Hallo Geert

,
Ten eerste: Welkom op het wegenforum!
Ik heb even je bestemming opgezocht en ben tot de conclusie gekomen dat voor jou de route via de Simplonpass de beste is. Om een mooi advies op maat te geven, zou ik graag ook willen weten waar je vandaan komt. Maar andere forumgebruikers zullen je verder ook vast willen helpen.
De Gotthardtunnel is inderdaad een groot drama. De San Bernhardinotunnel is een heel eind om en erg stijl, dat is dus geen optie. Via Oostenrijk is helemaal een slecht alternatief omdat dat veel te ver om is.
De Grote Bernhardtunnel is opzich een goede route, alleen kan op zwarte zaterdagen ook best druk zijn en het kost €18,- (vanuit Zwitserland) of €24,- (vanuit Italië) om de tunnel door te mogen. Verder rij je dan niet lekker rechtstreeks op Genua aan. Opzich is het een aardige route, maar ik zou toch voor de Simplonpass gaan. Ik ben namelijk met mijn neef een keer in de zomer langs de Grote Sint Bernhardtunnel gekomen met de vrachtwagen en het was daar ook één groot drama (op een zwarte zaterdag in augustus). We moesten toen ook in Genua zijn. Verschrikkelijk! Op de terugweg via de Simplonpass gegaan en nergens last van gehad. Je kom continu zowat rechtdoor aanhouden, omdat je alleen de A26 hoeft te volgen in Italië. En het is ook nog eens een hele mooie route!
Als je bij Basel de grens over gaat, volg je de volgende route:
Basel -> A2 (Bern) -> A1 (Bern) -> A12 (Lausanne) -> A9 (Sion / Simplon) -> H9 (Brig) -> A9 (Simplon) ->H9 (Milano) -> Italië -> SS33 (Milano) -> A26 (Genova) -> A10 (Genova-Centro) -> Genua!
De Simplonpass is een goed uitgebouwde bergpas die lekker doorrijdt. De weg is breed uitgebouwd en is goed te bereiden voor een auto met caravan. Het enige drukte punt op de route is Visp, maar hier ben je maar slechts 5 minuten aan kwijt. Dat is niks vergeleken met de Gotthardtunnel. De SS33 is ook voor een groot deel als expresweg uitgebouwd en rijdt lekker door. Verder het gedeelte in Zwitserland (en ook in Italië) een mooie en rustige snelweg. Geen last van zwarte zaterdag drukte... Uiteraard is het die dag wel wat drukker op de weg dan normaal.
Ik hoop dat ik je hiermee opweg kon helpen. Als je meer informatie wilt over de route dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Zou dit onderwerp van Geert een moderator kunnen afsplitsen in een nieuw topic? Bedankt voor het afspliten!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"