Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Caesar » ma 11 mei 2009, 11:46

Zijn er al veel ongevallen gebeurd aan die bruggen van de E40? Als dat effectief zo slecht verlicht en gereflecteerd is, dan zou je verwachten dat daar toch regelmatig een accident gebeurt?
Zijn er plannen om die bruggen te verbreden?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » ma 11 mei 2009, 13:49

Caesar schreef:Zijn er al veel ongevallen gebeurd aan die bruggen van de E40? Als dat effectief zo slecht verlicht en gereflecteerd is, dan zou je verwachten dat daar toch regelmatig een accident gebeurt?
Zijn er plannen om die bruggen te verbreden?
Om bruggen te verbreden zijn er geen concrete plannen, hier en daar wordt er wel een heropgebouwd wegens hun ouderdom. Ik heb geen weet van veel ongelukken en ik denk ook niet dat ze er zijn, maar het veiligere aanduiden van versmallingen op snelwegen mag toch ook wel een prioriteit zijn.
****

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » ma 11 mei 2009, 17:55

Pete schreef::idea: ... en eindelijk eens gaan werken/testen met ingewerkte reflectoren/leds IN de rijbaan, zeker daar waar de rijbaan bijvoorbeeld versmalt of de pechstrook zoals op de E40 Brussel-kust af en toe ophoudt te bestaan voor de pijler van een brug...
Op vele wegen zijn die kattenogen waar je over spreekt al jaren geplaats. Vooral in en rond de gemeente Geel.
De goed reflecterende snelweg waar ik over sprak was de E314 (die hier nog gewoon A2) genoemd wordt.
De wegmarkeringen reflecteerden trouwens ook best behoorlijk, zelfs op het stuk dat nog in beton ligt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Pete » di 12 mei 2009, 20:54

Wimpie24, ik vermoed dat je met kattenogen in de rijbaan ingewerkte reflectoren bedoeld van witte/oranje kleur?

Ja, die zijn op de E40 na de herasfaltering midden de jaren '90 aangebracht aan de zijkanten van de verdrijvingsvlakken, daar waar de pechstrook telkens ophoudt te bestaan.
Voordien waren dit trouwens oranje horizontale reflectoren, ingewerkt in zwarte kunststoffen voetjes, die een 'dribbel-effect' veroorzaakten bij het overrijden ervan.

Maar: beide versies hebben hetzelfde nadeel: ze worden na verloop van tijd niet echt meer zichtbaar...

In Brussel stel ik vast dat men meer en meer oranje led's inwerkt op/voor een vluchtheuvel/verdrijvingsvlak.
Deze branden dag en nacht en zijn dus een betere oplossing.

In een 'dienstorder' van het Agentschap Wegen en Verkeer (zie: http://wegen.vlaanderen.be/documenten/r ... 008-26.pdf), daterend van 11/2008, dienen reflectoren trouwens inderdaad meer en meer gebruikt te worden, doch led-gebruik lijkt me dus meer aangewezen en een meer duurzame oplossing.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » wo 13 mei 2009, 15:03

Ja, led is natuurlijk wel een enorme verbetering maar ze zijn wel duurder.
Trouwens, er lopen hier wegen door de middle-of-almost-nowhere die even hard verlicht worden als statdswegen. Op die wegen kan men bij bij de heraanleg van de hele rijbaanas er beter voor kiezen de verlichting helemaal weg te doen (behalve aan de kruispunten) en leds aan te brengen in de kant- en middenstrepen.
Hier in mijn gemeente heeft men trouwens een proefproject lopen op een brug met leds die op zonneenergie werken die automatisch bij het vallen van de nacht aanschieten. Ze liggen er nu al bijna 2 jaar en er is er nog maar 1 kapot. Er zijn zelfs Amerikanen op bezoek geweest om te kijken hoe dat in zijn werkt gaat.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Pete » wo 13 mei 2009, 15:40

Blijkbaar een mooi en uitzonderlijk gemeentelijk initiatief!

Groot contrast met onze auto(snel)wegen: daar worden reflectoren IN de rijbaan nog zo goed als niet gebruikt, dit terwijl deze wegen 's nachts reeds enige jaren niet meer verlicht zijn en nochtans bij nat wegdek meestal de wegmarkeringen zo goed als onzichtbaar zijn...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » wo 13 mei 2009, 21:41

De gemeente kreeg veel te weinig fondsen van de Vlaamse overheid voor hun projecten, daarom zijn ze gaan aankloppen bij Europa en die waren wel bereid om die initiatieven te sponsoren.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Wegverlichting in België

Bericht door R4 » do 28 mei 2009, 1:39

Mark schreef:Ik reed op donderdagnacht (rond 4 à 5 uur) op de E17 van Antwerpen naar Kortrijk - Franse Grens. Over bijna het gehele traject was de verlichting uit, en bij de knooppunten brandden enkel de lantaarnpalen op de rangeerbanen. Toen ik op diezelfde donderdag rond 23 uur op de E17 was, brandden wel alle lantaarnpalen. Wordt de verlichting vroeg in de morgen tegenwoordig uitgeschakeld in België?
Tegenwoordig wordt de wegverlichting 's nachts uitgeschakeld om middernacht en terug ingeschakeld om 6u, op sommige trajecten om 5u30. Tijdens de langste dagen van het jaar (de periode waarin we ons nu bevinden, m.a.w.) gebeurt het vaak dat de verlichting 's ochtends niet meer ingeschakeld hoeft te worden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting in België

Bericht door denne007 » do 28 mei 2009, 17:23

^^ om te besparen en dan andere wegen weer vol te gooien met verlichting waar het niet nodig is.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Wegverlichting in België

Bericht door MA60 » ma 08 jun 2009, 19:43

denne007 schreef:^^ om te besparen en dan andere wegen weer vol te gooien met verlichting waar het niet nodig is.
De bekendste lichtarmatuur in belgie is toch wel de Schreder GSO-18 lamp. Overal waar je in Belgie komt en dan vooral in het Waalse landsgedeelte duikt die lamp op. Weet soms iemand van welk jaar die lamp is??? Allesinds wel de mooiste verlichtingsarmatuur in Belgie.

Afbeelding

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » ma 08 jun 2009, 19:54

Daar kan ik je niets anders dan gelijk ingeven. Die lichtpalen bestaan eigenlijk al sinds het einde van de jaren zestig. De stijl van het armatuur is nooit veranderd maar de technologie en de lamp natuurlijk al wel. Er was een voorganger die erop leek maar die heeft veel minder lang bestaan.
Wat ook opvalt is dat ze in alle vormen en maten beschikbaar zijn, lange armen / korte armen, schuine hoek / horizontale hoek.
Die laatste is mijn favoriet. Die worden langs 1 zijde van een baan gezet en het zicht dat dat rechtdoor geeft is prachtig.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » ma 08 jun 2009, 20:02

MA60 schreef:
denne007 schreef:^^ om te besparen en dan andere wegen weer vol te gooien met verlichting waar het niet nodig is.
De bekendste lichtarmatuur in belgie is toch wel de Schreder GSO-18 lamp. Overal waar je in Belgie komt en dan vooral in het Waalse landsgedeelte duikt die lamp op. Weet soms iemand van welk jaar die lamp is??? Allesinds wel de mooiste verlichtingsarmatuur in Belgie.

Afbeelding
Ik heb deze armaturen en zeker deze lampen al op verschillende foto's gezien van begin anno 1970
****

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Wegverlichting in België

Bericht door MA60 » ma 08 jun 2009, 20:03

Wimpie24 schreef:Daar kan ik je niets anders dan gelijk ingeven. Die lichtpalen bestaan eigenlijk al sinds het einde van de jaren zestig. De stijl van het armatuur is nooit veranderd maar de technologie en de lamp natuurlijk al wel. Er was een voorganger die erop leek maar die heeft veel minder lang bestaan.
Wat ook opvalt is dat ze in alle vormen en maten beschikbaar zijn, lange armen / korte armen, schuine hoek / horizontale hoek.
Die laatste is mijn favoriet. Die worden langs 1 zijde van een baan gezet en het zicht dat dat rechtdoor geeft is prachtig.

Vooral als je op de E42 naar Trier of de N63 naar Marche En Famenne zie je die armaturen vanuit een dal op de afritten naar alle kanten krioelen. Maar ze moeten wel in het grasgroen geschilderd zijn. Dat witgrijs vind ik niet zo geslaagd bovendien zie je dan ook sneller de roestvorming. Deze foto hieronder bewijst een beetje waar ik naar toe wil.

Afbeelding

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Wegverlichting in België

Bericht door MA60 » ma 08 jun 2009, 21:38

Wimpie24 schreef: Er was een voorganger die erop leek maar die heeft veel minder lang bestaan.
Klopt maar dat was volgens mij geen Schreder-armatuur maar een Philips SRL. Als je eens langs de kennedytunnel passeert richting Gent(E17) zie je er nog enkele staan. Deze dateren al van de opening van de Kennedytunnel in 1969.

Afbeelding


De linkse armatuur is een Philips SRL, de rechtse een schreder GSO18.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tovm74 » ma 08 jun 2009, 22:15

:schrikreactie: Hoe komt ge zo'n dingen te weten... 8-)
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » di 09 jun 2009, 11:12

MA60 schreef:

Vooral als je op de E42 naar Trier of de N63 naar Marche En Famenne zie je die armaturen vanuit een dal op de afritten naar alle kanten krioelen. Maar ze moeten wel in het grasgroen geschilderd zijn. Dat witgrijs vind ik niet zo geslaagd bovendien zie je dan ook sneller de roestvorming. Deze foto hieronder bewijst een beetje waar ik naar toe wil.
Grasgroen is de voorgeschreven kleur voor verlichtingspalen in het Waalse gewest. In Vlaanderen moeten nieuwe palen een afgestreken metaalkleur hebben en oude palen moeten met witgrijs overschilderd worden. Sommige gemeenten zondigen hieraan en plaatsen toch nog groene palen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Willem » di 09 jun 2009, 11:18

Om nou lantaarnpalen speciaal over te gaan schilderen alleen vanwege het feit dat ze de verkeerde kleur hebben is zonde van het geld.
Dat kun je beter alleen doen als zo'n ding aan een schilderbeurt toe is.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » di 09 jun 2009, 11:21

Dat is ook zo verlopen. Alleen de verkeerslichten heeft men bij de overdracht massaal in het geel-zwart geschilderd. En met een "afgestreken metaalkleur" bedoelt men gewoon het metaal van de paal zelf.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » di 09 jun 2009, 11:38

Dit zie je tegenwoordig ook veel, dat de traditionele lampen worden vervangen door veel goedkoper uitziende modellen (die overigens precies hetzelfde soort licht verspreiden), foto van Quattro.
Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Wegverlichting in België

Bericht door MA60 » di 09 jun 2009, 13:25

^^ De eerste lamp is ook een Schreder ik dacht GSO22 maar weet dat niet zeker. Die zijn pas in de jaren 80 gekomen als vervanging van de GSO18. het zijn allebei SOX lampen maar de recenste heeft meet watt.
Laatst gewijzigd door IQ[] op do 11 jun 2009, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in België

Bericht door waldo79 » di 09 jun 2009, 14:02

Met het nog steeds toepassen van dit soort verlichting geeft het wegbeeld me een typisch jaren '70 gevoel :x

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » di 09 jun 2009, 17:39

Ze hebben eigenlijk nooit de originele lampen vervangen, ze worden alletwee nog nieuw geplaatst, of beter gezegd, als er een lamp kapot gaat en vervangen moet worden.

@ Waldo79.
Die palen worden niet nieuw meer geplaatst. Als men bij een nieuwe weg volledig nieuwe palen zet, gaat men altijd voor modernere kreukelpalen met van die kleine lampen eraan. Die Schreder modellen blijken gewoon erg lang mee te gaan en zolang er ondersteuning van Schreder zelf blijft, doet men die nog niet weg.
En ik heb zo het gevoel dat als Schreder stopt, men nog een hele voorraad lampen heeft liggen die men kan gebruiken. Als die voorraad uiteindelijk op geraakt, zet men er gewoon lampen van een andere fabrikant op.

Ik heb trouwens net op de website van Schreder gezien dat ze ook lijnverlichting maken. Dus het excuus in Nederland dat er daar geen ondersteuning meer voor is, is dus lariekoek. Je moet alleen maar even bij de buren aankloppen ;) .
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Hensepens » di 09 jun 2009, 22:16

Ik heb trouwens net op de website van Schreder gezien dat ze ook lijnverlichting maken. Dus het excuus in Nederland dat er daar geen ondersteuning meer voor is, is dus lariekoek. Je moet alleen maar even bij de buren aankloppen ;) .
Aarrrgghh, een mooie manier van verlichten opgedoekt omdat ze niet bij onze zuiderburen hebben geinformeerd... :wall:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » wo 10 jun 2009, 0:41

Er is wel een verschil in stijl en formaat. Daar waar ze in Nederland kleine gezellige lampen aan een draad zijn, zijn ze in België volledig in analogie met de rest. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op wo 10 jun 2009, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » wo 10 jun 2009, 18:16

Wat gebeurde er als je als brave buurtbewoner in de jaren zeventig durfde klagen over gebrek aan goede verlichting in de wijk?
Juist ja...

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door vynkce » wo 10 jun 2009, 19:53

^^ Beetje overgedimensioneerd ja ;)

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Wegverlichting in België

Bericht door MA60 » wo 10 jun 2009, 22:38

Dit is wel grappig. De GSO18 in een woonwijk. Waar is die foto juist getrokken????
Laatst gewijzigd door Rene op wo 10 jun 2009, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: NIET HELE FOTO's DIE ER PAL BOVENSTAAN QUOTEN S.V.P. !!!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » do 11 jun 2009, 14:38

In Aarschot, een wijk gebouwd tegen de zijde van een heuvel. Achter de huizen aan de linkerkant ligt het viaduct van de ring.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » vr 12 jun 2009, 20:55

Zo typisch... en waar het nodig is staan er geen, of is het zeer slecht verlicht...
****

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie24 » vr 12 jun 2009, 23:12

Dat hangt natuurlijk van gemeente tot gemeente af. In Aarschot is het zo dat alle gemeentewegen volledig en met goed werkend materiaal verlicht worden.
Op de provinciebanen die overgedragen zijn aan de stad is men bezig met het (bij)plaatsen van verlichten of het vernieuwen ervan.
Op de westelijke ringweg die dan weer in handen is van het gewest is zijn enkel de bochten en de kruispunten verlicht...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie