Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door mhkamp » za 11 jul 2009, 23:54

Na wat zoeken op op Youtube (ik mag graag kijken wat er zoal te vinden is qua Duitsland) kwam ik een filmpje tegen van AutoMotoTV
Link
AutoMotoTV schreef:No where else in the world are you allowed to drive as fast as on the German autobahn. But driving fast is something that has to be learned! High speed driving calls the utmost concentration and energy on the part of the driver. Each year, more than two million accidents occur on the German autobahn.
Ik moet zeggen dat het filmpje redelijk overeenkomt, en hoewel het natuurlijk in scene gezet is, natuurgetrouw overkomt over hoe andere automobilisten reageren op het moment dat jij aan komt laagvliegen met 200+km/h.
Laatst gewijzigd door mhkamp op wo 26 sep 2012, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Chris » zo 12 jul 2009, 0:11

Ik krijg wel eens reacties op mijn videos van "waarom rij je zo langzaam". Blijkbaar verwachten mensen dat als je een filmpje van de snelweg maakt, dat zo snel mogelijk moet zijn ofzo... :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Rene » zo 12 jul 2009, 0:18

Chris schreef:Blijkbaar verwachten mensen dat als je een filmpje van de snelweg maakt, dat zo snel mogelijk moet zijn ofzo...
D'r zitten ook nogal wat kindekes tussen die het verschil tussen "vlot maar wel veilig autorijden" en "het gas zo diep mogelijk intrappen" niet kennen...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » zo 12 jul 2009, 2:01

Soms overdrijven ze de snelheid, maar over het algemeen vind ik het erg meevallen. Gevaarlijk zijn wat mij betreft ook de mensen die nooit in D komen en niet gewend zijn aan de Duitse snelwegen en ook niet aan hogere snelheden. Als je ver weg woont en je nauwelijks boven de 100kmh uit komt thuis dan is de verleiding om ineens vol op het gas te gaan misschien nogal groot, en als je nauwelijks 100kmh gewend bent dan is 140 a 150 al behoorlijk hard, en een beetje auto gaat toch makkelijk richting 200 of meer. Dus dat is veel meer als je gewend bent en dan ook op wegen en met weggebruikers die je niet kent...

Ik heb er overigens weinig tegen als iemand op een rustig tijdstip op een rustige, schone weg met goed weer eens een keer gas geeft. Een weg als de BAB57 bijvoorbeeld. Zelf houd ik, als het kan, bij voorkeur 160kmh aan in D. Schiet lekker op, je kunt de snelheid ook vasthouden en het snelheidsverschil met het andere verkeer blijft beperkt. Ik heb 2x 170 gereden en 1x even 180 aangetikt maar dat vind ik toch wat veel worden. Ligt ook aan de auto denk ik, met een wat zwaardere auto zou 180 op zo'n lege weg anders zijn, mijn auto begint tegen de 170 toch wat onrustiger aan te voelen.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Feder » zo 12 jul 2009, 3:16

Mijn indruk is dat veel Duitsers, vaker dan Nederlanders, een auto hebben die geschikt is voor hogere snelheden. Waar hier een mengelmoesje aan autootjes over de wegen rijdt zijn het in Duitsland vaak de zwaardere en duurdere modellen. Het maakt nogal verschil of je 160 met een Fiat Panda rijdt of met een vette Mercedes. Daar komt bij dat veel autobahnen zich redelijk lenen voor zeer hoge snelheden. Met name die wat rustiger zijn (A31, A57) en autobahnen die door heuvels gaan, waardoor je soms heel ver vooruit kan kijken. De snelwegen in NL zijn vaak drukker en bieden minder zicht naar voren.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Remco » zo 12 jul 2009, 9:59

Volgens mij zijn er een paar dingen belangrijk bij het rijden op de Autobahn: goed kijken, tijdig naar rechts gaan en jezelf en je auto niet overschatten. De eerste twee punten zijn ook in Nederland van belang, maar het maakt nogal wat uit of je iemand achter je hebt die 130 rijdt of iemand die 200 rijdt. Het laatste punt gaat met name over de bestuurder: als je niet veel kilometers in Duitsland maakt, ga dan niet direct 230 rijden. Ook in Duitsland zitten er soms bochten in snelwegen die je niet meer 200 km/h kan nemen...

Ik rijd zelf altijd op de CC 175 km/h, dat is in mijn auto (Golf V GTI) prima te doen. En als het kan stamp ik hem wel eens door naar de 220, maar dat moet je niet al te lang doen ;)

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » zo 12 jul 2009, 10:11

160 vind ik een hele mooie snelheid in Duitsland, rijdt lekker door... Soms harder, meestal niet (mijn Fiesta wordt erg rumoerig en onzuinig (ondanks tankpas kan het me wat schelen) bij 160+ )...... Wordt geregeld ingehaald door mensen die 200+ rijden, maar dat is vooral op de rustige tijdstippen. Schrikken doe ik daar niet van, je ziet hem immers aan komen vliegen in je spiegels (mits hij zijn licht aan heeft , en mits je spiegelt zoals het je bij het lessen geleerd wordt, dat ontbreekt bij veel Nederlanders (zowel in dld als in nl))... Op echt drukke trajecten gebeurd dat niet heel veel dat ze 200+ rijden....

En het valt me altijd weer op hoe over het algemeen (er zijn uitzonderingen) rekening gehouden wordt met elkaar... Even ruimte maken zodat je er langs kan, even stevig gas erbij om vlot een actie af te ronden. Door de hogere snelheden anticipeert men volgens mij veel meer, en dat maakt het fijn om te rijden over de grens.

Terug van vakantie heb ik in mijn voorloopauto (Ford Fiesta dieseltje met 68pk) aardig door lopenrijden (lees, bijna continu plankgas) om lekker mee te komen in het snellere verkeer (150-160). Dat gaf de volgende track met een piek van 184 (boekje zegt 165 max), maar dat was berg af :mrgreen: :
http://www.trackr.nl/user/djidee/zkpy2y ... n-vakantie

Viel me toen trouwens pas op hoe zo'n goed en communicatief onderstel Fiesta's hebben. Je voelt precies wat de auto doet, en hij ligt als een blokje op de weg... Bij een 207 die ik gereden had, vond ik alles maar wat wazig worden bij 120...

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Ehuls » zo 12 jul 2009, 11:24

Je moet ook niet naar Duitsland gaan speciaal om hard te rijden, want dan ga je te geforceerd het gaspedaal indrukken op stukken waar dat misschien op dat moment niet zo verantwoord is. Ik kom met enige regelmaat in Duitsland, maar laat mijn snelheid altijd afhangen van de omstandigheden, zo heb ik met slecht weer ook wel eens de hele weg 100 gereden, waar ik aan de andere kant ook wel eens hele stukken 200+ heb gereden waar ik vantevoren niet verwacht had dat te kunnen.. (220 is zo'n beetje de maximum snelheid van mijn auto) Meestal blijf ik overigens wel tussen de 140 en 160. Hogere snelheden zijn namelijk, zeker als je boven de 200 komt, erg vermoeidend rijden omdat je enorm geconcentreerd moet zijn op wat er ver voor je gebeurd. Je ben schrikbarend lang bezig om te remmen van 220 km/uur naar 120 km/uur, dus je moet echt heel ver voor je uit kijken. Meestal rijdt het wel prettig als je een paar auto's voor je hebt die ook snel rijden om daar dan op gepaste afstand achteraan te rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » zo 12 jul 2009, 11:45

^^ helemaal mee eens :)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door marcel » zo 12 jul 2009, 12:00

Zoals Chris al opmerkte over de A9, soms kun je eigenlijk alleen of 80 tussen de vrachtwagens rijden, of 160 tussen het andere verkeer. Als je 120 probeert te rijden heb je steeds moeite in te halen. Onder zulke omstandigheden vind ik 120 rijden vermoeiender dan 160. Als het drukker wordt, wordt het juist erg vermoeiend hard te rijden, maar als je dan meegaat met het andere verkeer kom je op 110-120 uit.

Wat de gemiddelde snelheid heel erg naar beneden haalt is de vele vrachtwagens die met 84 een ander inhalen die 82 rijdt. Zo heeft het op de A5 meestal weinig zin hard te rijden: je kunt 2 km 180 rijden en dan zit je weer 5 km achter een vrachtwagen (of bus) aan. Onder die omstandigheden kun je net zo goed maximaal 120 rijden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Hajo » zo 12 jul 2009, 15:38

Ik vind het een goed filmpje omdat het precies dat weergeeft waarmee je te maken krijgt als je met (zeer) hoge snelheden rijdt. Rijden met hoge snelheden moet je inderdaad leren. Uiterste concentratie is absoluut vereist. Bij het rijden met hoge snelheden krijg je te maken met "tunnelvisie": je ziet alleen dat wat voor je gebeurd en je blikveld vernauwd zich.

Bij zeer snel rijden:
- wees uiterst geconcentreerd
- anticipeer nog meer dan je al doet
- HOU AFSTAND! :!:
- kijk ver vooruit
- hou zeker dan altijd twee handen aan het stuur (stand: "10 voor 2" of "kwart voor drie")
- beheers je en wordt niet overmoedig (zelfbeheersing!)

Het is altijd erg belangrijk, en bij hoge snelheden nog meer, dat JIJ de auto beheerst, niet andersom! Dat betekent dus dat je je voertuig altijd onder controle moet hebben. Vergeet nooit dat bij hoge snelheden het snelheidsverschil tussen jou en het overige verkeer aanzienlijk is. Bij te hoge snelheden kan één inschattingsfout of ander foutje je daarom letterlijk het leven kosten. Er is gewoon buitengewoon weinig ruimte voor fouten. Daarom is ook ZELFBEHEERSING erg belangrijk: weet tot hoever je kunt gaan en ga niet sneller dan jij in de gegeven situatie verantwoord vindt.

Inhoudelijk betekent dit dat, als je zeer snel wilt rijden, dit alleen moet doen:
- bij voorkeur alleen bij daglicht
- als de verkeersdrukte het toelaat
- alleen bij goed zicht (dus NIET bij regen!)
- droog wegdek
- kwaliteit van het wegdek moet goed zijn

Persoonlijk rij ik in Duitsland niet harder dan, af en toe, 180. Ik hou een kruissnelheid van tussen de 140 en 160 aan. Dat is hard zat. Bij die snelheden ben je nog redelijk goed in staat om op tijd te anticiperen op een plotseling noodgeval, mits je natuurlijk zelf voldoende geanticipeerd hebt. Bij hogere snelheden wordt dat steeds moeilijker. En ook met deze snelheden schiet je toch aardig snel op.

Snelheden van 200 km/h en meer horen naar mijn mening niet op de openbare weg thuis. Zelfs niet op de Autobahn. Als je echt wil scheuren: ga naar een circuit! :idea:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Chris » zo 12 jul 2009, 15:40

Feder schreef:Mijn indruk is dat veel Duitsers, vaker dan Nederlanders, een auto hebben die geschikt is voor hogere snelheden. Waar hier een mengelmoesje aan autootjes over de wegen rijdt zijn het in Duitsland vaak de zwaardere en duurdere modellen. Het maakt nogal verschil of je 160 met een Fiat Panda rijdt of met een vette Mercedes.
Dat klopt, de meeste auto's die meer dan 140 rijden zijn vaak toch de stevigere modellen BMW's, Mercedessen, Audi's of Volkswagens, zeg maar de betere gezinswagens en sedans. Een auto als een Renault Twingo ofzo zie je doorgaans ook niet sneller dan 140 rijden.

Mijn favoriet is gewoon de Duitse Bundesstraße. Gewoon 100 km/uur en geen gezeur van slome auto's of inhalerige types, op de snelwegen heb ik nogal eens het idee dat je een beetje gepushed wordt door die lui die per se overal 160+ willen rijden. 100 km/uur haal je niet eens overal op Bundesstraßen, maar gewoon zo snel rijden als de weg het toelaat. Dat betekend wel wat meer oppassen dan rijden als een zombie in Nederland, aangezien lang niet alle bochten waar je niet met 100 door kan een snelheidsbeperking hebben. Eigen inzicht, daar geloven de Duitsers gelukkig in. En gelukkig worden de Bundesstrassen niet geplaagd door allerlei rotondes, zodat je vaak best goed kan opschieten op het platteland.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Quattro » zo 12 jul 2009, 20:41

duikgek89 schreef:Soms overdrijven ze de snelheid, maar over het algemeen vind ik het erg meevallen. Gevaarlijk zijn wat mij betreft ook de mensen die nooit in D komen en niet gewend zijn aan de Duitse snelwegen en ook niet aan hogere snelheden. Als je ver weg woont en je nauwelijks boven de 100kmh uit komt thuis dan is de verleiding om ineens vol op het gas te gaan misschien nogal groot, en als je nauwelijks 100kmh gewend bent dan is 140 a 150 al behoorlijk hard, en een beetje auto gaat toch makkelijk richting 200 of meer. Dus dat is veel meer als je gewend bent en dan ook op wegen en met weggebruikers die je niet kent...
Hier ben ik volledig mee akkoord. Ik heb nog maar een goed 1 jaar mijn rijbewijs en daarvoor was ik nog nooit op een Duitse snelweg geweest. Afgelopen jaar was het dus mijn eerste keer (van Luik naar Heerlen via Aachen :mrgreen: ). En het was eerder vermoeiend. 130 is geen probleem voor mij maar hoger wordt het moeilijker. Mijn auto gaat best vlot maar vanaf hogere snelheden van +130 begint het toch wat meer moeizamer te worden. Duitsland is voor mij dan een beetje minder leuk.
Feder schreef:Mijn indruk is dat veel Duitsers, vaker dan Nederlanders, een auto hebben die geschikt is voor hogere snelheden. Waar hier een mengelmoesje aan autootjes over de wegen rijdt zijn het in Duitsland vaak de zwaardere en duurdere modellen. Het maakt nogal verschil of je 160 met een Fiat Panda rijdt of met een vette Mercedes.
Klopt ook. De Nederlander zal eerder een wagen kopen die op alle punten goed scoort terwijl de Duitser eerder vooral naar de motor kijkt. Zo zijn er veel Duitsers die rondrijden in een luxe-wagen die niet over airco of elektrische ruiten beschikt.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door boe! » zo 12 jul 2009, 20:54

mhkamp schreef:Ik moet zeggen dat het filmpje redelijk overeenkomt, en hoewel het natuurlijk in scene gezet is, natuurgetrouw overkomt over hoe andere automobilisten reageren op het moment dat jij aan komt laagvliegen met 200+km/h.
Ik herken het wel. En daar hoef je geen 200+ voor te rijden. Mijn auto gaat echt niet harder als 172 km/u en dan nog schatten mensen het verkeerd in.
Feder schreef:Mijn indruk is dat veel Duitsers, vaker dan Nederlanders, een auto hebben die geschikt is voor hogere snelheden.
Ik weet dat van de Volkswagen Lupo de 1.4 liter 100 pk in Nederland het topmodel was. Alleen in Duitsland werd echter ook nog een 1.6 met 125 pk op de markt gebracht. Ik weet niet of dat bij meer merken het geval is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Willem » zo 12 jul 2009, 21:56

Toch heb ik de indruk dat het snelle rijden in Duitsland minder aan het worden is. Het hangt een beetje van de snelweg af, maar vroeger zag je er meer voorbijvliegen dan tegenwoordig.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Quattro » zo 12 jul 2009, 22:15

boe! schreef:Ik weet dat van de Volkswagen Lupo de 1.4 liter 100 pk in Nederland het topmodel was. Alleen in Duitsland werd echter ook nog een 1.6 met 125 pk op de markt gebracht. Ik weet niet of dat bij meer merken het geval is.
Lichtjes off-topic maar de GTI van 125pk was in zowel België als Nederland verkrijgbaar. ;)
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Feder » ma 13 jul 2009, 9:56

Ik moet zeggen dat ik snel (>160) rijden toch best eng vind. Ik heb een keer de 190 aangetikt, maar dacht toen: waarom doe ik dit?! De auto zuipt benzine, ik voel me er niet prettig bij (het rijdt lang niet zo relaxt als 130-140, steeds denken van: als er nu maar niets gebeurt! :lol:), en de tijdwinst is vrij beperkt. Dus leuk om eens te ervaren, maar voor mij hoeft het niet.

Het gevaar van zeer hoge snelheden zoek ik niet zo zeer in de capaciteiten van degene die zo snel rijdt, maar eerder in externe factoren. Denk aan een klapband waardoor het voertuig onbestuurbaar wordt. Bij 130 km/u is dat al heel vervelend, maar bij 200 km/u heb je helemaal een probleem. Maar denk ook aan afgevallen lading, zoals een ijzeren staaf die op de rijbaan ligt. Of een stuk plastic dat de weg op waait. En natuurlijk andere automobilisten die de snelheid van een 'snelrijder' onjuist inschatten. Dat zijn factoren die je niet in de hand hebt maar die fataal kunnen zijn bij extreme snelheden. Bij 130 km/u kan zoiets al flink vervelend zijn, dus bij 200 km/u nog meer.

Ik speel niet met mijn leven en hou niet van onverantwoorde risico's nemen. De vrij beperkte tijdwinst door zeer snel te rijden valt in het niets bij de fatale gevolgen die er aan verbonden kunnen zijn.

Het voordeel van het ontbreken van een snelheidslimiet in Duitsland zie ik niet zo zeer in de mogelijkheid dat je met een onbeperkte snelheid kan rijden, maar meer dat je gewoon lekker met de stroom mee kan rijden zonder dat je steeds op je kilometerteller moet letten.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » ma 13 jul 2009, 10:21

Feder schreef:Het voordeel van het ontbreken van een snelheidslimiet in Duitsland zie ik niet zo zeer in de mogelijkheid dat je met een onbeperkte snelheid kan rijden, maar meer dat je gewoon lekker met de stroom mee kan rijden zonder dat je steeds op je kilometerteller moet letten.
Klopt, de tijdwinst is beperkt, al maakt op langere trajecten een hoger gemiddelde behoorlijk wat uit (7 uur in duitsland rijden, gemiddeld 90km/u is 630km afgelegd, gemiddeld 110km/u is 770km afgelegd, is toch 140km verderop waar je dan bent (en ruim een uur tijdwinst))...
De langere snelwegen rijden de linkerbanen meestal 140-160, afhankelijk van de drukte. Je rijdt automatisch gewoon met de stroom mee, je zoekt een auto op, die een tempo rijdt, wat voor jou fijn voelt, en daar blijf je vaak gewoon bij in de buurt, zonder dat je op je snelheid hoeft te letten. Je kan je ogen gewoon op de weg houden (uitgezonderd, de werkzaamheden en de trajecten met een limiet (rondom steden, slecht wegdek etc))...
Ik denk dat dat, icm het over het algemeen meer anticiperen van onze oosterburen (ze zijn daar meer echt met het autorijden bezig) er voor zorgt dat het wegbeeld een stuk rustiger is. En erg opvallend: Waar een limiet is, houdt men zich over het algemeen keurig aan de aangegeven snelheden. Nu zijn de boetes (en zeker bij werkzaamheden) in Duitsland ook pittig, maar ik vind dat toch een wezenlijk verschil met Nederland, en wat mij betrefd mag men hier echt wel een keer een proef gaan doen... Dynamax, met een hogere bovengrens als 120, welke rekeninghoud met drukte (vooral een probleem), weersomstandigheden (mist, regen, sneeuw, ijzel) en evt de hoeveelheid 80km voertuigen (problematisch wanneer meer dan 20% op 2baans snelwegen)

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door stakie75 » ma 13 jul 2009, 11:25

Het zijn vaak Nederlanders die daar, net zoals in ons eigen landje, gewoon doorgassen. Ja, ze nemen wel iets van snelheid terug, maar een max snelheid van 80 kan ook makkelijk met 100 km/h.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Peter » ma 13 jul 2009, 11:59

Snelheid is relatief. Aannemende dat je auto het aankan en niet gaat zwabberen, trillen of brommen, lijkt 200 km/h op een lege snelweg helemaal niet snel. Het onderscheid komt pas als er verkeer (vrachtverkeer meestal) 80 km/h rijdt. Dat is vergelijkbaar als met 120 km/h vlak langs een vrachtwagen op de vluchtstrook scheuren. Maar daarvan weet je dat ie blijft staan en niet naar links komt.

Ik rij alleen snel (>150; vaak meer voor de lol dan voor tijdswinst) op niet al te drukke 3 strooks (3+3) snelwegen of vrijwel lege 2+2 snelwegen. Dat laatste is dus 's nachts of op sommige "rustige" snelwegen in het Noorden of Oosten van Duitsland. Ik wil niet (met 200 km/h) vol in de ankers moeten omdat iemand (vrachtwagen, sleurhut) vlak voor mij met 90 km/h naar de linker strook gaat om een vrachtwagen in te halen.

Met 200 km/h verbruik je (per km) wel ongeveer twee keer zoveel benzine als met 100 km/h.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » ma 13 jul 2009, 12:08

Peter schreef: Met 200 km/h verbruik je (per km) wel ongeveer twee keer zoveel benzine als met 100 km/h.
Dat valt bij jou auto nog relatief mee, die van mij draait 5.5l/100km bij 120km/u, en 11l/100km bij 175 km/u... Dat is zijn top ook direct ;) Had ook graag een zwaardere motor in de Fiesta gewild, hij is net me ook wat te rumoerig/onzuinig bij kruissnelheden die ik vaak rij (ochtends vaak cc op 140 op de teller, avonds laat 150 op de teller)... Denk dat ik in duitsland straks op vakantie (naar kroatie) ook 150 ofzo ga aanhouden, zodat ik niet vaker hoef te stoppen omdat de tank weer leeg is (38 liter effectief (diesel))... Ondanks een tankpasje (ook voor prive) toch een poging om het enigzins redelijk te houden..

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Ehuls » ma 13 jul 2009, 13:16

Hehe, er gaat bij mij ongeveer een liter per minuut doorheen bij 210 km/uur :D

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Hajo » ma 13 jul 2009, 13:34

Mijn Honda Civic Type S heeft volgens Honda een top van 205 km/h. In Duitsland heb ik ooit eens 203 km/h bereikt. Sneller werd onverantwoord toen de verkeersdrukte toenam en het wegdek slechter werd.

Mijn auto verbruikt gemiddeld 1:15. Dankzij de VTEC-motor kan ik heel zuinig rijden (tot wel 1:18), maar bij flink hoge snelheden loopt het verbruik natuurlijk navenant op. Een verbruik van 1:12 is dan niet ongewoon. Inhoud benzinetank: 45 liter ongelood 95. :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Chris » ma 13 jul 2009, 13:39

bij 140 rij ik nog ongeveer 1 op 17. 110 - 120 is het zuinigst, zo'n 1 op 20. Bergwegen zijn gek genoeg nog wat zuiniger met 1 op 21. Zelfs wanneer ik het grootste gedeelte van de tank op korte ritten heb gereden kom ik zelden lager dan 1 op 18 uit.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Peter » ma 13 jul 2009, 13:40

Als een auto aan zijn top zit, gaat het zuipen veel harder. 200 in zijn 5 is dan vergelijkbaar met 100 in de derde versnelling rijden.... Het kan wel, maar het slurpt benzine....
De auto's die je op de autobahn voorbij ziet flitsen hebben meestal een top van 250-280 km/h (de sportwagens niet meegerekend). Dit soort auto's (met meestal veel CCs) zijn juist vaak weer onzuiniger met 100 km/h dan auto's met minder CCs (maar zelfde carosserie en vergelijkbaar gewicht).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Hajo » ma 13 jul 2009, 14:48

De hoogste snelheid die ik ooit gereden heb, bedroeg ca. 243 km/h geijkt: in een Volvo met blauwe lichtjes op de A1. ;)

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » ma 13 jul 2009, 15:00

Hajo schreef:De hoogste snelheid die ik ooit gereden heb, bedroeg ca. 243 km/h geijkt: in een Volvo met blauwe lichtjes op de A1. ;)
184 op de gps (190 op de teller) in een Ford Fiesta Futura 1.4TDCi met 68pk, bouwjaar 2006... Volgens de specs zou hij 165 kunnen...
Het was heuvel af in duitsland, op een lege BAB44 vanaf Kassel richting Dortmund..

Benieuwd of ik met mijn 90pk Fiesta (nieuw model, bj 2009) daar overheen ga, denk niet eens dat ik het ga proberen (rij nu doordeweeks in augustus ipv een rustige zondag (geen vrachtwagens) in oktober) omdat het vast veel drukker is... Plat haalt hij 173 op de GPS, en dat was niet eens op de BAB31 :mrgreen: .. Schrok ervan, dus was ook rap weer terug op snelheden die nog onder wetje mulder vallen (had een flink stuk vrijbaan op de A6 (ergens laat op een avond, 23.00 ofzo))..

Ik wil nog wel een keer een auto aanschaffen om mee te hobby'en en ook om daarmee de nurburgring te leren kennen en daar wat weekendjes in het jaar heen te gaan. Moet vreselijk mooi zijn als je de baan goed kent, want het is ook een moeilijke baan om te rijden... Ga binnenkort zowieso een keer kijken daar... Kennis van me heeft een Citroen AX helemaal afgesteld op het racen over die ring.. Levert altijd mooie plaatjes en blikken (van porsche/audi rijders en kijkers langs de kant) als dat AXje langs komt scheuren (rolkooi, carroserie stijver gemaakt, zwaardere motor erin, ophanging, demping etc aangepast)...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Wouter N14 » ma 13 jul 2009, 15:30

Hajo schreef:De hoogste snelheid die ik ooit gereden heb, bedroeg ca. 243 km/h geijkt: in een Volvo met blauwe lichtjes op de A1. ;)
Dreigde de koffie koud te worden? :mrgreen:

Mijn top is 188 GPS, harder ging de auto niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door boe! » ma 13 jul 2009, 15:33

Het hogere verbruik is inderdaad een nadeel. Bij constant zo'n 5000 toeren (160-170 km/u) zakt het verbruik al snel tot 1 op 10. Met dit verbruik en een tank van slechts 34 liter kan ik net heen en weer naar Düsseldorf of haal ik net een enkeltje Frankfurt.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Hajo » ma 13 jul 2009, 15:44

Wouter N14 schreef:
Hajo schreef:De hoogste snelheid die ik ooit gereden heb, bedroeg ca. 243 km/h geijkt: in een Volvo met blauwe lichtjes op de A1. ;)
Dreigde de koffie koud te worden? :mrgreen:
:rofl2:

Nee, iemand reed te snel en gaf geen gehoor aan ons bevel om te volgen. In plaats daarvan gaf de automobilist een fikse dot gas en probeerde hij ons af te schudden. Dat mislukte. We kregen hem toch aan de kant en ik heb toen z'n rijbewijs ter plekke ingevorderd. Die heeft-ie van de rechter ook drie maanden niet meer terug gehad meen ik.

Tis alweer een aantal jaartjes geleden... ;)

Plaats reactie