Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Willem » do 02 jul 2009, 22:38

Een dergelijke snelweg zal dwars door het Tatra-gebergte heen moeten, dat maakt het ingewikkeld.

De bestaande D1 is makkelijk door te trekken van Kosice richting Miskolc (en de M3), het zuidelijke deel van de route moet makkelijk te realiseren zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Chris » do 02 jul 2009, 22:39

Daarom dacht ik hieraan:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 jul 2009, 18:24

Willem schreef:Hier op deze foto van Chris is München een dubbelgrensoverschrijdend doel, want het stukje Oostenrijk zit er nog tussen:

Afbeelding
En Feldkirch ook, want je moet een stukje door Liechtenstein heen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Vinny » za 04 jul 2009, 0:33

jeroent schreef:
Seat Ibiza schreef:^^
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk. Heeft iemand foto's van laatste stuk van de A3 ri. Aachen?
Nee, maar heb die route wel vaak genoeg gereden om te weten dat daar geen Antwerpen staat aangegeven. Antwerpen wordt pas bij Kreuz Aachen voor het eerst aangegeven.
Heeft het niet een keer aangegeven gestaan omdat de E 25 afgesloten was? Er staat me zoiets bij...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Seat Ibiza » za 04 jul 2009, 13:08

^^
Wat zou een afsluiting op de E25 te maken hebben met een route via E40 / E313 of E40 / BAB44 / BAB 4 / A76 / E314 en E313?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » wo 08 jul 2009, 21:02

Pino schreef:Op de A22 staat de stad München wel een paar keer genoemd, maar niet op de richtinggevende bewegwijzering. Er staan wel een paar borden met informatienummers voor de route naar München.
Toch wel dus: één afstandenbord direct na de afrit Sterzing - het laatste afstandenbord in Italië.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door marcel » zo 19 jul 2009, 15:44

Pino schreef:op de Zwitserse A2 verschijnt het doel Belfort, waarvoor je van oudsher via Duitsland wordt geleid (weet niet of dat nog steeds het geval is).
Waar? Ik kan het nergens vinden. Er staat wel Mulhouse, en dat gaat via de A3 (en dat was ook al zo toen die in Basel nog niet klaar was).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Chris » zo 19 jul 2009, 15:46

Belfort staat wel op de A16... maar dan ga je uiteraard niet via Duitsland.

Wel was ik bij Porrentruy, en toen ik mijn TomTom naar Basel wou laten navigeren, wilde hij me via Frankrijk laten rijden over allerlei achterafweggetjes. Ben toen maar naar Delémont gereden om vanaf daar naar Basel te karren.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Snelwegenkenner » ma 20 jul 2009, 12:07

Toch wel dus: één afstandenbord direct na de afrit Sterzing - het laatste afstandenbord in Italië.
Vanaf Verona of Modena is Munchen ook niet verkeerd, zo verschijnt die erg laat. :?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » ma 20 jul 2009, 13:14

Verona, heb ik altijd gezegd. Dacht dat ik daar min of meer alleen in stond, maar dat blijkt mee te vallen 8-)

Wat betreft Belfort, ik heb vooral een beeld voor me van vroeger, waar op de A2 op enig moment het doel Belfort verscheen. Maar ik kan er geen enkel bewijs meer van vinden.

A58
woonerf
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 17:16

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door A58 » di 21 jul 2009, 20:08

Het zou best kunnen dat Belfort op de bewegwijzering heeft gestaan maar marcels fotoreportages laten zien dat dat iig nu niet meer zo is. Belfort zou ook geen logisch doel zijn op de Zwitserse A2.

Met betrekking tot München ben ik het overigens met Pino en Snelwegenkenner eens: München is een logisch doel op de A22, en wel vanaf Verona. Brenner/Brennero mag dan van de borden af, dat lijkt mij in deze tijd van Schengen overbodig, i.t.t. de Gotthard, die een knelpunt is.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Frits » di 21 jul 2009, 20:14

Pino schreef:Op de A22 staat de stad München wel een paar keer genoemd, maar niet op de richtinggevende bewegwijzering.
Het enige rechtdoordoel op de A22 is BRENNER / BRENNERO eventueel met de volgende afrit. In omgekeerde richting is dat MODENA. Niet alleen wordt Müchen niet aangegeven, maar ook Innsbruck schittert door afwezigheid. Op de A13 staan München en Garmisch soms aangegeven op afstandsborden meen ik. Pas bij het Knoten Innsbruck ook regulier.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » di 21 jul 2009, 20:17

Brennero / Brenner is inderdaad het enige rechtdoordoel op de nulborden langs de A22 (dus ook bij Sterzing), maar ná die afrit staat een afstandenborden met daarop het doel München. Innsbruck staat daar overigens ook op. Zie de link in mijn oorspronkelijke post.

@A58, ik ben vóór het gebruik van "Brenner" als hoofddoel op de Italiaanse A22 en overigens ook op de Oostenrijkse A13. Niet omdat het een grensovergang is, niet omdat het een knelpunt is, maar simpelweg omdat het doel Brenner de route beter beschrijft dan welk tussenliggend doel dan ook. Mensen zeggen dat ze de Brennerpas nemen op weg naar Italië, niet dat ze over Innsbruck of Bolzano rijden. Waarom zou je de mensen dan niet tegemoet komen met Brenner als doel op de borden?

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Frits » di 21 jul 2009, 20:37

Pino schreef:@A58, ik ben vóór het gebruik van "Brenner" als hoofddoel op de Italiaanse A22 en overigens ook op de Oostenrijkse A13.
Ik ben het wel met je argumenten voor wat betreft de Brenner eens. Alleen is het zo dat snelwegen ook na grensovergangen gewoon doorlopen. De Brenner kent werkelijk iedereen dus dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over, maar in het algemeen moet je denk ik wel uitkijken met het vermelden van grensdoelen. Ik zie niet graag De Lutte bij Amsterdam op de borden staan.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » di 21 jul 2009, 23:17

Het probleem op de Italiaanse A22 is niet zozeer het gebruik van Brenner als hoofddoel en evenmin het feit dat er op de richtinggevende bewegwijzering maar één doorgaand hoofddoel staat. Het probleem zit hem in het gebrek aan "ondersteuning"; er staan geen afstandenborden die dat hoofddoel in het gepaste perspectief plaatsen en een gedetailleerder plaatje geven van de gehele route.

Zet je bij Verona al voor het eerst een afstandenbord neer met München en voeg je daar vervolgens mij Bolzano het doel Innsbruck aan toe, dan staat dat "Brenner" er veel minder verloren bij. Tegelijkertijd neem je op het Italiaanse gedeelte natuurlijk ook Italiaanse doelen mee als Trento en Bolzano. Een afstandenbord met Trento / Brenner / München rijdt een heel stuk prettiger dan wat er nu op de gemiddelde afstandenborden van de A22 staat. Nog bij Bolzano komt men niet verder dan "Klausen / Brixen / Brenner" op de afstandenborden. En dan mag je voor Italiaanse begrippen nog blij zijn met het feit er überhaupt zo'n afstandenbord staat.

Verder ben ik het uiteraard volledig met je eens op het punt van grensdoelen. Maar Brenner is voor mij vooral een cruciaal punt in het Europese wegennet, dat toevallig ook een grensdoel is. Brenner is veel meer vergelijkbaar met Gotthard dan met De Lutte.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Frits » wo 22 jul 2009, 20:55

Is Innsbruck op de A22 voor de afstandsborden niet een logischer doel dan München? Dit is én de belangrijkste stad in die omgeving én het eindpunt van de A13. Dan ga je na de Brenner verder met München op de afstandsborden en bij het Knoten Innsbruck regulier.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » wo 22 jul 2009, 21:47

Wat mij betreft niet. Innsbruck heeft 100.000 inwoners en is niet meer dan een tussenliggend plaatsje op de grote route van de zuidkant van de Alpen naar de noordkant. Het heeft een zekere knooppuntfunctie voor Oostenrijkse begrippen (afrit richting Arlberg-Bregenz), maar die stelt internationaal niets voor. Voor chauffeurs is het de plek waar je een lichte knik naar het noordoosten maakt en van wegnummer wisselt, maar op het grote plaatje van de Brennerroute stelt het niets voor. München is de grote stad aan de noordkant van de Alpen: een miljoen inwoners en een knooppuntfunctie van heb ik jou daar. Het wordt ervaren als het begin- en eindpunt van de noord-zuidroute over de Brenner.

koenie
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 11:06
Locatie: Erica

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door koenie » ma 27 jul 2009, 18:33

Groningen op de A6 bij Emmeloord ;)
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door harry » ma 27 jul 2009, 18:52

^^ Daar moest ik even over nadenken. :)
(Wishful thinking voor radicale Friezen.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Palance » do 03 sep 2009, 18:26

Ik vond deze foto op SSC: De vermelding van Rijeka (Kroatië) in Italië.

http://i228.photobucket.com/albums/ee11 ... ana006.jpg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door tsov » do 03 sep 2009, 19:20

Niet eens Fiume? Kan me wel herinneren dat ik dat ooit eens ergens heb zien staan...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Palance » do 03 sep 2009, 19:26

tsov schreef:Niet eens Fiume? Kan me wel herinneren dat ik dat ooit eens ergens heb zien staan...
In Kroatië zelf bijvoorbeeld :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Rene » do 03 sep 2009, 19:33

Zijn er dan misschien ook nog ergens bordjes die naar Spalato (Split) of Ragusa (Dubrovnik) verwijzen ?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Palance » vr 04 sep 2009, 6:22

Wie weet? Er zijn veerdiensten vanuit Ancona en Bari daarnaartoe.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 sep 2009, 21:45

tsov schreef:Niet eens Fiume? Kan me wel herinneren dat ik dat ooit eens ergens heb zien staan...
Opvallender nog dat erg geen Capodistria bij Koper op het bord staat, terwijl Italiaans in dat deel van Slovenië ook een officiële taal is. En staat er nou echt Liubljana?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Vinny » vr 04 sep 2009, 22:57

Dat kan:
a. Een exoniem zijn
b. Een spelfout
c. Het haakje van de 'j' is vanwege de ouderdom van het bord afgesleten

;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Willem » za 05 sep 2009, 14:33

Als het een exoniem is, kunnen ze de borden heel eenvoudig tweetalig maken door de naam van de stad weer te geven als:

L(j)(i)ubljana

:D

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Rene » za 05 sep 2009, 18:24

èn drietalig...

L[(j)(i)u][ai]b[ljan]a[ch] :hahaHAHA:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Seat Ibiza » za 05 sep 2009, 18:49

Coen Tunnel schreef:En staat er nou echt Liubljana?
Vreemde naam dan; de Italiaanse wikipedia heeft het over Lubiana.
Dan blijven van Vinny's opties alleen b en c over dus ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Vinny » za 05 sep 2009, 19:04

Wat een heerlijk exoniem trouwens: Lubiana :) Dat kan ik tenminste lezen en uitspreken zonder over mijn tong te hoeven struikelen, terwijl het waarschijnlijk weinig afwijkt van de originele uitspraak :D

Maar bij betere bestudering van het betreffende bord lijkt het me een spelfout. Tussen de tweede L en j zit beduidend meer open ruimte, zodat die optie ook afvalt.

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie