Naar Slovenië in juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Timon91
stadsweg

Naar Slovenië in juli

Bericht door Timon91 »

Even een vraagje: Over een week of 5 ga ik dus richting Slovenië. Naar alle waarschijnlijkheid zal ik in de buurt van Rosenheim overnachten, om de volgende dag door te rijden naar Slovenië. Op donderdag 9 juli gaan we (vanuit Abcoude) dus Duitsland door, over de A3-A9-A99-A8. Nu is onze ervaring met deze route niet echt goed (zeg maar gerust, verschrikkelijk). Zijn er voor zover jullie weten goede, rustigere alternatieven die niet al te veel om zijn? Iets als de A61 ofzo?
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Naar Slovenië in juli

Bericht door SnarfFlevoland »

Hallo Timon! :D ,

Opzich heb je een goede route uitgestippeld, als het gaat om de hoofdroute vanuit Nederland. Ik moest even opzoeken waar Abcoude ookalweer lag, maar met Google Earth had ik dat zo gezien. ;)

Je moet goed bekijken hoe laat je ergens langs wil gaan. Over 5 weken is het al juli en begint het toch al aardig druk te worden op de Oostenrijkse A10 (Tauern Autobahn).

Als je van lekker doorrijden houdt, dan is de BAB61 geen optie. Hier moet je veel rekeningen houden met vrachtverkeer en de weg heeft slechts 2x2 rijbanen en op veel stukken heb je een tempolimiet van 100 tot 120 km/h. Mocht je een lekkere rustige weg willen hebben is de BAB45 een betere optie. Persoonlijk vind ik de BAB45 daarbij mooier als de BAB3, maar dat is mijn eigen mening...

Opzich is de BAB3 best snel te doen, maar dan moet je wel buiten de spits gaan. Het is vooral een kwestie van de tijd goed inplannen. Waar je de meeste vertragingen kan verwachten is op de BAB9 vlak voor München, de BAB99 en de BAB8 tot en met Dreieck Inntal, waar het verkeer naar Innsbruck en de Brenner de BAB8 verlaat. Daarnaast is natuurlijk de A10 in Oostenrijk het grootste obstakel in de zomer periode.

Mijn vraag aan jou is: Waar moet je in Slovenië precies zijn? En wil je plankgas geven of gewoon lekker relaxed rijden? Als ik je verdere wensen weet, kan ik advies op maat voor je maken. ;) Maar andere forum gebruikers willen je vast ook verder opweg helpen.

Een heel goed alternatief op de drukke A10 is de A9 (Pyhrn Autobahn) in Oostenrijk. Het voordeel hiervan is dat je niét via München hoeft te rijden en je niét langs de drukke tunnels en tolpoortjes hoeft bij de Tauern en de Katschbergtunnel.

Op de A9 kom je wel Slovenië een heel stuk oostelijker binnen, dan via de A10. Als je toch meer in het westen van Slovenië wilt zijn (dus via de Karawankentunnel), kan je ervoor kiezen om halverwege de A9 voor de S36 te kiezen naar Judenburg en Klagenfurt. Dit is een lekkere rustige autoweg (het eerste stuk S36 is zelfs autosnelweg tot Judenburg) en waar de autoweg onderbroken is, kan je ook lekker doorrijden, want er is daar weinig verkeer. Na de onderbreking gaat de autoweg verder als S37 naar de A2 bij Klagenfurt. Die route via de S36 / S37 moet je alléén doen als je meer dan 2 uur vertraging is via München en de Tauern Autobahn, anders kan je net zo goed even aansluiten in de file als je voor het snelste wilt gaan. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de A9 route erg mooi en rustig is, en het blijft een goed alternatief als je niet snel op de plaats van bestemming hoeft te zijn.

Alvast een hele fijne vakantie toegewenst! En enjoy de rit ernaar toe! :D

P.S. BAB staat voor Bundesautobahn en is precies hetzelfde als A (autobahn), in Duitsland.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 01 jun 2009, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 »

Wat voor slechte ervaringen heb je zoal gehad met de BAB's?
Vaste Autobahngebruiker.
Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 »

Ik moet in Bled zijn, dus verreweg het beste is om over de Tauernautobahn te gaan. We gaan die vrijdagochtend door de Tauerntunnel heen, dus hoort het nog niet zo druk te zijn. Bovendien kunnen we toch niet voor 3 uur op de camping terecht, dus een beetje file kan eigenlijk geen kwaad. Het probleem is dus vooral de eerste dag.

In 2006, toen we naar Italië gingen, hebben we er iets van 13½ uur over gedaan van Abcoude naar Bad Tölz. Één Vollsperre (A3 bij Limburg a/d Lahn), en twee lange files met langzaam rijdend verkeer (17 km op de A3 bij Würzburg en 12 km op de A9 bij Ingolstadt). Dit was wel redelijk uitzonderlijk, maar toch, het is, zoals je kunt begrijpen, niet echt goed bevallen. Een jaar later reden we in 8½ uur van Abcoude naar Zary, wat maar 60 km minder is, zonder enige file (ja Snarf, over de A2 ja :mrgreen:)

Maar goed, aangezien de A61 niet echt een heel goed alternatief is, is het dan toch het beste om over de A3 en de A9 te gaan?
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Zelf rij ik regelmatig over de A61 en heb daar hele goede ervaringen mee, zelfs midden in het hoofdseizoen. De weg is wel 2x2, maar rijdt desondanks vrijwel altijd goed door. Slechts een keer in de buurt van Alzey file gehad, maar dat was maar 3 km. en daar viel wel overheen te komen. Het probleem zit meer op de A5 bij Karlsruhe.

Van de A61 kun je via de A6 richting Nürnberg rijden, dat is een zeer rustige snelweg. Wel is die route een stuk langer dan rechtstreeks via de A3.
Van Karlsruhe kun je ook via de A8 naar München, maar dan ruil je de ene drukke weg in voor de andere. Dat heeft niet zoveel zin.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Waar in Slovenië moet je zijn? Aan de zee bij Koper in de buurt? En ga je met een caravan?

Wat je ook kunt doen is:
A2, A15, A50, A73, A77, NL - D, BAB57, BAB1, BAB61, BAB6, BAB5, BAB8, BAB99, BAB8, D - A, A10 en dan naar de Karawankentunnel.
Als ik jou was zou ik niet bij Rosenheim overnachten maar zo kort mogelijk voor die vervelende tunnels in Oostenrijk en dan de volgende ochtend VROEG weg en dan maar hopen dat je zo vroeg bent dat je daar geen uren in de rij hoeft te staan.

Wat wij vorig jaar naar Kroatië gereden hebben in de zomer is:
A73 (maar die ligt op nog geen minuut van huis af...), A77, NL - D, BAB57, BAB42, BAB45, BAB3, BAB7, Seeg, Hopferau, Füssen, BAB7 (grens tunnel), D - A, B179, B189 (IMST!!), A12, A13 (aan de A13 ergens overnacht), A - It, A22, SS49, SS51, A27, A28, A4.
Dan bij Triëste de grens over en naar de vakantiebestemming. Als dat bij de kust is kun je dan ook binnendoor zodat je geen vignet voor Slovenië hoeft te kopen.

- BAB45 vond ik niet fijn, veel vrachtwagens, druk, veel baustellen. Waarschijnlijk druk omdat men uitweek voor eventueel vakantieverkeer op de BAB3.
- Eerste stukje SS49 even een korte file gehad, maar dat was maar een klein stukje.
De rest door Italië is geen hele snelle route maar gaat vlot genoeg. Bovendien een hele mooie route en het is beter als uren stilstaan voor die tunnels in Oostenrijk. Bovendien mijd je München wat een knelpunt kan zijn. Overigens kunnen de Fernpass in Oostenrijk en de Brennerpass ook problemen geven, maar daar kun je met je timing rekening mee houden.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Oke, je moet dus in Bled zijn. Als je zorgt dat je vrijdagochtend bij de Tauern bent moet dat wel gaan. Maar waarom zorg je niet dat je daar donderdagavond al door gaat? Ik denk dat je eerste route goed is. Ik zou alleen pas voorbij de tunnels stoppen, of er net voor als er file is.

Je kunt eventueel ook BAB3, BAB5, BAB8 nemen. Dan vermijd je het vervelende stuk van de BAB3 (Frankfurt - Nürnberg) en de BAB9. Al heb je op de BAB8 ook wat baustellen en die weg kan ook druk zijn.

edit:
Je kan de A10 in Oostenrijk ook mijden door de Felbertauern te nemen via de BAB93, A12, B173, B178, B161, B108, en B100. Dan kun je ook aan die weg ergens in de bergen overnachten.
Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 »

duikgek89 schreef:Maar waarom zorg je niet dat je daar donderdagavond al door gaat?
Simpel, mijn ouders willen eigenlijk niet meer dan 900 km rijden op één dag.

Zou dit dan de beste optie zijn? Het is zo iets van 50 km langer dan de korste weg over de A3.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Willem schreef:Van de A61 kun je via de A6 richting Nürnberg rijden, dat is een zeer rustige snelweg. Wel is die route een stuk langer dan rechtstreeks via de A3.
Van Karlsruhe kun je ook via de A8 naar München, maar dan ruil je de ene drukke weg in voor de andere. Dat heeft niet zoveel zin.
Op de A6 van Hockenheim naar Neurenberg zijn veel wegwerkzaamheden op het moment, en die route is soms nog drukker dan de A8 via Stuttgart! De A6 ruil je dus dan ook voor een andere drukke weg, dus dat zou ik zeker niet doen.
Timon91 schreef:Ik moet in Bled zijn, dus verreweg het beste is om over de Tauernautobahn te gaan. We gaan die vrijdagochtend door de Tauerntunnel heen, dus hoort het nog niet zo druk te zijn. Bovendien kunnen we toch niet voor 3 uur op de camping terecht, dus een beetje file kan eigenlijk geen kwaad. Het probleem is dus vooral de eerste dag.
Oké, dat is duidelijk. En inderdaad, als je naar Bled gaat (mooie omgeving overigens! :) ) ga je niet helemaal over de Pyhrn Autobahn (A9). Ik heb ook je verdere wensen bekeken en dan kom ik op de volgende route voor je uit:

Abcoude -> A2 (Utrecht) -> A12 (Arnhem) -> Duitsland -> A3 (Oberhausen) -> A2 (Dortmund) -> A45 (Frankfurt am Main / Würzburg) -> A3 (Würzburg) -> A7 (Ulm) -> A8 (München) -> A99 (Lindau) -> A96 (München-Zentrum) -> B2R (Salzburg) -> A995 (Salzburg) -> A8 (Salzburg) -> Oostenrijk -> A1 (Klagenfurt) -> A10 (Klagenfurt / Villach) -> A11 (Ljubljana) -> Slovenië -> A2 (Ljubljana) -> 209 (Bled) -> Bled!

Met deze route hou je de A3 voor een groot gedeelte mis en kom je verder ook niet langs Keulen of Frankfurt am Main. Wel moet je (helaas) even langs Aschaffenburg op de A3, maar dat is maar even. Bij Würzburg buig je af van de A3 en ga je lekker rustig over de A7 naar Ulm.

Bij München gaat de route expres over de middenring i.p.v. de buitenring (A99). Dit doe ik omdat de A99 niet helemaal rond is en er vaak (lees héél vaak) overbelast is. En de middenring route gewoon sneller en korter is, vanaf de A8 uit Ulm. Ook hou je met de A7 / A8 route de vertragingen rond Neurenberg en op de A9 voor München mis.

Uiteraard kan je het erop gokken en gewoon de A3-A9-A99-A8 route nemen, maar dan loop je wel de nodige risico. Natuurlijk kunnen er op andere wegen ook ongelukken gebeuren, maar heb je minder kans op grote vertragingen en is de route een stuk rustiger. Daarnaast vind ikzelf persoonlijk de A45 en de A7 / A8 route mooier als de hele A3 en de A9. Maar dat is een mening. Feit is wel dat die routes over het algemeen een stuk rustiger zijn.

De keuze verder is aan jou! ;)
- BAB45 vond ik niet fijn, veel vrachtwagens, druk, veel baustellen. Waarschijnlijk druk omdat men uitweek voor eventueel vakantieverkeer op de BAB3.
Dat is nu wel weer anders, want er zijn veel baustellen weg. Daarnaast valt het er met vrachtwagens reuze mee, als je er maar niet in de spits gaat rijden. De A45 is zelfs in vergelijking met de A61 een stuk rustiger met vrachtwagens. Als er is een baustelle op de A45 is dan sta je niet snel in een file en dat is op vele andere snelwegen wel zo het geval.
Je kunt eventueel ook BAB3, BAB5, BAB8 nemen. Dan vermijd je het vervelende stuk van de BAB3 (Frankfurt - Nürnberg) en de BAB9. Al heb je op de BAB8 ook wat baustellen en die weg kan ook druk zijn.
Is ook een aardige route, maar dan ruil je wel het drukke stuk van de A3 in voor een druk stuk A5. De wegwerkzaamheden op de A8 tussen Karlsruhe en Ulm vallen wel mee en is zeker minder erg dan de A6 bij Heilbronn.
Je kan de A10 in Oostenrijk ook mijden door de Felbertauern te nemen via de BAB93, A12, B173, B178, B161, B108, en B100. Dan kun je ook aan die weg ergens in de bergen overnachten.
Die route is zeker heel erg mooi! En lekker rustig! :D Het punt is alleen dat je een heel eind binnendoor moet willen rijden. Veel drukke kruispunten zijn ongelijkvloers op die routes, behalve in Lienz want daar is een rotonde die soms voor wat overlast zorgt. Je kan daar wel mooi bij Lendorf de autosnelweg (A10a / S40) al op en daarvoor al ca. 30 kilometer autoweg over de B100! Bij de route via de Felbertauern kom je bij Knoten Spittal / Millstättersee de A10 weer op.
A2, A15, A50, A73, A77, NL - D, BAB57, BAB1, BAB61, BAB6, BAB5, BAB8, BAB99, BAB8, D - A, A10 en dan naar de Karawankentunnel.
Goede route, alleen zou ik over de middenring van München gaan, want dat is sneller en korter als helemaal omrijden over de A99. ;)
Timon91 schreef:zonder enige file (ja Snarf, over de A2 ja )
Mooi zo! :) Maar dat gedoe met de A2 is natuurlijk niet voor niks: ca. 3000 ongelukken in een jaar! :cry:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

SnarfFlevoland schreef:
Dat is nu wel weer anders, want er zijn veel baustellen weg. Daarnaast valt het er met vrachtwagens reuze mee, als je er maar niet in de spits gaat rijden. De A45 is zelfs in vergelijking met de A61 een stuk rustiger met vrachtwagens. Als er is een baustelle op de A45 is dan sta je niet snel in een file en dat is op vele andere snelwegen wel zo het geval.
Ach, hij moet het gewoon eens proberen. Uiteindelijk maakt het niet veel uit in afstand of je nu de BAB45 of de BAB3 neemt. Overigens begint het vervelende stuk van de BAB3 wat mij betreft op het moment dat je vanuit de BAB45 ook al op de BAB3 zit. Ik zou gewoon de BAB3 rijden, tenzij je op de radio al gehoord hebt dat er problemen zijn.
De BAB61 ben ik een keer overheen gekomen naar Italië maar ik kan me echt niet meer herinneren of dat vervelend was. Laatst heb ik hem een keer genomen naar Köln (de BAB57 begint me langzamerhand te vervelend, die kan ik tot Meerbusch zo ongeveer dromen...), toen was er niks te doen. Maar dat was op zondagmorgen om 8:30...
Is ook een aardige route, maar dan ruil je wel het drukke stuk van de A3 in voor een druk stuk A5. De wegwerkzaamheden op de A8 tussen Karlsruhe en Ulm vallen wel mee en is zeker minder erg dan de A6 bij Heilbronn.
Klopt. Je kunt eventueel ook BAB3, BAB7, BAB8 nemen. Maar BAB3, BAB5, BAB8 is opzich geen slechte route, al moet je even opletten dat je niet op de BAB5 in de file gaat staan als de BAB3 alleen maar druk is. Maar dat is een kwestie van de verkeersinformatie op de radio volgen.
Goede route, alleen zou ik over de middenring van München gaan, want dat is sneller en korter als helemaal omrijden over de A99. ;)
Kan wel, ik ben maar één keer over de A99 gereden, en dat was om 23:00 in de avond of iets dergelijks en dan is er niks aan de hand.

edit:
Ik zou gewoon de BAB3 nemen. Luister na de radio, mocht er file staan kun je als je dat vroeg weet altijd nog uitwijken naar de BAB45 via de BAB2. Als je het iets later weet kun je altijd naar de BAB61 via de BAB1 of BAB565 of BAB48.

Staat er tussen Frankfurt en Würzburg file op de BAB3 dan wijk je uit naar de BAB5 en dan BAB8. De BAB5 en BAB8 neem je sowieso als je van de BAB61 komt.

Staat er tussen Würzburg en Nürnberg file op de BAB3, of staat er file op de BAB9 dan wijk je bij Würzburg uit naar de BAB7 en de BAB8.

Dus op de verkeersinformatie letten en weten hoe je alternatieven lopen en dan daar je route op aanpassen.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Mijn ervaring van vorige week was: 4.00 van huis weg, 16.00 pas voorbij München. De A8 Stuttgart-München was zeer druk en één grote Baustelle. Ik heb overigens ook nét voorbij München overnacht in een klein dorpje een paar kilometer van de A8 af.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Palance schreef:Mijn ervaring van vorige week was: 4.00 van huis weg, 16.00 pas voorbij München. De A8 Stuttgart-München was zeer druk en één grote Baustelle.
Dan was dat zeker het stuk tussen Stuttgart en Ulm, want tussen Ulm en München is er maar één bij Augsburg. Dat gedeelte tussen Suttgart en Ulm is inderdaad één groot drama. Gelukkig is het stuk tussen Karlsruhe en Stuttgart al grotendeels opgeknapt, maar alsnog is het nog niet het je van het.
Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor jullie adviezen :)

Hier dus een aantal mogelijkheden:
- A3/A9/A99/A8 (oorspronkelijke route)
- A61/A65/B10/A5/A8/A99/A8 (veel wegwerkzaamheden)
- A61/A6/A9/A99/A8
- A61/A6/A7/A8/A99/A8

Als ik het zo hoor moet ik voor de eerste of een van de laatste twee kiezen. Is de A6 een beetje goede snelweg?
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Timon91 schreef:Bedankt voor jullie adviezen :)

Hier dus een aantal mogelijkheden:
- A3/A9/A99/A8 (oorspronkelijke route)
- A61/A65/B10/A5/A8/A99/A8 (veel wegwerkzaamheden)
- A61/A6/A9/A99/A8
- A61/A6/A7/A8/A99/A8

Als ik het zo hoor moet ik voor de eerste of een van de laatste twee kiezen. Is de A6 een beetje goede snelweg?
De A6 zit ook vol met wegwerkzaamheden en dan is de A8 zeker een beter optie, omdat die korter is dan de A6. Verder is de A6 best goed te doen, maar als je die zou nemen zou ik via de A7/A8 gaan en niet via de A9, want dat is een heel eind om.

De A61 is best goed te doen, maar zoals ik al eerder zij, het schiet niet erg lekker op. Dus lekker 130 km/h rijden kan je daar wel vergeten...
Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 »

130 rijden we sowieso al niet. Meestal is het 115 ofzo, aangezien we een Prius hebben :mrgreen:
Jozzy
zandpaadje

Bericht door Jozzy »

Omdat ik in juli grotendeels dezelfde route moet rijden, ben ik erg blij met dit topic, en wil ik zelf ook een idee aandragen. :) Ik moet om precies te zijn naar Piesendorf (Oostenrijk), en ben van plan via de BAB 93 de Oostenrijkse grens over te steken (precies ten zuiden van Rosenheim dus). Aangezien ik helaas op een pikzwarte zaterdag (18 juli) zal moeten rijden, is een uitgebreide voorbereiding natuurlijk noodzakelijk...

Naast de kortste route (BAB 3 - 9 - 99 - 8 - 93) staat ook de route via de BAB 45 al op mijn shortlist, maar toen ik onlangs de functie "Voorgestelde routes" ontdekte in Google Maps heb ik de route toch nog eens laten plannen. Als een van de alternatieven kwam hij toen met een route via Kassel, namelijk via de BAB 3 - 2 - 1 - 44 - 7 - (70 - 73) - 3 - 9 - 99 - 8 - 93. De 70 en de 73 heb ik daar overigens zelf aan toegevoegd, omdat ik begreep dat het stuk Würzburg-Nürnberg via de 3 vaak bomvol zit.

Mij leek dit wel een interessante route, maar wat is jullie idee? Een andere mogelijkheid zou natuurlijk zijn om wel via Kassel te rijden (BAB 3 - 2 - 1 - 44 - 7), maar vervolgens vanaf Kassel de 7 helemaal tot Ulm te volgen, en vanaf daar via de 8 naar München. Dat is dan wel zo'n 85 kilometer langer dan de kortste route, zou dat het waard kunnen zijn?

(Overigens ben ik van plan om vroeg te vertrekken, zo rond 4 uur 's ochtends, en rijd ik gerust 150 à 160, maar daarmee houdt het dan ook wel op).
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

SnarfFlevoland schreef:
Palance schreef:Mijn ervaring van vorige week was: 4.00 van huis weg, 16.00 pas voorbij München. De A8 Stuttgart-München was zeer druk en één grote Baustelle.
Dan was dat zeker het stuk tussen Stuttgart en Ulm, want tussen Ulm en München is er maar één bij Augsburg. Dat gedeelte tussen Suttgart en Ulm is inderdaad één groot drama. Gelukkig is het stuk tussen Karlsruhe en Stuttgart al grotendeels opgeknapt, maar alsnog is het nog niet het je van het.
Bij Augsburg is volgens jou dan maar één Baustelle, maar die Baustelle is ongeveer 60 km (!) lang, met over de hele lengte een maximum snelheid van 80 km/uur....
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Jozzy schreef:Omdat ik in juli grotendeels dezelfde route moet rijden, ben ik erg blij met dit topic, en wil ik zelf ook een idee aandragen. :) Ik moet om precies te zijn naar Piesendorf (Oostenrijk), en ben van plan via de BAB 93 de Oostenrijkse grens over te steken (precies ten zuiden van Rosenheim dus). Aangezien ik helaas op een pikzwarte zaterdag (18 juli) zal moeten rijden, is een uitgebreide voorbereiding natuurlijk noodzakelijk...

Naast de kortste route (BAB 3 - 9 - 99 - 8 - 93) staat ook de route via de BAB 45 al op mijn shortlist, maar toen ik onlangs de functie "Voorgestelde routes" ontdekte in Google Maps heb ik de route toch nog eens laten plannen. Als een van de alternatieven kwam hij toen met een route via Kassel, namelijk via de BAB 3 - 2 - 1 - 44 - 7 - (70 - 73) - 3 - 9 - 99 - 8 - 93. De 70 en de 73 heb ik daar overigens zelf aan toegevoegd, omdat ik begreep dat het stuk Würzburg-Nürnberg via de 3 vaak bomvol zit.

Mij leek dit wel een interessante route, maar wat is jullie idee? Een andere mogelijkheid zou natuurlijk zijn om wel via Kassel te rijden (BAB 3 - 2 - 1 - 44 - 7), maar vervolgens vanaf Kassel de 7 helemaal tot Ulm te volgen, en vanaf daar via de 8 naar München. Dat is dan wel zo'n 85 kilometer langer dan de kortste route, zou dat het waard kunnen zijn?

(Overigens ben ik van plan om vroeg te vertrekken, zo rond 4 uur 's ochtends, en rijd ik gerust 150 à 160, maar daarmee houdt het dan ook wel op).
Waar uit Nederland kom je ergens vandaan?

Ik zou niet omrijden naar de BAB8. Veel vakantieverkeer naar Italië rijd via de BAB8 via München. Vanuit de BAB61 is de BAB8 namelijk de meest voor de hand liggende optie. En wellicht is de BAB8 ook voor Belgen handig, en met al die baustellen heb je dan toch een behoorlijke kans op problemen.
Ik zou de BAB8 niet standaard als route plannen. Ken hem als alternatief, maar het is geen route die logisch is als je bij Beek/Elten de grens over gaat.

Als je via Hengelo de grens over gaat kun je ook nog kiezen voor BAB30, BAB33, B68, BAB33, BAB44, BAB7, BAB70, BAB73, BAB9, BAB99, BAB8, BAB93.

Waarschijnlijk krijg je wel problemen bij München en misschien ook al op de BAB9 voor München. BAB8 en BAB93 zullen ook niet rustig zijn.

Als je vroeg genoeg gaat kun je over Kassel gaan, dan vermijd je in ieder geval de BAB3 tussen Aschaffenburg en Nürnberg. Wel de BAB70 en 73 nemen. Dan zou het tot Nürnberg volgens mij niet al teveel problemen op moeten leveren. De problemen verwacht ik bij München. Maar een logische route om München te mijden zie ik niet. Het enige wat nog zou kunnen, maar waarvan ik betwijfel of het zin heeft is om bij Nürnberg de BAB3 op te gaan, dan bij Regensburg de BAB93 en dan B299 en B15 naar Rosenheim. Maar dat is erg veel binnendoor. En ik weet niet of de B15 om de plaatsen heen ligt en grotendeels 2+1 of iets dergelijks is, of dat de B15 door talloze dorpjes gaat met veel verkeerslichten en oponthoud.

Ik denk dat je het beste kunt kijken of je je vertrektijd aan kunt passen. Kun je niet zorgen dat je vrijdag goed uitrust en dan vrijdagavond tegen 22:00 gaan? Dan is het via de kortste route 900km vanaf Arnhem. En dat rijd je in de nacht ook wel in een uur of 9. Je hoeft dan niet eens hard te rijden, gewoon constant de teller op 140 a 150 zetten en je haalt met 2 vingers in de neus een heel aardig gemiddelde waar je op zwarte zaterdag alleen maar van kunt dromen...
Wij zijn vorige zomervakantie van vrijdag op zaterdag terug gereden uit Kroatië. 'S ochtends om een uur of 10 a 11 vertrokken op vrijdag, een paar uur voor de Katschbergtunnel in de file gestaan, om 19:30 waren we in Flachau. Daar hebben we de honden even uit de auto gelaten en om 20:00 even wat gegeten. Ik denk dat we daar om 20:30 weg reden. 927km van daar naar huis en om 5:00 in de ochtend waren we thuis. Dat betekent 927km in 8,5 uur. Gemiddeld 110kmh inclusief 3 korte stops. bijna nergens harder gereden als 140. Op de BAB8 tot München was het best wel druk, maar op de BAB99 en daarna op de BAB9, BAB3, BAB1 en BAB57 was helemaal niks te doen en dan schiet je goed op.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

paolie schreef:Bij Augsburg is volgens jou dan maar één Baustelle, maar die Baustelle is ongeveer 60 km (!) lang, met over de hele lengte een maximum snelheid van 80 km/uur....
Is dat zo? Och, natuurlijk! :wall: Het is nu juist precies andersom. Die ene baustelle is na even nakijken inderdaad ca. 60 km lang. Veel te lang inderdaad. Nu is het stuk tussen Karlsruhe en Ulm (via Stuttgart) juist rustiger. Daar heb je nu wel 3 baustelles maar die zijn veel korter. En dan heb je altijd nog wel eens last van tagebaustelles (eendaags werkzaamheden). Inderdaad niet over de BAB8 gaan! ;)
Jozzy schreef:Omdat ik in juli grotendeels dezelfde route moet rijden, ben ik erg blij met dit topic, en wil ik zelf ook een idee aandragen. :) Ik moet om precies te zijn naar Piesendorf (Oostenrijk), en ben van plan via de BAB 93 de Oostenrijkse grens over te steken (precies ten zuiden van Rosenheim dus). Aangezien ik helaas op een pikzwarte zaterdag (18 juli) zal moeten rijden, is een uitgebreide voorbereiding natuurlijk noodzakelijk...
Voor Jozzy heb ik nog een goed advies (wat duikgek89 ook al aangaf), en dat is de route via Bielefeld, Kassel en Memmingen! Je houd hiermee de drukke stukken van de BAB3, BAB6, BAB8 en de BAB9 helemaal mis. Het is wel een eindje omrijden, maar er is zeker tijdwinst! Daarnaast is de route ook nog eens relaxed en mooi!

Hier onder de geadvieseerde route voor jou! ;) :

A1 (Hengelo / Osnabrück) -> Duitsland -> BAB30 (Hannover) - BAB33 (Paderborn) - B68 (Bielefeld) -> B61 (Paderborn / Dortmund) -> BAB2 (Dortmund / Paderborn) -> BAB33 (Paderborn) -> BAB44 (Kassel) -> BAB7 (Würzburg - Ulm - Füssen) -> BAB96 (München) -> B2R (Salzburg / München-Zentrum) -> BAB995 (Salzburg) -> BAB8 (Salzburg / Innsbruck) -> BAB93 (Innsbruck) -> Oostenrijk -> A12 (Innsbruck) -> Afrit Kufstein-Süd -> B173 (Kitzbühel) -> B178 (Kitzbühel) -> B161 (Kitzbühel) -> B168 (Zell am See) -> Piesendorf!

De route lijkt misschien wat ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Je moet wel een stuk binnendoor rijden over de B68 voor Bielefeld, omdat de BAB33 nog niet helemaal klaar is. De B68 is verder prima te doen en de B61 is gedeeltelijk een 'Gelbe Autobahn'. De BAB33 zelf is erg rustig en je hebt verder geen beperkte Vmax. dus kan je makkelijk 160 km/h als je dat wilt.

De BAB7 van Kassel naar Würzburg is wel erg heuvelachtig, maar is wel uitgebouwd tot een autosnelweg met 2x3 rijbanen. Het stuk vanaf Würzburg naar Ulm en Memmingen is een stuk vlakker. Echt super vlak is het daar natuurlijk nergens meer. Op de BAB7 zit genoeg verkeer, maar is heerlijk rustig vergeleken met de BAB3. Vooral vrachtverkeer heeft wel moeite met het forse klimmen.

De BAB96 naar München is een heerlijk rustige weg (ja ook op zwarte zaterdagen! :yesyesyes: ). De BAB96 was eerst niet helemaal voltooid richting München, maar sinds vorig jaar is de autosnelweg helemaal af. Voor München word de autosnelweg wel drukker (van file is meestal geen sprake), maar daar is de weg wel mooi uitgebouwd tot 2x3 rijbanen. Voor de middenring (B2R) staat Salzburg en Innsbruck al aangegeven. Je moet daar wel langs diverse verkeerslichten, maar de middenring gaat wel een stuk sneller (en vooral korter!) als via de BAB99. Voordat je het weet zit je weer op de autosnelweg! :D

De B173 - B178- B161 is een behoorlijke kronkel (en soms ook haarspeldbochten en klimmen) route, maar is verder niet druk. Je komt wel door mooie natuur! :) De A12 is tussen de grens en Kufstein-Süd wel officieel tolvignet verplicht, maar als je er geen hebt word het gedoogd. Pas na Kufstein-Süd kom je in de problemen als je geen tolvignet hebt.

Mocht je het via Hengelo - Osnabrück - Bielefeld - Paderborn te ver om vinden, kan je altijd vanuit Dortmund (BAB3 - BAB2) over de BAB44 naar Kassel rijden. Feit is wel dat de BAB30-BAB33 een stuk rustigere weg is, dan de BAB3-BAB2.

Tip voor iedereen: Probeer de BAB6 en de BAB8 zoveel als het mogelijk is te vermijden! De BAB6 geeft problemen tussen de BAB5 (Hockenheim) en de BAB7 (Crailsheim), en de BAB8 geeft veel problemen tussen de BAB7 (Ulm) en de BAB99 (München). Wat wel altijd mogelijk is om via de BAB8 vanuit Karlsruhe naar Ulm te rijden, om vervolgens bij Ulm af te buigen naar Füssen. Bij Memmingen pak je dan weer de BAB96 naar München. Dan hou je het 'ernstige' stuk van de BAB8 tussen Ulm en München mis. Voor mensen via over de BAB61 komen aanrijden is de route via Memmingen (BAB8-BAB7-BAB96) dus een goede optie.
Timon91 schreef:130 rijden we sowieso al niet. Meestal is het 115 ofzo, aangezien we een Prius hebben :mrgreen:
Dan kan je prima de route nemen over de BAB61. ;) Als je maar geen haast hebt en niet sneller dan 120 km/h wil gaan rijden, want anders is de BAB61 een drama. Overigens is even stoppen voor de Moseltalbrücke op de BAB61 wel zeker waard! Hier kijk je uit op de hoogste dalviaduct van Duitsland.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 02 jun 2009, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

paolie schreef:Bij Augsburg is volgens jou dan maar één Baustelle, maar die Baustelle is ongeveer 60 km (!) lang, met over de hele lengte een maximum snelheid van 80 km/uur....
Inderdaad. En er zijn er nog meer, maar wel hele korte, toch houden ze flink op.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Als ik dat zo hoor, denk ik dat de A6 en de A8 op dit moment niet echt een optie zijn (inclusief een doorsteek van de A6 naar de A8 bij Weinsberg of Feuchtwangen). Misschien is het in juli beter met de wegwerkzaamheden, maar zolang dat niet het geval is, lijkt de A3 toch het handigste. Het is gewoon de meest directe route, en een poging om ellende tussen Frankfurt en Würzburg te vermijden eindigt alleen maar in ellende elders. Tenzij je over Kassel rijdt. Of dat interessant is, hangt sterk van je vertrekplaats in Nederland af.

Omrijden vanaf Würzburg over Memmingen is daarentegen vooral leuk wanneer je van landschappelijk leuke routes zonder files houdt en een langere omweg geen probleem is. In alle andere gevallen weegt de door de omweg verloren tijd meestal op tegen de tijd die je op de hoofdroute verliest met de file. Maar goed, dan weet ik nog wel wat leukere Bundesstrassen die je kunt inzetten. Is er wat dat betreft iemand bekend met de route Nürnberg-A3-B20 naar Salzburg als alternatief voor A9-A99-A8?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

SnarfFlevoland schreef:Overigens is even stoppen voor de Moseltalbrücke op de BAB61 wel zeker waard! Hier kijk je uit op de hoogste dalviaduct van Duitsland.
Behalve vorige week zaterdag toen ik daar ook een foto wilde maken. Toen hing er dichte mist :rooie:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

duikgek89 schreef:Ik zou niet omrijden naar de BAB8. Veel vakantieverkeer naar Italië rijd via de BAB8 via München. Vanuit de BAB61 is de BAB8 namelijk de meest voor de hand liggende optie. En wellicht is de BAB8 ook voor Belgen handig, en met al die baustellen heb je dan toch een behoorlijke kans op problemen.
Ik zou de BAB8 niet standaard als route plannen. Ken hem als alternatief, maar het is geen route die logisch is als je bij Beek/Elten de grens over gaat.
Op hele drukke zaterdagen misschien niet, maar anders is het qua afstand zeker geen gekke route, ook niet als je bij Beek (Bergh Autoweg) de grens passeert.
Als je via Hengelo de grens over gaat kun je ook nog kiezen voor BAB30, BAB33, B68, BAB33, BAB44, BAB7, BAB70, BAB73, BAB9, BAB99, BAB8, BAB93.
Ik zou de BAB 73 dan gewoon door Nürnberg nemen (paar verkeerslichten). Dat rijdt goed door. Dit is een prima route, met weinig files, en mooi ook.
Als je vroeg genoeg gaat kun je over Kassel gaan, dan vermijd je in ieder geval de BAB3 tussen Aschaffenburg en Nürnberg. Wel de BAB70 en 73 nemen. Dan zou het tot Nürnberg volgens mij niet al teveel problemen op moeten leveren. De problemen verwacht ik bij München. Maar een logische route om München te mijden zie ik niet. Het enige wat nog zou kunnen, maar waarvan ik betwijfel of het zin heeft is om bij Nürnberg de BAB3 op te gaan, dan bij Regensburg de BAB93 en dan B299 en B15 naar Rosenheim. Maar dat is erg veel binnendoor. En ik weet niet of de B15 om de plaatsen heen ligt en grotendeels 2+1 of iets dergelijks is, of dat de B15 door talloze dorpjes gaat met veel verkeerslichten en oponthoud.
Volgens mij rijdt de B15 wel aardig door. Maar het is wel heel veel binnendoor en erg om. Als alternatief voor de BAB 99 is de B471 er nog, die grotendeels parrallel loopt aan de BAB 99 en zo ook een halve ring om München vormt.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:Ik zou niet omrijden naar de BAB8. Veel vakantieverkeer naar Italië rijd via de BAB8 via München. Vanuit de BAB61 is de BAB8 namelijk de meest voor de hand liggende optie. En wellicht is de BAB8 ook voor Belgen handig, en met al die baustellen heb je dan toch een behoorlijke kans op problemen.
Op hele drukke zaterdagen misschien niet, maar anders is het qua afstand zeker geen gekke route, ook niet als je bij Beek (Bergh Autoweg) de grens passeert.
Naar München is volgens mij BAB3 - BAB9 logischer via Elten. Zeker als er zoveel werkzaamheden op de BAB8 zijn. Maar qua afstand is het inderdaad geen gek alternatief, alleen op dit moment is de BAB8 niet aan te raden.

Volgens mij rijdt de B15 wel aardig door. Maar het is wel heel veel binnendoor en erg om. Als alternatief voor de BAB 99 is de B471 er nog, die grotendeels parrallel loopt aan de BAB 99 en zo ook een halve ring om München vormt.
B471 heb ik over het hoofd gezien. Maar ik weet niet of dat een optie is en je hebt dan nog steeds de BAB9 wat een probleem kan geven. Al heb je voor de BAB9 zo te zien nog wel de B13 als alternatief, maar dat zullen meer mensen denken...

Met de B15 heb je dat niet, maar het is inderdaad wel een heel eind binnendoor. En ik ken die weg niet, dus ik kan niet zeggen hoe vlot dat gaat. Als je het eerste stukje van de B9 net na de grens ziet dan is dat een hele rustige en hele vlotte weg, maar de oude B9 net na de grens schiet echt niet op.
Coen Tunnel
Voorzitter

duikgek89 schreef:Naar München is volgens mij BAB3 - BAB9 logischer via Elten. Zeker als er zoveel werkzaamheden op de BAB8 zijn. Maar qua afstand is het inderdaad geen gek alternatief, alleen op dit moment is de BAB8 niet aan te raden.
Klopt, maar compleet onlogisch is het echt niet als er geen werkzaamheden zijn.

B471 heb ik over het hoofd gezien. Maar ik weet niet of dat een optie is en je hebt dan nog steeds de BAB9 wat een probleem kan geven. Al heb je voor de BAB9 zo te zien nog wel de B13 als alternatief, maar dat zullen meer mensen denken...
Eventueel kun je vanaf Kreuz Neufahrn de A92 richting München nemen, die is vaak rustiger en dat is niet veel om. Ook op die manier kun je de B471 bereiken. Dat de problemen nog veel verder voor München beginnen is vrij zeldzaam.
Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 »

Heeft iemand een link naar een site waar ik de wegwerkzaamheden in Duitsland kan bekijken?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 »

Bedankt :)

Als ik het zo zie valt het dus wel mee op de A8. Geen 60 km Baustelle. Toch A8 doen dus?
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Zou ik niet doen, er zijn toch wel wat Baustellen en die kunnen vertraging opleveren. Bovendien komt veel vakantieverkeer vanuit de BAB61 ook over de BAB8. En als je eenmaal op de BAB8 zit heb je naar mijn idee weinig goede alternatieven over.

Wat ik zou doen heb ik al eerder aangegeven: Vrijdagavond om 22:00 proberen te gaan en 's nachts rijden via BAB3, BAB9, BAB99, BAB8, BAB93. (Voor mij wordt dat dan BAB57, BAB1, BAB3 want voor mij is de grens bij Goch (A77 - BAB57) maar een 10 minuten van huis)

Overdag zou ik via Kassel gaan.Afhankelijk van je vertrekplaats ga je bij Arnhem of Hengelo de grens over en dan ofwel via BAB3, BAB2, BAB1, BAB44 ofwel via BAB30, BAB33, BAB68, BAB33 naar Kassel. Dan bij Kassel BAB7, BAB70, BAB73, BAB9, BAB99, BAB8 en bij file uitwijken naar de B471.

edit:
Nu ben ik de draad kwijt. Kan een modje de vraag van Jozzy even afsplitsen?
Coen Tunnel
Voorzitter

duikgek89 schreef:Zou ik niet doen, er zijn toch wel wat Baustellen en die kunnen vertraging opleveren. Bovendien komt veel vakantieverkeer vanuit de BAB61 ook over de BAB8. En als je eenmaal op de BAB8 zit heb je naar mijn idee weinig goede alternatieven over.
Veel vakantieverkeer van de BAB 61 zal de A5 richting Zwitserland nemen. En vanaf Ulm heb je de A7 en A96 als alternatief.