[A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Dweep » zo 28 jun 2009, 16:09

Mark schreef:Tussen afrit 14 en afrit 15 ligt de A15 verhoogt , deels naast de Havensoorlijn. Er is me eens verteld dat hij ligt op slakken van de AVR, wat ervoor zorgde dat de aanlegkosten zeer hoog waren, maar weet niet of dat waar is.
Klopt, hier zijn ook beschermende maatregelen indertijd genomen.Hierdoor was het duurste stuk snelweg per kilometer toendertijd, mede omdat hier erg weinig ruimte omdat tussen de A15 en de Botlekweg (de oude doorgaande route) vol ligt met leidingen (zogenaamde leidingstrook). Dit zou een godsvermogen kosten om dit om te leggen /aan te passen.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Wally » zo 28 jun 2009, 16:23

Verdere opvallende wijziging is de verlenging van de uitvoegstrook naar N57 in de Thomassentunnel.
Tevens meer rijstroken beschikbaar voor verkeer vanuit zuiden A29 bij knp Vaanplein.

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Dweep » zo 28 jun 2009, 21:33

Wally schreef:Verdere opvallende wijziging is de verlenging van de uitvoegstrook naar N57 in de Thomassentunnel.
Dit heb ik nooit gesnapt waarom dit niet vanaf het begin al zo was, komt verkeers veligheid ook ten goede
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

mafKees
dorpsstraat
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 dec 2007, 17:22
Locatie: Schouwen-Duiveland

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door mafKees » ma 29 jun 2009, 21:14

Verbazinwekkend: per saldo komt er thv de botlektunnel/brug maar 1 rijstrook bij ten opzichte van nu! Veel te weinig!

Ook slecht: HRB thv Willem Barentzstraat van 4 RS naar 3.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door praatpaal » di 30 jun 2009, 0:38

Vaanplein nieuwe situatie:

Afbeelding

Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door CborG » di 30 jun 2009, 1:02

Nu online te bekijken: Het OTB A15 Maasvlakte-Vaanplein 2009
Zie hier: http://inspraakpunt.nl/projecten/proced ... n2009.aspx
Zo kraait den boer z'n haantje

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door hoevenpe » di 30 jun 2009, 1:29

Idd weer een heerlijk onzinnige plusstrook... :(

Dat je dat doet omdat je tijd bespaart, ok..
Omdat het anders niet past, ok..

Maar als je dan alles toch opnieuw gaat doen, doe het dan over de hele lengte in 1x goed...

Heeft iemand 1 reden waarom hier die strook 30cm smaller moet zijn?
Bedoel, ik kan zelfs geen paarse krokodil bedenken hier anders dat de leverancier van kantelwalsborden ook de crisis doorgeholpen moet worden...

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door praatpaal » di 30 jun 2009, 9:06

Het knooppunt wordt dan zo te zien veel minder complex dan zoals hierboven wordt geschetst.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Dweep » di 30 jun 2009, 9:20

Volgens mij staat er een fout op de tekening, de meest linkse te handhaven kunstwerk is volgens mij waar tramlijn 25 overheen gaat. Daar is op de Portlandse baan (zuidelijk van de geluidswal) geen rotonde. Kleinigheije, maar ik moest er wel even 3 keer voor kijken welke kunstwerk er werd bedoeld. :oops:

Verder verbaas ik me over de vele weefvakken tussen Beneluxplein en Vaanplein, de bedoeling was toch juist betere doorstroming, met veel in en uitvoegend verkeer wordt dit belemmerd. Als de weefvakken bij Rustplaats Portland weg zijn, dan zie ik geen probleem, misschien alleen dat de paralelrijbanen meer verkeer krijgen, omdat er van in en uitgaand verkeer niets van en naar de hoofdbanen gaat.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Palance » di 30 jun 2009, 9:41

Er is daar inderdaad geen rotonde, maar misschien komt er een soort complex zodat je van de Carnissebaan (dit is niet de Portlandsebaan!) vanaf het fietspad het fietspad op kunt langs de trambaan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Koesj » di 30 jun 2009, 10:17

De uitwisseling tussen hoofd- en parallelbanen kan volgens het OTB tussen het knooppunt en de aansluiting met de Groene Kruisweg via weefstroken plaatsvinden, dan heb je ook geen vlechtwerken nodig.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Hajo » di 30 jun 2009, 10:21

Kan wel zo zijn, maar ik vrees... :roll: Ongelijkvloerse weefvakken lijken mij toch beter.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door jan » wo 01 jul 2009, 22:08

hoevenpe schreef: Heeft iemand 1 reden waarom hier die strook 30cm smaller moet zijn?
Om iemand aan een baan te helpen, die persoon mag de hele dag de beelden van de camera's boven die strook bekijken...

rene154 schreef: Wat mij echter nog veel meer verbaasd dan bovenstaande, is de geplande hoofdrijbaan van de A15 richting Gorichem ter hoogte van het Vaanplein. Onder het Vaanplein gaat het hier van 4 naar 3 rijstroken, dat blijft 2 kilometer lang zo, waar het vervolgens weer 4 rijstroken wordt en aansluit op de huidige hoofdrijbaan A15 bij IJsselmonde! Een versmalling van 2 kilometer lang, zonder dat er op dit stuk op- of afritten zijn! De reden begrijp ik wel, men wil het huidige viaduct over de spoorlijn Rotterdam-Dordrecht gebruiken, terwijl ze aan de andere kant op dit viaduct ook de parallelstructuur willen behouden. Dus valt en een rijstrook af op de hoofdrijbaan want anders past het hier niet. We hebben het nieuwe knelpunt in ieder geval al weer gevonden!
Kan de vluchtstrook op het viaduct van de spoorlijn niet opgeofferd worden?

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Dweep » do 02 jul 2009, 9:43

Palance schreef:Er is daar inderdaad geen rotonde, maar misschien komt er een soort complex zodat je van de Carnissebaan (dit is niet de Portlandsebaan!) vanaf het fietspad het fietspad op kunt langs de trambaan?
Ja sorry, je hebt heleaal gelijk Portlandse baan gaat via de andere kant van de Vinex
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door rene154 » do 02 jul 2009, 10:19

jan schreef: Kan de vluchtstrook op het viaduct van de spoorlijn niet opgeofferd worden?
Die wordt daar al deels opgeofferd, als ik de kaarten goed heb gezien

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Palance » do 02 jul 2009, 17:53

Ik ga toch maar niet kijken vanavond op het gemeentehuis, mij iets te warm.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Bart » ma 06 jul 2009, 17:34

jan schreef:
hoevenpe schreef: Heeft iemand 1 reden waarom hier die strook 30cm smaller moet zijn?
Om iemand aan een baan te helpen, die persoon mag de hele dag de beelden van de camera's boven die strook bekijken...
Nope, de plusstrook wordt aangelegd wegens gebrek aan ruimte. Liever een plusstrook met redresseerstrook dan een echte rijstrook zonder redresseerstrook, helemaal in een tunnelbak (nou ja, kistdam...).

rene154 schreef: Wat mij echter nog veel meer verbaasd dan bovenstaande, is de geplande hoofdrijbaan van de A15 richting Gorichem ter hoogte van het Vaanplein. Onder het Vaanplein gaat het hier van 4 naar 3 rijstroken, dat blijft 2 kilometer lang zo, waar het vervolgens weer 4 rijstroken wordt en aansluit op de huidige hoofdrijbaan A15 bij IJsselmonde! Een versmalling van 2 kilometer lang, zonder dat er op dit stuk op- of afritten zijn! De reden begrijp ik wel, men wil het huidige viaduct over de spoorlijn Rotterdam-Dordrecht gebruiken, terwijl ze aan de andere kant op dit viaduct ook de parallelstructuur willen behouden. Dus valt en een rijstrook af op de hoofdrijbaan want anders past het hier niet. We hebben het nieuwe knelpunt in ieder geval al weer gevonden!
Kan de vluchtstrook op het viaduct van de spoorlijn niet opgeofferd worden?[/quote]
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door hoevenpe » ma 06 jul 2009, 19:29

Bart schreef:Nope, de plusstrook wordt aangelegd wegens gebrek aan ruimte. Liever een plusstrook met redresseerstrook dan een echte rijstrook zonder redresseerstrook, helemaal in een tunnelbak (nou ja, kistdam...).
In dat geval is het idd wel een nuttige oplossing, eentje waar eem plusstrook in mijn ogen ook echt voor bedoeld is.
Maar je zit tegenwoordig zoveel 'onzinnige' plusstroken dat eentje die er komt omdat anders echt er zoveel omgebouwd moet worden niet meer opvalt :?

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door rene154 » ma 06 jul 2009, 20:16

Bart schreef: Kan de vluchtstrook op het viaduct van de spoorlijn niet opgeofferd worden?
Die is al grotendeels opgeofferd als ik de kaarten zo bekijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Rene » ma 06 jul 2009, 22:25

Bart schreef:Liever een plusstrook met redresseerstrook dan een echte rijstrook zonder redresseerstrook
Een redresseerruimte van 40-45 cm is echt wel voldoende. Dat is dus 25-30 cm naast de kantstreep. Helaas blijft men wat dit betreft nog altijd uitgaan van veel te hoge eisen. Ik heb dus liever volwaardige vrijstroken en véél minder redresseerruimte, in combinatie met een inhaalverbod voor brede voertuigen. Netto effect hetzelfde.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door jan » di 07 jul 2009, 20:54

^^ Eens, en desnoods rijstrook 2 en 3 ook iets versmallen mocht dat nodig zijn.

Daarbij is een plusstrook ook duurder: om de zoveel meter een camera en de beelden moeten ook in de gaten gehouden worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Kaaiman » di 07 jul 2009, 21:24

Er liggen nog talloze jaren '70-snelwegen zonder brede linkerredresseerstrook. Ik zie niet in waarom het voor dit korte stukje wel een probleem zou zijn. En het is inderdaad behoorlijk duur in onderhoud.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Chris » di 07 jul 2009, 21:35

Volgens mij hebben die oude snelwegen meestal juist wel een brede linkerredresseerstrook. Op de A50 zag je die overgang altijd heel goed. Bij Hattem ligt nog steeds zo'n stuk met een brede linkerkant. Op de nieuwere delen is dat minstens de helft smaller.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Kaaiman » di 07 jul 2009, 21:47

Komt dat niet gewoon omdat de markering tegenwoordig dikker is en de rijstrookbreedte is opgerekt? Het stuk bij Hattem/Heerde heeft nog oude dunne markering...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Bart » wo 08 jul 2009, 10:42

Daarbij is een plusstrook ook duurder: om de zoveel meter een camera en de beelden moeten ook in de gaten gehouden worden.
Die plusstrook ligt deels in een tunnel en op plekken waar geen vluchtstrook is: daar worden hoe dan ook al camera's opgehangen en detectiesystemen geplaatst... (ofwel: die discussie is hier totaal niet relevant)
Een redresseerruimte van 40-45 cm is echt wel voldoende. Dat is dus 25-30 cm naast de kantstreep. Helaas blijft men wat dit betreft nog altijd uitgaan van veel te hoge eisen. Ik heb dus liever volwaardige vrijstroken en véél minder redresseerruimte, in combinatie met een inhaalverbod voor brede voertuigen. Netto effect hetzelfde.
Als je ziet hoeveel onnozele weggebruikers er zijn die flink uitwijken, anderen aan de kant drukken en niet in hun eigen strook kunnen blijven, dan is het maar goed dat de snelwegen vergevingsgezind zijn... Het zou misschien wel kunnen (krappe redresseerruimte en een reguliere rijstrook), maar ja, de gemiddelde weggebruiker wil de lijnen wel eens over gaan. Dat mag dan wel niet, maar als ontwerper moet je er wel rekening mee houden. Anders leg je een weg aan waarvan je weet dat het ongevalsrisico hoger is. Dat in combinatie met zware industrie, veel kabels&leidingen en vooral heel veel vrachtverkeer op een beperkte ruimte maakt dat ik dat liever niet zie. Dan maar een plusstrook...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Kaaiman » wo 08 jul 2009, 12:26

Liever een gewone rijstrook met krappe redresseerruimte met evt. breedtewaarschuwing of adviessnelheid. Dan is de weggebruiker er wel op verdacht en moet deze zelf maar zien hoe die ernaar handelt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Bart » wo 08 jul 2009, 15:51

^^ dat zou mooi zijn, maar... zo werkt het niet altijd. Auto's met rare manoeuvres, waardoor een derde moet uitwijken en links in de vangrail kan klappen... Dan is de weg dicht en heb je een verkeersinfarct.

Mensen zijn niet altijd oplettend en rijden (als regel) niet zoals het zou moeten. Daar heb je als ontwerper mee rekening te houden...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Kaaiman » wo 08 jul 2009, 16:51

Gaat die plusstrook dan 24/7 open met snelheidsbeperking?

Op de oude A2 waren de rijstroken toch ook met smaller profiel, om nog maar te zwijgen van oude snelwegen als de A12 en A44, en daar is het ook niet elke week raak. Je moet niet alles willen voorkauwen in het verkeer. De meeste mensen houden heus wel gas in bij versmallingen zoals de viaducten in de A12 en A44. De A15 vast nog veel breder qua rijstroken!

Wat is nou 10cm per rijstrook inkrimpen, samen goed voor 30 cm besparing. Ook van de vluchtstrook kan nog wel wat af, dus al met al zou je zo 50 cm op het profiel kunnen besparen, zeker als je een barrier i.p.v. vangrails gebruikt!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door RoelZ1 » wo 08 jul 2009, 17:36

Ik heb een keer een kaartje gezien met hoeveel ongevallen er zijn op bepaalde stukken van het wegennet, en daar was de A44 een relatief veilige weg(had daar een groen kleurtje), maar er waren twee rode plekken, bij de brug over de Hoofdvaart, en de brug over de Ringvaart. Dus het is weldegelijk een stuk onveiliger.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Bart » wo 08 jul 2009, 18:03

Gaat die plusstrook dan 24/7 open met snelheidsbeperking?
Snelheidsbeperking is er niet, openingsregime is 3000 mvt/uur. Geen venstertijden aanwezig (zie tekst OTB).
Op de oude A2 waren de rijstroken toch ook met smaller profiel, om nog maar te zwijgen van oude snelwegen als de A12 en A44, en daar is het ook niet elke week raak. Je moet niet alles willen voorkauwen in het verkeer. De meeste mensen houden heus wel gas in bij versmallingen zoals de viaducten in de A12 en A44. De A15 vast nog veel breder qua rijstroken!
Nu ga je weer uit van de rijkunsten van automobilisten... Daar gaan wegontwerpers niet vanuit. Bovendien rijdt op de A15 VEEL vrachtverkeer, waardoor je helemaal niet met marges wilt spelen en al helemaal niet in een tunnel. Het feit dat het vroeger anders ging wil niet zeggen dat dat goed was. Vroeger waren er namelijk ook (veel) meer verkeersslachtoffers...
Wat is nou 10cm per rijstrook inkrimpen, samen goed voor 30 cm besparing. Ook van de vluchtstrook kan nog wel wat af, dus al met al zou je zo 50 cm op het profiel kunnen besparen, zeker als je een barrier i.p.v. vangrails gebruikt!
Bij een plotselinge uitwijkactie kan dat net het verschil zijn tussen de vangrail raken of net niet. Het gaat in heel veel gevallen wonderbaarlijk net goed. De breedte van de redresseerstrook is daar verantwoordelijk voor.

En laten we wel wezen: twee ongevallen (extra) per jaar en je hebt je extra capaciteit van een derde strook (t.o.v. derde strook als plusstrook) al weer verspeeld.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Plaats reactie