Zebrapad zonder bord: stoppen?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Wouter N14 » di 31 mar 2009, 19:04

Een paar weken terug besteedde Blik op de Weg de nodige aandacht aan zebrapaden. Er was onder meer een filmpje te zien vanuit de camera-auto waarin twee auto's een zebrapad passeerden waar een voetganger op het punt stond over te steken. Er stond echter geen verkeersbord L2 bij het zebrapad, dus formeel gezien was er mijn inziens geen sprake van een voetgangersoversteekplaats (VOP). Er geld dus ook geen voorrangsverplichting. De twee automobilisten werden echter aan de kant gezet en kregen een bekeuring voor het niet laten oversteken van een voetganger. Ik ben van mening dat deze bekeuring onterecht was.

Vandaag kreeg ik deze reactie:
Een VOP is een VOP. Een voetganger zal nooit naar een L2 bord kijken en waant zich veilig op een zebra. De ander, die voorrang moet geven, zal zich hiervan bewust moeten zijn. Daarbij komt ook nog dat de voetganger in onze wetgeving exta bescherming geniet. De opgelegde boete is wat deze situatie betreft dus geheel terecht.
Merkwaardig, want in de richtlijnen staat nadrukkelijk dat "wordt bij de voetgangersoversteekplaats altijd bord L2 geplaatst". Helaas kan ik in het RVV noch in het BABW een keiharde koppeling vinden tussen het verkeersbord L2 en de zebrapadmarkering. Weet iemand hoe het precies zit, gestaafd met wetteksten?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Rene » di 31 mar 2009, 19:35

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen rechtmatigheid en handhaafbaarheid, en tussen schuld en aansprakelijkheid.

Een Vmax van 100 km/h die op een snelweg wordt aangeduid met enkel een bord rechts van de rijbaan is rechtmatig.
Beboeten is ook rechtmatig. Maar het is niet conform het BABW, dus grote kans dat als iemand het aan de rechter voorlegt, deze de hoogte van de boete bijstelt tot nihil.

Iets identieks zou ik me bij de zebra en bord L2 kunnen voorstellen. De zebra is op zichzelf als voorziening legitiem en rechtmatig. Grote kans dat bij een aanrijding de schuldvraag wel degelijk helt naar de bestuurder, en dat deze primair aansprakelijk wordt gesteld. Maar heeft de weggebruiker een goede verzekeringsmaatschappij, dan zal deze weer de wegbeheerder aansprakelijk stellen wegens het ontbreken van bord L2. Ik sluit niet uit dat de wegbeheerder dan vervolgens in belangrijke mate in de kosten moet bijdragen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Wouter N14 » di 31 mar 2009, 19:42

Dat is op zich een goede verklaring. Waar ik mij echter aan stoor is het feit dat wegbeheerders er zo'n potje van maken door bij iedere VRI weer zo'n zebrapad neer te leggen. Dat is erg onwenselijk omdat daarmee verondersteld wordt dat voetgangers ook echt voorrang hebben. Zeker op meerstrooks wegen kan dat zeer verwarrend zijn als iemand opeens gaat stoppen voor een voetganger bij uitgeschakelde verkeerslichten. Het wordt volgens mij echt tijd dat Nederland eens met duidelijke wetten gaat komen en die ook koppelt aan duidelijke uitvoeringsvoorschriften en dat wegbeheerders zich daar ook eens een keertje aan gaan houden. Dan is het allemaal een stuk beter uit te leggen aan de weggebruikers...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door mavas » di 31 mar 2009, 21:58

Overigens werd in de aflevering ook gezegd dat men alleen voorrang heeft als het bord L2 er staat, tenminste dat zei mevrouw Spapé :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Rene » di 31 mar 2009, 22:07

En wie mag dan die mw. Spapé wel weer zijn ?
(never heard of)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Wouter N14 » di 31 mar 2009, 22:21

Spapé is een van de docenten van de NHTV en tevens eigenaresse van een verkeerskundig adviesbureau. Met beide houdt zij zich voornamelijk bezig met kinderen in het verkeer en zo.

@ Mavas, ik heb niet het gehele Spapé-deel bekeken, ik heb die uitspraak dus gemist. Jammer, want het bevestigd dus mijn stelling.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Peter » wo 01 apr 2009, 8:50

Het bord L2 is niet altijd zichtbaar voor de voetganger. Het bord is dan ook bedoeld als extra attentie voor de automobilist. Net zo iets als haaientanden en een extra voorrangsbord.

Zoals René al zegt is een boete waarschijnlijk aanvechtbaar (ik had de VOP niet tijdig gezien is de beste smoes), maar ben je bij een aanrijding met een voetganger wel aansprakelijk voor de schade, met een kleine kans dat je de wegbeheerder DEELS aansprakelijk kunt stellen. Waarschijnlijk overigens alleen voor directe schade (eigen risico) en niet voor verlies van no-claim (indirecte schade).

Het ontbreken van een driehoeks- of stopbord (maar wel haaientanden) zal een vergelijkbare case zijn. Je kunt onder een boete uit voor het niet verlenen van voorrang (near miss meestal), maar zult toch aansprakelijk zijn, met een kans een deel te kunnen verhalen.

Ik heb zelf niet zoveel moeite met zebrapaden bij VRI installaties. Op sommige plekken (doorgaande 2+2 wegen) is het wellicht onverstandig, zeker als de VRI regulier 's nachts of zondag uitstaat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door mavas » wo 01 apr 2009, 9:04

Wouter N14 schreef:Spapé is een van de docenten van de NHTV en tevens eigenaresse van een verkeerskundig adviesbureau. Met beide houdt zij zich voornamelijk bezig met kinderen in het verkeer en zo.
En ze staat geregeld met artikelen in de Verkeerskunde ed. en op beurzen enzo. Ze houdt zich vooral met langzaam verkeer bezig.
Mavas, ik heb niet het gehele Spapé-deel bekeken, ik heb die uitspraak dus gemist. Jammer, want het bevestigd dus mijn stelling.
Uitzendinggemist.nl :idea:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Dick » wo 01 apr 2009, 9:48

wat is dan eigenlijk nog de toegevoegde waarde van een bord L2, bij een zebra, of een bord B06 bij een voorrangskruising met haaietanden.
als de gebruiker ze amper ziet/gebruikt, en zelfs de juridische macht op de verkeerstekens afgaat ipv de verkeersborden, dan kunnen we
de zaak net zo goed vereenvoudigen. iedereen blij (behalve de borden-boer).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Pino » wo 01 apr 2009, 10:40

Als er auto's voor je rijden, zie je de borden L2 en B6 waarschijnlijk eerder dan de markering op het wegdek. De borden helpen je dus om te anticiperen, dus die horen wat mij betreft ook wel degelijk geplaatst te worden. Wat betreft de matiging van boetes en een eventueel verhaal op de wegbeheerder, ik denk dat dan wel vast moeten komen te staan dat de voorrang niet werd gegeven doordat de weggebruiker onvoldoende bewust was gemaakt van de voorrangssituatie. Als jij op een lege weg rijdt, de zebra van honderden meters kunt zien aankomen en desalniettemin geen voorrang geeft, zou je je niet moeten kunnen verweren met de afwezigheid van een bord L2.

De redenatie vanuit de voetganger op een zebra begrijp ik wel. In wat mindere mate zie je die trouwens ook terugkomen bij een gewone voorrangskruising. Als ik haaietanden op de kruisende weg zie, ga ik ook niet checken of er wel een bord B6 staat en of er langs mijn eigen weg wel een bord B1, B3, B4 of B5 stond. Op basis van de markering moet je dus ook gewoon voorrang geven / krijgen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Rene » wo 01 apr 2009, 11:02

Dick schreef:wat is dan eigenlijk nog de toegevoegde waarde van een bord L2, bij een zebra, of een bord B06 bij een voorrangskruising met haaietanden.
Op een mooie besneeuwde winterdag bijvoorbeeld...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Juerd » wo 01 apr 2009, 11:05

In Dordt is de VRI uitgeschakeld op de Spuiboulevard. Pas toen er VOP-borden waren geplaatst stopten automobilisten voldoende voor voetgangers; voor die tijd kwam het blijkbaar bij weinig mensen op om te stoppen...

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Dick » wo 01 apr 2009, 12:55

Rene schreef:
Dick schreef:wat is dan eigenlijk nog de toegevoegde waarde van een bord L2, bij een zebra, of een bord B06 bij een voorrangskruising met haaietanden.
Op een mooie besneeuwde winterdag bijvoorbeeld...
...op een besneeuwde winterdag zie je ook doorgetrokken strepen, fietssymbolen, busbaansymbolen en verdrijfpijlen niet. Deze zijn wel zonder borden rechtsgeldig.
Geen consistent beleid dus.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Peter » wo 01 apr 2009, 13:06

Die geven echter geen voorrangssituatie aan en daarmee conflictssituatie en kans op ongevallen. Een rijbaanversmalling (2>1 of 3>2) wordt bijna altijd ook met een bord aangegeven.

Daar komt nog bij dat zebras en haaientanden aan meer slijtage onderhevig zijn (veel meer rijverkeer dan een parkeerstrook of verdrijvingsvlak) en daardoor soms al minder opvallen.

Borden hoeven dan ook niet (naast belijning) als je een situatie mag verwachten
* zebra bij VRI, plus dat er al een overkill aan andere borden kan zijn
* voorrangborden (verlenen en geven) bij fietspadaansluitingen met haaientanden
of de gevolgen beperkt zijn
*fietspaden onderling
* zebras op fietspaden
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Dick » wo 01 apr 2009, 14:57

^^ Ik snap je zin even niet. Je zegt dus eigenlijk dat je vindt dat de borden in bovenbeschreven situaties altijd geplaatst moeten worden bij de verkeerstekens op straat, vanuit de overtuiging dat deze combinatie bord + teken eigenlijk voornamelijk voorkomt bij potentiele conflictsituaties? En vervolgens zeg je dat men eigenlijk eenvoudigweg de hele situatie moet voorkomen, zoals geen zebra neerleggen bij een vri of op een fietspad?

Of ga je toch verder, en zeg je dat je vindt dat sommige combinaties gewoon veranderd moeten worden in het RVV (voorrangsborden bij fietspadaansluitingen op een weg, ev. incl. haaientanden zijn volgens mij verplicht als je niet simpelweg 'rechts heeft voorrang' wilt geven).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Peter » wo 01 apr 2009, 15:44

Ik zet geen mening neer.

Ik zeg dat de wetgever (in andere woorden) heeft gesteld (en daarmee ben ik het eigenlijk eens) dat verkeerstekens op de weg voldoende zijn voor orde op de weg (haaientanden, zebras, doorgetrokken strepen, voorsorteervakken, verdrijvingsvlakken), maar dat bij auto-conflictsituaties wegbeschildering niet genoeg is (behalve zebras bij een VRI).

Slijtage en sneeuw zullen meespelen als overweging. Een inhaalverbod (lijn) levert geen zelfstandig gevaar op als je die niet kunt zien door sneeuw. Wie met sneeuw over een fietsstrook rijdt zal ook geen bekeuring krijgen en auto en fietser krijgen hierdoor geen juridisch conflict.

Superbelangrijke tekens zijn zelfs tegen plaksneeuw opgewassen: de unieke vorm van voorrangsborden (driehoek punt naar beneden en 8-kant).

