[A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door boe! » za 04 jul 2009, 12:43

Ten noordoosten van knooppunt Heerenveen komt ook een bedrijventerrein. Althans dat was de reden dat mijn neef zijn boerenbedrijf mocht opdoeken. En wat staat daar nu? Nog helemaal niets. Heerenveen krijgt zelfs het zuidoostelijke kwadrant niet vol. Een extra bedrijventerrein bij Joure lijkt mij dan ook wat ver gezocht.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Mark » za 04 jul 2009, 13:13

Laten we sowieso eens de bestaanden kantoorpanden die leeg staan eens vol krijgen. Hier in de regio Rotterdam wordt er vrolijk bijgebouwd, terwijl er ook veel panden leegstaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Chris » za 04 jul 2009, 13:16

^^
Helaas werkt dat niet zo makkelijk als vaak voorgespiegeld wordt. Bestaande leegstaande kantoor/bedrijfsruimte is vaak erg versnipperd, en als je wilt verkassen naar een bestaand pand is dat vaak of te klein of te groot, waardoor het nog meer versnipperd raakt. Nieuwe bedrijventerreinen zijn dan ook nodig, zelfs met leegstand op bestaande bedrijventerreinen. Als er echt grootschalige leegstand is kan je er voor kiezen om een deel plat te gooien en opnieuw te bouwen. Ik zelf werk in een jaren 80 bedrijfspand op een bedrijventerrein en dat is kwalitatief nou ook niet echt geweldig te noemen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Via » wo 12 aug 2009, 13:18

En toch wordt er veel te veel ruimte zomaar opgeslokt aan bedrijventerreinen die niet vol komen. Daar mag best eens wat kritischer naar worden gekeken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door harry » wo 12 aug 2009, 13:35

Inderdaad. je kunt van de A7 een toeristische route maken langs lege bedrijventerreinen. Joure, Heerenveen (Noord en IBF), Drachten (Azeven-Noord en -Zuid), Marum, Leek, Groningen (Westpoort en Eemspoort), ...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door mennomulder » wo 16 sep 2009, 14:12

Leeuwarder Courant (16 september 2009) schreef:Aanpak rotonde Joure in gevaar

DEN HAAG -

De aanpak van de rotonde bij Joure en de N31 bij Harlingen krijgt geen voorrang. De provincie Friesland wilde deze projecten versneld aanpakken, maar het kabinet is dat niet van plan, zo blijkt uit de Rijksbegroting 2010.

Vooral de Randstad profiteert van de wegenprojecten die versneld worden aangepakt. CDA-kamerlid Joop Atsma uit Surhuisterveen kaart de zaak woensdag aan. Hij heeft goede hoop dat hij het tij nog kan keren.

Lees meer over Prinsjesdag in de LC van woensdag
Laatst gewijzigd door mennomulder op za 29 mei 2010, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door mennomulder » vr 18 sep 2009, 10:28

Leeuwarder Courant (17 september 2009) schreef:Joure en N31 moeten nog even wachten

DEN HAAG -

De versnelde opknapbeurten van het verkeersplein Joure en de N31 bij Harlingen zijn nog niet rond.

Het CDA wilde de zaak tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen aftimmeren, maar ziet daar vanaf nu premier Jan Peter Balkenende aangeeft er later dit jaar wel naar te willen kijken.

De zaak komt daarom vannacht niet in stemming, zoals eerder wel de bedoeling was. ,,Maar we regelen het, daar kunt u van op aan”, aldus CDA-kamerlid Ger Koopmans.

Balkenende liet weten open te staan voor versnelde uitvoering van projecten ,,indien dat bijdraagt aan de doelstellingen van de voorgestelde Crisis- en herstelwet.” Hij sprak zich inhoudelijk niet uit over de Friese projecten.
Laatst gewijzigd door mennomulder op za 29 mei 2010, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door mavas » vr 18 sep 2009, 12:39

De rotonde moet echt de hoogste prioriteit krijgen wmb, de N31 bij Harlingen kan nog wel even wachten, het verkeer loopt daar niet zo vast als bij Joure.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Snelwegenkenner » vr 02 okt 2009, 12:35

Die rotonde is echt 3 keer niks, al het verkeer van West-Nederland naar Groningen moet er langs :roll:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door waldo79 » za 03 okt 2009, 18:01

Al het verkeer? Er gaat nog genoeg verkeer via Zwolle :idea:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Chris » za 03 okt 2009, 18:03

Nee, voor al het verkeer vanaf de lijn A27 en westelijker is de A6 korter naar Groningen dan via Zwolle.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door waldo79 » za 03 okt 2009, 18:03

Om nu te zeggen dat al het verkeer uit het westen op weg naar Groningen via Joure gaat :dyn_hyp:

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Koesj » za 03 okt 2009, 21:41

^^ het verkeer dat de tocht via een omweg neemt rijdt eigenlijk verkeerd...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Vinny » zo 04 okt 2009, 12:03

waldo79 schreef:Om nu te zeggen dat al het verkeer uit het westen op weg naar Groningen via Joure gaat :dyn_hyp:
Nee, Je kunt ook via de A 7 en de A 31 en dan via Drachten of de oude N weg naar Groningen rijden. Of via de A 28 (ook al is dat een beetje om). De meeste mensen zullen waarschijnlijk wel de kortste weg nemen. Maar er zijn er ook die Joure proberen te vermijden... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Willem » zo 04 okt 2009, 15:11

Zelfs als er file voor de rotonde staat, ben je via Joure nog sneller dan via de andere routes. Qua tijdverlies valt het allemaal nog wel mee. Van Lelystad naar Groningen kun je de bypass nemen en heb je sowieso nergens last van. In de andere richting zul je wel even stilstaan, maar dat is niet zo lang dat een omweg sneller is.

De langste wachttijd heb je als je uit Joure zelf komt, maar zit geen doorgaand verkeer van het westen naar Groningen tussen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Vinny » zo 04 okt 2009, 15:58

Het gaat natuurlijk niet zozeer om het verlies aan reistijd, maar om het verlies van je leven. Joure is een nachtmerrie voor jongeren die net hun rijbewijs hebben... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Snelwegenkenner » di 06 okt 2009, 17:46

Weg met die vuile rotonde.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Chris » di 06 okt 2009, 17:53

Willem schreef:De langste wachttijd heb je als je uit Joure zelf komt, maar zit geen doorgaand verkeer van het westen naar Groningen tussen.
Volgens mij is juist de richting vanaf Sneek het vervelendst. Verkeer vanaf Heerenveen kan vrijwel ongehinderd de rotonde op, en om er dan nog vanaf Sneek tussen te komen is erg lastig. Op drukke dagen loont het wel om vanaf Sneek binnendoor op Lemmer (aansluiting Oosterzee) te rijden. De N354 is dat. Volgens mij is dat nog korter ook. Ten zuiden van Hommerts is ook een nieuw akwadukt gekomen. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door harry » wo 07 okt 2009, 13:55

Willem schreef:De langste wachttijd heb je als je uit Joure zelf komt, maar zit geen doorgaand verkeer van het westen naar Groningen tussen.
Behalve dan verkeer dat even een stop gemaakt heeft bij de McDonald's. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door nederland24 » do 12 nov 2009, 18:02

Waarom maken ze er dan niet gewoon een klaverblad van. Met voorbereiding tot doortrekking bij de A32 nabij Akkrum. :D

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door harry » do 12 nov 2009, 19:47

nederland24 schreef:voorbereiding tot doortrekking bij de A32 nabij Akkrum. :D
Die voorbereiding is al jaren geleden onder een bedrijventerrein geschoffeld. Het was wel oorspronkelijk de bedoeling.
Een klaverblad is trouwens tegenwoordig wel erg riant voor Joure...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Euregio » zo 03 jan 2010, 21:25

Ik heb familie wonen in Menaldum. Ze kijken tegen de toren van Leeuwarden aan, en kijken op het akkerland uit.

De eerste de beste ikea is helemaal in Groningen, je hebt geen indoor-kart banen, zoals in Delft. In de Randstad heb je gewoon veel meer, strand. Scheveningen, makrelen vissen in een boot. Grote steden bezoeken, grote zwembaden. Dat heb je daar allemaal niet. Mijn familie woonde vroeger in Berkel (Zuid - Holland) En wonen nu in Menaldum.
Hun missen de faciliteiten van de Randstad wel!

En van mij mogen ze heel friesland wel vol bouwen, en de Randstad te laten hoe het nu is. Zo komt er meer evenwicht in Nederland.
De regio Utrecht wordt de komende 20 jaren, nog groter en drukker.. Ze moeten gewoon met Overijssel, en de noordelijke provincie's beginnen.
Ik ben dus voorstander, voor het nieuwe industrieterrein!

Alles wat met economise vooruitgang te maken heeft ben ik voor! En ook uiteraard voor natuurontwikkelingen. Maar dan bedoel ik echt natuur, waar je heel ver kan kijken etc. En ik vindt dat weilandje tegen Joure absoluut geen natuurwaarde hebben.
Gr.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Willem » zo 03 jan 2010, 21:33

nederland24 schreef:Waarom maken ze er dan niet gewoon een klaverblad van.
Met een soort Velperbroek of Leenderheide constructie ben je al een heel eind. Als de verbinding Lemmer-Heerenveen via een viaduct of anderszins langs de rotonde kan worden geleid zijn alle files verdwenen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Wouter N14 » zo 03 jan 2010, 21:50

Euregio schreef:En van mij mogen ze heel friesland wel vol bouwen
Euregio schreef:En ook uiteraard voor natuurontwikkelingen. Maar dan bedoel ik echt natuur
:hamertjetik: Enigzins tegenstrijdig en opmerkelijk...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Rene » zo 03 jan 2010, 21:55

Willem schreef:Met een soort Velperbroek of Leenderheide constructie ben je al een heel eind. Als de verbinding Lemmer-Heerenveen via een viaduct of anderszins langs de rotonde kan worden geleid zijn alle files verdwenen.
Dan heb je aanzienlijk méér viaduct nodig dan met een simpel trompetknooppuntje. Ook de faseringskosten zijn veel hoger dan bij de aanleg van een nieuw knooppunt. De onderhoudskosten zijn ook hoger, zeker als in de toekomst ooit nog eens verkeerslichten moeten worden geplaatst, en de verkeersveiligheid is minder. Voor dat alles krijg je dan ook nog eens een mindere doorstroming dan bij een nieuw trompetknooppunt.

Ooit wel eens gehoord van goedkoop en duurkoop ?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door sirdanilot » zo 03 jan 2010, 22:25

Ooit wel eens gehoord van goedkoop en duurkoop ?
Rijkswaterstaat denk ik niet, in te veel gevallen om op te noemen is dat wel gebleken...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Vinny » zo 03 jan 2010, 22:28

Men schijnt iets van fly-overs te willen bouwen daar. Maar ik hoor daar al weer een hele tijd niets meer over. Ik begrijp sowieso niet waarom Assen-Zuid wel fly-overs zou moeten krijgen en Joure niet. Maar dat soort logica is waarschijnlijk alleen voor Noorderlingen te doorgronden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Euregio » zo 03 jan 2010, 22:30

Wouter N14 schreef:
Euregio schreef:En van mij mogen ze heel friesland wel vol bouwen
Euregio schreef:En ook uiteraard voor natuurontwikkelingen. Maar dan bedoel ik echt natuur
:hamertjetik: Enigzins tegenstrijdig en opmerkelijk...
nee, nee. Zo bedoel ik het niet.
Natuur in Friesland zoals de meren etc. Moeten ook gewoon groen blijven. Maar Friesland bestaat niet alleen uit meren, wat minder toeristisch is, en minder belangrijk kunnen ze evt. ook bebouwen. Met alle respect, en kwam er een beetje bot uit, zie ik nu mijn vorige reactie.

Gr.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door mavas » zo 03 jan 2010, 22:43

Een weiland kan ook als natuur worden gezien, het hoeft niet. Maar vaker wordt het gezien als een grote landschappelijke waarde, dat trekt ook toeristen aan en stimuleert dus ook de economie, net zoals de grote landschappelijke waarde van vele andere gebieden in Europa.

Maar goed, de rotonde moest zsm worden veranderd in een mooi knooppunt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door DjIdee » ma 04 jan 2010, 7:46

Het wordt toch ook een oplossing met fly-overs/onderdoorgangen voor de A6/A7 en daarnaast een losse op/afrit voor joure.. Althans, wat ik als voorkeursvariant zie op knooppuntjoure.nl...

Over het volbouwen van Friesland enzo.. Ik vind het wel grappig de vergelijking met de dichtsbijzijnde Ikea, alsof dat nou een belangrijke voorziening is (lijkt me niet iets waar je wekelijks komt).. En dan nog, binnen een uurtje rijden. Dat doe je in de Randstad ook over veel trajecten, alleen is dat de helft van de afstand...

Kleinschalig uitbreiden graag, zo vol als de Randstad hoeft het echt niet. Investeren is prima, en ruimte voor nieuwe bedrijven kan ook wel, maar hou het wel beperkt... En in de Randstad is een hoop ruimte te winnen door de bestaande bedrijventerreinen opnieuw in te richten en door inbreiding... En als de bevolkingsgroei zo blijft stagneren zoals het nu gaat, dan is het zonde om nu nog grootschalige uitbreidingen te doen, want dan ga je leegstand (zie de enorme leegstaande kantorenparken) alleen nog maar uitbreiden...

Plaats reactie