Bouw Amstelveenlijn (25) en Uithoornlijn

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bouw Amstelveenlijn (25) en Uithoornlijn

Bericht door Hensepens » vr 12 jun 2009, 19:07

AMSTERDAM - Spaklerweg, een van de onguurste metrostations van de stad, is over drie jaar het eindpunt van Amstelveenlijn 51. Veertigduizend reizigers zullen daar dan dagelijks moeten overstappen.

Volgens de Stadsregio, die het openbaar stadsvervoer aanbesteedt, is er een trits redenen om lijn 51 van Amsterdam CS naar Amstelveen Westwijk niet langer door de metrotunnel te laten rijden.

De regio voert daarvoor de groei van het aantal metroreizigers aan. Ook wijst ze op 'aangescherpte veiligheidseisen' en speelt de komst van de Noord/Zuidlijn - waarvan de in gebruikname niet voor 2018 wordt verwacht - een rol.

Volgens de Stadsregio is een overstap op Spaklerweg op metro's 53 en 54 kwalitatief voldoende. Die overstap betekent dat reizigers van en naar NS-stations CS en Amstel, metrohalte Weesperplein maar ook de Rai, de Zuidas en Amstelveen de kans lopen op Spaklerweg tien minuten - in de spits tot een kwartier - te moeten wachten op een metro.
Bron: Het Parool 12/06/2009

Tja, je zult maar uit een volle metro geduwd worden in een metro die ook al overvol zit.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door jelger » vr 12 jun 2009, 19:15

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Vinny » vr 12 jun 2009, 21:16

Het is natuurlijk wel de doodsteek van het openbaar vervoer in Amsterdam. Niet dat het al erg veel soeps was, maar het wordt dus nog minder...
De overige flaters van de stadsregio laat ik maar buiten beschouwing. Versterkingsritten van de 1 en de 17 die alleen tussen Osdorp en het Surinameplein rijden bijvoorbeeld. Slaat helemaal nergens op.

Egoistisch puntje: Het ziet er naar uit dat ik wel weer een rechtstreekse busverbinding met Sloterdijk krijg. Dat dan weer erg mooi..., zeker omdat dat station in het HSL-reconstructiemodel ook een IC station wordt voor de richting Rotterdam-Vlissingen. Veel gebieden in Rotterdam worden dan ineens sneller bereikbaar dan in de status-quo het geval is (overstap op metro in Schiedam Centrum is vaak handiger dan op Centraal bijv.), ondanks de 'degradatie' van de IC tot ' sneltrein' .
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Hensepens » vr 12 jun 2009, 21:41

jelger schreef:ik begreep net uit die andere discussie dat metro's in amsterdam helemaal niet vol zijn en dat een extra metrolijn dus zinloos is :wall:

Lijkt me dat GVB dan de frequentie op de andere lijnen door de metrotunnel gaat verhogen ? Deze stellen kunnen langer zijn dan de 51 sneltramcombo's waardoor er dus bij netto gelijke frequentie meer capaciteit ontstaat.
Maar je moet eerst overstappen in een volle metro. Dat geldt dus ook de andere kant op. Mensen die eerst in M51 zaten moeten nu in M53 of M54 en dan overstappen op Spaklerweg. Ik moet in de spits wel eens instappen op Duivendrecht richting Bijlmer. Daar heb je nu al regelmatig Japanse toestanden. Dus het zit al bomvol vanaf CS (maar ik vermoed dat pas bij station Amstel het uitpuilen begint)

Frequentie verhogen? Waarmee? Met de technische staat van de metro's zijn al blij wanneer ze niet al teveel afwijken van de huidige dienstregeling. Laat staan extra ritten plannen ter vervanging van M51. Los van het feit dat Spaklerweg in the middle of nowhere ligt en dus 's avonds onveilig is. Maar je hebt geen keus. Spaklerweg is het enige station waar je kunt overstappen op M53/M54. En ik zou het zelf ook verrekken om bijv. op Zuid over te stappen op de M50 om dan eerst naar Van der Made weg te rijden (de andere kant op), van perron te wisselen en dan terug te reizen naar CS.


Nee, dit lijkt mij een misser eerste klas.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door boe! » za 13 jun 2009, 8:12

Alle metro's vanaf CS zitten redelijk vol tot vol. Het vervallen van lijn 51 zal voor overvolle metro's zorgen als deze ritten niet worden vervangen.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Alain » zo 14 jun 2009, 12:54

Prima plan, mits de volgende wijzigingen worden geïmplementeerd:
  • Ontvlechting van de Oostlijn en de Ringlijn;
  • Langere treinen op de Oostlijn (zesbaks);
  • Frequentie op de Oostlijn 20x per uur in de spits, 15x per uur daarbuiten.
Alleen op die manier zal een verplichte overstap te Spaklerweg niet tot een crush load leiden op de Oostlijn CS - Spaklerweg, en zullen ook de wachttijden op Spaklerweg acceptabel blijven.

Overigens: het is de bedoeling dat het nieuwe M5-materieel zesbaks wordt en vanaf eind 2011 zal instromen. De volledige uitrol zal dan nog wel tot 2013/2015 duren. Automatisch rijden verdient daarbij zeker de voorkeur.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Hensepens » zo 14 jun 2009, 13:25

Alain schreef:Prima plan, mits de volgende wijzigingen worden geïmplementeerd:
  • Ontvlechting van de Oostlijn en de Ringlijn;
  • Langere treinen op de Oostlijn (zesbaks);
  • Frequentie op de Oostlijn 20x per uur in de spits, 15x per uur daarbuiten.
Alleen op die manier zal een verplichte overstap te Spaklerweg niet tot een crush load leiden op de Oostlijn CS - Spaklerweg, en zullen ook de wachttijden op Spaklerweg acceptabel blijven.

Overigens: het is de bedoeling dat het nieuwe M5-materieel zesbaks wordt en vanaf eind 2011 zal instromen. De volledige uitrol zal dan nog wel tot 2013/2015 duren. Automatisch rijden verdient daarbij zeker de voorkeur.
Dat betekent dat passagiers vanaf CS richting Gein (of gaapserplas) of Amstelveen altijd moeten overstappen. Hetzij op Spaklerweg voor Amstelveen of verderop (Van der madweg?) voor Gein (indien ringlijn naar gaasperplas gaat).

Reden te meer om ook werk te maken van het koppelen van de Noordzuid lijn aan de 51.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Alain » zo 14 jun 2009, 13:46

Volgens mij is 'overstappen' nu juist het centrale idee achter een metronet: zoveel mogelijk ontvlochten lijnen voor een zo betrouwbaar mogelijke dienstregeling en zo hoog mogelijke frequentie, gecombineerd met eenvoudige overstapmogelijkheden.
Als je Spaklerweg en Van der Madeweg nou eens overkappingen geeft die wèl tegen de regen en wind bestand zijn, zouden veel passagiers dat overstappen al veel minder als een probleem ervaren.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door simon » zo 14 jun 2009, 13:49

Gezien de onmogelijkheid om op lijn 51 langere metrostellen in te zetten, begrijp ik heel goed dat het GVB de lijn 51 in wil korten. Het lijkt me belangrijk dat de vrijgekomen ruimte in de tunnel wordt opgevuld door langere metrostellen voor de lijnen 53 en 54.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Rene » zo 14 jun 2009, 13:51

Volgens mij zit er gewoon wat politieks achter: met het stopzetten van de doorgaande metroverbinding tussen centrum en zuidas wil men de NZ-lijn pushen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Palance » zo 14 jun 2009, 13:57

Dan moet-ie nog wel even aangelegd worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Vinny » zo 14 jun 2009, 14:03

Alain schreef:Volgens mij is 'overstappen' nu juist het centrale idee achter een metronet: zoveel mogelijk ontvlochten lijnen voor een zo betrouwbaar mogelijke dienstregeling en zo hoog mogelijke frequentie, gecombineerd met eenvoudige overstapmogelijkheden.
Als je Spaklerweg en Van der Madeweg nou eens overkappingen geeft die wèl tegen de regen en wind bestand zijn, zouden veel passagiers dat overstappen al veel minder als een probleem ervaren.
Degene die dit bedenkt die mogen ze vanmij van 11 hoog uit eeen Zuidas toren flikkeren. Betekent de volgende overstaps:
21 / 54 Amsterdam Centraal
54 / 51 Spakelerweg
51 / 172 Sacharovlaan
En met een beetje pech
172 / 17? Hortensiaplein

En natuurlijk overal in de bittere kou en stromende regen 20 minuten wachten op de aansluitende OV-verbinding die volgens het boekje ieder kwartier rijdt.

Gelukkig dat ik dan in mijn mega-diesel-truc het milieu maar eens extra ga vervuilen. Ben er helemaal klaar mee, die poppenkast dat zich inzet voor een 'beter' [kuch, kuch, hatsjoe] openbaar vervoer in de regio Amsterdam.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Alain » zo 14 jun 2009, 14:23

Vinny schreef:Degene die dit bedenkt die mogen ze vanmij van 11 hoog uit eeen Zuidas toren flikkeren.
Prima, kom maar langs! Ik denk dat als je me van mijn huidige balkon af gooit, het effect ook al afdoende is.

:roll:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door jelger » zo 14 jun 2009, 14:38

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Vinny » zo 14 jun 2009, 16:04

De belangrijkste reden dat de capaciteit op de Oostlijn beperkt is, komt vanwege het gebrek aan een keerspoor op Amsterdam Centraal. Hierdoor zitten de metro's elkaar in de weg.
Ik vind de huidige frequentie in het Nederlandse metronetwerk bedroevend laag namelijk.
De frequentie is aangepast op het daadwerkelijke gebruik. Op de drukste delen van het metronet rijden verschillende lijnen parallel (50/5) (54/50) (51,53,54) (50,51). Op al deze 'streckes' is de frequentie in redelijke mate overeenkomstig het reizigersaanbod.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Vinny » zo 14 jun 2009, 16:09

Alain schreef:
Vinny schreef:Degene die dit bedenkt die mogen ze vanmij van 11 hoog uit eeen Zuidas toren flikkeren.
Prima, kom maar langs! Ik denk dat als je me van mijn huidige balkon af gooit, het effect ook al afdoende is.

:roll:
Het werd me Teveel :dyn_hyp:

Maar laten we gewoon het houden bij dit, de volgende keer :biertjes: ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Alain » zo 14 jun 2009, 16:46

't Is goed met jou - mensen dreigen van torens af te gooien omdat ze een (onderbouwde) mening verkondigen die je niet aanstaat is niet echt een vruchtbare manier om discussies te voeren... :wc:

Maar ik ga me hier verder niet meer druk om maken - ik heb op diverse fora al diverse malen aangegeven waarom ik ontvlechting van het Amsterdamse metronet een goed idee vind, en onder welke voorwaarden dat zou moeten gebeuren. Ik heb geen zin om in herhaling te vallen te vallen te vallen te vallen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Rene » zo 14 jun 2009, 17:42

Ik bespeur een klantgerichte en een systeemgerichte benadering van de discussie...

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Riva » wo 17 jun 2009, 8:52

Zie niet in waarom een overstap op Spaklerweg of Van der Madeweg een probleem zou zijn. OK, het zijn wat ongure stations, maar wat maakt het uit dat ze "in the middle of nowhere" liggen? Je hoeft het station toch niet af voor een overstap? Wel zou het prettig zijn als deze stations wat aangenamer zouden worden gemaakt. Het doel van het inkorten van lijn 51 lijkt me duidelijk: frequentieverhoging van de 53 en 54. Ben het dus wel met Alain eens. Dit lijkt mij wel een verbetering.
Rainier

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Remco » wo 17 jun 2009, 9:46

Ik bespeur een hoge mate van systeemautisme en klanthaat in dit voorstel....

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Riva » wo 17 jun 2009, 10:09

Hoezo? In buitenlandse steden is het heel normaal dat je een paar keer moet overstappen. Als de frequentie hoog genoeg is, is de wachttijd ook te verwaarlozen. Ik ben het er wel mee eens dat het voor mindervaliden geen vooruitgang is.
Rainier

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door jelger » wo 17 jun 2009, 11:13

in London, maar ook in Moskou is het heel normaal dat de metro:
- vol is. (en als we op bezoek zijn vinden we dat niet erg --> maar o wee als we thuis in een volle stop/suburban trein moeten staan)
- elke minuut rijdt
- dat er geen aftakkingen in het hart van het metro netwerk zitten (hooguit aan de periferie). --> overstappen is het credo dus, waar de frequenties ook naar gemaakt zijn.

ALs de 51 uit het centrale deel wordt gehaald, kunnen 53/54 vaker rijden, en de 51 zou ook vaker kunnen gaan rijden. Al met al een win-win. Overstap(lokatie) minder onaantrekkelijk maken, en weg zijn alle beren op de weg.

minder validen - er voor zorgen dat de overstappen in de logische reisrichtingen perron-perron zijn. Volgens mij is dat op Spaklerweg gewoon mogelijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Pino » wo 17 jun 2009, 11:14

De overstappen in buitenlandse steden zijn vaak bovenal een gevolg van fysieke onmogelijkheden (er loopt gewoon geen tunnel van Covent Garden naar Bank)of een logisch verloop van lijnen (als je een oost-westlijn en een noord-zuidlijn hebt, laat je lijnen niet hoek-om verlopen). In Amsterdam is het mogelijk om metro's rechtstreeks te laten rijden vanaf CS naar Zuid / Amstelveen en is het ook een vrij logische verbinding. Hij is zelfs zo logisch dat Amsterdam het een zaak van nationaal belang vindt dat die rechtstreekse verbinding er komt. Spaklerweg - Amstelveen is hoe dan ook geen logischer verbinding dan CS - Amstelveen via de Oosttunnel.

Dit alles maakt de beslissing om dan vanaf 2010 maar te stoppen met CS - Zuid - Amstelveen er nou niet direct heel logisch op. Zeker tot Zuid / WTC zitten de metro's ook meestal vrij vol. Aan de andere kant vraag ik me dan altijd af hoeveel forensenverkeer er dan zit in de metro's naar Gaasperplas. De gedachte dat dit een volgende stap is om de Noord-Zuidlijn te pushen dringt zich inderdaad wel op.

Wat betreft de naargeestigheid van de omgeving rondom Spaklerweg en Van der Madeweg, ik kan me daar toch wel veel bij voorstellen. Zeker bij de zeer open bouw van deze stations heeft de naargeestigheid van de omgeving een sterke invloed op de stations. Het zijn verder onbemande stations, dus hard gillen kan je nooit helpen. De omgeving draagt bij aan een sociale veiligheid van nul. In de regen zijn deze stations overigens ook vreselijk. Vol in de wind en geen enkele beschutting aanwezig.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Riva » wo 17 jun 2009, 11:57

In die zin heb je gelijk dat de omgeving van Spaklerweg en Van der Madeweg niet bijdraagt aan de sociale veiligheid. Ik zou er ook zeker voor pleiten om deze stations op te knappen. De invoering van de OV-chipkaart, waardoor niet Jan en alleman meer op het station kan komen, zal ook zeker helpen. Als dit alles niet helpt, zou er ook toezicht kunnen komen. Als deze stations vanwege hun overstapfunctie drukker worden, is er misschien ook wel ruimte voor een kiosk op het perron.

Ik weet niet of het motief is om de Noord-Zuidlijn alvast op te stuwen in de vaart der volkeren, maar de gedachte achter het inkorten van de 51 kan ik goed begrijpen. Vooral als dit met zich meebrengt dat de frequentie omhoog gaat en ervoor wordt gezorgd dat de wachttijd bij de overstap nihil is.
Rainier

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Pino » wo 17 jun 2009, 12:32

Misschien praat ik als gelegenheidsreiziger op lijn 51 (namelijk als het geen fietsweer is) enigszins uit eigenbelang, maar ik vind het niet helemaal reëel om het capaciteitsprobleem in de tunnel en op CS volledig af te wimpelen op de reizigers richting WTC en Amstelveen. Het is toch een drukke verbinding, zeker naar WTC, dus waarom kort je niet net zozeer op de lijnen naar Zuid-Oost?

Een directe overstap op Spaklerweg zou het leed natuurlijk aanzienlijk verzachten, maar ik vrees tegelijkertijd dat die vaak niet zal werken. Rijdend richting Amstelveen, kan de aansluitende metro natuurlijk laten wachten totdat een vertraagde metro vanaf Centraal aankomt. Doet het alleen niet goed in de vertragingsstatistieken en je ziet nu al dat Amsterdamse trams mensen gewoon keihard laten staan om zich maar aan hun dienstregeling te kunnen houden. In de rijrichting Centraal zou de aansluitende metro uit Zuid-Oost moeten wachten totdat een vertraagde metro 51 aankomt. Zie ik eerlijk gezegd ook niet gebeuren.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Riva » wo 17 jun 2009, 13:11

^^ Wachten op vertraagde metro's zie ik ook niet snel gebeuren. Het zou het beste zijn als de metro's dermate frequent zouden rijden, dat er nauwelijks overstaptijd overblijft. Eens per drie minuten ofzo... Overigens deel ik je twijfel over het aantal forensen naar Gaasperplas en Gein. Een van deze lijnen zou ook kunnen worden ingekort, maar ik denk dat ook het afwijkende materieel op lijn 51 ermee te maken heeft.
Rainier

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door boe! » wo 17 jun 2009, 13:20

Tot aan Holendrecht (AMC) is het druk. Vanaf daar is het een stuk rustiger.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Pino » wo 17 jun 2009, 13:32

De lijn naar Gein dekt ook de kantoren rondom Station Bijlmer / Arena, dus hebben net zo'n forensenbelang als een verbinding naar WTC. Heb mijn twijfels vooral bij de richting Gaasperplas. Het afwijkende materieel op lijn 51 heeft te maken met het feit dat die lijn nog als tram doormoet naar Amstelveen. Laat metro's stoppen bij WTC en rangeer ze vervolgens uit richting Amstelveenseweg en je hebt dat afwijkende materieel niet nodig. Op die manier zou je trouwens meteen de capaciteit voor de verbinding Centraal - WTC kunnen verhogen zonder dat je daarvoor extra metro's hoeft te laten rijden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 17 jun 2009, 19:39

Pino schreef:De overstappen in buitenlandse steden zijn vaak bovenal een gevolg van fysieke onmogelijkheden
In Berlijn kruisen de lijnen U6 en U7 elkaar op station Mehringdamm. Overstappen kan er cross-platform. Desondanks waren er een paar jaar terug plannen voor een U67, die vanaf de zuidelijke U7-lijn de noordelijke U6-lijn zou moeten gaan volgen. Na onderzoek is toen besloten dat dit niet wenselijk was, omdat de kansen op vertraging enorm zouden worden vergroot. Oftewel, een ontvlecht netwerk werd beter bevonden. Om diezelfde reden is in Berlijn eveneens de U15 afgeschaft, die een vleugellijn was van de U1. De U3 kwam er voor in de plaats.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Metro Amstelveen (M51) gehalveerd tot Spaklerweg

Bericht door Vinny » wo 17 jun 2009, 19:40

Riva schreef:Hoezo? In buitenlandse steden is het heel normaal dat je een paar keer moet overstappen. Als de frequentie hoog genoeg is, is de wachttijd ook te verwaarlozen. Ik ben het er wel mee eens dat het voor mindervaliden geen vooruitgang is.
Nou de overstap van het St. Pancrasstation naar het Waterloo station op metrostation Bank heeft me dus bijna opgebroken. Ik had drie kwartier overstaptijd, en ik had geen rekening gehouden met het feit dat een metrokaartje zo duur was (dus ik moest eerst geld opnemen) en daarna bleek dat ik ook nog eens vijf pond te weinig had gepind om een treinkaartje te kopen. Daarnaast bleek ik een overstap op de minst frequente metro te nemen. Dat weet je niet als buitenlander.

Maar goed, ik zat uiteindelijk uitgeput maar net op tijd in de trein naar Bouremouth. Gelukkig hadden ze broodjes en drinken aan boord van de trein, ook nog eens redelijk betaalbaar. Zo kon ik toch nog lunchen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie