Naar Genua: Alternatief voor de Gotthard

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

geert1811
zandpaadje

Naar Genua: Alternatief voor de Gotthard

Bericht door geert1811 »

:cry: Hallo,

Ik zoek een alternatieve route. (wie niet).
Afgelopen jaar was de Gothardtunnel een drama.
De Bernandinotunnel is een optie of de grote Bernhardtunnel (kost ook weer extra)?????
Ik heb een caravan bij me en heb hierdoor een nog grotere hekel aan files's.
Via Oostenrijk is een opti, maar ver om.
We moeten naar Genua, wie heeft nog meer ideeen?? :dontknow: :dontknow:

MVG

Geert
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Zwarte zaterdagen 2009

Bericht door SnarfFlevoland »

^^ Hallo Geert :) ,

Ten eerste: Welkom op het wegenforum!

Ik heb even je bestemming opgezocht en ben tot de conclusie gekomen dat voor jou de route via de Simplonpass de beste is. Om een mooi advies op maat te geven, zou ik graag ook willen weten waar je vandaan komt. Maar andere forumgebruikers zullen je verder ook vast willen helpen.

De Gotthardtunnel is inderdaad een groot drama. De San Bernhardinotunnel is een heel eind om en erg stijl, dat is dus geen optie. Via Oostenrijk is helemaal een slecht alternatief omdat dat veel te ver om is.

De Grote Bernhardtunnel is opzich een goede route, alleen kan op zwarte zaterdagen ook best druk zijn en het kost €18,- (vanuit Zwitserland) of €24,- (vanuit Italië) om de tunnel door te mogen. Verder rij je dan niet lekker rechtstreeks op Genua aan. Opzich is het een aardige route, maar ik zou toch voor de Simplonpass gaan. Ik ben namelijk met mijn neef een keer in de zomer langs de Grote Sint Bernhardtunnel gekomen met de vrachtwagen en het was daar ook één groot drama (op een zwarte zaterdag in augustus). We moesten toen ook in Genua zijn. Verschrikkelijk! Op de terugweg via de Simplonpass gegaan en nergens last van gehad. Je kom continu zowat rechtdoor aanhouden, omdat je alleen de A26 hoeft te volgen in Italië. En het is ook nog eens een hele mooie route! :)

Als je bij Basel de grens over gaat, volg je de volgende route:

Basel -> A2 (Bern) -> A1 (Bern) -> A12 (Lausanne) -> A9 (Sion / Simplon) -> H9 (Brig) -> A9 (Simplon) ->H9 (Milano) -> Italië -> SS33 (Milano) -> A26 (Genova) -> A10 (Genova-Centro) -> Genua!

De Simplonpass is een goed uitgebouwde bergpas die lekker doorrijdt. De weg is breed uitgebouwd en is goed te bereiden voor een auto met caravan. Het enige drukte punt op de route is Visp, maar hier ben je maar slechts 5 minuten aan kwijt. Dat is niks vergeleken met de Gotthardtunnel. De SS33 is ook voor een groot deel als expresweg uitgebouwd en rijdt lekker door. Verder het gedeelte in Zwitserland (en ook in Italië) een mooie en rustige snelweg. Geen last van zwarte zaterdag drukte... Uiteraard is het die dag wel wat drukker op de weg dan normaal.

Ik hoop dat ik je hiermee opweg kon helpen. Als je meer informatie wilt over de route dan hoor ik dat natuurlijk graag. ;)

Zou dit onderwerp van Geert een moderator kunnen afsplitsen in een nieuw topic? Bedankt voor het afspliten!
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op zo 14 jun 2009, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Chris
Moderator

Re: Naar Genua: Alternatief voor de Gotthard

Bericht door Chris »

Zou dit onderwerp van Geert een moderator kunnen afsplitsen in een nieuw topic?
Ik heb het afgesplitst.

Echt goede alternatieven voor de Gotthardtunnel zijn er inderdaad niet. De San Bernardinotunnel beschikt wel over een goede weg, maar is wel vrij ver om, en je moet bovendien flink stijgen, de San Bernardinotunnel ligt bijna twee keer zo hoog als de Gotthardtunnel. Ook voor de route over de Simplonpass (2000m) moet je stijgen, maar deze weg is goed uitgebouwd, en met caravan wel te doen. Met de Bernhardtunnel heb ik geen ervaring, maar ik hoor het stuk Martigny - Grote Bernhardtunnel wel eens in de file-info voorbij komen.

Een wat rigoureuzere omweg is door Frankrijk door de A7 en A8 te nemen naar Italië. Hier kleven echter ook nadelen aan, als je op een zaterdag rijdt is deze route gigantisch druk, en je moet extra tol betalen, nog afgezien van de extra brandstofkosten. Overigens heb je voor Zwitserland met caravan ook twee vignetten van 40 CHF nodig.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Via Nice is volgens mij zo ver om dat je beter in de file kunt gaan staan.
Door Frankrijk kan je ook nog de Mont Blanc of Frejus tunnel nemen? Maar of die rustig zijn...
Over Oostenrijk is de omweg ook wel erg groot en erg rustig zijn die routes ook niet.

Wat ik zou doen als ik jou was is niet een alternatieve route zoeken maar een ander tijdstip kiezen. De alternatieve routes zijn of ook druk, of heel steil, of ver om of een combinatie van die drie nadelen.
als je oorspronkelijke plan is om op zaterdagochtend te vertrekken, waarom vertrek je dan niet vrijdagavond om een uur of negen? In de nacht kun je vrij makkelijk 110 aanhouden met de caravan en dan schiet je veel beter op als overdag.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

duikgek89 schreef:Via Nice is volgens mij zo ver om dat je beter in de file kunt gaan staan.
Door Frankrijk kan je ook nog de Mont Blanc of Frejus tunnel nemen? Maar of die rustig zijn...
De Fréjustunnel is zeer rustig net zoals de toeleidende snelwegen A43(F) en A32(I). Hou wel rekening met € 33 tol voor een enkele passage doorheen de tunnel. Met caravan betaal je zelfs € 44. Reken daar bij ook nog eens de tol voor de A43 en de A32 en je weet meteen waarom de weg zo rustig is...
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

vynkce schreef:De Fréjustunnel is zeer rustig net zoals de toeleidende snelwegen A43(F) en A32(I). Hou wel rekening met € 33 tol voor een enkele passage doorheen de tunnel. Met caravan betaal je zelfs € 44. Reken daar bij ook nog eens de tol voor de A43 en de A32 en je weet meteen waarom de weg zo rustig is...
Dat is inderdaad een hele rustig route! :) Het is alleen even bij Lyon dat het (erg) druk is, maar de Fréjustunnel en de toe leidende is heerlijk rustig! Met die hoge tolbedragen is dat natuurlijk geen wonder... :lol: Daarbij is de Simplonpass dus het voordeel dat je helemaal geen extra tol hoeft te betalen, alleen een Zwitserse tolsticker.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Met caravan of vouwwagen heb je voor Zwitserland 2 tolstickers nodig :idea:
koenie
stadsweg

Bericht door koenie »

Als ik jou was zou ik deze route nemen. Het is niet een superdrukke route, beetje gecombineerd met wat de mensen hier noemen. Omdat je geen vertrekplaats hebt genoemd, neem ik voor het gemak even Utrecht.

- Neem de A2 richting Eindhoven
- Sla bij Eindhoven af en neem de A67 richting Venlo en Duisburg
- (Je kunt ook via de A12 en de A73 richting Venlo (over Arnhem))
- Neem de A73 richting Roermond en neem de 3e afslag (afrit 16) Venlo-Zuid
- Volg de borden voor de BAB61 richting Mönchengladbach en Köln
- Rij Duitsland in en neem de BAB61.
- Blijf op de BAB61, rijdt voorbij Mönchengladbach , Köln, Bonn en Koblenz
- Blijf bij Koblenz nog op de BAB61 en rij door tot Mannheim
- Voeg in op de BAB6 richting Basel of Karlsruhe en Stuttgart, houdt Basel of Karlsruhe aan.
- Neem dan direct weer de BAB5 richting Karlsruhe en Basel
- Rij door tot in Zwitserland en rij Zwitserland in.
- Volg bij en na Basel de borden met Bern en Luzern, je zit op de A2
- Voeg daarna in op de A1 richting Bern en Lausanne, Luzern slaat af.
- Volg de A1 richting Bern, daarna richting Lausanne en daarna richting Genéve.
- Volg de ring Geneve en rij Frankrijk binnen.
- In Frankrijk sla je direct af de A40 op richting Chamonix (Staat op de ring Geneve al aangegeven)\
- Blijf op de A40 en rij voorbij Chamonix de Mont-Blanctunnel in
- Je komt Italië binnen
- Ga de A5 op richting Aosta en Turijn (Torino)
- Rij voorbij Aosta richting Milano en Torino
- Neem voorbij Ivrea de A4/A5 de afslag Milano/Genova, Milano slaat al snel af.
- Volg gewoon Genova, je komt via de A26 en een stukje A10 naar de stad.
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.
Rolf89
zandpaadje

Bericht door Rolf89 »

Hallo allemaal.

Ik ga deze zomer dus ook richting Genua (spotorno, dicht in de buurt en zelfde route)
De route van koenie klinkt ook best goed wat dat betreft, is wel een uur en 20 minuten extra rijden maar als je daarmee veel file uitspaart is dat het natuurlijk zeker waard! :D

Mijn plan was eigenlijk om op vrijdag de 3e juli rond 4 uur richting Spotorno te vertrekken vanuit Antwerpen en dan onderweg te overnachten.
Is de route van Koenie dan nogsteeds een aanrader of is het op de vrijdag nog redelijk rustig en kan ik ik gewoon beter de bekende route volgen via de Gotthard?
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik echt met de auto op vakantie ga dus vandaar dat ik nog redelijk 'onwetend' ben ;)

P.S. Aangezien ik ook dezelfde kant opga en de het reisverschil niet wezenlijk zal verschillen heb ik geen nieuwe tread aangemaakt om een overvloed aan dezelfde onderwerpen te voorkomen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het nadeel van koenie's route is dat je met caravan veel geld kwijt bent aan tol;

2x € 30 CH vignet
2x € 44 voor Mont Blanctunnel.

In totaal dus al € 148 voor heen en terug, nog exclusief tol tussen Genève en de Mont Blanctunnel.
Rolf89
zandpaadje

Bericht door Rolf89 »

Chris schreef:Het nadeel van koenie's route is dat je met caravan veel geld kwijt bent aan tol;

2x € 30 CH vignet
2x € 44 voor Mont Blanctunnel.

In totaal dus al € 148 voor heen en terug, nog exclusief tol tussen Genève en de Mont Blanctunnel.
en zonder caravan?
edit: ik heb een multi taknk card inclusief dkv, kan je daarmee ook de tol voor de mont blanctunnel betalen?
Laatst gewijzigd door Rolf89 op di 16 jun 2009, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zonder caravan heb je één vignet nodig voor Zwitserland, en val je in een lager toltarief voor de Mont Blanctunnel, namelijk € 33. Maar het zijn wel forse extra kosten.
Rolf89
zandpaadje

Bericht door Rolf89 »

Dat is inderdaad vrij fors ja.. ik las laatst ook over een route via zurich, chur en dan over Bellinzona..
Is dat een route die aan te raden is als alternatief dan? (voor mij zonder caravan)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is wel een uur langer rijden in principe. Maar die tijd kan je weer winnen als er een wachtrij van 3 uur staat voor de Gotthard.

Echter, de San Bernardinotunnel is ook niet filevrij op drukke dagen, maar de wachttijden zijn doorgaans wel een stuk korter dan bij de Gotthardtunnel.
Rolf89
zandpaadje

Bericht door Rolf89 »

dat is dan voor mij misschien een aanrader?
aangezien ik vrijdag de 3e juli rond 4 uur wil vertrekken..

Ja, eerste keer met de auto naar italie he, je merkt het! ;)
koenie
stadsweg

Bericht door koenie »

Als ik jou was zou ik dan wel de Mont-Blanctunnel nemen, als je iig niet via de Gotthard wil. Je rijdt dan naar Brussel en dan neem je de A4 richting Luxemburg, dan neem je de Route de Soleil, moet dan maar hea ;), tot Dijon, daarna neem je de A39 richting Geneve. Daarna ook de A40 richting Chamonix, daarna dezelfde route via de Mt. Blanctunnel.

Je komt dan overgens niet door Zwitserland, dus heb je geen vignettekosten.

Deze route is rustiger dan die via San-Bernardino en San-Gottardo, want je komt niet langs Milaan en dat is een punt wat veel weggebruikers onderschatten, maar Milaan is erg druk en daar kun je veel vertraging oplopen. München is kalmer dan Milaan. In Italië kom je eigenlijk niet door een grote stad, alleen Genova dan, maar daar moet je wel langs want daar ga je naartoe. De Italiaanse steden zijn meestal een grote chaos en daar heb je veel files. Ook meidt je Lyon, omdat je bij Dijon al de A39 neemt. Het stuk route de Soleil wat je neemt is ook het rustigste deel, want de A6 en de A7 zijn drukker dan de A31 omdat het verkeer uit Parijs daar nog op komt, daar heb je nu niet mee te maken.
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.
Rolf89
zandpaadje

Bericht door Rolf89 »

dat klinkt inderdaad als een hele mooie route! :D
Komt ook heel goed uit met me Dkv kaart, aangezien ik daar de tolwegen in frankrijk mee kan betalen.
Dan kan je daarna die 33 euro voor die tunnel wel hebben ;)
Ook qua overnachten is frankrijk makkelijker met al die accor en f1 hotelletjes aan de kant van de weg, wat voor mij meer dan goed is om onderweg even te slapen.
Rolf89
zandpaadje

Bericht door Rolf89 »

De mont blanc tunnel bied ook een return ticket zie ik nu voor 41,40 (met caravan 55,20) die dan 7 dagen geldig is..
(Return tickets for classes 1, 2 and 5 expire at midnight on the seventh day following issue.)
dus als ik het goed begrijp kan ik de 4e juli dus die ticket kopen en dan de 11 juli ook gewoon weer terug met die ticket?
of begrijp ik de info op de site dan verkeerd?

edit: kan blijkbaar betalen met mijn dkv kaart, dus de baas betaalt :lol:
A58
woonerf

Bericht door A58 »

De route door Frankrijk lijkt mij inderdaad het verstandigste. De extra kosten tov Zwitserland vallen immers wel mee en het is nauwelijks om + veel minder kans op file.

@ Chris:
De San-Bernardino-tunnel zélf is filevrij, behalve bij ongelukken of afsluitingen. Er is namelijk geen enkele reden om file te hebben. Geen grote in/uitvoegbewegingen, geen wegversmallingen, etc.. Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar met een redelijk sterke motor is de extra hoge/steile klim tov de Gotthard geen probleem. De files staan altijd net ten zuiden van Chur, waar het van 2 naar 1 rijstrook gaat, en bij Roveredo(idem). De vertraging is echter meestal gering.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Klopt inderdaad, want als er files zijn ontstaan die altijd ten zuiden van Chur waar de A13 versmald van 2x2 naar 1+1. Dan heb je bij Thusis weer een stuk 2x2, maar dan heb je de eerste versmalling al gehad en heb je geen last meer van vertragingen.

Via Frankrijk heb je wel minder kans op file, maar bij de Mont Blanctunnel kunnen toch nog wel aardig wachtrijen ontstaan. De Fréjustunnel is dan duidelijk sneller. Verder is via Frankrijk wel een heel stuk omrijden en is de filevrije route via de Simplonpass denk ik sneller, goedkoper en korter. Op de wegen door Zwitserland heen naar Wallis staan nauwlijks files, omdat het niet een transit route is. De enige drukte kan je verwachten bij Basel en Visp. Bern is ook best druk, maar lijdt dikwijls niet tot file. Je kan er vrijwel altijd doorrijden.

Als je via Frankrijk gaat kan je het snelste via Luxemburg, Metz en Lyon rijden, maar daar staan vaak wel files in de zomerperiode en is dus via Duitsland sneller, maar wel om. De optie om via Genève te rijden kan ook, maar dan rij je wel een hele hoek om en is via de Sint Bernhardtunnel sneller.
Laatst gewijzigd door Rene op za 20 jun 2009, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet nodeloos het hele laatste bericht quoten s.v.p.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Voor de Mont Blanctunnel staan op piekdagen ook wachttijden van meer dan een uur.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Dat bedoel ik maar... ;)
Laatst gewijzigd door Rene op za 20 jun 2009, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet nodeloos het hele laatste bericht quoten s.v.p.
Rolf89
zandpaadje

Bericht door Rolf89 »

is 4 juli rond een uur of 9 zo'n piekdag?
want die route via frankrijk bevalt me namelijk wel en is wat dat betreft qua tijden ook ideaal..
wat volgens jullie de beste optie als ik de 3e juli rond 4 uur vertrek vanuit antwerpen, na 6,5 uur ga overnachten en dan de volgende dag doorrij naar spotorno (genua)..
want ik vind het zelf ook redelijk lastig :D

off-topic: heel ander vraagje maar stel 'm toch maar aan jullie aangezien jullie ervaren zijn in lange routes rijden.. ;)
Kan je een f1 hotel ook zonder creditcard boeken en binnenkomen of is dat niet mogelijk? wat is op vakantie gaan toch leuk, maar lastig :D

EDIT: Ik zit nu zelf ff te kloten met google maps, en omdat ik natuurlijk niet in genua zelf moet zijn, maar ervoor heb ik ook een andere route gevonden, al zegt die mij niks, misschien jullie wel: eigenlijk gewoon de route richting de mont-blanc tunnel via dijon, maar dan onder geneve naar chambery (E712?), daarna richting torino (A43/A32) en dan zo richting spotorno.. enige nadeel kan zijn dat ik de ring van turijn moet pakken..
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Rolf89 schreef:Kan je een f1 hotel ook zonder creditcard boeken en binnenkomen of is dat niet mogelijk? wat is op vakantie gaan toch leuk, maar lastig :D
Maak je vooral niet druk. Rust genoeg uit, gewoon elke 2,5 a 3 uur even stoppen om iets te drinken en naar het toilet te gaan. Als je meer ervaren wordt dan voel je het beter aankomen, maar als je niet zo ervaren bent kun je maar beter gewoon vaak genoeg stoppen en even rusten.
Als je niet alleen gaat dan kan een reisgenoot van je misschien ook rijden, dan kun je om een uur of drie wisselen.
EDIT: Ik zit nu zelf ff te kloten met google maps, en omdat ik natuurlijk niet in genua zelf moet zijn, maar ervoor heb ik ook een andere route gevonden, al zegt die mij niks, misschien jullie wel: eigenlijk gewoon de route richting de mont-blanc tunnel via dijon, maar dan onder geneve naar chambery (E712?), daarna richting torino (A43/A32) en dan zo richting spotorno.. enige nadeel kan zijn dat ik de ring van turijn moet pakken..
Dat is de Frejustunnel. Die route heb ik zelf nooit gereden, maar is hierboven wel al geopperd als goed alternatief.
Verder moet je je vooral niet te druk maken om de ring van Turijn. Italianen staan dan weliswaar niet bekend om hun brave verkeersgedrag, maar als je gewoon zorgt dat je afstand houd, goed oplet en met het verkeer mee rijd dan zal het allemaal wel niet zo'n probleem zijn.

Overigens ook vooral in een tunnel VEEL afstand houden, zelf houd ik dan vaak 3 seconden afstand. Als er dan iets gebeurt heb je veel tijd om te reageren, en dan heb je ook nog genoeg ruimte over om te draaien en te maken dat je weg komt.
edit:
En de rest van de reis, probeer relaxed te rijden en veel afstand te houden. Als je gaat jagen en drukken dan ben je veel sneller moe en het heeft helemaal geen zin.
Rolf89
zandpaadje

Bericht door Rolf89 »

Heb al wel wat rij-ervaring hoor, anders had ik nooit met de auto op vakantie gegaan, dan zou het redelijk onverantwoord zijn! :D
Heb vanaf januari alweer 18.000 km gemaakt en vorig jaar boven de 40.000 km..
Alleen ben ik nog nooit echt op vakantie gegaan met de auto (uitgezonderd dagje disneyland parijs e.d.)

Maar de fresjus tunnel is dan ook wel een alternatief, dan kan ik altijd nog onder geneve even op de radio luisteren of de mont blanc vrij is, zoniet dan pak ik gewoon de fresjus, ideaal wat dat betreft :D
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De Frejustunnel ligt niet bepaald in het verlengde van de Montblanctunnel, maar als je het rustig aan doet en genoeg de verkeersinfo volgt kom je best wel goed beslagen ten ijs :)
geert1811
zandpaadje

Bericht door geert1811 »

Goedenavond,

Ik krijg te horen dat de weg naar de San Bernardinotunnel stijl is volgens jullie.
De ANWB zegt dat het makkelijk met carvan kan ?
:schrikreactie:
De San Bernadinopas is af te reden met caravan.
Er zijn wel wat bochten maar de klim zou goed te doen zijn.
Wie heeft er door deze tunnel al gereden en heeft ervaring mee??

Groet,

Geert
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

geert1811 schreef:Wie heeft er door deze tunnel al gereden en heeft ervaring mee??
Mijn neef rijdt gewoon makkelijk met de vrachtwagen er langs. Stijl is die weg wel, maar is prima te doen. Oké, mijn neef heeft veel ervaring, maar in denk dat jij het ook prima kan doen. Je moet alleen wel een auto hebben die goed een caravan kan trekken. ;) Als je een goede auto hebt, dan is die San Bernhardinotunnel best goed te doen. :)

Het ligt overigens eraan waar je heen moet naar Italië, anders is eventueel de Simplonpass veel interessanter. ;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De San Bernardinotunnel is goed te doen hoor... ligt wel hoog (1600m), maar de weg is breed uitgebouwd met ongelijkvloerse kruisingen.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

waldo79 schreef:De Frejustunnel ligt niet bepaald in het verlengde van de Montblanctunnel, maar als je het rustig aan doet en genoeg de verkeersinfo volgt kom je best wel goed beslagen ten ijs :)
Er ligt nog niet zo lang (eind 2008) een nieuwe snelweg tussen Genève en Annecy (doorgetrokken A41) je kan van daaruit dus wel sneller richting Fréjustunnel nu. ;)