[E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

[E429] A8-E429 Halle - Tournai - Lille

Bericht door mavas » ma 08 jan 2007, 18:27

Een aparte weg vind ik dit. Rond Kerst reed ik deze bijna volledig af.

- Vreemde bewegwijzering als je vanaf de R0 de E429 opgaat. De aanduiding Lille (en Parijs dacht ik) staat in een groen kader op het blauwe bewegwijzeringsbord.
- Direct na de ongelijkvloerse aansluiting verkeerslichten, die vooral rond de vakanties en spitstijden voor veel opstoppingen zullen zorgen.
- In de richting Doornik twee rijstroken over een brug (ik dacht de brug over het kanaal Brussel - Charleroi en de Zenne), in de richting Brussel 1 rijstrook over dezelfde brug! Terwijl er wel ruimte genoeg lijkt te zijn voor 2 rijstroken.
- Direct na een bocht net voor de R0 vanuit Doornik, opeens een splitsing voor de richtingen zuid en noord. Geen voorwegwijzers.
- Op een aantal gedeeltes wel verlichting, maar op een groot deel geen verlichting. Overigens vind ik geen verlichting niet zo erg, maar dan moeten er wel duidelijke reflectorpaaltjes aanwezig zijn, en dat vind ik niet.
- Aantal tunnels die hels verlicht zijn, en waarna je daarna in een zwart gat rijdt. Kan dat niet wat minder fel, zodat de overgang van licht naar donker wat soepeler verloopt?
- Flitsers op de weg. We zijn 4 keer geflitst (2x heen, 2x terug), terwijl ik beide keren niet harder dan 110 reed.

Weet iemand of deze zaken nog eens verbeterd worden?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 08 jan 2007, 18:42

Ik heb er van de zomer gereden (Doornik richting Brussel) en daarvan een reportage online gezet. Ik vond het een mooie en rustige weg. Wat mij het meeste opviel waren de taalperikelen onderweg (je rijdt een stuk net langs de taalgrens).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 08 jan 2007, 18:57

Dat flitsen, dat zijn de telsystemen van SOFICO, de organisatie die daar schaduwtol heft.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: E429-A8 Brussel - Doornik

Bericht door Rien » ma 08 jan 2007, 19:04

mavas schreef:- Vreemde bewegwijzering als je vanaf de R0 de E429 opgaat. De aanduiding Lille (en Parijs dacht ik) staat in een groen kader op het blauwe bewegwijzeringsbord.
- Direct na de ongelijkvloerse aansluiting verkeerslichten, die vooral rond de vakanties en spitstijden voor veel opstoppingen zullen zorgen.
- In de richting Doornik twee rijstroken over een brug (ik dacht de brug over het kanaal Brussel - Charleroi en de Zenne), in de richting Brussel 1 rijstrook over dezelfde brug! Terwijl er wel ruimte genoeg lijkt te zijn voor 2 rijstroken.

Weet iemand of deze zaken nog eens verbeterd worden?
De A8 sluit niet direct op de R0 aan; tussenin ligt nog een stuk N203. Daarom staat Lille op de R0 daar in wit-op-groen. Wat de Vlaamse overheid met de bottleneck in Halle precies van plan is, weet ik niet, maar de weg behoort wel tot de aan te pakken missing links in Vlaanderen. Moeilijkheid is dat Vlaanderen zelf weinig voordeel haalt uit de herinrichting van deze weg, of althans minder dan Wallonië.

Daarnaast bestaat ook nog het plan voor een verbinding tussen de A8 bij Quenast en KP Haut-Ittre (R0 x E19-A7).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 08 jan 2007, 19:29

Ook vanuit Doornik staat vlak voor Halle Brussel en de R0 (zo vaak zie je dat wegnummer niet terugkomen op de bewegwijzering) ook in een groen vlak.

Vooruit dan maar, laat ik nog maar eens die reportage posten

(Eerste paar foto's: Richting Frankrijk, de rest richting Brussel)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » ma 08 jan 2007, 19:51

Palance schreef:Vooruit dan maar, laat ik nog maar eens die reportage posten
Vreemd genoeg heb ik niet al deze foto's, en die die ik wel had, zijn nu wat groter dan voorheen. Heb je ze geresized?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 08 jan 2007, 21:41

Ik had gelezen dat er plannen waren om de A 8 op de R 0 aan te sluiten, geheel op Waals grondgebied.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DrCarpenter
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 15:13

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door DrCarpenter » zo 22 feb 2009, 21:52

De A8 is met stip mijn favoriete snelweg van België. Héél rustig, mooi, modern en prima wegdek.
Het enige tankstation/wegrestaurant langs de A8 is ook hypermodern uitgevoerd, als is het wel veeeeel te groot voor het aantal voertuigen dat daar stopt.
Ik vind het jammer dat de A8/E429 zo slecht wordt aangegeven vanaf de Brusselse ring.

benc
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 11 feb 2009, 18:27

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door benc » ma 04 mei 2009, 19:42

Inderdaad een prachtige snelweg, ik mocht gisteren nog het plezier hebben er over te rijden.

Ik gebruik deze route als alternatief voor de E40 naar de kust (Koksijde), toch een stuk langer rijden maar wat een traktatie van een route!

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Mikhail » vr 08 mei 2009, 17:43

Vandaag las ik nog in de Metro dat er nog nooit zoveel wegwerkzaamheden tegelijk werden gehouden in Vlaanderen. Op de E429 zijn ook werzaamheden gestart:
Asfalteringswerken op E429 Halle - Doornik [08-05-09]

Vanaf 12 mei start het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant met werkzaamheden op de E429/A8. Het wegdek wordt er heraangelegd in beide rijrichtingen, van het op- en afrittencomplex van Lembeek (22) tot aan de grens met het Waals Gewest. De betonverharding van het wegdek van de E429 wordt hersteld, en er wordt een laag geluidswerende asfalt op aangebracht. De werkzaamheden zullen duren tot 12 juli 2009.

Verwachte hinder
Tijdens de werken zal de E429 twee maal gedurende ongeveer een week volledig afgesloten worden voor het verkeer, eerst in de richting van Brussel (vanaf dinsdag 12 mei), en een tweede keer in de richting van Doornik (in juni). Op dat moment mag men ernstige hinder verwachten.
Tijdens de overige fasen van de werkzaamheden zal de E429 open blijven voor het verkeer. De capaciteit van de weg zal wel tijdelijk kleiner zijn, omdat er rijstroken afgesloten zijn. Ook dan zal er mogelijk hinder zijn voor het verkeer.

Werken richting Brussel: 12 mei - 11 juni
Fase 1: 12 mei - 20 mei: werken ter hoogte van complex Hondzocht (23)
Tijdens fase 1 wordt de E429 richting Brussel volledig afgesloten voor het verkeer ter hoogte van het complex Rebecq/Quenast (24). Alle verkeer moet er de snelweg verlaten en via de Rue de Bierghes, de Edingsesteenweg en de Hondzochtsesteenweg, naar de oprit Hondzocht/Tubeke (23). Bekijk de omleiding.

Het verkeer op de E429 richting Doornik wordt niet gehinderd en zal zoals gewoonlijk twee rijstroken ter beschikking hebben.

Fase 2: 25 mei - 11 juni: werken van complex Hondzocht (23) tot complex Lembeek (22)
Afgesloten voor het plaatselijk verkeer richting Brussel:
- oprit Hondzocht/Tubeke (23). De omleiding loopt via de Hondzochtsesteenweg en de Edingsesteenweg naar de oprit in Lembeek (22).
- afrit Lembeek (22). Het verkeer moet de snelweg al verlaten in Hondzocht/Tubeke (23) en vervolgens via de Edingsesteenweg naar Lembeek rijden. Bekijk de omleiding.

Het doorgaand verkeer richting Brussel wordt in Hondzocht/Tubeke via een doorsteek in de middenberm naar de andere kant van de weg geleid. Het verkeer richting Doornik beschikt hierdoor maar over één rijstrook ter hoogte van de werkzone.

Werken richting Doornik: 12 juni - 12 juli
Fase 3: 12 juni - 17 juni: werken ter hoogte van complex Hondzocht (23)
Tijdens fase 3 wordt de E429 richting Doornik volledig afgesloten voor het verkeer ter hoogte van het complex Hondzocht/Tubeke (23). Het verkeer wordt omgeleid via de afrit van Hondzocht (23), de Edingsesteenweg, de Rue de Bierghes, en zo naar de oprit van Rebecq/Quenast (24). Bekijk de omleiding.

Fase 4: 18 juni -12 juli: werken van complex Lembeek (22) tot complex Hondzocht (23)
Afgesloten voor het plaatselijk verkeer richting Doornik:
- oprit Lembeek (22). De omleiding loopt via de Edingsesteenweg en de Hondzochtsesteenweg naar de volgende oprit Hondzocht (23). Bekijk de omleiding.
- afrit Hondzocht/Tubeke (23). Het verkeer moet de snelweg pas verlaten in Rebecq/Quenast (24) en vervolgens via de Rue de Bierghes en de Edingsesteenweg naar Hondzocht/Tubeke rijden.

Het doorgaand verkeer richting Doornik wordt in Lembeek via een doorsteek in de middenberm naar de andere kant van de weg geleid. Het verkeer richting Brussel beschikt hierdoor maar over één rijstrook ter hoogte van de werkzone.

Kostprijs
De kostprijs van de werkzaamheden bedraagt 1.540.000 euro (incl. BTW).
Terwijl heeft men in Vlaanderen een grote pot goud gevonden, of men is zoals men al gezegd heeft degelijk werk aan het maken om de achterstand aan wegwerkzaamheden in te halen om onze wegen veiliger te maken. Maar ik denk dat het eerder met charme-politiek te maken heeft ;o) het is niet voor niets binnen een maand Vlaamse-verkiezingen.
****

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Wimpie24 » vr 08 mei 2009, 18:49

Ik denk spijtig genoeg dat dat het geval zal zijn.
Gelukkig zijn het in België zo vaak verkiezingen dat men bijna elk jaar aan charmepolitiek kan doen!
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Vinny » za 09 mei 2009, 9:02

Terwijl heeft men in Vlaanderen een grote pot goud gevonden, of men is zoals men al gezegd heeft degelijk werk aan het maken om de achterstand aan wegwerkzaamheden in te halen om onze wegen veiliger te maken. Maar ik denk dat het eerder met charme-politiek te maken heeft ;o) het is niet voor niets binnen een maand Vlaamse-verkiezingen.
Volgens de Vlaamse minister is het onderhoudsbudget voor wegen verdrievoudigd. Daar kun je aardige dingen mee doen.
Nu in Wallonië nog (waar slechts de helft van het benodigde aantal onderhoudsmiddelen daadwerkelijk wordt vrijgemaakt, met als gevolg dat de wegen daar veelal in slechte staat verkeren)...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Palance » za 09 mei 2009, 15:45

Is dat wegdek echt zo slecht dan? Ik heb de hele A8 2 jaar geleden bereden, maar ik vond dat best wel meevallen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Mikhail » za 09 mei 2009, 16:20

^^

Dat dacht ik ook al! Men kan die 1,5miljoen euro misschien beter investeren om bijvoorbeeld de aanlsuiting E40 met de R0 in Gr-Bijgaarden te optimaliseren, het asfalt is daar al jaren stuk gereden! Ook een beetje verderop tussen Affligem en Aalst op de E40 kan men met dat geld de hele snelweg daar heraanleggen, zoals beloofd is. Of misschien kunnen we dat geld beter gebruiken op de E34 tussen Turnhout en de Nederlandse grens in beide richtingen...
****

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Palance » za 09 mei 2009, 16:26

Van juli 2006 (het is al bijna 3 jaar geleden zelfs :) )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door waldo79 » za 09 mei 2009, 16:47

Die weg is toch helemaal niet zo oud 8-)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Ds79m » za 09 mei 2009, 19:34

^^ Een redelijk groot deel ligt er ondertussen toch al weer tientallen jaren volgens mij.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Vinny » za 09 mei 2009, 19:42

Het jongste stukje dateert van 2000. Zie ook hier:
dossier A 8 (c) Rien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Palance » za 09 mei 2009, 20:23

Dat is het ten noorden van Doornik:

Afbeelding
Afbeelding


Het stuk waarvan ik 3 foto's hierboven heb gepost zijn van 1971, volgens Rien's site. En voor die ouderdom ziet het er zeker niet slecht uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Vinny » za 09 mei 2009, 20:38

Zo goed ken ik Tubeke ook niet. Overigens is er sprake van een 'fout'. Of er ontbreekt een bruine streep door Vlaanderen, of er moet Tubeke staan en niet Tubize. De laatste is namelijk de Franstalige manier van opschrijven en dat mag niet in Vlaanderen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Palance » za 09 mei 2009, 20:42

Klopt, Tubize had hier niet mogen staan. De andere kant op staat overigens wel de Vlaamse versie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Wimpie24 » zo 10 mei 2009, 10:24

^^

Deze vastellingen hebben we al eens gedaan op die andere plaats waar die foto's ooit gepost waren.
Ik kan trouwens de foto's uit de seventies niet meer zien?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door ezuotap » wo 13 mei 2009, 10:26

http://www.inforoutes.be/ schreef: A8 (E429) Bxl/Bsl > Tournai-Lille(F) à Tubize 12-05-2009 | 2009-05-12 19:53:37
Source : Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - Afdeling wegen Vlaams-Brabant signale :

Travaux routiers sur l'A8 (E429) Bxl/Bsl > Tournai-Lille(F) à hauteur de Tubize en direction de dans les deux sens/in beide richtingen.

Phase 1: du 12/05 jusqu'au 20/5;
- La chaussée en direction de Bruxelles est fermée à la circulation à hauteur de Bierghes. Déviation : quitter la A8 à hauteur de la sortie N° 24 (Bierghes), prendre la rue de Bierghes, puis la Chaussée d'Enghien (N7) et ensuite la Chaussée de Hondzocht où on peut reprendre la A8 en direction de Bruxelles via l'accès N° 23 (Tubize).
- La circulation s'effectue normalement en direction de Tournai.

Déviation conseillée pour longue distance :
en venant de LILLE, prendre la direction de TOURNAI (E42/A16) ensuite se diriger vers MONS et NIVELLES via la E19 et reprendre la RO vers BRUXELLES
Korte vertaling : de E429 is volledig gesloten tussen utritten 24 en 23 in richting Brussel, en dit t.e.m. 20/5 (zal wel 31/5 worden zeker ;) ).

De aanbevolen omleiding via Bergen ik heb vanmorgen uitgetest, maar daar zijn er ook werken op 3 verschillende plaatsen (morgen probeer ik via Gent).

Aanvulling : op het Vlaamse gedeelte zijn er ook werken gepland (tussen Tubize en Halle), en dit (volgens de aankondigingsborden) tot eind juli.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Mikhail » wo 13 mei 2009, 11:05

Al goed dat de gewesten op kwestie van wegenwerken en ongevallen toch al goed met elkaar kunnen samenwerken. Goed dat ze dat doen, zo kan men ongevallen vermijden aan grootse wegenwerken zoals deze op de E429.
****

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door ezuotap » wo 13 mei 2009, 14:00

:wijsvinger: Jammer genoeg werken ze niet samen... Ik denk dat de werken op het Vlaamse deel nog niet begonnen zijn (gisteren toch niet). Meer informatie krijgt u de volgende dagen.

BrilliantKid
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:37

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door BrilliantKid » wo 13 mei 2009, 15:16

Ik neem dagelijks de E429 tussen Lessen (Lessines) en de R0 en omgekeerd. Enkele vaststellingen:

- was lang één van de best bewaarde geheimen op autosnelweg-gebied. Tijdens het weekend is er nauwelijks verkeer te bespeuren. Tijdens de werkdagen is dit wel anders.

- het verkeer is 's morgens enorm toegenomen sinds de paasvakantie. Om 6h30 's morgens sta ik sinds de paasvakantie aan te schuiven aan de flessenhals te Halle vanaf de afrit Lembeek. Voordien was dit vanaf de oprit Lembeek.

- sinds het veranderen van de laatste verkeerslichten enkele maanden terug richting Doornik is het 's avonds langer aanschuiven richting Doornik. Door de verandering is er voorrang van zij die richting Brussel rijden en links gaan op de Rodenemweg. Voorheen was het aanschuiven tussen het knooppunt van de R0 afrit Halle en de eerste verkeerslichten. Na de eerste verkeerslichten was het verkeer vrij normaal. Nu is het aanschuiven tussen de afrit Halle en de laatste verkeerslichten. De rijtijd bedraagt daar ongeveer 10 min voor wie braafjes de autosnelweg volgt en 6-7min voor wie binnendoor rijdt. Tijdens verkeerloze momenten is dit 2min30sec.

BrilliantKid
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:37

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door BrilliantKid » do 14 mei 2009, 9:07

Naar aanleiding van de werken heb ik meer info gevraagd over de verkeershinder omdat ik verbaasd was dat er niets werd gemeld 's morgens (mail Vlaams Verkeercentrum)

Vraag:

"Dankzij jullie site ben ik op de hoogte dat er sinds gisteren werken zijn op de E429 Doornik -> Halle. Door het afsluiten van de autosnelweg richting Halle stond er gisterennamiddag 14 km file.

Aangezien ik 's morgens altijd deze autosnelweg neem, dacht ik dat deze door de werken dus te vermijden was. Ik ben deze morgen dan ook via een andere weg naar Brussel gereden goed luisterend naar de verkeersinformatie om voor mezelf te kunnen bevestigen dat ik de goede keuze had gemaakt. Tot mijn grote verbazing werd er geen melding gemaakt van verkeershinder.

Vandaar mijn vragen: was er dan geen hinder? Of werd deze gewoon niet gemeld? Alvast bedankt!"

Antwoord:
"Uw vraag is terecht. Graag hadden wij u hierover geïnformeerd, maar er zijn enkele "Belgische" obstakels.

Ik leg u de situatie uit:
Deze fase van de werken situeert zich vnl. op Vlaams grondgebied tussen Tubeke en Lembeek in de richting van Brussel/Halle. Als er daar in Tubeke file ontstaat, ontrolt die zich op Waals grondgebied. Omdat het verstrekken van verkeersinformatie een gewestelijke bevoegdheid is, moet Wallonië (verkeerscentrum Perex) de info over deze file verspreiden. Naar wij vernemen, van u maar ook via andere instanties, gebeurt dat in dit geval niet of onvoldoende.

Sinds kort nemen wij de Waalse verkeersinfo automatisch over op onze website, om iedereen zo volledig mogelijk te kunnen informeren. Dit had in dit geval voordelen kunnen hebben. Wij hopen daarom samen met u dat het Waals Verkeerscentrum snel zicht krijgt op de situatie ter plaatse, zodat hierover real-time info beschikbaar komt.

Weldra, in fase 2 van de werken, zuller er mogelijk files in de omgekeerde richting ontstaan. Deze zullen via de gebruikelijke kanalen door ons verspreid worden. Let wel: niet over het ganse stuk van de E429 hebben wij tellussen om files te detecteren. Dat kan je zien op de kaart: als er inkleuring is hebben we info, als de weg grijs is, hebben we geen info."

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Palance » do 14 mei 2009, 9:09

BrilliantKid schreef:...maar er zijn enkele "Belgische" obstakels...
Dat vind ik toch wel een prachtige zinsnede ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door Pino » do 14 mei 2009, 9:19

Iets heel anders: als we dan toch aan het werken zijn aan de E429, hoe staat het eigenlijk met de uitbouw bij Halle? Is er al vooruitgang geboekt sinds de gemeenteraad van Halle akkoord is gegaan met de uitbouw?

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Re: E429-A8 Brussel - Tournai (Doornik)

Bericht door ezuotap » do 14 mei 2009, 10:07

www.editiepajot.com schreef:
Wegwerkzaamheden op de A8 tussen HALLE en het Waalse Gewest

Repro EP.Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) begint op de A8 vandaag met werken die tot midden juli gaan duren. Het wegdek wordt er heraangelegd in de beide rijrichtingen (Brussel/Doornik), van het op- en afrittencomplex van Lembeek tot aan de grens met het Waalse Gewest.

De betonverharding van het wegdek van de A8 wordt hersteld, en er wordt een laag geluidswerende asfalt op aangebracht. De werkzaamheden zullen duren tot 12 juli 2009. Tijdens die periode zal de A8 twee maal gedurende ongeveer een week afgesloten worden voor het verkeer, eerst in de richting van Brussel (in mei), en een tweede keer in de richting van Doornik (in juni). Tijdens de overige fasen van de werkzaamheden zal de A8 open blijven voor het verkeer, maar zal de capaciteit van de weg tijdelijk kleiner zijn, omdat er rijstroken afgesloten zullen worden voor het verkeer.

Doorgaand verkeer blijft dus mogelijk, behalve in fase 1 en 3 (telkens ongeveer een week lang). Vanaf vandaag wordt de A8 ongeveer een week lang voor al het verkeer afgesloten in de richting van Brussel. Alle omleidingen worden hieronder beschreven per fase van de werkzaamheden.

Fase 1 (van 12 tot 20 mei): rijrichting Brussel, werkzaamheden ter hoogte van complex van Tubeke.
Het verkeer vanuit Wallonië richting Brussel zal tijdens fase 1 omgeleid worden via het complex van Rebecq/Quenast. Van daar zal het via de Rue de Bierghes, de Edingsesteenweg en de Hondzochtsesteenweg en het complex van Tubeke opnieuw de A8 naar Brussel kunnen nemen. Het verkeer richting Doornik zal zoals gewoonlijk de twee rijstroken van de A8 kunnen gebruiken.

Fase 2 (van 25 mei tot 11 jni): rijrichting Brussel, werkzaamheden van complex van Tubeke tot complex van Lembeek.
Tijdens deze fase zal de oprit van het complex van Tubeke voor het verkeer richting Brussel afgesloten worden. Dat verkeer zal omgeleid worden via de Hondzochtsesteenweg en de Edingsesteenweg naar het complex van Lembeek, waar het de A8 zal kunnen oprijden. Ook de afrit van het complex van Lembeek zal afgesloten worden in fase 2. Dat verkeer zal de A8 vroeger moeten verlaten, via het complex van Tubeke, en zal vervolgens de Edingsesteenweg moeten nemen.
Er zal ondertussen ook gewerkt worden op de A8 in de rijrichting van Brussel. Het verkeer richting Brussel zal in Tubeke via een doorsteek in de middenberm naar de andere kant van de weg (rijrichting Doornik) gebracht worden. Het verkeer richting Doornik zal gedurende deze fase maar een rijstrook kunnen gebruiken ter hoogte van de werkzone.

Fase 3 (12 tot 17 juni): rijrichting Doornik, werkzaamheden ter hoogte van complex van Tubeke.
Tijdens fase 3 wordt de A8 afgesloten voor het verkeer richting Doornik ter hoogte van het complex van Tubeke. Dat verkeer wordt dan omgeleid via de afrit van Tubeke, de Edingsesteenweg, de Rue de Bierghes, en zo naar de oprit van de A8 van Rebecq/Quenast.

Fase 4 (18 juni tot 12 juli): rijrichting Doornik, werkzaamheden van complex van Lembeek tot complex van Tubeke.
Tijdens de laatste fase van de werkzaamheden wordt de oprit van het complex van Lembeek voor het verkeer richting Doornik afgesloten voor het verkeer. Dat verkeer wordt dan omgeleid via de Edingsesteenweg en de Hondzochtsesteenweg naar de volgende oprit van de A8 in Tubeke, waar ze opnieuw de A8 zullen kunnen nemen. Ook de afrit in Tubeke voor het verkeer richting Doornik wordt afgesloten in fase 4. Dat verkeer zal omgeleid worden naar complex Rebecq/quenast, via de Edingsesteenweg en de Rue de Bierghes.

Er zal ondertussen ook gewerkt worden op de A8 in de rijrichting van Doornik. Het verkeer dat zich al op de A8 richting Doornik bevindt, zal in Lembeek via een doorsteek in de middenberm naar de andere kant van de rijweg (rijrichting Brussel) gebracht worden. Het verkeer richting Brussel zal gedurende deze fase maar een rijstrook kunnen gebruiken ter hoogte van de werkzone.

De kostprijs van de werkzaamheden bedraagt 1.540.000 euro (incl. BTW)..
http://www.editiepajot.com/regios/7/articles/6943

Lees ook de reactie van de burgemeester van Rebecq (in het Frans... ik heb geen gelijkaardig artikel in het Ndls gevonden) :
www.rtlinfo.be schreef: Chaos total à Rebecq: la A8 fermée, le bourgmestre furieux
Le bourgmestre de Rebecq (Brabant wallon), Dimitri Legasse, se dit scandalisé par l'absence de concertation qui a provoqué, mercredi matin, de gros embouteillages sur les routes de sa commune. L'autoroute A 8 était complètement fermée pour cause de travaux sur un tronçon situé en Flandre, et le trafic a été dévié vers la sortie Bierghes (Rebecq).

Le bourgmestre de Rebecq constate que la déviation a été mise en place sans que les autorités communales n'aient été averties. Des mesures ont dès lors dues être prises en urgence par la zone de police Ouest Brabant wallon. Le chantier est prévu jusqu'au 20 mai sur l'autoroute A8, en direction de Bruxelles, et empêche tout passage dans ce sens de circulation. Les automobilistes quittent donc l'autoroute à hauteur de la sortie 24 (Bierghes), prennent la rue de Bierghes puis la chaussée d'Enghien (N7), et ensuite la chaussée d'Hondzocht pour remonter sur la A8 en direction de Bruxelles.


Aucune déviation indiquée, les automobilistes pris au dépourvus

Mercredi matin, tout le village de Bierghes était encombré et les automobilistes ont cherché des alternatives en empruntant des chemins à travers la campagne. « Aucune déviation digne de ce nom n'a été mise en place, les habitants et les automobilistes n'ont pas été prévenus. Toutes les petites routes de campagne sont désormais envahies de véhicules qui roulent à très vive allure dans les portions dégagées pour rattraper un peu de temps perdu et finissent quand même par s'encastrer dans les embouteillages. A l'ère de la communication, il est scandaleux de prendre ce genre de décision influant sur la mobilité de plusieurs villages sans prendre la peine d'en avertir les communes afin qu'elles puissent prendre les dispositions nécessaires », a dénoncé le bourgmestre Legasse.
http://www.rtlinfo.be/rtl/news/article/241650/

Plaats reactie