Rechtsgeldigheid haltepalen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 03 jul 2007, 8:40

Die palen mogen er dan moderner uitzien, ik vind ze echt oerlelijk. Bovendien is het jereinste geldverspilling. Wat is er mis met die oude palen? Zo hebben ze in Leusden nu ook dynamische routeinformatie bij bushaltes, voor een bus die in de spits 4x en verder 2x per uur langs komt. Dan kan je ook wel even op de vertrekstaat kijken, lijkt me...
Rainier

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 03 jul 2007, 8:47

Op zich is de voorrangsregeling goed voor de doorstroming van het OV. Zoals gelft met ieder recht: je kunt er misbruik van maken. Verwarrend is dat ie Bubeko niet geldt. In Duitsland geldt volgens mij dezelfde regel. Ik weet niet of ie Europees uniform is.

Dat haltepalen een éénvormig karakter moeten hebben vind ik overigens terecht. Het moet voor de automobilist in één oogopslag duidelijk zijn dat het ook een verkeersbord is: het schept namelijk verplichtingen. Bibeko dat bussen voorrang hebben bij wegrijden én dat het een parkeerverbod is. De zone van het verbod moet dan nog wel met wit-zwarte blokken of een kruis op het wegdek zijn aangegeven. Deze wegmarkering heeft immers geen zelfstandige werking. Ook hier wordt nog wel mee gezondigd door met name gemeentes door alleen een bord te plaatsen. Formeel moet de bus dan gewoon op de hoofdrijbaan stoppen als er auto's geparkeerd staan. Soms lijkt dat ook de bedoeling (haltes waar zelden iemand instapt), soms duidelijk niet. Ook blijven de wit-zwarte blokken soms jaren liggen terwijl de halte is opgeheven door een routewijziging.

Voor busbanen / terminals maakt het natuurlijk allemaal niet uit.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 03 jul 2007, 8:57

Peter schreef:Bibeko dat bussen voorrang hebben bij wegrijden én dat het een parkeerverbod is. De zone van het verbod moet dan nog wel met wit-zwarte blokken of een kruis op het wegdek zijn aangegeven.
Waarom? De algemene regel is dat je binnen 12 meter van het haltebord niet mag parkeren, tenzij er blokmarkering is aangelegd.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door peejay » vr 20 mar 2009, 13:18

Blijkbaar nog steeds actueel:
[url=http://www.limburger.nl/article/20090320/REGIONIEUWS01/933778669/1056]De Limburger[/url] (20-03-2009) schreef: Kantonrechter erkent bushalte Veolia niet
Roermond, van onze verslaggever

Een inwoner van Swalmen die beroep heeft aangetekend tegen een boete voor parkeren bij een bushalte is door de kantonrechter in Roermond in het gelijk gesteld. De rechtbank heeft de boete kwijtgescholden.

De politie deelde de bekeuring van 60 euro uit omdat de automobilist stond geparkeerd binnen 12 meter van de bushalte. „Dat er daadwerkelijk sprake is
van een bushalte, die herkenbaar is voor reizigers door onder meer de zuil van Veolia kan dan wel zijn, maar dat betekent niet dat het een bushalte is in de zin van het verkeersreglement”, oordeelde de rechter.
In 2007 meldde het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte CROW de provincie al dat de 3500 haltezuilen in Limburg niet voldoen aan de richtlijnen. De stopplaats verandert daarmee in een parkeerplaats en bussen hebben bij het wegrijden van de halte geen voorrang meer.
De zogenoemde iBus van Veolia is een compacte, ronde haltepaal met een doorlopend venster. Maar elke bushalte in Nederland moet gemarkeerd zijn met
het bekende blauwgele bordje. Ook de politie waarschuwde Veolia destijds.
De provincie Limburg hoopt op een wetswijziging, waardoor de zuilen alsnog rechtsgeldig zijn.

Afbeelding
Foto: Peter Schols
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Palance » vr 20 mar 2009, 14:33

Terecht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Rene » vr 20 mar 2009, 15:01

Geen wetswijziging maken.
Laat Limburg maar normale haltepalen neerzetten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Vinny » vr 20 mar 2009, 17:01

Het zijn niet de meest praktische dingen nee. De reisinformatie wordt er niet duidelijk op gepresenteerd. Overigens ben ik van mening dat de zuilen wel herkenbaar zijn als bushalte. Ik heb in Limburg namelijk niet het gevoel dat ik naar een lichtgevende kunstpaddestoel annex vuilnisbak aan het kijken ben, maar toch echt naar een bushalte...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Rene » vr 20 mar 2009, 17:23

Tsja, het verschil tussen een tippelzone-stopplaats en een bushalte zit toch echt in dat ene RVV-bordje model L3 :puh2:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Vinny » vr 20 mar 2009, 23:54

Overigens voldoen de meeste Amsterdamse bushaltes (dan) ook niet?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Seat Ibiza » za 21 mar 2009, 10:49

^^
Als er geen geel bord L3 staat niet inderdaad.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door tsov » zo 22 mar 2009, 11:01

Ik meen ooit gelezen te hebben dat de Amsterdamse haltes wel voldoen, aangezien die dezelfde indeling en kleuren hebben, al zit het in een kubus verwerkt. De Haagse bushaltes voldoen daarentegen niet...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door duikgek89 » zo 22 mar 2009, 22:30

En in Arnhem dan? Daar zijn ze blauw? Maar de indeling en de vorm komt wel overeen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Palance » ma 23 mar 2009, 8:40

Daar waar Arriva in Rotterdam rijdt zijn de kolommen met de buslijn en de bestemmingen nu voorzien van een donkergroene achtergrond. Ik vraag me ook af in hoeverre dat nog geldig is. De bushalte zelf is nog wel als zodanig herkenbaar, maar niet meer geheel in het geel. Je ziet ook nog wel eens witte achtergronden bij bepaalde sneldiensten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door tsov » ma 23 mar 2009, 9:47

Nee, idd, dat Arriva-geflans wat o.a. in Dordrecht en Groningen ziet zal ook wel niet voldoen dan

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Palance » ma 23 mar 2009, 10:09

Lijkt me een interessant gegeven voor een proefproces. :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Riva » ma 23 mar 2009, 10:31

In Den Bosch hebben de bushaltebordjes alle kleuren van de regenboog. Maar volgens mij gaat het erom dat de bovenkant geel is met het herkenbare bussymbool en kunnen de routebeschrijvingen van de diverse lijnen wel afwijkende kleuren hebben. Dat zie je namelijk overal. Vaak zijn snelbussen in wit-op-rood uitgevoerd en de gewone lijnen in zwart-op-geel.
Rainier

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 mar 2009, 10:34

Palance schreef:Daar waar Arriva in Rotterdam rijdt zijn de kolommen met de buslijn en de bestemmingen nu voorzien van een donkergroene achtergrond. Ik vraag me ook af in hoeverre dat nog geldig is. De bushalte zelf is nog wel als zodanig herkenbaar, maar niet meer geheel in het geel. Je ziet ook nog wel eens witte achtergronden bij bepaalde sneldiensten.
Op busstations zijn de halteborden vaak ook niet conform het RVV en in de grensgebieden staan vaak nog wel eens Duitse of Belgische haltepalen. Omgekeerd staan er overigens ook wel eens Nederlandse haltepalen in het buitenland, alhoewel dat zeldzamer is.
Riva schreef:Vaak zijn snelbussen in wit-op-rood uitgevoerd en de gewone lijnen in zwart-op-geel.
Dat verschilt nogal. Connexxion doet tegenwoordig nagenoeg alles in zwart-op-geel. En wit-op-rood werd in Groningen en Drenthe gebruikt voor lijntaxi's en belbussen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Palance » ma 23 mar 2009, 10:58

Ik zoek eigenlijk een omschrijving van het bord L3 (en niet dus het bekende plaatje dat in de bijlage staat van het RVV).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door paolie » ma 23 mar 2009, 11:18

Voor zover ik weet is er geen omschrijving van dat bord

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door simon » ma 23 mar 2009, 13:35

duikgek89 schreef:En in Arnhem dan? Daar zijn ze blauw? Maar de indeling en de vorm komt wel overeen.
Blauw?
Afbeelding

Afbeelding

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Wally » wo 25 mar 2009, 23:20

Volgens het RVV is het bord geel, met een blauwe balk bovenin met daarin een symbool van een bus (en/of tram) zwart op wit.
In hoeverre daar vanaf mag worden geweken zal jurisprudentie moeten uitwijzen denk ik.

Wellicht wordt het tijd voor een Europees model bord, zodat er in grensgebieden geen onduidelijkheden zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door duikgek89 » wo 25 mar 2009, 23:47

simon schreef:
duikgek89 schreef:En in Arnhem dan? Daar zijn ze blauw? Maar de indeling en de vorm komt wel overeen.
Blauw?

Afbeeldingen
Of ik vergis me en heb ze ergens anders gezien, of het is veranderd. Ik meen dat ik ze bij station Presikhaaf in het blauw gezien heb?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door paolie » do 26 mar 2009, 8:53

Wally schreef:Volgens het RVV is het bord geel, met een blauwe balk bovenin met daarin een symbool van een bus (en/of tram) zwart op wit.
In hoeverre daar vanaf mag worden geweken zal jurisprudentie moeten uitwijzen denk ik.
Tsja, het geval van de Veolia-palen is het eerste geval waarover een rechter zich gebogen heeft. Andere jurisprudentie is er niet. Je zal dus een proefproces moeten uitlokken.

Opmerkelijk trouwens: Veolia blijft beweren dat hun palen rechtsgeldig zijn, terwijl een rechter heeft uitgesproken dat ze dat niet zijn :shock: . Ben benieuwd of ze nu in hoger beroep gaan....

Trouwens Veolia heeft eigenhandig alle L3 borden vervangen, zonder te beseffen dat die borden eigendom zijn van de wegbeheerder. Lijkt me logisch dat Veolia ze gewoon weer terug laat plaatsen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Peter » do 26 mar 2009, 9:10

De oplossing kan simpel zijn. Plaats old-style halteborden (desnoods zonder lijnnummers) naast de ronde palen, daar waar halterechten wilt laten gelden. Dat zal maar 25% zijn of zo.
Daar waar een halte geen aparte haven heeft (al dan niet een gat tussen geparkeerde auto's) mag er vaak toch al niet geparkeerd worden en hoeft de bus niet in te voegen (voorrang bibeko wanneer het een halte betreft) en is er geen enkele reden een wettechnisch juiste halte te creeren. Haltes op busstations of langs busstroken behoeven ook geen bescherming (verboden toegang in de regel voor niet OV of taxi's)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Wouter N14 » do 26 mar 2009, 9:53

Ik heb ooit ergens gelezen dat het bij halteborden niet gaat om het gele bord, maar enkel en alleen om de blauwe balk met het symbooltje van een bus (of tram). Helaas heb ik daar geen bron van, maar als dat correct is, dan hoeven de haltepalen dus alleen maar van een blauw-witte sticker voorzien te worden om te voldoen aan het RVV.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door ReisThijs » do 26 mar 2009, 10:24

De Veolia-palen hebben wel zo'n blauw vlak bovenaan maar zijn dus toch niet geldig.
Peter schreef:Plaats old-style halteborden (desnoods zonder lijnnummers) naast de ronde palen,
Of anders gewoon halteborden bovenop die ronde palen zetten, heb je nog steeds maar één paal nodig.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Rene » do 26 mar 2009, 15:59

De Volkskrant had wel een heel aardige kop:
De Volkskrant (23-3-3009) schreef:Kleurige lolly op bushalte illegaal

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Vinny » do 26 mar 2009, 20:34

Wouter N14 schreef:Ik heb ooit ergens gelezen dat het bij halteborden niet gaat om het gele bord, maar enkel en alleen om de blauwe balk met het symbooltje van een bus (of tram). Helaas heb ik daar geen bron van, maar als dat correct is, dan hoeven de haltepalen dus alleen maar van een blauw-witte sticker voorzien te worden om te voldoen aan het RVV.
Eigenlijk vind ik dat de wegbeheerders verplicht zijn om een wettelijk correct bord te plaatsen voor alle verkeersdeelnemers die het bestaan van een OV-halte aanduidt. Dat Veolia een lolly, Connexxion een paddenstoel en Arriva een cactusplant willen neerzetten dan mogen ze dat best doen, maar dat doen ze maar lekker van hun eigen geld. De wegbeheerder moet vanuit zijn verantwoordelijkheid voor het creeëren van een duidelijke en begrijpbare verkeerssituatie voor alle verkeersdeelnemers gewoon altijd een RVV bord neerzetten. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Rene » do 26 mar 2009, 21:04

Ach, het zal me eigenlijk worst zijn welk bord er staat, zolang het uitgangspunt geldt dat een niet-RVV model er automatisch toe leidt dat een wegrijdende bus dan geen recht meer op voorrang heeft. Dan is het aan de busmaatschappij of ze dat een belangrijk genoeg aspect vinden om er geld in te steken. Zo ja, dan graag uit eigen middelen en niet op kosten van de belastingbetaler. Zo nee, stop dan ook onmiddelijk met alle busprioriteiten bij VRI's.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Haltepalen Veolia in Limburg ongeldig

Bericht door Jeroen » vr 27 mar 2009, 18:25

^^ Het veiligheidsaspect lijkt me hier toch wat belangrijker dan het kostenaspect... Zouden buschauffeurs er nu écht zo veel rekening mee houden dat ze volgens de wet geen voorrang meer hebben bij het wegrijden?

Plaats reactie