10 jaar geleden waren haaientanden zonder bord niet zelfstandig rechtsgeldig en een zebra zonder bord wel. In veel buitenlanden hebben zebras overigens niet verplicht een ondersteunend bord. Verboden op het wegdek (inrijverbod, Vmax, parkeerverbod anders dan gele lijn, etc) hebben (voorlopig nog) geen zelfstandige rechtgeldigheid overigens hier. Ik weet niet of dat elders wel zo is eigenlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Via » wo 01 apr 2009, 17:56

Zoiets heb ik laatst op stage ook meegemaakt bij een nieuw aan te leggen zebrapad op een plateau. Daar waren op tekening de borden L2 vergeten, maar ik heb ze wel opgenomen in de lijst van te bestellen borden, en met name omdat een zebra op een plateau veel minder zichtbaar is. En daarnaast zaten wij ook met het juridische vraagstuk of een zebra zonder borden wel een zebra is...we besloten het zekere maar voor het onzekere te nemen. ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Wouter N14 » wo 01 apr 2009, 19:39

^^ Heel goed! :blauweduim:

Peter, in de richtlijnen staat nadrukkelijk dat zebrapaden bij verkeerslichten worden afgeraden. Ook is bepaald dat bord L2 niet bij verkeerslichten mag worden geplaatst.Daarom lijkt het mij voor de hand liggend dat een zebrapad zonder bord geen status heeft.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Attietattie » wo 01 apr 2009, 19:44

Dat is verkeerd om redeneren. Dat is hetzelfde als zeggen: 1+3= 4 dus 4=1+3 en niet 2+2.

Daarbij komt dat het een richtlijn is. Daarvan mag worden afgeweken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Chris » wo 01 apr 2009, 19:47

Moet je voorrang geven op zebrapaden voor rotondes waar geen bord bij staat? En op zebrapaden bij VRI's wanneer deze uit staan?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Vinny » wo 01 apr 2009, 21:19

Van haaietanden weet ik wel dat ze op zich zelf al rechtsgeldig zijn. Er hoeft geen bord 'verleen voorrang' te staan, om een bekeuring voor het niet verlenen van voorrang te krijgen. Richtlijn of geen richtlijn... :roll:
(dit is volgens mij in het RVV-1988 al zo geregeld)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door duikgek89 » do 02 apr 2009, 1:51

Chris schreef:En op zebrapaden bij VRI's wanneer deze uit staan?
Als alle VRI's uitstaan dan lijkt me dat logisch. Immers dan gaat de normale/aangegeven voorrangsregeling van kracht en daarbij hoort ook dat zebrapad. Bovendien kun je beter een keer teveel stoppen dan iemand dood rijden onder het mom van: "Ja maar de VRI stonden uit dus ik vond dat hij/zij geen voorrang had."

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Peter » do 02 apr 2009, 8:53

Wouter N14 schreef: Peter, in de richtlijnen staat nadrukkelijk dat zebrapaden bij verkeerslichten worden afgeraden. Ook is bepaald dat bord L2 niet bij verkeerslichten mag worden geplaatst.Daarom lijkt het mij voor de hand liggend dat een zebrapad zonder bord geen status heeft.
L2 mag wel bij VRI (en soms staan die er ook !), hij mag (en wordt in 95%)echter worden weggelaten. Als de VRI aan is heeft de zebra slechts een beperkte juridische status boven kanalisatiestrepen; als ie knippert dan worden ze volwaardige zebra's (VOPs). Ik ga ervan uit dat weglaten is ingegeven door:
* veelvoud van borden bij kruisingen (verwarring)
* de attentie door knipperlichten (pas op !)
* het feit dat men op een kruising reeds met meer aandacht voor zijverkeer heeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Wouter N14 » do 02 apr 2009, 9:14

^^
Hoe kom je daar nu bij? Waar staat dat volgens jou? :dontknow:
CROW schreef: BABW: 2 Bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst.

Daarnaast dienen alle zebra’s, behalve bij verkeerslichten, te worden voorzien van het bord L2.
CROW schreef:Behalve bij verkeerslichten, wordt bij de voetgangersoversteekplaats altijd bord L2 geplaatst.

Bij met verkeerslichten geregelde kruispunten of oversteekplaatsen (GOP) verdienen kanalisatiestrepen de voorkeur boven de zebramarkering. Deze strepen hebben een breedte van 0,10 m, de lengte bedraagt 0,50 m met telkens een tussenruimte van 0,50 m : 0,50-0,50(0,10).


Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Dick » do 02 apr 2009, 9:50

Voetgangersoversteekplaatsen met VRI's zijn soieso nutteloos. Laatst onderstaande redenatie nog even gecheckt bij de politie, en ze zijn het ermee eens.

Redenatie:
1) Voetgangers mogen overal oversteken, wanneer ze het overige verkeer maar voorrang verlenen
2) Op zebra's hebben overstekende voetgangers voorrang op het overige verkeer.
3) Er is geen regel (meer) voor wanneer er gebruik gemaakt moet worden van de zebra, en wanneer hier naast de zebra overgestoken mag worden. De vaak genoemde ' binnen 50 meter moet je via de zebra oversteken' bestaat niet.

4) Dit betekent dat men altijd naast een zebra mag oversteken, ook 10 cm, wanneer men maar het overig verkeer laat voorgaan.

5) Bij een voetgangers VRI mogen voetgangers oversteken bij groen, en moet men wachten bij rood.
6) net als bij de zebra is er ook voor de voetgangersVRI geen regel binnen welke afstand via de VRI overgestoken moet worden.

7) Ergo: Je mag 10 cm naast de kanalisatiestrepen gewoon oversteken. Ook al is het rood. Zolang je het overig verkeer maar voor laat gaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Pino » do 02 apr 2009, 9:59

Die laatste houd ik erin voor als ik nog eens staande word gehouden voor het oversteken door een rood licht. "Ik was niet gebonden aan het rode licht en mocht dus oversteken zodra de verkeerssituatie het toeliet."

Wat betreft het nut van de combi zebra / VRI denk ik altijd dat de zebra er vooral ligt voor de tijdstippen dat de VRI uitstaat. Maar dan is het meestal dusdanig rustig op straat dat je die zebra ook niet echt nodig hebt om veilig te kunnen oversteken. Wat resteert is dan de schuldvraag, wanneer het dan toch tot een aanrijding komt. De zebra vóór de stopstreep heeft daarnaast wel iets handigs in het wegbeeld. Het verklaart de situatie bij de VRI: waarom de stopstreep staat waar hij staat en waar je de voetgangers kunt verwachten. Ook al is het voor voetgangers niet verplicht om precies daar over te steken, het grootste gedeelte van de voetgangers doet het wel. Maar dat heeft dan dus maar weinig meer met verkeersrecht te maken en alles met wegbeeld.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Attietattie » do 02 apr 2009, 11:17

Dick schreef:Laatst onderstaande redenatie nog even gecheckt bij de politie.
Dat is een erg ruim begrip. Is dat de gepensioneerde buurman die ooit in een ver verleden agent is geweest of heb je met een korpschef of KLPD gekletst?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Dick » do 02 apr 2009, 13:19

Attietattie schreef:
Dick schreef:Laatst onderstaande redenatie nog even gecheckt bij de politie.
Dat is een erg ruim begrip. Is dat de gepensioneerde buurman die ooit in een ver verleden agent is geweest of heb je met een korpschef of KLPD gekletst?
Met onze heer agent die we altijd de verkeersbesluiten onder ogen brengen om zijn fiat voordat ze eruit gaan.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Attietattie » do 02 apr 2009, 13:41

Ok, in ieder geval een diender die verstand van verkeer heeft dus. Het valt me overigens wel op dat ook die mensen onderling een zeer verschillende kijk op zaken hebben. Althans, dat is mijn ervaring als ik met die beste mensen om de tafel zit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Wouter N14 » do 02 apr 2009, 16:12

^^ Precies, want wat Dick zegt is ook wat anders dan wat in mijn eerste bericht staat. Die quote is daar namelijk ook afkomstig van een politiehandhaafteam of zo (moet straks even het mailtje er bij pakken). Daarom zeg ik ook: het is zo'n chaos met wetten en richtlijnen in Nederland dat niemand zwart-op-wit kan zeggen hoe het nu daadwerkelijk in elkaar steekt. Met als resultaat allerhande "oplossingen" en uitleggen. En het dan vervolgens raar vinden dat zoveel automobilisten de verkeersregels niet goed toepassen :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie