Van Roosendaal naar Geneve.

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Van Roosendaal naar Geneve.

Bericht door Snelwegenkenner »

Ik ga in op de zaterdag van de vierde week in deze zomervakantie(dus nu over vier weken) op vakantie richting Geneve.
Welke route zou ik moeten nemen om zo veel mogelijk files en Tolwegen te vermijden?
duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Van Roosendaal naar Geneve.

Bericht door duikgek89 »

Meest voor de hand liggend is Antwerpen (via A4/A12 is korter als via de E19). Dan naar Brussel (E19, bij problemen evt A12). Van Brussel de E411, via de E25 naar Luxemburg. Daar A6, A3 en dan de Franse A31, A39, A40, A401.

Je zou eventueel bij Metz uit kunnen wijken via A4 - A35 naar Basel en dan daar via de A2 en A1 kunnen gaan. Een alternatief voor de A1 zou kunnen zijn om de A5 (Biel - Neuchatel) te nemen. Dat hebben wij al eens gedaan en toen was het op de H(?)5 wel vrij druk.

Verder kan ik ook nog de route via Antwerpen - E313 - E40 - E42 - B/D - BAB60 - BAB1 - Saarbrücken - BAB620 - B406 - D/F - N61 - A4 - A35 bedenken.

Op de eerste route heb je denk ik het meeste kans op file. via Metz - A35 - Basel denk ik dat het wat beter is. De laatste mogelijkheid is rustiger en geeft je nog de uitwijkmogelijkheid via de BAB62, B10, BAB65, B10 en BAB5. Of de E313 in de zomervakantie een probleem is durf ik niet te zeggen.

In Zwitserland zou ik de route via Bern kiezen boven de route via Neuchatel, tenzij er file staat. Houd de radio in de gaten.
Via A35 is denk ik het beste in Frankrijk, de BAB5 is een belangrijkere vakantie route.

Ik zou de route via Antwerpen - Luik - St. Vith - Saarbrücken - Strasbourg - Mulhouse - Basel - Bern - Lausanne - Geneve kiezen. Ik denk dat die met het verkeer het minst vervelend is.

edit: Tolwegen...
Via de laatste route die ik gaf heb je in Frankrijk alleen tol op een stukje A4. En in Zwitserland moet je een vignet kopen. Tol is dan €6.10 volgens autoroutes.fr. Zwitsers vignet is een euro of 30. Dus je komt op een euro of 40 a 45 uit voor tol.
Via de eerste route kost je bijna 35 euro dus bijna 70 euro heen en weer.
Je kunt ook over Duitsland rijden, maar dan heb je het Zwitserse vignet ook nodig en de 12.20 euro tol die je dan bespaart die verlies je weer door de omweg.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op za 18 jul 2009, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Duikgek, vermijd je door die laatste route te nemen ook de meeste tol?
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Had mijn post al aangepast, maar dat zijn dingen die je zelf ook zo had kunnen vinden :)
edit: Tolwegen...
Via de laatste route die ik gaf heb je in Frankrijk alleen tol op een stukje A4. En in Zwitserland moet je een vignet kopen. Tol is dan €6.10 enkele reis volgens autoroutes.fr. Zwitsers vignet is een euro of 30. Dus je komt op een euro of 40 a 45 uit voor tol.
Via de eerste route kost je bijna 35 euro dus bijna 70 euro heen en weer.
Je kunt ook over Duitsland rijden, maar dan heb je het Zwitserse vignet ook nodig en de 12.20 euro tol (op en neer dus ;)) die je dan bespaart die verlies je weer door de omweg.
Edit:
Het is volgens Bison Futé een rode zaterdag...
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Sorry, ik wilde het gewoon zeker weten.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Je zou ook via A31-N57 kunnen gaan:

http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 013245&z=9

Je hebt dan helemaal geen tol (in Frankrijk), de N57 is voor een groot deel autoweg, en volgens Google Maps is deze route zelfs sneller dan via A4-A35.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ En misschien ook wel beter dan via de A31 en A39, want ik begreep dat de werkzaamheden bij Dijon vandaag tot flink oponthoud hebben geleid.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Is die A31-N57 een leuke en afwisselende route?
Zou deze route ook beter zijn als de route die Duikgek heeft aangeraden, via Saarbrucken? Of maakt dat niet veel uit?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De A31 tussen Luxembourg en Nancy gaat vooral door industrieel gebied; niet wat je noemt mooi. In de buurt van Nancy wordt het landschap leuker. De route door de Vogezen tot aan Besançon is aardig heuvelland. Het is al met al een route die ik wel zou kunnen aanraden. Vanaf Besançon naar Genève hebben wij zelf ooit eens over de N83 en de N5 gereden. Lijkt me met name een overweging waard, wanneer je geen Zwitsers tolvignet wilt kopen en dus ook niet over de A1 Orbe - Lausanne - Genève kunt rijden.

De route via Nancy zal denk ik wat meer verkeer trekken dan de route over Saarbrücken, met name op het stuk tot aan Nancy. Maar de files van de drukke weekenden beginnen meestal pas daarna. Zeker als je tijdig vertrekt uit Roosendaal, ben je half Nederland voor en zou je zonder files tot aan Nancy moeten kunnen komen. De omweg via Saarbrücken (toch 140 kilometer extra ten opzichte van de route via Nancy-Besançon; daar kun je wat files voor lijden) heb je dan niet nodig.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Welke tijd precies versta jij onder ''tijdig vertrekken''?

De tijd wanneer ik in Geneve aankom maakt niet echt uit.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik had het over "tijdig vertrekken" in die zin dat je de grote vakantie-uittocht uit Nederland voor bent. Maar ik zie nu pas dat je half augustus gaat; dan is er niet zo heel veel vakantie-uittocht meer. Maar dan denk ik dat je op geen enkele route naar het zuiden nog rekening hoeft te houden met grote files. In dat geval zou ik zeker de route Nancy - Besançon kiezen. Resteert alleen nog de vraag of je vanaf daar kiest voor de route via Lausanne (met Zwitsers vignet) of de Franse N5.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Dan lijkt 8 uur me wel een mooie tijd om te vertrekken uit Roosendaal.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Is de A58/A67/BAB61/BAB5 ook een optie om richting Basel te rijden, aangezien je in Duitsland lekker kan opschieten?
En dan via Neuchatel, om kilometers te sparen in vergelijking met via Bern?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Je moet dan door Biel/Bienne. Ik ben daar in juni geweest, en het viel mij tegen om die stad door te rijden, schiet niet op. De A5 is daar onderbroken. Je kan dan sneller over de A1 denk ik.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Is die optie via Duitsland wel een aanrader?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Tja, als je een rechte lijn van Roosendaal naar Genève trekt, is de route via Duitsland bijna 200 kilometer uit de route.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Niet dus.....
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Tja, als je een rechte lijn van Roosendaal naar Genève trekt, is de route via Duitsland bijna 200 kilometer uit de route.
Dat wel, maar de tijdsduur van de route is niet veel langer dan via Saarbrucken of Luxembourg.
Via Nancy is nog sneller, maar daar moet je meer voor de tol betalen.

Volgens maps is de route maar 50 km langer dan via Luxembourg. Maar ook comfortabeler, door Duitsland.

In deze zin is deze route niet helemaal af te keuren. :|
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

1) Via Bergen op Zoom, Antwerpen, Hasselt, Luik, Verviers, St. Vith, Saarbrücken, Strasbourg, Mulhouse, Basel, Bern, Lausanne, Genevè: 914km niet heel veel OWN. en tot Basel verwacht ik dat deze route vrij rustig is.
2) Via Bergen op Zoom, Antwerpen, Brussel, Namur, Arlon, Luxembourg, Metz, Strasbourg, Mulhouse, Basel, Bern, Lausanne, Genevè: 910km, geen OWN. E411, route door Luxemburg en de A31 kunnen wel drukker zijn. Ten opzichte van route 1 betaal je een paar euro meer aan tol en je hebt een paar stukjes die iets drukker kunnen zijn maar dat moet niet al teveel problemen opleveren. Is wel 4km korter en geen OWN. Zal uiteindelijk niet veel uitmaken.

3) Bergen op Zoom, Antwerpen, Brussel, Namur, Arlon, Luxembourg, Metz, Nancy, Dijon, Dole, Bourg en Bresse, A40: 881km, duur aan tol, standaard vakantieroute, meer kans op drukte en files. Is 34 respectievelijk 30km korter als de vorige routes, maar iets drukker. In tijd zal het niet veel uitmaken maar je hebt wel meer tolkosten in Frankrijk. Als je binnendoor naar Genevè gaat en geen Zwitsers vignet koopt spaar je weer wat uit, maar dat is niet handig als je in Zwitserland uitstapjes wilt maken langs het meer via de A1 en A9.

4) Bergen op Zoom, Antwerpen, Brussel, Namur, Arlon, Luxembourg, Metz, Nancy, N57 Epinal, Vesoul, Besancon, Pontarlier, Orbe, Lausanne, Genevè: 804km, niet te duur aan tol, korter, wel redelijk wat OWN.
Er is nog een afsnijding via de D64, D486 en D50 mogelijk, maar of dat handig is betwijfel ik.

Route 3 valt voor mij als eerste af, nauwelijks korter als 1 en 2 en in het hoogseizoen meer kans op drukte en files.
Route 1 en 2 maken niet veel uit, ik zou voor Antwerpen al goed naar de verkeersinformatie luisteren en dan kiezen, dat maakt niet zoveel uit. Route 4 is fors korter maar met relatief meer OWN.

Ik zou mijn eerdere advies herzien omdat ik route 4 niet kende en niet gezien had, en ik zou lekker route 4 proberen. Als de N57 goed uitgebouwd is, waar het op lijkt, dan is hij zoveel korter dat het maar de vraag is of je dat via de andere routes goed maakt.

Ga je over Basel dan is de route via Biel - Neuchatel niet sneller als via Bern, maar het zou wel een alternatief kunnen zijn als er op de A1 lange files staan of er ongelukken gebeurt zijn waarbij de weg dicht zit.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Snelwegenkenner schreef:Via Nancy is nog sneller, maar daar moet je meer voor de tol betalen.
Over welke Nancy-route heb je het nou? Voor de A31 tot aan Nancy betaal je geen tol, dus de route via Nancy-Epinal is in Frankrijk geheel tolvrij. Resteert uiteraard nog je keuze voor een route door Zwitserland, waarvoor je dan mogelijk een vignet nodig hebt. Maar dat heb je voor de route via Duitsland sowieso.

Rijden via Nancy-Dijon is uiteraard een heel ander verhaal.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Ik bedoel de route via Dijon. ;)
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op di 28 jul 2009, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De route via Dijon is met stip de duurste route :idea:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Snel maar duur: Via Reims.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Via Reims is ook niet zo gek, alleen moeten de kosten wel opwegen tegen de baten. :?
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Je moet dan al vanaf Arras tol betalen tot aan de grens met Zwitserland. Loopt flink op, maar de reistijd is wel stukken korter.
Eventueel kun je bij Dijon afbuigen naar de A39 en die snelweg verlaten bij Dole om van daaraf de N5 te volgen naar Genève. Maakt qua tijd niet veel uit ten opzichte van het omrijden via Bourg-en-Bresse :yes:
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Die route is te duur en hij lijkt me ook best saai om te berijden. Afgekeurd. 8-)

De route via de N57 lijkt me toch het beste.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

De N57 is een prima weg en rijdt lekker door.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Is de Franse N59 een goed alternatief voor de 12 euro tol op de A4 tussen Metz en Strasbourg?
In doorrijs naar Basel?
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

In de N59 zit een toltunnel (Tunnel Maurice Lemaire in de Vogezen). Op zich zou het redelijk moeten doorrijden aangezien de weg tussen Lunéville en St. Dié grotendeels is uitgebouwd als Voie Expresse.
Laatst gewijzigd door waldo79 op wo 02 sep 2009, 9:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Elders op het forum staat een fotoreeks van die weg. Die zag er op de foto's goed uit.