1e autovakantie, 18 juli richting Kroatie
Moderator: Moderatoren
-
Artauq
- zandpaadje
1e autovakantie, 18 juli richting Kroatie
Hallo,
Allereerst: dit wordt onze eerste keer op vakantie met de auto. We hebben meteen maar gekozen voor een verre autovakantie, de reis gaat namelijk naar Porec, Kroatie. Dit hebben we dan wel weer verdeeld over 2 dagen. Namelijk zaterdag 18 juli, vanuit het Zuid-Limburgse Wijlre tot aan Huttau, Oostenrijk. En de dag erna 19 juli vanuit Huttau naar Porec, Kroatie. Ik heb eigenlijk op het moment de volgende route in gedachte:
BAB4 - BAB61 - BAB5 - BAB8 - BAB99 - BAB8 - A10 Oostenrijk
Ik vroeg mij af of dit de beste route is gezien de huidige bauhstelle enzo en wat betreft filevorming? Verder ook de vraag wat de eventuele beste vertrektijd is voor deze reis? Aangezien vroeg vertrek in het begin waarschijnlijk lekker zal opschieten, maar wel bij Munchen problemen zal geven? We hebben helemaal geen problemen met heel vroeg opstaan. Voor dag 2 eigenlijk dezelfde vraag, wat is de beste tijd om te vertrekken voor een rit door de tauerntunnel - karwankentunnel?
In ieder geval hoop ik goed advies te krijgen.
Allereerst: dit wordt onze eerste keer op vakantie met de auto. We hebben meteen maar gekozen voor een verre autovakantie, de reis gaat namelijk naar Porec, Kroatie. Dit hebben we dan wel weer verdeeld over 2 dagen. Namelijk zaterdag 18 juli, vanuit het Zuid-Limburgse Wijlre tot aan Huttau, Oostenrijk. En de dag erna 19 juli vanuit Huttau naar Porec, Kroatie. Ik heb eigenlijk op het moment de volgende route in gedachte:
BAB4 - BAB61 - BAB5 - BAB8 - BAB99 - BAB8 - A10 Oostenrijk
Ik vroeg mij af of dit de beste route is gezien de huidige bauhstelle enzo en wat betreft filevorming? Verder ook de vraag wat de eventuele beste vertrektijd is voor deze reis? Aangezien vroeg vertrek in het begin waarschijnlijk lekker zal opschieten, maar wel bij Munchen problemen zal geven? We hebben helemaal geen problemen met heel vroeg opstaan. Voor dag 2 eigenlijk dezelfde vraag, wat is de beste tijd om te vertrekken voor een rit door de tauerntunnel - karwankentunnel?
In ieder geval hoop ik goed advies te krijgen.
-
Chris
- Moderator
Re: 1e autovakantie, 18 juli richting Kroatie
De route is wel okay.
Ga er vanuit dat de zaterdag een lange reisdag zal zijn met de nodige files. Als je op één van de zaterdagen in juli rijdt, is dat niet te vermijden, zeker in Zuid-Duitsland niet. De keuze voor de A5-A8 is een goede, want op de A6-A81 zit een grote baustelle bij Heilbronn die dagelijks voor lange files zorgt. Echter, op de A5 is de kans op files tussen Bruchsal en Karlsruhe-Durlach ook groot. Daarnaast is de A8 naar München een komen en gaan van baustelles, die vaak voor een hoop korte files zorgen.
Op zondag zou de Tauerntunnel geen groot probleem moeten zijn. De Karawankentunnel is meestal niet al te druk, veel minder een probleem dan de Tauerntunnel. Mocht er wel file staan voor de Tauerntunnel, en je hebt daar geen zin in, kan je de Obertauernroute nemen, die loopt parallel aan de tunnel, maar loopt wat hoger, tot zo'n 1700 meter, maar is geen dramatische bergpas, haarspeldbochten heb je daar niet.
Ga er vanuit dat de zaterdag een lange reisdag zal zijn met de nodige files. Als je op één van de zaterdagen in juli rijdt, is dat niet te vermijden, zeker in Zuid-Duitsland niet. De keuze voor de A5-A8 is een goede, want op de A6-A81 zit een grote baustelle bij Heilbronn die dagelijks voor lange files zorgt. Echter, op de A5 is de kans op files tussen Bruchsal en Karlsruhe-Durlach ook groot. Daarnaast is de A8 naar München een komen en gaan van baustelles, die vaak voor een hoop korte files zorgen.
Op zondag zou de Tauerntunnel geen groot probleem moeten zijn. De Karawankentunnel is meestal niet al te druk, veel minder een probleem dan de Tauerntunnel. Mocht er wel file staan voor de Tauerntunnel, en je hebt daar geen zin in, kan je de Obertauernroute nemen, die loopt parallel aan de tunnel, maar loopt wat hoger, tot zo'n 1700 meter, maar is geen dramatische bergpas, haarspeldbochten heb je daar niet.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Daarentegen is de Tauernpass wel steil met zo'n 16%, maar het uitzicht is prachtig 
-
Chris
- Moderator
Dat klopt, die route moet je met caravan ook niet nemen (mag volgens mij ook niet).
-
DjIdee
- autoweg
Porec, leuk, zijn we ook wel eens geweest (Lanterna Camp)..
Vanuit zuid-limburg zou ik ook de 5 en de 8 pakken. Tauern is inderdaad eventueel te omzeilen via de pas, maar de vertraging valt wel mee... En je staat zo 15 minuten compleet stil met dat rijden in blokken, plan de tauern als pauze, benen strekken, broodje eten... Werkt best goed...
In Slovenie ben ik benieuwd hoe ver ze zijn vlak voor de grens, dat was 3 jaar geleden echt een probleemstuk, maar voor Porec heb je niet snel een goed alternatief
Vanuit zuid-limburg zou ik ook de 5 en de 8 pakken. Tauern is inderdaad eventueel te omzeilen via de pas, maar de vertraging valt wel mee... En je staat zo 15 minuten compleet stil met dat rijden in blokken, plan de tauern als pauze, benen strekken, broodje eten... Werkt best goed...
In Slovenie ben ik benieuwd hoe ver ze zijn vlak voor de grens, dat was 3 jaar geleden echt een probleemstuk, maar voor Porec heb je niet snel een goed alternatief
-
Artauq
- zandpaadje
Ok bedankt! en wat zijn jullie adviezen wat betreft de vertrektijd?
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Pauze van 3 a 4 uur vind ik wel erg lang...DjIdee schreef:Porec, leuk, zijn we ook wel eens geweest (Lanterna Camp)..
Je hebt wel een aantal andere opties die rustiger en mooier zijn door Noord-Italië, dat is dan naar mijn idee wel prettiger en leuker maar sneller is het niet (veel langzamer is het overigens ook niet als je bij die tunnels 3 a 4 uur moet wachten...)
Ik zou proberen om de tweede dag in ieder geval VROEG te vertrekken zodat je voor dat DRAMA bij die tunnels bent. Of, als je geen hotel van tevoren boekt maar pas onderweg iets zoekt dan zou ik kijken hoe ver je kunt komen en of je bij de Tauern niet toevallig geluk hebt.
De zaterdag zou ik ook proberen om vroeg te gaan, om een uur of 4 a 5. Als je op het eerste stuk geen file hebt dan ben je in ieder geval al een heel eind opgeschoten. Mocht je dan nog problemen hebben kun je altijd eerder stoppen en de rest op de, doorgaans rustigere, zondag rijden. Aachen - Hockenheim moet je in drie uur of minder kunnen rijden, als je vroeg genoeg gaat dan ben je om een uur of 7 a 8 bij Hockenheim en dan heb je op het eerste stuk waarschijnlijk niet teveel problemen. De A5 zal om die tijd ook nog wel gaan, de A8 is lastiger.
Eventueel kun je als er tussen Ulm en München file staat (bij Augsburg wellicht) nog via de B10 - B28 - A7 - A96 rijden. (A8 - A7 kan ook, maar via de B10 en B28 is waarschijnlijk iets sneller). Is een omweg van 30km.
Je kunt ook in de middag gaan, dan ben je met een beetje mazzel na de meeste ellende maar dan ben je wel laat in Oostenrijk.
Bij München kun je de via A8 - A99 - A96 (of als je al op de A96 zit natuurlijk de A96 volgen) en dan via de A995 rijden. Dan vanaf de A995 de A8 op. Daarna zal tot Rosenheim wel druk zijn, na Rosenheim denk ik dat het wel weer loopt en voor die tunnels heb je geheid problemen, maar als je net voor die tunnels overnacht dan is dat niet zo'n probleem.
Een andere overweging is, zeker als je met meer mensen rijd die kunnen rijden, om op zaterdag pas om 21:00 te vertrekken en in één keer te rijden. Het is maar 1200km, dus zonder problemen moet dat niet veel langer duren als 12 uur. Laten we zeggen dat je door werkzaamheden en door de grens en wat OWN in Kroatië 13 uur nodig hebt. Als je 's nachts doorrijd betekent dat dat je om 10u 's ochtends daar zou zijn. Tel nog wat pauze en dan ben je er zondag om een uur of 12.
Moet je wel met minstens 2 zijn, de een zorgt dat hij/zij uitgeslapen is en rijd in de nacht, (wel opletten dat je niet te moe wordt en in slaap valt!!!! Zorg dat je genoeg stopt!!), 's ochtends wissel je om en slaap je bij terwijl de ander rijd.
Koop het boekje "Links und Rechts Der Autobahn" daar staan hotels dicht bij de snelweg in Duitsland en Oostenrijk in, als je dan te moe wordt dan kun je wat hotels bellen en gaan slapen. Alleen als je de hond meeneemt is dat misschien wat lastiger.
Heb je ook aan de vignetten voor Oostenrijk en Slovenië gedacht?
-
Chris
- Moderator
Bijvoorbeeld vandaag. Momenteel staat er 12 kilometer file voor de Tauerntunnel. De wachttijd zou anderhalf uur zijn, maar bij 12km stau is de ervaring dat dit vaak langer is, tot wel 3 uur. Als er 12km voor de Gotthard staat betekend dat minstens 3,5 á 4 uur wachttijd, beide tunnels zijn wel redelijk vergelijkbaar.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Aan de Sloveense vignetten hoef je pas in Oostenrijk te denken - eerder kun je ze niet kopen.duikgek89 schreef: Heb je ook aan de vignetten voor Oostenrijk en Slovenië gedacht?
Toen ik afgelopen maand terugreed hoorde ik op de radio dat de file richting het zuiden 10 km was met een wachttijd van anderhalf uur.Chris schreef:Bijvoorbeeld vandaag. Momenteel staat er 12 kilometer file voor de Tauerntunnel. De wachttijd zou anderhalf uur zijn, maar bij 12km stau is de ervaring dat dit vaak langer is, tot wel 3 uur. Als
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Vorig jaar hebben wij op een vrijdag op de terugweg een 3,5 uur in de file gestaan...
-
Artauq
- zandpaadje
Ik vroeg mij dan nu af of het niet beter is om de route alsvolgt te gaan plannen:
BAB4 - BAB61 - BAB6 - BAB5 - BAB8 - B10 - B28 - BAB7 - BAB96 - BAB995 - BAB8 - A10(Oostenrijk)
In plaats van:
BAB4 - BAB61 - BAB6 - BAB5 - BAB8 - BAB99 - BAB8 - A10(Oostenrijk)
Of is het beter aangeraden om deze alternatieve route alleen maar aan te houden als er blijkt veel file te staan tussen Ulm en Munchen?
Is de route door Munchen wel goed te doen als je via BAB96 - BAB995 rijd? want deze gaat bijna midden door het centrum, toch? En die is misschien ook beter te doen dan als ik van de BAB8 afkom? (BAB8 - BAB99 naar rechts - BAB96 - BAB995 - BAB8)
Alvast bedankt!!
BAB4 - BAB61 - BAB6 - BAB5 - BAB8 - B10 - B28 - BAB7 - BAB96 - BAB995 - BAB8 - A10(Oostenrijk)
In plaats van:
BAB4 - BAB61 - BAB6 - BAB5 - BAB8 - BAB99 - BAB8 - A10(Oostenrijk)
Of is het beter aangeraden om deze alternatieve route alleen maar aan te houden als er blijkt veel file te staan tussen Ulm en Munchen?
Is de route door Munchen wel goed te doen als je via BAB96 - BAB995 rijd? want deze gaat bijna midden door het centrum, toch? En die is misschien ook beter te doen dan als ik van de BAB8 afkom? (BAB8 - BAB99 naar rechts - BAB96 - BAB995 - BAB8)
Alvast bedankt!!
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Het meeste verkeer gaat via het Noorden van München, langs het zuiden heb je minder kans op vakantiefiles. Die route door München is goed uitgebouwd en heeft op maar een klein stukje gelijkvloerse kruisingen, de rest is ongelijkvloers. Die weg is de B2r (nummer staat niet overal op de kaart).
Vanaf de BAB8 is het ook een goede route. Houd de radio in de gaten, als er file staat op de A99 dan ga je via de B2r en andersom.
Of je meteen de BAB96 moet pakken of alleen als alternatief is maar de vraag. Via de BAB96 is 30km om, maar wel minder druk. Zorg dat je de verkeersinformatie in de gaten houd!
Ik zit nu naar de Baustellen te kijken op http://www.bmvbs.de (service - Baustellen information)
Op de BAB8 heb je van 18-7 20:00 tot 19-7 10:00 een complete afsluiting bij Odelzhausen - Sulzemoos. Als je besluit om 's nachts te rijden moet je daar van de snelweg af en binnendoor. Dan lijkt de BAB96 me wat prettiger. Ook als je 's middags en het begin van de avond wilt rijden, als je te laat bent kun je binnendoor rijden.
Verder nog 4 baustellen na Ulm:
Tussen Ulm-West en Ulm-Ost 0,3km. Als je via de B10 en B28 naar de BAB7 rijd ontloop je die. Is weliswaar kort, je moet wel terug naar 60kmh.
Augsburg-Ost 10km. Je moet terug naar 80kmh.
Dasing 7,5km. 80kmh
Odelzhausen - Dachau 7,5km 80kmh.
Op de A96 heb je tussen de A7 en München ook een paar Baustellen maar dat is maar 12,1km en de weg is rustiger dus minder kans op files door de werkzaamheden.
Vanaf de BAB8 is het ook een goede route. Houd de radio in de gaten, als er file staat op de A99 dan ga je via de B2r en andersom.
Of je meteen de BAB96 moet pakken of alleen als alternatief is maar de vraag. Via de BAB96 is 30km om, maar wel minder druk. Zorg dat je de verkeersinformatie in de gaten houd!
Ik zit nu naar de Baustellen te kijken op http://www.bmvbs.de (service - Baustellen information)
Op de BAB8 heb je van 18-7 20:00 tot 19-7 10:00 een complete afsluiting bij Odelzhausen - Sulzemoos. Als je besluit om 's nachts te rijden moet je daar van de snelweg af en binnendoor. Dan lijkt de BAB96 me wat prettiger. Ook als je 's middags en het begin van de avond wilt rijden, als je te laat bent kun je binnendoor rijden.
Verder nog 4 baustellen na Ulm:
Tussen Ulm-West en Ulm-Ost 0,3km. Als je via de B10 en B28 naar de BAB7 rijd ontloop je die. Is weliswaar kort, je moet wel terug naar 60kmh.
Augsburg-Ost 10km. Je moet terug naar 80kmh.
Dasing 7,5km. 80kmh
Odelzhausen - Dachau 7,5km 80kmh.
Op de A96 heb je tussen de A7 en München ook een paar Baustellen maar dat is maar 12,1km en de weg is rustiger dus minder kans op files door de werkzaamheden.
-
Artauq
- zandpaadje
Hallo,
Vanwege de waarschuwingen voor komend weekend van verkeersdrukte, zijn wij ons nu aan het bedenken om eventueel al vrijdag te vertrekken, aangezien we toch alletwee vrijdag al vrij hebben. Hierdoor zouden we eventueel tot vlak voor of na Munchen kunnen rijden op vrijdag. Heeft misschien iemand hiervoor een goed hotel wat daar in de buurt ligt? Misschien bij de Chiemsee? of ergens anders?
Bedankt voor de overige adviezen! Oostenrijks vignet is al gekocht. Echter vroeg ik mij wel nog af, of ik nu ook nog apart moet betalen voor de A10? of hoeft dat niet meer nu ik dat vignet heb. Kan het Sloveens vignet bij de Oostenrijkse grens al worden gekocht?
Groeten Cris
Vanwege de waarschuwingen voor komend weekend van verkeersdrukte, zijn wij ons nu aan het bedenken om eventueel al vrijdag te vertrekken, aangezien we toch alletwee vrijdag al vrij hebben. Hierdoor zouden we eventueel tot vlak voor of na Munchen kunnen rijden op vrijdag. Heeft misschien iemand hiervoor een goed hotel wat daar in de buurt ligt? Misschien bij de Chiemsee? of ergens anders?
Bedankt voor de overige adviezen! Oostenrijks vignet is al gekocht. Echter vroeg ik mij wel nog af, of ik nu ook nog apart moet betalen voor de A10? of hoeft dat niet meer nu ik dat vignet heb. Kan het Sloveens vignet bij de Oostenrijkse grens al worden gekocht?
Groeten Cris
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik ben in mei ook tot net na München gekomen en heb hier overnacht (eerste afrit van de A8 na de A99. Een klein dorpje, lekker rustig gelegen, alleen wel een Biergarten voor de deur (maar die sluit om 22.00 uur), met heel goed eten.
Voor de A10 moet je zeker nog wel extra betalen, namelijk 9.50 per enkele reis:
'
Het Sloveense vignet koop je bij een Oostenrijks tankstation.
(Zie trouwens hier voor mijn foto's van o.a. dit deel van mei van dit jaar).
Voor de A10 moet je zeker nog wel extra betalen, namelijk 9.50 per enkele reis:
Het Sloveense vignet koop je bij een Oostenrijks tankstation.
(Zie trouwens hier voor mijn foto's van o.a. dit deel van mei van dit jaar).
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Neem vanaf de A8 afslag 99, Irschenberg en rijdt richting Irschenberg. Na enkele honderden meters zie je links een hotel (hotel Kramerwirt) waar je goedkoop en goed kunt overnachten.Artauq schreef: Heeft misschien iemand hiervoor een goed hotel wat daar in de buurt ligt?
Als je dan 's avonds verder richting het dorp loopt, moet je bij het bordje "zum Aussichtspunkt" het pad naar het uitzichtspunt volgen. Je hebt dan een schitterend uitzicht op de bergen aan de ene (dan weet je waar je de volgende dag doorheen rijdt) en de Beierse vlakte aan de andere kant.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Het vignet geldt niet voor enkele Autobahnen (delen van de A9, A10, A11, A13 en S16), waaronder het deel van de A10 waarin de Tauerntunnel en Katschbergtunnel zitten. Voor die paar trajecten heb je dus officieel geen vignet nodig, maar betaal je wel tol. In de meeste gevallen komt het neer op het hebben van een vignet én het betalen van tol, omdat de meeste van deze trajecten verreweg het beste bereikbaar zijn over vignetplichtige wegen.Artauq schreef:Bedankt voor de overige adviezen! Oostenrijks vignet is al gekocht. Echter vroeg ik mij wel nog af, of ik nu ook nog apart moet betalen voor de A10? of hoeft dat niet meer nu ik dat vignet heb.
-
Jip
- dorpsstraat
Hoe was het geweest?
Deze zomer wil ik eigenlijk praktisch dezelfde route rijden. Wel op zondag, lukt het dan in 1 (lange) dag met meerdere chauffeurs?
Deze zomer wil ik eigenlijk praktisch dezelfde route rijden. Wel op zondag, lukt het dan in 1 (lange) dag met meerdere chauffeurs?