Zwarte zaterdagen 2009

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Zwarte zaterdagen 2009

Bericht door Chris »

De drukte begint alweer op gang te komen.

Het Rhônedal in Frankrijk begint nu vol te lopen, en de wachttijd voor de Gotthardtunnel is al meer dan een uur. Ook in midden en zuid-Duitsland begint het druk te worden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

30 kilometer file op de A3 tussen Frankfurt en Würzburg. Op de A7 staat voor de Elbetunnel in Hamburg 14 kilometer file richting zuiden en 12 kilometer richting noorden. De A8 en A9 in het zuiden van Duitsland beginnen ook vol te lopen, onder andere 18 kilometer file tussen Garching en Allershausen.

Voor de Gotthardtunnel staan in beide richtingen files met vertragingen van 1,5 uur. Ook voor de Italiaanse grens en in het noorden van Zwitserland loopt het vast op de A2.

De vakantiekaravaan moet nog in Oostenrijk komen, en hier dus nog geen problemen.

Voor de Hongaars-Servische grens worden morgen wachttijden tot 7 uur verwacht bij Röszke.

In Frankrijk is het in het Rhônedal druk, en op de A63 rond Biarritz.

In Italië valt de drukte nog mee, wat files op de A9 Como - Milano en rond Firenze en Bologna.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Duitsland:
A1 Hamburg Richtung Lübeck Zwischen Kreuz Bargteheide und Kreuz Lübeck 16 km Stau
A3 Arnheim Richtung Oberhausen Zwischen AS Wesel und Kreuz Oberhausen 16 km stockender Verkehr
A3 Frankfurt Richtung Würzburg Zwischen AS Bessenbach/Waldaschaff und AS Würzburg-Heidingsfeld 50 km stockender Verkehr
A4 Bad Hersfeld Richtung Erfurt Zwischen AS Eisenach-Ost und AS Gotha Baustelle, 20 km Stau
A7 Flensburg Richtung Hamburg Zwischen AS Quickborn und Elbtunnel 14 km stockender Verkehr
A7 Hannover Richtung Flensburg Zwischen AS Hamburg-Moorburg und AS Hamburg-Stellingen 10 km stockender Verkehr
A8 Stuttgart Richtung Karlsruhe Zwischen AS Rutesheim und AS Pforzheim-Ost Dauerbaustelle, 13 km Stau
A8 Stuttgart Richtung München Zwischen AS Merklingen und AS Ulm-West 10 km stockender Verkehr
A9 München Richtung Nürnberg Zwischen Kreuz München-Nord und AS Allershausen 20 km stockender Verkehr
A81 Stuttgart Richtung Würzburg Zwischen AS Ilsfeld und Kreuz Weinsberg Baustelle, 11 km stockender Verkehr
Zwitserland:
A1 Genf Richtung Lausanne Zwischen Aubonne und Verzweigung Ecublens Stau, erwartete Fahrtdauer bis zu 20 Minuten, Baustelle
A2 Luzern Richtung Gotthard Zwischen Erstfeld und Göschenen 9 km Stau, Verkehrsüberlastung, Zeitverlust bis zu 2 Stunden und 15 Minuten
A2 Chiasso Richtung Gotthard Zwischen Quinto und Gotthard-Tunnel 6 km Stau, Verkehrsüberlastung, Zeitverlust bis zu 1 Stunde und 30 Minute
Oostenrijk:
A10 Tauern-Autobahn: Salzburg Richtung Villach Tauerntunnel Verkehrsbehinderung, Stau, Blockabfertigung
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is nu half twaalf 's avonds en er staat nog steeds 3km file voor de Gotthard (vertraging 45 minuten). Dat zal wel de hele nacht doorgaan. Morgenochtend gaat het pas echt goed los, ik verwacht toch wel 3,5 uur wachttijd minstens. Benieuwd hoe de Tauerntunnel het doet, ik denk dat die net iets minder erg is, de Tauerntunnel is het ergst wanneer Zuid-Duitsland vakantie krijgt.

edit 0:15 uur.
A3/E41
Van: Wertheim/Lengfurt Naar: Würzburg-Heidingsfeld
Langzaam rijdend tot stilstaand verkeer gedurende 26.6 km, met een vertraging van 58.5 min.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Gotthardtunnel: 4 uur en 15 minuten wachttijd :schrikreactie:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zwitserland

De wachttijd voor de Gotthardtunnel is nu opgelopen tot 5 uur. Aan het einde van de A13 voorbij Chur begint het nu ook vast te lopen.

