Route van Emmen naar Jívka (CZ)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Route van Emmen naar Jívka (CZ)

Bericht door mhkamp »

Het is bijna zover. Nog dik 35 nachtjes slapen komt een door mij georganiseerde reis naar Tsjechië tot stand. Alles is rond.

We vertrekken vanuit Emmen op 15 mei,ik denk rond een uur of acht in de avond richting Duitsland, waarbij ik een plek kies te overnachten. Alleen heb ik diverse routes. Welke is verstandig:

1. Emmen | BAB31, BAB30, BAB2, BAB10, BAB13, BAB15 | A18, A4, DK3, DK5 | 16 en 14 om zo in Jívka te geraken. Volgens GE en MA 2007 is dit de rijden snelste route, maar ik weet ondertussen dat er flink gebouwd wordt aan de A18 in Polen. Hoe ver is het nu?

2. Emmen | BAB31, BAB30, BAB2, BAB14, BAB4 | A4, DK3, DK5 | 16 en 14 om zo in Jívka te geraken. De A4 in Polen is momenteel ook een grote bouwput...

3. Emmen | BAB31, BAB30, BAB2, BAB14, BAB4, BAB17 | D8, 601, 611, D1, D11, 342, 11, 33, 303 en 301 om zo in Jívka te geraken. Bij Ústí Nad Laben is de D8 niet voltooit, zover ik weet, en daarbij is dit de grootste omweg, aangezien Jívka in het Noorden van Tsjechië ligt.

4. Emmen | BAB31, BAB30, BAB2, BAB14, BAB4, B156, B6, B178, B99, S132 | Polen | 35, 65, 14, 301 om zo in Jívka te geraken. Deze route hebben we ook in 2006 gereden. Toeristisch, qua tijd de snelste, alleen de slingerige bergweggetjes, de pittoreske dorpjes enz...

En voordat SnarfFlevoland begint : De BAB2 moet ik nemen ; ik heb vrijwel geen andere keus ;)
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Chris
Moderator

Re: Route van Emmen naar Jívka (CZ)

Bericht door Chris »

Ik zou de A18 nemen, en dan op de A4 bij Legnica eraf gaan, en dan de DK5 naar de grens met Tsjechië nemen om vervolgens via Trutnov in Jívka te geraken. Binnendoor vanaf Bautzen of Ustí nad Labem is een tijdsrovende route. De A4 Görlitz - Krzyzowa is voorlopig nog niet af, en de DK18 is volgens mij nu een provisorische snelweg.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

1. 871km 9uur
2. 910km, 9h 15min
3. 931km, 9h 45min
4. 885km, 9h 30min

Route 1 en 4 maken dus niet zoveel uit, waarbij route 4 de 'toeristische' route is. Route 2 en 3 vallen dus al af.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Van route 4 ken ik het gedeelte Bautzen - Vrchlabi wel, en dat is inderdaad een mooie route, maar als je wilt opschieten niet echt prettig. Via Cottbus - Legnica - Trutnov heb je het meeste 2x2.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Wat ik begrepen heb is dat het in Polen soms gunstig is om kleinere routes op te zoeken in plaats van de drukke toeristische routes.

Je kan ook de BAB4 volgen maar dan in Polen de DK30 naar Jelenia Gora, dan de 367, 368 en de 369 en dan kun je zo bij Lubawka/Královec de grens over. Bovendien zie je zo nog een klein stukje Polen en het is korter (en misschien ook sneller, maar dat weet ik niet zeker) dan via de 18, A18, A4, DK3, DK5.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Via Michelin geeft deze route:
Emmen | BAB31, BAB30, BAB2, BAB14, BAB4, BAB17 | D8, 63, 8, D8, 8, P0, D11, 324, 11, 33, 14

932 km, 8.59uur
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Maps geeft:
BAB31, BAB30, BAB2, BAB13, BAB15, A18, A4, DK3, DK5. Dat is 873km in 09:05 uur (maar de tijd in maps moet je meestal met een korrel zout nemen).

Als ik die handmatig omleg naar de BAB14 dan verzint hij zelf de rest van de route die ik zou nemen:
Via BAB31, BAB30, BAB2, BAB14, BAB4, DK30, 367, 368, 369. Dat is dan 860km in 09:15 uur.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Dan is het voor mij wel duidelijk. Als GE en Ma 2007 en jullie de route over Berlijn, Cottbus en Legnica aangeven, staat het onomstotelijk vast.
WeFo Lidnummer 0010.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

mhkamp schreef:En voordat SnarfFlevoland begint : De BAB2 moet ik nemen ; ik heb vrijwel geen andere keus ;)
De route via de B214, A392, A395, B6n en A14 is geen optie? :lol:
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

:idea:

De BAB391, BAB39, BAB395 en de B6n hou ik als optie wanneer er tussen Braunschweig - Magdeburg een 'volsperrung' is.

Je begrijpt wel, Coen Tunnel, dat ik geen zin heb in die oeverloze discussie met hem, vandaar dat ik hem een stapje voor ben.
Laatst gewijzigd door mhkamp op zo 19 apr 2009, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
WeFo Lidnummer 0010.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Het was ook maar een grapje. ;) Ik zou het inderdaad als optionele route houden bij een volledige sperring, maar anders is de BAB 2 toch duidelijk beter en logischer.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Dat had ik ook wel door, ik wou dat ik er zelf opgekomen was :)
WeFo Lidnummer 0010.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Nog altijd 10x liever de Duitse BAB2 als de Poolse DK2 of de Nederlandse A2. Die laatste twee zijn een grotere ramp imo. :shutup:
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

mhkamp schreef:Dat had ik ook wel door, ik wou dat ik er zelf opgekomen was :)
Hoe kan je het vergeten zijn!..... :PP: Maar dat geeft niet hoor... ;) En tja, het idee van de route over de BAB38 was je ook nog vergeten.... :lol:

Oké, terug naar de realiteit: Mijn inziens lijkt me de weg over de BAB30 - BAB2 - BAB14 - BAB4 prima te doen. Het voordeel is dat je niet langs Berlijn hoeft, en dat scheelt weer de nodige opstoppingen. En tel onderweg maar eens alle witte kruizen onderweg, dan zal je verbaasd zijn van alle dodelijke slachtoffers die op die weg zijn gevallen. :schrikreactie:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

SnarfFlevoland schreef: Hoe kan je het vergeten zijn!..... Maar dat geeft niet hoor... En tja, het idee van de route over de BAB38 was je ook nog vergeten....

Oké, terug naar de realiteit: Mijn inziens lijkt me de weg over de BAB30 - BAB2 - BAB14 - BAB4 prima te doen. Het voordeel is dat je niet langs Berlijn hoeft, en dat scheelt weer de nodige opstoppingen. En tel onderweg maar eens alle witte kruizen onderweg, dan zal je verbaasd zijn van alle dodelijke slachtoffers die op die weg zijn gevallen.
Haha, Ik had wel verwacht dat je zou komen, maar wat je ook schrijft, mijn route staat al enigszins vast. Als je even boven GOED gelezen had, is die route langer dan over Berlijn, volgens mij heb je daar wat mee. Ik heb een bepaald budget, dus omrijden of wat dan ook, alleen bij 'volsperrungen' is niet gewenst.
Opstoppingen? Hoezo opstoppingen. Zolang de file rijd, vindt ik het best, maarrrrrr.... Je hebt ook hier niet goed gelezen, want het vertrek is rond 20.00hr in de avond, dus kruizen tellen zit er niet in, ook niet op de terugweg.

BAB38... hoe ver kan je gaan.... :nuts: Ik moet niet naar de Harz, ik moet naar Tsjechië... Maar goed, ik heb geen zin om hierover een oeverloze discussie te gaan bespreken, en wat ik al schrijf... route is grotendeels al uitgestippeld.
WeFo Lidnummer 0010.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

^^ De reactie van mij was dan ook meer sarcastisch bedoelt, dan serieus! ;) Het was meer voor de grap.

Je route die je hebt uitgestippeld, is prima naar mijn inziens ook prima. En ik snap natuurlijk dat je een budget hebt, en niet graag wilt omrijden. Alhoewel het omrijden toch niet zo duur is, of wel? En... maak je nog mooie foto's onderweg?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Foto's. Tuurlijk :D
WeFo Lidnummer 0010.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Nou, BAB2, BAB14, BAB4, DK30, 367, 368, 369 (wat in Polen dan logischer is als eerst naar de A4 terug en dan DK3, DK5) is wel degelijk iets korter (13km). In tijd zou deze route 10min langer zijn volgens maps. Die verschillen zijn allemaal niet zo spannend.

Echter, als je om 20h vertrekt dan ben je om ongeveer 2:00 a 3:00 aan de Poolse grens (afhankelijk van het gewicht van je rechtervoet, je vermoeidheid en het aantal stops), dan nog een uur naar Jelenia Gora en dan kun je in het holst van de nacht als je moe bent in het donker in Polen over die kleinere wegen rijden. Dat is ook niet alles aangezien je moet kijken waar je heen moet en de wegen niet al te breed en overzichtelijk zijn. Stikdonker zijn ze naar aller waarschijnlijkheid wel. Dat is wellicht vervelend als je vermoeid bent (al helpt het als twee mensen kunnen rijden, dan kun je af en toe eens wisselen en dan kan de ander even slapen).

Aangezien je om die tijd bij Berlijn echt geen opstopping hoeft te verwachten kun je dan ook perfect via Berlijn - Cottbus gaan, en dan in Polen de DK18, A18, A4, DK3, en DK5 nemen. Dat rijdt dan toch net iets prettiger.
Overdag zou ik wel over de eerst genoemde route gaan (lijkt me leuker en in tijd/afstand boeit dat niks) maar in de nacht is het waarschijnlijk prettiger om via Cottbus -> Legnica te gaan.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

We rijden met 7 personen waarvan ik en nog iemand gaan rijden. De Berlijn, Cottbus en Legnica route, zoals die nu is, gaan we denk ik volgen. Ik moet opmerken dat ik natuurlijk overleg, maar ga er van uit dat het ok is. We willen op de BAB13 bij Kleinraststätte "Berstetal" gaan overnachten. Dan hebben we ruim 4 uur gereden. De volgende dag (za) gaan we naar ons vakantiehuisje in Jívka (ongeveer 4-en-een-half-uur rijden).

Haast hebben we gelukkig niet, maar ik persoonlijk wel van opschieten , of anders geschreven, lekker doorrijden.
WeFo Lidnummer 0010.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ik ging er vanuit dat je in een keer door wilde rijden. :)
Maar als je overnacht dan kun je ook via Magdeburg, Leipzig, Dresden, Gorlitz, Luban, Jelenia Gora, Kowary, Miszkowice en Lubawka rijden. Dan kom je bij exact dezelfde grensovergang uit. Overdag lijkt dat me aantrekkelijker, aangezien je de snelweg op een gegeven moment ook wel gezien hebt. Maar dat is natuurlijk persoonlijk en of je nu het een of het ander kiest maakt niet veel uit.
Tenzij je specifiek daar wilt overnachten, dan is Cottbus - Legnica natuurlijk handiger.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

SnarfFlevoland schreef:Alhoewel het omrijden toch niet zo duur is, of wel?
Kijk, dat is het nadeel als je geen rijbewijs hebt en je niets hoeft te betalen. Ik heb een budget van ongeveer 2250 euro.
Daarvan moet ik:
- Huur van de woning betalen;
- Toeristenbelasting betalen;
- Verplichte eindschoonmaak betalen;
- De reisverzekering;
- De huur van de bus betalen incl. 1400km. + €0,29 per extra gereden kilometer + extra risico van €3,00 p/d;
- Brandstofkosten van de bus betalen;
- Levensmiddelen tijdens ons verblijf aldaar;
- Extra geld voor onvoorziene dingen, of uit eten.

Dus omrijden is met dit budget zeker duur.
WeFo Lidnummer 0010.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

29ct per extra kilometer extra betalen exclusief brandstof? Vind ik vrij veel, of licht dat nou aan mij?
Ter vergelijking, een standaard KM-vergoeding is 19ct. Inclusief brandstof.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ook voor een bus?
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Ja. Er van uitgaand (maar dat weet ik niet zeker meer, heb het wel gevraagd) dat ik een volle tank brandstof krijg.
WeFo Lidnummer 0010.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Je hebt de definitieve route nu vastgelegd?
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Nee. We zien wel wat we tegen komen.
WeFo Lidnummer 0010.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Weeua ongevallenr terug van vakantie. We hebben op zowel de heen- als terugweg geen problemen ondervonden qua forse bouwwerkzaamheden of vakantiefiles (hemelvaart).

Op zowel de heen- als terugweg over de BAB31, BAB30, BAB2, BAB10, BAB13, BAB15 *PL-D* A18 en de A4. Van alle wegen + heel veel secundaire wegen heb ik foto's gemaakt en zullen tzt op het wegenforum verschijnen.
WeFo Lidnummer 0010.