Sneltram Hasselt - Maastricht

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » vr 19 dec 2008, 11:44

Wilko schreef:Mja, de bussen hebben niet echt een andere mogelijkheid om van de Markt naar het station te rijden (of je moet ze laten keren op de markt)
Het oorspronkelijke en momenteel pas deels uitgevoerde plan voor de omlegging van de OV-route was om de lijnen van en naar de Maagdendries (o.a. lijn 1,2,5,6,) in beide richtingen via Boschstraat (noord), Bassin en Maasboulevard naar de Wilhelminabrug te leiden. Deze lijnen komen dan niet meer aan de Markt. De "Vrijthoflijnen" (o.a. lijn 3,4) zijn dan nog de enige bussen die op de Markt komen en in beide richtingen rijden ze via de Boschstraat, Bassin en Maasboulevard naar de Wilhelminabrug. Bij volledige doorvoering van dit plan is de Gubbelstraat busvrij. Enige lijn die momenteel een probleem oplevert is lijn 10, die via de Van Hasseltkade en Markt een lus rijdt.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » vr 19 dec 2008, 12:02

En daarom zou het mijns inziens goed zijn om de tram over de markt en gubbelstraat te laten rijden. Misschien dan inderdaad op het gubbelstraat stuk enkelsporig

Wilko
stadsweg
Berichten: 280
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 10:36
Locatie: Maastricht

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Wilko » vr 19 dec 2008, 13:51

Als dat OV-as-project inderdaad afkomt en de Gubbelstraat vrijkomt, dan zou mijn voorkeur absoluut uitgaan naar een tracé via de Gubbelstraat. Het heeft ook wel een meerwaarde als je met de tram tot aan de markt kunt geraken. Een Leidsestraatoplossing kan daar makkelijk, zo druk zal die tramlijn ook weer niet worden.
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » vr 19 dec 2008, 16:10

Ik zie zelf meer in de route via de Maasboulevard vanwege:
1. Goedkopere aansluiting bij de Boscherweg als route via de Commandeurslaan loopt (scheelt verbreding brug over Zuid-Willemsvaart)
2. Minder verkeershinder tram / auto op Boschstraat en op- en afritten Noorderbrug
3. Een tramhalte aan de Van Hasseltkade is een goed overstappunt van bus op tram en omgekeerd.

Bezwaar dat de tram niet op de Markt komt vind ik niet zo groot. Via Mosae Forum is de Markt op amper 100 meter loopafstand.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3265
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Mikhail » di 23 dec 2008, 10:56

Intussen nieuws over het Belgisch grondgebied:
De Redactie schreef op di 23/12/08 09:42:

"Geen onteigeningen voor de sneltram"

De Lijn ontkent dat er onteigeningen zullen komen voor de aanleg van een sneltram.
Vorige week had burgemeester Johny De Raeve (Open VLD) nog gezegd dat hij vreest dat stokerij Konings onteigend zou worden door de plannen.

"Maar dat is totaal uit de lucht gegrepen. We betreuren dat er onrust wordt gezaaid", zegt Sonja Loos van De Lijn.

"We onderzoeken 16 scenario's. Ik kan alleen maar benadrukken dat we er alles aan doen om onteigeningen te beperken
Tjah, 16 scenario's dat is toch wel een heel pak vind ik! Maar onteigening uitsluiten zal zowiezo heel moeilijk zijn denk ik...
****

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » di 23 dec 2008, 12:14

^^ Dit gaat niet over de lijn Hasselt - Maastricht. Inmiddels is de procedure van de lijn Hasselt-Neerpelt-Lommel gestart, waarvoor er nog een hele serie opties open staan.

Zie http://www.delijn.be/images/Spartacus_p ... 7-6688.pdf
en http://www.mervlaanderen.be/uploads/b354.pdf

Mikhail
expressweg
Berichten: 3265
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Mikhail » di 23 dec 2008, 14:42

Excuse me... Ik wist namelijk niet dat het tracé in Belgie voor de lijn Hasselt-maastricht al volledige gekozen was?? Vanwaar weet jij dit dan?

Ik dacht dat het nieuwsbericht over deze lijn ging, aangezien er niet duidelijk in vermeld stond over welke sneltram het ging.

Als sneltramlijn nr 1 in dit topic besproken wordt, en sneltramlijn nr 3 van Hasselt via Neerpelt naar Lommel loopt, wat is dan sneltramlijn 2? Iemand een idee?
****

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » di 23 dec 2008, 15:35

^^
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spartacusplan (zie ook de externe links aldaar)

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » di 23 dec 2008, 20:11

^^En dan met name deze link http://www.mervlaanderen.be/front.cgi?id=605 waarin het hele trace van lijn 1 staat, zo ver ik weet is voor de basis variant gekozen
Omdat het niet helemaal duidelijk op wikipedia staat, lijn 2 is Hasselt-Genk-Maasmechelen-(Sittard)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door vynkce » wo 24 dec 2008, 11:44

Het traject binnen Hasselt ligt echt nog niet vast hoor. Vast staat dat men gaat beginnen/eindigen aan het huidige station, maar hoe het dan verder moet, daar liggen nog alle opties open. Verder volgt de Light-rail inderdaad gewoon de oude spoorlijn Bilzen - Lanaken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 23 feb 2009, 17:22

Vorige week was de tweede informatie-avond van de Gemeente Maastricht, waarin de vorderingen van de tramplannen werden besproken. Helaas was er deze keer geen boekje met de (gevorderde) plannen, dus moet ik me baseren op de dia's die te zien waren tijdens de presentatie (en mijn geheugen).

Er zijn nog steeds drie opties voor het tracé door het centrum van Maastricht:
A. Route via de Boschstraat en Markt naar Wilhelminabrug
B. Route via Boschstraat, brug over Bassin en Maasboulevard naar Wilhelminabrug
C. Route via Fransensingel en Maasboulevard naar Wilhelminabrug

De consequenties van de verschillende routes blijken toch wel wat groter te zijn dan in eerste instantie werd gedacht (of gebracht...). Zo zal bij een keuze voor tracé A de Vismarkt (in het net gereconstrueerde deel van de Boschstraat) niet op deze plek kunnen blijven.

Bij de varianten B/C is de bocht van de Maasboulevard naar de Wilhelminabrug te krap en zal de splinternieuwe V-vormige aanlanding van de brug moeten worden vervangen! Ook de kademuur (tussen hoge en lage kade) moet een aantal meters verplaatst worden om voldoende ruimte te geven. De brug over het Bassin wordt bij variant B autovrij gemaakt (verkeer moet omgeleid worden over terrein van Sappi en de Fransensingel) en bij variant C wordt de brug zelfs helemaal gesloopt (waarbij ook busverkeer dus de omweg via de Fransensingel moet rijden).

Ik ben zeer benieuwd wat er verder besloten gaat worden en vraag me nog steeds af waarom een tracé voor de tram via de Commandeurslaan, waarbij autoverkeer over Bassin kan blijven rijden, niet serieus wordt bekeken...

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door peejay » di 03 mar 2009, 10:19

Het werk vordert: deze week rijden er (werk)treinen over het Nederlandse deel van het spoor.
[url=http://www.prorail.nl/pers/Persberichten/Actueel/Regionaal/Pages/WerktreinenoverspoorMaastricht-Lanaken.aspx]Prorail[/url] (2-3-2009) schreef: Werktreinen over spoor Maastricht-Lanaken

Op donderdag 5 maart rijden er voor het eerst sinds 1990 weer treinen over het Nederlandse gedeelte van het spoor Maastricht-Lanaken. Het gaat hierbij om werktreinen die gedurende twee weken tussen station Maastricht en de Belgische grens rijden. ProRail vernieuwt de spoorlijn Maastricht-Lanaken. Vanaf station Maastricht tot en met de Brusselseweg is het spoor bijna gereed. In de komende maanden vinden de laatste werkzaamheden plaats.. Het Nederlandse gedeelte van het spoor is in juni gereed. De start van het goederenvervoer staat gepland voor 2010.

Werktreinen en werkzaamheden aan het spoor
Op donderdag 5 maart rijdt een werktrein beladen met spoorstaven op het traject. Alle spoorstaven worden vervangen door nieuwe exemplaren. Op maandag 16, dinsdag 17 en woensdag 18 maart rijdt een stopmachine over het spoor die de ballast (spoorgrind) steviger maakt. Samen met de meetapparatuur op de machine wordt een kaarsrecht spoor gemaakt dat niet inklinkt als er treinen overheen rijden. Op woensdag 18, donderdag 19 en vrijdag 20 maart legt een speciale werktrein (een ballastafwerkmachine) het spoorgrind goed. Ook rijdt er een extra werktrein voor het lossen van extra spoorgrind.

Overweg Bosscherweg
In verband met het passeren van de werktreinen is de overweg Bosscherweg enkele keren gedurende enkele minuten gesloten. Bij de overweg wordt een verkeersregelaar ingezet. Ook staan er reeds twee weken aankondigingborden bij de overweg waarop staat dat er weer treinen rijden.

Overdag
Er wordt overdag gewerkt tussen. 07.30 uur en 16.00 uur. De werkzaamheden vinden plaats op het gehele Nederlandse traject, vanaf het station Maastricht tot de grens met België. Omwonenden kunnen overlast hebben van het geluid van de werktreinen en de machines. Alle omwonenden hebben een brief ontvangen met informatie over de werktreinen en werkzaamheden.
Rij met je hart

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » di 03 mar 2009, 10:58

Het Nederlandse gedeelte van het spoor is in juni gereed. De start van het goederenvervoer staat gepland voor 2010.
Aan Belgische zijde is volgens mij inderdaad nog (zo goed als) niks gedaan...

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » wo 04 mar 2009, 18:56

Er zijn toch wel al redelijk wat werkzaamheden geweest aan Belgische kant, het emplacement Europark is al zo goed als volledig af. Voor de rest zal men afwachten dat er met de machines over rails ernaartoe gereden kan worden
http://www.bordertrain.net/bordertrains ... m#Overslag

Nog even over tramtracé in Maastricht, op de infoavond had ik sterk de indruk dat de beslissing al genomen is. En wel het tracé over de markt (Brug van 5 jaar oud weer afbreken lijkt me niet echt realistisch :?).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » wo 04 mar 2009, 20:01

Giuseppe schreef:Er zijn toch wel al redelijk wat werkzaamheden geweest aan Belgische kant, het emplacement Europark is al zo goed als volledig af. Voor de rest zal men afwachten dat er met de machines over rails ernaartoe gereden kan worden
http://www.bordertrain.net/bordertrains ... m#Overslag
Ah ok, dat wist ik niet. Ik heb onlangs een kijkje genomen bij de spoorbrug over het Kanaal Briegden - Neerharen en op het terrein van Sappi Lanaken en daar was toen nog niks gedaan.
Giuseppe schreef:Nog even over tramtracé in Maastricht, op de infoavond had ik sterk de indruk dat de beslissing al genomen is. En wel het tracé over de markt (Brug van 5 jaar oud weer afbreken lijkt me niet echt realistisch :?).
Ja, ik verbaasde me ook al over de voorgekookte "alternatieven", waarbij bepaalde zaken in de Maasboulevard-varianten zo onaantrekkelijk worden gepresenteerd, dat deze als "te duur" terzijde kan worden geschoven. Ik betwijfel of er geen andere oplossingen te vinden zijn voor deze variant.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » di 10 mar 2009, 15:16

Vandaag in Dagblad de Limburger een artikel over de drie varianten van de tram door Maastricht. De meerderheid van de gemeenteraad is tegen de variant door de Boschstraat, alleen de VVD is hier voorstander van.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » wo 11 mar 2009, 17:40

Hbvl.be schreef: Vijf huizen onteigend voor sneltram in Bilzen
07/03

Afbeelding

Zeven spoorwegovergangen zullen in Bilzen door de komst van de sneltram sluiten. In de Molenstraat en de Boomstraat komt een brug, in de Hasseltsestraat een tunnel. De Nijverheidstraat, de Laarstraat en de Rooi krijgen een fietstunnel. De overweg in de Laakstraat verdwijnt. Eén halte van de sneltram ligt ook al vast: die van Munsterbilzen. Voor Beverst en Eigenbilzen loopt het onderzoek nog.

Donderdagavond waren de Bilzenaren uitgenodigd door stad, De Lijn en Infrabel voor een informatiesessie over sneltram 1, die vanaf eind 2012 via Bilzen Hasselt met Maastricht verbindt. In het totaal waren er zowat 500 mensen, veel meer dan verwacht. Veel mensen stonden ook twee uur lang recht, om toch maar de plannen te zien. Het openbaar onderzoek voor het gewestelijk uitvoeringsplan loopt nog tot eind april. Mensen kunnen dus bezwaarschriften indienen, maar op dit moment alleen over het traject, en dus niet over alle bruggen, instapplaatsen en tunnels die bij die sneltram horen.

Ook al kregen ze de voorlopige schetsen van haltes en fietstunnels even te zien. Maar aangezien die plannen nog niet helemaal vastliggen, werden die tekeningen ook niet verspreid.

Betalen
De sneltram zal in Bilzen naast het spoor liggen. En niet erop, ook al zou dat technisch gezien kunnen. Het spoor zit op die plek namelijk al tjokvol treinen. Bilzen krijgt zeker één halte voor sneltram 1: in Munsterbilzen. Sauwens wil er ook nog in Beverst en in Eigenbilzen.

“Dat zijn we nog aan het onderzoeken”, zei Peter Van Overvelt van De Lijn. “Alles hangt af van de tijdsduur. We willen op tijd aansluiten op de treinen in Hasselt. Maar we hebben goede hoop.” De mensen waren vooral geïnteresseerd in de spoorwegovergangen. Die gaan straks dicht. Op sommige plaatsen komt een brug, op andere alleen een fietstunnel, in de Laakstraat zelfs helemaal niets. Lijst Dedecker zat ook in de zaal. Zij wilden weten hoeveel de stad voor de sneltram betaalt. “Daarover is nog niets beslist”, zei Sauwens. “Maar het is logisch dat als we tunnels krijgen, we daar eventueel een stukje zelf van betalen. Maar we zullen nooit 10 procent betalen zoals ze dat in Diepenbeek zijn overeengekomen.”

100 km/uur
Mensen hadden ook vragen over de snelheid van de sneltram. 100 km per uur vonden ze toch wat snel. Ook de stoptijd van 30 seconden per halte wilden ze niet zomaar aannemen. Over geluidshinder wisten de ingenieurs te vertellen dat je die niet kan vergelijken met een trein. “De sneltram maakt weinig geluid. Ook voor trillingen moet je niet bang zijn, want dat is nu net het voordeel van nieuwe sporen. In scherpe bochten kan een sneltram tjilpen, maar hier heb je geen scherpe bochten.”

Erik SMEYERS
Liliana CASAGRANDE

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » ma 16 mar 2009, 20:09

Inmiddels staat de presentatie met de ontwerp inpassingen van het deel door Maastricht online
http://www.maastricht.nl/web/file?uuid= ... ntid=81368
en antwoorden op vragen van de bewoners
http://www.maastricht.nl/web/file?uuid= ... ntid=81368

Ik snap het commentaar op de Commandeurslaan variant eigenlijk niet, zie niet in waarom die slechter is dan via de boschstraat, ook omdat de nu aangelegde overweg over de bosscherweg kan worden gebruikt

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 16 mar 2009, 21:12

Ik ben ook niet echt onder de indruk van de gegeven argumenten. Ben benieuwd naar vervolg...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door vynkce » ma 16 mar 2009, 22:45

Het RUP voor het Vlaamse deel van het traject ligt ter inzage tot eind april en kan ook geraadpleegd worden hier:
http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/gr ... o_3tnt.pdf

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 01 jun 2009, 0:35

Afgelopen zaterdag stond in Dagblad de Limburger een stukje over de heraanleg van het goederenspoor tussen Lanaken en Maastricht. Het Nederlandse deel is zo goed als klaar, maar net over de grens is nog helemaal niets gedaan... Kortom: het splinternieuwe spoor loopt op de grens dood op een overwoekerde wildernis. Commentaar van de Belgen: Nederland moest eerst hun deel doen, want het materiaal moet via dat spoor worden aangevoerd.

Overigens hebben de Belgen wel al een nieuwe railterminal (inclusief spoor) gebouwd aan het Albertkanaal. Kennelijk was de aanvoer van materiaal daar geen probleem :shutup:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » ma 01 jun 2009, 10:45

Commentaar van de Belgen: Nederland moest eerst hun deel doen, want het materiaal moet via dat spoor worden aangevoerd.
:rofl2:

Is de Limburger trouwens een beetje een verteerbare krant, of werken daar ook journalisten die de klok wel horen luiden en toch in hun krant schrijven waar de klepel hangt?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Rene » ma 01 jun 2009, 16:03

Zouden ze daar aan de ndere kant van de grens ooit hebben gehoord van vrachtwagens ? :twisted: :twisted: :twisted:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 01 jun 2009, 16:56

^^
De reactie van de Belgen klinkt inderdaad als een Belgenmop...

@Vinny: Dagblad de Limburger is (wat mij betreft) een redelijke krant. Het is niet het (gebrek aan) niveau van de Telegraaf, maar haalt ook niet het (hoge) niveau van de NRC. Helaas is er geen keuze als je op de hoogte wilt blijven van regionaal nieuws via een krant, want het Limburgs Dagblad is feitelijk dezelfde krant als De Limburger (slechts de titel verschilt).

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » ma 01 jun 2009, 17:16

Ik ben laatst eens een stuk langs de spoorlijn gelopen, en ik moet zeggen het ziet er netjes uit met die muurtjes, en maar één overweg op het nederlandse deel.
Mijns inziens is deze spoorweg uitermate geschikt als alternatief voor de IJzereren Rijn

Voor de geintereseerden, hier staat een foto van de grens http://www.bordertrain.net/bordertrains ... Lan_95.htm

^^
Met die kwaliteit van de Limburger ben ik het niet eens, er staan ontzettend veel fouten en in die krant.
Maar je hebt gelijk er zijn weinig alternatieven (De ster was dat ooit, maar is ook veel minder geworden)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 01 jun 2009, 19:47

Giuseppe schreef:Mijns inziens is deze spoorweg uitermate geschikt als alternatief voor de IJzereren Rijn
Hoe stel je je dat voor? Behalve het probleem dat de spoorweg dwars door de bebouwde kom van Maastricht loopt, zit je ook nog eens met het ontbreken van een vervolgroute oostwaarts. Tevens zouden treinen dan moeten kopmaken in Maastricht, om bijvoorbeeld via Heerlen richting Duitsland te gaan. Alternatief is de treinen zuidwaarts te leiden richting Luik, maar dan kom je vervolgens weer op de Montzenroute... Grootste knelpunt is echter dat de verbinding ten westen van Lanaken niet meer wordt opgebouwd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door vynkce » ma 01 jun 2009, 21:37

Giuseppe schreef:Voor de geintereseerden, hier staat een foto van de grens http://www.bordertrain.net/bordertrains ... Lan_95.htm
Als na de regionale verkiezingen komende week in Vlaanderen er een coalitiewissel komt en de SPa er uit gegooid gaat worden (grote kans toe) bestaat de mogelijkheid dat de nieuwe Vlaamse regering wel eens heel wat minder haast gaat maken met het Spartacusplan. Lijst Dedecker is tegen, net als N-VA (gedeeltelijk) en Open VLD is ook niet de grootste fan van het project. Dan heeft Nederland ineens een mooie GTI bij :twisted:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 01 jun 2009, 21:44

^^
Het Spartacusplan en deze goederenlijn staan los van elkaar. Het blijft jammer dat de twee topics ooit op één hoop zijn geveegd. Dus nogmaals voor alle duidelijkheid:
1. Goederenspoor Maastricht - Lanaken, zo goed als klaar aan Nederlandse zijde, Belgische terminal ook klaar, enkel een paar honderd meter spoor in België moet nog vernieuwd worden. De financiering daarvan is reeds toegezegd / rond.
2. Lightrail Hasselt - Maastricht (mogelijk gebruik makende van het stukje spoor hierboven genoemd, maar waarschijnlijker is een eigen spoor parallel aan het goederenspoor), bevindt zich in vergevorderd studie-stadium. Opening was voorzien in 2012.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Vinny » ma 01 jun 2009, 21:48

^^ Oóit was het de bedoeling dat op het spoor Lanaken - Maastricht het Lightrail ging rijden tussen Hasselt en Maastricht (evt. Eijsden, nog veel meer eventueel Wezet/Visé en verder) én goederentreinen van de fa. Sappo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [LIGHTRAIL/GOEDERENVERVOER] Hasselt-Lanaken-Maastricht

Bericht door Giuseppe » ma 01 jun 2009, 23:05

Naar wat ik begrepen heb zou er bij de verdere doortrekking vanuit Lanaken richting Beverst sprake zijn van spoor dat ook geschikt is voor (zware) treinen, in verband met het goederenvervoer richting Lanaken. Dus waarom dan geen doorgaande goederenverbinding? En ja in Maastricht, er heeft ooit een spoorboog west-noord gelegen, dus die zou ook teruggelegd kunnen worden

Volgens mij zijn N-VA en de andere partijen voor een treinverbinding met diesels op het traject Maastricht-Hasselt, waarvoor nog maar iets van 8 KM spoor zou moeten worden aangelegd wanneer het spartacusplan zou worden afgeschoten.

Plaats reactie