[FOTO] N63 Marche - Liège

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Chris » do 16 apr 2009, 18:51

N63 Marche - Liège

Deze set loopt over een wat onbekendere expressweg, de N63 of E46 vanaf Marche-en-Famenne naar Liège.

route:
Afbeelding

1. In Marche. Typical Belgian housing with those tiled-walls.
Afbeelding

2. Travelling through the center of Marche-en-Famenne.
Afbeelding

3. Outside city limits, rainy weather.
Afbeelding

4. Long straight 2x2 stretches.
Afbeelding

5. Some road paint test site or something.
Afbeelding

6. General view. The Ardennes are more of a plateau here, not really accented terrain.
Afbeelding

7. At grade intersection.
Afbeelding

8. I wonder why they didn't construct a shouldere here, there's space reserved for that, it seems.
Afbeelding

9. N63 trailblazer. Also known as E46, but rarely signed as such.
Afbeelding

10. See? E46.
Afbeelding

11. A bridge.
Afbeelding

12. Exit signage.
Afbeelding

13. Megalomanic lighting here, as usual.
Afbeelding

14. Clavier exit.
Afbeelding

15. Long quiet road.
Afbeelding

16. Exit to Huy (somewhat larger city on the Meuse.)
Afbeelding

17. No traffic at all, I like that :)
Afbeelding

18. N66 intersection.
Afbeelding

19. No central barrier here.
Afbeelding

20. Flémalle exit to the left.
Afbeelding

21. Note the license plate, a character shorter than usual. Very old?
Afbeelding

22. Through some town.
Afbeelding

23. Lots of left turns to driveways of people's homes.
Afbeelding

24. The biggest at-grade intersection on N63.
Afbeelding

25. Right to Tilff, suburb of Liège along E25.
Afbeelding

26. Entering the Liège urban area.
Afbeelding

27. Nice dive-under they have that a lot in Liège.
Afbeelding

28. Entering the Angleur area of Liège.
Afbeelding

29. Intersection. N63 is also to the left apparantly (a mistake?)
Afbeelding

30. Green signage for motorway directions, however, no green signage on those motorways... weird. Ever planned to do that?
Afbeelding

31. New style signs.
Afbeelding

32. Major descend into the Meuse river valley.
Afbeelding

33. Ougrée exit.
Afbeelding

34. One of the biggest steel mills in Belgium.
Afbeelding

35. Lots of heavy industries along the Meuse river.
Afbeelding

36. Angleur / Seraing exit.
Afbeelding

37. View to the west.
Afbeelding

38. View to the east.
Afbeelding

39. I wanted to take this exit...closed. No detour posted. Luckily I know my way around the Liège area. Got on E25 to Maastricht pretty fast.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Vinny » do 16 apr 2009, 19:17

29. Intersection. N63 is also to the left apparantly (a mistake?)
Geen fout, maar wel flauw. Het is namelijk een verwijzing voor het zojuist ingevoegde verkeer (uit de Rue du Gonhy) dat het niet mag keren, maar bij de volgende afrit moet draaien.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 18&iwloc=A
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door waldo79 » do 16 apr 2009, 19:23

Vanuit Marche naar Liège rijdt eigenlijk niet meer door de Ardennen, maar door de Condroz 8-)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Ds79m » do 16 apr 2009, 19:36

Wederom leuke foto's van een weg die ik alleen kende van het stukje tussen Marche en Durbuy en het stukje bij Luik uit Luik-Bastenaken-Luik. Een lekker rustige weg, hoewel je in Marche wel ziet dat het op dat stuk binnen de stad wat drukker is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door vynkce » do 16 apr 2009, 19:44

Ik ken de weg, een prachtige weg om eens goed gas te geven! :mrgreen:

(vaak een zeer goed overzicht en het aantal kruispunten en erftoegangen is beperkt)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Pino » do 16 apr 2009, 20:35

Chris schreef:de N63 of E46 vanaf Marche-en-Famenne naar Liège.
Wie is ooit op het idee gekomen om een E-nummer toe te kennen aan een route die vanaf Luik tot ergens diep in Frankrijk geheel secundair loopt en verder ook niet echt Europees belang heeft? U gaat door voor de koelkast, wanneer u daarnaast ook nog kunt uitleggen waarom deze noord-zuidroute een even nummer heeft.

Anyway, ik herinner mij dat we midden jaren '80 een paar keer door de Ardennen naar Zuid-Frankrijk zijn gereden. De huidige snelwegen door de Ardennen waren nog niet klaar, maar de Franse A31 was al wel compleet, waardoor het aantrekkelijk was om de expresswegen door de Ardennen te pakken. Vanuit Rotterdam reden we eigenlijk al die keren via Brussel en de N4, maar we zijn om de een of andere reden ook één keer via Luik gereden. Weet echter niet hoe je vervolgens vanuit Luik naar Arlon kwam. Was deze N63 daarvoor de logische route of nam je daarvoor beter een andere (express)weg? Hoe liep de E25 eigenlijk precies voor oplevering van de huidige snelweg tussen Luik en Neufchateau?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Chris » do 16 apr 2009, 20:38

Luik - Arlon is het snelst via de N63 - N4 als je de E25 niet neemt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door vynkce » do 16 apr 2009, 20:51

Ik denk dat vooral de N30 ook belangrijkere rol had voor de aanleg van de E25. De N30 is de kortste weg tussen Luik en Bastogne en loopt overal parallel aan de E25. Op verschillende delen zelfs vlak er naast.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Wimpie24 » do 16 apr 2009, 23:21

Wat dan ook weer typisch is voor die expresswegen in Wallonië is dat je daar amper lintbebouwing hebt, in Vlaanderen zijn al die 2+2 wegen omgeven met mega filialen van winkelketens zoals Carrefour of met meubelwinkels met namen als Sofaland, vaak staan er ook nog een paar huizen tussen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Palance » vr 17 apr 2009, 8:20

Wallonië is nu eenmaal minder dicht bevolkt. Maar ik weet nog wel van de N5 ten zuiden van Charleroi dat daar ook lintbebouwing is mét winkelketens. Zeker rondom de grotere Waalse plaatsen zul je dat ook terugvinden. Maar inderdaad minder dan in Vlaanderen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door paolie » vr 17 apr 2009, 8:58

Pino schreef:
Chris schreef:de N63 of E46 vanaf Marche-en-Famenne naar Liège.
Wie is ooit op het idee gekomen om een E-nummer toe te kennen aan een route die vanaf Luik tot ergens diep in Frankrijk geheel secundair loopt en verder ook niet echt Europees belang heeft? U gaat door voor de koelkast, wanneer u daarnaast ook nog kunt uitleggen waarom deze noord-zuidroute een even nummer heeft.

Anyway, ik herinner mij dat we midden jaren '80 een paar keer door de Ardennen naar Zuid-Frankrijk zijn gereden. De huidige snelwegen door de Ardennen waren nog niet klaar, maar de Franse A31 was al wel compleet, waardoor het aantrekkelijk was om de expresswegen door de Ardennen te pakken. Vanuit Rotterdam reden we eigenlijk al die keren via Brussel en de N4, maar we zijn om de een of andere reden ook één keer via Luik gereden. Weet echter niet hoe je vervolgens vanuit Luik naar Arlon kwam. Was deze N63 daarvoor de logische route of nam je daarvoor beter een andere (express)weg? Hoe liep de E25 eigenlijk precies voor oplevering van de huidige snelweg tussen Luik en Neufchateau?
Als je wat verder kijkt, zie je dat de E46 de route Cherbourg-Reims-Luik volgt, dus het is wel degelijk een oost-west route. Daarnaast kun je vrijwel de gehele route minstens 120 rijden, en loopt de route zeker niet vrijwel geheel secundair!

Via Luik reed je destijds eigenlijk altijd over de N63, N4 en vervolgens niet via Luxemburg maar Longwy, of via de N89 richting Reims. De N30 is veel kronkeliger en 2x1, en daardoor veel minder snel.

Hoe de E25 precies liep voor de afronding van de snelweg, weet ik niet precies. Volgens mij is het nummer E25 pas gepland op het moment dat men ook wist dat dat stuk snelweg voltooid zou worden. Interessanter is het om te weten hoe destijds de E9 liep!

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door paolie » vr 17 apr 2009, 9:01

Chris schreef:N63 Marche - Liège

27. Nice dive-under they have that a lot in Liège.
Afbeelding
Deze heb ik nog gebouwd zien worden :D :D :D
39. I wanted to take this exit...closed. No detour posted. Luckily I know my way around the Liège area. Got on E25 to Maastricht pretty fast.
Afbeelding
Neem de volgende keer de afslag Angleur!!! (Foto 31). Veel sneller!

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door paolie » vr 17 apr 2009, 9:43

Chris schreef:N63 Marche - Liège

13. Megalomanic lighting here, as usual.
Afbeelding
Dit is trouwens een prachtige foto. Niet wat betreft de verlichting, maar vooral omdat je hier zo mooi kan zien dat de weg voordat die werd uitgebouwd tot expressweg, rechtdoor liep, het dorp in. Dergelijke "omleidingen" zie je op meerdere plekken langs de N63.

@Chris: Er zijn tegenwoordig trouwens een behoorlijk aantal rotondes te vinden op de N63. Met opzet geen enkele op foto gezet?

@ Wimpie: Vlak voor Luik, ter hoogte van dat tunneltje, wemelt het (helaas) van de bouwmarkten, caravangroothandels, lampenzaken, matrassenzaken en noem maar op. Niet zo goed te zien op de foto's, maar wat dat betreft geen verschil met Vlaanderen. Kom je verder van Luik af, dan wordt het wegbeeld zoals je ziet een stuk rustiger, en dat heeft zoals aangegeven, inderdaad te maken met de lage bevolkingsdichtheid. Bij Marche verschijnen ze dan weer...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Wimpie24 » vr 17 apr 2009, 11:19

^^

Lintbebouwing zal er inderdaad altijd zijn in België, maar in Vlaanderen is het op sommige plaatsen wel echt erg.
Desalniettemin moet ik toch toegeven dat dat een enorm mooie omgeving is daar.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door paolie » vr 17 apr 2009, 16:15

^^ Helemaal mee eens! En dat maakt mijns inzien België ook zo'n mooi land: de combinatie van prachtige steden in Vlaanderen en een prachtig landschap (zelfs een van de mooiste van Europa vind ik!) in Wallonië. Combineer dat met goed eten, goed bier en meestal vriendelijke mensen en je hebt een bijna perfect land dat naar mijn mening nooit uit elkaar mag vallen! ;)
(En ach, die enigzins chaotische bewegwijzering neem ik dan maar op de koop toe ;) )

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Vinny » za 18 apr 2009, 10:24

<< Frietkot
Friterie >>

:P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door denne007 » za 18 apr 2009, 10:43

prachtige streek maar wel een nachtmerrie qua bebording :?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Pino » za 18 apr 2009, 10:44

paolie schreef:Als je wat verder kijkt, zie je dat de E46 de route Cherbourg-Reims-Luik volgt, dus het is wel degelijk een oost-west route.
Als je het zo bekijkt, is de route Amsterdam - Istanbul ook een oost-westroute. Het idee van een grid is echter ook dat oost-westroutes min of meer op dezelfde breedte blijven hangen. Dat werkt van Cherbourg tot en met Reims (een route die ik overigens niet via de E46 zou rijden, maar via de A14 en de A4), maar dan gaat de route noord-zuid lopen. Dat heeft niets meer met een grid te maken. Maar goed, die problematiek is bekend en voor deze draad off-topic.[/quote]
Via Luik reed je destijds eigenlijk altijd over de N63, N4 en vervolgens niet via Luxemburg maar Longwy, of via de N89 richting Reims. De N30 is veel kronkeliger en 2x1, en daardoor veel minder snel. Hoe de E25 precies liep voor de afronding van de snelweg, weet ik niet precies. Volgens mij is het nummer E25 pas gepland op het moment dat men ook wist dat dat stuk snelweg voltooid zou worden. Interessanter is het om te weten hoe destijds de E9 liep!
Ben er wel vrij zeker van dat wij indertijd (eerste helft jaren '80) steeds via Luxemburg reden. Daar liep in die tijd namelijk al een snelweg en dan kon je ook doorrijden tot kort voor Dijon (afrit Til-Châtel op de A31). Ik meen dat de snelweg in België al ter hoogte van Arlon begon.

De E25 dateert uit het E-grid van 1975, terwijl het toch tot 1989 heeft geduurd tot de huidige snelweg compleet was. De Belgische bewegwijzering kennende zal het nummer E25 alleen nergens zijn vermeld, aangezien E-nummers in België alleen op de borden komen als ze over snelwegen lopen (zie deze N63/E46). Voor het vroegere nummer E9 zal hetzelfde gelden. Het waren routes die alleen op papier bestonden en niet op de bewegwijzering. Desalniettemin neem ik aan dat de route over de N30 liep / loopt. De N63 had haar eigen E-nummer, dus dan ligt het voor de hand dat de E9/E25 over de andere route van Luik naar het zuiden werd gepland.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Wouter N14 » za 18 apr 2009, 11:51

Als ik het goed zie, mag je hier 120. Of dat verstandig is weet ik niet, gezien al die palen zo dicht op de rijbaan :?
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door duikgek89 » za 18 apr 2009, 12:16

Er is weinig verkeer, de weg is breed en zo te zien zijn er ook niet veel hele scherpe bochten. Dan kan dat wel. Overigens had er inderdaad beter een afscherming voor die palen gestaan..

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door paolie » za 18 apr 2009, 13:03

Pino schreef:
paolie schreef:Als je wat verder kijkt, zie je dat de E46 de route Cherbourg-Reims-Luik volgt, dus het is wel degelijk een oost-west route.
Als je het zo bekijkt, is de route Amsterdam - Istanbul ook een oost-westroute. Het idee van een grid is echter ook dat oost-westroutes min of meer op dezelfde breedte blijven hangen. Dat werkt van Cherbourg tot en met Reims (een route die ik overigens niet via de E46 zou rijden, maar via de A14 en de A4), maar dan gaat de route noord-zuid lopen. Dat heeft niets meer met een grid te maken. Maar goed, die problematiek is bekend en voor deze draad off-topic.
Tsja, dat speelt inderdaad bij wel meer E routes. Ik zocht alleen een logische verklaring voor de E46, ik wil daarmee zeker het systeem niet goedpraten!

Via Luik reed je destijds eigenlijk altijd over de N63, N4 en vervolgens niet via Luxemburg maar Longwy, of via de N89 richting Reims. De N30 is veel kronkeliger en 2x1, en daardoor veel minder snel. Hoe de E25 precies liep voor de afronding van de snelweg, weet ik niet precies. Volgens mij is het nummer E25 pas gepland op het moment dat men ook wist dat dat stuk snelweg voltooid zou worden. Interessanter is het om te weten hoe destijds de E9 liep!
Ben er wel vrij zeker van dat wij indertijd (eerste helft jaren '80) steeds via Luxemburg reden. Daar liep in die tijd namelijk al een snelweg en dan kon je ook doorrijden tot kort voor Dijon (afrit Til-Châtel op de A31). Ik meen dat de snelweg in België al ter hoogte van Arlon begon.
De E25 dateert uit het E-grid van 1975, terwijl het toch tot 1989 heeft geduurd tot de huidige snelweg compleet was. De Belgische bewegwijzering kennende zal het nummer E25 alleen nergens zijn vermeld, aangezien E-nummers in België alleen op de borden komen als ze over snelwegen lopen (zie deze N63/E46). Voor het vroegere nummer E9 zal hetzelfde gelden. Het waren routes die alleen op papier bestonden en niet op de bewegwijzering. Desalniettemin neem ik aan dat de route over de N30 liep / loopt. De N63 had haar eigen E-nummer, dus dan ligt het voor de hand dat de E9/E25 over de andere route van Luik naar het zuiden werd gepland.
[/quote]

Was het deel Toul-Dijon toen al klaar?? Meen me nog te herinneren dat we ter hoogte van Langres gewoon over N-wegen reden!
Of je nou via Longwy of Luxemburg reed, dat maakte toen nauwelijks uit. Voor het tanken hoefde je het niet te doen, want dat had je in Martelange al gedaan ;)

En dan tot slot voor de E nummers mijn Michelin-kaart Mons-Luxembourg uit 1972 er maar eens bij gehaald (helaas heb ik maar 2 kaarten uit die tijd).
Snelwegen waren er toen in dit gebied nog nergens, en alleen de N4 was expressweg.
De E9 liep destijds over de huidige N63 (toen nog N35). Vanaf Marche over de N4 (dubbel genummerd, ook E40). Vanaf Bastogne wordt de N4 alleen nog maar E9. Ik vermoed dat de E40 destijds doorliep richting Ettelbruck-Duitsland, maar dat is op de kaart niet terug te vinden. De E9 volgde vanaf Bastogne inderdaad wel de route van de huidige E25, maar dan natuurlijk niet over snelwegen, en dwars door het centrum van Luxemburg.
De huidige N30 (toen N15), had geen E-nummer.

Met de komst van het E-grid uit 1975 heeft men waarschijnlijk bij de nieuwe route E25 geanticipeerd op de komst van de A26, en ik vermoed dat toen de N30 tijdelijk E25 is geworden (voor de delen waar de A26 nog niet klaar was)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Pino » za 18 apr 2009, 13:52

paolie schreef:Was het deel Toul-Dijon toen al klaar?? Meen me nog te herinneren dat we ter hoogte van Langres gewoon over N-wegen reden!
Of je nou via Longwy of Luxemburg reed, dat maakte toen nauwelijks uit. Voor het tanken hoefde je het niet te doen, want dat had je in Martelange al gedaan ;)
Fair enough 8-) Ik herinner me inderdaad dat we door Martelange reden en eens keken welk tankstation we eens zouden pakken. Een heel stuk beter dan de wachttijden bij de aires in Luxemburg. In latere jaren reden we uiteraard niet meer door Martelange, maar wisten we de wachttijden bij de Luxemburgse aires ook prima te vermijden. Er zit een prima tankstation op een paarhonderd meter van een van de laatste afritten voor de Franse grens, waar je feitelijk nooit wachttijden hebt.

De A31 tussen Toul en Til-Châtel werd gecompleteerd in 1984; dat was ook het eerste jaar dat wij naar Zuid-Frankrijk reden via Luxemburg. In de jaren daarvoor reden we via Parijs.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door paolie » za 18 apr 2009, 14:02

Heb voor de geinteresseerden twee delen van Michelinkaart Mons-Luxembourg (1972) ingescand. Ik hoop dat de link werkt:

Deel 1

http://myfreefilehosting.com/f/5288fa35c8_19.02MB

Deel 2

http://myfreefilehosting.com/f/1dabb79b77_19.08MB

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Pino » za 18 apr 2009, 14:32

De links werken. Als ik zo op de kaart kijk, was de route via de N63 toen de meest logische route tussen Luik en Arlon. In 1972 dan. De reizen in mijn herinnering waren rond 1984 en toen was de E25 ten zuiden van Luik al een aardig eindje gevorderd. Mogelijk dat we daardoor toch de E25 hebben gevolgd en daarna de N30.

Wat betreft de vroegere E40, volgens de website van Rudi Longueville liep die niet verder dan Arlon. De route had dus hetzelfde tracé als de huidige E411.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Vinny » za 18 apr 2009, 18:04

Met de komst van het E-grid uit 1975 heeft men waarschijnlijk bij de nieuwe route E25 geanticipeerd op de komst van de A26, en ik vermoed dat toen de N30 tijdelijk E25 is geworden (voor de delen waar de A26 nog niet klaar was)
In Nederland en Belgie is pas medio jaren '80 het nieuwe E grid geimplementeerd...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Pino » za 18 apr 2009, 18:19

In België vanaf 1983 (zie wegen-routes.be). Volgens mij is het hele verdrag van 1975 pas ook rond die tijd in werking getreden. Omdat de E25 pas in 1990 is gecompleteerd, moet er iets van een routering over het OWN zijn geweest - en wel over de N30. Maar dat was als gezegd een papieren routering, geen bewegwijzerde route.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Vinny » za 18 apr 2009, 23:10

Dit werd in 1987 afgerond (bron: Beste boek van de weg). Maar goed, dat terzijde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Wimpie24 » zo 19 apr 2009, 9:10

^^
Staan er foto's in dat boek?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Vinny » zo 19 apr 2009, 10:13

Oh, jullie kennen dat boek in België natuurlijk niet. Het is de 'bijbel' van de Europese automobilist. Mijn grootouders hadden vroeger het boek uit begin jaren '70 in hun boekenkast. Helaas heb ik dat niet kunnen erven :(
Zelf heb ik op een rommelmarkt het boek uit medio jaren '80 gekocht en zelf heb ik in 1994 met mijn gespaarde zakgeld toen de nieuwste versie gekocht :oops:
Het is een boek met kaarten van Nederland en Europa, met een beknopte omschrijving van de landen van Europa, met toeristische informatie en praktische wenken voor de weggebruiker, alsmede een overzicht van alle verkeersborden in Nederland, en de meest afwijkende in het buitenland. Ook staan er stadsplattegronden in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] N63 Marche - Liège

Bericht door Palance » zo 19 apr 2009, 10:24

Dat boek ging best ver, tot aan verschillende vlindersoorten toe.

Ik vrees zelf geen exemplaar meer in bezit te hebben :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie