De mooiste bewegwijzering van Europa!

Moderator: Moderatoren

Wat is volgens jou de mooiste bewegwijzering van Europa?

Duitsland
70
44%
Frankrijk
27
17%
Griekenland
1
1%
Groot-Brittanië
1
1%
Italië
3
2%
Nederland
29
18%
Oostenrijk
1
1%
Polen
2
1%
Scandinavië
2
1%
Slovenië
2
1%
Slowakije
2
1%
Spanje
4
3%
Tsjechië
1
1%
Zwitserland
10
6%
Overig <<Schrijf in een reactie welke je dan de mooiste vindt.>>
4
3%
 
Totaal aantal stemmen: 159

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » za 22 aug 2009, 12:57

We hebben het vaak gehad over welke bewegwijzeringen niét mooi zijn, maar laten we eens praten over bewegwijzeringen die wél mooi zijn. Voor jullie heb ik een uitgebreid lijstje gemaakt, waarop je kan stemmen. Leg meteen ook in een reactie uit waarom je dat nou de mooiste vindt.

Ik mag maar helaas maximaal 15 keuzes geven, dus helaas zitten niet alle landen erbij. Scandinavië heb ik ook even onder één keuze gezet. Uiteraard graag in je reactie uitleggen welke bewegwijzering je in Scandinavië het mooiste vindt. Mocht er een ander land zijn die er niet staat, dan stem je op "Overig" en schrijf je in je reactie welke je de mooiste vindt.

Ik ben benieuwd welke het hoogste scoort! :D

Mijn stem gaat alvast naar Zwitserland, omdat ik het groen/blauwe/wit systeem heel overzichtelijk vindt en het heel duidelijk is waar je naartoe gaat en op welke soort weg je zit. Ook het lettertype spreekt mij erg aan. Het enige verbeter puntje voor ze is om de wegnummers continu op de borden te zetten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Chris » za 22 aug 2009, 13:06

Ik heb niet echt één favoriet. Alle bewegwijzeringssystemen hebben slechte punten. De snelwegbewegwijzering op de snelwegen in Spanje buiten de steden vind ik bijvoorbeeld erg goed, maar binnen de stedelijke gebieden is het rommelig. De Duitse bewegwijzering verrommeld ook de laatste jaren met allerlei gepopnagelde onzin zoals de "GVZ" (Güterverkehrszentrum) en Ikea's. Daarnaast is het engschrift niet echt mooi. Maar het werkt wel goed.

Wat ik zelf erg goed vond was de Sloveense bewegwijzering, alleen soms wat veel doelen op afstandsborden, maar daarnaast haast perfect. De Zwitserse bewegwijzering is op zich wel goed, alleen die gesplitste borden zijn ronduit waardeloos, zeker wanneer de doelen op beide borden herhaald worden voor één richting. Als dat niet het geval was geweest, had ik de Zwitserse wel één van de beste gevonden. De bewegwijzering van Denemarken vind ik ook erg goed, weinig op aan te merken, alleen soms mogen ze verdere doelen wel wat eerder aangeven.

De Kroatische bewegwijzering behoort naar mijn mening ook tot één van de betere, maar net een tikkeltje minder dan Slovenië. De Hongaarse bewegwijzering vind ik ook wel goed, alleen rond Budapest is het wat rommelig met erg veel E-nummers, M-nummers en ovaaltjes. Het gebruik van kapitaalschrift vind ik niet geweldig, vooral in Frankrijk niet, maar in Tsjechië hebben ze een beter lettertype daarvoor.

Landen die direct afvallen voor mij zijn Portugal, Frankrijk, België, Oostenrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Die van Zweden vind ik erg verouderd en esthetisch niet mooi. De Nederlandse bewegwijzering gaat snel achteruit met rare NBA borden en vooral redesign. De oudere bewegwijzering vind ik wel erg goed. De Luxemburgse bewegwijzering is teveel een mengelmoesje om echt goed te zijn. In Polen moeten ze het vooral nog verder ontwikkelen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » za 22 aug 2009, 13:13

Chris schreef:De Nederlandse bewegwijzering gaat snel achteruit met rare NBA borden en vooral redesign. De oudere bewegwijzering vind ik wel erg goed.
Bedoel je hiermee te zeggen dat het oude (voor NBA) systeem 'geweldig' is? :shock: Alleen al door het feit dat Nederland maar slechts één kleur gebruikt is het al niet echt overzichtelijk. Hmm... geef mij dan na Zwitserland maar Duitsland, Denemarken of Luxemburg. Zelfs vind ik Oostenrijk nog stukken beter als het Nederlandse systeem.

Verder kan ik het wel prima met je vinden Chris. ;) Luxemburg is inderdaad een raar mengelmoesje, maar de modernste borden zij we erg mooi. Wat bedoel je overigens met 'gesplitste' borden in Zwitserland?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Chris » za 22 aug 2009, 13:16

Dit soort dingen:

dit kan écht niet! 35 objecten die je moet bekijken om te begrijpen wat er staat (pijlen, nummers, doelen)
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » za 22 aug 2009, 13:21

^^ Dat kan inderdaad wel stukken beter, maar gelukkig zijn er tegenwoordig al genoeg borden in Zwitserland die dit verbeterd hebben. Nieuwe borden zijn niet meer gesplitst. Die gesplitste borden kom ik nog voornamelijk tegen richting Luzern, Bern, Genève en Interlaken. Echter bij St. Gallen, Zürich, Chur etc. hebben ze het al mooi voor elkaar en gebruiken ze geen gesplitste borden (meer).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Ds79m » za 22 aug 2009, 13:52

Ik ken niet alle landen uit het lijstje uit de praktijk, maar van die landen die ik wel ken vind ik Frankrijk en Duitsland er positief uitspringen.

In Frankrijk vind ik de borden duidelijk en goed op ruime afstand te lezen. Verder is de doelenkeuze zodanig dat het makkelijk is om op elke route al de eerste keer moeiteloos de weg te vinden. De 3 kleuren vullen elkaar goed aan. Minder goed is de bewegwijzering rond Parijs, waar teveel doelen de borden vullen, en het weglaten van wegnummers op afritten van snelwegen.

In Duitsland zijn de borden ook rustig en overzichtelijk en meestal in 1 kleur. De doelenkeuze is in de regel logisch. Ik vind het minder dat alleen de volgende afrit wordt aangegeven op snelwegen. Ook het weglaten van de letters voor de wegnummers vind ik onhandig.

Verder was de Nederlandse bewegwijzering in het verleden ook erg goed, maar ik denk dat het hoogtepunt eind jaren '80 heeft gelegen, en het daarna minder is geworden. Vooral de vele witte bestemmingen die sindsdien op de snelwegen voorkomen, onnodige ringwegen en het regelmatige gebruik van bewegwijzering om het verkeer om te laten rijden hebben het geheel minder gemaakt. Daarnaast geef ik de voorkeur aan meerdere kleuren op de bewegwijzering. De NBA, in combinatie met zaken als de integratie van E-nummers, afbrekingen van plaatsnamen en rare pijlen doen Nederland anno 2009 afzakken naar de Europese middenmoot.

Engeland is wel redelijk als je het systeem gewend bent. Griekenland lijkt op Duitsland, maar vond ik buiten de snelwegen niet altijd top. Belgie haalt de Top 10 niet. Luxemburg is best redelijk, niet mooi door de mengelmoes maar wel duidelijk. Spanje is niet slecht, maar draaft soms iets te ver door rond de steden. Italie is rommel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » za 22 aug 2009, 16:33

Ik heb flink getwijfeld tussen Frankrijk en Duitsland....
....en gekozen voor Frankrijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » za 22 aug 2009, 16:38

Het antwoord op de vraag hangt ook sterk af van je gezichtspunt. Als je puur naar systeem kijkt, vind ik Italië best goed en Duitsland relatief zwak. Kijk je vervolgens naar uitvoering, dan kun je niet anders dan die analyse volledig omdraaien. Dan zie je dat Duitsland, ondanks tekortkomingen in het systeem, toch zeer goed bewegwijzerd is, terwijl Italië dan vaak rampzalig is.

En dan kun je ook nog de esthetiek bijhalen. Dan gaat een op zich best duidelijk én goed uitgevoerd systeem als Zweden de mist in.

Om die reden stem ik daarom ook maar niet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Rene » za 22 aug 2009, 17:25

Landen die voor mij zonder enige twijfel afvallen voor de titel zijn Groot-Brittanië, Italië, de voormalige Sovjet-landen, Polen, België en Oostenrijk. Ik denk niet dat er ook maar één land is dat de perfecte bewegwijzering heeft. Persoonlijk valt de bewegwijzering in landen als Duitsland en Tsjechië bij mij wel in de smaak, maar dat zal de meesten van jullie wel niets verbazen. Frankrijk is qua systeem zeker niet slecht, maar door het kapitaalschrift, de gesplitste bordpanelen, de miniscule wegnummers bovenop de panelen, de ondoorgrondelijkheid van het op het oog volstrekt willekeurige gebruik van cursief schrift en het gebruik van achterlijke afkortingen als "Z.I." in plaats van een industriesymbooltje, oogt het allemaal erg rommelig.
Dus mijn stem gaat naar Duitsland.

brandsrus
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 16:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door brandsrus » zo 23 aug 2009, 19:53

Ik ben voor Denemarken; erg duidelijk, verzorgt, kleurenonderscheid tussen snelwegen en OWN.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door duikgek89 » zo 23 aug 2009, 21:41

Ik ken ze niet allemaal.

Wat ik me van Frankrijk herinner is een, naar mijn mening, onoverzichtelijke kleurenkermis.
-Slovenië valt af want die zetten hele boeken op de wegwijzers.
-Oostenrijk is een, soms onduidelijk, rommeltje.
-België is vaak niet goed verzorgt (vies, precies achter een paal, half in het bos)(voor er iemand komt zeuren dat in Vlaanderen alles beter is, mijn referentie is voornamelijk Wallonië en dat is ook nog steeds Belgie). Op de oudere borden bovendien inconsequent, soms gerommel met de verschillende talen.
-Polen heeft op de snelweg wat kleine borden, en dan dat gerotzooi met die grensgehuchten...
-Zwitserland herinner ik me niet zo heel goed meer. OWN was duidelijk wat ik me herinner. Snelweg vrij duidelijk maar is het toch net niet helemaal.
-Kroatië hebben we alleen wat OWN gehad. Soms was het niet meteen helemaal duidelijk maar over het algemeen was het goed in orde.
-Tsjechië was over het algemeen duidelijk en overzichtelijk, al waren er ook soms borden die het toch net niet helemaal waren.
-Dan hebben we Kazachstan nog wat ook deels Europa is, maar die valt natuurlijk af. Inconsequent, op nieuwe borden staan nationale doelen terwijl een bord verder nog het USSR doel weergeeft. Of er staat helemaal geen bord... Vooraanduidingen voor afslagen zijn er nauwelijks, borden zijn pas laat leesbaar. In Almaty stad hebben ze overigens wel een heel aardig systeem met de straatnamen die boven de kruising hangen, meestal inclusief aanduiding van de volgende straat. Dat is toch echt 500x beter als Nederland waar je, als je een straat zoekt, telkens naar de bordjes moet zoeken die soms een eigen paal hebben maar soms ook aan een huis, bovenleidingpaal, lantaarnpaal of iets anders bevestigt zijn.


In Europa ben ik voor Duitsland. Misschien dat de verhouding tussen mijn Nederlandse en Duitse kilometers gunstig is, ik rijd regelmatig in Duitsland. Misschien daarom een stukje gewenning. In Duitsland is het naar mijn idee simpel, zonder onnodige poespas. Lettertype is duidelijk, nummers en pijlen duidelijk, doelen meestal goed gekozen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Hajo » ma 24 aug 2009, 15:37

Moeilijk, moeilijk... :? Wat uitvoering betreft: Duitsland. Duidelijk en consequent. Over het beste systeem kan ik geen oordeel vellen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door paolie » ma 24 aug 2009, 16:07

Mijn stem gaat uit naar Frankrijk. Consequent en duidelijk kleurgebruik, mooie uitvoering. Ook erg goed in doorgaande routes op OWN. Zeer uitgebreide toeristische bewegwijzering.

Duitsland: ook erg goed, maar zo saaaaaaaaai....

De rest: toch vaak rommelig/niet consequent.

(En als je een beetje Frans spreekt, dan is de afkorting Z.I. toch niet echt een groot probleem ;) )

roylabruyere
stadsweg
Berichten: 442
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 16:32
Locatie: Etten-Leur (NL)
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door roylabruyere » ma 24 aug 2009, 16:34

Ik ga toch voor Oostenrijk. Zeker niet goed, maar wél de MOOISTE en dan was de vraag.
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » ma 24 aug 2009, 16:45

Rene schreef:Frankrijk is qua systeem zeker niet slecht, maar door het kapitaalschrift, de gesplitste bordpanelen (...) de ondoorgrondelijkheid van het op het oog volstrekt willekeurige gebruik van cursief schrift
Wat is je precieze probleem met gesplitste bordpanelen? Een splitsing zoals op het eerste plaatje hieronder vind ik absoluut geen probleem. Had een horizontale streep of een witte achtergrond mooier gevonden, maar het stoort niet in het minst. Ook op het tweede plaatje vind ik de splitsing geen enkel probleem. Soms staan de panelen naar mijn smaak wat ver uit elkaar, maar de Franse borden zijn op dat punt veel minder erg dan de Nederlandse handwegwijzers.

Het kapitaalschrift in Frankrijk vind ik niet per definitie slecht leesbaar, maar het Tsjechische lettertype is in de categorie "kapitaalschriften" inderdaad beter. De Italiaanse variant op Transport evenzeer. Desalniettemin heb ik in Frankrijk nooit de minste problemen om borden te lezen. De Franse kapitalen winnen het met de ogen dicht van DIN Engschrift, waar de zo bewonderde Duitse vorkborden mee volstaan. De verschillende cursief-varianten op de Franse borden zijn in die zin een groter probleem voor de leesbaarheid (al is daar zeker geen sprake van willekeur) evenals het vaak grote aantal doelen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 aug 2009, 20:28

SnarfFlevoland schreef:Bedoel je hiermee te zeggen dat het oude (voor NBA) systeem 'geweldig' is? :shock: Alleen al door het feit dat Nederland maar slechts één kleur gebruikt is het al niet echt overzichtelijk.
Dat vind ik juist wel. Je hebt niet een mengelmoesje aan bewegwijzering en geen kleurenkermis op de borden.

De andere landen dan maar eens bekijken:

Duitsland:
Erg mooi letertype, borden stralen vaak rust uit, ziet er ondanks dat het ontwerp en lettertype al decennia oud is nog steeds modern uit. Tijdloos design. Met recht mooi te noemen. Wit-op-blauw en zwart-op-geel zijn prachtige, herkenbare kleurencombinaties: meer kleurencombinaties zijn echt niet nodig.

Frankrijk:
Vooral heel mooi. Mooi lettertype, mooie kleuren, mooie borden. Helaas wel veel losse borden, waar een groot paneel beter had gekund. Desalniettemin één van mijn favorieten.

Griekenland:
Dramatische uitvoering met gele letters, in de praktijk overigens wel leesbaar maar niet mooi. Kan ook weinig anders als je twee schriften gebruikt op je bewegwijzering. Verder een warboel van verschillende stijlen, daardoor geen eenduidig beeld. Snelwegbewegwijzering is wel in orde.

Groot-Brittanië:
Erg Brits uitstralend lettertype. Er zit een systeem in, maar logisch is het niet. Gebrek aan het gebruik van kleuren: wegnummers niet in schildjes vind ik een gemis. Borden ogen chaotisch, ondanks het mooie lettertype.

Italië:
Chaos. Afstandsaanduidingen zijn er nauwelijks. Borden zijn vaak klein. Allemaal wel functioneel, maar niet mooi. Lettertype is ook niet mijn smaak.

Nederland:
Was altijd goed, maar de introductie van Redesign was geen goede zet. Het oude Ee-lettertype is veel mooier en beter, Cc is nog mooier maar oogt ook wat ouderwetser. Al met al afgetakeld. NBA is een stap vooruit, maar in de tussentijd zijn er verschillende stijlen door elkaar. Te veel regionale doelen prominent op de bewegwijzering. Verschillende stijlen door elkaar op het OWN, iets dat je in Duitsland niet ziet.

Oostenrijk:
Rampzalig: lelijk lettertype, te kleine borden, oogt erg gedateerd, verschillende lettergroottes zodanig dat het storend is.

Polen:
Redelijk, maar het gebruik van kleine grensplaatsen in plaats van steden over de grens in combinatie met soms te kleine en soms te grote borden maken dat Polen geen topper is. Lettertype is wel aardig.

Scandinavië:
Verschillende systemen, dus de keuze Scandinavië slaat nergens op. Denemarken is okee, Zweden is lelijk maar redelijk functioneel.

Slovenië:
Over het algemeen goed, maar soms veel te veel doelen op de afstandenborden.

Slowakije:
Ken ik niet.

Spanje:
Op foto's ziet het er in dunbevolkte regio's best goed uit. Maar in de steden wordt het een soep van regionale en nationale doelen en tientallen wegnummers met de meest rare prefixen, allemaal met een verbindingsstreepje. Gebruik van vele verschillende kleuren, kortom, in de steden is de Spaanse bewegwijzering een slecht systeem.

Tsjechië:
Systeem is goed, maar het mist iets. Het heeft niet dat wat Duitsland of Frankrijk heeft. Het gebruik van groen als snelwegkleur vind ik ook niet fijn.

Zwitserland:
Op zich goed, maar wegnummers ontbreken te vaak op het OWN. Groen als snelwegkleur is minder dan blauw. Soms wat veel doelen. Soms meerdere borden waarbij er best eentje had kunnen zijn.

Kortom, voor mij springt Duitsland er echt uit. Frankrijk vind ik vooral mooi, maar het Duitse systeem straalt een rust, zakelijkheid en tijdloosheid uit die mij erg aanspreekt. Ik stem dus op Duitsland.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 aug 2009, 21:09

roylabruyere schreef:Ik ga toch voor Oostenrijk. Zeker niet goed, maar wél de MOOISTE en dan was de vraag.
Als Oostenrijk alles wat beter had uitgevoerd, zou ik het het op één na mooiste vinden van Europa. Zwitserland blijft onherroepelijk bovenaan en daarna komt wat mij betreft Duitsland. Maar kwa lay-out ben ik het best met je eens dat erg goed ontworpen is. De nieuwe borden zien er gelikt en zeer goed uit. Persoonlijk vind ik het autoweg symbool van Oostenrijk erg mooi, wat Zwitserland bij mij de wensen overlaat. Ook als je de grens overkomt staan mooi ontworpen borden van de tolvignet plicht. En op het OWN (althans in Tirol) is alles super duidelijk. En op elk raar weggetje staat wel een bord en dat mis ik in Duitsland heel erg.

Wat ik nu het superieure vind van Zwitserland, is dat ze zelfs 3 kleuren gebruiken, zonder dat het een kleurenkermis is. Erg goed afgewerkt!

Groen: Snelwegen en Autowegen
Blauw: Hoofdwegen en Regionale wegen
Wit: Lokale wegen

Zo blijft het heel duidelijk op welke wegen je zit. Ook is Zwitserland consuqent op bepaalde 'hoofddoelen' ook aan te geven via het OWN. In Duitsland proberen ze je zo lang mogelijk op het HWN te houden, terwijl je in Zwitserland vaak ook belangrijke bestemmingen via het OWN ziet aangegeven. Andersom geldt het ook. In Duitsland en Oostenrijk zie je bij opritten naar het HWN alleen lange afstandsdoelen, maar in Zwitserland wordt je ook makkelijk voor een korte afstand het HWN opgestuurd. Iets waar ze je in Duitsland graag op het OWN willen blijven houden.

De gesplitste borden in Zwitserland worden veelal al opgelost door ze niet meer te maken, zodat dit probleem zich door de jaren heen helemaal zal oplossen na vervanging van de borden.
Coen Tunnel schreef:Dat vind ik juist wel. Je hebt niet een mengelmoesje aan bewegwijzering en geen kleurenkermis op de borden.
Een kleurenkermis is inderdaad ook niet goed, maar het ligt er juist aan hoe je dat gebruikt. Duitsland en Zwitserland doen dat erg goed en Oostenrijk opzich ook wel.
Coen Tunnel schreef:Groen als snelwegkleur is minder dan blauw.
Precies andersom bij mij. Groen is typisch voor een snelweg: Altijd door kunnen rijden (behalve bij files :P ) en nergens stoppen. Alsof het altijd een groen verkeerslicht is. Groen staat voor 'gaan' of 'doorrijden'. Blauw straalt dat niet uit en de kleur kan meerdere dingen betekenen. En al helemaal in Nederland, want zowel het HWN als het OWN heeft één kleur en ook de lokale wegen zijn blauw. In Duitsland en Oostenrijk is de blauwe kleur wel weer gerechtvaardigd, omdat ze blauw alléén gebruiken op het HWN en hun steil niet bij het groene past. Toch vind ik groen de duidelijkste kleur voor een auto(snel)weg.
Coen Tunnel schreef:Rampzalig: lelijk lettertype, te kleine borden, oogt erg gedateerd, verschillende lettergroottes zodanig dat het storend is.
Beste Andries, Ben je wel eens in Tirol geweest? Vast wel! Als je bijv. de Fernpas route volgt, dan zie je duidelijk dat de borden er fris, netjes, nieuw en een verzorgt uiterlijk hebben. Het is net hoe je het presenteert. De borden zijn van degelijk materiaal gemaakt. Echter kom je in Vorarlberg, dan is het meteen een stuk minder. De borden lijken veel ouder en zijn van een heel dun ijzer (het lijkt wel karton) gemaakt en met staalmatbinders (tyrips) vastgebonden aan de lantarenpalen. Kijk en dat ziet er meteen al stukken rommeliger en slechter uit! Pure presentatie en uitvoering, terwijl het systeem zelf heel erg fijn is (althans dat vind ik).

Als je Oostenrijk op zijn best neemt, dan komt Oostenrijk na Zwitserland op de tweede plaats. Wanneer het erg netjes is uitgevoerd en afgewerkt dan is het een keurig verzorgt en overzichtelijk systeem. Zelfs stukken beter als Duitsland! Echter de werkelijkheid is helaas anders: Grote stukken van Oostenrijk zijn zielig en rommelig uitgevoerd. Super jammer! En daardoor komt Duitsland (ook een mooi systeem) toch bij mij op de 2e plaats.

Slovenië vind ik ook best goed, alleen hebben ze soms mega grote borden en teveel doelen op de afstandsborden.

Tsjechië lijkt soms wel een soort van replica uit Zwitserland, alleen dan in een ander jasje gestoken met super lelijke pijlen. Verder ziet het er wel aardig uit, alleen moet het wel verder ontwikkeld worden. Niet slecht, maar ook zeker niet top. Wel mooie keuze voor groen voor de auto(snel)wegen.

Polen en Slowakije ken ik verder niet. Denemarken vind ik best oké, maar jammer dat ze alleen maar E-nummers op hun borden vermelden. Datzelfde geld ook voor België.

Italië is slecht, maar op sommige puntjes knap mooi uitgevoerd. Neem nu Zuid-Tirol (maar zeker ook grote delen van Veneto): Prachtig wat een frisse borden! En het ziet er super netjes en verzorgt uit! :) Als zo heel Italië was, had Italië bij mij na Duitsland op de derde plaats gestaan! Helaas, de werkelijkheid is anders en Italië kan ook zo erg overdrijven in het aantal doelen weergeven, dat het letterlijk een chaos en een troep wordt. Kom je bij Aosta dan gaat het, maar in Domodossola is het meteen al troeperig. Als ik die borden 'Sempione' zie dan ziet het er al zo triest uit, alsof je naar een 3e wereldland gaat. Maar kom je dan in Zwitserland, dan is dat gelukkig schijn bedriegt, want het ziet er prachtig uit!

Frankrijk ben ik niet zo kapot van, maar is lang geen slecht systeem, beter gezegd: Het is een goed systeem! Het heeft zeker veel goede punten, maar het valt gewoon niet bij mij in de smaak, evenals Spanje. Portugal ken ik verder niet.

Dadelijk komt nog een bericht over de borden van Oostenrijk, met daarin 10 voorbeelden, waarvan je kan zien hoe goed eigenlijk de bewegwijzering in Oostenrijk hoort te zijn!
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 24 aug 2009, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 aug 2009, 21:39

Onder mijn motto: "Het Oostenrijkse systeem is lang zo slecht niet als wij denken!" en "Oostenrijk moet mijn 2e plaats bereiken!" het volgende:

Kijk, zo moét en hoort officieel het Oostenrijkse systeem er nu uitzien! Hierbij 10 voorbeelden:

1. Prachtig! Nette aankondiging van een afrit over 1000m. Je ziet meteen dat de snelweg rechtdoor richting Salzburg gaat.
Afbeelding

2. Hoezo serviceborden negeren? Heel handig dat je weet dat je bijv. voor het dorpje Kremsmünster de snelweg hier kan verlaten. Netjes uitgevoerd en geen verschil in lettergroottes en/of lettertypes. Alles staat mooi en netjes uitgelijnd. En hier nogmaals de bevestiging dat na 500m de afrit Haid komt.
Afbeelding

3. Ah, hier kan ik dan uitvoegen voor de afrit Steyrermühl. Duidelijk dat hier de 'Ausfahrt' is!
Afbeelding

4. Whow, wat een net bord dat je Bregenz komt binnenrijden. Wat een heerlijk rustige uitstraling!
Afbeelding

5. Duidelijk, dat je hier rechtsaf de snelwegopgaat richting Wenen en rechtdoor op de B1 verder gaat naar St. Pölten. Wat nou slechte bewegwijzering? Netjes! :)
Afbeelding

6. Wat een duidelijk, nette en rustige wegwijzer! Hier ga je over de B17 naar Wenen, dat nog 280 km rijden is.
Afbeelding

7. Wat duidelijk zeg! Wenen is rechtdoor over de B60 nog 28 kilometer rijden.
Afbeelding

8. Wat nu rommeltje? Hier gaan we rechtdoor naar het centrum van de stad!
Afbeelding

9. Wat een rust en duidelijkheid! Ik kan hier rechtsafslaan naar 'Landskron' en rechtdoor rijden over de B83 naar 'Villach'.
Afbeelding

10. Duidelijk dat hier het 2+1 rijbaan gedeelte ophoudt!
Afbeelding

Nou zie je eens, of het nu je smaak is of niet, het Oostenrijkse systeem is lang zo gek niet! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Mitch » ma 24 aug 2009, 21:49

Hoe kom je aan deze borden? Zelf (na)gemaakt of van internet? Zo ja, waar?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Willem » ma 24 aug 2009, 21:53

Probeer nu nog eens een 500 meter bord waar niet alleen witte, maar ook groene bestemmingen vermeld staan. Dan heb je opeens drie kleuren op een vrij klein bord en is de overzichtelijkheid meteen weg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » ma 24 aug 2009, 21:59

Als je het zo bekijkt is de Oostenrijkse bewegwijzering zo slecht nog niet. Maar kijk dan eens naar wat er in de praktijk van terecht komt. Jij noemde eerder als stokpaardje Tirol, waar de bewegwijzering allemaal wel zou kloppen, maar ook op de A12 gaat men niet consistent om met afritnummers, worden doelen niet continu gehouden, is de manier van bewegwijzering van de doorgaande route (in principe staat er in Oostenrijk een verwijzing naar de volgende afrit met afstand daarnaartoe) allesbehalve constant. Dus hoewel het systeem mogelijk nog niet zo heel slecht is, qua uitvoering staat Oostenrijk even laag als Italië. Waarbij in Oostenrijk als specifiek minpunt de omvang van de borden kan worden genoemd. Veel te veel informatie in te kleine letters op te kleine borden.

Kijk verder eens naar die 1000m-borden in het ontwerp en in de praktijk. In de praktijk zie je om te beginnen vrijwel steeds een tweede rechtdoordoel. Heb er nog even wat fotoseries bijgepakt en er is geen vorkbord te vinden met maar één rechtdoordoel. Vaak zijn het er eerder drie (twee hoofddoelen en de volgende afrit). Die extra doelen zijn op zich niet zo heel erg, ware het niet dat de vorkborden altijd op hetzelfde formaat worden uitgevoerd. Stel je dat bord met "Salzburg" voor met dezelfde pijl en dezelfde proporties, maar waar onder Salzburg nog even twee andere doelen worden geplempt. Zo krijg je dus een bord waarop je even goed moet kijken wat doorgaand doel is en wat afslaat. In een worst-case scenario moet ook nog even een tweede afslaand doel worden geplaatst. Dan is al helemaal alle systeem weg. Reeds op dat punt gaat Oostenrijk niet door voor de koelkast.

Misschien ergens wel jammer, want op basis van enkele Oostenrijkse gedachten zou ik graag een systeem uitwerken dat goede gedachten op beter uitgevoerde borden brengt. Dan heb je het over een ander lettertype en meer ruimte op de borden. Sterker nog, tot op zekere hoogte volgen mijn ontwerpen voor autosnelweg-bewegwijzering het Oostenrijkse stramien. Eerst een vorkbord met daarop de naam van de afrit, de control city en de volgende afrit, dan een bord met alle doelen van de afrit en dan een uitsmijter. Het verschil zit hem er in zoverre vooral in dat ik heb geprobeerd een rust op de borden te brengen die op de Oostenrijkse autosnelweg-bewegwijzering volkomen ontbreekt.
Laatst gewijzigd door Pino op di 25 aug 2009, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Snelwegfreak » ma 24 aug 2009, 22:06

Ik merk een klein vlaagje van sarcasme bij SnarfFlevoland :lol:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 aug 2009, 23:46

Snelwegfreak schreef:Ik merk een klein vlaagje van sarcasme bij SnarfFlevoland :lol:
Heel merkwaardig goed opgemerkt! :lol: Je mag mij overigens wel Frans noemen hoor. ;)
Mitch schreef:Hoe kom je aan deze borden? Zelf (na)gemaakt of van internet? Zo ja, waar?
Dit zijn SVG borden van Wikimedia Commons. Zelf heb ik ook meegeholpen aan het project van het maken van verkeersborden, maar ze zijn niet door mijzelf getekend. Van zoveel mogelijk landen in de wereld maken wij de officiële borden na. Hoe ze er 'formeel' er horen uit te zien.

Van veel landen kan je deze nagemaakte verkeersborden opvragen op Wikimedia Commons. Zie daarvoor deze link:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... by_country
Willem schreef:Dan heb je opeens drie kleuren op een vrij klein bord en is de overzichtelijkheid meteen weg.
Dat ligt er puur aan hoe je dat aanpakt. Het kan er alsnog overzichtelijk uitzien, maar dan moet je daar wel je best voor doen. Dit gebeurd helaas in Oostenrijk niet op alle plaatsen...
Pino schreef:Jij noemde eerder als stokpaardje Tirol, waar de bewegwijzering allemaal wel zou kloppen, maar ook op de A12 gaat men niet consistent om met afritnummers, worden doelen niet continu gehouden, is de manier van bewegwijzering van de doorgaande route (in principe staat er in Oostenrijk een verwijzing naar de volgende afrit met afstand daarnaartoe) allesbehalve constant.
Inderdaad, de A12 heeft wel de nodige minpunten. Vooral van Innsbruck richting München. Echter de A12 richting Bregenz heeft het zeker goed voor elkaar en is er duidelijkheid. En dan de borden van de S16 zien er zeker netjes verzorgd en nieuw uit! :D De A14 is vervolgens ook netjes, maar gaat voorbij Feldkirch naar Bregenz toch wel de fout in. Vooral met de serviceborden, die onoverzichtelijk zijn. Als klapper op de vuurpijl staat alleen Bregenz t/m het laatst aangeven op de lange afstandsborden. Pas als je Bregenz voorbij bent, staat er ook nog eens 'Deutschland'. En dan bij je al voor de Pfandertunnel.

Het minpunt van de A13 is wel dat ze geen 'Ausfahrt', maar ineens 'Exit' zeggen, alsof we in een Engelstalig Oostenrijk zijn beland. Maar voor de rest is de A13 best consequent in de borden.

Op het OWN is Tirol echter wel erg sterk en duidelijk. Alles ziet er verzorgd en goed onderhouden uit. Hier is het echt klasse werk! Ook de wegen richting de Felbertauern zijn netjes en consequent bewegwijzerd. Duidelijkheid en orde is er goed aan te merken. :)

Oost-Tirol is daarbij ook erg netjes (logisch, want het is Tirol), maar zodra je dan in Karinthië komt wordt het alweer duidelijk slordiger. Als je vanuit Lienz naar Villach/Klagenfurt rijdt, kom je bij Lendorf bijna automatisch de A10a (voormalige S40) op, waar dan de A10a enkele kilometers verderop bij Knoten Spittal / Millstättersee aansluiting geeft op de A10 (Tauern Autobahn). Als je bij Lendorf dan niét de A10a (S40) opgaat, dan is de bewegwijzering ineens een slecht. Volgens mij geven ze dan in Karinthië geen serieuze aandacht meer aan het OWN (althans bij Spittal).

Het Oostenrijkse systeem vind ik zeker goed, als je naar de formele voorbeelden kijkt. Duidelijk, rustig en naar mijn mening erg mooi. Tirol heeft het, op enkele punten (zoals stukjes van de A12) na, erg goed voorelkaar. En ook Stiermarken doet het naar mijn mening ook best goed. De nieuwste borden in Oostenrijk zien er veelal er goed uit, maar de borden die nog uit de armere tijd komen van Oostenrijk zijn vaak troeperig en slordig, en dat is jammer. Kennelijk voelen ze zich nog niet geroepen om geheel alle oude borden voor frisse nieuwe te vervangen. Vorarlberg heeft daar ook zeker moeite mee, met hun wegwijzers op ijzeren plaatjes (wat op karton lijkt) en dan met tyrips vastgebonden aan de palen... Zij hebben nog heel wat te vervangen!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » di 25 aug 2009, 8:25

SnarfFlevoland schreef:Het minpunt van de A13 is wel dat ze geen 'Ausfahrt', maar ineens 'Exit' zeggen, alsof we in een Engelstalig Oostenrijk zijn beland. Maar voor de rest is de A13 best consequent in de borden.
Het woord "exit" op de A13 herinner ik me vooral van de afritnummering, niet als vermelding op de uitsmijter onder de naam van de afrit. De Brennerautobahn was bij mijn weten de eerste Oostenrijkse weg waarop afritnummering werd ingevoerd en dat ging in die periode nog zonder afritsymbolen. Het woord "exit" zie je ook verschijnen op de A8 bij de Duitse grens en waarschijnlijk ook nog wel elders in Oostenrijk. "Exit 1" scheelt dan in ieder geval bordruimte ten opzichte van "Ausfahrt 1". Ik denk dat dat eerder leidend is geweest dan de gedachte dat buitenlanders het woord "Ausfahrt" niet zouden herkennen.

Wat betreft die andere vermelding van "Ausfahrt", hoe vaak zie jij dat woord daadwerkelijk vermeld staan op de uitsmijter onder de doelen van de afrit? Volgens mij zie je dat alleen bij hoge uitzondering. Veel mis ik er overigens niet aan; vind de vermelding nogal overbodig.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door paolie » di 25 aug 2009, 9:05

^^ Rij eens in donker en regenachtig weer door Oostenrijk (ja, ook Tirol), en het valt pas echt op hoe ontzettend slecht de bewegwijzering is. Bijna niet te lezen, vervelend lettertype, wisselend van grootte, vreemd kleurgebruik... Frans vindt duidelijk Zwitserland en Oostenrijk mooie vakantielanden (terecht), is daar net afgelopen zomer geweest, en vindt dus ook de borden daar mooi....

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 aug 2009, 10:29

paolie schreef:Rij eens in donker en regenachtig weer door Oostenrijk (ja, ook Tirol), en het valt pas echt op hoe ontzettend slecht de bewegwijzering is.
Ach dat heb ik al zo vaak gedaan in Oostenrijk. En helaas, Tirol is soms meer een Riool (kwa weer dan) :P. Mij opgevallen dat het slecht is? Zeker niet! Ik ben in 2008 vanuit Schwangau bij Füssen vele malen naar Reutte gereden en in die vakantie regende het nogal eens. Ik kan zeker daar niet zeggen dat het slecht is. Alles is nog prima te lezen! Ook heb ik vaak in de regen nabij Tannheim, St. Anton am Arlberg, Pfunds en Landeck gereden en daar was alles prima in orde. Goed leesbaar, ondanks het met bakken uit de lucht viel. Alleen bij Volders vlakbij Hall in Tirol is het wel helaas minder.
paolie schreef:vervelend lettertype, wisselend van grootte, vreemd kleurgebruik...
Kwestie van wat je gewend bent... wisselend van grootte valt overigens best mee in Tirol. Vreemd kleurgebruik? Ja als je kijkt naar de omringende landen is het vreemd, maar blauw (auto(snel)weg), wit (hoofdweg, regionale en lokale weg), groen (attractie, bezienswaardigheid) is toch wel erg duidelijk.
paolie schreef:Frans vindt duidelijk Zwitserland en Oostenrijk mooie vakantielanden (terecht), is daar net afgelopen zomer geweest, en vindt dus ook de borden daar mooi....
Nou daar ligt het niet aan hoor. ;) Overigens ben ik dit jaar maar slechts één keer even in Oostenrijk geweest en dan wel in de stromende regen bij Bregenz. Wel ongelofelijk vreemd dat de Oostenrijkers en de Zwitsers alleen hun eigen snelwegen op de borden zetten. Een wegwijzer naar de snelweg van 'de buren' is er niet bij... Toch liggen de Zwitserse A13 en de Oostenrijkse A14 parallel naast elkaar, met slechts enkele kilometers ertussen. Enfin, ik was in Vorarlberg toch weer niet kapot van de borden, zoals ik al eerder heb uitgelegd.

En heus ik maak geen verschil in de borden, omdat het een mooi vakantieland is. Italië is dat zeker ook, maar op veel punten toch wel een drama kwa bewegwijzering. Zwitserland heeft naar mijn mening gewoon een super goed en mooi systeem voor de bewegwijzering. ;)
Pino schreef:Wat betreft die andere vermelding van "Ausfahrt", hoe vaak zie jij dat woord daadwerkelijk vermeld staan op de uitsmijter onder de doelen van de afrit?
Formeel hoort dat eronder te staan. Het gebeurd inderdaad niet overal, maar ik vind dat best duidelijk. Overbodig? Als je kijkt naar andere landen, die zetten weer 'Ausfahrt', 'Exit', 'Sortie', 'Uit' etc. op hun borden waar je met een bocht de snelweg verlaat. Oostenrijk zet daar de naam van de afrit neer met een pijl naar rechts. Die 'Ausfahrt' zetten ze dan weer op de uitsmijter.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door Pino » di 25 aug 2009, 11:28

SnarfFlevoland schreef:
Pino schreef:Wat betreft die andere vermelding van "Ausfahrt", hoe vaak zie jij dat woord daadwerkelijk vermeld staan op de uitsmijter onder de doelen van de afrit?
Formeel hoort dat eronder te staan. Het gebeurd inderdaad niet overal, maar ik vind dat best duidelijk. Overbodig? Als je kijkt naar andere landen, die zetten weer 'Ausfahrt', 'Exit', 'Sortie', 'Uit' etc. op hun borden waar je met een bocht de snelweg verlaat. Oostenrijk zet daar de naam van de afrit neer met een pijl naar rechts. Die 'Ausfahrt' zetten ze dan weer op de uitsmijter.
De lol van een UIT-bord op de echte splitsing laat zich wat mij betreft niet echt vergelijken met een vermelding "Ausfahrt" op een bord aan het begin van de uitvoeger. De eerste categorie borden is vooral bedoeld om het divergentiepunt aan te geven, de tweede categorie kan dat vanwege haar positie aan het begin van de uitvoeger niet. Zoals je angeeft zie je, in plaats van een UIT-bord, in Oostenrijk op het divergentiepunt nogmaals de doelen van de afrit. Het woord "Ausfahrt" ontbreekt op die borden. Ik zie geen keiharde noodzaak om op het divergentiepunt te werken met een tekst als "Ausfahrt" (de Oostenrijkse, Italiaanse, Franse en Spaanse methode zijn ook prima), maar als je het doet, moet je het woord "Ausfahrt" op het divergentiepunt neerzetten en niet eerder. Dat gebeurt in Oostenrijk niet en daarom zie ik de vermelding Ausfahrt op de uitsmijter als volkomen overbodig.

Ik kan me daarbij niet aan de indruk onttrekken dat ze dat in Oostenrijk zelf ook vinden, want je ziet de vermelding volgens mij vaker niet dan wel.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door paolie » di 25 aug 2009, 13:25

SnarfFlevoland schreef:
paolie schreef:Rij eens in donker en regenachtig weer door Oostenrijk (ja, ook Tirol), en het valt pas echt op hoe ontzettend slecht de bewegwijzering is.
Ach dat heb ik al zo vaak gedaan in Oostenrijk. En helaas, Tirol is soms meer een Riool (kwa weer dan) :P. Mij opgevallen dat het slecht is? Zeker niet! Ik ben in 2008 vanuit Schwangau bij Füssen vele malen naar Reutte gereden en in die vakantie regende het nogal eens. Ik kan zeker daar niet zeggen dat het slecht is. Alles is nog prima te lezen! Ook heb ik vaak in de regen nabij Tannheim, St. Anton am Arlberg, Pfunds en Landeck gereden en daar was alles prima in orde. Goed leesbaar, ondanks het met bakken uit de lucht viel. Alleen bij Volders vlakbij Hall in Tirol is het wel helaas minder.
Eh...Frans...Zelf rijden is toch echt iets anders dan als passagier ernaast zitten... ;)

Mijn ervaring op o.a de route Saalfelden-Inzell is dat meteen bij het passeren van de Oostenrijks Duitse grens de borden toch een stuk beter leesbaar zijn.
SnarfFlevoland schreef: Het Oostenrijkse systeem vind ik zeker goed, als je naar de formele voorbeelden kijkt. Duidelijk, rustig en naar mijn mening erg mooi.
Toch goed om in dit geval Chris' foto's er eens bij te pakken. Ik heb ze goed bekeken, maar vind de bewegwijzering alles behalve duidelijk, rustig en mooi. Maar iedereen z'n eigen mening natuurlijk....

http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=903

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 aug 2009, 15:32

paolie schreef:Eh...Frans...Zelf rijden is toch echt iets anders dan als passagier ernaast zitten...
Dat klopt inderdaad, mijn mijn neef en mijn ouders vinden zelf ook dat Oostenrijk goede bewegwijzeringssysteem hebben. Enfin, volgend jaar zomer heb ik mijn rijbewijs op zak, dus kan ik het zelf uitproberen. ;) :)
paolie schreef:Toch goed om in dit geval Chris' foto's er eens bij te pakken. Ik heb ze goed bekeken, maar vind de bewegwijzering alles behalve duidelijk, rustig en mooi. Maar iedereen z'n eigen mening natuurlijk....
Vind je deze borden onduidelijk, druk en lelijk? :o Ah, dat kan, maar ik vind dit anders redelijk rustig hoor en verder best overzichtelijk en zeker wel mooi! :) Duidelijk dus en over het algemeen (op enkele kleine missertjes na) overzichtelijk! Laat ik zeggen dat ik dit geslaagder vind dan het Nederlandse systeem. Wellicht zou je hier van opkijken, maar zelf vind ik de A9 kwa bewegwijzering écht best goed.
Pino schreef:Ik kan me daarbij niet aan de indruk onttrekken dat ze dat in Oostenrijk zelf ook vinden, want je ziet de vermelding volgens mij vaker niet dan wel.
Dat is absoluut waar. ;) En opzich vind ik dat ook wel goed hoor.
paolie schreef:Mijn ervaring op o.a de route Saalfelden-Inzell is dat meteen bij het passeren van de Oostenrijks Duitse grens de borden toch een stuk beter leesbaar zijn.
Dat heb ik nou bij het Tannheimer Tal precies andersom. Kom je vanuit Nesselwang en/of Pfronten in Duitsland naar Tannheim in Oostenrijk dan is de Oostenrijkse bewegwijzering véél beter. Kom je dan in Duitsland dan is het ineens weer slecht, omdat lang niet alles wordt aangegeven. Persoonlijk vind ik dat zoiezo een gebrek van de Duitse bewegwijzering dat ze bestemmingen over lokale wegen niet aangeven.

Maar ook als je vanuit Sonthofen / Bad Hindelang naar Tannheim komt aanrijden zie je duidelijk een vooruitgang bij binnenkomst in Oostenrijk.

Ik geloof best hoor dat het van Saalfelden naar Inzell de Duitse bewegwijzering beter is. Opzich ook wel logisch, aangezien Inzell een toeristische omgeving is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: De mooiste bewegwijzering van Europa!

Bericht door paolie » di 25 aug 2009, 16:31

SnarfFlevoland schreef:Vind je deze borden onduidelijk, druk en lelijk? :o Ah, dat kan, maar ik vind dit anders redelijk rustig hoor en verder best overzichtelijk en zeker wel mooi! :) Duidelijk dus en over het algemeen (op enkele kleine missertjes na) overzichtelijk! Laat ik zeggen dat ik dit geslaagder vind dan het Nederlandse systeem. Wellicht zou je hier van opkijken, maar zelf vind ik de A9 kwa bewegwijzering écht best goed.
Afbeelding

Oh, sorry Frans, dom van me. Je hebt helemaal gelijk. Deze bewegwijzering is inderdaad FANTASTISCH. Ontzettend rustgevend en daarbij zo mooi, je zou er een museum mee kunnen vullen. Ook zo verschrikkelijk goed leesbaar, dat lukt je zelfs met -10 zonder bril nog. En missertjes? Waar heb je het over. Niet te zien hoor! Snel invoeren in heel Nederland! Nee, doe maar meteen heel Europa!

Plaats reactie