[I] Grootste hangbrug ter wereld bij Messina

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[I] Grootste hangbrug ter wereld bij Messina

Bericht door Chris » di 29 mar 2005, 12:44

Afbeelding

Binnenkort komt er een brug tussen het Italiaanse vasteland bij Messina.
For the design of a crossing structure, the Preliminary Project definitively opted for a 3,300-metre long single-span suspension bridge which would have the world's longest central span.
The deck is 3,666 metres long, including the two suspension side spans, and 60 meters wide. The structure is composed of three box sections - two lateral ones for the roadway deck and a central one for the railway tracks. The deck's roadway section has three 3.75-metre wide lanes in each direction (two driving lanes and one emergency lane). The railway section has two tracks and two lateral pedestrian sidewalks.

The height of the two towers has been set at 382.60 metres to allow for a navigation clearance with a minimum height of 65 metres - in the presence of maximum load conditions - and a 600-metre width; the height of the deck's anchoring on the Sicilian side has been lowered by 11 meters, which would have a highly beneficial impact on the environment.
voor meer info check: http://www.strettodimessina.it

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 29 mar 2005, 15:37

:bigeyes:

Kijk, daar kunnen we in Nederland met de HSL-brug over het Hollandsch Diep dus niet tegenop...
Vraag me trouwens af wat voor prijskaartje daar aan gaat hangen: de brug komt in geologisch onstabiel gebied te liggen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 29 mar 2005, 15:40

Mwah, de Golden Gate Bridge is bijna hetzelfde en ligt ook in een geologisch onstabiel gebied (St Andreas fault line) en die staat er ook nog. Anders wordt het als Sicilië en Calabrië uit elkaar drijven... pats! brug in 2 stukken:-S

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 29 mar 2005, 15:47

Daar heb je inderdaad gelijk in. En die brug werd nota bene al voor de Tweede Wereldoorlog gebouwd...
En tsja, dat Sicilië en Calabrië uiteendrijven staat vast, maar de vraag is natuurlijk of - als de brug 'uiteenspat' - de mens dan nog op aarde rondloopt... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 29 mar 2005, 16:01

Nou... ik heb ooit eens iets gehoord over telefoonleidingen in de bodem van de Atlantische Oceaan tussen Afrika en Zuid-Amerika die geknapt waren door het verschuiven van de platen.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 29 mar 2005, 16:07

Dan waren ze wel erg strak gespannen...:mrgreen:

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » di 29 mar 2005, 17:32

ja, meestal laat men flinke ruimte op zo'n kabeltje zitten. Maar ach, die brug, weer een mooi staaltje kan dat worden. Voor ervaring over verschuivende eilandjes met brug ertussen kan men wel even in Japan gaan kijken, daar hebben ze er wel ervaring mee :twisted:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 29 mar 2005, 17:53

Voor bruggen die in elkaar storten moet je overigens in Amerika zijn, nota bene hetzelfde land waar de Golden Gate en de Verrazano Narrows het al decennialang uithouden.
Maar laten we eerlijk wezen: zelfs deze moloch is prutswerk vergeleken bij het mega-project dat Marokko met Spanje moet gaan verbinden thv. de Straat van Gibraltar. Laatst was er een reportage hierover op Discovery Channel: er moet een brug met 3 pijlers van elk ruim 900 (:bigeyes:) meter komen...Kijk, dan praten we tenminste ergens over. :mrgreen: Zal eens kijken of ik er wat plaatjes van kan vinden.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » di 29 mar 2005, 17:56

Ook die nieuw brug in Griekenland, bij Patras en tussen Rio en Anttiro, staat eigenlijk op twee platen. Dat was dus ook behoorlijk lastig en duur om te kunnen maken.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 29 mar 2005, 17:57

De betreffende brug, gezien vanaf één van de pijlers:

Afbeelding

Om een goed beeld te krijgen van de grootte:

Afbeelding

De Brooklyn Bridge (het 'mini'-bruggetje op de voorgrond) is er niets bij. Merk op dat de voorste pijler in hartje Brooklyn staat en de achterste ergens in New Jersey ter hoogte van Midtown Manhattan...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 29 mar 2005, 18:29

:shock: Hallo zeg. Hoe hoog moeten die pijlers wel niet worden? 0,5km?
Overigens is er nog een groot project: Fehrmandsundverbinding tussen Rodby en Puttgarden (ten noorden van Lübeck). Overigens is de langste brug ter wereld in de USA. Lake Pontchartrain bridge van New Orleans naar de overkant, en dikke 30 km dacht ik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 29 mar 2005, 18:34

http://www.thecauseway.com/ Alles over deze 38,6km lange brug.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 29 mar 2005, 18:40

Chrizz schreef::shock: Hallo zeg. Hoe hoog moeten die pijlers wel niet worden? 0,5km?
Bijna 2x zo hoog: 900m... :bigeyes:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 29 mar 2005, 18:50

Yo niet normaal zeg! :shock: Dus die kan ik in Amsterdam zien staan vanuit me slaapkamer in Zwolle. :twisted: Zoiets moet je in Nederland niet proberen.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 29 mar 2005, 18:59

Overdrijven is ook een kunst...maar ze schijnen het ding echt te willen gaan bouwen. Dat zou wel eens voor een grote geopolitieke verschuiving (onbedoelde dubbelzinnigheid...:mrgreen:) kunnen leiden.

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » wo 30 mar 2005, 23:30

En die brug is nog niks bij de brug die ze over de Beringstraat willen bouwen (inderdaad, tussen het uiterste oosten van Rusland en Alaska)!
Jelmer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 30 mar 2005, 23:38

Ja daar zie je wel eens wat van op Discovery Channel. Die pijlers moeten zo groot worden dat ze ijsbergen kunnen weerstaan en er moeten treinen, auto's en pijpleidingen doorheen gaan. Maar zo'n verbinding lijkt me met het huidige politieke en economische klimaat totaal onrendabel.

En wat te denken van die joekel van een brug tussen New Brunswick en Prince Edward Island in het oosten van Canada... die is ook wel een kilometer of 13 lang...

Afbeelding
Confederation Bridge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » vr 01 apr 2005, 22:23

Hoeveel tol zou je voor dit soort bruggen moeten gaan betalen?

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 02 apr 2005, 10:15

Elmo schreef:En die brug is nog niks bij de brug die ze over de Beringstraat willen bouwen (inderdaad, tussen het uiterste oosten van Rusland en Alaska)!
Ach, maar dat plan is al HELEMAAL niet serieus. (Bij de brug bij Gibraltar heb ik al grote twijfels.)
Een Beringbrug klinkt mooi, als verbinding tussen Amerika en Azie, maar in feit is het een brug van niks (Alaska) naar nergens (Oost-Siberie).
Pas een heel stuk verderop (China, Californie) wordt het dichtbevolkt, maar voor dat verkeer is het vliegtuig of een schip veelal veel aantrekkelijker.
Daarbij is de boel zo noordelijk als de Beringstraat het halve jaar pikdonker en dichtgesneeuwd.
Kortom: die komt er niet, tenzij een gek ineens 10 mld ervoor opzij legt.

Voor een brug over de Straat van Gibraltar geldt deels hetzelfde. Het lijkt mooi: een brug van Europa naar Afrika. In de praktijk is het echter meer een brug van Spanje (en Europa) naar Marokko... Is dat zoveel verkeer dat het zo'n gigantische investering waard is?

De Kanaaltunnel ligt wdb nog op een gigantisch gunstige plek, en we weten allemaal hoe het daarmee loopt. Die kan de concurrentie van vliegtuigen en boten nauwelijks aan. Waarom zou dat bij de Beringbrug (en de Gibraltarbrug) beter lopen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 02 apr 2005, 12:55

Wicher schreef: De Kanaaltunnel ligt wdb nog op een gigantisch gunstige plek, en we weten allemaal hoe het daarmee loopt. Die kan de concurrentie van vliegtuigen en boten nauwelijks aan. Waarom zou dat bij de Beringbrug (en de Gibraltarbrug) beter lopen?
Die Gibraltarbrug komt er niet, maar Spanje en Marokko zijn het al wel eens over een (trein)tunnel op die locatie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 02 apr 2005, 15:46

Palance schreef:
Wicher schreef: De Kanaaltunnel ligt wdb nog op een gigantisch gunstige plek, en we weten allemaal hoe het daarmee loopt. Die kan de concurrentie van vliegtuigen en boten nauwelijks aan. Waarom zou dat bij de Beringbrug (en de Gibraltarbrug) beter lopen?
Die Gibraltarbrug komt er niet, maar Spanje en Marokko zijn het al wel eens over een (trein)tunnel op die locatie.
Leren ze het dan nooit ?
De Kanaaltunnel is mede geen succes omdat men niet vrijelijk van de ene kant naar de andere kant kan rijden, maar verplicht de trein op en af moet. De vertraging die dat teweeg brengt is zowat even groot als die wanneer je de veerboot op of af gaat. Met de snelle veerboten van tegenwoordig heeft zo'n auto-overzet per trein dus helemaal geen voordelen. De treinpassages (per HSL bv.) zijn zodanig klein in absolute aantallen dat je de investering daarmee met alleen treinverkeer zelfs in 100 jaar nog niet terugverdiend hebt.
Wil je een verbinding die zichzelf kan bedruipen, dan is een autoverbinding zonder vertraging de enig reële optie.

Tenslotte vraag ik me af hoe het zit met de geologische omstandigheden. Europa en Afrika zijn twee aardschollen, en de kans is groot dat een brug een aardschok of -beweging zonder al te grote kleerscheuren overleeft, daar waar de (ook nog eens veel duurdere) tunnel dan enorme (zo niet onherstelbare) schade heeft opgelopen...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 02 apr 2005, 17:45

Dat een brug Sicilie en het vasteland van Italie met elkaar gaat verbinden, is vrijwel zeker. Men is bezig het geld voor de bouw bij elkaar te zoeken. Ook de EU is om een substantiele bijdrage gevraagd.

De Gibraltarbrug is nog slechts een idee. Ik weet niet of er serieuze plannen zijn deze brug te bouwen. Het zo natuurlijk wel een hele verbetering zijn, maar je zit met drie grote problemen:
1) de geologische gesteldheid (twee aardschollen, dus aarbevingsgevaar)
2) de Straat van Gibraltar is een van de drukst bevaarde zee-engtes ter wereld, inclusief mamoettankers etc.
3) het is een ideale manier Europa binnen te komen, er zal dan ook aan Spaanse en/of Marokkaanse kant een groot douane complex moeten worden aangelegd. Spanje is EU-lid, Marokko niet. Derhalve is deze grensovergang een buitengrens van de EU.

Een (trein)tunnel onder de Straat van Gibraltar door lijkt mij ondoenlijk. Reden: de zee-engte is, op een "plateau" in het midden van de Straat na (dat plateau wil men dan ook wil gebruiken voor de enorme pijlers voor de brug), meer dan 1 kilometer diep! Dat betekent dat een tunnel al vele kilometers landinwaarts moet beginnen om daarna steeds verder te dalen om de Straat van Gibraltar op voldoende diepte te kunnen passeren. Het diepste punt van de tunnel zou op bijna twee km. onder zeeniveau komen te liggen! (ter vergelijking: het diepste punt van de Kanaaltunnel ligt op "slechts" 60 meter onder het zeeoppervlak...)

Daarom lijkt mij een tunnel technisch en financieel onhaalbaar. Een brug is dan ook de beste oplossing. De brug zou 2x3 rijstroken moeten tellen en onder de weg is een treinverbinding geprojecteerd. De brug bestaat dus uit twee dekken.

Ideeen voor bruggen over de Beringstraat etc. zijn niet meer dan dat. Onze staat van techniek is nog niet zover dat wij zoiets kunnen bouwen. En zolang er aan beide zijden (Alaska en Siberie) geen goede verbindingen van en naar de brug zijn, blijft die brug een utopie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 08 okt 2005, 19:15

Even een oud topic uit de mottenballen halen:

Ik las een stukje over deze brug in de krant op m'n werk.

De vergunningen zijn rond, en de bouw gaat in 2008 beginnen, en moet in 2012 klaar zijn. De pijlers worden 382m hoog :shock:
Per richting komen er 4 rijstroken beschikbaar, en ook nog 2 spoorverbindingen. Het wordt de langste brug ter wereld met ruim 3300m lengte (hangbrug). De straat van Messina is een van de drukste ter wereld. Zeer overbevaren door het vele scheepvaartverkeer en de ferries. de prijs van een tolticket is afhankelijk van de tijd die je op Sicilië doorbrengt, maar zal zelfs met caravan goedkoper zijn dan een overtocht per boot, die een uur duurt (das lang voor 3km).
De brug wordt extreem rekbaar door de geologische activiteit. De brug moet minimaal een 7,1 aardbeving kunnen doorstaan, en moet 10meter heen en weer kunnen slingeren, en 7m door kunnen buigen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 08 okt 2005, 21:13

382 meter :shock: En waarom moet die brug 2X4 worden met ook nog eens een spoorweg der over heen. Is 2X2 niet voldoende? Wat mag bovendien die grap dan wel niet kosten? :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 08 okt 2005, 21:19

Die brug ligt wel pal tussen 2 grote steden. Messina telt 260.000 inwoners, Reggio di Calabria telt 180.000 inwoners. Plus een aantal omliggende steden zit je zo op een half miljoen inwoners in klein gebied. Je weet wat dat veroorzaakt in Nederland. Dan is 2x4 mooi toekomstgericht. Vergeet ook niet dat je zo'n enorme brug later moeilijk kan gaan verbreden. Tussen Palermo (1.000.000 inwoners) en omgeving Nápoli (3.700.000 inwoners) rijdt ook veel vrachtverkeer. Bovendien geeft deze brug 40.000 mensen werk, en door die economische impuls is ook erna meer werk. Het zal een impuls geven aan geheel Italie ten zuiden van Salerno.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 08 okt 2005, 21:23

Als die intensiteit dan werkelijk zo groot is, dan moet dat nu wel een enorme chaos zijn bij die boten. :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 08 okt 2005, 21:36

Jeroentjuh16 schreef:Als die intensiteit dan werkelijk zo groot is, dan moet dat nu wel een enorme chaos zijn bij die boten. :roll:
Volgens de krant is dat er ook. Er zijn verschrikkelijk drukke veerdiensten daar. Overigens reppen andere bronnen weer over gewoon een 2x2 weg met vluchtstroken.
Er is al een constructie over de Straat van Messina, en wel een hoogspanningsleiding. de pylonen zijn elk meer dan 200m hoog, en behoren tot de hoogste ter wereld.
De brug moet een vrije doorgangshoogte van 65 m krijgen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 08 okt 2005, 22:50

Ik dacht dat de hoogspanningsmasten bij de R2 hoog waren :roll: Ik zou ze wel eens in het echt willen zien of een plaatje :D

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » za 15 okt 2005, 0:50

Mark schreef:Ik dacht dat de hoogspanningsmasten bij de R2 hoog waren :roll: Ik zou ze wel eens in het echt willen zien of een plaatje :D
Hier heb je een plaatje:
http://www.nicobastone.com/images/Torre_Faro-Large.jpg
Opvallend is dat er geen kabels hangen. Kennelijk is de verbinding opgeheven, en hebben ze de masten laten staan. Ze zijn wel mooi, vind ik!
Jelmer

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » za 15 okt 2005, 9:09

Elmo schreef:
Mark schreef:Ik dacht dat de hoogspanningsmasten bij de R2 hoog waren :roll: Ik zou ze wel eens in het echt willen zien of een plaatje :D
Hier heb je een plaatje:
http://www.nicobastone.com/images/Torre_Faro-Large.jpg
Opvallend is dat er geen kabels hangen. Kennelijk is de verbinding opgeheven, en hebben ze de masten laten staan. Ze zijn wel mooi, vind ik!
Ik denk dat de kabels op de bodem van de zee zijn gelegd.

MvG
Rogier de Groot

Plaats reactie