je in Nesselwang niet perongeluk op de B310 terecht komt) en vervolgens rij je via Vils naar de B179. Mocht het druk zijn voor de Grenstunnel is dit een uitermate geschikte route, maar voor Nesselwang kan het ook druk zijn.

Mijn eerste advies is om gewoon via de aangegeven route naar Oostenrijk te rijden. De BAB7 eindigd inmiddels niet direct bij de tunnel, maar loopt nog 2 kilometer door naar het noorden, waar je 120 km/h mag rijden.

Aan de Oostenrijkse kant is het belangrijk om bij Reutte voor de afrit Reutte-Sud te kiezen, en niet voor Reutte-Nord, omdat je bij Reutte-Nord nog een heel eind moet rijden door slecht gestrooide wegen in de winter om in Reutte zelf te komen (ook als je in het noorden van Reutte moet zijn!).

Verder wens ik je veel plezier tijdens je vakantie! :D ;) En een veilige/leuke rit!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zou de A61 dus niet nemen, maar gewoon de A3 pakken. De A61 kent namelijk slechts 2x2 rijstroken en veel snelheidsbeperkingen. De A3 heeft 2x3 rijstroken en veel minder snelheidsbeperkingen. Daarnaast is de vrijdagochtendspits doorgaans veel lichter dan op andere werkdagen. Minder files dus. Als je al om half 5 vertrekt ben je voor de spits Köln wel voorbij, en Frankfurt zorgt niet voor heel veel problemen daar de A3 een minder drukke forenzensnelweg is dan andere snelwegen in de regio (zoals de A5 en A66).

Dan inderdaad de A7 nemen vanaf Würzburg en tot aan het einde doorrijden en dan naar Reutte.

Ik zou overigens het zekere voor het onzekere nemen, en wat spullen zoals dekens en eten meenemen als er sneeuw verwacht wordt onderweg, je zult niet de eerste wintersporter zijn die in de auto op de snelweg moet overnachten.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

SnarfFlevoland schreef:Als je winterbanden hebt zou ik je vanharte de BAB61 aanraden i.p.v. de drukke BAB3. Vanuit Amsterdam lijkt mij dat ook wel een korte route, en zal kwa kilometers weinig uitmaken in vergelijking met de BAB3. Vanuit Amsterdam: A2 -> A12 -> A50 -> A73 -> A67 -> Venlo -> Duitsland -> BAB61 -> BAB6 -> BAB7 -> Oostenrijk -> B179 -> Reutte-Sud.
In een personenauto zou ik door de weeks proberen de A61 te vermijden. De route is voor het grootste gedeelte tweebaans en door de weeks zit de rechterbaan volledig vol met vrachtverkeer, zodat al het personenverkeer op de linkerbaan zit. Inhaalmogelijkheid nul en dat vind ik uiterst irritant rijden. De A3 daarentegen is driebaans. Het is er wat drukker, maar je hebt niet zo'n last van het vrachtverkeer. Als het verkeer het toelaat, kies ik daarom voor de A3.

Om dezelfde reden zal ik bij Arnhem als het even kan ook gewoon rechtdoor rijden richting A3 in plaats van door Nederland af te zakken naar Venlo. Ik rijd veel liever met een kilometertje of 140 à 150 over de Duitse Autobahn dan dat ik op de Nederlandse snelwegen moet rijden, waarbij je pas voorbij Nijmegen eindelijk eens een stukje boven de 100 kunt komen. Zelfs wanneer ik vanuit Amsterdam naar Koblenz moet, neem ik bij Arnhem gewoon de A3. Doorsteken naar de A3 doen we wel bij Köln en de TomTom is er om genegeerd te worden 8-)

Ben je daarentegen in je personenauto erg gesteld op snelheden rond de 100 per uur, neem dan vooral de A61 en rijd bij Arnhem ook vooral via de A50-A73 naar de A61 toe ...
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Chris schreef:Heb je winterbanden?
Winterbanden zijn inderdaad verplicht!
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Winterbanden zijn NIET verplicht :!:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

^^ Toch zo goed als in Duitsland en Oostenrijk:
VAB schreef:Duitsland

Sneeuwkettingen
* verplicht op plaatsen met speciale verkeersborden (blauw, rechthoekig, afbeelding band met ketting), ook als je winterbanden gebruikt
* max. snelheid: 50 km/u

Winterbanden
De betreffende wettekst eist dat het voertuig het ganse jaar aangepast is aan de weersomstandigheden. De wetgeving verplicht geen winterbanden als zodanig, maar de strafrechtelijke gevolgen maken duidelijk dat in geval van besneeuwde wegen, zomerbanden niet voldoen. De sancties die de wet voorziet, maken duidelijk dat het menens is: wie niet de geschikte winteruitrusting heeft, krijgt een boete van € 20. Veroorzaak je bovendien nog verkeershinder, dan wordt de boete verhoogd tot € 40. Als je niet voldoet aan de voorschriften dan kan dit sneller leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en tot strafrechtelijke vervolging. De overheid stelt immers dat een bestuurder met een auto zonder aangepaste uitrusting in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen.

Oostenrijk

Sneeuwkettingen
* verplicht op plaatsen met speciale verkeersborden (blauw, rond, afbeelding band met ketting)
* verboden in tunnels
* aangeraden snelheid is 40 km/u

Winterbanden
Als de weersomstandigheden dit vereisen, moet men winteruitrusting gebruiken. Het speelt dan geen rol of dat winterbanden of sneeuwkettingen zijn. Beide systemen worden aanvaard. Rijden zonder winteruitrusting kan leiden tot (mede) aansprakelijkheid bij ongeval.
jeroent
autoweg

Bericht door jeroent »

VAB schreef:De sancties die de wet voorziet, maken duidelijk dat het menens is: wie niet de geschikte winteruitrusting heeft, krijgt een boete van € 20.
Ben ik de enige die hard moest lachen om dit stukje cynische tekst van de VAB? ;-) Dat betaal je in Nederland als je 5 km/u te hard rijdt...
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Die 20 of 40 euro is natuurlijk niet zo'n ramp. Maar de mogelijke aansprakelijkheid als je brokken maakt wel. Bovendien rijden goede winterbanden gewoon een stuk prettiger, beter en veiliger. En dat niet alleen in de sneeuw maar ook in de regen! En aangezien je de zomerbanden niet verslijt op het moment dat je op je winterbanden rijd kost het helemaal niet zoveel extra. In mijn ogen kun je het beste een setje winterbanden kopen, deze op een extra setje (stalen) velgen laten leggen, en dan 's winters op winterbanden en zomers op zomerbanden rijden. Neem ook een setje sneeuwkettingen mee, neemt niet zoveel ruimte in en je kunt ze beter meenemen en niet gebruiken (en met goede winterbanden zul je ze niet snel nodig hebben!) als nodig hebben en gaan staan tobben.

Verder zou ik op deze route niet al te bang zijn voor sneeuw. Dan moet er wel echt slecht weer zijn, maar met een beetje sneeuw worden deze wegen hoogstwaarschijnlijk begaanbaar gehouden, en de meeste wegen zullen ook schoon worden gereden door het verkeer.
@ Chris, als je om half 5 gaat in Amsterdam dan ben je om 6 uur bij de grens bij Beek, dan ben je om iets van kwart voor 7 bij Breitscheid en dus om zeg iets van half 8 bij Köln.

edit:
En de beste tip die ik je kan geven:
Haal de batterijen uit je tomtom en stop deze in een MP3 speler met wat goede muziek voor onderweg. De tomtom leg je thuis in de kast. Zo'n ding zit toch alleen maar aan je kop te zeuren.
bas1984
autoweg

Re: Routeadvies Reutte / Tirol

Bericht door bas1984 »

Winterbanden zijn voor komend weekend zeer zeker aan te bevelen. Na de sneeuw van gisteren wordt er vrijdag en zaterdag opnieuw veel sneeuw verwacht in de Alpen, maar zeker ook in Zuid-Duitsland.

Ik zou zelf, maar goed, ik woon ook in Venlo, de route via Venlo nemen en de BAB 61, BAB 6 en de BAB 7. Dit is prima te doen, ook qua drukte.

Uiteindelijk is het een keuze, de BAB 61 of de BAB 3. Beide wegen hebben zo zijn voor- en nadelen. Bij Koblenz kun je eventueel nog switchen (via de BAB 48) tussen beide naar aanleiding van verkeersinformatie.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vergeet ook de A60 niet als mogelijkheid om te switchen tussen Linksrheinisch en Rechtsrheinisch.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Inderdaad, maar die ligt iets minder voor de hand. De BAB 48 is een relatief korte schakeling.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De kortste switch ligt hoe dan ook bij Köln. De andere twee zijn eigenlijk alleen interessant als de verkeerssituatie daartoe dwingt. En dus handig om paraat te hebben wanneer je door files op enig moment toch zou willen wisselen van Linksrheinisch naar Rechtsrheinisch of omgekeerd.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

bas1984 schreef:Inderdaad, maar die ligt iets minder voor de hand. De BAB 48 is een relatief korte schakeling.
Is wel om, als je richting Reutte gaat, dus dat zou ik persoonlijk niet doen.
Pino schreef:In een personenauto zou ik door de weeks proberen de A61 te vermijden. De route is voor het grootste gedeelte tweebaans en door de weeks zit de rechterbaan volledig vol met vrachtverkeer, zodat al het personenverkeer op de linkerbaan zit. Inhaalmogelijkheid nul en dat vind ik uiterst irritant rijden.
Je kan prima inhalen, als je maar niet met een aanhanger rijdt. Overigens is de BAB61 heus geen grote ramp, en je komt mooi niet langs Keulen en Frankfurt am Main.

Uiteraard is er ook nog de mogelijkheid om bij Keulen een stuk van de relatief rustige BAB52 te nemen i.p.v. de BAB3. Het is zo goed als niks om, en je rijdt mooi door, mocht er file op de BAB3 staan.

Als laatste heb je altijd nog de route over Kassel of Siegen. De BAB45 is zeker geen slechte optie als je richting Reutte gaat. Je rijdt lekker door, en heeft netzoals de BAB3 2x3 rijstroken. Ook de route over Kassel kan je nemen maar dat is vanuit Amsterdam wel een heel stuk omrijden denk ik. De BAB45 is echter 20 kilometer om en rijdt lekker door met de vaart van ca. 130 km/h.

Overigens is idoot hard gaan rijden over de Duits autosnelwegen (zoals 150 km/h) zoiezo niet lekker rustig voor je vakantie. Je bent dan moe (althans dat viel mij op als ik met iemand meereed) en je moet je continu heel erg concentreren, en de brandstof vliegt erdoor. Daarom zou ik echt max. 140 km/h rijden en niet harder (zeker niet in de winter!).

Hoe dan ook de BAB7 rijdt zoiezo lekker door, en heb je geen last van opstoppingen. Overigens is dat stukje bij Füssen binnendoor rijden geen eens erg, want je rijdt daar immers door een schitterend landschap! Ook kan je naast Reutte ook lekker skiën en/of wandelen in Nesselwang, Pfronten, Grän en Tannheim, wat allemaal vlak bijelkaar in de buurt ligt.

Alvast een fijne winter vakantie! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Overigens is idoot hard gaan rijden over de Duits autosnelwegen (zoals 150 km/h) zoiezo niet lekker rustig voor je vakantie. Je bent dan moe (althans dat viel mij op als ik met iemand meereed) en je moet je continu heel erg concentreren, en de brandstof vliegt erdoor. Daarom zou ik echt max. 140 km/h rijden en niet harder (zeker niet in de winter!).
Waarom is 140 km/h nog acceptabel en 150 km/h ineens idioot hard?
Uiteraard is er ook nog de mogelijkheid om bij Keulen een stuk van de relatief rustige BAB52 te nemen i.p.v. de BAB3.
Je zult de BAB59 bedoelen. De BAB52 loopt oost-west :dyn_hyp:
Overigens is de BAB61 heus geen grote ramp, en je komt mooi niet langs Keulen en Frankfurt am Main.
De BAB 61 is wel stukken bochtiger en je mag zelden harder dan 130 km/h. Iets wat je ook niet haalt 8-)
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

waldo79 schreef:Waarom is 140 km/h nog acceptabel en 150 km/h ineens idioot hard?
Nah, je hebt gelijk ik heb het misschien iets 'te' hard gezegd, maar 170 km/h vind ik toch al aardig idioot. Overigens is 150 km/h eigenlijk ook al veel te hard, en 140 km/h is ook al wat te hard. Ik denk dat je gewoon 130 km/
h moet aanhouden, en niet harder moet gaan. En hoeveel sneller ben je er nu eigenlijk als je nu soms even 140 of 150 km/h gaat rijden? Echt bar weinig...
waldo79 schreef:Je zult de BAB59 bedoelen. De BAB52 loopt oost-west
Ach je hebt helemaal gelijk, natuurlijk bedoelde ik de BAB59. ;)
waldo79 schreef:De BAB 61 is wel stukken bochtiger en je mag zelden harder dan 130 km/h. Iets wat je ook niet haalt
Oké, daarmee ben ik het wel met je eens. Maar ja, de BAB3 is weer op zijn beurt wat heuvelachtiger dan de BAB61. Eigenlijk zou ik als je harder wilt rijden gewoon de BAB45 pakken, maar goed dat is mijn mening.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

duikgek89 schreef:Ik raad je de volgende route aan:

DE

NIET naar google maps luisteren die je via de A5 en de A8 sturen in Duitsland, is nogal druk. En de A8 is volgens mij een grote bouwput.
Afgelopen kerst maar liefs 2 uur gereden over het stuk Frankfurt-Wurzburg :twisted: :twisted: . Ik zou dit ten alle tijde mijden!!!!!! (wij zijn trouwens om 3.00 uur uit Nederland vertrokken)

Veel beter (en korter) is: A3-A67-A6-A81-A8-A7. Tussen Karlsruhe en Ulm wordt er aan de A8 nauwelijks gewerkt. En een gedeelte is 2x3, dus dat valt prima te overzien. Succes!
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

duikgek89 schreef:Ik raad je de volgende route aan:

DE

Afgelopen kerst maar liefs 2 uur gereden over het stuk Frankfurt-Wurzburg :twisted: :twisted: . Ik zou dit ten alle tijde mijden!!!!!! (wij zijn trouwens om 3.00 uur uit Nederland vertrokken)

Veel beter (en korter) is: A3-A67-A6-A81-A8-A7. Tussen Karlsruhe en Ulm wordt er aan de A8 nauwelijks gewerkt. En een gedeelte is 2x3, dus dat valt prima te overzien. Succes!
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

paulgilissen schreef:Afgelopen kerst maar liefs 2 uur gereden over het stuk Frankfurt-Wurzburg . Ik zou dit ten alle tijde mijden!!!!!! (wij zijn trouwens om 3.00 uur uit Nederland vertrokken)
Dat is inderdaad een rotstuk! Kan je beter vermijden.
paulgilissen schreef:Veel beter (en korter) is: A3-A67-A6-A81-A8-A7. Tussen Karlsruhe en Ulm wordt er aan de A8 nauwelijks gewerkt. En een gedeelte is 2x3, dus dat valt prima te overzien. Succes!
Opzich niet verkeerd, maar ik zou ten allen tijde niet via BAB6-BAB81-BAB8 gaan. Als je de BAB81 neemt rij je een stuk terug (naar het westen i.p.v. naar het oosten) en dat is dus niet slim. Rij dan gewoon over de BAB5 - BAB8 óf helemaal via de BAB6 tot en met de BAB7.

Overigens wordt er nu maar 4,5 kilometer bij Pforzheim aan de BAB8 gebouwd, en niet meer. Of er moeten toevallig tagesbaustellen zijn.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Het wordt tijd dat je je rijbewijs haalt en zelf gaat rijden, dan ervaar je dat wat beter. ;)
Het hangt ook erg van de weg af. Op een drukke 2*2 weg heeft harder rijden als het meeste verkeer op de linkerstrook doet geen zin, het gaat dan toch niks sneller en je verbruikt dan inderdaad erg veel brandstof + je wordt erg moe. Je moet namelijk constant afremmen voor de auto voor je, en dan weer optrekken om er voorbij te gaan, en dan weer afremmen. Rijd erg irritant. Als je echt in een rij verkeer zit kun je het beste veel afstand houden (dan kun je makkelijker reageren en beter zien dus is veiliger, minder vermoeiend en kost minder brandstof) en met het verkeer mee rijden.
Op een niet al te drukke 2*2 weg of een 2*3 weg is in Duitsland ongeveer 160kmh naar mijn ervaring een prettige snelheid om te rijden. Harder heeft eigenlijk alleen zin op een hele rustige 2*2 weg of een rustige 2*3 weg, omdat je een veel hogere snelheid moeilijk vast houd. Dan wordt het rijden weer vermoeiend, en kost dan meer brandstof. Op een extreem rustige 2*2 of 2*3 weg kun je ook wel flink wat meer gas geven.

Overigens kun je met een goede combinatie perfect inhalen als men 130 rijd. Ook als je een lagere snelheid aan wilt houden, dan ga je gewoon even wat harder rijden (130 is soms misschien wat veel), vlug inhalen, en dan weer terug naar de gewenste snelheid. :shutup:

Maar zo kun je uren discussiëren. Uiteindelijk vind ik bij het rijden van afstanden het volgende het prettigst:

-Veel afstand houden! Als je constant gaat zitten drukken en dan misschien ook nog vloeken en doen dat ze op moeten donderen naar rechts dan ben je 50km na de grens gesloopt. (de eerste 50km zijn soms behoorlijk irritant vanwege het hoge gele-platen gehalte :oops:).

Bij rustige weg:
-Ongeveer 160kmh aanhouden maar dat kan per persoon verschillen, net wat je prettig vind en wat verantwoord is. Als je langzamer rijd dan je eigenlijk wilt dan ga je zitten suffen en wordt je snel moe. Bovendien ga je dan vanzelf harder rijden als je niet de hele tijd op de teller kijkt. In Nederland heb ik soms in de eindeloze onnodige 100kmh stukken het gevoel dat ik slaperig wordt en dat ik ga zitten gapen, of ik rijd toch telkens weer 120 a 130... Op mijn eerste lange rit heb ik deze fout ook gemaakt, toen wilde ik 140kmh rijden, maar ik was de grens nauwelijks over toen ik de teller al steeds op 150kmh had staan. Erg irritant en vermoeiend. Ga je te hard rijden dan is het ook vermoeiend rijden.

Verder als je verkeer tegenkomt afstand houden, indien mogelijk zonder te hinderen vroeg van baan wisselen, dan weet de ander ook dat je ze gezien hebt. Zo anticiperen dat je met een beetje gas bij en gas los je snelheid min of meer vast kunt houden maar ook achterop komend verkeer vlug voorbij laat.

Bij drukke weg: Veel afstand houden en met de stroom meerijden. Blijf goed ver vooruit kijken dat je niet iedere keer als iemand even de rem aantikt van schrik in de remmen vliegt. Anders wordt je alleen maar moe en het gaat toch niet sneller.

Mijn ma rijdt de laatste jaren meestal iets van 140kmh in De waarbij ze goed anticipeert en ruim voldoende afstand houdt. Deze snelheid is voor haar het prettigste en het minst vermoeiend. Dit kun je ook vrij rustig rijden en is dus ook vrij goed voor het verbruik.
Ik rijd in De meestal iets van 160kmh, wel op een rustige manier, ver kijken, vroeg anticiperen, veel afstand houden, veel dingen oplossen met beetje extra gas en beetje minder gas. Dit is voor mij het prettigste en het minst vermoeiend. Ik verbruik zo ook niet bijzonder veel (meer) brandstof. In absolute rijtijd zal het verschil niet eens heel veel zijn in mijn voordeel.
Mijn pa die rijdt in De (nouja, overal) als een lompe gek. Vaak 180+ bumperkleven, links hangen, niet op de weg letten, laat en hard remmen, veel accelereren. Hij haalt ten opzichte van mij nauwelijks winst in rijtijd, en de kleine winst die hij haalt is hij kwijt aan een (extra) tankstop. En dan tel ik nog niet wat hij verslijt aan banden en remmen.

Uiteraard moet je rekening houden met de omstandigheden, maar dan niet zozeer de naam van het seizoen. In de winter als het niet vriest bij een schone en droge weg kun je veilig 160 rijden. In de zomer in de stromende regen kun je het beter rustiger aan doen.

verder zou ik me over de A3 daar op vrijdagochtend (dan zal het al een tijdje na de ochtendspits zijn als je om 4:30 in Adam vertrekt) niet al te druk maken. Op zaterdag is dat natuurlijk erger. Verder denk ik dat het met kerst erger is als met carnaval omdat kers voor iedereen in dezelfde weken valt en voor Duitsers ook belangrijk is. Over de A5 en de A8 langs Mannheim, Karlsruhe en Stuttgart is ook niet alles..
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

duikgek89 schreef:Het wordt tijd dat je je rijbewijs haalt en zelf gaat rijden, dan ervaar je dat wat beter.
Denk je dat ik 160 km/h een lekkere snelheid ga vinden dan? :lol: Het zou misschien kunnen, maar mijn chauffeurs (om het even lux te noemen) vinden dat absoluut vermoeiend rijden. Maar oké als de weg lekker rustig is (moet je dus niet over de BAB3 gaan rijden :P ) kan dat misschien wel.

De BAB3 is 's Nachts wel lekker rustig en kan je flink doorknallen als je dat wilt. ;)
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Dat merk je uiteindelijk wel. Het belangrijkste is dat je een comfortabele snelheid rijd. Of dat voor jou persoonlijk 130 of 170 is, of iets daartussen dat maakt niet zoveel uit. Hangt ook van de auto en belading af. In de nacht heel hard rijden wat veel mensen doen daar ben ik het niet mee eens. Dan vind ik 130 a 140 genoeg op een onverlichte weg zonder ander verkeer. Zo heel ver kun je met je koplampen niet kijken...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Op dit moment maar 9 kilometer file in NRW, waarvan nul op de A3. Het is dus makkelijk om Köln voorbij te komen. Geen files na Köln op de A3 of de A61. Wel een behoorlijke file na een ongeluk op de A3 tussen Frankfurt en Würzburg. Er wordt verwacht dat deze nog een paar uur duurt. Dat is dus wat ik bedoel met "zet je radio aan en ken je alternatieven".
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

SnarfFlevoland schreef:
paulgilissen schreef:Afgelopen kerst maar liefs 2 uur gereden over het stuk Frankfurt-Wurzburg . Ik zou dit ten alle tijde mijden!!!!!! (wij zijn trouwens om 3.00 uur uit Nederland vertrokken)
Dat is inderdaad een rotstuk! Kan je beter vermijden.
paulgilissen schreef:Veel beter (en korter) is: A3-A67-A6-A81-A8-A7. Tussen Karlsruhe en Ulm wordt er aan de A8 nauwelijks gewerkt. En een gedeelte is 2x3, dus dat valt prima te overzien. Succes!
Opzich niet verkeerd, maar ik zou ten allen tijde niet via BAB6-BAB81-BAB8 gaan. Als je de BAB81 neemt rij je een stuk terug (naar het westen i.p.v. naar het oosten) en dat is dus niet slim. Rij dan gewoon over de BAB5 - BAB8 óf helemaal via de BAB6 tot en met de BAB7.

Overigens wordt er nu maar 4,5 kilometer bij Pforzheim aan de BAB8 gebouwd, en niet meer. Of er moeten toevallig tagesbaustellen zijn.
Valt mee hoor, die omweg via de BAB81. BAB6-BAB81-BAB8 is 10 km langer dan BAB5-BAB8 maar veel minder druk. BAB6-BAB7 is maar liefs 30 km om!Daarnaast is de BAB81 2*3, in tegenstelling tot de BAB7. Enige nadeel is het stuk BAB8 ter hoogte van Muhlhausen,waar regelmatig file staat, hoewel dit stuk snelweg dan weer zo uniek is dat ik hier altijd met plezier langs rij!
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Pino schreef:Op dit moment maar 9 kilometer file in NRW, waarvan nul op de A3. Het is dus makkelijk om Köln voorbij te komen. Geen files na Köln op de A3 of de A61. Wel een behoorlijke file na een ongeluk op de A3 tussen Frankfurt en Würzburg. Er wordt verwacht dat deze nog een paar uur duurt. Dat is dus wat ik bedoel met "zet je radio aan en ken je alternatieven".
Inderdaad. Vrijdagochtend is meestal wel een rustigere ochtend. Toch heb je op de A3 bij Köln soms even een kleine file. Maar dat alles staat in geen verhouding tot ons snelwegennet waar tussen 07:00 en 09:30 gemiddeld niet harder gereden wordt als 30kmh..

Tussen Frankfurt en Würzburg is inderdaad een minder fijn stuk. En in dit geval is een andere route inderdaad beter. Maar inderdaad, radio aan en alternatieve routes kennen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

SnarfFlevoland schreef:Opzich niet verkeerd, maar ik zou ten allen tijde niet via BAB6-BAB81-BAB8 gaan. Als je de BAB81 neemt rij je een stuk terug (naar het westen i.p.v. naar het oosten) en dat is dus niet slim. Rij dan gewoon over de BAB5 - BAB8 óf helemaal via de BAB6 tot en met de BAB7.
Onzin. De extra kilometers vallen reuze mee en de A6 en A81 rijden fijner en zijn breder en veel minder filegevoelig. Dat kleine stukje wat je iets zuidwestelijk rijdt...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Qua afstand zie ik zie de route over de A5 en de A8 en de route over de A6 en de A81 als gelijkwaardige alternatieven. Beide hebben hun prettig rijdende en hun minder prettig rijdende stukken. De route via Heilbronn is driebaans, maar ik vind het stuk tussen Walldorf en Weinsberg nooit heel prettig rijden, met name de passage van Heilbronn. De route via Karlsruhe heeft de heerlijk rijdende A5: driebaans door het bos. Het is er meestal vrij druk, maar er staat vrijwel nooit file doordat er nauwelijks afritten zijn. En het A8-gedeelte weliswaar nog niet geheel driebaans, maar er wordt in ieder geval niet meer gewerkt bij Pforzheim, zodat het daar eigenlijk altijd lekker doorrijdt. Overigens is me dat ook tijdens die werkzaamheden meerdere malen gelukt, vooral 's avonds en midden op de dag.

Op dit moment trouwens file voor Weinsberg, waar ze kennelijk weer eens begonnen zijn met wegwerkzaamheden. Een mooie gelegenheid om dus weer eens lekker over Karlsruhe te rijden. Of over de A3, want die is weer volledig filevrij op dit moment.