Franse stijl borden van Nortraco NV

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Chris » do 23 jul 2009, 19:30

Dat lukt niet omdat elk land een eigen nummeringssysteem heeft. Veel landen hebben ook teveel verschillende lagen wegtypes.

Ik ben overigens wel voor een Europawijd tolsymbool. Péage of Pedaggio zegt niet iedereen wat, een € tekentje is handiger.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Alfa » do 23 jul 2009, 19:45

Vandaar ook dat ik zei: 'Niet Europa, maar België'. Verder ben ik het eens met Chris: één Europees bewegwijzeringssysteem is niet realiseerbaar.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Wimpie24 » do 23 jul 2009, 23:21

^^
Daar hebben ze meer over te zeggen dan je denkt hoor, zeker als de hoofdstad van de EU in jouw land ligt.
Alle normen wat betreft bewegwijzering zijn ook vastgelegd in een Europees verdrag.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Chris » do 23 jul 2009, 23:25

Nee, alleen de E-routes en verkeersborden, maar niet de bewegwijzering zelf. Elk land heeft immers een verschillend systeem.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Wimpie24 » do 23 jul 2009, 23:35

Er zijn wel regels wat betreft kleurengebruik maar daar is zelfs nog veel keuzevrijheid in gelaten.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Vinny » vr 24 jul 2009, 0:31

Chris schreef:Nee, alleen de E-routes en verkeersborden, maar niet de bewegwijzering zelf. Elk land heeft immers een verschillend systeem.
Er zijn ISO-normen voor bewegwijzering, die bij mijn weten internationaal gelden. ;)

Echt pan-Europese bewegwijzering lijkt mij een utopie, maar ik denk wel dat het bijvoorbeeld handig kan zijn om in Europa af te spreken om voortaan één achtergrondkleur voor autosnelwegen te gebruiken.
Het lettertype: daar ligt nou echt niemand wakker van (behalve wat nerds), en het lijkt me een zinloze verspilling van belastinggeld om alleen maar borden te vervangen om het lettertype te uniformiseren. Een integraal Europees wegnummeringssysteem (wat op zich al bestaat...) lijkt mij ook voordelen hebben (a la het Interstate-systeem in de USA).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Alfa » vr 24 jul 2009, 1:19

Dat laatste bestaat al: het E-routenetwerk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Chris » vr 24 jul 2009, 10:38

En het voordeel is zeer beperkt. Niet doen dus :mrgreen:

Ik ben wel benieuwd hoeveel Belgen er in de buurlanden enkel op E-nummers rijden...

Europa leent zich ook niet voor een grid-netwerk waarin het huidige E-numering is gelegd. Europa heeft geen snelwegengrid, elk land heeft zijn eigen netwerk naar eigen behoeften gebouwd, niet zelden een radiaal netwerk. Duitsland komt het dichtste bij een grid, en Polen straks ook. Maar Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje hebben dat totaal niet. Bovendien heeft Europa zo'n dermate afwisselende kustlijn dat een gridnetwerk niet gaat werken, je krijgt óf veel onderbroken routes, óf raarlopende routes.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Willem » vr 24 jul 2009, 11:15

Bovendien is het E-netwerk qua routes te star om goed te kunnen functioneren. Eens een E-weg, altijd een E-weg, ook als er naast de oude weg een nieuwe snelweg wordt geopend. Anders moet je de hele bureaucratische mallemolen door.

Het zou makkelijker moeten zijn om een E-route te wijzigen op het moment dat daar aanleiding toe is (bv. de opening van een nieuwe snelweg). Dan is het beter te waarborgen dat E-routes via de snelste routes van plaats A naar plaats B gaan.
Een gridsysteem werkt inderdaad in Europa niet, maar er zijn andere mogelijkheden, zoals bv. een zonesysteem.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Pino » vr 24 jul 2009, 12:03

Chris schreef:Europa heeft geen snelwegengrid, elk land heeft zijn eigen netwerk naar eigen behoeften gebouwd, niet zelden een radiaal netwerk. Duitsland komt het dichtste bij een grid, en Polen straks ook. Maar Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje hebben dat totaal niet.
Frankrijk heeft natuurlijk het radiale netwerk rondom Parijs, maar naar het zuiden en oosten ligt er toch een keurig grid. Met als noord-zuidroutes de A10, de A20, de A75, de A31/A6/A7, de A39, de A35 en de A51. Als oost-westroutes denk ik dan aan de A4, de A5, de A36, de A61/A62, de A8 en de verschillende routes die door het Centraal Massief worden gebouwd / nog worden gepland. In de Alpen is de geografie te complex om een grid neer te leggen. Anyway, hoe verder je buiten Parijs komt, hoe minder radiaal te routes gaan lopen. De A26 is denk ik de enige route die niet in Parijs komt en die desalniettemin niet in een grid past.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Wimpie24 » vr 24 jul 2009, 14:04

Bij ons werken de E-nummers erg goed maar wij zijn er dan ook mee opgevoed.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Snelwegfreak » vr 24 jul 2009, 14:27

Ik gebruik ze ook nooit. Ik rij alleen op plaatsnamen en A-nummers.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Alfa » vr 24 jul 2009, 15:11

Wimpie24 schreef:Bij ons werken de E-nummers erg goed maar wij zijn er dan ook mee opgevoed.
Eigenlijk zijn die E-nummers belachelijk. Als ze op de radio zeggen dat er een ongeval gebeurd is op de E40 moeten ze er steeds bijzeggen welke E40 juist bedoeld wordt; de E40 Oostende-Veurne (A18), de E40 Brussel-Kust (A10) of de E40 Brussel-Luik (A3). Dan zijn de A-nummers naar mijn mening handiger.

Met de E34 en de E19 bestaan soortgelijke problemen. Ach ja, die E-nummers zijn nooit meer dan politiek geweest.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Wimpie24 » vr 24 jul 2009, 15:14

Ja, maar die E-nummer zijn zo ingeburgerd en de E40 is nu eenmaal een weg met verschillende A-nummers voor en achter Brussel.
Ik ken zelf bijvoorbeeld maar een paar A-nummers van E-wegen in België.
Het feit dat de A-nummers nooit vermeld worden speelt ook mee natuurlijk en ze hoeven dat voor mij ook niet te doen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Vinny » vr 24 jul 2009, 17:18

Chris schreef:En het voordeel is zeer beperkt. Niet doen dus :mrgreen:

Ik ben wel benieuwd hoeveel Belgen er in de buurlanden enkel op E-nummers rijden...

Europa leent zich ook niet voor een grid-netwerk waarin het huidige E-numering is gelegd. Europa heeft geen snelwegengrid, elk land heeft zijn eigen netwerk naar eigen behoeften gebouwd, niet zelden een radiaal netwerk. Duitsland komt het dichtste bij een grid, en Polen straks ook. Maar Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje hebben dat totaal niet. Bovendien heeft Europa zo'n dermate afwisselende kustlijn dat een gridnetwerk niet gaat werken, je krijgt óf veel onderbroken routes, óf raarlopende routes.
Met alle respect, maar dat is natuurlijk een volkomen flauwekul argument. Mijn stelling is dat voor ieder mogelijk netwerk en voor ieder mogelijk schaalniveau een optimaal routenummeringssysteem kan worden ontworpen. Toen het E-routenetwerk in de jaren '50 en '60 vorige eeuw vorm gegeven werd konden de volgende landen:
- Noorwegen
- Zweden
- Denemarken
- Finland
- Nederland
- België
- Oost-Duitsland
- Polen
- Joegoslavië
- en vast nog wel meer landen
hun wegen zonder enig probleem toerusten met een E nummer, zonder een nationaal nummer op de bewegwijzering toe te voegen op wegen die al een E nummer hadden. Pas later zijn veel landen overgeschakeld op (enkel) het nationale wegnummeringssyteem. Nederland heeft bijvoorbeeld de E routes gedegradeerd naar ruiters ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Chris » vr 24 jul 2009, 18:17

Ik had het over een gridnetwerk. En daar is Europa nou eenmaal niet geschikt voor. Ik zeg niet dat een Europees nummeringssysteem helemaal niet kan.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door R4 » zo 16 aug 2009, 15:37

Alfa schreef:
Wimpie24 schreef:Bij ons werken de E-nummers erg goed maar wij zijn er dan ook mee opgevoed.
Eigenlijk zijn die E-nummers belachelijk. Als ze op de radio zeggen dat er een ongeval gebeurd is op de E40 moeten ze er steeds bijzeggen welke E40 juist bedoeld wordt; de E40 Oostende-Veurne (A18), de E40 Brussel-Kust (A10) of de E40 Brussel-Luik (A3). Dan zijn de A-nummers naar mijn mening handiger.
In Duitsland moet men bij files op bijvoorbeeld de A8 er ook telkens bijzeggen over welk stuk het precies gaat, dat heeft niets met een E- of een A-nummer op zich te maken he. Of er nu een E of een A voor het nummer staat, maakt niets uit. Het gaat erom dat de weg een nummer heeft.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door vynkce » di 18 aug 2009, 10:04

^^ Inderdaad, net hetzelfde trouwens bij jullie A2 toch? Die file of ongeval kan toch ook ergens ten zuiden van Maastricht of net zo goed bij Utrecht staan?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door boe! » di 18 aug 2009, 10:30

Dat wordt inderdaad ook keuring in trajecten opgedeeld:
A2 Amsterdam - Utrecht
A2 Utrecht - 's-Hertogenbosch
A2 's-Hertogenbosch - Eindhoven
A2 Eindhoven - Maastricht
A2 Maastricht - Luik

Geen verschil dus met E-nummers in België.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door marcel » wo 19 aug 2009, 23:57

R4 schreef:
Alfa schreef:
Wimpie24 schreef:Bij ons werken de E-nummers erg goed maar wij zijn er dan ook mee opgevoed.
Eigenlijk zijn die E-nummers belachelijk. Als ze op de radio zeggen dat er een ongeval gebeurd is op de E40 moeten ze er steeds bijzeggen welke E40 juist bedoeld wordt; de E40 Oostende-Veurne (A18), de E40 Brussel-Kust (A10) of de E40 Brussel-Luik (A3). Dan zijn de A-nummers naar mijn mening handiger.
In Duitsland moet men bij files op bijvoorbeeld de A8 er ook telkens bijzeggen over welk stuk het precies gaat, dat heeft niets met een E- of een A-nummer op zich te maken he. Of er nu een E of een A voor het nummer staat, maakt niets uit. Het gaat erom dat de weg een nummer heeft.
Ja, dat is nou juist het voordeel, dat de E-nummers verder doorlopen, zodat je er vooral op lange routes gemiddeld minder nodig hebt. Je zou toch zeker niet willen dat Duitsland de Reichsautobahnstrecken nummers zou gebruiken:
Dan had je dus bijv. voor de route Hamburg-München 24-26-27-28-46-33-85-69 i.p.v. 7-3-9.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Alfa » zo 23 aug 2009, 1:32

Het verschil is dat de A2 duidelijk 1 route is. De A3 en A10 zijn zowel feitelijk als historisch twee verschillende snelwegen die toevallig éénzelfde europese nummer delen net zoals in Nederland de E35 uit een hoopje bij elkaar geraapte niet met elkaar te maken hebbende snelwegen bestaat. Met de A-nummers is het meteen duidelijk om welke weg het gaat.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Ds79m » zo 23 aug 2009, 12:22

Alfa schreef:Het verschil is dat de A2 duidelijk 1 route is. De A3 en A10 zijn zowel feitelijk als historisch twee verschillende snelwegen die toevallig éénzelfde europese nummer delen net zoals in Nederland de E35 uit een hoopje bij elkaar geraapte niet met elkaar te maken hebbende snelwegen bestaat. Met de A-nummers is het meteen duidelijk om welke weg het gaat.
Ik ben het hier compleet eens met Alfa, dat mag dus wel gequote worden :)

Bij Belgische wegen als de E34 of E42 is er nauwelijks logica tussen de verschillende delen. Als zo'n weg in de verkeersinformatie voorbijkomt, is het veel lastiger om een beeld te vormen van het trace van die weg, dan wanneer er wordt gekozen voor de A-nummers, die in de regel wel op logische wijze A en B met elkaar verbinden, en geen gekunsteld verlengstuk hebben via ringwegen en TOTSO's.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door R4 » ma 31 aug 2009, 0:37

Die vlieger gaat helaas niet op. Zo noemt men bijvoorbeeld zowel het stuk E19 Brussel-Antwerpen als het stuk Antwerpen-Breda A1. Daar heb je dus dezelfde situatie, maar dan met A-nummers. Wat de E42 betreft: die heeft inderdaad een vreemd verloop, dat is waar. De E34 daarentegen, dat valt nog goed mee. Die heeft in zekere zin zelfs een logisch verloop als snelweg die het Ruhrgebiet verbindt met de havens van Antwerpen en (in de toekomst) Zeebrugge. Dus in dat opzicht is het eigenlijk één lange snelweg. Stel dat je voor elk stuk daarvan aparte A-nummers effectief gaat gebruiken, dan wordt het net moeilijker voor truckers, terwijl ze nu gewoon E34 kunnen blijven volgen. Het enige wat je erover kan opmerken is dat bestuurders nu nog moeten wennen aan het feit dat het stuk Antwerpen-Zelzate-Kust nog omgevormd wordt tot snelweg, en daardoor nu ook E34 zal noemen. Eenmaal dat ingeburgerd is, heb je daar geen problemen meer mee. Net zoals de meeste Belgen wel weten dat de E40 de snelweg is die het land van west naar oost doorkruist, of hij nu onderbroken wordt door Brussel of niet, terwijl ze heel vreemd zouden opkijken als je dat plots gaat opdelen in A-stukjes.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Wimpie24 » do 26 nov 2009, 16:34

Foto's uit het wegenfoto topic, ik vond het wel gepast om ze hier ook te plaatsen omdat het allemaal over Nortraco-borden gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Davy » do 26 nov 2009, 23:08

ik vind deze borden erg mooi eigenlijk, mits goed onderhoud.
want anders gaan ze er vrij snel smerig uitzien vind ik...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Snelwegfreak » vr 27 nov 2009, 15:21

Onderhoud van borden? Dat kan je wel aan de Belgen over laten!
Ik vind die Nortraco borden niet echt supermooi ofzo. Geef mij maar de reflecterende versies van de oudere generatie bewegwijzering. Zoals het oude vorkbord op foto 1, maar dan in een reflecterende versie.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Mandelsoft » vr 27 nov 2009, 15:33

Wimpie24 schreef:Foto's uit het wegenfoto topic, ik vond het wel gepast om ze hier ook te plaatsen omdat het allemaal over Nortraco-borden gaat.
Afbeelding
Ik vind dit bord nogal onduidelijk. Waarheen gaat rechtdoor? Ook ben ik niet zo'n fan van dit design.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Wimpie24 » vr 27 nov 2009, 20:28

Snelwegfreak schreef:Onderhoud van borden? Dat kan je wel aan de Belgen over laten!
Ik vind die Nortraco borden niet echt supermooi ofzo. Geef mij maar de reflecterende versies van de oudere generatie bewegwijzering. Zoals het oude vorkbord op foto 1, maar dan in een reflecterende versie.
Zoals de Vlaamse borden dus ;) . En er is geen "Belgisch" onderhoud bij borden, ofwel is het Vlaams, ofwel is het Waals.
Ik vind dit bord nogal onduidelijk. Waarheen gaat rechtdoor? Ook ben ik niet zo'n fan van dit design
Het is niet alleen onduidelijk, het is ook nog eens volledig onwettig.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Wimpie24 » za 28 nov 2009, 11:54

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Franse stijl borden van Nortraco NV

Bericht door Willem » zo 29 nov 2009, 14:33

Waar begint die Autoroute du Soleil eigenlijk officieel? Dacht dat de snelweg op de plaats waar de foto genomen is officieel Autoroute des Ardennes heette.

Plaats reactie