Oostenrijk

Gek genoeg geen noemswaardige problemen

Frankrijk

Op de A6-A7 tussen Dijon en Orange in totaal 136 kilometer file. Op de A9 in totaal 34 kilometer file. Op de A61 25 kilometer file tussen Toulouse en Narbonne. Op de A10 tussen Poitiers en Niort 21 kilometer file. Tussen Tours en Poitiers 36 kilometer file. Tussen Parijs en Orléans 40 kilometer file. Op de A31 staat tussen Langres en Dijon 34 kilometer file.

Slovenië

Voor de Karawankentunnel 2 uur wachttijd.

Duitsland

Op de A8 tussen Stuttgart en Ulm 29 kilometer file. Rondom München wat korte files. De rest van Duitsland heeft niet al te grote problemen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Chris schreef:Frankrijk

Op de A6-A7 tussen Dijon en Orange in totaal 136 kilometer file. Op de A9 in totaal 34 kilometer file. Op de A61 25 kilometer file tussen Toulouse en Narbonne. Op de A10 tussen Poitiers en Niort 21 kilometer file. Tussen Tours en Poitiers 36 kilometer file. Tussen Parijs en Orléans 40 kilometer file. Op de A31 staat tussen Langres en Dijon 34 kilometer file.
Op de A31 wordt nog altijd aan de weg gewerkt, dat leidt nu tot dit soort problemen.

Hoewel het niet in het nieuws zal komen, zijn er op de N85 tussen Grenoble en Gap ook werkzaamheden, die ongetwijfeld tot urenlange vertragingen zullen leiden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

A2 Luzern Richtung Gotthard
Zwischen Beckenried und Göschenen 24 km Stau, Verkehrsüberlastung, Zeitverlust bis zu 6 Stunden
Ik heb dit nog nooit gezien... 6 uur wachttijd :schrikreactie:
Richting noorden is de wachttijd ook 2,5 uur.

Ik kan helaas geen goede data van de Tauerntunnel vinden... Alleen dat er blockabfertigung is.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik heb even de Kroatische verkeersinfo bekeken. Op dit moment grote drukte op wegen naar de zee, met name Op de A1/A6 Zagreb-Rijeka. Bij Zagreb 3 km file voor het tolstation Lucko. Ook op andere snelweg rondom Zagreb is het druk, de file voor het tolstation op de A2 bij Zaprešić is 500 meter (een lengte die in Nederland nooit vermeld zou worden).

Ook drukte op de ring-/randwegen van Zagreb en Rijeka, bij de de brug bij Krk en het tolstation bij de brug over de Mirna op de B9.

Tevens een waarschuwing voor gladheid door mogelijke zware onweersbuien in Istrië en de Kvarner alsmede op de A6.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

Mijn ouders en broertjes waren vandaag om 8.00u vertrokken in Venlo op weg naar een camping (gehuurd huisje) in de buurt van Tarragona. Ze hadden een hotel geboekt in Montpellier voor vannacht.

Tot aan Lyon ging het goed (afgezien van een ongeval bij Langres dat korte vertraging veroorzaakte). In Lyon waren ze rond 15.30u. Ze hebben de A6/A7 door Lyon genomen en dat ging zonder probleem. Zelfs geen file voor de tunnel. Bij Vienne begon de ellende. Van Lyon naar Montpellier is nog ongeveer 270 kilometer. Rond 18.00u zaten ze nog altijd niet bij Valence (ongeveer 90 km van Lyon) Rond 20.30u waren ze eindelijk bij Montpellier en hebben ze dus 5 uur gedaan over die 270 kilometer. Volgens mijn ouders zat de A7 bomvol en stonden er ook files op de afritten.

Morgen zullen ze het waarschijnlijk een stuk rustiger hebben.
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Chris schreef:
Ik kan helaas geen goede data van de Tauerntunnel vinden... Alleen dat er blockabfertigung is.
Krone Zeitung weet meer.

Overigens bieden zowel Bayern3 als de ORF betere verkeersinformatie op dit soort dagen, omdat hun luisteraars zelf bellen met de meldingen. De officiële Oostenrijkse verkeersinformatie geeft de wachttijd voor de tunnels bewust te kort aan, om te voorkomen dat iedereen overal op zoek gaat naar alternatieve routes.

Nog een aanvulling of antwoord op een andere vraag op dit forum: op de Oostenrijkse A10 heeft de Katschbergtunnel nu dubbele buizen. Bij grote drukte richting Salzburg wordt het verkeer voor de tunnel stilgezet (Blockabfertigung), er worden net zoveel auto's doorgelaten als het tolstation na de tunnel kan verwerken.

Komend weekend wordt het nog iets drukker. Verwachting van de Asfinag voor de Oostenrijkse A10 is 30 kilometer file naar het zuiden en 15 kilometer naar het noorden op zaterdag. Dat is dus 6-7 uur wachttijd naar het zuiden en 2-3 uur naar het noorden.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Ik zit me rot te zoeken in dit onderwerp, maar ik kan niet vinden wanneer de zwarte zaterdagen nou zijn.

Kunnen we niet 1 topic maken met de data van de zwarte zaterdagen en 1 topic met het "wel en wee van de vakantiefiles"?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgens mij is een "zwarte zaterdag" niet per se gelimiteerd aan 1 of 2 zaterdagen, maar worden ze in het algemeen gebruikt om grote vakantieuittochten aan te duiden.

De originele term zwarte zaterdag komt van een busongeval in 1982 waarbij 53 doden vielen.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Voor zover ik weet is een zwarte zaterdag een zaterdag (of zondag) waarop grote drukte verwacht wordt. En ze zijn van te voren bekend.

Hoe zit dat dit jaar?
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Veel Fransen krijgen dit weekend vakantie. Daarnaast wordt de Tour de France beslist in de rit van Montélimar naar de Mont Ventoux, dus in elk geval op de A7 zal het wel gezellig zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Word er 1 augustus nog grote drukte verwacht in Duitsland?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Chris schreef:Volgens mij is een "zwarte zaterdag" niet per se gelimiteerd aan 1 of 2 zaterdagen, maar worden ze in het algemeen gebruikt om grote vakantieuittochten aan te duiden.

De originele term zwarte zaterdag komt van een busongeval in 1982 waarbij 53 doden vielen.
In de jaren '90 stonden in Franse kranten kalenders met data waarbij de achtergrondkleur vermelde hoeveel drukte er te verwachten was. Een 'weekend noir' kwam niet zoveel voor, de meeste weekenden waren 'rouge' of 'jaune' (rood of geel) als ik me goed herinner.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

In het kwalitatief hoogstaande ANWB Handboek (kuch) werden die data ook opgenomen :?:
advies123
zandpaadje

Bericht door advies123 »

Zaterdag 1 augustus is ook een zwarte zaterdag.
Nu moeten wij op deze dag van Toulouse naar de provence (in de buurt van Frejus).

Wie kan mij iets vertellen over de drukte die ik kan verwachten tussen Toulouse en Narbonne (A61)
over de drukte richting het noorden op de A9 tussen Narbonne en Nimes?
en kan ik het beste van Nimes via Arles (a54) naar Aix-en-Provence en zo verder naar Frejus, of moet ik doorrijden op de A9 tot Orange en dan weer richting Aix-en-Provence?

De afstand is ca. 450 km, of adviseren jullie mij om al op vrijdag te vertrekken in Toulouse gezien de drukte?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Reken erop dat die A61 ontzettend druk zal zijn. De afgelopen jaren stond deze over grote afstanden vast, voorbij Toulouse, bij Carcassonne en voor de A9 bij Narbonne. Die A9 zal denk ik ook druk zijn, omdat een deel van vakantievierend (noord/west) Europa weer naar huis vertrekt. Kortom, niet doen op een zaterdag tenzij je echt geen andere optie hebt. Ik vermoed zelf dat het vrijdag ook al erg druk zal worden, als je vrijdag gaat, doe dat dan zo vroeg mogelijk.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Misschien is wachten tot zaterdagavond een optie om dan laat te rijden? Misschien heb je pech en is de chaos dan nog niet weg, maar je hebt ook een aardige kans dat het dan weer wat rustiger is en dan heb je die 450km zo gereden. 450km, bijna allemaal snelweg, kost je als je niet teveel problemen tegen komt een 4,5 uur. Als je dan 's avonds om 22:00 gaat dan ben je om 2:30 op je bestemming. Volgende ochtend uitslapen en dan is er niks aan de hand.

Anders is het Advies van Chris ook goed. Om 4:00 vertrekken en je zou normaal om 8:30 aan moeten komen. Je zult dan al wel last van drukte hebben maar veel later als 10:00 zou het dan toch niet moeten worden.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

mavas schreef:Word er 1 augustus nog grote drukte verwacht in Duitsland?
Iemand?
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

mavas schreef:
Iemand?
Volgens de Adac verkehrsprognose grote drukte

Zie http://www.adac.de/Verkehr/Verkehrsprog ... eID=224891 , datum invullen en klaar ;)
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Dank voor de link, maar verder kan ik er niks mee. Ik kan niet op die datum klikken om te kijken waar het druk wordt, of welke route er vermeden moet worden :(
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

mavas schreef:
Iemand?
Verkeersdrukte kalender Duitsland

Donderdag 30 juli: code geel = druk
Vrijdag 31 Juli: code zwart = topdrukte
Zaterdag 1 augustus: Code zwart = topdrukte
Zondag 2 augustus: Code rood = zeer druk

Reken er simpelweg op dat op deze dagen alle hoofdassen zeer druk zijn, zeker in het zuiden van Duitsland. Alternatieve routes zoeken is zinloos, tenzij je heel Zuid-Duitsland op Bundesstraßen wilt doorkruisen. Rijden rond 1 augustus = files accepteren.
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

mavas schreef:Dank voor de link, maar verder kan ik er niks mee. Ik kan niet op die datum klikken om te kijken waar het druk wordt, of welke route er vermeden moet worden :(
Anders wachten tot na dit weekend, dan staat de nieuwe uitgebreide prognose op de adacsite, maar die zal grotendeels gelijk zijn aan die van deze week... Een beste lijst, zowieso volle routes op de noord-zuid verbindingen, de A3, rondom munchen, de A8 etc... Zie verkehr -> verkehrsprognose

Voor mensen die komend weekend rijden, er zijn nachtelijke/ochtendafsluitingen van de A73 (icm A70 alternatief voor A3 Wurzburg-Nurnberg ) en de A93
Vollsperrungen

Bis zum Redaktionsschluss wurden folgende Vollsperrungen auf Autobahnen gemeldet:
A 73 Bamberg - Nürnberg zwischen Baiersdorf-Nord und Möhrendorf in beiden Richtungen von Samstag, 25. Juli, 18:00 Uhr, bis Sonntag, 26. Juli, 12:00 Uhr
A 93 Hof - Weiden zwischen Selb-West und Höchstädt in Richtung Weiden von Freitag, 24. Juli, 19:00 Uhr, bis Samstag, 25. Juli, 06:00 Uhr
A 93 Weiden - Hof zwischen Höchstädt und Selb-West in Richtung Hof von Samstag, 25. Juli, 18:00 Uhr, bis Sonntag, 26. Juli, 06:00 Uhr
advies123
zandpaadje

Bericht door advies123 »

Duikgek en Frans,

dank je voor de reactie. Ik denk dat ik maar heel vroeg vertrek, uur of 4/5.

Hoe is het stuk bij Arles? Loopt dat al heel snel heel erg vast?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat stuk bij Arles (N113) is gewoon uitgebouwd als snelweg. Volledig ongelijkvloers en 2x2 rijstroken.
advies123
zandpaadje

Bericht door advies123 »

op hoop van zegen dan maar!

dank je.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Dit is misschien nog een beetje ver vooruit, maarja.
Worden er op donderdag 13 augustus tot aan zaterdag 15 augustus grote druktes verwacht in Duitsland op de A5 en de A61?
Ook vraag ik me af dat er op de Franse A4 ussen Metz en Strasbourg files verwacht worden op die dagen